SERAT KIDUNGAN KAWEDAR
Serat
Kidungan Kawedar minangka irah-irahanipun buku, ing aksara Jawa, buku kasebut
ngemot Kidung utawa Tembang, tembang Jawa.
Kidung ingkang wonten ing buku menika inggih
menika kidung anggitanipun Sunan Kalijaga, salah satunggaling Walisongo,
panyebar agama Islam ing tanah Jawi. Ditembangake ing tembang dandanggula,
tembang Jawa, muni lan krasa mediatif lan kontemplatif.
Saperangan
masyarakat Jawa percaya yen tembang kasebut ditembangake, bakal tuwuh swasana
kang ayem lan tentrem lan nyegah samubarang kang ala. Swasana bakal luwih cetha
yen ditembangake ing sepi wengi, cakupane bakal luwih jembar yen ditembangake
bebarengan, luwih-luwih yen ditembangake dening wong sing ngerti makna lan
makna tembang kasebut.
Mula
tembang iki kerep ditembangake nalika lagi kuwatir, sedhih, lan liya-liyane,
lan uga ditembangake bebarengan nalika ngadhepi tugas gedhe, contone, gawe
omah, mbangun omah, nandur, panen, duwe pageblug (penyakit menular). lsp.
Aku
'transliterasi' sethithik apa sing ditulis ing sampul ngarep buku iki:
“Kidung
punika serat kina pralambangipun ugi ngelmu agami Islam ingkang sajati, tuwin
minangka wawarah pamujinipun kawula dhateng Gusti, malah iketanipun Kangjeng
Susuhunan Kalijaga, ... lan sanes-sanesipun.
Kanggo
sing pengin ngerti isine 'Kidung Sunan Kalijaga' iki akeh dituku ing toko buku
malah bakul buku mobile.
Jumbuh
karo irah-irahan buku Serat Kidungan Kawedar iki, kajawi ‘kidungan’ ugi ngewrat
‘wedaran’, inggih menika andharan ngenani maksud saha tegesipun tembung saha
ukara ingkang kadhapuk wonten ing gendhing. Sing me'wedar' yaiku R.
Wirjapanitra.
Ing
ngisor iki ana gambar 'Tan Khoen Swie', penerbit buku iki, lan kaca tengen
minangka pambuka buku 'Bubuka' iki.
Sabanjure
ing ngisor iki gambar 'Song 1 lan Song 45',
Sawise
Kidungan rampung, banjur diterusake karo tembang liyane dening Kyai
Ronggosutrasna.
Ukuran
buku iki 14,5 x 21,5 cm, hardcover 98 kaca.
Diterbitake
dening Boekhandle Tan Khoen Swie, ing th. 1941.
Wis
ngalami dandan, utamané ing naleni.
Serat Kidungan Kawedar
Sekar
Dhandhanggula Tinggalanipun para leluhur Yasa dalem kanjeng sunan Kalijaga mugi
saget dados tambahing seserepan.
Kaping
01 :
Ana
kidung rumekso ing wengi,
Teguh
ayu luputa ing lara,
Luputa
bilahi kabeh,
Jim
setan datan purun,
Paneluhan
tan ana wani,
Miwah
penggawe ala,
Gunane
wong luput,
Geni
tinemahan tirto,
Maling
adoh datan ana ngarah ing mami,
Guna
duduk pan sirno.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Wonten
puji ingkang kanggenipun manawi ing wanci dalu. Inggih punika : mugi-mugi
pinaringan teguh, rahayu, linepatna ing sesakit, uwin linepatno sakathahing bilahi. Puji
makaten punika, katindakna ing saben wanci dalu.
Anggadhahi
daya : Jim setan, paneluhan sedaya mboten wonten ingkang angrencana :
Tiyang
ingkang sumedya mendamel piawon tuwin ingkang anggunani sacara dhesti utawi
japa mantra, sedaya mboten saget tumomo. Tiyang ingkang sengit dados tresno,
bangsanipun pandung sami nebih mboten wonten ingkang sumedyo ngarah dateng
kita, tuwin tuju duduk sami cabar.
