SERAT SULUK PAWÉSTRI SAMARIYAH
Puryanning
kang sinarkaréng tulis téssing sedya syaga malat prana, nanagi songnging
tujunné, juwet ngrawit mrih jumbuh, danur wédha wawarah jati, dadamar kaurippan
mongga dipun gayuh, saiyeg saéka praya, yén wus nyandhak ywa sinnimpen tanwéh
mijil nging sami dén wradinna.
Tangéh
lamun tebanning kang tulis yén wasissa
mimba pra sarjana, ringa ringa pangriptanné, tan darbé gunna kawruh, kang mimbuhi
wenganning budi, tan kétang ingénceppan déra kumawiku, mungmamrih ambirat
brongta, angruruhi rarassan wodding dumadi, mrih wenningngé wardaya.
Pinnngettan
duk wiwit tinulis nujwéng jumbuh kaliwon tagalnya, ping kalih likur wulanné,
sawal mongsa sasaddhéku, wuku tolu ingkang lumaris tanggap windu sengara,
jimmawal kang taun sangkalannira winnarna, tinengerran gunna tata ngésthi
gusthi, (1853) pinurwa kang carita.
Bubukanné
jinnejer ing kawi,duk nalika Kangjeng Nabi Ngisa, lalana tannah Yudinné, madhangngi
kang kalimput katennemman ngélmi sajati, ngabekti maring Allah, tangala
punniku, kathah tyang kang manjing siswa, rumangsanné samya ntuk nugraha jati,
lir nginum toya gesang.
Kawuwussa
wau Kangjeng Nabi, arsa kundur mring
tannah dunungnya, galiléyah doh paranné, lampahira karuhun anglangkungngi
tannah kakalih, Péréyah samariyah, yén medulla ing ngriku saklangkung tebih,
nging dadya padattannya.
Adattira
titiyang Yahudi, yén yun késah dhateng Galiléyah, Samariyah sirikanné, tan
medal tannah ngriku, nadyan celak nanging tinnampik wit samya sesengittan
klayan bongsa ngriku, nem atus taun laminya, déréng rukun panganggeppé tyang
Yahudi, mring bongsa Samariyah.
Dédé
trahnya Jeng Nabi Ibrahim nging turunné, dé Ngisa tan kadyéku, arsa misah kang
samya bengkrik rawé rawé karantas malang malang putung, milanné gyanya lumaksa,
datan miyos lir marginné tyang Yahudi, nging miyos Samariyah.
Wus
kapasthi ingkang Maha Sukci, datan kénging lamun ngéwahana, Jeng Nabi Ngisa
nulya gé, tindak lan sabattipun tan kawarnéng lampah ing margi, wuwussen sampun
prapta, Samariyah jujug ing nagri kang nama Sikar, sa[5]celaknya pasitén pusaka
ngunni, sing Yakub tilarranya.
Wus
mimuwur ngriku wonten warih, sumurrira Yakub dukking kina, tumurun Yusup
putranné, tabettira karuhun kannang prigi sapriki taksih, pan anggung pinilala,
geng supangettipun nanging kéh janma tan ngira, lamun tembé sirna supangatting
prigi, ing jamannira Ngisa.
Yén
kacondra lebetté kang prigi, satus gangsal kaki telengnya, dénné ing jaman
samangké, sapta dasa pipitu, dadya saya cethék rénnéki, sumur wau winastan
sumurrira Yakup wit rumiyin kang ayasa, Nabi Yakub kang wayah Nabi Ibrahim
dhinudhuk ngredi karang.
Toyannira
pan saklangkunfg wenning, tansah meneb katon maya maya, anglam-lammi kang
manginté, pinundhi ring tyang ngriku, Samariyah sabangsannéki, ménget dadya
pusaka, panganggeppé kukuh, tan wruh yén iku saréngat enneng ngenna
candrannipun kang parigi, tinurut kang carita.
Nabi
Ngisa sawussira prapti, nagri Sikar kang wus kocap ngarsa, ngraos sayah sariranné,
gya nyelak pinggir sumur, arsa ngaso datan pakanthi, sakabatnya tinnilar, neba
marang dhusun samya ndon luru tetedhan tanda rana selak ngelak klawan ngelih,
sigeg gantya kocappa.
Antyawisnya
tengangé kang wanci, Nabi Ngisa ngaub sorring wreksa, lenguk lenguk lenggah
dhéwé, angin midid maniyup karya sumya angga Jeng Nabi, ya ta tan dangu prapta,
wanodya yu ngasu, ya iku Nikén Samariyah, déné wanci tengah ari mék warih, dé
nyebal sing padattan,
Awit
tebih dunungnya kang prigi, lamun ngangsu tengngangé ing wayah, tamtu benter
temahanné, kajawi lamun perlu, apa baya darunnannéki, pawéstri Samariyah,
tengah ari ngangsu, punapa genthongngé pecah, atannapi ing wisma kentékkan
warih, apa: nuju kéwala.
Tan
mangkana sababbing wigati, pambukanya kang kinnondha ring Hyang, mangkana pan
wus pasthinné, dhawahiréng kang wahyu, nugrahanné punning pawéstri, panggih lan
Nabi Ngisa, nabi dibya anung, utussannira Hyang Suksma, mawéh marta mastawa
saméng dumadi, mamayuyunning jagad,
Nabi
Ngisa tan samar pangéksi, mring pawéstri kang tigas kawuryan kadadyannira ing
tembé, sinnawang calon punjul bias tampi wasiténg gaib wus pinnasthi déning
HYang, rahayu tinnemu, ing dunya prating ngakérat Kangjeng Nabi arsa ngruwat mring pawéstri, tarunanning
tyassira,
Nabi
Ngisa lon ngandika, éh ninni mara dénnaglis nimbaha ywa ringa ringa, sun jaluk
banyu sathithik kinnarya jampi salit yata wau duk angrungu, pawvstri Samariyah,
dahat kapitanning galih, anglocita makaten osikking nala.
Yén
tinnitik pangagemmanya, wong iki bongsa Yahudi, tan mlését pakecappanya, dénné
bénnéh lawan mami, lah ta paran wong iki, teka wanni candhuk lawung, lan bongsa
Samariyah, kang wus kanggep satru lami, nulya matur dhuh pukulun kadi paran,
Klilanna
amegat klimah, dénné ngong ngungun kepati, paduka bongsa Yahuda, ingkang wus
ecrah alami, lan bongsa kula niki, teka tuwan kuma purun mundhut ngujuk mring
kula, pardikanné tan udanni, ing tujunné Jeng Nabi amundhut toya.
Yéku
mung karya lantaran unggyanya yun paring wiji, mimijangken kasampurnan
sinnamunning sabda lungit mrih tumama ngennanni, wengnning rasa tumlawung, ywa
kagét kang kataman lon manabda Kangjeng Nabi, ngarah arah norraga amamét prana.
Éh
babo bibi rungokna, ywa kahyat ingsun jarwanni, mennawa sira weruha,
nugrahanniréng Hyang Widdhi, lan weruha siréki, sapa kang mundhut ngunjuk ing
[8]mau masthi sira, nuli dadi kosok bali, mangenjali gantya nyuwun mring
dhéwéknya.
Banjur
sira pinnaringngan tirta marta kang sajati, mangkana wardinning basa, wiyossé
sabda Jeng Nabi, wéh sasmita kang dhingin nugraha saking Hyang Ngagung,
tegesnya kaslamettan pangapunten lawan urip tri
parka karacut aran nugraha.
Ping
kalih sasmitannira, Jeng Nabi maring
Pawéstri, wau sinten mundhut toya, punnika prasemonnéki, tumrap angga Jeng
Nabi, gyanya mayu wéh rahayu, yuwana mring pra jalma, kang yun wruh sandinning
ngurip lan nanggappi nugrahanniréng Hyang Sukma.
Nging
Sang Dyah déréng tétéla, pralambang kang kasbut nginggil mila gantya atatanya,
mring Jeng Ngisa matur aris dhuh tuwan kadi pundi, gyan paduka ngambil ranu,
jro sumur yén tan nyambat paduka tan bekta pranti, sayektné angel lamun
linnampahan,
Gék
sinten ingkang kaduga, nedahken kang toya urip kajawi sumur punnika, yén wonten
langkung mustahil punapa langkung inggil tuwan katimbang lan Yakib luluhur kang
wus kontab Nabi Yakub duk rumiyin pan wus karsa angunjuk toya punnika.
Sasomahira
sadaya, lembu lan méndanné sami, warata wus ngombé toya, tannana kari sawiji,
makaten sang pawéstri, sayekti déréng sumurup maring jatinya Ngisa, lan Yakub
nlangkung inggil kuciwanné sang rêtna déréng trawaca.
