MEMAYU HAYUNING PRIBADI
Pituduh
105
Ing
samubarang gawe aja sok wani mesthekake, awit akeh lelakon kang akeh banget
ambekalane sIng ora bisa dinuga tumibane. Jer kaya unine pepenget, “Menawa
manungsa iku pancen wajib ihtiyar, nanging pepesthene dumunung ing astane
Pangeran Kang Maha Wikan”.
Mula
ora samesthine yen manungsa iku nyumurupi bab-bab sÃng durung kelakon. Saupama
nyumurupa, prayoga aja diblakakake wong liya, awit temahane mung bakal murihake
bilahi.
Pituduh
06
Sabar
iku ingaran mustikaning laku, jumbuh karo unine bebasan : “Sabar iku kuncining
swarga”, ateges marganing kamulyan. Sabar, lire momot kuwat nandhang sakehing
coba lan andadaraning ngaurip, nanging ora ateges gampang pepes kentekan pengarep-arep.
Suwalike malah kebak pengarep-arep lan kuwawa nampani apa bae kang gumelar ing
salumahe jagad iki.
Pituduh
107
Kahanan
donya iki ora langgeng, tansah owah gingsir. Yen sira kebeneran katunggonan
bandha lan kasinungan pangkat, aja banjúr rumangsa “Sapa sira sapa ingsun”,
tansah ngendelake panguwasane tumindak degsura marang sapadha-padha. Élinga yen
bandha iku gampang ilang (sirna). Pangkat sawayah-wayah bisa oncat.
Pituduh
108
Saiba
becike samangsa wong kang lagi kasinungan kabegjan lan nampa kabungahan iku
tansah eling gedhe ngucap syukur marang Kang Peparing. Awit elinga yen tumindak
kaya mangkono mau kejaba bisa ngilangi watak jubriya uga mletikake rasa
rumangsa yen wong dilairake marang sapadha-padhane titah, mbengkas kasangsaran,
munggahe ngreksa hayuning jagad.
Pituduh
109
Aja
sok ngendel-endelake samubarang kaluwihanmu, apa maneh mamerake kasugihan lan
kapinteranmu. Yen anggonmu ngongasake dhiri mau mung winates ing lathi tanpa
bukti, dhonge pakarti kaya mangkono iku ngengon awakmu dadi ora aji. Luwih
prayoga turuten pralampitane tanduran pari. Pari kang mentes mesthi tumelung,
kang ndongak mracihnani yen kothong tanpa isi.
Pituduh
110
“Rumangsa
sarwa duwe” lan “Sarwa duwe rumangsa”, iku yen ditulis genah mung diwolak-walik
bae, nanging surasane jebul kaya bumi karo langit. Sing kapisan nuduhake watak
ngedir-edirake, wengis satindak lakune (polahe), yen nggayuh pepenginan ora
maelu laku dudu, samubarang pakarti nistha ditrajang wani. Dene sing kapindho
pakartine tansah kebak welas asih, wicaksana ing saben laku, rumangsa dosa
samangsa gawe kapitunane liyan.
Pituduh
111
Nadyan
wesi iku kanyatane atos, ewa semono yen iÃs ketrajang ing taiyeng ya bakal
entek gripis. Semono uga tumraping wong kang kataman rasa meri, atine mbaka sethithik
uga bakal gripis, awit rumangsa yen awake tansah apes, saengga kelangan greget
lan lumuh makarya.
Wusanane
pepes atine kentekan pengarep-arep.
Pituduh
112
Yen
sira sacara badaniyah lan rohaniyah tetep kepingin bagas kuwarasan, tansah
elinga rong prakara iki :
1.
Tansah jaganen sakehing samubarang kang nedya sira lebokake ing tutuk,
dithinthing luwih dhisik apa bakal gawe rusaking raga apa ora.
2.
Kulinakna mikir luwih dhisik samubarang kang arep sira wetokake saka tutuk.
Lire pikiren luwih dhisik klawan mateng apa kang bakal sira wetokake iku ora
malah gawe kuceming awakmu dhewe, nglarani atining liyan apa ora. Dene yen ora
ana paedahe luwih becik aja kok kojah amrih ora nandhang piduwung.
