TEMBANG MACAPAT
Karya sastra Jawa sing minangka warisane leluhur ana akeh maceme sing bisa awake dhewe petuki nganti saiki. Salah sawijine geguritan Jawa sing kerep awake dhewe rungokake yaiku tembang macapat, sing minangka pametu cipta sastra Jawa anyar sing nggunakake basa Jawa anyar (Saputra, 2010: 12-13). Miturut ukura liyane, tembang macapat yaiku minangka wujud geguritan Jawa sing migunakake bahasa Jawa anyar, tinalenan karo paugeran guru gatra, guru wilangan, lan guru lagu.
Macapat kagolong geguritan tradisional Jawa, saben ayat macapat nduweni baris ukara sing kasebut gatra, lan saben gatra nduweni sakrenane guru wilangan tartamtu, lan akhir saka suara sing disebut guru lagu. Tembang macapat diartekne dadi maca papat-papat, yaiku maksude cara maca sing kajalin saben papat suku tembung.
Pangerten Macapat
Karya sastra Jawa sing minangka warisane leluhur ana akeh maceme sing bisa awake dhewe petuki nganti saiki. Salah sawijine geguritan Jawa sing kerep awake dhewe rungokake yaiku tembang macapat, sing minangka pametu cipta sastra Jawa anyar sing nggunakake basa Jawa anyar (Saputra, 2010: 12-13). Miturut ukura liyane, tembang macapat yaiku minangka wujud geguritan Jawa sing migunakake bahasa Jawa anyar, tinalenan karo paugeran guru gatra, guru wilangan, lan guru lagu.Puisi tradisional Jawa utawa tembang biasané dipérang dadi telung kategori: tembang cilik, tembang tengahan lan tembang gedhé. Macapat digolongaké kategori tembang cilik lan uga tembang tengahan, déné tembang gedhé arupa kakawin utawa puisi tradhisional Jawa Kuna, nanging ing jaman Mataram Anyar, ora dipatrapaké prabédan antara suku kata dawa lan cendhak. Saliyané kuwi tembang tengahan uga bisa ngarujuk marang kidung, puisi tradhisional jroning basa Jawa Tengahan.
Yèn dibandhingaké karo kakawin, aturan-aturan jroning macapat kuwi béda lan luwih gampang dipatrapaké jroning basa Jawa amarga béda karo kakawin sing didhasaraké marang basa Sanskerta, jroning macapat prabédan antara suku kata dawa lan cendhak dilirwakaké.
Aturan-aturan iku ana ing :
a. Guru gatra adalah wilangan larik/gatra saben pada (basa Indonesia: bait).
b. Guru wilangan adalah wilangan wanda (Indonesia: suku kata) saben gatra.
c. Guru lagu : tibané swara wanda ing pungkasan ing saben gatra.
Timbulipun Sekar Macapat.
Tembang Macapat sampun wonten nalika jaman Majapahit, ananging sakalangkung anem saking sekar Tengahan. Sekar Macapat menika manut Tedjohadisumarto karipta dening Prabu Dewawasesa/ Prabu Banjaransari kala taun Jawi 1191 utawi 1269 masehi.
Antawisipun sekar Macapat kaliyan Tengahan menika meh memper. Paugeranipun meh sami (guru gatra, guru wilangan, saha guru lagu), ingkang mbedakaken naming basanipun. Sekar Tengahan ngangge basa Jawi tengahan, dene sekar Macapat ngangge basa Jawi enggal. Ing sekar Tengahan limrahipun cakepan winastan kidung, mila wonten kidung Durma, kidung Sinom. Cakepan kasebat sinerat wonten ing Kidung Sundayana.
Macapat kerep dijarwakaké minangka maca papat-papat awit carané maca pancèn rinakit saben patang wanda. Nanging iki dudu siji-sijiné makna, penafsiran liyané uga ana. Sajabané sing wis kasebut ing dhuwur, makna liya yakuwi tembung -pat ngarujuk marang cacahing tandha diakritis (sandhangan) jroning aksara Jawa sing relevan jroning panembangan macapat.
Banjur miturut Serat Mardawalagu, sing dikarang dening Ranggawarsita, macapat minangka cekakan saka frasa maca-pat-lagu sing tegesé "nglagokaké nada kapapat".Saliyané maca-pat-lagu, isih ana manèh maca-sa-lagu, maca-ro-lagu lan maca-tri-lagu.
Miturut ujaring kandha maca-sa klebu kategori paling tuwa lan diciptakaké déning para Déwa lan diturunaké marang pandita Walmiki lan ditangkaraké déning sang pujangga istana Yogiswara saka Kedhiri. Nyatané iki klebu kategori sing saiki disebut kanthi jeneng tembang gedhé.
Maca-ro klebu tipe tembang gedhé yakuwi cacahing bait (pada) saben pupuh bisa kurang saka papat sauntara kuwi cacahing sukukata (wanda) jroning saben bait (pada) ora mesthi padha lan diciptakaké déning Yogiswara.
Maca-tri utawa kategori sing katelu yakuwi tembang tengahan sing miturut ujar diciptakaké déning Resi Wiratmaka, pandhita istana Janggala lan disampurnakaké déning Pangeran Panji Inokartapati lan saduluré. Wusanané, macapat utawa tembang cilik diciptakaké déning Sunan Bonang lan diturunaké marang para wali.
Gunggungipun tembang macapat.
Gunggungipun tembang macapat wonten 11, inggih menika :
1. Mijil.
2. Kinanthi.
3. Sinom.
4. Asmarandana.
5. Dhandhanggula.
6. Gambuh.
7. Maskumambang.
8. Durma.
9. Pangkur.
10. Megatruh.
11. Pocung.
Watak lan Gunane Tembang Macapat.
Nama Sekar : Watak Ginanipun
1. Mijil : asih, prihatin, pangajab mulang tiyang ingkang nembe prihatin.
2. Kinanthi : seneng, asih, kasmaran mituturi, pratelan tresna, mulang.
3. Sinom : ethes, prasaja piwulang, wewarah.
4. Asmaradana : tresna, sedhih, sengsem nggambaraken kakesitan, mulang, tresna.
5. Dhandhanggula : luwes, gumbira, endhah mahyakaken tresna, sedhih nandhang tresna, mbuka sekar/ srat, mahyaaken kahanan menapa kemawon cocok
6. Maskumambang : nelangsa, ngeres-ngeresi, sedhih mahyakaken raos panalangsa.
7. Durma :keras, nepsu, semangat nggambaraken tiyang nepsu, perang.
8. Pangkur : sereng, nepsu, gandrung pitutur radi srengen, gandrung.
9. Pocung : sembrana, parikena, lucu cangkriman, crita lucu, guyon.
10. Gambuh : sumanak, sumadulur mulang, pitutur.
11. Megatruh : prihatin, getun, keduwung, sedhih cariyos ingkang sedhih, getun.
12. Balabak : sembrana, saenake, lucu guyonan sakepenake, sembrana
WIRANGWONG
1. Wibawa : mahyakaken keagungan, kaendahan, piwulang.
2. Girisa : gagah, wibawa, wanti-wanti piwulang, kasepuhan.
3. Jurudemung : kenes (genit) mancing brahi
Guru Gatra, Guru Lagu lan Guru Wilangan Tembang Macapat.
