Babad Bhumi Kedu
KI AGENG MAKUKUHAN
Dahulu kala tersebutlah seorang janda yang
tinggal di wilayah Purwokondo. Ia memiliki seorang putra bernama Joko Teguh.
Terkisahkan, Joko Teguh berparas dungu dan sering mendapat ejekan dari
teman-teman sebayanya karena tingkahnya yang menggelikan. Akan tetapi,
sebenarnya banyak orang yang menyukai Joko Teguh karena luhur budi dan santun
tingkah lakunya. Joko Teguh juga memiliki kepintaran dalam hal obat-obatan. Ia
mengenal berbagai jenis tumbuhan yang dapat menyembuhkan penyakit.
Ketika usianya menginjak dewasa, Joko
Teguh berniat mengembara meninggalkan desanya. Betapa sedih sang ibu mendengar
rencana anak satu-satunya itu. Akan tetapi kemudian ibunya menyadari bahwa
anaknya harus mencari ilmu dan pengalaman agar hidupnya di masa depan lebih
baik. Untuk itu ia harus pergi jauh dari desanya.
“Baiklah, ngger! Kau boleh pergi mencari
keutamaan. Akan tetapi, hendaknya kepergianmu tidak sia-sia. Maka sebaiknya
tuntutlah ilmu kebaikan, dan petiklah segala pengalaman baik”, pesan sang ibu.
Joko Teguh bersujud kepada ibunya, lalu
berangkat pergi. Sebagai tanda kasih sayang, sang ibu memberikan sebutir telur
burung pipit sebagai bekal anaknya.
Sebelum Joko Teguh pergi, sang ibu
berpesan, “Ngger, jika engkau hendak menuntut ilmu, maka mengabdilah kepada
Panembahan Hardo Pikukuh di wilayah Ngargo Sari. Di sana engkau insya Allah
dapat memperoleh apa yang kau angan-angankan.”
Joko Teguh menuruti nasehat sang ibu, maka
berangkatlah ia ke Ngargo Sari. Dengan berjalan kaki ia tempuh perjalanan itu
berhari-hari bahkan berbulan-bulan. Menyeberangi sungai, melewati lereng-lereng
gunung, menuruni jurang.
Namun, betapa kecewanya hatinya ketika
Joko Teguh menghadap sang panembahan. Hasratnya untuk mengabdi kepada
Panembahan dengan satu syarat, yaitu Joko Teguh harus mempersembahkan seekor
kuda sembrani. Kuda sembrani adalah seekor kuda yang dapat terbang dengan
sayapnya. Hal itu sebagai syarat untuk mengobati sakit putri Panembahan Hardo
Pikukuh, yaitu Dewi Sri Lintang Katon. Joko Teguh merasa kecil hati, mungkinkah
ia bisa mendapatkan kuda sembrani.
Akan tetapi, demi niatnya yang luhur, Joko
Teguh tidak takut untuk mencari ke manapun bisa diperoleh kuda sembrani itu.
Adapun bagi Panembahan, kuda sembrani
dimaksudkan sebagai syarat untuk kesembuhan putrinya. Dewi Sri Lintang Katon
yang berparas cantik jelita itu, tengah menderita kebutaan. Sakit itu hanya
bisa disembuhkan dengan datangnya kuda sembrani.
Dengan perasaan kecewa, Joko Teguh
melanjutkan pengembaraannya. Tujuannya tiada lagi jelas. Namun, dalam hatinya
mendamba agar dapat bertemu dengan kuda yang diinginkan sang putri.
Tidak lama kemudian, ia bertemu dengan
seorang saudagar kaya dari Ngembuh Kawuryan. Saudagar kaya itu ternyata juga
sedang melakukan pengembaraan. Namun, tujuannya adalah untuk mencari pengobatan
bagi kedua putrinya yang sedang sakit lumpuh. Kedua putri itu bernama Endang
Gadung Melati dan Endang Rantam Sari.
“Insya Allah saya tahu bagaimana mengobati
lumpuh,”kata Joko Teguh.
“Duh, beruntung benar saya ini,”kata
saudagar itu.
“Jika demikian, sudilah Anda mengobati
kedua putri saya,”ujarnya kemudian.
Joko Teguh berpikir sejenak.
“Jika sakit anakku dapat tersembuhkan
olehmu, maka saya bersedia memberi hadiah apapun yang engkau minta,”katanya.
Joko Teguh lalu tersadar. Maka ia minta
hadiah seekor kuda sembrani jika dapat menyembuhkan dua anak perempuan saudagar
kaya itu. Di luar dugaan, permintaan itu akan dipenuhi. Maka berangkatlah Joko
Teguh ke Ngembuh Kawuryan.
Joko Teguh punya keyakinan bahwa telur
burung pipit dapat menyembuhkan sakit lumpuh. Dengan bekal itu sajalah Joko
Teguh mengobati sakit lumpuh yang diderita putri saudagar itu.
Dengan sungguh-sungguh dan disertai doa
memohon rahmat Allah, Joko Teguh mengobati Endang Gadung Sari dan Endang Rantam
Sari. Betapa bahagia saudagar kaya itu dan keluarganya melihat kedua putrinya
sembuh dari kelumpuhan. Maka dihadiahilah Joko Teguh seekor kuda sembrani yang
indah. Bahkan atas kebahagiaan itu maka oleh saudagar itu Endang Gadung Sari
dan Endang Rantam Saripun diserahkan kepada Joko Teguh untuk dijadikan istri.
