Kisahipun Lan Pituture Dewo Ruci Marang Werkudoro
ꦥꦶꦠꦸꦠꦸꦫꦺ ꦝꦺꦮꦫꦸꦕꦶ ꦩꦫꦁ ꦮꦼꦂꦑꦸꦢꦫ (ꦧꦒꦺꦲꦤ꧀ ꧑)
(bagean 1)
Nalikö Werkudörö diköngkön Resi Durnö supöyö nggolek tirtö pawitrö sucining urip (air suci kehidupan), sakjaning Werkudörö kuwi diapusi karo Resi Durnö. Ananging wataking Werkudörö sing atös, masiyö wis dieleknö karo sedulure Pandhöwö, tetep percöyö karo gurune Resi Durnö, batine Werkudörö mokal gurune Resi Durnö ngapusi dheweke. Dadi Werkudörö lire tetep ajeg manteb nggolek tirtö suci kuwi, mulai nggolek neng wönödri (hutan pegunungan) nganti Werkudörö pinanggih karo Dewö Ruci neng samodrö.
Mengkene critane
Nalikö Werkudörö ketemu Dewö Ruci dituturi :
- öjö lungö yèn tan wruh ingkang pinaran
(jangan pergi sebelum tahu tujuannya).
- lan öjö mangan ugi, lamun tan wêruhö rasaning kang pinangan
(jangan makan juga, jika tidak tahu rasanya yang dimakan)
- öjö nganggo-anggo ugi, yèn durung wruhö araning busönèki
(jangan memakai pakaian kalau tidak tahu nama bajunya)
- wêruhe lan têtakön bisane iyö lawan têtirön nênggih, dadi lan tumandang, mêngkono ing agêsang
(tahunya dengan bertanya kemudian meniru dan akhirnya melaksanakan, begitulah kehidupan)
- önö jugul saking wukir, arsö tuku mas, mring kêmasan dèn wèhi. (Jangan seperti orang gunung yang membeli emas, tapi kenyataannya cuman diberi selembar kertas saja)
- nora kênö lamun dèn rasani, lan sasama-samaning manungsö, yên ora lan nugrahane, yèn önö nêdyö padu, angrasani rêrasan iki, bêcik dèn kalahönö, ywö köngsi kêbanjur, aywö ngadèkkên sarirö, lan ywö krakêt marang wisöyöning urip, balik sikêpên ugö.
(Tidak boleh menggunjing kepada sesama manusia, ketika tidak ada manfaatnya, namun yang ada malah hanya pertengkaran, menggunjing sebaiknya dihindari, mari petuah ini disebarkan, jangan hanya untuk diri pribadi, namun untuk merekatkan kehidupan yang berarti, pegang erat nasihat ini).
Nalikö Werkudörö melbu neng awake Dewö Ruci kanthi lewat kupinge kiwö :
Werkudörö ujar : Yen mekaten kulö mböten mijil, inggih ecö neng ngriki, kewölö, mböten wönten sangsayane, tan niyat mangan turu, mböten arip, mböten angelih, mböten ngrösö kangelan, mböten ngeres linu, among enak lan mupangat.
(Kalau begini saya tidak mau keluar,
enak tinggal disini, senyampang tidak ada sengsaranya, tidak punya keinginan makan, tidur, tidak mengantuk, tidak merasa kesulitan, tidak merasa sakit, hanya enak dan berguna)
Dewö Ruci ngendikö: iku tan kenö, yen nora lan antökö
(Itu tidak boleh dilakukan sebelum datangnya kematian).
(bagean 2)
kamisayan ingkang makripati, dèn kaastö pamanthênging ciptö, rupö ingkang sabênêré, sinêngkêr böwönèku, urip datan önö nguripi, datan önö rumöngsö, ing kahananipun, uwis önö ing sarirö, tuhu tunggal sasönö lawan sirèki, tan kênö pinisahö.
Maknanya :
Menyibak rahasia mencari kebenaran sejati dalam hidup untuk mengenal Tuhan lebih dekat yang sudah ada dan menyatu di hati tanpa disadari.
(bagean 3)
Dipun wêruh söngkönirö nguni, tunggal sawang kartining bawönö, pandulu lan pamyarsöné, wis önö ing sirèku, panduluning suksmö sajati, pan datan möwö netrö, pamiyarsönipun, iyö datan lawan karnö, netrönirö karnönirö kang kinardi, iyö wis anèng sirö.
Maknanya :
segala tindak-tandukmu itu mencerminkan kepribadian dan perilakumu yang sejati yang hanya bisa dilihat dengan mata hati.
