MEMAYU HAYUNING BUDI LAN TEKAD
Pituduh 164
Yen
gelem nalusuri sejatine ora sethithik piwulang lan pitutur becik kang malah
kita tampa saka wong-wong gawane nacad lan ora dhemen marang kita, katimbang
mitra katruh raket kang tansah ngalembana. Awit panacad bisa nggugah kita
nglempengake laku, dene pangalembana kepara bisa nyababake wong kerep dadi
lali.
Pituduh
165
Manawa
kowe durung mangerteni marang bab kang kok anggep ora becik, aja kesusu
ngatonake rasa sengitmu, gedhene nganti maoni lan nglairake panacad. Awit
kawruhana yen pikirane manungsa iku tansah mobah-mosik lan molak-malik. Apa
kang kok kira ala lan kok gethingi iku ing tembe mburi bisa malÃh kok senengi,
kepara malah bisa dadi gantungane urÃpmu.
Pituduh
166
Karepe
wong nyatur alaning liyan iku beteke mung arep nuduhake becike awake dhewe. Yen
sing diajak nyatur wong kemplo, pamrih sing kaya mangkono mesthi katekane.
Nanging tumraping wong mursid : “Wong kang ngumbah rereged ing awake sarana
migunakake banyu peceren malah saya nuduhake blentonge pambegane”.
Pituduh
167
Tembung
kang prayoga kang kelair mung marga kadereng dening dayaning hawa napsu iku
pancen sakala iku bisa aweh rasa pemarem. Nanging sawise iku bakal aweh rasa
getun lan panutuh marang dhiri pribadine dhewe kang satemah tansah bisa
ngrubeda marang katentremaning pikir lan ati. Guneman sethithik naging memikir
akeh iku kang tumrape manungsa bisa aweh katentreman lan krasa marem kang gedhe
dhewe.
Pituduh
168
Siji-sijining
dalan amrih kaleksananing gegayuhan, yaiku makarti kang sinartan kepercayaan lan
keyakinan menawa apa kang sinedya mesthi dadi. Yen kita mung kandheg ing
gagasan lan kukuhing karep bae, tanpa tumandang lan makarya minangka srana
panebuse, wohe ya ora beda kaya dene ing pangimpen. Cilakane maneh, yen
selagine nganggit-anggit mau wis kaselak ngrasakake kanikmatane ing
pangangen-angen, wusanane dadi lumuh ing gawe lan wedi ing kakewuh (wedi
kangelan).
Pituduh
169
Ora
beda karo rob lan suruding segara, kahanan uriping manungsa iku uga ora bisa
uwal saka bungah lan susah. Kang perlu dicilengi ing kene yaiku aja kaselak
kebacut kerem kalimput ing kabungahan lan aja kaselak gampang angles yen lagi
kapinujon apes. Awit kasusahan iku sok malah bisa ngentas kita saka kaluputan
lan kabodhowan, sauger insyap marang dhirine lan ora mupus, apadene tansah
percaya marang Kang Kagungan Panguwaos.
Pituduh
170
Menangi
jaman rebutan rajabrana, akeh wong kang padha kalimput, melu-melu tumindhak
nistha. Ora eling yen sejatining urip ing donya iku ora ngupaya rajabrana bae,
nanging uga mangesthi kamulyan ing tembe. Urip ing satengahing godha rencana,
nanging tetep tumindak utama, presasat tapa ing satengahing coba. Sapa kang
santosa ora bakal tumindak sasar.
Mula
tansah ngugemana sebuting pitutur : “Sabegja-begjane kang lali nganti kelu
penggawe sasar, isih begja kang panggah eling lan waspada tetep ing panggawe
utama”.
Pituduh
171
Yen
sira kasinungan ngelmu kang marakake akeh wong seneng, aja sira malah rumangsa
pinter, jalaran menawa Gusti Allah mundhut bali ngelmu kang marakake sira
kaloka mau, sira banjur kaya wong seje (owah), malah bisa “Aji godhong jati
aking”.
Pituduh
172
Sapa
kang katrem merga lagi pinaringan kekuwasaan iku sejatine malah dadi sumbering
dununging wong lali, gampang lirwa ing kaprayitnan, lan gampang kapilulu ing
pakarti dudu.
Awit
yen lagi kuwasa, adhakane banjur ngangsa-angsa kegedhen panjangka.