Dengan bahagia, Joko Teguh dan kedua putri
cantik jelita itu meninggalkan Ngembuh Kawuryan. Mereka mengendarai kuda
sembrani menuju ke Ngargo Sari menghadap Panembahan Hardo Pikukuh.
Mendengar datangnya kuda sembrani, Dewi
Sri Lintang Katonpun terhenyak. Ajaib, sakit penglihatan yang dideritanya
berangsur membaik. Akan tetapi, kesembuhan itupun berkat kepandaian Joko Teguh
akan ilmu pengobatan.
Diterimalah Joko Teguh mengabdi pada
Panembahan Hardo Pikukuh. Namun, Endang Gadung Sari dan Endang Rantam Sari
memilih meninggalkan Joko Teguh.
Namun, Panembahan Hardo Pikukuh menghadiahkan
Dewi Sri Lintang Katon untuk dijadikan istri Joko Teguh. Merekapun kemudian
diberi tanah perdikan bernama Kembang Madu. Panembahan Hardo Pikukuh juga
memberi gelar Joko Teguh dengan Panembahan Makukuhan. Dan selama beberapa
waktu, Joko Teguh diajarkan berbagai kepandaian dalam hal olah tani.
Tanah perdikan yang pada mulanya kering
dan tandus, berkat keuletan Panembahan Makukuhan berubah menjadi tanah yang
subur makmur. Demikian juga rakyat di daerah itu bersatu saling membantu.
Panembahan Makukuhanpun akhirnya hidup
bahagia di daerah Kembang Madu itu bersama istrinya, Dewi Sri Lintang Katon dan
para selirnya Endang Gadung Sari dan Endang Rantam Sari. Berkat kewibawaan dan
kearifannya dalam memimpin masyarakat, maka tempat itu menjadi daerah yang
terkenal sangat subur. Karena itu, banyak pengikut yang berguru kepada
Panembahan Makukuhan.
Ketika Panembahan Makukuhan meninggal
dunia, jasadnya diperebutkan oleh para siswanya untuk dimakamkan di daerah
mereka. Namun, salah seorang muridnya ingat akan pesan Panembahan Makukuhan
yang ingin dimakamkan di puncak Gunung Sumbing. Dengan begitu, kewibawaannya
akan tersebar merata di semua daerah Kembang Madu.
BABAD KEDU (VERSI 2)
I. Gagaklodra Ngrabasa Masjid Tie Lieng
Sieng.
Nalika jaman kerajaan Demak ing antarané
abad kaping 15, ing tlatah Kudus ana sawijining pondhok pesantrèn dumunung ing
Désa Glagahwangi. Déné kang minangka pangarsané pondhok yaiku panjenengané
Sunan Kudus. Ing wektu kuwi, negara Majapahit wis surut kuncarané, amung kari
sisa-sisaning negara kang dumadi saka negara cilik-cilik, lan uga isih akèh
kang ora seneng marang adeging Negara Demak. Rasa ora seneng iki disababaké
saka sedyané Negara Demak anggoné nindakaké syiar agama Islam. Salah siji saka
negara iku negara Capiturang. Masjid Tie Lie Sieng salah sawijining masjid kang
digunakaké minangka papan pasinaoné santri-santri Glagahwangi muridé Sunan
Kudus. Santriné Sunan Kudus akèh, nanging sing katon manjila ana cacah sanga.
Nuju sawijining dina, amarengi wayah
subuh, kaya padatan ing saben dinané, masjid Tie Lie Sieng kebak santri-santri
kang padha nindakaké sholat Subuh. Swasana tentrem awit kasiram adheming bun
wanci bangun, dumadakan dikagètaké déning panjeriting bakul-bakul pasar kang
ora adoh saka masjid kono. Wong-wong padha pating jlerit kamiwedèn, sabab tanpa
kanyana-nyana dagangan kang lagi wiwit ditata diosak-asik prajurit Capiturang
kang dipandhégani Gagaklodra. Solahé wong-wong pasar padha pating bilulung
salang tunjang, nylametaké awaké dhéwé-dhéwé, tanpa mikir dagangan. Kabèh padha
wedi, giris miris, meruhi tandangé Gagaklodra sawadyané kang tanpa rasa
kamanungsan gawé rurusuh jroning pasar. Santri Glagahwangi sigra prayitna ing
kéwuh. Tanpa diabani énggal ngadhepi sing gawé gègèr. Gagaklodra sawadyané
dipapagaké bebarengan. Nanging sepira ta dayané para santri Glagahwangi,
mungsuh prajurit sing asikep gagaman ampuh. Ora nganti suwé, para santri
kaseser anggoné nandhingi prajurit Capiturang. Akèh santri kang keplayu ngungsi
urip, mangkono uga santri sanga padha tinggal glanggang colong playu. Ing
antarané santri sanga iku kang dimangertèni jenengé yaiku, Sirojul Munir (Syeh
Subakir), Sarif Hidayat (Syeh Maulana Taqwim), lan Moh Gufron (Sunan Geseng).