Pituduh
113
Digendhongana
dikuncenana kaya ngapa, nanging wong iku yen wis tinakdir tekan janjine utawa
ajale, mangsa bakal wurunga. Iki maneh peling kita, yen kita manungsa mono ing
atase badan lan umure dhewe ora kuwasa. Apa maneh sing mung wujud barang
sampiran kayadene drajad semat lan pangkat, kaluhuran, kasugihan, lan
kalungguhan. Mula saka iku aja kibir, jubriya lan aja sok dumeh. AwÃt isih ana
panguwasa liya (Gusti Allah) kang luwÃh kuwasa.
Pituduh
114
Ngombe
lan memangan yen tanpa taker lan tanpa pilih-pilih iku pancen bisa nekakake
bilahi.
Mula
nyandhet ubaling kepinginan ngombe lan memangan kang kaya mengkono mau wis
ateges sawijining pamarsudi nyegah karusakaning jiwa lan raga. Wondene sranane
kang prayoga yaiku pasa sing mengku ancas pupur sadurunge benjut nyingkiri
sadurunge bilahi.
Pituduh
115
Kamulyan
lan kanikmataning urip wong-wong kang sugih dituku mawa tangising rakyat kang
mlarat.
Pituduh
116
Kang
kinaran janma kang wis kadunungan cipta kang wening iku, yaiku sapa kang wis
temen-temen mantep pangidhepe marang Gusti Kang Murbeng Dumadi. Wong kang kaya
mangkono mau samangsa nindakake pakarti apa ta apa tansah linambaran ati kang
sarwa tepa tulus, kabeh-kabeh amang akarana Allah. Ora cilÃk ati, gedhené
ngrasa owet ing kalane wohing panggawene mitunani awake dhewe, nanging bisa
gawe raharjane sesamaning dumadi. Kosokbaline wong kang nindakake pangibadah
nanging isih ndarbeni pepinginan supaya diweruhana lan digawokana dening Allah,
iku pratandha yen pangidhepe lan pangibadahe durung akarana Allah.
Pituduh
117
Pambudidayanira
manembah marang Pangeran iku prayogane aja sira anggo sarana ngalab tumuruning
peparinge, nanging mligiya nindakake panembah mung saka niyat manembah.
Awit
wong kang nyenyadhong sihing Pangeran sarana laku panembah kathik banjur nyata
kaleksanan panyuwune, ing adat wong mau banjur dadi kethul kawaspadane marang
kaluhuran lan keagungane Kang Murbeng Dumadi. Aran isih begja yen ora banjur
dadi wong jubriya seneng nyepelekake marang sesamaning dumadi.
Pituduh
118
Ana
sawenehing wong kang duwepenganggap menawa nyenyuwun sihing Allah iku ora ana
gawene. Awit Gusti Allah iku adil lan Maha Wuninga saengga ora bakal peparing
marang wong kang ora pantes nampa ganjaran, nanging wong mau sajak lali yen
Gusti Allah mono Maha Welas lan Maha Asih. Uga ana sawenehing wong kang ora
precaya marang anane Gusti Allah, presasat uga ora precaya marang anane dhewe,
dene nganti awake lair ana ing donya.
Nanging
yen wong mau nandhang reribed lan nalare wis pantog, adate tuwuh osiking atine
yen Pangeran iku ana malah banjur disesuwuni.
Pituduh
119
Wong
kang kulina ngeningake ciptane kang resik ing wayah esuk, lawas-lawas banjur
bisa ngeningake ciptane ing wayah bengi uga, lan sangsaya lawas maneh bisa
ngeningake cipta ing wayah apa bae lan ing ngendiya bae. Nanging sabarang
pratingkah iku bisa dadi pakulinan manawa katindakake kanthi ajeg, sarana
panglantih kang tumemen lan ora bosen.
Klawan
mangkono sabarang kang maune rinasa rekasa lan abot, bakal sirna.
Mangkono
uga ana bedane yen kita kepingin nanem wiji kautaman, iya kudu kita gladhi
tanpa bosen.