Kanggo
nggayuh panjangkane, sakehing cara ditempuh. Ora maelu senadyan nganti mentala
gawe sangsarane mitra karuh. satemah mung dadi leletheg kang luwih aji uwuh.
Pituduh
173
Ilat
kuwi sawijining pedhang kang landhep, kang bisa mateni senajan tanpa ngetokake
getih.
Pituduh
174
Ora
ana critane wong kejungkel iku marga kesandhung watu gedhe, sing mesthi merga
kesandhung watu sing cilik.Yen tatuwa ya marga saka watu krikil-krikil sing
lancip-lancip.
Bab
mau aweh pituduh supaya kita aja nyepelekake marang barang sing katone sepele
ora mingsra, naging sejatine kepara malah gampang dadi dhadhakane wong njungkel
njempalik tiba ing papa.
Pituduh
175
Wong
sugIh sing lumuh kelangan bandhane nadyan kanggo keperluwane dhewe iku ora liya
sababe marga tansah kuwatir yen dheweke tiba ing kemlaratan. Nanging ora
ngertiya yen dheweke ing wektu iku sejatine wis padha karo wong mlarat. Uripe
kepara luwih sangsara katimbang wong kesrakat, kang batine tansah ora
narimakake marang adiling Kang Murbeng Dumadi.
Pituduh
176
Dereng
nedya pamer utawa riya iku terkadhang muncule dadakan kaya-kaya tanpa rinasa
ing nalika kita pinuju sesrawungan karo wong liya. Mula prayoga kita tansah
waspada ngendhaleni dhiri. Dene kang kinaran dereng utawa nafsu seneng pamer
kang gampang dineleng lan sineksen dening wong liya iku aran riya kang pratela
(cetha), utawa ngedheng. Becik kita singkiri.
Wondene
dereng sajroning laku panembah, arang kang disumurupi wong liya. Luwih-luwih
yen lagi kapinuju ana ing papan kang sepi. Sok ngonowa elinga, yen Gusti Allah
iku tansah ngudaneni.
Pituduh
177
Kabeh
salakune (tumindake) wong bodho iku esthine nggawe hikmah lan piwulang becÃk
tumraping wong kang ahli budi. Awit saka samubarang kang ora becik kang
dilakoni wong bodho dening para ahli budi banjur kari ngemohi lan dadi
pandoming urip kang perlu disiriki lan disingkiri. Suwalike wong bodho sungkan
nyuplik lelakon becik kang dialami para ahli budi.
Mula
ora jeneng aeng yen akeh para bodho sing uripe tetep kasurang – surang lan para
ahli budi kang tansah rahayu ing uripe.
Pituduh
178
Aja
sok rumangsa tinitah apes nganti gawe pepesing sêmangatmu. Malah prayoga
dinarima marang apa kang wis sira tampa saka kanugrahaning Gusti Kang Maha
Kuwasa.
Awit
ngelingana menawa ora kurang-kurang titah kang luwih cingkrang lan luwih cacad
tinimbang sira, suprandene dheweke babar pisan ora kawetu nutuh marang Gusti
Allah. Kang mangkono mau ora liya marga saka kandele imane lan yakin marang
kwadilaning Pangeran Kang Maha Kuwasa marang sakabehing lelakon kang dumadi ing
jagad raya iki.
Pituduh
179
Ngalembana
lan panacad iku padha bae panindake. Lire, tarikane napas padha, kedaling ilat
padha lan obahing lambe ya padha. Sok ngonowa najan rekasane utawa gampange
padha, nanging oleh-olehane utawa wohe sing ora padha. Ing ngadat kejaba sok
adoh sungsate, uga malah sering kosok balen. Sing siji bisa ngraketake
paseduluran sijine padha bae karo golek dadakan nandur rasa memungsuhan.
Pituduh
180
Aja
ndarbeni pepinginan dadi wong kang linuwih kang ngandhut idham-idhaman supaya
sarembuge diandela wong akeh. Luwih prayoga tansah njaga bae barang rembugira
kanthi becik, patitis lan maedahi. Karo maneh tindak tanduk kang ngresepake,
luwih-luwih kang bisa aweh paedah marang wong liya iku ajine ngungkuli sakehing
pitutur kang ndhakik-ndhakik nanging kang durung kabukten ana ing panindak.