1. Mijil = 10i, 6o, 10e, 10i, 6i, 6u.
2. Kinanthi = 8u, 8i, 8a, 8i, 8a, 8i.
3. Sinom = 8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8u, 7a, 8i, 12a.
4. Asmaradana = 8i, 8a, 8e/o, 8a, 7a, 8u, 8a.
5. Dhandhanggula = 10i, 10a, 8e, 7u, 9i, 7a, 6u, 8a, 12i, 7a.
6. Maskumambang = 12i, 6a, 8i, 8a.
7. Durma = 12a, 7i, 6a, 7a, 8i, 5a, 7i.
8. Pangkur = 8a, 11i, 8u, 7a, 12u, 8a, 8i.
9. Gambuh = 7u, 10u, 12i, 8u, 8o.
10. Megatruh = 12u, 8i, 8u, 8i, 8o.
11. Pocung = 12u, 6a, 8i, 12a.
Macapat iki uga sinebut tembang macapat asli, kang umumé dienggo sumrambah ing ngendi-ngendi. Urut-urutané tembang Jawa iku padha karo lelakoning manungsa saka mulai bayi abang nganti tumekaning pati. Mungguh kaya mangkéné urut-urutané tembang kaya kang ing ngisor iki:
1. Maskumambang.
Gambaraké jabang bayi sing isih ono kandhutané ibuné, sing durung kawruhan lanang utawa wadhon, Mas ateges durung weruh lanang utawa wadhon, kumambang ateges uripé ngambang nyang kandhutané ibuné.
Apan kaya mangkono wewatek neki (12 i)
Sanadyan wong tuwa (6 a)
Yen duwe watek tan becik (8 i)
Miwah tindak tan prayoga (8 a)
2. Mijil.
Ateges wis lair lan jelas priya utawa wanita.
Lan dimantep mring panggawe becik (10 i)
Lawan wekas ing ngong (6 o)
Aja kurang, iya panrimané (10 é)
Yen wis tinitah marang Hyang widhi (10 i)
Ing badan puniki (6 i)
Wus pepancen ipun (6 u)
3. Sinom.
Ateges kanoman, minangka kalodhangan sing paling wigati kanggoné wong anom supaya bisa ngangsu kawruh sak akèh-akèhé.
Nulada laku utama (8 a)
Tumrap ing wong tanah Jawi (8 i)
Wong Agung ing Ngeksi Ganda (8 a)
Panembahan senapati (8 i)
Kepati amarsudi (7 i)
Sudaning hawa lan nepsu (8 u)
Pinesu tapa brata (7 a)
Tanapi ing siyang ratri (8 i)
Amemangun karye naktya sing sasama (12 a)
4. Kinanthi.
Saka tembung kanthi utawa tuntun kang ateges dituntun supaya bisa mlaku ngambah panguripan ing alam ndonya.
Dadiya laku nireku (8 u)
Cegah dhahar lawan guling (8 i)
Lawan aja sukan sukan (8 a)
Anganggowa sawatawis (8 i)
Ala wateke wong suko(8 o)
Nyuda prayitna ning batin(8i)
5. Asmarandana.
Ateges rasa tresna, tresna marang liyan (priya lan wanita lan kosok baliné) kang kabèh mau wis dadi kodrat Ilahi.
Aja turu soré kaki (8 i)
Ana Déwa nganglang jagad (8 a)
Nyangking bokor kencanané (8 é)
Isine donga tetulak (8 a)
Sandhang kelawan pangan (7 a)
Yaiku bagéyanipun (8 u)
wong melek sabar narima (8 a)
6. Gambuh.
Saka tembung jumbuh / sarujuk kang ateges yèn wis jumbuh / sarujuk njur digathukaké antarane priya lan wanita sing padha nduwèni rasa tresna mau, ing pangangkah supaya bisaa urip bebrayan.
Sekar gambuh ping catur (7 u)
Kang cinatur polah kang kalantur (10 u)
Tanpa tutur katula-tula katali (12 u)
Kadaluwarso katutur (8 u)
Kapatuh pan dadi awon (8 o)
7. Dhandhanggula.
Nggambaraké uripé wong kang lagi seneng-senengé, apa kang digayuh bisa kasembadan. Kelakon duwé sisihan / kulawarga, duwé anak, urip cukup kanggo sak kulawarga. Mula kuwi wong kang lagi bungah / bombong atine, bisa diarani lagu ndandanggula.
Lamun sira anggeguru kaki (10 i)
Amiliha manungsa kang nyata (10 a)
Ingkang becik martabate (8 é)
Sarta kang wruh ing hukum (7 u)
Kang ngibadah lan kang wirangi (9 i)
Sokur oleh wong tapa (7 a)
Ingkang wus amungkur (6 u)
Tan mikir paweweh ing lyan (8 a)
Iku pantes sira guranana kaki (12 i)
Sartane kawruhana (7 a)
8. Durma.
Saka tembung darma/wèwèh. Wong yen wis rumangsa kacukupan uripé, banjur tuwuh rasa welas asih marang kadang mitra liyané kang lagi nandhang kacintrakan, mula banjur tuwuh rasa kepéngin darma/wèwèh marang sapadha - padha. Kabèh mau disengkuyung uga saka piwulangé agama lan watak sosialé manungsa.
Wusnya tibeng bentala prabu Rahwana (12 a)
Pancasonane dadi (7 i)
Sirna tatu nira (6 a)
Tung tumpulih sedaya (7 a)
Nepak bau kradha angrik (8 i)
Ndedel ngawiyat (5 a)
Ngusir nanendra peksi (7 i)
9. Pangkur.
Saka tembung mungkur kang ateges nyingkiri hawa nepsu angkara murka. Kang dipikir tansah kepingin wèwèh marang sapadha - padha.