Mung
Yakub sinnengguh tama, ngaléla punjul pribadi, makaten dadya jamaknya, watak
wantunning sujanmi, cacaddé dén sasabbi, alanning lyan kang cinnatur, angendhak
gunnaning lyan ngunggulken ngélmi pribadi, wus tan lepat ing nganggep lir toya
gesang.
Kang
gesangngi nyawannira, rahayu praptanning ngakir, nanging pilih kang unningnga,
mring wadinné toya urip dahat dénnira rumpil tan melok datan dumunung, sannés
kang munggwéng tara, kiwa tengen ngandhap nginggil lawan dédé kang wonten sajronning jaja.
Kang
dumunung nginggil tenggak lan nétra kapala sami, punnika sannés sadaya,
upayannen dén taliti, ywa kléntu kawruh lair, tirta yoga iku dudu, tegessé
tirta yoga, pan wonten kawan prakawis kang kapisan toya kang saking pratala.
Toya
sing langit kalihnya, cucukullan kang kaping tri, lan saking kang sipat nyawa,
yéku taksih éwah gingsir, mung mikolékken
daging, dé lir boréh paminnipun tan bangkit béngkas karya, wusananné balénjanni,
sajatinné pituduh datan mangkana.
Wiyossé
kannang wawarah, wadinné bab toya urip ingkang wasta maol kayat nyatanné saget
sinnandi, kéh kadung kang ngulatti, kajawi srana pituduh, antuk wahyunning
Allah, gya dumilah anyelakki, lalarahé kang tebih maksih kalingngan,
Katawngngan
tigang ebab jagad dosa miwah iblis warana tigang prakara, upaminné lir woh
tiris tabon bathok wah malih, kalapa dadagingngipun tabon badan paminya, wadhag
kita alum making, asli siti yun wangsul dhateng pratala.
Bathok
lir dosa sapaminya, dadya lampitanning ngati, tyas nepsu yekti wus risak
kataman sikunning Widdhi, kalapa lirring iblis isbatting nyawa punniku, jujul
nyebal jejernya, tan ngimanken mring Hyang Lewih, luiyanné Nabi Adam dukking
kunna.
Kalimput
iblis kang godha, satemah dhawah bilai, laila prapténg samangkya, warata tigang
prakawis panggeng tansah ngalingngi, nyasabbi kang toya idhup lir sepet bathok
klapa, ngalingngi yoyanning tiris mila Sang Dyah Samaryah langkung kasmaran,
Nabi
Ngisa ngandika ris nini aywa wancak driya, sun warah tiling na agé, banyunné
sumur punnika, sing sapa anginumma, maksih ngelak akirripun ana lyanné punning
toya.
Singa
ngombé toyannéki, kang saka paparingnging wang, tang ngelak langgeng slawassé,
sannityasa sesennettan jennek néng atmannira, ing sajronning wong kang nginum
dadya susumberring toya.
Sumber
urip kang umili, mancur prapténg urip baka, Sang Dyah kascaryanning tyassé,
lanyathek sajronning driya, sangsaya pangangsegnya, kesusu kaselak besus mring
sandinning kasunyatan,
Sang
dyah ngrepa matur aris dhuh pukulun kang beg darma, mugi welassa maring ngong,
maringngaken toya gesang, supados ing tembénya, ngong tan ngelak slaminnipun
tan ngangsu sumur punnika.
Pangudinné
sang pawéstri, makaten karya tuladha, mring kita sadaya mangké, ywa katungkul
ngupa boga, papanna urip ira, pintannen ywa kongsi gangsul kang tumrap sukma
lan raga.
Upayanen
dén kapanggih, gagayuhan kang utama, kang tan géséh lan ugeré, mangkana
pradikannira, merit wardinning kitab jatinné toya idhup yéku rohiréng Pangéran,
Nabi
Ngisa wrangkannéki, dadya loronning ngatunggal kang babarken sih piwlassé,
mring wanodya Samariyah, tannapi para jalma, singa temen mesthi nemu, kang sru
ngudi mesthi panggya.
Wau
ta ingkang winnarni, pawéstri ing Samariyah, wiwit mapan pamannahé, kakennan
ing wedharrira, Jeng Nabi piwulangnya, lir tyang wungu pungun-pungun wus tuntum
pramannannira.
Nabi
Ngisa tuhu luwih, widagda aparikrama, gyanya ngangkah tumamanné, mikoléhken
piwulangnya, tumanemmiréng mannah, mrih tan kumambang kang wuruk mung mendem
kakéyan warah.
Makaten
karya palupi, mring sang gyanning para dwija, kang masita ring siswanné,
prayoga ngagem paparah, ywa angger bias marah, di weruh marang panuju, jontra
jangkanniréng kodrat,
Tan
uger kang dakik-dakik bangkit milet amilut, éndah mannéka critanné, mangkana
sang Nabi Ngisa, gya nyigeg piwulangnya, salin babaggan ginnilut ameléhken
mring wadodya.
Kinnén
wangsulla rumiyin ngundang marang lakinnira, gya sowan padha annanné,
katrangnganné pan mangkana, kang kinneker Sang Ngisa, kridhanning réh nawung
parlu, lair karya samudana.
Dadi
menné ana nangi, ngunggar garjjitanning mnnah, angger nalongsaha agé, ring
pawéstri Samawriyah, éngetta ing lepatnya, piawonné lampahipun nistha gya nyobo
bojowan,
Sang
Dyah cuwa ingkang galih, mirêng dhawuhnya Sang Ngisa, déné kabelik lepatté, nétya
kucem ésmu susah, tan kadya waunnira, mannah binger mirêng wuruk tan kadumuk
dosannira.
Nanging
sang dyah sangnget kumbi, nasabbi ing klepattanya, asru kéwranning mannahé,
sapangudatan pangucap wusana lon turrira, dhuh pukulun kula éstu, tan darbé
laki sanyata.
Jeng
Nabi waskithéng galih, tan samarring aturrira, sang rêtna kumbi mannahé, déréng
runtut aprasaja, nging Ngisa datan kéwran tansah gunturken pitutur , ninni
benner aturrira.
Kawula
tan danbé laki, nanging bojomu wus lima, kari siji prapténg mangké, ugo dudu
bojonnira, nianta sang wanodya, kluhurran sabda sang wiku, sanget émeng tanpa
ngucaop,
Dahat
ngungun sang pawéstri, pungun-pungun kaélingan karasa rasa dosanné, karya
trenyuh mannahira, linnalitan kalingngan lalakon kang wus kapungkur, wusana
pinupus sigra.
Lir
mendhung ngumpul nglimputti, ilang kabuncang maruta, dyan mangka pipindhanné,
tumamannira wasita, sarana péling nyata, kang nuntun mannah rahayu, gambuh ing
wenganning driya.
Gagappanné
dyah ayu, angugerri gagassanning kalbu, baya iki dudu sabaénning janmi, jatmika
bangkit mangirup sumurup wang dénningu wong.
Pra
nyata nabi punjul kajuwara ing jagad wus kasub nuli matur sang retna dhateng
Jeng Nabi, yén saking panginten ulun tuwan nabi kang kinaot,
Mangkana
kintennipun sanyatanné Jeng Ngisa punniku, purwannira jinnongka jumenneng nabi,
atas karsanné Hyang Ngagung, panggeng tutulung sakéh wong.
Nging
Sang Dyah déréng purun aprasaja ing bab lakinnipun pan sinamun angginnem
sannésa prakawis wawassan ingkang tinnemu, ngabekti marang Hyang Maénnan,
Kang
dadya pokking ngudur, tyang udi deder bennerripun lawan bongsa Samaryah ramé
kepati, sang rêtna nuli umatur, nyuwun
terangnya wiraos,
Kadi
pundi pukulun bong amba wus kekah saéstu, sing luluhur kawula dugi sapriki,
papannira yén asujud wonten ing rêdi kémawon,
Bénnéh
lan tékattipun bongsa Yudi kalamun asujud wonten masjid Yerusalem kitha adi,
punnika pundi kang lulut lan pundi langkung kinnaot,
Sang
Nabi ngandika rum rêngenta éh ninni ingsun tutur, di pracaya wus dungkap
mangsanné prapti, titinné gonnira sujud satemenné tan mangkonno.
Jatinné
sembah iku, marang Allah tannana ing gunung, gunung kénné kang ngaran gunung
garisim Yerusalem iya dudu, satemenné pan mangkonno.