Gagaklodra ditutaké sawatara wadyané
mbledig playuné Sarif Hidayat. Bareng tekan ng tlatah Sirandhu, Sarif Hidayat
wis ora bisa ngglawat, temah kasil kepikut déning Gagaklodra sakanca. Sarif
Hidayat banjur diajar nganti nandhang tatu arang kranjang. Sarif Hidayat wis
ora bisa bangga, ing batin nyipta bakal tumekaning pati. Ing nalika Gagaklodra
sakancané padha milara Sarif Hidayat, dumadakan ana swara tanpa rupa sing ora
kasumurupan dunungé. Swara tanpa rupa iku semu nantang marang Gagaklodra,
ndadak nganggo tembang Dhandhanggula kang uniné mangkéné.
Gagaklodra kang ngaku prajurit
Nyata sira mung anggunggung karsa
Mulasara pepadhané
Yèn nyata sira iku
Sraya king nagri Majapahit
Aja sira anggembèla (turah 1)
Adhepana ingsun
Ingsun tan bakal lumayu [a]
Hangadhepi manungsa lir sana sunu [i]
Kuru tur tanpa bayu [a]
Kaya ngapa cingaké Gagaklodra sakanca.
Rasa cingak ndadèkaké rada kendho anggoné milara Sarif Hidayat, temahan padha
clingukan nggolèki sumbering swara. Salaginé bingung sarta nilingaké kuping,
tanpa kanyana-nyana ana wewayangan sarwa putih kumlébat nyaut Sarif Hidayat
sing wis tanpa daya. Sakedhèping mripat wewayangan putih iku musna bareng lan
ilanging Sarif Hidayat saka papan kono.
Sapa ta sejatiné kang nylametaké Sarif
Hidayat? Pawongan iku ora liya Kyai Kasan Besari, uga kang kerep disebut Ki
Jénggot Putih. Sayektiné Ki Jénggot Putih wis sawatara suwé anggoné ngulataké
lakuné Gagaklodra sakanca. Mula, nalika Sarif Hidayat sajak bakal kena ing
pati, tumuli awèh pitulungan. Sarif Hidayat dipanggul Ki Jénggot Putih, digawa
tumuju mring Padhepokan Argaluwih.
Argaluwih kuwi padhepokané Syèh Maulana
Garibhi. Ya panjenengané iki sing uga sinebut Ki Ageng Hardapikukuh. Syèh
Maulana Garibhi duwé anak wadon aran Sri Lintang Kedhaton utawa Siti Amariyah
Ambariyah, déné asmané Cina Lie Gio Nio.
Ing Padhepokan Argaluwih, Sarif Hidayat
diupakara nganti waras. Ya Sri Lintang Kedhaton iku kang kanthi tlatèn
ngupakara Sarif Hidayat nganti waras. Apa kebutuhané Sarif Hidayat tansah
dicukupi Sri Lintang Kedhaton. Sarèhné Sarif Hidayat lan Sri Lintang Kedhaton
iku padha-padha bocah kang nedheng brahi, mula nora mokal yèn suwéning suwé
leloroné kataman rasa asmara. Ki Jénggot Putih tanggap marang glagating bocah,
mula tumuli matur marang Syèh Maulana Garibhi supaya bocahh loro iku
didhaupaké. Syèh Maulana Garibhi ora kabotan. Sawisé nemtokaké dina kang
prayoga, Sarif Hidayat lan Sri Lintang Kedhaton dinikahaké. Kanggo mbuwang
tilas lan supaya ora konangan Gagaklodra sawadyané, Sarif Hidayat banjur ganti
jeneng Jaka Teguh.
II. Dumadiné Sukoreja
Ing sawijining wanci, Syeh Maulana Garibhi
ngarsakaké nggelar kataman. Ing kono Syeh Maulana Garibhi kapareng jumeneng ing
sangarepé para santri, sarta paring pangandikan. Wusananing pangandikan, Syèh
Maulana Garibhi paring jeneng jeneng wewengkon kono sinebuta Desa Sukorejo,
awit wis klakon bisa gawé suka lan gambiraning para kawula padésan. Wektu kuwi
marengi ing dina Kemis Pahing tahun 1386 B/M.
Jroning pahargyan kataman kuwi Ki Jenggot
Putih uga melu anekseni. Saparipurnaning kataman, Ki Jenggot Putih kapareng
pamit bakal nerusaké tindaké. Sadurungé pamitan, Ki Jénggot Putih paring
pitungkas marang Jaka Teguh supaya nggolèki Kanjeng Sunan Kalijaga, ing pamrih
antuka pituduh nggoné bakal nindakaké syiar agama Islam.
III. Jaka Teguh Dadi Nukibah ing Kedu
Ing saben-saben Jaka Teguh tansah kèlingan
marang apa kang dadi dhawuhé Ki Jénggot Putih ya Kasan Besari. Luwih-luwih yèn
pinuju wanci bengi, apa kang dingendikaké Ki Jénggot Putih isih keprungu cetha
nèng talingan, “Jaka Teguh, sira darbé sesanggeman kang abot. Sanadyan
jejibahan iki ora kena sinangga ènthèng, nanging pakaryan iki mujudaké pakaryan
kang suci. Wujuding jejibahan gedhé iki, yaiku sira kudu mèlu cawé-cawé lan
nyengkuyung sumebaré agama Islam ing Tanah Jawa. Amung, sadurungé sira miwiti
pakaryan agung iki, luwih dhisik sira nyuwuna pangèstu marang Kanjeng Sunan
Kalijaga.”