Sekar Pangkur kang winarna (8 a)
lelabuhan kang kanggo wong aurip (11 i)
ala lan becik puniku (8 u)
prayoga kawruhana (7 a)
adat waton puniku dipun kadulu (12 u)
miwa ingkang tatakrama (8 a)
den kaesthi siyang ratri (8 i)
10. Megatruh.
Saka tembung megat roh utawa pegat rohe / nyawane, awit wis titi wanciné katimbalan marak sowan mring Sing Maha Kuwasa.
Na ra kena sinelak selak pineluk (12 u)
Mring kang ngadhang adhang sisip (8 i)
Yen loro anggepi reku (8 u)
Teman kether maring ngening (8 i)
Adoh kae let tan adoh (8 o)
11. Pocung.
Yen wis dadi layon / mayit banjur dibungkus mori putih utawa dipocong sak durungé dikubur.
Ngelmu iku kelakone kanthi laku (12 u)
Lekase lawan kas (6 a)
Tegese kas nyantosani (8 i)
setya budya pangekesing dur angkara (12 a)
Macapat adalah tembang atau puisi tradisional Jawa. Setiap bait macapat mempunyai baris kalimat yang disebut gatra, dan setiap gatra mempunyai sejumlah suku kata (guru wilangan) tertentu, dan berakhir pada bunyi sajak akhir yang disebut guru lagu.
Macapat dengan nama lain juga bisa ditemukan dalam kebudayaan :
1. Bali.
2. Sasak.
3. Madura, dan.
4. Sunda.
Selain itu macapat juga pernah ditemukan di :
5. Palembang dan.
6. Banjarmasin.
Biasanya macapat diartikan sebagai maca papat-papat (membaca empat-empat), yaitu maksudnya cara membaca terjalin tiap empat suku kata.
Namun ini bukan satu-satunya arti, penafsiran lainnya ada pula.
Macapat diperkirakan muncul pada akhir Majapahit dan dimulainya pengaruh Walisanga, tetapi hal ini hanya bisa dikatakan untuk situasi di Jawa Tengah.
Sebab, di Jawa Timur dan Bali macapat telah dikenal sebelum datangnya Islam.
Karya-karya kesusastraan klasik Jawa dari masa Mataram Baru, pada umumnya ditulis menggunakan metrum macapat.
Sebuah tulisan dalam bentuk prosa atau gancaran pada umumnya tidak dianggap sebagai hasil karya sastra namun hanya semacam daftar isi saja.
Beberapa contoh karya sastra Jawa yang ditulis dalam tembang macapat termasuk :
1. Serat Wedhatama.
2. Serat Wulangreh.
3. Serat Kalatidha.
Puisi tradisional Jawa atau tembang biasanya dibagi menjadi tiga kategori :
1. Tembang cilik.
2. Tembang tengahan.
3. Tembang gedhé.
Macapat digolongkan kepada kepada kategori tembang cilik dan juga tembang tengahan, sementara tembang gedhé berdasarkan kakawin atau puisi tradisional Jawa Kuno, tetapi dalam penggunaannya pada masa Mataram Baru, tidak diterapkan perbedaan antara suku kata panjang ataupun pendek.
Di sisi lain tembang tengahan juga bisa merujuk kepada kidung, puisi tradisional dalam bahasa Jawa Pertengahan.
Kalau dibandingkan dengan kakawin, aturan-aturan dalam macapat berbeda dan lebih mudah diterapkan menggunakan bahasa Jawa karena berbeda dengan kakawin yang didasarkan pada bahasa Sanskerta, dalam macapat perbedaan antara suku kata panjang dan pendek diabaikan.
Pada umumnya macapat diartikan sebagai maca papat-papat (membaca empat-empat), yaitu maksudnya cara membaca terjalin tiap empat suku kata.
Namun ini bukan satu-satunya arti, penafsiran lainnya ada pula.
Seorang pakar Sastra Jawa, Arps menguraikan beberapa arti-arti lainnya di dalam bukunya Tembang in two traditions.
Selain yang telah disebut di atas ini, arti lainnya ialah bahwa macapat merujuk kepada jumlah tanda diakritis (sandhangan) dalam aksara Jawa yang relevan dalam penembangan macapat.
Kemudian menurut Serat Mardawalagu, yang dikarang oleh Ranggawarsita, macapat merupakan singkatan dari frasa macapat lagu yang artinya ialah melagukan nada keempat.
Selain maca-pat-lagu, masih ada lagi maca-sa-lagu, maca-ro-lagu dan maca-tri-lagu.
Konon maca-sa termasuk kategori tertua dan diciptakan oleh para Dewa dan diturunkan kepada pandita Walmiki dan diperbanyak oleh sang pujangga istana Yogiswara dari Kediri.
Ternyata ini termasuk kategori yang sekarang disebut dengan nama tembang gedhé.
Maca-ro termasuk tipe tembang gedhé di mana jumlah bait per pupuh bisa kurang dari empat sementara jumlah sukukata dalam setiap bait tidak selalu sama dan diciptakan oleh Yogiswara.
Maca-tri atau kategori yang ketiga adalah tembang tengahan yang konon diciptakan oleh Resi Wiratmaka, pandita istana Janggala dan disempurnakan oleh Pangeran Panji Inokartapati dan saudaranya.
Dan akhirnya, macapat atau tembang cilik diciptakan oleh Sunan Bonang dan diturunkan kepada semua wali.
Sejarah macapat.
Secara umum diperkirakan bahwa macapat muncul pada akhir masa Majapahit dan dimulainya pengaruh Walisanga, tetapi hal ini hanya bisa dikatakan untuk situasi di Jawa Tengah.
Sebab di Jawa Timur dan Bali macapat telah dikenal sebelum datangnya Islam.
Sebagai contoh ada sebuah teks dari Bali atau Jawa Timur yang dikenal dengan judul Kidung Ranggalawé dikatakan telah selesai ditulis pada tahun 1334 Masehi.
Namun di sisi lain, tarikh ini disangsikan karena karya ini hanya dikenal versinya yang lebih mutakhir dan semua naskah yang memuat teks ini berasal dari Bali.
Sementara itu mengenai usia macapat, terutama hubungannya dengan kakawin, mana yang lebih tua, terdapat dua pendapat yang berbeda.
Prijohoetomo berpendapat bahwa macapat merupakan turunan kakawin dengan tembang gedhé sebagai perantara.
Pendapat ini disangkal oleh Poerbatjaraka dan Zoetmulder. Menurut kedua pakar ini macapat sebagai metrum puisi asli Jawa lebih tua usianya daripada kakawin. Maka macapat baru muncul setelah pengaruh India semakin pudar.
Sebuah karya sastra macapat biasanya dibagi menjadi beberapa pupuh, sementara setiap pupuh dibagi menjadi beberapa pada.
Setiap pupuh menggunakan metrum yang sama. Metrum ini biasanya tergantung kepada watak isi teks yang diceritakan.
