GOLEKO JENENG, NEMBE JENANG
Paribasan basa Jawa iki nduweni maksud kanggo nyindir para politisi sing pengin kuwasa, nanging durung populer ing masyarakat. Populer ing kasus iki yaiku popularitas sing diduweni wong amarga rekam jejak lan peran positif ing urip berbangsa lan bernegara. Jenang dimaknai minangka simbol kekuwatan, dene Jeneng minangka simbol popularitas. Paribasan iki sejatine ditegesi nyelarasake jiwa karo hukum alam. Yen sampeyan ora bisa nuduhake prestasi, dedikasi lan produktivitas, banjur mbuwang impen sampeyan kanggo entuk rejeki, apa maneh kekuwatan. Yen iki dipeksa, mula ora adil bakal kedadeyan lan ketidakadilan iki biasane nyebabake korban, apa sing dadi korbane rakyat utawa negara.
Sanadyan mangkono, nyatane akeh wong kang luwih seneng njupuk karung “Jenang” luwih seneng njupuk karung “Jenang”, sing rumangsa ora usah nglewati tataran susah-susah kanggo mbangun “Jeneng” dhisik, ora liwat proses bakti kang dawa. lan kreatifitas. Dheweke luwih milih dalan sing cendhak korupsi, manipulasi lan citra palsu kanggo entuk bathi lan ngisi weteng.
Sadèrèngipun kedadosan punika, Prabu Jayabhaya, ratu Kadhiri ingkang misuwur, sampun nate ngandika ing kitabipun: "Sesuk yen wis ana kreta tanpa jaran, akeh wong nyambut gawe apik-apik padha isin", sing yen diterjemahake ing basa Indonesia tegese "sesuk yen ana kreta tanpa jaran, akeh wong sing kerjane apik bakal rumangsa isin". Tegese ana sing ngrasa isin malah cenderung wedi nyambut gawe lan ngladeni kanthi sae lan sakjujure, kuwatir yen ora entuk “Jenang”.
Kondisi lan sistem kerja uga duwe pengaruh banget lan raket banget karo paradigma sing ora sengaja digawe ing pikirane wong sing kerja ing sistem kasebut. Lan tragis, kedadeyan kaya iki wis kedadeyan ing meh kabeh aspek negara iki. Kabeh wong padha ngumpul-ngumpul arep nindakake maneka warna cidra kanggo nggayuh apa kang dikarepake dening hawa nepsu, lan padha ngupayakake samubarang kanggo nutupi bosok. Ora nggumunake yen pencitraan dumadi ing kabeh wilayah urip nasional lan negara. “Ah, pangkate ala lan aneh. Jabane Putih Jerone Dhadhu”.
Ningali kawontenan punika, kita minangka warga namung saged nambahi donga saha pangajeng-ajeng dhumateng Pengelola Skenario Gusti Kang Akarya Jagad, mugi-mugi para pimpinan negara lan wakil rakyat menika saestu bela lan njunjung “Jeneng”ipun rumiyin lan mboten ambisius nglawan. liwat “Jenang”.
_____________
Terjemahan dalam bahasa Indonesia :
GOLEKO JENENG, NEMBE JENANG
Pepatah Jawa ini maksudkannya untuk menyindir para politisi yang ingin brkuasa, tetapi belum popular di masyarakat. Popular dalam hal ini adalah kepopuleran yang dimiliki seseorang karena rekam jejak dan peran positifnya dalam berkehidupan berbangsa dan bernegara. Jenang diartikan sebagai symbol kekuasaan, sedangkan Jeneng adalah symbol dari popularitas tersebut.
Pepatah tersebut juga sebenarnya diartikan sebagai penyelarasan jiwa dengan hukum alam. Jika belum bisa menunjukan prestasi, dedikasi dan produktifitas, maka buang jauh-jauh mimpi untuk mendapatkan rejeki apalagi kekuasaan. Jika hal ini dipaksakan, maka ketidakadilan lah yang terjadi dan ketidak adilan ini biasanya selalu menimbulkan korban, entah itu rakyat atau negara yang menjadi korbannya.
Meski begitu, pada kenyataannya, banyak orang yang lebih suka menempuh jalan singkat untuk mendapatkan berkarung-karung “Jenang”, mereka merasa tidak harus melewati tahap bersusah payah dalam membangun “Jeneng” terlebih dahulu, tidak melalui proses pengabdian dan kreatifitas yang panjang. Mereka lebih memilih jalan singkat dengan cara korupsi, manipulasi dan pencitraan semu demi keuntungan dan kenyang perutnya belaka.
Jauh sebelum hal ini terjadi, Prabu Jayabhaya raja Kadhiri termasyhur pernah menyatakan dalam kitabnya :
”Besuk yen wis ana kreta tanpa jaran, akeh wong nyambut gawe apik-apik padha isin”, yang kalau diterjemahkan dalam bahasa Indonesia berarti “besok, kalau sudah ada kereta tanpa kuda, banyak orang yang bekerja baik-baik merasa malu”.
Maksudnya adalah seseorang merasa malu bahkan cenderung takut untuk bekerja dan mengabdi dengan sebaik-baiknya dan sejujur-jujurnya, mereka terlalu khawatir tidak kebagian "Jenang".
Kondisi dan sistem pekerjaan juga sangat berpengaruh dan berkaitan erat dengan paradigma yang terbangun secara tidak sengaja di fikiran orang-orang yang bekerja didalam sistem tersebut. Dan tragisnya, hal seperti ini sudah terlanjur tejadi di hampir semua aspek di negeri ini. Semuanya berbondong-bondong melakukan segala kecurangan untuk mendapatkan apa yang dituntut oleh nafsunya belaka, dan segala cara untuk menutupi kebusukannya itupun ditempuh. Tidak heran, jika pencitraan pun terjadi disegala bidang kehidupan berbangsa dan bernegara.
“Akeh pangkat sing jahat lan ganjil. Jabane putih jerone dhadhu”.
Melihat kondisi itu, kita sebagai warga negara hanya bisa memperbanyak doa dan harapan kepada Sang Pengatur Skenario Gusti Kang Akarya Jagad, semoga para pemimpin negeri ini dan wakil-wakil rakyat, benar-benar memperjuangkan dan menjunjung tinggi “Jeneng”-nya terlebih dahulu dan tidak terlalu berambisi rebutan “Jenang”.
Imajiner Nuswantoro