Pituduh
120
Yen
pinuju wayah bengi langite terang banjur tumengaa ing tawang, kita bakal
nyipati saperangane gelaring alam, abyoring langit kang sumilak sinebaran
lintang-lintang pating krelip, gedhe cilik kaya wis sengadi tinata panggonane,
angin sumilir ngobahake kekayonan lan gegodhongan kang ngandhut aruming gandane
kekembangan. Sing kaya mangkono sayekti bisa nuwuhake rasa pangrasa tentrem ing
ati kita. Nanging luwih saka iku, apa sing kaya mangkono mau ora ngosikake kita
tumrap kaluhuraning Kang Maha Agung kang wus mranata sakabehing mau?.
Pituduh
121
Tumraping
wong mursid yen pinuju kambah ing prihatin, nolah-noleh ngiwa nengen wis ora
ana pitulungan maneh kang bisa diarep-arep tekane. Parandene ora bakal koncadan
ing pangarep-arep. Awit wis mangerti menawa tambane prihatin kang ampuh iku ora
liya kejaba : sabar. Sabar lan tawakal nyenyuwun kanthi temen-temening ati
marang kamurahaning Kang Maha Kuwasa kang ngregem sakabehing mobah-mosiking
jagad saisine.
Pituduh
122
Ala-alaning
kelakuwane wong ora kaya kang sinung watak “Sapa sira sapa ingsun”. Marga
sendhenan kaluwihane, embuh kekuwasaane, embuh karosan, seneng tumindak
sawenang-wenang marang kalahane kang wis tita ora bakal kumawani mancahi
gedhene nganti wani mbandakalani kekarepane. Wong kang nduweni sesipatan kaya
mangkono mau prayoga enggal ngelingana menawa laku jantraning jagad mono wis
kinodrat cakra manggilingan; sing wingi ana ngisor dene sesuk gilir gumanti
bakal ngerehake.
Pituduh
123
Saben
dina kita ajeg reresik badan lan penganggo, kajaba amrih bagas kuwarasan uga
katon apik lan ngresepake. Iki pakulinan kang apik. nanging luwih prayoga maneh
yen jroning ati banjur katuwuhan osik : apa saben dina kita uga reresik lan
ngupakara batin lan jiwa kita amrih sangsaya apik lan sangsaya resik saka
sakehing rereged saka anane cacad-cacad lan panggodha.
Sebab
yen badan wadhag kang kena ing rusak iku kita gemateni, geneya jiwa kita kang
asipat langgeng malah kita lirwakake pangupakarane?.
Pituduh
124
Sumendhe
ing takdir iku dudu sipate wong kang seneng ulah luhuring kebatinan, nanging
dadi watake wong kang lumuh tumandang gawe lan cupet nalare. Luhuring kebatinan
kudu tansah jumbuh lan laras karo ajuning kawruh lair. Lire, kebatinan kang
luhur iya kudu bisa ngujudi pakarti kang luhur uga, kang bisa njunjung lan
mulyakake drajading nusa lan bangsane.
Pituduh
125
Saka
kayungyuning manungsa marang bandha, semat lan drajad anggone migunakake nganti
kerep nglirwakake kautaman, nglalekake jejering kamangnungsan. Uripe prasasat kaesok
kabeh ana ing kono. Ora ngelingi kepriye wusananing dumadi. Ing jagad pancen
ora ana wewaler wong nglumpukake bandha rajabrana, janji pikolehe manut dalan
kang bener lan dipigunakake minangka prabot prenataning jagad.
Pituduh
126
Urip
tanpa gegayuhan luhur, bebasane kaya lelawuhan tanpa uyah, sepa tan mirasa.
Gegayuhan
bisane kasembadan kudu sinartan ngelmu, jalaran ngelmu mono pancen sangune
ngaurip, wondene ngelmu iku tinemu ing laku lan tandang. Sakehing tandang ora
becik kelakone yen ora mapan. Lire, bisowa tansah ngelingi marang jantraning
kahanan. Wong kang tandang tanduke mapan, angel kepepete, jalaran yen mapan
mesthi cepak waspadane. Dene waspede mono sirikane mele lan adoh saka bebendhu.