Déné
ta panembahmu, maksih ngawur tan weruh ing dunung, kang anyembah tan wruh kang
sinnembah yekti, wondéné panyembah ingsun marang Allah wus waspaos,
Ing
mongsa kang kapungkur, Yerusalém pokking masjid agung, Yerusalém kuthannira
wong Yahudi, wiwit tuwuh jangjinnipun Allah paring karahayon,
Samengko
jeblossipun sajatinné panembah punniku, marang Allah ramanné bumi lan langit
dat ingkang wajibul wujud datting Gusthi kang sayektos,
Mangkénné
sembah iku, sembah eroh sarta kanthinnipun klayan nyata kayektennira samangkin
sembah hyang mangkonno iku, dadya parêngngé Hyang Mannon,
Makaten
tegessipun pamejangnya Nabi Ngisa wau, ngemu raos engesnya kawan prakawis
kapisan Allah kasebut rama amengku wiraos,
Asipat
welassayun agung tresna ring kawulannipun sesebuttan rama pannemé kawarti,
suwaunya déréng umum mung Ngisa kang paring ngertos,
Anduwa
pyandellipun Samariyah ing sabangsannipun gyanya nginten yén Allah asipat kakim
tan asih mung karya takut mring malékat lan mring uwong.
Kang
kaping kalihipun piwulangnya Sang Nabi sung weruh, panyembahé kajawi bongsa
Israil ingkang tumrap liyannipun tujonnira tan gumathok,
Jejerré
nora karuh, nerring sujud nora Hyang Ngagung, tan mangkana kekerranné banni
Srail klayan para umattipun Jeng Nabi Ngisa kinaot,
Kang
tokid tékattipun sujuddira mung maring Hyang Ngagung, ping tiganya warahira
Kangjeng Nabi, annerangken ancerripun rah arahanné Hyang mannon,
Tan
arah datan dunung, nging triloka kebekkan akemput Yerusalém datannapi ing
garisim sakalirnya wus kalimput kamot ananné Hyang Mannon,
Marmanné
karya pémut mring Hyang sagung kang anggung amesu, lamun nembah ywa milih
panggénnan mligi, milih tebih celakkipun sadaya sami kémawon,
Ping
patté sung pituduh, gon nanggonné wong sembahhyang iku, kang makripat wus nilar
badan jasmanni, ponca driya wus kinukut karna nétra lésan raos,
Ngendhakken
kannang nepsu, pamannahan lan ngen-nangennipun among kari sawiji kang kanggé
kardi, eroh sanyata punniku, mirib sipatnya Hyang Mannon,
Wondénné
ugerripun anggén kita ayun mangsah sujud marang Allah pan wonten kawan prakawis
wanuh karuh weruh kukuh, tegessira kang cumeplong.
Wanuh
gennah lirripun marang Allah sesembahannipun wanuhira klayan prastawanning
ngati, ati suci kang wus mengku, kitab suci kang sung weroh.
Ping
kalih lire karuh, wus karuwan ing pribadinnipun punnapa ta kang dadya
ciptanniiréki, kang binnekta dalem sujud sabarang parlunné kamot,
Ping
tiga lire weruh, ngartos marang paugerrannipun dalem sujud wonten
panyuwunniréki, ywa sadhéngah kang dén suwun kedah mempan ring Hyang Mannon,
Ping
catur lire kukuh, uwat tuwat pikekah ing sujud imannira ngimanken juru basuki,
plawangngannira Hyang Ngagung, Jeng Ngisa rohollah nganggon,
Wau
ta sang rêtna yu, saya padhang panampinning ngélmu, kasampurnan sangkan
paranning dumadi, rarassing rasa kacakup kapusthi sajronning batos,
Lir
gesang jronning lampus pan mangkana ing pangraossipun sang wanodya dénning tuk
nugraha jati, wus lama gyannira ngluruh, utusannira Hyang Mannon,
Tanyana
yén wus pangguh, yéku Ngisa kang néng ngajengngipun nuli matur sang rêtna mring
Kangjeng Nabi, mahyakken sotanning kalbu, bab utussannya Hyang Mannon,
Dhuh
babo sang ngawiku, cecengklungngen gyan ulun mangayun majanmanné utussannira
Hyang Widdhi, upami lamun wus rawuh, wawarah ing karahayon,
Sang
Ngisa ngandika rumamaléhken ing kahananipun adhuh babo kalingnganné sira ninni,
wruhanta kang sira ruruh, ya ingsun ingkang kawiyos.
Sigeg
genti kang katata mangsulli, gantya kacariyos pra sakabat kang luru tedhanné,
datan dhérék tindakkiréng Gusthi, nyidat wonten margi, mring dhusun wus antuk,
Risaksana
pra sakabat nuli, sawussira ngaso, samya sayuk nusul bandaranné, réréyongngan
tan dangu wus prapti, kapangya Jeng Nabi, dahat samya ngungun.
Pan
katembén dénnira ngalammi, manonni lalakon kang tan gathuk kalawan jamanné,
kangjeng Nabi kalayan pawéstri, adatnya Yahudi, duk kala rumuhun,
Angawissi
Tyang jalu lan éstri, lamun sapatemon giginnemman tan kinnéngingngaké, lawan
malih amejangken ngélmi, agama kang suci, kuciwa tinemu.
Nadyan
maring kang garwa pribadi, wit kaanggep bodho, lawan asor tyang éstri drajatté,
langkung malih samaryah pawéstri, kalayan Yahudi, sasatron wus dangu.
Duk
samana ciptanné pra murid kanggeg tan kawiyos énget lamun was kithéng
gusthinné, boya kéwran mring ngagal myang rêmpit datan nerang sami, ing réh
gusthinnipun,
Ennengngenna
pra sakabat sami, gantya kacariyos sang pawéstri wus tanggap mannahé, Nabi
Ngisa pranyata dutanning, Allah kang dén anti, dahat suka sukur.
Wus
palastha wulangnya Jeng Nabi, sang rêtna wot sinnom méntar mangsul marimng jro
kitanné, ejunnira wus tinninggal kéri, parlu kang binudi, popoyan rumuhun,
Mangké
arsa amangsulli malih, anganthi punning wong, jronning kampong yun tinnedahaké,
Nabi Ngisa utusanning Widdhi, kang winnecéng tulis duk kala rumuhun,
Pan
mangkana tyang kampong gya mijil nyataken lalakon dhateng sumur Yakub panggénné,
sampun sowan ngarsanya Sang Nabi, sanget anya nyaji, ngaturken susuguh.
Tiyang
kampong pra sami jrih asih, lan bingah patos dénné nyata ing jongka wecanné,
mila sanget dénnira malatsih, ngalap supangetting, barkahnya sang wiku.
Iba
begja tyang kang sampun panggih, lan ngandel ing batos dhateng Nabi Ngisa
sawulangngé, adhadhasar ngibadah mring Widdhi, tuladha pawéstri, samariyah wau.
Wus
binnirat mamalanning ngurip warana kang ngranggon dosa jagad kalawan iblissé,
tri prakara wus ginulung sami, ingkang masésanni, winasésa uwus,
Titikkanné
kang lamun wus bangkit mikat réh krahayon tri prakara ing paugerranné,
gumolongnging nyawa lawan budi, ping tri munna munni, kanthi tobat laku.
Kajawi tobatting laku, kanthi tobat jronning
batin kocappa para sakabat nungkuli lalakon munggwing, kadya ménda kang
katriwal wusana nuli kapanggih.
Makaten
lampittannipun tyang dosa mratobat malih, lir titiyang samariyah, karya
rênanning panggalih, galihira Nabi Ngisa, lan sangungnging kang uméksi.
Wusana
titinninfg parlu, para murid angaturri, Jeng Nabi supados dahar, dhaharran sampun
cumawis nging Ngisa tannuli dhahar, yun paring piwulang dhingin,
Ngandika
mring siswannipun apa ta sira wus unning, sun darbé pangan kang samar, kang
tumrap sira pinnanci, wondénné sabda punnika, makaten tegessiréki.
Waunning
ayahannipun sasmita dhawuh ing Widdhi, manungsa ingkang wus labda, tanggap
kanthi dén lampahi, punnika nama wus dhahar, rêjeki saking Hyang Luwih.
Toya
gesang timbangngipun bén nombénnira ing batin nyempulurken tumrap nyawa,
nyawabbi raga lan ati, mila lunges gya nya dhahar, Sang Ngisa tan agé bukti.
Para
siswa dukking wau, rikalannira miyarsi, ngandikanné gusthinnira, bab tedha
ingkang sinnandi, tanyakub eliding rasa, prasamya rarasan nuli.