(bagean 4)
lairing suksmö anèng sirèki, batining suksmö ugö nèng sirö, mangkéné ing pralambangé, kadi wrêksö tinunu, ananing kang kukusing agni, kukus kalawan wrêksö, lir toyö lan alun, kadyö menyak lawan puhan, rögönirö ing rèh obah lawan mosik, yêkti lawan nugröhö.
Maknanya :
Jiwa dan raga kita itu satu kesatuan, oleh karena itu gerakkan ragamu dengan jiwamu dengan semangat yang menyala-nyala seperti api yang membakar kayu, seperti air gelombang samudra, seperti angin topan yang membumbung tinggi ke angkasa untuk menggapai Anugerah.
(bagean 5)
Yèn pamöring kawulö lan Gusti, lawan suksmö kang sinêdyö önö, iyö anèng sirö nggöne, lir wayang sarirèku, saking dhalang polahing ringgit, minöngkö panggung jagad, kêlir badanipun, amolah lamun pinolah, sapolahe kumêdhèp lawan ningali, tumindak saking dhalang.
Maknanya :
Semua gerakkan kita itu ibarat wayang yang digerakkan oleh sang dalang di kelir (layar) tontonan. Begitulah hidup, Tuhanlah yang menggerakkan kita, sehingga kita bisa berbuat sesuatu di panggung kehidupan ini. Sehingga hakikatnya hidup itu ada karena ada yang mengadakan dan menggerakkan yaitu oleh Yang Maha Ada, meskipun sekedar hanya gerakan sekerdipan mata.
(bagean 6)
kang misesö amisesö sami, datan antörö pamoring karsö, jêr tanpö rupa-rupane, wus önö ing sirèku, pamirsane rupö sajati ingkang ngilo Hyang Suksmö, wayangan puniku, iya sirö ran kawulö, mêngko- mêngko ngong asung katrangan malih, mangkene gampangirö:
Maknanya :
Yang Maha Kuasa dan Menguasai semuanya, tidak ada jarak menyatunya kehendak, tidak ada wujud sejati selain WUJUDNYA, ibarat bercermin, semua hanya bayangan ciptaan-NYA, yaitu kita sebagai hamba-NYA.
(bagean 7)
badan njöbö wujud kitö iki, badan njêro mungguwing jroning köcö, ananging dudu pangilön, pangilön jroning kalbu, yèku wujud kitö pribadi, cumithak jron panyiptö, ngêrêmkên pandulu, luwih gêdhe barkahirö, lamun janmö wis gambuh lan badan batin, sasat srirö bathörö.
Maknanya :
Badan luar wujudnya kita, badan dalam seperti yang di dalam cermin, bukan cermin kaca, namun cermin di dalam hati, itulah wujud kepribadian kita, tercetak di dalam penciptaan, pejamkan mata, agar lebih besar berkahnya, jika manusia sudah menyelaraskan badan batin, akan melihat badan nan bercahaya.
(bagean 8)
awit dening lamun anujöni, söpötêmön ing saciptö kitö, janji samurwate bae, badan jêro puniku, yêkti bisö aminangkani, badan ködim punikö, iyö ugö wujud, jroning manik önönirö, dene röhsö ugö kaperang dadyö tri, kang dhingin röhsö jöbö, röhsö jêro nulyö röhsö ködim, röhsö jöbö iyö röhsö badan, dene röhsö jêro rêke, yèku rahsaning tutuk, röhsö ködim rahsaning ngimpi, nging kabèh iku samyö, kawêngku Hyang Agung, têgêse kang langgêng gêsang, kang angajak turu mêlèk mênêng mosik, lan nindaknö ambêkan.
Maknanya:
karena kita sudah berjanji sekuatnya kepada Sang Pencipta dengan badan dalam ini yang sejatinya bisa berperan sebagai badan batin, yang juga berwujud di dalam pikiran. Sedangkan rasa dibagi tiga, yang permulaan rasa luar, rasa dalam kemudian rasa batin. Rasa luar adalah badan, rasa dalam yaitu panca indra, rasa batin yaitu mimpi, semua itu dalam Kuasa Tuhan, Yang Hidup Abadi , yang mengajak tidur, terjaga, diam, bergerak dan bernafas.
(bagean 9)
ugö ingkang wajib anampani, mring lêbu wêtuning kang ambêkan, gêgandhengan öpödene, kalawan lêbu wêtuning ambêkan kitö puniki, de pasênêtönirö nèng badanirèku, badan winasesèng gêsang, thukuling wulu kulit ingkang nguripi, kulit pan inguripan.