Pituduh
127
Sakabehing
tumindak iku panimbange manut kawusanane. Mula murih bisane sampurna, sabarang
kang bakal dilakoni lan ditindakake iku luwih dhisik thinthingana lan
pilah-pilahna ala becike kanthi weninge nalar/pikir. Yen wis, tumindake kanthi
duga lan prayoga, sarta mawa tepa tuladha. Lire, sabarang patrap mau upamakna
tumrap awake dhewe, ilangna pangira-ira tumrap awake liyan kang durung
disumurupi. Elinga, sapa kang arep mbecikake alam donya iku, kudu mbecikake
awake dhewe luwih dhisik.
Pituduh
128
Ciri-cirine
jiwa kang isih kothong mono bisa dititik saka ulat praupan, tutur wicara, lan
tingkah lakune kang ora nate gelem kalah. Sabarang tindak-tanduke kepingin
unggul lan mamerake kaluwihane, ora angger kaluwihan bisa kanggo ngadhepi
bebaya lan ngentas saka papan cintraka.
Kaluwihan
kang tanpa dilandhesi kautaman, kena diumpamakake kayadene wedhak pupur sing
nempel ing njaban kulit bae, ora bisa tahan suwe lan gampang luntur marga saka
pakartine dhewe, awit nerak dhasar-dhasar bebener lan kasucian.
Pituduh
129
Saben
tumindak sejangkah ngilowa marang kinclong-kinclonge banyu samudra sing suthik
kanggonan sangkrah, jalaran sakehe uwuh mesthi disingkirake minggir. Saben
makarya sapecak, tuladhanen pakartine banyu tritisan, nadyan tumetes mbaka
satetes, ditindakake kanthi ajeg keconggah mbolongake watu sing atose ngluwihi
waja.
Pituduh
130
Sapa
kang bisa nelukake mungsuh-mungsuhe, dheweke diarani kuwat. Ananging sapa kang
bisa nelukake awake dhewe, iya dheweke iku kang luwih kuwat maneh.
Pituduh
131
Samangsa
lagi ngadhepi urip rekasa prayogane adhepana klawan esem gumuyu. Awit iku wus
wujud senjata kang bisa gawe enthenging sanggan lan bakal numusi muluring
pikir.
Nanging
yen penandhangmu mau tansah kok adhepi kanthi ulat kang suntrut adhakane kowe
bakal kentekan pikir kang wening, wusanane dadi nekat nuruti pokal kang nerak
bebener.
Pituduh
132
Sapa
kang nganggep apa bae gampang, mesthi bakal nemu akeh rubeda. Sapa kang gampang
janji, iya kuwi kang arang netepi.
Pituduh
133
Urip
tegese mbudidaya ngetog tenaga (berjuwang). Urip nikmat tanpa angin prahara
padha karo segara kang mati. Aku luwih seneng ditendhang, dilawan dening nasib,
tinimbang diugung.
Pituduh
134
Laku
jujur kuwi padha karo dhuwit kang bisa laku ing ngendi bae.
Pituduh
135
Kang
becik lan ala, kabeh mesthi nampa pikoleh, senajanta kadhang-kadhang nampane
cepet, kadhang-kadhang alon.
Pituduh
136
Wong
kang kinaranan berbudi iku, yakuwi wong sing rumangsa tambah kasiksa yen
nyumurupi sapepadhane nandhang papa lan kasangsaran. Runtuhe rasa welase adate
banjur sinusul sarana cucule prabeya lan barang darbeke. Nanging pancen angel
golek-golekane wong sing kaya mangkono iku. Buktine ora sethithik wong sing
mati merga kewaregen, apamaneh wong sing mati amarga kaliren.
Pituduh
137
Manungsa
kuwi dadine becÃk miwiti saka njero menjaba.
Pituduh
138
Kang
waspada marang awakmu dhewe jalaran iya awakmu dhewe kuwi kang mujudake
mungsehmu kang paling gedhe.
Pituduh
139
Manungsa
kang mung ngelingi marang pakartine pancadriyane mono bakal tansah kasinungan
rasa dhemen utawa sengsem. Saka Rasa Dhemen banjur kathukulan rasa melik, saka
rasa melik munggah dadi nafsu, saka nafsu banjúr nasar pakartine lan sirna
bebudene sing wekasane tumiba ing papa, nandhang kasangsaran.