Jumlah pada per pupuh berbeda-beda, tergantung terhadap jumlah teks yang digunakan.
Sementara setiap pada dibagi lagi menjadi larik atau gatra.
Sementara setiap larik atau gatra ini dibagi lagi menjadi suku kata atau wanda.
Setiap gatra jadi memiliki jumlah suku kata yang tetap dan berakhir dengan sebuah vokal yang sama pula.
Aturan mengenai penggunaan jumlah suku kata ini diberi nama guru wilangan.
Sementara aturan pemakaian vokal akhir setiap larik atau gatra diberi nama guru lagu.
Jenis metrum macapat.
Jumlah metrum baku macapat ada limabelas buah.
Lalu metrum-metrum ini dibagi menjadi tiga jenis, yaitu tembang cilik, tembang tengahan dan tembang gedhé.
Kategori tembang cilik memuat sembilan metrum, tembang tengahan enam metrum dan tembang gedhé satu metrum.
Ada beberapa jenis tembang macapat. masing-masing jenis tembang tersebut memiliki aturan berupa guru lagu dan guru wilangan masing-masing yang berbeda-beda. Yang paling dikenal umum ada 11 jenis tembang macapat. Yaitu, Pucung, Megatruh, Pangkur, Dangdanggula, dll. Lebih lengkap nya sebagai berikut,
Pangkur berasal dari nama penggawa dalam kalangan kependetaan seperti tercantum dalam piagam-piagam berbahasa jawa kuno. Dalam Serat Purwaukara, Pangkur diberiarti buntut atau ekor.
Oleh karena itu Pangkur kadang-kadang diberi sasmita atau isyarat tut pungkur berarti mengekor dan tut wuntat berarti mengikuti.
Maskumambang berasal dari kata mas dan kumambang.
Mas dari kata Premas yaitu penggawa dalam upacara Shaministis.
Kumambang dari kata Kambang dengan sisipan –um.
Kambang dari kata Ka- dan Ambang.
Kambangselain berarti terapung, juga berarti Kamwang atau kembang. Ambang ada kaitannya dengan Ambangse yang berarti menembang atau mengidung. Dengan demikian, Maskumambang dapat diberi arti penggawa yang melaksanakan upacara Shamanistis, mengucap mantra atau lafal dengan menembang disertai sajian bunga. Dalam Serat Purwaukara, Maskumambang diberi arti Ulam Toya yang berarti ikan air tawar, sehingga kadang-kadang di isyaratkan dengan lukisan atau ikan berenang.Sinom ada hubungannya dengan kata Sinoman, yaitu perkumpulan para pemuda untuk membantu orang punya hajat.
Pendapat lain menyatakan bahwa Sinom ada kaitannya dengan upacara-upacara bagi anak-anak muada zaman dahulu. Dalam Serat Purwaukara, Sinom diberi arti seskaring rambut yang berarti anak rambut.
Selain itu, Sinom juga diartikan daun muda sehingga kadang-kadang diberi isyarat dengan lukisan daun muda.
Asmaradana berasal dari kata Asmara dan Dhana.
Asmara adalah nama dewa percintaan.
Dhana berasal dari kata Dahana yang berarti api.
Nama Asmaradana berkaitan denga peristiwa hangusnya dewa Asmara oleh sorot mata ketiga dewa Siwa seperti disebutkan dalam kakawin Smaradhana karya Mpu Darmaja.
Dalam Serat Purwaukara, Smarandana diberi arti remen ing paweweh, berarti suka memberi.
Dhangdhanggula diambil dari nama kata raja Kediri, Prabu Dhandhanggendis yang terkenal sesudah prabu Jayabaya.
Dalam Serat Purwaukara, Dhandhanggula diberi arti ngajeng-ajeng kasaean, bermakna menanti-nanti kebaikan.Durma dari kata jawa klasik yang berarti harimau.
Sesuai dengan arti itu, tembang Durma berwatak atau biasa diguanakan dalam suasana seram.
Mijil berarti keluar. Selain itu, Mijil ada hubungannya dengan Wijil yang bersinonim dengan lawang atau pintu.
Kata Lawang juga berarti nama sejenis tumbuh-tumbuhan yang bunganya berbau wangi.
Bunga tumbuh-tumbuhan itu dalam bahasa latin disebut heritiera littoralis.Kinanthi berarti bergandengan, teman, nama zat atau benda, nam bunga. Sesuai arti itu, tembang Kinanthi berwatak atau biasa digunakan dalam suasana mesra dan senang.
Gambuh berarti ronggeng, tahu, terbiasa, nama tetumbuhan. Berkenaan dengan hal itu, tembang Gambuh berwatak atau biasa diguanakan dalam suasana tidak ragu-ragu.
Pucung adalah nama biji kepayang, yang dalam bahasa latin disebut Pengium edule. Dalam Serat Purwaukara, Pucung berarti kudhuping gegodhongan ( kuncup dedaunan ) yang biasanya tampak segar.
Ucapan cung dalam Pucung cenderung mengacu pada hal-hal yang bersifat lucu, yang menimbulkan kesegaran, misalnya kucung dan kacung.
Sehingga tembang Pucung berwatak atau biasa digunakan dalam suasana santai.Megatruh berasal dari awalan am, pega dan ruh. Pegat berarti putus, tamat, pisah, cerai. Dan ruh berarti roh. Dalam Serat Purwaukara, Megatruh diberi arti mbucal kan sarwa ala ( membuang yang serba jelek ).
Pegat ada hubungannya dengan peget yang berarti istana, tempat tinggal. Pameget atau pamegat yang berarti jabatan.
Samgat atau samget berarti jabatan ahli, guru agama.
Dengan demikian, Megatruh berarti petugs yang ahli dalam kerohanian yang selalu menghindari perbuatan jahat.
Ada pula yang memasukkan tembang gede dan tembang tengahan ke dalam macapat. Tembang-tembang tersebut antara lain :
Wirangrong berarti trenyuh ( sedih ), nelangsa ( penuh derita ), kapirangu ( ragu-ragu ).
Namun dalam teks sastra, Wirangrong digunakan dalam suasana berwibawa.Jurudemung berasal dari kata juru yang berarti tukang, penabuh, dan demung yang berarti nama sebuah perlengkapan gamelan.
Dengan demikian, Jurudemung dapat berarti penabuh gamelan. Dalam Serat Purwaukara, Jurudemung diberi arti lelinggir kang landep atau sanding (pisau) yang tajam.
Girisa berarti arik (tenang), wedi (takut), giris (ngeri).