Mula kuwi tansah udinen amrih wetuning rembug “Keplok lumah kurepe” karo
tindakira.
Pituduh
181
Kang
kinaran manungsa winasis yaiku wong kang wis kaconggah mbenerake tindak kang
mlenceng. Dene asor-asoring budine manungsa iku ora kaya wong kang mlencengake
tindak kang wus bener. Adate sipat kaya mangkene iki thukul marga kasurung
dening ati drengki srei.
Kamangka
sapa kang ngadani ati drengki lan panasten iya ing wektu iku dheweke wiwit
nyiksa ing awake dhewe, lan uripe ora bakal bisa tentrem.
Pituduh
182
Samangsane
kowe diclatu wong kanthi sengak aja kok wales sanalika kanthi tembung (rembug)
kang sengak lan atos. Prayoga tanggapana mawa pakarti kang alus lan sareh. Jer,
ya klawan laku kang kaya mangkono iku, kowe bisa ngendhakake watakkang
panasbaran, lan bisa ngasorake sipat kang lagi kasinungan iblis.
Pituduh
183
Ing
ngendi dununge pamarem lan katentreman ? Saking ungele mapanake rasa, nganti
meh ora ana wong rumangsa marem lan tentrem uripe. Sabanjure banjur kepiye ?
Iya kudu tlaten ngolah budi. Doh ana rasa meri lan drengki amrih gorehing pikir
bisa tansah sumingkÃr.
Pituduh
184
Tepa
slira lan mawas dhiri iku dadi obring laku nggayuh rahayu, minangka jimat
paripih umraping ngaurip. Munggahe bisa nyedhakake rasa asih lan ngedohake
watak drengki lan dak-wenang marang sapepadhane. Sregep mawas dhiri ateges
bakal weruh marang kekurangan lan cacade dhewe, saengga wusanane thukul greged
ndandani murih apike.
Pituduh
185
Kita
iki kejaba ndarbeni badan wadhag lan pancadriya, ana siji engkas darbek kita
kang ora kena ginrayang lan ora kasat mata, nanging ajine tan kena kinaya
ngapa, yaiku osiking ati kang ajeg ngelikake kita marang lurusing laku samangsa
kita ketaman pletiking cipta ala, munggahe katuwuhan krenteg nindakake laku
ngiwa. Mula poma-poma, tansah bisowa ngrungokake osiking atimu, awit iku kang
ngajak sapari-polahmu tumuju menyang karahayoning uripmu.
Pituduh
186
Nggayuh
kaluhuran mono ateges ngupaya tataraning urip kang luwih dhuwur.
Ya
dhuwur ing bab lahire, uga ing batine. Lire, sing murakabi kanggo dhiri
pribadine, sumrambahe tumrap bebrayan agung. Sapa kang mung mligi nggayuh
kaluhuraning lahir bae, ateges mung mburu drajat, semat lan pangkat. Durung
aran jejeg uripe. Suprandene sapa kang mung ngemungake kaluhuraning batin,
ateges ora nuhoni jejering manungsa ing alam donya, yaiku tumandang ing gawe.
Pituduh
187
Akeh
wong kang sadurunge nyoba ngayahi pagaweyan wis dipantok dhisik sarana tembung
“Ah, aku ora bisa”. Dayaning tembung “Ora bisa” satemah numusi ora bisa
temenan. Awit entek-entekane pocap mangkono iku ateges ngapesake awake dhewe.
Luwih dene maneh banjur lumuh ing pambudi. Samubarang kang diudi ora bakal
dadi. Kang ora diluru tangeh bisane ketemu.
Mula
percayaa marang dhiri pribadi. Ciptanen kanthi mantheng ing ati lan enggal
makartiya.
Kekuwataning
manungsa iku dumunung sajroning cipta, sauger sinartanan pamarsudi klawan
temen-temen. Dayaning cipta cetha bakal nekakake sedya.
Pituduh
188
Aja
sok nggresula !, Wruhana yen pangresula iku sawijining mala, dene panggresah
mono agawe bubrah. Yen wis nggresah padatane banjur lali marang kewajibane kang
kudu diayahi sarta kemba marang sadhengah pakaryan. SÃng sapa esuk-esuk wis
sambat ngaru-ara ing bab ngrekasane anggone urip, wong mau presasat mbutoni
sumbering pangupa-jiwane dhewe.