Pituduh
140
Wong
juweh, kawruhe tumempel ing lambe, kumrecek ngebaki ing pasamuwan, katut
samirana mrana-mrene. Beda karo wong meneng, kawruhe sumimpen ene ing ati
wening.
Wetune
ora sarana lambe, nanging katampanan ing pucuking pen, mili amber ing kertas
putih, rinasakake ing wong sajagad.
Pituduh
141
Amrih
urip kita tansah nemoni rahayu, aja kendhat nggegulang nandur cipta utama
sajroning ati sanubari kita sinartan panyuwunan kang mantheng marang Gusti Kang
Maha Welas lan Maha Asih, muga pinaringan nugraha bisa ndarbeni ati kang wening
lan jiwa kang utama.
Pancen
ora gampang wong ngudi bisane kasinungan cipta utama ngelingi menawa manungsa
ono mula wis keserenan sipat apes lan lali. Sok ngonowa yen ta sawise nandhang
apes lan lali banjur gumregah maneh pangudine apa dene ora kendhat ing
panglantihe mantepa ing keyakinan yen Gusti Allah ora bakal ora ngudaneni
panyuwun kita.
Pituduh
142
Kawruh
lan “Ilmu pengetahuan” iku mung bisa digayuh lan dikuwasani kanthi laku kang
laras karo apa kang diwulangake. Lire, ajaran teorine kudu bisa dicakake lan
ditrapkake kanggo karahayoning bebrayan. Wondene lakune mono kudu sinartan
tekad kang gilig lan kekarepan kang tulus lan mantep kinanthenan kateguhaning
iman, kanggo ngadhepi sakehing panggodha sarta nyingkiri sikep laku kang sarwa
dudu.
Pituduh
143
Banyu
iku bisaning bening yen wis menep. Sanadyan maune buthek, nanging yen wis
menep, iya banjur bening. Semono uga tumrap pepinginan utawa gegayuhan yen
diudi nganti katog lan menep ing tembe uga bakal kasinungan sifat bening. Lire,
nadyan pepinginan lan panggayu bisa kaleksanan klawan tumuli, ewa semono yen
ditlateni suwening suwe uga bakal kasembadan.
Pituduh
144
Yen
kepingin nglungguhi pangkat kang dhuwur luwih prayoga yen dikawiti saka
kalungguhan kang endhek dhewe. Awit klawan mengkono ing tembe kowe ora bakal
gampang disepelekake dening bawahanmu. Lan kang utama yaiku kowe nuli bisa
madeg dadi pemimpin kang bisa nglungguhi ing kawicaksanan, adoh saka watak
degsura, anane mung sarwa kebak rasa tepa salira.
Pituduh
145
Ginubel
dening rasa “Tansah kurang marem” marang asiling pakaryan utawa jejibahan kang
diayahi, sauger ora ngangsa-angsa, sayekti malah dadi pamecut kang becik kanggo
luwÃh maju.
Nanging
yen rasa tansah kurang marem mau ngenani wuwuhing donya-brana, ora beda
kayadene reridhu sing esthine mung tansah rinasa kayadene pasiksane ngaurip.
Pituduh
146
Elinga,
mbesuk yen wis tumekaning janjine ora kena ora, badan wadhag lan sabarang kalir
kang kita darbeni iki bakal kita tinggalake kabeh, ora ana kang kita gawa
menyang alam kalanggengan. Mula aja banget nggonira katrem marang kadonyan. Apa
maneh, sapa kang tansah ngegul-egulake marang donya branane lan gandrung marang
pepinginan kang ora langgeng, esthine ora bakal bisa nemokake kahanan kang bisa
gawe langgenging kasenengan lan katentremaning ati.
Pituduh
147
Batiné
wong kang bisa ndarbeni ati nriman iku tansah ayem lan tentrem, marga satingkah
laku tansah linambaran keyakinan kang kandel marang kadar peparinge Pangeran.
Nriman ora teges wis marem apa anane, nanging suwalike kepara malah sungkan
meneng. Mung bae ora grusa-grusu kaya tumindake wong kang nduweni sipat
ngangsa-angsa kaya ora gelem ngakoni karang anane pandum.