Pangandikané Ki Kasan Besari kuwi, ing
saben dina dirasakaké nganti rumasuk jroning sanubari. Jaka Teguh dadi tansah
gorèh. Yèn mituhu dhawuhing guru, ateges kudu ninggal garwa. Mangka durung suwé
nggoné dhaup, malah saiki garwané wis nggarbini patang sasi. Yèn mung tansah
ana Padhepokan waé, gèk ya piyé. Sawisé dilimbang-limbang sawatara dina, Jaka
Teguh tumuli mrentul tékadé. Tékad kang dilandhesi karep kang kuwat. Dadi
tansaya golong gilig tekadé Jaka Teguh, bakal mituhu dhawuhé Sang Guru kanthi
gelenging kalbu.
Ing sawijining dina kang dirasa prayoga,
Jaka Teguh ngadhep marang marasepuh. Kanthi kebak ing trapsila, Jaka Teguh
ngaturaké kabèh kang dadi gémbolaning ati. Krungu aturé Jaka Teguh, Syèh Mulana
Garibhi ora kabotan, malah paring panyengkuyung. Semono uga Sri Lintang
Kedhaton, sanadyan abot rasané yèn tininggal ing bojo, nanging karana tindaké
kang garwa iku nyangkul jejibahan luhur, sanadyan abota kaya ngapa, ya kudu
nglilakaké lungané garwa. Sawisé tata-tata sawetara Jaka Teguh tumuli pamitan
budhal. Kaya ngapa sedhihé kang garwa kang tinilar ing kakung.
Tindaké Jaka Teguh ing wanci bangun ésuk sabubaré
nindakaké shalat Subuh. Tindaké didhèrèkaké Bah Gedruk lan Bah Beo. Lakuné
mangétan. Jroning lumaku akèh pangrencana ing dalan, nanging kabèh panggodha
bisa disingkiraké awit saka kandeling tékad.
Satekané ing gumuk Slandhakan tanpa
kanyana-nyana kaprungu swara panggeroning macan mecah sepining swasana. Swarané
nggegirisi agawé mirising ati. Jaka Teguh wedi lan dadi cilik atiné. Ora ngerti
kuwi swara apa. Saking wediné nuli lungguh semedi supaya bisa sarèh rasané, lan
nyunyuwun pangwasaning Gusti supaya diparingi pituduh murih kaslametané wong
telu. Bah Gedruk lan Bah Beo kamigilan, saya manèh papan kono adhemé njekut
awit isih klebu wewengkon pèrenging Gunung Sumbing. Ora suwé Jaka Teguh unjal
napas sarta angandika, “Ki sanak yèn kowé bakal tegel mangsa aku sakanca, saiki
uga mung pasrah. Nanging yèn kowé arep njaluk tulung nggerenga manèh kaping
telu.”
Ora suwé keprungu swara nggereng kaping
telu, lan dumadakan ing sangarepé Jaka Teguh ana wewujudan macan ireng kang
kejepit watu, tur ta isih ketambahan kebrukan wit Jalu. Ndulu kahanané macan
iki Jaka Teguh dadi welas atiné. Énggal-énggal Jaka Teguh awèh pitulungan
sarana ngetogaké mantra ngèlmu paringané Ki Jénggot Putih. Kena dayaning
mantra, wit Jalu kang sakawit ngebruki awaké macan bisa ngadeg jejeg manèh
kaya-kaya ana kekuwatan gedhé kang ngedegaké. Wekasan macan ireng bisa luwar
saka panandang. Anèh, sawisé luwar saka panandhang macan kuwi lon-lonan
nyedhaki Jaka Teguh. Kaya-kaya bisa tata jalma, macan kuwi ngaturaké panuwun
marang Jaka Teguh. Kanggo pangéling-éling lelakon kuwi, déning Jaka Teguh papan
kono dijenengaké Désa Cepit, awit ana kedadéyan macan kejepit ing watu.
Ésuké, teteluné mbacutaké laku mudhun
gunung. Kang sakawit mlaku ngétan, saiki mlaku ngalor. Satekané Desa Mbalong,
ing kono ana wit Pakis Taji lan sumber banyu bening kang prayoga kanggo reresik
awak. Pawongan telu tumuli padha adus. Wah, méndah segeré, dhasar pirang-pirang
dina awak ora kambon banyu. Kapinujon ing cedhak papan kono ana watu gedhé kang
ayomi wit Garu kang banget ngrembuyung. Jaka Teguh lèyèh-lèyèh ing ngisoring
wit Garu mau sinambi ngenam-enam pikiran. Lagi énak-énak ngasokaké awak,
dumadakan tanpa sangkan-sangkan ana pawongan nganggo sarwa wulung, jubahé
wulung lan uga nganggo iket wulung nyedhaki Jaka Teguh sakanca. Ora susah
ndadak nganggo diabani wong telu bebarengan mbagèkaké pawongan nyalawadi mau
kanthi salam bebarengan.
“Assalamualaikum”.