Girisa yang berasal dari bahasa Sansekerta, Girica adalah nama dewa Siwa yang bertahta di gunung atau dewa gunung, sehingga disebut Hyang Girinata.
Dalam Serat Purwaukara, Girisa diberi arti boten sarwa wegah, bermakna tidak serba enggan, sehingga mempunyai watak selalu ingat.
Balabak, dalam Serat Purwaukara diberi arti kasilap atau terbenam. Apabila dihubungkan dengan kata bala dan baka, Balabak dapat berarti pasukan atau kelompok burung Bangau. Apabila terbang, pasukan burung Bangau tampak santai.
Oleh karena itu tembang Balabak berwatak atau biasa digunakan dalam suasana santai.
Supaya lebih mudah membedakan antara guru gatra, guru wilangan lan guru lagu dari tembang-tembang tadi, maka setiap metrum ditata di dalam sebuah tabel seperti di bawah ini :
Metrum Gatra
Tembang cilik / Sekar alit :
1. Dhandhanggula
1010i10a8é7u9i7a6u8a12i7a
2. Maskumambang
412i6a8i8a
3. Sinom
98a8i8a8i7i8u7a8i12a
4. Kinanthi
68u8i8a8i8a8i
5. Asmarandana
78i8i8é8a7a8u8a
6. Durma
712a7i6a7a8i5a7i
7. Pangkur
78a11i8u7a12u8a8i
8. Mijil
610i6o10é10i6i6u
9. Pocung
412u6a8i12a
10. Tembang tengahan / Sekar madyaJurudhemung
78a8u8u8a8u8a8u
11. Wirangrong
68i8o10u6i7a8a
12. Balabak
612a3é12a3é12u3é
13. Gambuh
57u10u12i8u8o
14. Megatruh
512u8i8u8i8o
15. Tembang gedhé / Sekar ageng;Girisa
88a8a8a8a8a8a8a8a
Contoh penggunaan metrum macapat setiap metrum macapat dalam bahasa Jawa beserta terjemahannya dalam bahasa Indonesia.
Dijelaskan pula tokoh penciptanya menurut legenda dan watak setiap metrum Dhandhanggula.
Dhandhanggula adalah sebuah metrum yang memiliki watak luwes.
Metrum ini diatribusikan kepada Sunan Kalijaga.
Contoh (Serat Jayalengkara),
Prajêng Medhang Kamulan winarni,
Diceritakan mengenai kerajaan Medhang Kamulan, narèndrâdi Sri Jayalengkara,ketika sang raja agung Sri Jayalengkarakang jumeneng nerpatiné, yang bertahta sebagai rajaambek santa budi alus, memiliki pikiran tenang dan berbudi halusnata dibya putus ing niti,raja utama pandai dalam ilmu politikasih ing wadya tantra,mengasihi para bala tentaraparamartêng wadu, sayang terhadap para wanitawidagdêng mring kasudiran, teguh terhadap jiwa kepahlawanansida sedya putus ing agal lan alit, berhasil dalam berkarya secara lahiriah maupun batiniahtan kènger ing aksara tidak terpengaruh sihir.
1. Maskumambang.
Gereng-gereng Gathotkaca sru anangis
Sambaté mlas arsa
Luhnya marawayan mili
Gung tinamêng astanira
2. Sinom.
Pangéran Panggung saksana
Anyangking daluwang mangsi
Dènira manjing dahana
Alungguh sajroning geni
Èca sarwi nenulis
Ing jero pawaka murub
3. Asmaradana.
Aja turu soré kaki
Ana Déwa nganglang jagad
Nyangking bokor kencanané
Isine donga tetulak
Sandhang kelawan pangan
Yaiku bagéyanipun
Wong melek sabar narima
4. Kinanthi.
Metrum Kinanthi ini memiliki watak gandrung dan piwulang. Metrum ini konon diciptakan oleh Sultan Adi Erucakra.
Contoh (Serat Rama gubahan Yasadipura) :
Anoman malumpat sampun,
Praptêng witing nagasari,
Mulat mangandhap katingal,
Wanodyâyu kuru aking,
Gelung rusak awor kisma,
Ingkang iga-iga kêksi.
5. Gambuh.
Sekar gambuh ping catur,
Kang cinatur polah kang kalantur,
Tanpa tutur katula tula katali,
Kadaluwarsa katutuh,
Kapatuh pan dadi awon.
6. Pangkur.
Lumuh tukua pawarta,
Tan saranta nuruti hardengati,
Satata tansah tinemu,
Kataman martotama,
Kadarmaning narendra sudibya sadu,
Wus mangkana kalih samya,
Sareng manguswa pada ji.
(Haji Pamasa, Ranggawarsita)
Mingkar mingkuring angkara,
Akarana karenan mardi siwi,
Mangka nadyan tuwa pikun,
Yen tan mekani rasa,
Yekti sepi sepa lir asepa samun,
Samangsane pakumpulan,
Gonyak ganyuk nglelingsemi.
7. Durma.
Damarwulan aja ngucireng ngayuda
Baliya sun anteni
Mangsa sun mundura
Lah Bisma den prayitna
Katiban pusaka mami
Mara tibakna
Curiganira nuli
(Langendriyan)
8. Mijil.
Jalak uren mawurahan sami
Samadya andon woh
Amuwuhi malad wiyadine
Ana manuk mamatuk sasari
Angsoka sulastri
Ruru karya gandrung
(Haji Pamasa, Ranggawarsita)
9. Megatruh.
Sigra milir kang gèthèk sinangga bajul
Kawan dasa kang njagèni
Ing ngarsa miwah ing pungkur
Tanapi ing kanan kéring
Kang gèthèk lampahnya alon
(Babad Tanah Jawi, Yasadipura)
10. Pucung
Pucung adalah salah satu dari 12 puisi jawa (tembang macapat) yang sangat sederhana. Pucung biasa disebut juga dengan pocung. Pucung adalah tetembangan yang digunakan untuk mengingat pada kematian, karena dekat dengan kata pocong yaitu pembungkusan mayat saat akan dikubur. Selain itu, pucung juga berarti woh-wohan (buah-buahan) yang memberikan kesegaran. Kata “cung” sendiri mengingatkan pada kuncung yang lucu. Oleh sebab itu perkembangan dari tembang ini merujuk kepada hal-hal lucu atau parikan atau bedhekan (tebakan).
Pucung sendiri memiliki watak kendur, tanpa adanya klimaks dan tujuan dalam cerita. Dalam membuat pucung tidak boleh asal-asalan karena ada aturannya.