Pituduh
148
Abot-aboting
coba tumraping ngaurip iku malah ora kaya wong kang lagi kebyukan sihing Gusti
Allah. Yen lulus saka pandadaran bisa dadi manungsa kang kajaba gedhe sih
kadarmane uga wicaksana lair batine. Nanging yen ta ora teguh imane, wong kang
lagi kabombong ing donya arta lan keladuk rumangsa sarwa kuwagang mbendung
segara njugrugake gunung mau istingarah bakal koncatan kawaspadane. Kejaba lali
marang sangkan parane uga lali yen sakehing drajat lan semat dalasan tekan
nyawane dhewe pisan iku mung lugu barang titipan kang sawayah-wayah bisa
dipundhut bali dening Kang Kagungan.
Pituduh
149
Ambudidayaa
ing bandha manut sakatoging tenaga nanging aja lali kinanthean tead lan seya ye
sapeangan bakal kita tanjakakekanggo nindakakepangibadah. Élinga ye pati iku
lawanging akheat, denelaku ngibadah iku kang bisadadi sarana nggampangake
manungsa tumekane marang ing lawang mau kanthi rasa pangrasa tobat lan
sumarah.Suwalike, jiwa raga kang ora kanggo tobat nalangsa ing Gusti Allah iku
ora beda kaya anggana bandha kang ora dijakati lan ora ditanjakake kanggo
penggawe kabecikan.
Pituduh
150
Yen
sira pinuju nandhang bagas kuwarasan, elinga yen nalika kena ing lara, suprih
sira tetep bagas kuwarasan kanthi sesirik prakara-prakara kang mbiyen nyebabake
lara. Yen ing nalika sugih, elinga yen kena ing pekir, lekas sing kaya mengkono
mau kanggo ngawekani amrih sira ora gampang kadunungan pikiran seneng pamer lan
sesongaran. Kawruhana, iku kepara nuduhake pratandha yen dheweke iku sejatine
wong kang tuna ing rasa welas asih lan miskin ing kawruh.
Pituduh
151
Kita
manungsa iki ora kena tansah ngantu-antu tekane wektu kang becik, jer wektu
kang becik iku sejatine kudu kita dhewe sing gawe. Kita kudu tansah eling yen
sabarang tingkah lan tanduk kita ing dina kang siji iku nggawa keputusan tumrap
dina sijine. Dene dina kang pungkasan iku kang mutusake sakabehing wektu lan
dina-dina kang wis kapungkur. Mula sadurunge kita umapak marang dina
pungkasaning urip, dipadha bisa nglungguhi marang jejering urip manungsa.
Pituduh
152
Wong
nandhang lara mono akeh sing merga anggone ngombe lan memangan kliwat taker lan
tanpa pilÃh-pilÃh. Mula kanggo nyandhet ubaling hawa marang bab sakarone mau,
dibisa marsudi nyuda nuruti kecaping lidhah sarana nglakoni pasa kang mengku
ancas nyingkiri sadurunge katamaning bilahi.
Pituduh
153
Wong
kang lagi kasinungan kabegjan lan kamulyan iku dibisa marsudi amrih langgeng,
aja banjur kalimput watak jubriya lan sembrana sing sisip sembire bisa
kejlungup tiba ing kasangsaran. Yen wis mangkono mung rasa getun lan piduwung
sing kari ing pamburine.
Pituduh
154
Hawa
napsu lan watak angkara iku sawutuhe manjing ing dhiri pribadine dhewe-dhewe.
Yen
diumbar ngrebda bakal gawe “Bencana lan kasangsaran”. Suwalike yen bab mau bisa
dikendhaleni bakal njÃlma dadi watak “Sabar lan prasaja”, tulus eklas aweh
pangapura marang sapadha-padha sing gawe kaluputan.
Pituduh
155
Tapaning
ati iku mung temen, yen tapaning nyawa mung eling. Sing sapa bisa eling sedina
sepisan bae, adate barang kang sinedya bakal ana. Sing sapa temen salawase,
kabeh pangajabe bakal kecandhak. Dene kang aran sejatining katemenan iku
sakabehing pakarti kang ditindakake klawan madep mantep tanpa mandheg-mangu lan
tolah-toleh, saengga sabarang kekarepane bakal ginayuh.