Ngraossi
ing gusthinnipun dénnira tannanten
bukti, kinninten wau wus dhahar, ana wong kang munjung prapti, kancanné
mangsulli ngucap layak mangkonno tan sisip,
Nalika
aku mring dhusun sapa wruh kalamun gusthi, nglajengngaken laksitanya, gya
panggya tiyang gagrami, bekta sekul ulam kathah, sinaosken Kangjeng Nabi.
Sawennéh
mangsulli muwus OU éwuh aya kuwi, sajronning pangrasanning wang, mung judheg
tan ngarti dhong dhing, Jeg Nabi dupi miyarsa, klesik kira para murid,
Saksana
paring sumurup kang dén dhahar Kangjeng Nabi, anggénya ngrampungken titah,
dhawuhira Sang Hyang Lewih, karya tentrem lan raharja, basukinné wong ing bumi.
Wusana
salajengngipun Sang Ngisa jarwa mring murid lalakon kang wus kalakyan winnirid
karya palupi, anjingngira maring tékat ywa kuciwa mring pra murid,
Jejerré
jarwa pinundhut tobattira sang pawéstri, lan titiyang samariyah, sinawung
sasmiténg sabin pantunnira kang wus mongsa, nuli kenna dén ennénni.
Ing
mongsa pannén punniku, dadya karênanning galih, galihira kang amurwa, nyebar
andhawahken wiji, lan dadya gambirannira, juru derêp kang ngennéni.
Wardinné
sabin punniku, papan ingkang tanpa tulis tatarranning kabatinnan lir siti ing
dalem sabin elohé lamun ing ngolah, kanthi toya kang gesangngi.
Lan
wiji ingkang tinandur, kang dumunung mungging sabin binudi amrih tuwahnya, yéku
wulangnging kayekten lir wejangnya Nabi Ngisa, amijénni tyas basuki.
Rasa
tala liriréku, tala siti wadhag nenggih, rasa uri[ jarwannira, kang gesangngi
kannang wiji, wiji kangungnganné Allah, kang wus nunggil rasa jati.
Rasa
suci bangkit dulu, prastawa mring Maha Su[23]kci, kérassanya pan mangkana, sing
sapa suci ing ngati, kang pasthi weruh mring Allah, yéku tuwuhiréng wiji.
Juru
derêp tegessipun pakaryanné para murid lan abdinné nabi Ngisa, amangun rohiréng
Gusthi, ngrimatti mring para umat kang antuk wahyunning Widdhi.
Gambirannira
ing kalbu, juru derêp kang taberi, tanpi pituwassing Allah, yéku tiyang nambut
kardi, tutulung marang sasama, gantya tinulung Hyang Lewih.
Mangsulli
Jeng Nabi wau, sasampunnara kapanggih, lan titiyang samariyah, ing ngaturran
tedhak nuli, nyipeng kitha samariyah, kalih dalu kang winnarni.
Kathah
tiyang nampi wuruk guguru amrih basuki, anyakup saparlunnira, tan kocap
roroncénnannéki, Sang Ngisa ngajengken lampah, wus kondur galiléyanni.
Anyariyossaken
bab toya gesang utawi
Tirta
marta sarta bab sajatinning pannembah Anggittannipun SU, Ing Surakarta 1925 Kaecap
ing gedhong pangecapannipun
A.C.
NIX & Co. Bandoeng.
Dalam kesusastraan Jawa kuno, kita mengenal kisah yang menarik yakni mengenai peziarahan Bima mencari air kehidupan (Tirta Amerta atau kadang disebut juga Tirta Prawita Sari). Memang kisah ini tidak akan kita temukan dalam pakem Mahabharata yang asli, dan nampaknya merupakan kembangan dengan pesan khas spiritualitas Jawa yang disisipkan dalam lakon tersebut.
Kisah
Bima
Alkisah,
Resi Durna berusaha memperdaya Bima yang dianggap terkuat dari Pandawa. Durna
menyarankan Bima untuk mencari Tirta Amerta di dasar laut jika ingin mencapai
kesempurnaan sebagai murid.
Tentu
kisah selanjutnya kita telah sering mendengar, bahwa Bima akhirnya berhasil
mencapai dasar laut setelah mengalahkan naga. Dan di dasar samudera itu, ia
justru menjumpai Dewaruci yang merupakan sosok dirinya yang sejati, artinya
benar benar mirip Bima namun lebih kecil.
Banyak
tafsiran akan kisah pewayangan ini, dan artikel dari Hardono dapat disimak jika
pembaca berminat .
Rupanya
banyak orang sejak dahulu kala berusaha memperoleh air kehidupan tersebut, yang
kadang dianggap ada di sebuah air mancur yang memberikan berkat awet muda
(youth fountain).
Mencari
air kehidupan.
Namun
dalam suatu percakapan yang menarik antara Yesus dengan perempuan Samaria yang
dijumpaiNya di sumur Yakub, Yesus
menjelaskan bahwa air kehidupan itu adalah DiriNya sendiri. Barangsiapa minum
dari Dia tidak akan haus lagi. (Yoh. 4:4-42)
Jadi
kurang tepat jika kita mencari Tirta Amerta itu di dasar samudera atau di salah
satu tempat terpencil di bumi.
Sekitar
awal abad 19, adalah seorang petobat asal Jawa Timur yang baru mengaku Yesus
sebagai Tuhan. Setelah beliau pindah ke Solo, beliau menuliskan suatu
perenungan akan Yohanes pasal 4:4-42 tersebut dalam bentuk syair beraksara
Jawa, yang kemudian disebut Serat Suluk Prawesti Samariyah. Buku kecil ini
tampaknya dituliskan beliau sebagai ungkapan syukur menjelang beliau menerima
baptisan. Untuk selanjutnya sila membaca di artikel yang baru terbit di Jurnal
Efata.
Tentang Tirta Amerta, ada suatu jurnal teologi yang juga berharap dapat membagikan kabar baik tentang Yesus Kristus Sang Air Kehidupan. Nama jurnal itu adalah: Amreta, yang diambil dari ungkapan sanskrit untuk Air Kehidupan.
Tradisi
penulisan naskah Jawa yang berisi teks bernuansa Kristiani di lingkungan
kesastraan Jawa masih baru jika dibandingkan dengan penulisan naskah Jawa dari
lingkungan Hindu, Budha, dan Islam. Kemunculan naskahnaskah Jawa bernuansa
Kristiani erat kaitannya dengan maraknya pemberitaan Injil di tanah Jawa.
Menurut Jong (1976:107), kegiatan penyebaran agama Kristen terjadi di luar Jawa
berlangsung sejak orang-orang Portugis, tetapi penyebaran ke lingkungan
masyarakat Jawa, dikirim ke Nusantara untuk melayani kepentingan “pemeliharaan
rohani atas orangorang Belanda”. Peristiwa ini setidaknya memberikan dampak
positif terhadap munculnya gejala kekristenan di Nusantara dan khususnya di
pulau Jawa. Pada masa pemerintahan kolonial Inggris di Indonesia (1811-1816),
masuklah pekabar-pekabar Injil dari NZG (Nederlandsche Zendeling Genootschap)
dalam rangka kerjasama dengan London Missionary Society. Setelah Inggris tidak
lagi berkuasa, Nusantara kembali berada di bawah kekuasaan Belanda. Sementara
VOC dibubarkan, kekuasaan Belanda muncul dalam bentuk pemerintahan kolonial
(1816 1942). Zaman ini merupakan masa pekabaran Injil yang banyak membawa hasil
di Jawa. Dalam kurun waktu tersebut muncul gejala pekabaran Injil yang
dilakukan oleh kaum awam atas inisiatif pribadi. Pekabaran Injil atas inisiatif
pribadi itu menghasilkan “buah”, yaitu lahirnya generasi pertama orang-orang
Kristen di Jawa. Setelah itu, timbullah kelompok-kelompok Kristen di daerah
Purworejo, Tegal, dan Banyumas. Mereka dibaptiskan di gereja Protestan Belanda.
Baptisan pertama bagi orang-orang Jawa terjadi di Semarang (tahun 1858), di
Purworejo (tahun 1860). Kelompok-kelompok tersebut merupakan cikal-bakal
gereja-gereja Kristen Jawa. Dari kelompok-kelompok tersebut tersebarlah
kekristenan ke Yogyakarta, Surakarta, dan ke seluruh Jawa Tengah. Latar
belakang teologis para pekabar Injil awam ini tidak begitu jelas. Namun,
agaknya, mereka dipengaruhi oleh gerakan Peitisme di Eropa. Pada tahun
1816-1891 tercatat adanya pekabaran Injil yang dikerjakan oleh NGZV
(Nederlandsche Gereformeerde Zendings Vereniging) di Jawa Tengah. Perkumpulan
ini berasal dari lingkungan Nenerlandsche Hervormde (NHK). Dalam
perkembangannya kemudian muncul pemahaman baru tentang pekabaran Injil yang
langsung menjadi tanggung jawab Gereja. Sejak tahun 1892 pekabaran Injil di
Jawa Tengah dilakukan oleh Gereja-Gereja Gereformeerde di Nederland
(Gereformeerde Kerken in Nederland = GKN).