Berikut aturan dari tembang pucung.
a. Guru gatra = 4
Artinya tembang ini memiliki 4 larik kalimat.
b. Juru wilangan = 12, 6, 8, 12
Maksudnya tiap kalimat harus bersuku kata seperti diatas. Kalimat pertama 12 suku kata. Kalimat kedua 6 suku kata. Kalimat ketiga 8 suku kata. Kalimat keempat 12 suku kata.
c. Guru lagu = u, a, i, a
Akhir suku kata dari setiap kalimat harus bervokal u, a, i, a
Berikut ini adalah contoh tembang pucung.
Ngelmu iku kelakone kanthi laku --> u
Lekase lawan kas --> a
Tegese kas nyantosani --> i
Setya budya pengekesing dur angkara --> a
11. Jurudemung.
Ni ajeng mring gandhok wétan
Wus panggih lan Rara Mendut
Alon wijilé kang wuwus
Hèh Mendut pamintanira
Adhedhasar adol bungkus
Wus katur sarta kalilan
Déning jeng kyai Tumenggung
(Serat Pranacitra)
Cirining serat iberan
Kebo bang sungunya tanggung
Saben kepi mirah ingsun
Katon pupur lalamatan
Kunir pita kasut kayu
Wulucumbu Madukara
Paran margane ketemu
(Serat Sekar-sekaran, Mangkunegara IV)
12. Wirangrong.
Dèn samya marsudêng budi
Wiwéka dipunwaspaos
Aja-dumèh-dumèh bisa muwus
Yèn tan pantes ugi
Sanadyan mung sakecap
Yèn tan pantes prenahira
(Serat Wulang Rèh, Pakubuwana IV)
13. Balabak.
Byar rahina Kèn Rara wus maring sendhang mamèt wé
Turut marga nyambi reramban janganan antuké
Praptêng wisma wusing nyapu atetebah jogané
(Serat Jaka Lodhang, Ranggawarsita)
Kabalabak jroning jagad gedhe ana yektine
Jagad cilik sinorotan surya, kembar pandhane
Soring surya ana gunung gung saguja blegere
(Ki Padmosukoco)
13. Girisa.
Metrum ini memiliki watak megah (mrebawani). Metrum ini diambil dari metrum kakawin dengan nama yang sama.
Dene utamaning nata, 8 a
Berbudi bawa leksana, 8 a
Lire berbudi mangkana, 8 a
Lila legawa ing driya, 8 a
Agung dennya paring dana, 8 a
Anggeganjar saben dina, 8 a
Lire kang bawa leksana, 8 a
Anetepi pangandika, 8 a
TEMBANG MOCOPAT
Tembang macapat yaiku salah sawijining tembang kang ngrembaka ing tlatah Jawa kang nduweni sawenehing paugeran. Paugeran-paugeran ing tembang macapat iku cacahe ana telu, yaiku guru lagu, guru gatra, lan guru wilangan. Miturut Padmosoekotjo (1953:13) guru yaiku uger-uger, wewaton, paugeran, pathokan.
Tembang macapat iki ana kang ngarani yen macane papat-papat, kang dimaksud yaiku macane saben patang wanda (suku kata). Miturut Widada, dkk (2011:449) macapat tegese tembang sing kalumrah ing layang-layang anyar. Tembang macapat minangka asil saka kasusastran periodhe sastra Jawa gagrag anyar.
Macapat cacahe ana 11 metrum, yaiku Mijil, Maskumambang, Kinanthi, Sinom, Asmaradana, Gambuh, Dhandanggula, Durma, Pangkur, Megatruh, lan Pucung. Saben metrum macapat kasebut nduweni paugeran panulisan lan cara nembangake kang seje. Ing saben metrum iku nduweni cengkok sing akeh. Maneka warnane cengkok kasebut dumadi awit kreativitase masyarakat Jawa minangka kang nduweni tembang macapat kasebut (Sugito HS, 2010:6).
Tembang macapat kang cacahe 11 kasebut, siji lan sijine nduweni paugeran lan watak dhewe-dhewe, yaiku (Jinise, Tembang,
Paugeran Watak) :
1. Pucung.
12u, 6a, 8i, 12a
Kendho tanpa greget saut kanggo ing carita kang sajak mung sakepenake, tanpa kamempengan.
2. Maskumambang.
12i, 6a, 8i, 8a
Nelangsa, kanggo medharake rasa pangrasa kang ngeres, nggreges, nalangsa karanta-ranta
3. Gambuh.
7u, 10u, 12i, 8u, 8o
Rumaket, kulina, kanggo medharake pitutur kang rada sereng merga wis keduga, lumrahe nganggo basa ngoko, basane wong kang wis kulina raket sesrawungane.
4. Megatruh.
12u, 8i, 8u, 8i, 8o
Sedhih kingkin kaworan nglokro, kanggo medharake rasa gegetun pungun-pungun, nelangsa karanta-ranta.
5. Kinanthi.
8u, 8i, 8a, 8i, 8a, 8i
Seneng, tresna, lan asih, kanggo medharake piwulang carita kang ngemu rasa asmara, gandrung-gandrung.
6. Asmaradana.
8i, 8a, 8e, 8a, 7a, 8u, 8a
Sedhih, sengsem, prihatin marga ketaman ing rasa asmara, kanggo ing carita kang medharake asmara.
7. Mijil.
10i, 6o, 10e, 10i, 6i, 6u
Wetuning rasa, kanggo medharake pitutur, uga kena kanggo carita gandrungan.
8. Pangkur.
8a, 11i, 8u, 7a, 12u, 8a, 8i
Sereng, kanggo ing carita kang ngemu surasa sereng.
9. Durma.
12a, 7i, 6a, 7a, 8i, 5a, 7a
Galak, muntab, kanggo medharake rasaning ati kang nepsu utawa kanggo ing carita perang.
10. Sinom.
8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8u, 7a, 8i, 12a
Grapyak, renyah, kanggo sesorah, mituturi.
11. Dhandanggula.
10i, 10a, 8e, 7u, 9i, 7a, 6u, 8a, 12i, 7a
Luwes, resep, lumrahe kanggo bebuka, medharake piwulang, gandrungan, lan kanggo panutuping karangan kang sinawung ing tembang.
(Padmosoekotjo, 1953:12)
Tembang macapat kasebut bisa digunakake minangka wakil saka rasa pangrasane pawongan. Kabeh tembang nduweni paugeran dhewe-dhewe kang digunakake kanggo ngandharake ancase dhewe-dhewe. Paugeran-paugeran lan watek kang ana ing dhuwur, bisa dideleng kanthi cetha tujuane dhewe-dhewe saka tembang-tembang kasebut :
1. Guru Lagu.
Guru lagu minangka salah sawijining paugeran saka tembang macapat. Tembang macapat kang cacahe ana 11 tembang, kabehe nduweni paugeran kang beda-beda. Salah sijine yaiku paugeran kang awujud guru lagu.
