SERAT WEDHATAMA PANGKUR (13)
Tan samar pamoring Sukma,
sinukma ya winahya ing ngasepi,
sinimpen telenging kalbu,
Pambukaning wahana,
tarlen saking liyep layaping ngaluyup,
pindha pesating supena,
sumusuping rasa jati.
Maknanipun bait kaping 13 :
Ora samar yen jiwa manunggal dilebokake ing kasepen semedi, Disimpen ing ati kanggo mbukak kerudung, wiwit saka kahanan antarane sadar lan ora sadar Kaya ngimpi sing ilang Entuk rasa sejati. Sejatine aku rada bingung apa artine ruh lan apa bedane antarane karo ruh, yen ruh iku ana ing tangane Gusti (sejatine menungsa ora ngerti roh nanging mung sithik) jiwa iku patemon antarane raga lan roh, ing terminal tasawuf Islam jiwa iku nafs. Banjur apa jiwa? miturut pangertosan kula sauntara jiwa punika badan halus kita nalika nyawa luwih nuduhake eling kita. Yen diterusake saka bait sadurunge, banjur manunggaling kawula lan gusti utawa manunggaling sukma lan Gusti iku dudu barang semu (Tan samar pamoring Sukma) yen kita mangerteni konsep manunggaling kawula lan Gusti, konsep iki bakal dakkandhakake ing. artikel sadurunge. Banjur "nyawa" Gusti bakal ngresula lan diukir ing kasepen kita semedi (sinukma ya winahya ing ngasepi), banjur apa "nyawa" Gusti? Iki mung minangka istilah kanggo sifat-sifat ketuhanan sing wis diturunake kanggo kita titipake ing ati sing paling jero (sinimpen telenging ati). Yen kita nyerep sifat-sifat ketuhanan lan kita titipake, iku bakal dadi pambukaning tabir (kendaraan pambukaning) utawa dadi kaca tingal maca Al-Qur'an kanggo maca alam sekitar kita. Kacamata maca Al-Qur'an mesthi beda karo kaca tingal nganggo hawa nepsu, yen nganggo hawa nepsu, kita bakal maca ing sakubenge minangka barang sing nyenengake kanggo awake dhewe, kita sepihak, mula sing kedadeyan yaiku rampog, maling, korupsi, perkosaan, lsp. nanging yen nganggo kaca mata maca al-Qur'an mula lingkungan kita katon endah banget, kabeh migunani, nduweni hakekat lan hikmah, pancen adoh saka hawa nepsu kudu sepihak apa maneh ngakoni yen aku iki milik pribadi. apa sing dudu hak kita, banjur kita bakal duwe prilaku demuwe (kaya sampeyan duwe nanging ora tau rumangsa duwe) lan akibate kita bakal luwih peduli karo lingkungan sekitar. Supaya bisa semedi nggayuh kasepen kang sejati, salah sawijine kawicaksanan kabudayan Jawa mulangake “angon angen lumantar angin” utawa angen-angen kita bebas (kontrol) lumantar angin utawa napas. Saiki ambegan iku sejatine kuncine semedi, kanthi ambegan kita bakal rumangsa cedhak karo pati, kenapa? ana istilah kita ngempet ambegan pungkasan, banjur sing kedadeyan yaiku Gusti Allah mandhegake ambegan kita, tanpa kita sadari yen Gusti Allah sing ngisep lan ngembus saka irung/lambe kita, nanging yen kita sadar yen kita lagi ambegan. sing njupuk ambegan, mangga buktiaken. Kanggo iku, langkah pisanan sadurunge kita mlebu ing kasepen sejati, kita nyetel napas.
Kunci ambegan sing apik yaiku kita terus pasrahake napas kita marang Allah lan kita ngerti, mula fokusake perhatian kita kanggo bola-bali antara nghirup lan ngobong, apa iku titik mandheg utawa kahanan keseimbangan, nyerep napas. titik mandek lan butuh wektu sing suwe kanggo ambegan.dadi lancar, nalika ambegan lancar banjur Gusti Allah ngrebut napas kita kanthi sadar, mula kita bakal mlebu kahanan sadar lan ora sadar (tarlen dadi liyep layaping ngaluyup), kahanan iki padha karo nalika. kita ngantuk lan arep turu, nalika turu kita ora sadar nanging yen layap liyeping nglambrang banjur tangi ing semaput, nanging iki kabeh kanthi cathetan sing ora wedi kanggo luwih maju, yen kita wedi banjur kabeh padha buyar lan tangi maneh. Yen kita wis mlebu tahap sadar saka semaput, banjur langkah sabanjure yaiku turu utawa ngontrol kabeh penampilan sing kita deleng, kabeh penampilan kasebut minangka ilusi ing njero kita lan kita bisa ngontrol kaya sing dikarepake, yen kita pengin ndeleng wanita ayu. kita mung kudu mbayangno bakale wujude.wanita ayu, nanging tujuane dudu kuwi, kahanan iki kaya ngimpi nanging bisa dikontrol kanthi sadar (pindhacepating supena), mula kita ngendhaleni angen-angen/khayalan kita supaya kita sadar yen awake badan semaput banjur sapa sing bakal ngerti yen kita ora sadar? nalika kita nggayuh iki banjur kita ing dalan menyang rasa jati (sumusuping rasa jati).