Pekabaran
Injil dilakukan baik, secara langsung maupun secara tidak langsung, melalui
pelayanan di bidang pendidikan (dengan mendirikan sekolah-sekolah Zending) dan
kesehatan (dengan mendirikan rumah-rumah sakit Zending). Setiap gereja GKN,
baik secara sendiri-sendiri maupun gabungan beberapa gereja, menjadi “Gereja
Pengutus” para pekabar Injil. Jika sebelumnya sebutan “zendeling” dipergunakan
dalam pekabaran Injil, kemudian sebutan itu dihapuskan, diganti dengan sebutan
“pendeta misioner”. Pekabaran Injil yang dilakukan oleh Zending GKN ini
menghasilkan “buah”, yaitu jemaat-jemaat Kristen di berbagai tempat di Jawa
Tengah. Jemaat-jemaat yang masih muda ini didorong untuk segera mandiri.
Pejabat-pejabat gereja, yaitu tua-tua dan diaken, segera diangkat dari antara
anggota jemaat sebagai tanda kedewasaan sebuah gereja. Oleh karena pada abad
XIX baru dalam taraf perintisan, kekristenan di tanah Jawa belumlah mengakar
seperti Hindu, Budha, dan Islam. Dengan demikian, tidaklah mengherankan kalau
kebanyakan kesusasteraan Jawa belum terpengaruh oleh agama Kristen (Jong,
1976:108; Sastroatmodjo, 2002:2). Keadaan itu terjadi barangkali karena sastra
Jawa, oleh pekabar-pekabar Injil, dipandang sebagai sesuatu yang “merintangi”
jalan bagi pekabaran Injil. Karya sastra Jawa dinilai sebagai karikatur yang
bertujuan sebagai progranda kekristenan yang tidak selalu konstruksi. Di
samping itu, karya sastra Jawa yang bernuansa Kristen dilihat lebih sebagai
sesuatu yang destruktif di tengah-tengah orang Jawa (Partonadi, 2001:5759).
Akan tetapi, di tengah kurangnya apresiasi terhadap karya sastra Jawa pada
waktu itu, ternyata Serat Paramayoga dinilai lain. Van Akkeren (dalam
Partonadi, 2001:57) menilai bahwa karya itu merupakan sebuah gambaran pada
tingkat toleransi yang menakjubkan dan suatu bentuk kesiapan mengintegrasikan
kekristenan ke dalam masyarakat Jawa. Bieger (dalam Partonadi, 2001:59)
menginformasikan bahwa Het Bezoek der Wijnen uit Het oosten aan het Kindeke
Jezuz “Kunjungan Orang Bijaksana dari Timur.
Kepada
Kanak-Kanak Yesus” dan Strijd van Jagad Nata Met Kanjeng Nabi Ngisa “Pergumulan
Antara Raja Agung Dunia dengan Yang Mulia, Nabi Ngisa” tergambar suatu
apresiasi yang proporsional terhadap kekristenan. Walaupun cerita ini
mengkarikaturkan Kristen dan pribadi Yesus, di dalamnya tidak terdapat petunjuk
yang merendahkan Yesus. Yesus ditampilkan sebagai figur yang terhormat, seorang
nabi dengan kelahiran, masa kanak-kanak, dan kehidupan yang unik. Ia dikenal
sebagai Nabi Ngisa Rohullah (Yesus, Roh Allah). Memang, citra Yesus dan arti
teologisnya sedikit banyak berbeda dengan yang tergambar dalam Alkitab. Di
tengah-tengah sangat minimnya naskah-naskah yang berisi teks sastra Jawa
bernuansa Kristiani itu, muncul sebuah naskah berjudul Serat Suluk Pawestri
Samariyah, karya Sisyaucong, ditulis pada tahun 1921 Masehi. Naskah ini
kemudian diterbitkan dalam bentuk buku pada tahun 1925 oleh penerbit A.C. Nix
Bandung. Serat Suluk Pawestri Samariyah bersumber dari Injil Yokanan (Yohanes),
pasal 4, ayat 142, dengan perikop Gusti Yesus Wawan Sabda Karo Wong Wadon
Samaria “Percakapan Yesus dengan Perempuan Samaria”. Di dalam naskah tersebut,
Yesus disebut dengan nama Nabi Ngisa, ditulis dalam bentuk tembang macapat
melalui pupuh Dhandhanggula, Sinom, Gambuh, Mijil, dan Kinanthi.
PENCARIAN
TIRTAMARTA DALAM SERAT SULUK PAWESTRI SAMARIYAH
Sebagai
karya sastra berbentuk tembang, Serat Suluk Pawestri Samariyah ditulis
berdasarkan konvensi macapat. Dilihat dari konvensinya, karya tersebut telah
memenuhi syarat sebagai karya sastra yang estetis. Keestetisan Serat Suluk
Pawestri Samariyah terlihat dari dipergunakannya (1) sandi asma, (2) waktu/kala
penulisan naskah, (3) guru lagu, guru wilangan, gatra, dan (4) bahasa yang
selaras dengan suasana yang dibangun. Kehadiran Serat Suluk Pawestri DIKSI Vol.
: 13. No. 1 Januari 2006
Samariyah
dalam tradisi pernaskahan Jawa merupakan sesuatu yang baru. Salah satu
persoalan yang menarik dari kehadiran karya tersebut adalah dengan
dipergunakannya istilah suluk. Istilah suluk adalah istilah yang biasa
dipergunakan dalam tradisi pernaskahan (kesastraan) Jawa yang isinya menguraikan
tentang ajaran tasawuf (mistik Islam) yang bercampur dengan Kejawen. Menurut
Machasin (2003) tasawuf merupakan suatu cara dan upaya untuk mendekatkan diri
kepada Allah dengan jalan mengolah keadaan batin manusia. Suluk berasal dari
kata Arab salaka 'jalan'. Dalam tarekat, suluk berarti perjalanan untuk membawa
seseorang agar dapat sedekatdekatnya dengan Tuhan. Adapun dalam khazanah sastra
Jawa, suluk berarti ajaran filsafat untuk mencari hubungan dan persatuan antara
manusia dan Tuhan (Darusprapta dkk, 1990:1). Di samping itu, suluk juga
terdapat dalam khazanah dunia pewayangan Jawa. Suluk dalam pewayangan Jawa
merupakan vokal dalang wayang yang dilagukan dengan cengkok dan pathet tertentu
yang fungsinya untuk mendukung atau menciptakan suasana sesuai dengan adegan
yang ditampilkan. Akan tetapi, di dalam Serat Suluk Pawestri Samariyah,
pemakaian kata suluk tampak agak berbeda dengan pengertian suluk yang berarti
“ajaran untuk mencari hubungan dan persatuan antara manusia dengan Tuhan”.
Suluk di sini cenderung dimaksudkan sebagai sebuah ajaran tentang keselamatan
manusia dan Nabi Isa. Ajaran itu menekankan tentang jalan manusia dalam
mencapai hidup yang sempurna setelah memperoleh “air hidup” (tirtamarta). Untuk
mencapai kesempurnaan, di dalam ajaran itu digambarkan melalui penyembahan yang
benar kepada Allah. Gambaran tentang air hidup di dalam Serat Suluk Pawestri
Samariyah terungkap dalam pupuh sinom, bait 2034 sebagai berikut :
20.
Yeku mung karya lantara/ unggyannya yun paring wiji/ mimijangken kasampurnan/
sinamuning sabda lungit/mrih tumama ngenani/wenganing rasa tumlawung/ywa kaget
kang kataman/lon manabda Jeng Nabi Ngisa/ngarah-arah noraga anamet prana//
21.
Lah babo nini rungokna/ywa kagyat Ingsun jarwani/menawa sira weruha/nugrahaning
Hyang Widdhi/lan weruh sireki/sapa ta kang mundhut ngunjuk/ing mau masthi
sira/nuli dadi kosok bali/ mangenjali gantya nyuwun mring dheweknya//
22.
Banjur sira pinaringan/tirtamarta kang sajati/mangkana wardining basa/wiyose
sabda Jeng Nabi/weh sasmita kang dhingin/nugraha saking Hyang Ngagung/tegesnya
kaslametan/ pangapunten lan urip.tripakara kaacut aran nugraha//
23.
