KEBO BULE MATI SETRA & JARIT LAWAS ING SAMPIRAN
Kebo bule mati setra tegese wong pinter kabisan amarga ora bisa digunakake kanggo kepentingane rakyat.
Paribasan menika nggambaraken tiyang ingkang pinter, smart, ahli, nanging boten wonten ingkang ngginakaken utawi ngginakaken kaprigelan menika.
Satemah dadi siyo-siyo utawa ora ana gunane, kesisih nyisih utawa siyo-siyo keprigelipun.
Kebo bule mati setra bisa ditegesi kebo Kaukasia sing mati ing mbucal bangkai.
Mati tegese surut, kelangan nyawa tegese mati, kelangan nyawa.
Setra tegese yaiku tegal, (utawa pasetran) papan pambuwangan bathang, tegese lemah utawa lemah tegalan utawa lokasi pembuangan bathang.
Dados tegesipun paribasan kebo bule mati setra tegesipun kebo bule kulitipun pethak ingkang mati wonten ing lokasi mbucal bathang.
Kabeh iku saka akibat fitnah, iri, drengki, srei, tiyang mboten remeng.
Mugi-mugi tiyang mengaten Gusti Allah ngangkat derajatipun dhalah keluarganipum saget nemoni kamulyan kabejan jati kang luwih-luwih.
JARIT LAWAS ING SAMPIRAN
Ing paribasan liyane, yaiku Jarit Lawas Ing Sampiran tegesipun Sami Mawon menika tiyang ingkang pinter nanging mboten ngginakaken.
Paribasan basa Jawa ngenani kepinteran sing berlebihan (ora dimanfaatake kanthi optimal) pinter naning ora sing butuh ahake.
Paribasan basa Jawa ngenani kepinteran sing berlebihan (ora dimanfaatake kanthi optimal).
Tegese wong gedhe utawa pinter nanging ora ana sing butuh utawa nggunakake keahliane.
Pepatah Jawa Jarit wis tuwa ing salawas-lawase duwe kapinteran nanging ora maneh.
Tegese, ana wong sing duwe kapinteran nanging ora digunakake kanggo kesejahteraan masyarakat.
Dheweke mung nyimpen intelijen iki minangka kumpulan kawruh ing otak lan ora dipraktekke ing urip nyata. Utawa ana sing melu kegiatan kemasyarakatan nanging ora luwih kanggo masyarakat.
Wong sing ora pengin njupuk kauntungan saka kecerdasan biasane disebabake sawetara alasan :
Alesan pisanan, males kanggo pindhah. Dheweke ora nganggep prigel kepinteranipun minangka amanat sing kudu digunakake kanggo kabecikan wong liya.
Alesan kapindho, kahanan lingkungan ora ngidini dheweke melu akeh. Duwe kaprigelan dhiri ora tansah katon ing mripat.
Asring kita kudu ndhelikake kepinginan kanggo mlaku. Sedhela kita kudu mandheg amarga kita percaya yen bakal ana wektu nalika kabeh kemampuan kita bakal digunakake. Nanging, aja ngenteni suwe. Mengko bakal mateng ing wit lan bosok tanpa ngrasakake sari buahe.
Luwih becik yen awake dhewe nduweni kapinteran/pinteran, katrampilan tartamtu, gagasan-gagasan kang gedhe, aja mung simpen bae, kudu bisa migunani kanggo uripe wong liya. Kawicaksanan kudu dirungokake swarane.
Terjemahannya dalam bahasa Indonesia :
KEBO BULE MATI SETRA & JARIT LAWAS ING SAMPIRAN
Kebo bule mati setra tegese orang pandai yang kemampuanya sia-sia karena tidak dapat dipakai buat kepentingan orang banyak.
Paribasan ini merupakan gambaran mengenai orang yang cerdas, pandai, ahli namun tidak ada yang memanfaatkan atau menggunakan kehaliannya tersebut. Sehingga menjadi sia-sia atau tidak berguna, terbuang-buang atau sia-sia kehebatannya.
Kebo bule mati setra bisa berarti kerbau bule yang mati di tempat pembuangan bangkai.
Mati tegese yaiku surut, ilang nyawane artinya adalah meninggal, hilang nyawanya.
Setra tegese yaiku tegal, (utawa pasetran) papan pambuwangan bangke; artinya adalah tanah atau lahan tegalan ataupun tempat lokasi pembuangan bangkai.
Jadi arti ungkapan paribasan kebo bule mati setra artinya adalah kebau dengan kulit berwarna putih bule yang meninggal di tempat pembuangan bangkai.
Semua itu akibat dari fitnah, iri, dengki, tidak mau menerima kepandaian orang lain, orang yang tidak senang kepintaran.
Semoga orang tersebut diangkat derajatnya dari Allah SWT juga mendapat kesejahtraan dan kemuliaan yang barokah setinggi-tingginya.
JARIT LAWAS ING SAMPIRAN
Dalam pepatah lainnya adalah Jarit Lawas Ing Sampiran. artinya sami mawon orang pinter namun tidak terpakai. Paribasan bahasa Jawa mengenai mubadzir (belum termanfaatkan secara optimal) kepintaran seseorang. pinter nanging ora ana sing mbutuhake.
Paribasan bahasa Jawa mengenai mubadzir (belum termanfaatkan secara optimal) kepintaran seseorang.
Maksudnya adalah orang yang hebat atau cerdas namun tidak ada yang membutuhkan atau menggunakan keahliannya.
Pepatah Jawa Jarit lawas ing sampiran duwe kapinteran nanging ora digunakake (punya kepandaian tapi tidak pernah digunakan/dimanfaatkan).
Artinya, ada orang memiliki kepandaian namun tidak dimanfaatkan untuk kesejahteraan masyarakat. Dia hanya menyimpan kepintaran tersebut sebagai koleksi ilmu dalam otak dan tidak dipraktekkan dalam kehidupan nyata. Atau ada juga yang terlibat dalam kegiatan masyarakat namun dia tidak berbuat lebih untuk warga.
Orang yang tidak mau memanfaatkan kepandaiannya biasanya disebabkan oleh beberapa alasan. Alasan pertama, malas bergerak. Dia tidak memandang kepintaran sebagai amanah yang harus digunakan untuk kebaikan sesama.
Alasan kedua, kondisi lingkungan tidak memungkinkan baginya untuk banyak berpartisipasi. Punya kompetensi diri memang tidak selamanya tampak dalam pandangan mata. Seringkali kita harus memendam keinginan untuk melangkahkan kaki.
Untuk sejenak kita harus menahan diri karena kita yakin ada saatnya nanti segenap kemampuan kita akan digunakan. Meski demikian, menunggunya jangan terlalu lama. Nanti keburu matang dipohon dan membusuk tanpa pernah dinikmati sari buahnya.
Sebaiknya jika kita punya kepintaran/kepandaian, keahlian tertentu, ide-ide hebat, seharusnya jangan disimpan saja, harus dilontarkan agar bermanfaat bagi kehidupan sesama. Kepandaian harus memperdengarkan suaranya.