Miturut Padmosoekotjo (1953:13), guru lagu iku paugeran dhong-dhingiing swara ing wekasaning gatra-gatrane tembang. Andharan kasebut dening dening Saputra (2001:57) yen guru lagu utawa dhong-dhing gumantung marang kalungguhane larik sajrone pada sawijining pola sajak. Susantina (2010:3) nyengkuyung kaloro andharan kasebut lan ngandharake yen guru lagu yaiku dhong-dhinge swara ing wekasane gatrane tembang.
Sakehing panemu ngenani guru lagu kasebut kabehe nduweni teges kang padha. Guru lagu yaiku salah sawijining paugeran tembang macapat minangka dhong-dhinging swara ing pungkasane gatrane tembang.
Tuladha :
Gambuh
Sekar gambuh ping catur - u
kang cinatur polah kang kalantur - u
tanpa tutur katula-tula katali - i
kadaluwarsa katutuh - u
kapatuh pan dadi awon - o
2. Guru Gatra.
Paugeran sajrone tembang macapat sawise guru lagu yaiku guru gatra. Guru gatra yaiku cacahe gatra tembang (Susantina, 2010:3). Miturut Saputra (2001:57) yen guru gatra iku gumantung marang jinise pola sajak utawa metrum. Saben-saben tembang macapat nduweni paugeran-paugeran kang beda salah sijine yaiku guru gatra.
Tuladha :
Gambuh
Sekar gambuh ping catur
kang cinatur polah kang kalantur
tanpa tutur katula-tula katali
cacahe 5 gatra
kadaluwarsa katutuh
kapatuh pan dadi awon
3. Guru Wilangan.
Tembang macapat nduweni telung paugeran. Paugeran kasebut yaiku guru lagu, guru gatra, lan guru wilangan. Guru lagu lan guru gatra wis diandharake ing dhuwur, banjur kang pungkasan yaiku guru wilangan.
Tembung wilangan ana gegayutane karo angka.
Miturut tegese, wilangan nduweni teges etungan utawa cacah (Widada,dkk, 2011:782).
Tembung guru tegese paugeran, wewaton, utawa pathokan (Padmosoekotjo, 1953:13).
Yen kaloro tembung kasebut digathukake, bisa ditegesi pathokan utawa paugeran kang awujud cacah utawa etungan. Miturut Susantina (2010:3) guru wilangan yaiku cacahe wanda ing gatra-gatrane tembang.
Guru wilangan gumantung saka kalungguhan utawa panggonane larik sajrone pada ing sawijining pola sajak.
Tuladha :
Gambuh
Sekar gambuh ping catur - 7
kang cinatur polah kang kalantur - 10
tanpa tutur katula-tula katali - 12
kadaluwarsa katutuh - 8
kapatuh pan dadi awon - 8
PAUGERAN TEMBANG MACAPAT.
Salah satu bentuk sastra Jawa yang tidak dapat dipisahkan dengan melodi dan irama adalah tembang.
Tembang dalam bahasa Indonesia dapat diartikan sebagai puisi yang dilagukan oleh masyarakat Jawa. Setiap lirik tembang sarat akan makna.
Dalam budaya masyarakat Jawa, terdapat banyak jenis tembang. Namun, tiga diantara yang paling banyak dikenal adalah :
Tembang Gedhe Tembang MacapatTembang Tengahan
Pengertian Tembang Macapat
Sebelum membahas lebih jauh mengenai macam macam tembang macapat, mari kita mengingat arti tembang macapat itu sendiri.
Secara etimologi, macapat diartikan sebagai maca papat-papat dalam bahasa Jawa berarti membaca empat-empat.
Pengertian macapat tersebut merujuk pada cara membaca tembang macapat yang dijeda setiap empat bait.
Sedangkan menurut Serat Mardawalagu yang dikarang oleh Ranggawarsita, arti macapat merupakan singkatan dari frasa maca-pat-lagu yang artinya melagukan nada keempat.
Beberapa sumber juga mengatakan bahwa tembang macapat merupakan puisi Jawa yang dilagukan.
Tembang macapat yaiku tembang ing tlatah Jawa singa paungerane ono telu, yaiku guru gatra, guru lagu lan guru wilangan.
Artinya:
Tembang macapat merupakan tembang atau puisi tradisional Jawa yang patokannya (aturan) ada tiga, yaitu guru gatra, guru lagu dan guru wilangan.
Tembang macapat uga diarani tembang alit utawa sekar macapat
Kamus Tembang Macapat
Sebelum belajar paungeran lebih jauh, ada bebera istilah yang sering muncul dalam pembahasan paungeran tembang.
Berikut penjelasan singkat, istilah dalam paungerane tembang macapat :
1. Gatra
Kang diarani “gatra” kuwi tegerse “baris”. Gatra adalah baris.
2. Swara
Swara tegese vokal. Swara artinya vokal atau suara.
3. Wanda
Lajeng wanda kuwi tegese suku kata. Wanda artinya suku kata.
4. Wilangan
Wilangan artinya angka.
5. Pada
Pada artinya bait.
Paungeran Tembang Macapat
Paungeran tembang merupakan patokan atau aturan dalam menulis suatu tembang.
Dengan paungeran, penulis tidak dapat asal membuar syair tembang. Sehingga harus benar dan sesuai kaidah paungerane tembang.
Ketika masih di bangku sekolah, paungeran tembang tidak luput menjadi bagian dari kurikulum pembelajaran.
Salah satu pertanyaan yang sering muncul adalah sebutna lan terangna paungerane tembang macapat.
Paungeran tembang macapat cacahane ana lima, yaiku :
Guru Lagu
Guru Gatra
Guru Wilangan
Cakepan
Titi Laras
Pengertian Guru Gatra dan Contohnya
Guru gatra yaiku cacahe gatra utawa larik saben sapada.
Guru gatra merupakan jumlah baris dalam satu bait suatu tembang.
Seperti yang kita tahu, tembang macapat merupakan puisi yang dijadikan lagu.
Sama halnya dalam bahasa Indonesia, tembang Jawa juga terdiri dari bait.
Dalam jenis jenis tembang macapat, setiap bait jumlah gatranya (baris) akan berbeda satu sama lain.
Contoh guru gatra dalam tembang macapat maskumambang
Apan kaya mangkono watekan iki, (baris 1)
Sanadyan wong tuwa, (baris 2)
Yen duwe watak tan becik, (baris 3)
Nora pantes yen dennuta, (baris 4)
Contoh lirik tembang macapat maskumambang diatas menunjukkan bahwa terdapat 4 gatra (baris) dalam satu bait syair tembang.