Ping kalih sasmitanya/Jeng Nabi maring pawestri/wau sinten mundhut toya/punika
prasemoneki/tumrap angga Jeng Nabi/ nggennya mayu maweh rahayu/yuwana mring
prajalma/kang yun wruh sandining ngurip/lan nanggapi nugrahanireng Hyang
Suksma//
24.
Nging Sang Dyah dene tetela/ lambang kang kasbut nginggil/ mila gantya
atatanya/mring Jeng Ngisa matur aris/dhuh Tuwan kadi pundi/nggyan Paduka
ngambil ranu/jro sumur yen tan nyambat/ Paduka tan mbekta pranti/ sayektine
angel lamun linampahan//
25.
Nggen sinten ingkang kaduga/ nedahken kang toya urip/kajawi sumur punika/yen
wonten langkung mustail/punapa langkung inggil/Tuwan katimbang
lan
Yakub/luluhur kang wus kontap / Nabi Yakubduk rumiyin/pan wus karya angunjuk
toya punika//
26.
Sasomahira sadaya/lembu lan mundane sami/warta wus ngombe toya/tanpa kari
sawiji/mekaten Sang Pawestri/sayekti dereng sumurup/maring jatining Ngisa/lan
Yakub pan langkung inggil/ kuciwane Sang Retna dereng trawaca//
27.
Mung Yakub sinembah tama/ ngalela punjul pribadi/makaten dadya jamaknya/watak
wantuning sujanmi/cacade den sawabi/ alaning lyan kang cinatur/ angendhak
gunaning lyan/ ngunggulken ngelmi pribadi/wus tan lepat inganggep lir toya
gesang//
28.
Kang gesang Ngisa wanira/rahayu praptaning ngakir/nanging pilih kang
uninga/mring wadining toya urip/dahat denira rumpil/tan melok datan
dumunung/sanes kang mundhut tara/kiwa tengen ngandhap nginggil/lawan dede kang
wonten sajroning jaja//
29.
Kang dumunung nginggil tenggak/ lan retna kapala sami/punika sanes
sadaya/upayanen den taliti/ywa klentu kawruh lair/tirta yoga iku dudu/tegese
tirta yoga/ pan wonten kawan prakawis/kang kapisan toya kang saking pratala//
30.
Toya sing langit kalihnya/cucukul lan kang kaping tri/lan saking kang sipat
nyawa/yeku taksih ewah gingsir/mung mikolehken daging/de lir goreh
paminipun/tan bangkit bengkas karya/ wusanane
31.
Wiyose kanang wawarah/widane bab toya urip/ingka ng wasta maolayat/nyatane
sanget sinandhi/keh kadhung ngulati/ kajawi srana pituduh/antuk wahyuning
Allah/gya dumilah anyelaki/ lalarahe kang tebih maksih kalingan//
32.
Kataweng tigang ebab/jagad dosa miwah iblis/warna tigang prakara/ upamine lir
woh tiris/tabon bathok wah malih / kalapa dadagingipun/tabon badan
pamiya/wadhag kita alum aking/asli siti yun wangsul dhateng pratala//
33.
Bathok lir dosa pamiya/dadya lampitaning ngati/tyas nepsu yekti wus
isak/kataman sikuning Widdhi/kalairing iblis/isbating nyawa puniku/jujul nyebal
jejernya/tan ngimanken mring Hyang Lewih/luwiyane Nabi Adam duking nguni//
34.
Kalimput iblis kang godha/ satemah dhawah bilahi/laila prapteng
samangkin/warana tigang prakawis/panggeng tansah ngalingi/nyasabi kang toya
idhup/ lir sepet bathok klapa/ngalingi toyaning tiris/mila Sang Dyah Samariyah
langkung kasmaran// (SSPS, sinom, 2034) Adapun terjemahannya adalah sebagai
berikut.
36
balenjani/sajatine pituduh datan mangkana// bersabda Nabi Isa/dipilih kata yang
menyejukkan hati//
Artinya
:
20.
Semua itu hanya sebagai lantaran/ dalam rangka ingin menyampaikan maksud/ajaran
kesempurnaan/ firman yang berharga/agar sampai tujuan/terbuka lebar rasa/agar
tak terkejut yang mendengar/pelan DIKSI Vol. : 13. No. 1 Januari 2006
21.
Dengarkanlah hai perempuan/ jangan terkejut aku beritahu/agar engkau
tahu/anugerah Tuhan/dan supaya engkau tahu/siapa yang meminta minum/nanti
engkau pasti akan/berbalik/memohon kepadaNya//
22.
Lalu engkau akan menerima/air kehidupan yang sejati/demikian inti ajaran/sabda
Nabi Ngisa/ memberi pertanda yang pertama anugerah dari Tuhan yang Agung/yang
berarti keselamatan/ pengampunan dan hidup/ ketiganya disatukan sebagai
anugerah//
23.
Pertanda yang kedua/dari Kanjeng Nabi kepada si perempuan/ yang sedang
mengambil air/itu adalah penggambaran/atas diri Kanjeng Nabi/dalam rangka
memberi keselamatan/kepada setiap manusia/yang ingin mengetahui rahasia
kehidupan/dan berterima kasih atas anugerah Tuhan//
24.
Sang Perempuan ingin mengetahui/atas perlambang tersebut/lalu bertanya/pada
Kanjeng Isa dengan pelan/duh, Tuan, bagaimana caranya/Paduka mengambil air/ di
dalam sumur jika tak minta tolong/Paduka tidak membawa peralatan/sungguh sulit
terlaksana//
25.
Siapa yang mampu/menunjukkan di mana air hidup/kecuali hanya sumur ini/jika ada
yang melebihi itu mustahil/apakah lebih tinggi/ Tuan dibandingkan dengan
Yakub/leluhur yang sudah diakui/
37
Nabi Yakub dahulu/juga meminum dari air sumur ini//
26.
Dengan seluruh keluarganya/ demikian juga lembu dan dombanya/ semua telah
meminum air ini/tiada yang terkecuali/ demikian Sang Perempuan/ sebenarnya
belum mengetahui/ atas sejatinya Isa/karena menganggap Yakub lebih tinggi/
sayang ia belum mengetahui//
27.
Terbukti hanya Yakub yang diketahui/melebihi yang lain/ demikian sudah biasa
terjadi/ watak manusia/ kekurangannya sendiri disembunyikan/keburukan orang
lain dibicarakan/ meremehkan kemampuan orang lain/ mengunggulkan kemampruan
pribadi/sudah merasa benar menganggap air kehidupan// 28. Yang hidup
Isa/selamat hingga akhir zaman/tetapi perlu diketahui/ atas rahasia air
kehidupan/sungguh rumit/tak begitu saja dapat diketahui/bukan air yang diambil/
dari kanan kiri bawah atas/dan bukan yang ada di dalam dada// 29. Yang berada
di atas leher/dan ratna di kepala semuanya bukan itu/ carilah dengan
teliti/jangan keliru dengan ilmu dunia/air doa juga bukan/artinya air doa/ada
empat hal/air yang berasal dari tanah// 30. Kedua air dari langit/ketiga air
dari tetumbuhan/dan keempat air yang bersifat nyawa/itu masih berubahubah/hanya
menyenangkan daging/jika berubah misalnya takkan mampu mengatasi masalah/
akhirnya mengingkari/sejatinya petunjuk (ajaran) tidak demikian//
31.
Lahirnya sebuah ajaran/tentang harumnya air kehidupan/yang bernama mati
hidup/sebenarnya sangat samar/banyak yang mengamati/kecuali dengan cara
petunjuk/ mendapat wahyu dari Allah/segera terang mendekati/letaknya jauh masih
terhalang//
32.
Terhalang oleh tiga hal/dunia dosa dan iblis/tiga hal tersebut/seumpama buah
kelapa/sabut batok dan lagi/daging kelapa/sabut semisal badan/tubuh kita alum
dan kering/berasal dari tanah kembali pada tanah//
33.
Batok diumpamakan dosa/jadi perlambang hati/hati bernafsu bukti telah
rusak/terkena hukuman Tuhan/maksudnya iblis/ibarat nyawa/me-nyeleweng
adanya/tak percaya pada Tuhan Maha Lebih/yang melebihi Nabi Adam dahulu// 34.