Maknanya :
Juga yang wajib kita syukuri, dengan bernafas, membuat badan kita menjadi hidup sempurna, ditandai dengan tumbuhnya bulu di kulit kehidupan.
(bagean 10)
dening daging, daging dening gêtih, uriping gêtih saking ambêkan, ambêkan saking uripe, dene ingkang dadyö tuk, ngêmbunbunan nulyö umili, katampèn kêmbang gêdhang, angilèni sagung, warötö sakojur badan, marmö lamun ilining tuk dèn pêpêti, ngalumpruk tanpö döyö.
Maknanya :
dari daging, daging dari darah, hidupnya darah dari bernafas, bernafas karena hidup, sedangkan yang menjadi titik pusat adalah ubun-ubun (otak), pusat pengatur aliran, ibarat bunga pisang, yang mengaliri tumbuhnya buah pisang, merata sekujur badan, sayang jika pusat alirannya dibuntu, maka akan lumpuh tanpa daya.
(bagean 11)
ananging sumurupö sirèki, kabèh-kabèh iku mung bêkakas, ora langgêng salawase, awit urip puniku, kawêngku ring ingkang nguripi, ingkang nguripi ugö, yö isih kawêngku, dening ingkang karyö gêsang, kang karyö gêsang tan kênö dèn tingali, lawan netrö kêpölö.l
Maknanya :
Tapi buat kamu ketahui, itu semuanya (badan) hanya perkakas, tidak abadi selamanya, karena hidup itu, dikuasai oleh yang menghidupimu, yang menghidupimu juga masih dikuasai oleh Yang Menciptakan hidup, Yang Menciptakan hidup tidak dapat dilihat dengan mata kepala.
(bagean 12)
atanapi paningaling budi, muhung kênö lamun tiningalan, lan paningaling uripe, kang wus lagnyönö suwung, têgêse wis tanpö piranti, dadi lamun mangkönö kênö linakön mung, sapisan nanging kalawan, awani anjumênêngakên sawiji, marmö angelingönö.
Maknanya :
Harap diingat hidup itu hanya sekali, ketika sudah mati, yang dikenang hanyalah budi pekertinya selama hidup.
(bagean 13)
manöwö dumadining sakalir, kang awit saking obahing karsö, iyö ugö pakolèhe, sökö obahing kayun, cêkake manungsö puniki, pathöke wani pêjah, lamun wêdi lampus, sabarang ora tumêkö, sêdyönirö luput ancase tan dadi, măngkö lamun ingucap.
Maknanya :
Segala sesuatu itu bisa menjadi kenyataan jika karena kehendakmu itu direalisasikan dengan cara bergerak, dan juga dengan berusaha untuk mendapatkan apa yang dicita -citakan, singkatnya manusia ini patokannya berani mati, jika kamu takut mati untuk menggapai apa yang kamu cita-citakan, segala sesuatu (keinginanmu) tidak akan pernah sampai, sehingga keinginanmu itu meleset dari tujuannya dan tidak akan terealisasi, maka kehendakmu itu hanya sekedar ucapan di mulut saja.
Catatan : tentu saja itu semua adalah kehendak yang positif kebaikan.
(bagean 14)
luwih gêngnyö kalêpasan iki, lawan jagad agêng kalêpasan, kamuksan luwih lêmbute, salêmbutaning banyu, isih lêmbut kamuksan iki, langkung alit kamuksan, saaliting têngu, pan isih ayit kamuksan, liring luwih amisesa ing sakalir, liring lêmbut alitnyö.
Maknanya :
Lebih besar kelepasan ini dibanding alam semesta beserta isinya, muksa (terlepasnya ruh dari badan wadag) lebih lembut dibanding air, muksa lebih kecil dibanding foton (partikel cahaya), karena muksa lebih dibanding dari segala sesuatu di alam semesta ini karena saking lembut kecilnya.
(bagean 15)
bisö nuksmö ing agal lan alit, kalimputan sagung kang rumangkang,
gumrêmêt ugö tan pae,.
kaluwihan satuhu,
luwih dening ingkang nampani,
tan kênö ngandêlênö,
ing warah lan wuruk,
dèn sangêt pangudinirö,
rögönirö wasuhên praptönyö ngungkih,
wruhö rungsiting tingkah
Maknanya :
Suksma bisa merasuki apa saja yang besar dan kecil, termasuk binatang merangkak dan melata, sesungguhnya kelebihan diterima oleh siapa yang mau menerimanya, tidak mengandalkan ajaran dan pengetahuan, namun sangat bergantung pada kegigihan usahamu, bersihkan badanmu untuk menyingkirkan ruwetnya tindakanmu.
Koleksi artikel :
Imajiner Nuswantoro