“Waalaikum salam.” Si Jubah Wulung paring
wangsulan, swarané kebak ing pangaribawa, nuli banjur ngandika,
“Nggèr, rak wis dha mari ta keselmu. Wis,
saiki ayo babarengan nindakaké shalat Dhuhur.” Dhasaré wanci ya wis keprungu
swarané azan. Sawisé shalat si Jubah Wulung takon marang Jaka Teguh,
“Apa sira lagi nggolèki aku?” Kanthi gugup
Jaka Teguh mangsuli
“Inggih.”
“Yèn ngono, wis ayo padha ndhèrèka aku.”
Pawongan papat mlaku bebarengan. Jubah
Wulung ana ngarep nunggang jaran ireng, Jaka Teguh nitih jaran abang. Jan katon
gagah dhasaré bagus pasuryané, semono uga Bah Béo lan Bah Gedruk uga tansah tut
wuri. Jaka Teguh ora mangertèni papan kang bakal dituju iki mengko ana ngendi.
Ngerti-ngertiné bareng wis tekan Padhepokan Bagelèn Purworeja. Ing kono wis ana
Ki Cakrajaya lan Ki Ageng Geseng.
Jubah Wulung kang sayektiné yaiku Sunan
Kalijaga, bebarengan lan Ki Cakrajaya, Ki Ageng Geseng, lan Jaka Teguh ngrembug
anggoné bakal nindakaké syiar agama Islam. Anggoné imbal pangandikan nganti
sewengi muput. Jroning patemon mau ngasilaké putusan, yaiku: Ki Cakrajaya
supaya dadi nukibah ing Bagelèn, Ki Ageng Geseng dadi nukibah ing Loano ngiras
pantes dadi imam jumeneng Sunan Geseng, Jaka Teguh dadi nukibah ing Kedu
jumeneng Ki Ageng Kedu utawa Syeh Maulana Taqwim. Sawisé ngedum pakaryan tumuli
padha sesowangan laku. Kanjeng Sunan Kalijaga dhéwé banjur jengkar nerusaké
laku.
IV. Ing Balongan, Parakan
Jroning patemon ing Padhepokan Bagelèn,
Kanjeng Sunan Kalijaga paring wewarah, supaya jroning padha nindakaké jejibahan
syiar agama Islam, luwih dhisik diwiwiti kanthi cara mulang tetanèn marang
wong-wong padésan. Sabab wektu kuwi isih akèh wong-wong samin, sarta isih padha
ngrasuk agama lawas yaiku Hindhu lan Buda. Lan isih akèh wewarahé Kanjeng Sunan
Kalijaga. Kanthi pituduhé Kanjeng Sunan Kalijaga mau, Jaka Teguh dadi saya
mantep atiné nggoné bakal ngayahi pakaryan. Jaka Teguh kajibah syiar agama
Islam ing tlatah Gunung Sumbing lan Sindoro kanthi tetenger asma Ki Ageng Kedu
ya Syeh Maulana Taqwim.
Ki Ageng Kedu tumuli lumaku tumuju Kedu,
Bah Beo lan Bah Gedruk tansah ndhèrèk. Teteluné numpak jaran. Satekané ing
Mbéngkal teteluné lèrèn. Dumadakan ana sawijining nom-noman nunggang jaran,
lakuné dibandhangaké. Bareng lakuning jaran wis rada cerak Bah Gedruk nyoba
ngendhegaké lakuné nom-noman kuwi. Sajaké nom-noman kuwi nduwèni watak kongas,
ketitik lakuning jaran ora dipekak, malah kepara dibandhangaké. Ki Ageng Kedu
pirsa sarta tanggap ing grahita, mula sigra amatek mantra nedya gawé pémut
marang nom-noman kuwi. Kena dayaning mantra, playuné jaran kang sakawit
mangulon, cengkélak bali mangétan. Tekan sangareping Ki Ageng Kedu, tanpa
dipekak jaran mandheg. Nom-noman kuwi rumangsa isin, sabab ora nggapé marang Ki
Ageng Kedu. Kanthi praupan ndhingkluk nom-noman kuwi tumuli mudhun saka
gegering jaran. Sawisé wis padha satata Ki Ageng Kedu ndangu marang nom-noman
mau,
“Sira kuwi sapa, asalmu saka ngendi, lan
perlu ngapa? Déné numpak jaran sajak kesusu, playuné nganti kaya angin.”
Nom-noman mau wangsulan, “Kula pun
Bramanti, utusanipun Sunan Kudus. Kula dipun dhawuhi Kanjeng Sunan supados
ngupadi santri saking Demak Bintara ingkang nembé syiar Agami Islam ing tlatah
Kedu mriki.”
“Kalamun kowé ngupadi santri saka Demak
Bintara, ya aku iki wongé.” Ki Ageng blaka.
Bramanti ndlongop semu ora percaya,
“Manawi kapareng kula nyuwun tandha bukti, bilih panjenengan punika santri
saking Demak Bintara.” Ki Ageng banjur miyak jubah agemané, lan nuduhaké timang
kang diagem marang Bramanti. Timang kuwi sayekti tandha cihna santri saka
kraton Demak.