Hati tergoda iblis/akhirnya membawa maut/hingga nanti akhirnya/ pintu berupa
tiga hal/selalu dijumpai dan menghalangi/ mengalahkan air kehidupan/ bagaikan
sabut kelapa/ menghalangi air kelapa/maka Perempuan Samariyah semakin
tertarik// Dalam teks tersebut, Perempuan Samariyah digambarkan sedang belajar
tentang makna “air kehidupan” pada Nabi Ngisa di Sumur Yakub. Air kehidupan
bukan “air yang bersifat fisik”. Air yang berasal dari Sumur Yakub hanya dapat
memberikan kesegaran bagi tubuh manusia dan tidak dapat memberikan pencerahan
bagi rohani manusia. Oleh karena itu, manusia memerlukan “air kehidupan” agar
hidupnya memperoleh pencerahan. Demikian pula bagi Perempuan Samariyah jika
ingin
38.
Memperoleh air kehidupan harus memahami cara memperolehnya, yaitu dengan
menempuh hidup yang benar sesuai dengan perintah Tuhan. Dengan hidup selaras
dengan perintah Tuhan, ia akan memperoleh pengampunan dan keselamatan. Kedua
hal itu merupakan anugerah Tuhan. Anugerah Tuhan tidak dapat diperoleh dengan
peralatan fisik (timba), tetapi harus diperoleh dengan melakukan perjalanan
rohani (menelusuri jalan Tuhan). Jalan Tuhan akan terbuka apabila manusia (baca
Perempuan Samariyah) meninggalkan keburukan yang ditimbulkan oleh dunia, karena
keburukan seperti itu menjadi penghalang. Penghalang itu berupa dunia, dosa,
dan iblis yang diibaratkan dengan sabut, batok, dan daging kelapa. Jika ketiga
hal itu dapat dilampaui, maka manusia akan memperoleh air kehidupan
(kesempurnaan hidup). Konsep tentang air hidup sebagaimana yang dijumpai di
dalam Serat Suluk Pawestri Samariyah juga ditemukan dalam cerita Dewa Ruci. Di
dalam cerita tersebut, Bima diperintahkan oleh Dhurna untuk mencari air hidup.
Dalam Dewa Ruci, air hidup dinamakan Tritaperwita atau sering juga disebut
Tirtaamerta. Diterangkan Sastroamidjojo (1967:10) air hidup itu bermakna “air
untuk menyucikan badan dan suksma”. Setelah jiwa dan raga bersih atau suci
(karena air itu), orang lalu dapat menyadari sajatining gesang “hakikat hidup
atau hidup yang wajar, yang sejati”. Dalam keadaan seperti itu, orang yang
memperoleh air kehidupan akan dapat mengetahui sangkan paraning dumadi “asal”,
tujuan, dan arah hidup manusia pada umumnya”. Dibayangkan oleh Dhurna, bahwa
orang yang memiliki air hidup akan mencapai tingkat hidup yang serba sempurna,
hidup yang suci. Oleh karena itu, orang yang mencapai air tersebut akan
memiliki “ilmu kebebasan jiwa”. Dalam hubungan ini, Dhurna dimaknakan sebagai
lambang angan-angan atau budi yang menguasai dan menggiatkan perasaan AKU, yang
diperlambangkan dengan tokoh Bima. Untuk memperoleh air hidup tersebut tidak
mudah karena Bima harus masuk ke dalam “gua gaib” yang berbentuk sumur gumuling
(kudus).
DIKSI
Vol. : 13. No. 1 Januari 2006 (dahsyat). Tempat itu terletak di Gunung
Candramuka atau Reksamuka. Menurut Mulyono (1982:33) perjalanan Bima untuk
mencari air hidup sebenarnya merupakan suatu perwujudan bersatunya dirinya
dengan Hyang Otipati (Mahasuci) dan disebut “suluk” atau mistikisme. Dalam
mistik Jawa, kata jumbuhing kawula Gusti “berarti bersatunya hamba dan Tuhan”
melukiskan tujuan tertinggi dalam hidup manusia, yaitu tercapainya “kesatuan”
yang sesungguhnya (manunggal) dengan Tuhan (Moertono, 1985:18). Tema seperti
tersebut (suluk atau mistik), intertekstual dengan peristiwa yang ditemukan
dalam diri Pawestri Samariyah (Perempuan Samaria). Untuk mendapat hidup yang
sempurna (hidup baru), Perempuan Samaria harus membuang hidup yang lama, hidup
yang masih dipenuhi dengan cadar (aling-aling). Cadar itu adalah “dunia”,
“dosa”, dan “iblis”. Ketiganya diibaratkan buah kelapa. Dunia ibarat sabut,
dosa ibarat batok kelapa, dan iblis daging kelapa. Air hidup (tirtamarta) itu
diperoleh bukan karena pencarian pribadi saja, melainkan karena karya Allah
yang terwujud dalam diri Perempuan Samaria: /kajawi srana pituduh/antuk
wahyuning Allah/gya dumilah anyelaki/lalarahe kang tebih maksih kalingan// Kenyataan
ini tergambar dalam pupuh dhandhanggula baris 15 dan 16 sebagai berikut :
Tan
mangkanasa babing wigati/pambukanya kang kinantha ring Hyang/mangkana pan wus
pasthine/dhawahireng kang wahyu/nugrahane punang pawestri/manggih lan Nabi Ngisa/Nabi
diya anung/utusanira Hyang Suksma/maweh marta mastawa sameng dumadi/mamayu
yuning jagad//
Nabi
Ngisatansamar pangeksi/mring pawestri kang tigas kawuryan/kang dadyanira ing
tembe/sinawang calon punjul/bisa tampi wasiteng gaib/wus pinasthi dening
39
Hyang/rahayu tinemu/ing dunya prapteng ngakerat/Kanjeng Nabi arsa ngruwat ing
pawestri/ tarunaning tyasira// (SSPS, Dhandhanggula,1516)
51.
Wondene ugeripun/anggen kita ayun mangsah sujud/marang Allah pan wonten
prakawis/wanuh karuh weruh kukuh/tegesira kang cumeplong//
Terjemahannya
adalah sebagai berikut.
Demikianlah
inti persoalab/ajaran pembukaan yang digambarkan Tuhan/demikianlah sudah
menjadi kepastianNya/turunnya wahyu/ anugerah untuk perempuan/yang dari Nabi
Ngisa/Nabi utusan/Tuhan memberi kabar kesukaan kepada setiap manusia/ membuat
damai dunia//
56.
Wauta Sang Retnayu/samya padhang namping ngelmu/ kasampurnan sangkan paraning
dumadi/rarasing rasa rasa kacakup/kapusthi sajroning batos//
Nabi
Ngisa tak ragu melihat/ perempuan yang masih suci hatinya/yang besuk akan
menjadi/ terlihat unggul/menerima wahyu/ sud a h dipastikan Tuhan / memperoleh
keselamatan/di dunia hingga di akherat/Kanjeng Nabi hendak meruwat perempuan
itu/ demikianlah kehendakNya// Secara substantif, antara Dewa Ruci dan Serat
Suluk Pawestri Samariyah, memiliki nuansa konsep tentang cara memperoleh air
hidup (kesempurnaan). Yang disebut pada yang pertama (Dewa Ruci) karena upaya
pribadi Bima; yang kedua (Perempuan Samaria), di samping karena pencarian diri
pribadi, juga karena anugerah/wahyu Tuhan. Tanpa anugerah (dipanggil) Tuhan
tidak mungkin akan memperoleh kesempurnaan hidup. Namun, antara keduanya
memiliki kesamaan tema, yaitu memperoleh kesempurnaan hidup melalui
perlambangan air hidup (tirta amerta atau tirtamarta). Melalui tema atau topik
tirtaamerta atau tirtamarta atau toya marta, Serat Suluk Pawestri Samariyah
mampu mengangkat suasana yang selaras dengan budaya Jawa, khsususnya Kejawen.
Hal ini semakin tampak dalam pupuh gambuh bait 51, 56, dan 57 sebagai berikut.
67.
Lir gesang jroning lampus/pan mangkana ing pangraosipun/Sang Wanodya dening tuk
nugraha jati/wus lama gyanira luruh/ utusanira Hyang Manon// (SSPS, Gambuh, 51,
56, 57) Adapun terjemahannya adalah sebagai berikut. 51. Adapun dasarnya/dalam
kita berbakti/kepada Allah ada empat hal/wanuh karuh weruh kukuh/maksudnya
adalah// 56. Demikianlah Perempuan dari Samaria itu/terang dalam menerima
ilmu/kesempurnaan awal akhir alam semesta/keinginan hati terpenuhi/tertanam di
dalam batin// 57. Bagaikan hidup dalam kematian/ demikian perasaan hatinya/
Perempuan Samaria telah memperoleh anugerah/telah lama ia mencari/utusan Tuhan
Perempuan Samaria itu telah menerima pencerahan karena ia sudah wanih
(mengetahui bahwa Allah yang patut disembah dengan hati suci), karuh (semua
keinginan pribadinya hanya tertuju kepada Allah), weruh (mengetahui semua
permintaannya hanya didasarkan kepada Allah), dan kukuh (mempercayai bahwa Nabi
Isa adalah Juru
40.