Pengertian Guru Lagu dan Contohnya.
Guru lagu yaiku tibaning swara saben sagatra.
Guru lagu merupakan jatuhnya suara terakhir pada baris tembang.
Jika dalam pantun ada sajak, maka dalam tembang macapat ada guru lagu.
Guru lagu sama dengan sajak pantun yaitu huruf vokal pada akhir baris.
Setiap jenis macapat, memiliki paungeran guru lagu berbeda satu sama lain.
Hal ini agar mudah mengetahui jenis macapat satu dengan macapat lainnya.
Pengertian Guru Wilangan dan Contohnya.
Paungerane tembang macapat selanjutnya yaitu guru wilangan.
Guru wilangan yaiku cacahing wanda saben gatra.
Guru wilangan merupakan jumlah suku kata dalam satu baris tembang.
Dalam bahasa Jawa dan bahasa Indonesia, jumlah suku kata merujuk pada banyaknya kecap kata (kata yang diucapkan).
Contoh dalam kata “macapat” dieja ma-ca-pat, terdapat tiga suku kata.
Lebih jelasnya lagi, berikut contoh guru wilangan dalam tembang mijil.
Amengkoni mring balewismane
Jumlah guru wilangan-nya ada 10, berasal dari kata :
A-keng-ko-ni-mring-ba-le-wis-ma-ne
Cakepan.
Cakepan yaiku tembung tembung kang ono ing sajroning tembung macapat.
Cakepan merupakan kalimat kalimat yang berada dalam tembang macapat.
Dengan kata lain, cakepan dapat diartikan sebagai lirik tembang (lirik lagu).
Titi Laras
Paungeran tembang macapat terakhir adalah titi laras.
Titi laras yaiku ongko ongko lelirune gamelan.
Titi laras bisa disebut dengan not yang mengiringi lagu tembang macapat.
Jenis titi laras dibedakan menjadi dua:
Laras Slendro.
Dalam lirik tembang, larak slendro menggunakan angka 1 2 3 5 6.
Laras Pelog
Dalam syair tembang, laras pelog menggunakan angka 1 2 3 4 5 6 7.
Paungeran 11 Tembang Macapat
Setelah kamu belajar 5 paungeran tembang macapat. Selanjutnya, akan ada daftar paungeran 11 tembang macapat mulai dari mijil hingga pucung.
Berikut paungeran, jenis dan urutan tembang macapat.
Dengan ini, ketika hendak membuat syair tembang, tidak bisa ngawur dan haruslah mengikuti paungerane tembang macapat.
Paungerane Tembang Mijil
Paungerane yaiku 6 gatra : 10i, 6a, 10e, 10i, 6i, 6u.
Paungeran Tembang Kinanthi
Paungerane yaiku 6 gatra : 8u, 8i, 8a, 8i, 8a, 8i.
Paungeran Tembang Sinom
Paungerane yaiku 9 gatra : 8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8u, 7a, 8i, 12a
Paungeran Tembang Asmarandana
Paungerane yaiku 7 gatra : 8a, 8a, 8e, 8a, 7a, 8u, 8a
Paungeran Tembang Dhandanggula
Paungerane yaiku 10 gatra : 10i, 10a, 8e, 7u, 9i, 7a, 6u, 8a, 12e, 7a
Paungeran Tembang Gambuh
Paungerane yaiku 5 gatra : 7u, 10u, 12i, 8u, 8o
Paungeran Tembang Maskumambang
Paungerane yaiku 4 gatra : 12i, 6a, 8i, 8a
Paungeran Tembang Durma
Paungerane yaiku 7 gatra : 12a, 7i, 6a, 7a, 8i, 5a, 7a
Paungeran Tembang Pangkur
Paungerane yaiku 7 gatra : 8a, 11i, 8u, 7a, 12u, 8a, 8i
Paungeran Tembang Megatruh
Paungerane yaiku 5 gatra : 12u, 8i, 8u, 8i, 8o
Paungeran Tembang Pucung
Paungerane yaiku 4 gatra : 12u, 6a, 8i, 12a.
Contoh Tembang Macapat dengan Paungeran Macapat Lengkap
Tembang macapat iku kaiket paungeran, conton yaiku :
Tembang Macapat Pocung Laras Slendro
6 6 5 3 1 1 1 2 6 6 5
Ngel- mu I – ku ka- la- ko- ne kan- thi la- ku
1 2 6 3 5 3 2 1
Le- kas- se la- wan kas
1 2 1 3 2 1 2 1 6 6
Te- ge- se kas yan- to sa- ni
6 1 2 3 2 2 2 1 6 1 2 3 1 2 2
Se- tya bu- dya pa- nge- ke- se dur ang- ka- ra
Paungeran tembang macapat pocung laras slendro :
Guru Gatra
Gatra macapat pocung di atas ada 4.
Guru Wilangan
Gatra 1 : 12
Gatra 2 : 6
Gatra 3 : 8
Gatra 4 : 12
Guru Lagu
Gatra 1 : u
Gatra 2 : a
Gatra 3 : i
Gatra 4 : a
Cakepan
Ngelmu iku kalakone kanthi laku
Lekasse lawan kas
Tegese kas yantosani
Setya budya pangekese dur angkara
Laras
Pada contoh tembang macapat pocung diatas tidak ditemukan angka 4 dan 7, sehingga disimpulkan menggunakan laras slendro.
Tembang Macapat Pocung Laras Pelog
3 4 5 3 1 4 1 3 4 5 3 4 7 4 3
Ba- pak- Po-cung- ren- teng- ren- teng- ka- ya- ka- lung
5 4 3 1 7 1 7
Da- wa- ka- ya- u- la
5 7 1 7 1 4 3 2 1 4 5 6 7
Pen- cok- an- mu- we- si- mi- ring
7 5 1 4 4 5 7 1 4 2 1 2 1 7 1
Sing- di- sa- ba- si- Po- cung- mung- tu- rut- ku- tha
Paungeran tembang macapat pocung laras slendro :
Guru Gatra
Gatra macapat pocung di atas ada 4.
Guru Wilangan
Gatra 1 : 12
Gatra 2 : 6
Gatra 3 : 8
Gatra 4 : 12
Guru Lagu
Gatra 1 : u
Gatra 2 : a
Gatra 3 : i
Gatra 4 : a
Cakepan
Bapak Pocung renteng-renteng kaya kalung
Dawa kaya ula
Pencokanmu wesi miring
Sing disaba si Pocung mung turut kutha
Laras
Pada contoh tembang macapat pocung diatas menggunakan laras pelog.