Pituduh
156
Wong
iku yen lagi nandhang lara lagi bisa ngrasakake sepira mungguh begjane wong
kang kanugrahan awak kang tansah kuwarasan. Nanging suwalike, wong sing awake
seger waras lumrahe lali rekasane wong lara. Sangsaya adoh kelingane, sangsaya
cedhak anggone ngumbar hawa nuruti pepinginane mripat, ilat, lan telih (wadhuk,
weteng) kang sejatine ngajak marang rusaking raga. Mula prayogane tansah elinga
perihing lara kanthi nggemateni kanikmatan kang wis diparingake dening Gusti
Allah tan kena kinayangapa ajine, yaiku wujud awak kang bagas kuwarasan.
Pituduh
157
Manungsa
pinaringan dening Pangeran peranganing awak kang kalarasake karo gumelaring
bebrayan. Pinaringan mripat loro, perlune supaya akeha kang dideleng, ya kang
ngenani uber ingering alam, ala beciking kahanan, lan owah gingsiring jaman.
Lire, supaya linarasna kanthi lantiping panggraita. Pinaringan kuping loro,
murih akeha swara kang dirungokake, nuli kathinthingana lan kasaringa kanthi
lungiding panyipta lan alapen kang aweh pakoleh.
Pinaringan
tangan loro, sikil loro, supaya akehe kang ditandhangi, pilihen kang murakabi
kanggo bebrayan agung.
Pituduh
158
Pancen
ora ana wewaler ing jagad iki tumraping wong kang nglumpukake donya brana.
nanging kita kudu tansah eling yen donya brana mono dudu panggonane
kalanggengan.
Nabi
Muhammad wus paring sabda : “Ora prayoga ninggalake kadonyan marga nglakoni
akherat. Nanging jeneng wong kang nistha sapa kang ninggalake bab akherat marga
mung golek donya brana tanpa waspada marang pungkasaning dumadi.”
Pituduh
159
Brangating
ati sabisa-bisa kendhalenana, aja diububi nganti muntab dadi ubaling nepsu.
Kayadene
nyirep geni sarana lenga. Napsu amarah mono isih tetep bakal tansah mbebedhag
selawase yen ta ora kinanthenan pikiran kang menep, lan ati kang eling.
Elinge
ati lan meneping pikir bakal numusi mulure budi kang tundhone bisa dadi
panyirep sakehing pakartining setan.
Pituduh
160
Wong
kang ringkih iman lan batine bakal gampang dadi jujugane durjana apus-apus kang
pating sliwer golek mangsan. Pirang-pirang kehe wong kaselak percaya rembug
pangiming-iming ora pinikir bakal kedadeyane ing tembe. Wusanane nandhang
kapitunan lan kena ing apus.
Mula
ditansah waspada, aja lirwa ing kaprayitnan.
Pituduh
161
Samangsa-mangsa
thukul pletiking pikir kang kasarung dening ubaling nafsu ala, yogyane
sumenepna sauntara. Yen bisa kaya mangkono karan wong wicaksana, jalaran kejaba
bisa ngleremake ati kanthi meneping pikirmu uga bakal keconggah nyirep ubaling
nafsumu mau.
Wusana
rahayu kang tinemu merga bisa sumingkir saka memala kang teka arep ngreridhu
awakmu.
Pituduh
162
Wong
kang sengsara uripe jalaran ana rong warna. Kapisan saka kaluputane dhewe, kang
kapindho merga saka pokale dhewe. Sing kapisan iku paribasane tanem tuwuh kang
tansah kodanan lan kepanasan ora diopeni, dene sing kang kapindho paribasane
tanem tuwuh kang tansah diapek asile nganti ora kober thukúl godhonge.
Pituduh
163
Yen
sira urip ing alam donya iki rumangsa nampa pandum kesethithiken iku wis dadi
pepesthene uripmu, ora perlu mbok murinani. Pamurinamu prayoga lipuren sarana
mawas lelabuhanmu dhewe, jer lelabuhan ing alam donya mono dadi trajuning akeh
sethithike pandummu.