Menggah
ingkang katembangaken ana kidung rumeksa ing wengi punika miturut wewatoning
ngelmi namung kangge sanepa. Dene sejatosipun inggih punika SANG SABDA KUN
(sang guru jati) panjenenganipun wau
inggih ingkang rumeksa ing dalu. Tegesipun : SANG GURU JATI wau manawi wanci
dalu andum sandang tedha tuwin ingkang mundhi papesthen sadaya lelampahaning
manungsa, sarta ingkang anggadhahi daya panguaos ingkang semanten agengipun.
Pramila cundhukipun kalian tiyang ingkang sampun anggadhahi ngelmi.
Menawi
ing wanci dalu punika namung perlu anjejeraken cumadhong dhawuh kados pundhi
ingkang badhe kita lampahi saben dintenipun. Kenging damel ancer-ancer tekad.
Dados ing wancinipun siang punika kantun tumindak ngupaya boga punapa ingkang
sampun dados tanggel jawabipun, kanti awas tuwin enget wau.
Manawi
pangestinipun wau saget gambuh kalian GURU JATI, kita inggih kadunungan daya
panguaos kados inggih ingkang kapretalaken ing nginggil.
Kaping
02 :
Sakehing
lara pan samya bali,
Sakehing
ama pan samya miruna,
Welas
asih pandulune,
Sakehing
braja luput,
Kadi
kapuk tiba ing wesi,
Sakehing
wisa tawa,
Sata
galak tutut,
Kayu
aeng lemah sangar songing landhak,
Guwaning
wong lemah miring,
Myang
pakiponing merak.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Tuwin
saking dayanipun kidung wau, sakathahing penyakit ingkang badhe dhateng lajeng
sami wangsul. Sak kathahing ama ingkang andadosaken karibetan ing lelampahan
sami sumingkir tebih. Sedaya wau namung anggadhahi raos welas lan asih. Saupami
wonten ingkang badhe sumedya anamani dedamel, inggih sampun ndilalah mesti
lepatipun, saupami kengingo inggih mboten kraos punapa-punapa.
Pepindhanipun
kados dene kapuk dumawah wonten tosan. Saupami kenging wisa saget tawar.
Saupami kepethuk sato kewan ingkang galak inggih nboten purun mangsa, kewang
wau dados tutut.
Punapa
dene manawi ngambah ing wit-witan ingkang angker, tuwin siti ingkang sangar
inggih lajeng dados cabar.
Samanten
agengipun daya panguosipun kidung sak lampah-lampah kita tansah jinangkung
ingkang wilujeng ing kawilujengan sarta kaleresan. Wondene inkang katembungaken
songing landhak, guwaning wong lemah miring myang pakiponing merak, punika
namung pralambang, miturut wewaton ngelmi.
Tegesipun
: anedhahaken wiwitanipun dumadosanipun manungsa, lantaran saking kakung tuwin
wanita (bapa tuwin biyung).
Katranganipun
: Bapa anggenipun anitisaken wiji dhateng biyung korud dening kama wonten
salebeting mani, madi, wadi tuwin maningkem. Ingriku punika anggenipun sang
Hyang Maha Suci amardeng titah. Nanging wiji wau taksih dumunung ing nukat Gaib
awujud cahya wening.
Kaping
03 :
Pagupakaning
warak sakalir,
Yen
winaca ing segara asat,
Temahan
rahayu kabeh,
Apan
sari rahayu,
Ingideran
kang widodari,
Rineksa
malaekat,
Sakathahing
rasul,
Pan
dadi sariro tunggal,
Ati
Adam utegku bagenda Esis,
Pangucapku
ya Musa.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Pagupakaning
warak sakalir,
Inkang
makaten punika namung pralambang, katranganipun :
Wijining
manungsa wau sagetipun dados wujut asalipun saking daya warni-warni kadosto.