Ora
trima marang pandum peparinge Pangeran Kang Murbeng Dumadi.
Pituduh
189
Yen
kowe kepingin mulya uripmu, lakonan apa kang kok gagas-gagas rikalane kowe
nandhang sengsara utawa lara. Awit ing mangsa-mangsa kaya mangkono mau manungsa
banjur ketuwuhan budine kang murni, yaiku watak kang sarwa kebak welas-asih lan
ngerti sepira perlune wong kang tansah ambudi amrih aja nganti nemoni
kacingkrangan.
Pituduh
190
Wong
kang wis kinaran “sukses” iku, yaiku : wong kang wis ngetog kadibdyane,
ngudidaya nganti kecandhak gegayuhan lan idham-idhamane laras karo kepinginane.
Tekane
“sukses” durúng ateges tamating crita, nanging malah kudu tansah luwih waspada,
prayitna lan ngati-ati. Jalaran adhakane wong sing wis “sukses” iku banjur
kurang kaprayitnane, sembrana lan gumampang ing sabarang tumindake, kang luput
sembire bisa klenggak.
Mula
sawijining “sukses” iku anggepan kayadene sawijining pandadaran kanggo
lestarining penggayuh becik.
Pituduh
191
Saben
wong mono pancen nduweni nafsu. Awit tanpa nafsu wong ora bakal duwe krekat
kepengin maju. Mung bae wong kudu bisa milah-milahake nafsu endi sing kudu
dicandhet, lan nafsu sing kepriye sing kudu diunggar. Nafsu kang bakal nekakake
bilahi tumraping awake dhewe lan wong liya kudu bisa dicandhet, dene nafsu kang
perlu diunggar yaiku nafsu kang empane tumuju marang karahayoning
sapadha-padha.
Pituduh
192
Hukum
alam wis netepake, sapa kang nandur mesthi ngundhuh. Dene apa kang diundhuh iya
manut wijine kang ditandur. Yen sing ditandur winih alang-alang, ing tembe iya
aja ngarep-arep yen bisa bakal panen pari, iku genah nyalahi kodrat. Mula
mumpung isih esuk, nandura wiji cipta lan penggawe kang becik-becik. Awit
elingana, yen akeh sethithik anak putu kita uga bakal katut melu ngrasakake
pait getire wong kang bibite ditandur dening wong tuwane.
Pituduh
193
Sapa
sing duwe panjangka kudu wani jumangkah, jer katekaning sedya iku mung bisa maujud
menawa dilakoni lan ora nyimpang saka katekadane. Karep lan sedya, jangka lan
panuwun, iku saumpama wong lelungan mono tumuju papan kang arep diparani utawa
dijujug.
Dene
kekarepan iku kudu ana kanthine, yaiku nalar utawa pecahing nalar. Jalaran kekarepan
kang tanpa nalar iku ora beda karo karepe bocah cilik. Kejaba tanpa teges, uga
sok tanpa wasana, satemah ora ana dadine.
Pituduh
194
Sebab-sebab
kang gawe ciliking ati lan cekleking semangat iku adhakane dumunung ing
gegambarane pikiran kang sarwa nguwatirake marang lelakon kang durung kelakon,
temahane pikiran dadi peteng, lumuh ihtiyar lan koncadan gregeting makarya.
Katimbang nyumelangake barang kang durung bisa ginrayang rak luwih becik aja
pegat ing ihtiyar kanthi nenuwun marang sihing Kang Murbeng Kuwasa, jer iya
mung Panjenengane kang murbawasesa urip kita iki.
Klawan
mangkono istingarah kowe ora bakal ngedhap ngadhepi sakehing lelakon.
Pituduh
195
Kerep
nggresah lan ngresula iku nuduhake karingkihane tekad. senajan dingresulanan
sedina ping pitulikur, ora bisa owah nasibe. Nggresah lan ngresula iku padha
karo sambat. Wong sambat iku kena bae, nanging yen isih keduga aja dhemen
sambat. Ngresula bisa dadi mala, panggresah bisa gawe bubrah, dene pisambat iku
dalane wong kang seneng mlarat, jalaran sakehing gegayuhan kang disangkani
sarana sambat mono adate mung gayuk-gayuk tuna, apa kang digayuh tanpa ana
kabul wusanane.