Rada sawatara Bramanti ngiling-ilingi
timang kuwi, “Manawi makaten leres, panjenengan ingkang kula upadi.” Bramanti
gambira bareng weruh timang kang diagem Ki Ageng Kedu jumbuh kalawan apa kang
didhawuhaké Sunan Kudus. Bramanti banjur mbacutaké atur, “Kula dipun utus Sunan
Kudus kapurih masrahaken barang punika.” Bramanti ngaturaké buntelan sing isiné
sabuk cindhé. Ki Ageng nampani buntelan iku, sabuk cindhé tumuli diagem. Bareng
wis diagem, wujudé sabuk cindhé katon selaras lan timangan. Kahanan iki kerep
sinebut ‘cindhélaras’. Sanadyan amung wujud sabuk lan timangan, barang iku
darbé daya linuwih. Daya panguwasané sabuk cindhé kang selaras lan timangan,
ora gampang soring ajurit. Santri Demak kang diparingi barang kasebut ana cacah
sanga. Saliyané kuwi Ki Ageng uga diparingi wiji pari lan mbako supayu tinandur
ing tlatah Kedu, awit ya mung bumi kono kang bisa tinanduran.
Sawise imbal pangandikan sawatara Ki Ageng
mbacutaké laku. Bramanti ora bali ing Demak, malah mèlu Ki Ageng Kedu. Tekan
ing désa Pendang Ki Ageng Kedu kersa mapan ana kono ing omah kang sarwa
prasaja. Ki Ageng Kedu tumuli miwiti syiar agama.
Winih pari saka Bramanti mau aran Rajalélé
lan Cempa. Déné mbako utawa tembakau nganti saiki sok disebut tambaku. Suwéning
suwé tlatah kono dadi subur. Ki Ageng Kedu uga ingon-ingon bangsaning iwèn.
Salah siji klangenané yaiku pitik jago ulesé ireng mulus. Yèn diedu tarungé
pilih tandhing, prasasat ora ana kang bisa ngalahaké.
Ana ing Pendang nganti sawatara wektu. Ing
sawijining dina Ki Ageng Kedu kèlingan marang garwané kang ditinggal ing
Padhepokan Argaluwih, kamangka nalika ditinggal kaé lagi nggarbini watara umur
patang sasi. Ki Ageng Kedu tuwuh rasa kangené. Mula banjur kondur ing
Padhepokan Argaluwih didhèrèkaké Bah Beo mring Argaluwih, déné Bah Gedruk
tunggu omah.
Bramanti ora bali ing Demak, nanging
nyuwita marang Ki Ageng Kedu. Bramanti nggarap lemah ing tlatah Balongan
mangétan, kabèh ditanduri pari Cempa lan Rajalélé. Bramanti uga kepareng yasa
masjid, banjur salin asma Ki Ageng Parak. Nganti séda Ki Ageng Parak banjur
disarèkaké sakuloning masjid. Déné papan kono saiki dadi kutha kang sinebut
Parakan.
V. Garung
Duk nalika jaman (……..) ing antarané tahun
(……..), wewengkon Garung maksih wujud alas gung liwang-liwung kang kebak ing ri
bandhil bobondhotan. Para kawula kang padha mapan ing sakiwa-tengené alas
Garung racak-racak durung andarbéni kapinteran kang mirunggan kanggo olah
tetanèn. Kanggo nyukupi kabutuhan urip saben dinané, padha mbebedhag buron alas
kang pancèn cacahé tanpa wilangan. Kahanan iki kabèh wus kapirsan déning Ki
Ageng Makukuhan. Miturut pamawasé, tlatah Garung sayektiné trep banget kalamun
kinarya tandur pari. Awit lemah Garung kuwi klebu lemah kang subur, tur ta ana
sumber kang banyuné ajeg mili mintir tan ana kendhaté, sajaké prayoga yèn
kanggo ngoncori pesawahan.
Ki Ageng Makukuhan, sawisé nglilimbang
sawatara dina tumuli lon-lonan ngendikaké penggalihané iki marang wong-wong ing
Garung. Ora gantalan wektu, wus akèh pawongan kang padha nyengkuyung karsané Ki
Ageng Makukuhan. Pakaryan gedhé tumuli diwiwiti. Babat alas kinarya pesawahan.
Gedhé cilik, tuwa enom, tumandang bareng ngayahi karya. Sing lanang padha
nyekel gaman kinarya mbabati glagah alang-alang lan ri bandhil bebondhotan.
Déné para wadon olah pangan, nggodhog téla nggarut lan nggayong.
Anggoné babat alas dilakoni nganti
pirang-pirang dina lawasé. Awit saka kawasisané Ki Ageng nggoné ngrengkuh para
kawula, pakaryan abot bisa rampung. Pesawahan kang bawéra iku nuli tinanduran
(pari) .
Ing saben-saben nindakaké pakaryan iki
mau, ing wanci ngaso kabèh kang makarya padha lèyèh-lèyèh sinambi mangan
rangsuman olahaning para wadon. Mawarna-warna solahé. Ana kang disambi jagongan
ngrembug asiling pakaryan, ana kang turon sèndhèn wit-witan gedhé tur ayom.
Kawula wewengkon Garung maksih padha
ngrasuk agama Hindu Budha. Amung kepiyé mungguh cara lan adaté agama kuwi
nalika samana durung kinawruhan kanthi cetha. Anané padha ngrasuk agama Hindu
Budha bisa dimangertèni awit jaman iku kalebu jaman Majapahit pungkasan. Dadi
isih akèh tabet-tabet kapercayan saka Kerajaan gedhé iku.