–
Titipanipun bapa biyung.
–
Tuwin anasir ALLAH wolung prakawis inggih punika : ingkang sekawan prakawis
dados prakawis anasiring badan kang alus. 1. Surya, 2 Candra, 3 Kartika, 4
Swasana. Dene ingkang sekawan Prakawis dados anasiring badan kuwadhagan, 1 Geni,
2 Angin, 3 Banyu, 4 Bumi.
Yen
winaca ing segara asat,
Ingkang
makaten punika namung paribasan, katranganipun : Sedaya anasir wau namung
kapendhet sarinipun, saking daya panguaosipun SANG SABDO KUN, utawi namung
kasabdaaken kemawon sampun saget dados.
Temahan
rahayu kabeh,
Katranganipun
: Satunggal-satunggaling anasir wau, dumadosipun dados praboting manungsa
kalayan sampurna.
Apan
sari rahayu,
Katranganipun
: Lajeng saget wujud janggerenganing sariro.
Ingideran
kang widodari,
Katranganipun
: Sasampuning wujud Janggerenging sariro, lajeng kapanjingan 5 prakawis inggih
punika,
1.
NUR.
2.
RAHSA.
3.
ROH.
4.
NAPSU.
5.
BUDI.
Rineksa
malaekat,
Tegesipun
: manungsa punika ugi rineksa ing malaekat.
Katranganipun
: Malaekat ingkang rumeksa salebeting badan punika miturut wewaton ngelmi
cacahipun wonte 4, dene lenggahipun wonten.
1.
Jabarail
lenggahiun wonte ing kulit.
2.
Mikail
lenggahiun wonte ing balung.
3.
Isrofil
lenggahipun wonten ing otot.
4.
Ngijroil
lenggahipun wonten ing daging.
Sakathahing
rasul,
Tegesipun
: Tuwin rineksa sakathahing utusanipun Gusti Allah.
Dene
ingkang ingaken utusan punika, katranganipun RASUL, menggah raos ingkang
dumunung ing manungsa, punika peranganipun wonten 3 golongan.
1.
RAOS
SEJATI, dumunung satelenging manah kawastanan : Rahsaning Sukma. Inggih punika
ingkang dados pangretosan tumpraping GAIB.
2.
RAOS
KADIM, Dumunung ing MANAH, dados raos pangraos, inggih punika ingkang saget
ambedaaken LERES tuwin LEPAT.
3.
RAOS
NJAWI, Dumunung wonten PANCA DRIYO.
Inggih punika pucuking driji saget anedhaakena barang kasar tuwin alus. TUTUK
saget ngraosaken legi gurih GRONO saget angraosaken wangi tuwin bacin, NETRO
saget angraosaken padhang tuwin peteng, KARNO saget angraosaken suwanten sora
tuwin lirih.
Pan
dadi sariro tunggal,
Tegesipun
: sadoyo wau dumunung dados satunggal wonten ing badaning manungsa. Wondene
ingkang katembungaken : ATI ADAM UTEGKU BAGENDHO ESIS punika kateranganipun
anerangaken gelaran mumukaning prabot kita.
Ati
Adam utegku bagenda Esis,
Kadosta
: ATI ADAM Tegesipun : Ati punika asilipun saking titipanipun biyung. Saget
dados ratuning badan , manawi kurang satiti saget dumawah sangsara
lelampahanipun.
Dene
ati punika peranganipun wonten 3 prakawis, inggih punika:
1.
ATI
SANUBARI. Pakartinipun kangge angrimati kawruh pancadriya utawi kangge
angraos-raosaken.
2.
ATI
SIRI. Pakartinipun anuwuhaken karep ingkang dereng kawedal krentek utai niat.
3.
ATI
MAKNAWI. Pakartinipun anuwuhaken raosing pangertosan dhateng GAIB (karsa
ingkang wiwitan).Ingkang makaten wau dipun sanepaaken NABI ADAM inggih dados
manungsa ingkang wiwitan.