Pituduh
196
Dhasar
premati tumraping wong duwe tekad lan duwe gegayuhan yaiku tekad budi santosa.
Sarana
ndulu kacamata benggala kang kita alami saben dina, teteg kawegigane pikir bae
ora mujudake gaman pamungkas tumrap kasembadaning sedya. Mula yen mung
ngendelake marang punjuling nalar lan moncering kawruh bae, tanpa mengkoni ing
budi santosa, atine gampang miyar-miyur, gampang kasinungan ing watak
sesongaran sing adhakane sing uwis-uwis banjur kacenthok pancabaya, ubayane
banjur mbalenjani.
Pituduh
197
Ora
ana tindak kang luwih dening mbebayani lan ndrawasi marang awake dhewe, kejaba
nindakake pegaweyan kanthi srempeng sing juntrunge mung ngoyak derenge
panguwasa, drajad lan bandha. Pakarti mangkono adate ora mempan marang pitutur
becik lan panemune liyan kang wigati, anane mung rasa melik kang nggendhong
lali.
Pituduh
198
Siji-sijining
marga amrih kaleksanane gegayuhan iku ya kudu sarana makarti.
Yen
kita mung kandheg marang ngunggar-unggar karep lan nganggit-anggit gagasan bae,
tibaning enggon mung kaya ing pangimpen. Luwih-luwih menawa salagine
nggagas-nggagas mau kaselak kesusu ngrasakake kanikmatane pengangen-angen,
wusana tumus dadi lumuh ing gawe lan wedi ing pakewuh.
Pituduh
199
Ngakoni
kaluputan iku ora ateges ngasorake dhiri. Nanging sawijining tandha yekti yen
wong mau wis bisa kinaranan maju satindak ing laku kautaman. Kosokbaline sapa
kang suthik ngrumangsani kaluputane, ateges wong kang ora nduweni budi pekerti.
Wong kang ora nduweni donya brana iku sinebut mlarat. Wóng kang ora nduweni
pikiran iku luwih mlarat.
Dene
wong sing ora kadunungan budi pekerti mono klebu mlarat-mlarate wong.
Pituduh
200
Kang
kok kandhakake putih iku durung karuwan putihing (sucining) ati, bisa uga mung
wujud putihing pupur sing kandel waratå. Lan sing kok kandhakake abang iku
durung tinamtu abanging (kekendelaning) bebener nanging bisa uga mung abange
lambe kang keconggah njlomprongake marang jurang kang jero. Dene sing kok
kandhakake resik, iku durung mesthi resiking ati, nanging adate mung wujud
resiking sandhangan rinengga ing sotya abyor kang bisa mblerengake mripat.
Pituduh
201
Ngunggar
wetuning kekendelan sing mung kadereng saka dayaning pangojok-ojok iku kerep
ora murni. Tandang lan trajange kang akeh banjur mung kabrongot panasbaran.
Wusanane
malah sok bakal nunjang palang, bebathene kosok balen karo kang sinedya. Mula
minangka gegondhelane kapitayan, kekendelan iku prayoga kadhasarana rasa
sumungkem marang Kang Murbeng Dumadi, niyat leladi marang sapepadhane titah.
Yen wis mangkono sakehing cak-cakane pakarti mesthi tansah patitis lan
mikolehi.
Pituduh
202
Teteping
rasa kamanungsan iku ora marga saka kawruh lan kapinteran kang wis dianggep
luwÃh luhur ing salumahe bumi, nanging mung jalar saka kadunungan telesing rasa
asih marang sapepadhaning tumitah. Dene rasa asih mau cinipta saka patrap
anggone reksa-rumeksa lan sugih ing pangapura sarta tansah kinanthenan pangucap
lan pasemon sÃng bisa gawe resep lan ora natoni atining liyan. Kawruhana,
menawa kapinteran kang ora kinanthenan kautaman iku sejatine luwih mbebayani
tumraping bebrayan katimbang karo bodho kang linambaran ing budi rahayu.
Pituduh
203
Nglengkara
wong bisa luwar babar pisan saka panggodha. Sebab, sumbere panggodha iku ora
liya iya mung saka awake dhewe. Sing sapa mung nyingkiri panggodha kang kasat
mata bae, ora dibedhol tekan oyod-oyode, adhakane bakal ketaman pakewuh lan
godha kang luwih gedhe maneh. Sok ngonowa yen wong tlaten lan sareh, kanthi
kencenging tekad kang gilig, mesthi bakal bisa mentas saka reridhu. Aja mung
mandheg ing panggrantes, nutuh awake dhewe, apa maneh yen nganti nguman-uman
marang wong liya.