Carané Ki Ageng nindakaké syiar agama
Islam
Makukuhan kuwi sawijining pawongan kang
sugih akal. Piyambaké mangerti yèn kawula ing Garung darbé kapercayan marang
agama Hindu Budha. Tur ta prasasat kabèh durung ngawruhi marang agama Islam.
Mula anggoné nindakaké syiar Makukuhan kanthi cara olah tetanèn. Pakaryan babat
alas lan miwiti tandur sepisanan mujudaké pakaryan kang kena sinangga ènthèng.
Pakaryan iku saliyané mbutuhaké tenaga bahu uga butuh pétung kang njlimet. Mula
nalika kawula Garung bebarengan ngayahi karya, ing wanci ngaso padha katon
anggoné sayah. Ing satengahing swasana mangkono iku Ki Ageng nyedhaki
sawijining pawongan takon kanthi ulat kang sumeh, “Paman, ngendi dunungé banyu
kang bening? Paman.”
Pawongan kang tinakonan wangsulan, “Radi
tebih saking papan ngriki wonten pancuran ageng ingkang toyanipun wening,
mangga kula dhèrèkaken Ki Ageng.”
Ki Ageng nuli tindak ngupadi dunungé banyu
kuwi, didhèrèkaké sawetara pawongan. Tekan papaning banyu Ki Ageng énggal
nindakaké wudlu. Solahé sarwa sarèh, ing pamrih supaya digatèkaké sing padha
ndhèrèkaké. Rampung wudlu, tumuli bali ing papan sakawit. Ki Ageng tetanya
manèh ing ngendi pernahé kéblat Kulon. Para kawula Garung saur manuk nggoné
wangsulan sarwi anuding tudhuh arah, “mrika, Ki Ageng.” Ki Ageng lon-lonan
nglukar jubah, jinèrèng ing sangarepé nggoné jumeneng, tumuli miwiti shalat
Luhur nganti rampung. Wong-wong padha nggatèkaké apa kang lagi ditindaké Ki
Ageng. Akèh kang padha nggumun, Ki Ageng kuwi lagi perlu apa?
Ki Ageng mangertèni yèn tansah dadi
kawigatèné para wong-wong mau, nanging api-api ora pirsa. Sawisé rampung
anggoné nindakaké shalat, Ki Ageng banjur ndongèng lelakoné para nabi anggoné
olah tetanèn. Kaya ta caritané Nabi Yusup kang nandur gandum. Sajroning olah
tetanèn Nabi Yusup ora lali tansah nindakaké shalat, kang perluné manembah lan
nyuwun marang Gusti Allah supaya tandurané bisa subur lan kinalisaké saka aa
tanduran. Akèh para tani kang padha kepranan marang dongèngé Ki Ageng, kang ya
pinter crita. Mula wong-wong Garung sithik mbaka sithik tumuli nulad apa kang
ditindakaké Ki Ageng. Temahan suwéning suwé kawula ing Garung padha ngrasuk
agama Islam.
Dadi kaya mangkono kuwi carané Ki Ageng
anggoné syiar Agama Islam luwih dhisik ngagem cara mulang carané olah tetanèn.
Kabèh ditindakaké kanthi lon-lonan manut kadiwasaning kawula. Sawisé sawatara
sasi nggoné wong-wong Garung ngolah tetanèn wiwit katon asilé. Apa kang
tinandur thukul subur. Kahanan iki saya amimbuhi rasa tresna tumrap wong Garung
lawan Ki Ageng kang wus paring kawruh tetanèn. Mula wong-wong Garung tansah
ngagungaké Ki Ageng.
Ki Ageng Makukuhan cinegat grombolan
Branjang Alas
Ki Ageng wus kalampahan ngislamaké Garung.
Sawisé sawatara dudunung ing Garung Ki Ageng nuli nerusaké laku. Tindaké
didhèrekaké Ki Beo. Nalika tindaké tekan Kabuk, dumadakan ana grombolan kang
kondhang kawengasané ing wewengkon kono. Grombolan iki wataké kejem lan ora
wegah gawé papati. Tetuwaning grombolan aran Branjang Alas. Kabèh andhahané
Brangjang Alas racak-racak praènané serem.
Branjang Alas nggetak kanthi swara sora
supaya Ki Ageng mudhun saka gigiring kuda. Nanging Ki Ageng ora kersa mudhun,
sadurungé gelem mangsuli pitakonan. Branjang Alas saya nesu. Wekasan Ki Beo
mudhun saka tumpakan lan genti nantang Branjang Alas. Ora suwé Ki Beo gelut
mungsuh Branjang Alas. Jroning perang kuwi Branjang Alas mati. Weruh tutuwané
mati, para andhahan padha mlayu salang tunjang ngungsi urip. Branjang Alas
dikubur ing Kabuk kono.
Ki Ageng mbacutaké tindak tumuju Tlahap.
Tekan dalan péngkolan tindaké di adang sawatara nom-noman kang ora seneng
marang Ki Ageng. Ngadhepi kedadéan iki Ki Ageng malah nyapa kanthi ulat manis
marang para nom-noman iku. Kanthi nuding salah siji kang awaké katon santosa,
Ki Ageng paring sasmita. Nanging nom-noman kuwi malah lon-lonan nyedhak banjur
nyuwun pangapura. Sabanjuré kanca-kancané uga mèlu nyuwun ngapura.