Terjemahan dalam bahasa Indonesia bait 13 :
Tidak lah samar sukma menyatu
meresap terpatri dalam keheningan semadi,
Diendapkan dalam lubuk hati
menjadi pembuka tabir,
berawal dari keadaan antara sadar dan tiada
Seperti terlepasnya mimpi
Merasuknya rasa yang sejati.
Sebenarnya saya agak bingung juga apa itu pengertian sukma dan apa bedanya dengan jiwa, apabila ruh itu ditangan Tuhan (sejatinya manusia tiada mengetahui ruh melainkan sangat sedikit) maka jiwa adalah pertemuan antara jasad dan ruh, didalam terminal tasawuf islam jiwa itu adalah nafs. Lalu apakah sukma itu? menurut pengertian sementara saya sukma itu adalah badan halus dari kita sedangkan jiwa lebih mengacu ke kesadaran kita.
Apabila kita lanjutkan dari bait sebelumnya maka manunggaling kawula dan gusti atau bersatunya sukma dan Gusti maka itu bukanlah hal yg semu (Tan samar pamoring Sukma) apabila kita paham tentang konsep manunggaling kawula dan Gusti, konsep ini saya ulas di artikel sebelum ini. Maka "sukma" Tuhan akan meresap dan terpatri didalam keheningan kita bersemedi (sinukma ya winahya ing ngasepi), lalu "sukma" Tuhan itu apa? ini hanya istilah saja dari sifat2 ketuhanan yg diturunkan ke diri kita untuk kita endapkan didalam sanubari terdalam (sinimpen telenging kalbu). Apabila sifat2 ketuhanan kita resapi dan kita endapkan maka itu akan menjadi pembuka tabir (pambukaning wahana) atau menjadi kacamata baca yg Qur'ani untuk membaca alam disekitar kita. Kacamata baca yg Qur'ani tentu beda dengan kacamata baca menggunakan nafsu syahwat, apabila menggunakan nafsu syahwat maka sekeliling kita akan kita baca sebagai sesuatu yg menggairahkan utk kita miliki sendiri, kita aku sepihak maka yg terjadi adalah perampokan, pencurian, korupsi, pemerkosaan dsb. tapi apabila kita menggunakan kacamata baca yg Qur'ani maka sekeliling kita akan terlihat sangat indah, segala sesuatunya bermanfaat, berhakekat dan berhikmah, sungguh jauh dari syahwat untuk memiliki secara sepihak apalagi mengaku aku sebagai milik pribadi terhadap yg bukan hak kita, maka kita akan punya perilaku demuwe (seolah olah memiliki tapi tidak pernah merasa memiliki) dan akibatnya adalah kita akan menjadi lebih memelihara lingkungan sekitar kita.
Untuk bisa bermeditasi mencapai keheningan yang sejati maka salah satu kearifan budaya jawa mengajarkan untuk "angon angen lumantar angin" atau angan2/imajinasi itu kita angon (kendalikan) melalui angin atau nafas. Nah nafas itu sebenarnya kunci dari meditasi, dengan nafas kita akan merasa dekat dengan kematian, mengapa? ada istilah menghembuskan nafas terakhir maka yg terjadi adalah Allah menghentikan nafas kita, tanpa kita sadari Allah lah yg menarik nafas dan mengeluarkannya dari hidung/mulut kita, tapi apabila kita sadar bahwa kita sedang bernafas maka kitalah yg mengambil alih nafas itu, silahkan dibuktikan. Untuk itu maka langkah awal sebelum kita masuk ke keheningan sejati, kita atur dulu nafas kita. Kunci dari nafas yg baik adalah kita tetap menyerahkan nafas kita kepada Allah dan kita sadar akan itu, maka pusatkan perhatian kita pada pergantian antara menarik dan mengeluarkan nafas, antara itu adalah titik henti nafas kita atau keadaan setimbang, resapilah titik henti itu maka lama2 nafas kita menjadi halus, ketika nafas sudah halus maka Allah telah mengambil alih nafas secara kita sadari, lalu kita akan masuk ke keadaan sadar dan tidak (tarlen saking liyep layaping ngaluyup), keadaan ini mirip ketika kita terkantuk kantuk mau tertidur, apabila kita tidur maka tidak sadar tapi kalau layap liyeping ngaluyup maka kita akan tersadar didalam ketidak sadaran, tapi ini semua dengan catatan kita tidak takut untuk masuk lebih jauh, apabila takut maka bubar semuanya dan terbangun kembali.
Apabila kita sudah masuk ke tahapan sadar dari ketidak sadaran maka selanjutnya adalah meng angon atau mengendalikan segala penampakan yg kita lihat, semua penampakan itu adalah ilusi didiri kita dan bisa kita kendalikan sesuka kita, apabila kita ingin melihat wanita cantik tinggal kita bayangkan saja maka akan terbentuk wanita cantik, tapi tujuan kita bukan itu, keadaan ini seperti mimpi tapi bisa kita kendalikan secara sadar (pindha pesating supena), maka dari itu kita kendalikan angan2/ilusi kita supaya untuk sadar bahwa tubuh kita sedang tidak sadar dan lalu siapakah yg menyadari bahwa kita sedang tidak sadar? apabila kita mencapai ini maka kita sedang menuju rasa jati (sumusuping rasa jati).