Pituduh
204
Yen
ing donya iki manungsane sing sugih uripe ora mbethithil, kepara malah dhemen
tetulung marang kang kecingkrangan, dene sing duwe kepinteran adoh saka karep
kanggo minteri liyan, kepara malah dadi papan jujugane wong tetakon, genah
kahanane donya bakal ayem tentrem, adoh saka reridhu lan kalis saka godha
rencana.
Pituduh
205
Wong
kang lagi karejeken aja kaduk anggone bungah, kosokbaline aja kaduk nelangsa
samangsane nemahi reribed lan nandhang susah, gedhene nganti nggetuni barang
kang wis kelakon. Awit kaduk bungah mau bakal ngilangi kaprayitnan, kaduk susah
njalari ati tansah kemba, lan tangeh lamun bisa uwal yen ora dibudeni sarana
tumandang makarya.
Pituduh
206
Yen
darbe karep lakonana kanthi gemblenging tekad kang nyawiji, adhepana sarana
makarti kang madhep lan mantep. Sangune kudu ati sing tatag, ora ngedhap nadyan
mangerti yen dalan kang diambah kebak parang curi. Yen tansah rongeh lan
rangu-rangu, ateges mung wani ing gampang, wedi ing pakewuh, samubarang kang
sinedya ora bakal ginayuh.
Pituduh
207
Manungsa
iku bisa kinaranan urip yen isih duwe karep lan pangarep-arep.Nanging yen karep
mau mung kandheg ing pangangen-angen lan gagasan bae, ora beda manungsa kang
mati sajrone urip. Kosokbaline yen anggone nandangi karepe mau kaselak kesusu
nikmati pikolehe kang durung klakon, genah anggone makarti mung angger bae.
Kepara bakal mundur yen ngadhepi pakewuh, satemah dadi wong lumuh.
Pituduh
208
Wong
kang kebak dening pepinginan iku adate banjur ngangsa-angsa, mula lakune uga
banjur miyar-miyur. Kepengkok gawe sethithik bae sing digedhekake pangresulane,
tundhone atine gampang pepes lan nglokro. Beda karo wong kang wicaksana uripe
mesthi mawa tekad lan tujuwan. Bebasan tiba kaping pitu gumregah tangi kaping
wolu ngrungkebi tekad lan tujuwane.
Pituduh
209
Angger
wong wis mesthi suthik diarani cupet nalare, cilik aten, lan kendho tekade.
Mulane yen darbe karep aja mundur merga luput sepisan pindho bae, prayoga
ambalana maneh nganti katekaning sedya. Samubarang pegaweyan menawa kok temeni
wiwit saiki mesthi bakal bisa ngundhuh bageyan lan kauntungan. Apa kang kok
sedya bakal tumeka, pituwase lagi ketemu mburi.
Pituduh
210
Sarupane
pakaryan kang wis kok yakini beciking asile tumuli enggala katindakna, aja
ngenteni liya wektu. Jer kekencengan sarta kekarepan iku yen diendhe-endhe ora
mundhak kuwate.
Nanging
malah mundhak ringkih lan bisa uga ilang dayane. Sipat seneng ngendhe-endhe iku
mujudake dalan kang anjog marang watak ora antepan lan kesed, sungkan ing gawe
sing tundhone dadi tanpa aji urip ing bebrayan.
Pituduh
211
Wong
kang sinebut berbudi urip ing bebrayan iku ora mung wong kang rumangsa kasiksa
nyumurupi sapepadhane sing nandhang papa, nanging wong kang gampang runtuh
welase kang tinumbalan runtuhing barang darbeke lan deduwene kanggo tetulung
marang wong sing kacingkrangan lan kasangsaran. Nanging kang kaya ngono mau
pancen angel golek-golekane.
Tandha
yektine ing alam donya iki ora sethithik wong sing mati marga kuwaregen, lan
akeh wong sing mati marga kaliren.