Ki Ageng Kedu &
Sam Po Kong
Ki Ageng kalakon kanthi sukses syiar agama
srana olah tani mbako lan pari, mliginé pari cempa lan rajalélé ing Mbalongan.
Datan suwe kabar Ki Ageng lumembar saindenging kadipaten, nganti tekan ing
Kudus. Nalika samana Sunan Kudus kang nyekel panguwasa. Sunan Kudus kuwi wong
kang sekti mandraguna. Sunan Kudus karsa nimbali Ki Ageng (Ma Kuw Kwan) supaya
atur palapuran mring benering pawarta sawusé dadi naubah ing Kedu. Karana Ki
Ageng rumangsa purwané dadi santri Kudus mula nedya sowan.
Ki Ageng tindak pribadi tanpa kanthi kaya
adaté, mung ngasta pitik jago ireng mulus klangenané. Ing batin jago kuwi nedya
didu klawan jagoné Sunan Kudus, awit Ki Ageng ya wis pirsa yèn Kudus uga remen
adu jago. Ki Ageng tindak tanpa tunggangan, mabur. Kasekten kuwi paringané Ki
Jenggot Putih lan Sunan Kalijaga. Patrapé kang mangkono sayektiné mung nedya
pamèr.
Ing ing pendapa masjid ana patemon, ing
antarané ponakané Sam po kang aran Te Lieng Sieng lan para santri. Ki Ageng
prapta papan kono, mabur ngubengi masjid. Weruh patrapé Ki Ageng, Sunan Kudus
duka. Sigra dhawuh salah siji santri kinèn nyawat tampah. Bareng Ki Ageng
disawat tampah, Ki Ageng malah nitihi tampah kasebut. Kocapa Sam Po kobong
atiné, nuli njupuk krikil kasawataké ngenani Ki Ageng. Klakon dhawah kalenggak,
kecemplung ing pecerèn kang jember. Jubah kebak blethok. Ki Ageng banget
lingsem. Papan kono saiki dadi pasar Jember, saka tembung papan jember. Ora
adoh saka menara Kudus.
Kedadéyan Ki Ageng mabur dadi kembang lambé
kawula sakiwa tengen kono. Ki Ageng banjur mapan ing Desa Gribik. Nalika samana
mireng warta yen ing Desa Glagahwangi ana adu pitik jago. Purnané adon-adon,
jago Ki Ageng kasil ngalahaké Jago Sunan Kudus. Ya saka kalangan adu jago,
asmané Ki Ageng kawentar manèh, malah antuk putri RA Sulasmi. Pangandikané
Sunan Kudus, “Saiki sira nerusna anggonmu syiar agama ing Kedu, lan sira tak
jodhokaké kalawan RA Sulasmi. Muga-muga kabèh lalakon iki ana hikmahé.” Kalawan
RA Sulasmi patutan 4, yaiku: 1. R. Hasan Dhadhungawuk, 2. R. Hasan Munadi, 3.
Rr. Sulastri, lan 4. R. Hasan Nyatnyano.
Wafatnya Ki Ageng Kedu di Ddesa Kedu
ternyata oleh pengikut dan murid-murid Ki Ageng Kedu di wilayah pegunungan
Sumbing Sindoro menjadi rebutan mau dimakamkan di puncak Sumbing dan puncak
Sindoro yang terjadi di sungai Goleh perbatasan antara Sumbing Sindoro dan
ditengahi oleh Ki Ageng Bagelen. Perebutan inipun ternyata dimenangkan oleh
murid-murid wilayah Sumbing. Pemakamanpun dilaksanakan murid-murid Ki Ageng
Kedu di puncak Sumbing. Perjalanan dari Kedu ke puncak Sumbing ini melewati
daertah Desa Ndelok dan para rombongan ini beristirahat di sebelah Ndelok untuk
minum menghilangkan haus, dan dinamakan Ndayan. Setelah istirahat para
rombongan meneruskan perjalanan menuju puncak Sumbing sampai pada suatu tempat
rombongan ini ada yang ingin buang air besar, dan di tempat ini sekarang
dinamakan Pablengan. Di desa Cepit pager gunung merekapun juga melaksanakan
sembahyang dan tempat sembahyang tersebut dinamakan Keramat di desa dukuh Wonosari.
Sampai pada suatu tempat rombongan pembawaa jenasah Ki Ageng Kedu beristurahat
dan memutuskan untuk memakamkan di punggung puncak Sumbing, tapi dengan
kekuasaan Allah akhirnya lubang yang sudah dibuat oleh rombongan pembawaa
jenasah tidak jadi tempat untuk pemakaman Ki Ageng Kedu. Tempat inipun sampai
sekarang karena kekuasaan Allah siapa saja yang bisa masuk ke daklam lubang ini
menjadi sakti dan akan mempunyai kesaktian yang tiada tara. Perjalanan
berlanjut ke puncak Sumbing melewati watu lawang dan berakhir pada laut pasir
yang menjadi tempat peristirahatan rombongan, tetapi karena terlalu lelah
akhirnya merekapun tertidur. Setelah bangun dari tidur mereka terkejut karena
jenasah Ki Ageng Kedu sudah tidak ada, Ki Ageng Kedu hilang ditelan puncak Sumbing.
Koleksi artikel : Imajiner Nuswantoro