(Selamat). Persoalan tersebut mirip dengan Kejawen. Menurut Ciptoprawiro
(1986:22) pencarian manusia akan berakhir dengan wikan, weruh atau mengerti
sangkan paran. Dalam filsafat Jawa sepanjang masa, orang Jawa berkesimpulan
bahwa Tuhan merupakan Sangkan Paraning Dumadi :
(1)
awal berasal dari Tuhan, dan
(2)
akhir berarti kembali kepada Tuhan, Usaha manusia untuk kembali pada asalnya
atau kembali kepada Tuhan dilakukan dengan jalan jasmani maupun rohani, atau
jalan lahir dan jalan batin. Jalan batin ini biasanya disebut mistik atau
mistikisme. Di dalam kutipan tadi (bait ke 57) diungkapkan bahwa Perempaun
Samaria Lir gesang jroning lampus “bagaikan hidup dalam kematian” setelah
menemukan Nabi Ngisa yang telah lama dicarinya. Ia juga merasakan memperoleh
anugerah setelah dapat memahami makna wanuh karuh weruh kukuh. Konsep “bagaikan
hidup dalam kematian” seperti yang ditemukan oleh Perempuan Samaria ini, di
dalam Kebatinan Jawa, intertekstual dengan dialog antara Seh Malaya dan Sunan
Bonang (dalam Poerbatjaraka, 1985:44). Di dalam dialog itu Seh Malaya bertanya
kepada Sunan Bonang: “Apakah ada keadaan tanpa nama atau nama tanpa keadaan?
Katakanlah kepadaku sebagai pegangan akhir.” Jawaban Sunan Bonang: “Jika kau
menginginkan pegangan akhir, matikanlah badanmu, berlatihlah untuk mati selagi
kau masih hidup. Pergilah ke tempat sunyi dalam rimba, jangan bergaul dengan
orang.” Setelah itu, Seh Malaya masuk ke hutan untuk hidup bersama dengan rusa.
Satu tahun kemudian, Sunan Bonang datang menengok Seh Malaya. Didapatinya Seh
Malaya berlaku seperti kijang. Ia menjadi liar tidak mau didekati manusia.
Akhirnya, Sunan Bonang berhasil menangkapnya dengan jalan melempar tiga buah
bola nasi. Setelah Seh Malaya menjadi “jinak”, Sunan Bonang lalu memerintahkan
kepadanya bahwa ia harus menjalankan haji ke Mekah, guna mengambil air zam-zam
(sebagai pengganti toyamartaair hidupdari Dewa Ruci) di dekat Ka'bah, selain
itu juga untuk mendapatkan restu dari Nabi Muhammad.
DIKSI
Vol. : 13. No. 1 Januari 2006
Konsep
seperti tersebut di atas menunjukkan adanya suatu “benang merah” yang
menghubungkan antara tradisi Kejawen dan Kristiani di dalam teks Serat Suluk
Pawestri Samariyah. Walaupun antara kedua tradisi tersebut terdapat nuansa,
nuansa tersebut justru sangat membantu pemahaman atas dua perbedaan yang ada
antara kedua tradisi tersebut (Kristiani dan Kejawen). Pada satu sisi,
kehadiran Serat Suluk Pawestri Samariyah sebagai karya sastra Jawa dapat
selaras dengan alam pikiran Kejawen; pada sisi yang lain, konsep tentang jalan
memperoleh air hidup (kesempurnaan) antara Kejawen dan Kristiani dapat
dipergunakan sebagai wacana dialogis tentang kemanusiaan, toleransi, dan kebersamaan
di tengah pergaulan budaya manusia. Penyebutan nama Nabi Ngisa di dalam Serat
Suluk Pawestri Samariyah merupakan suatu strategi budaya yang akulturatif di
tengah kebudayaan Jawa. Pemakaian nama Nabi Ngisa di dalam Serat Suluk Pawestri
Samariyah secara teologis memang membawa nuansa dan citra yang terdapat dalam
Alkitab. Walaupun citra Yesus dalam arti teologis agak berbeda dengan yang
tergambar di dalam Alkitab, kehadiran Serat Suluk Pawestri Samariyah tetap
merupakan suatu karya yang menarik dalam dunia kesastraan. Lewat karya
tersebut, pekabaran Injil menjadi lebih alkuturatif, karena budaya Jawa tetap
diperhatikan posisinya tanpa harus kehilangan inti masalah. Jika Akkeren (dalam
Partonadi, 2001:57) pernah mengalami kekhawatiran ketika membaca Serat Paramayoga,
kehadiran Serat Suluk Pawestri Samariyah secara tidak langsung telah menepis
kekhawatiran tersebut. Karya seni (sastra) Jawa ternyata dapat menjadi suatu
sarana yang dinamis dan fleksibel untuk media ekspresi religius. Hal ini telah
dibuktikan Kiai Sadrach Suraprana bersama jemaatnya dengan mendayagunakan
tembang-tembang Jawa dalam membangun persekutuan malam hari untuk persahabatan.
SIMPULAN
Perintisan
kekristenan di tanah Jawa baru dimulai pada abad XIX. Oleh karena kekristenan
masih baru, tradisi penulisan naskah Jawa yang berisi teks bernuansa Kristiani
di lingkungan kesastraan Jawa belum mengakar seperti yang terdapat dalam
tradisi Hindu, Budha, dan Islam. Tidaklah mengherankan kalau kebanyakan
kesusasteraan Jawa belum terpengaruh oleh agama Kristen. Pada awalnya, karya
sastra Jawa yang bersuasana Kristen/Kristiani dipandang sebagai sesuatu yang
“merintangi” jalan bagi pekabaran Injil dan dinilai sebagai karikatur dalam
pewartaan kekristenan. Bahkan, karya sastra Jawa dipandang tidak selalu
konstruktif. Citra Yesus dalam arti teologis agak berbeda dengan citra Yesus
yang tergambar dalam Alkitab, tetapi kehadiran Serat Suluk Pawestri Samariyah
merupakan suatu sumbangan yang menarik dalam dunia kesastraan Jawa tanpa harus
kehilangan esensinya. Kemenarikan itu terletak pada nilai akulturasi antara
tradisi Kristen dan Kejawen. Nuansa Kejawen-Kristiani berhasil ditampilkan di
dalam Serat Suluk Pawestri Samariyah. Melalui tema atau topik tirtaamerta/toya
marta/tirtamarta, karya itu mampu mengangkat suasana yang selaras dengan budaya
Jawa.
Usaha
Bina-Negara di Jawa Masa Lampau; Studi tentang Masa Mataram II Abd XVI sampai
XIX. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. Mulyono, Sri. 1982. Wayang dan Filsafat
Nusantara. Jakarta: Jambatan. Partonadi, Soetarman Soediman. 2001. Komunitas
Sadrach dan Akar Kontekstualnya: Suatu Ekspresi Kekristenan Jawa Pada Abad XIX.
JakartaYogyakarta: P.T. BPK Gunung MuliaTaman Pustaka Kristen. Poerbatjaraka,
R. Ng. 1985. Ajaran Rahasia Sunan Bonang. Jakarta: Departemen Pendidikan dan
Kebudayaan, Proyek Penerbitan Buku Sastra Indonesia dan Daerah. Sastroamidjo,
A. Seno. 1967. Cerita Dewa Ruci dengan Arti Filsafatnya. Jakarta: Penerbit
Kinta. Sastroatmodjo, Suryanto. 2002. “'Sosok Kristus dan 'Rasa Kristiani'
dalam Krida Sastra Jawa”. Dalam Diskusi Kebudayaan Jawa dan Realitas Dinamuka
Kehidupan Bergereja. Karangjasa, Kuartarja, Purworejo.
DAFTAR
PUSTAKA
Darusuprapta
dkk. 1990. Ajaran Moral dalam Susastra Suluk. Jakatya; Pusat Pembinaan dan
Pengembangan Bahasa. Jong, De. 1976. Salah Satu Sikap Hidup Orang Jawa.
Yogyakarta: Kanisius. Machasin. 2003. “Manunggaling Kawula Gusti: Tinjauan
Tasawuf Islam”. Dalam Seminar Nasional Menggali Karya Puncak P.J. Zoetmulder,
S.J. Universitas Sasnata Darma, Yogyakarta. Moertono, Soemarsaid. 1985. Negara
dan Serat Suluk Pawestri Samariyah (Dhanu Priyo Prabowo)