Pituduh
212
Wong
mono aja mung tumandang angger bares nanging kanthi laku kang ora beres. Dibisa
tansah milah-milahake endi sing kenceng lan endi sing nalisÃr saka paugeran,
sarta kulinakna nyirik marang penggawe musyrik, sinung marang watak tulus lan
ngukuhi kajujuran.
Kawruhana,
menawa ora ana pusaka kang ampuhe ngluwihi kajujuraning ati lan weninging pikir
kang sepi ing pamrih. Pamrihe mung sawiji, yaiku mangan karahayoning bebrayan,
ngluhurake kamulyaning bangsa lan nagara.
Pituduh
213
Pangrasa,
pikiran lan kekarepan iku tansah mbudidaya rebut unggel lan rebut panguwasa
anggone murba sapari polahe manungsa. Pangrasa emoh diungkuli pikiran.
Pikiran
sêmono uga suwalike. Wondene kang moncol dhewe sumedya mbalap ora gelem dipekak
yaiku kekarepan. Mula wajibing manungsa kudu bisa ngukuhi sifat manungsane.
Den
sranani kanthi nanjakake uripe melu ngrasakake lan memikir marang ombak
umbuling jaman. Tumandang ing gawe ngesthi marang rahayuning bebrayan munggahe
marang ajuning jaman.
Pituduh
214
Selawase
urip nglengkara wong bisa uwal babar pisan saka panggodha, jer panggodha iku
sumbere ora liya ya saka awake dhewe. Asale tumuwuh saka uwohing pikir kang
ngayawara, banjur katarik marang kekarepan ala kang wusanane mbabarake pakarti
nistha.
Sapa
kang wiwitane enggal tumandang nanggulangi panggodha, bakal mundhak
kasampurnane lan patut sinebut wong kang santosa ing budi. Balik kang sapa
tansah nguja panggoda semaya nanggulangi, kekuwatan batine saya lungkrah,
bakale bubrah dadi leletheging jagad.
Pituduh
215
Wong
nandur pari iku bakal ngundhuh pari, ora bakal ngundhuh jagung utawa kacang.
Semono
uga pikiraning manungsa, ora beda karo mau. Yen pikiran kita tansah kita
kulinakake lan kita pigunakake kang becik-becik ya bakal nduweni daya kekuwatan
kang becik, satemah bisa aweh pakaryan kang pengaji tumraping bebrayan. Mula
katimbang nggagas kang ora-ora lan ngayawara, prayogane nggagasa marang laku
utama lan mulya. Lan luwih utama maneh menawa gagasan kang mangkono mau
diwedharake dadi pakarti pisan.
Pituduh
216
Rasa
was sumelang iku nerakane wong sing arep nggayuh kemajuan. Sapa kang wis
ketaman rasa iki salawase ora bakal bisa maju. Ing sabarang tandang tanduke
sarwa tidha-tidha lan tansah awang-awangen ngadhepi kangelan kang bakal
memalangi laku. Kosokbaline tekad iku rasa ciptaning karsa kang wis gembleng. Dadi
yen ana kepenak lan orane bakal didhadhagi lan diterjang wani. Kang pinandeng
mung bakal tekaning sedya. Nanging tekad mono beda banget karo nekad, jer nekad
kuwi uwohing pakarti kang tuwuh saka kajudheganing nalar sing tundhone
keconggah tumindak nistha, merga koncadan pepadhang.
Pituduh
217
Aboting
abot iku ora kaya yen kudu nuruti prentah lan pitutur. Pait lan ngrekasa dikaya
ngapa prentah lan pitutur iku prayoga lakonana bae. lng suwalike barang pait
mau, kowe mesthi bakal nemu barang legi sing ora klebu ing petunganmu. Pancen
luwih prayoga paite dhisÃk, tinimbang legine. Awit bisane kowe ngrasakake legi
iku rak marga kowe wis ngrasakake pait. Bisa nikmati kabungahan marga wis nate
ngalami nandhang kasusahan.
Pituduh
218
Wong
kang mung dhemen celathu lan muni-muni, mangka ora gelem tumandang gawe, genah
ora sumurup marang kaluputane celatune, sabab celathu mono mung obahing ati
kang ana ing lati, dudu obahing tangan sing kanggo tumandang. Nanging yen wis
tumandang gawe dhewe, cetha bakal meruhi marang luputing celathune. Mula saiba
begjane wong kang bisa celathu klawan enggal-enggal tumandang gawe dhewe.