Wondene
UTEGKU BAGENDHO ESIS tegesipun : uteg punika asalipun saking titipanipun biyung
kenging kangge mikir-mikir utawi imbang-imbang sedaya lelampahan ingkang badhe
kita lampahi sageta katetepan iman eling. Dados makaten punika dipun sanepaaken
BAGENDHO ESIS inggih katetepaken iman eling, saget dados panutanipun para nabi.
Pangucapku
ya Musa,
Tegesipun
: Pangandika asalipun saking jantung, ewodene manawi saget sampurna, inggih
dumugi ing insan kamil (dumununging pagesangan ingkang leres) ingkang makaten
punika dipun sanepaaken NABI MUSA, inggih tansah mundhi dhawuh pangandikaning
ALLAH, lajeng saget dados panutanipun tiyang golongan bani Israel saking tanah
mesir dateng tanah kenangan. Namung saking dayaning pangandikanipun kemawon,
lajeng saget dipun pitados ing tetiyang kathah.
Kaping
04 :
Napasku
nabi Ngisa linuwih,
Nabi
Yakub pamiarso ningwang,
Yusuf
ing rupaku mangke,
Nabi
Dhawud swaraku,
Jeng
Soleman kasekten mami,
Nabi
Ibrahim nyawa,
Idris
ing rambutku,
Bagendho
Li kulit ingwang,
Getih
daging Abubakar Ngumar Singgih,
Balung
bagendho Ngusman.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Napasku
nabi Ngisa linuwih,
Tegesipun
: napas menika dados tetangsuling badan , asalipun saking anasir angina
mahanani 4 perkawis inggih punika :
1.
NAPAS.
2.
ANPAS
3.
3.
TAN NAPAS
4.
4.
NUPUS.
Menawi
kita saget anggumelengaken lampahing napas ingkang saking lebet utawi njawi,
saestunipun saget anuwuhaken kanyataning karsa ingkang linagkung. Ingkang
makaten wau kaupameaken kados dene NABI NGISA inggih dados tetangsuling agami.
Nabi
Yakub pamiarso ningwang,
Tegesipun
: Nabi Yakup punika satunggaling nabi ingkang tetep pangabektinipun dating
Gusti Alla sarta tansah remen niling-nilingaken sasmita dhawuhing pangeran.
Amila dipun sanepaaken pamiarsa kita, ing sasaget-saget kita ugi kepareng
aniling-nilingaken dhateng piwulang ingkang sae utawi samitaning pangeran.
Yusuf
ing rupaku mangke,
Tegesipun
: Nabi Yusup punika lelampahanipun wiwit alit nandang papa sangsara jalaran
kenging panganiaya, namung sangsaranipun wau namung dados sarananing kaleresan.
Inggih punika lajeng saget jumeneng adipati wonten negari Mesir.
Pramila
dipun sanepaaken rupi kita, amargi rupi punika, dados warananing warna. Dene
warna punika dados warananing GAIB.
Dados
rupi kita kita punika sadaya dados warananing gaib ingkang linangkung utawi
titipaning Allah.
Nabi
Dhawud swaraku,
Tegesipun
: Nabi Dhawud punika wiwit alit namung dados juru pangen mendha. Katarik saking
kamursidanipun tuwin swaranipun sae, lajeng saget jumeneng Nabi utawi ugi
jumeneng nata. Pramila dipun sanepaaken swara kita, amargi swara kita punika
inggih dados kanyataning gaib.
Jeng
Soleman kasekten mami,
Tegesipun
: Kanjeng Nabi Soleman punika inggih jumeneng nabi inggih jumeneng nata.
Kagungan kasekten ingkang linangkung inggih punika : Dipun luluti para nata ing
sakiwa tengenipun, sarta para wadya balanipun sadaya sami setya tuhu sumungkem
ing gusti. Namung katarik saking pangaribawanipun sarta kawicaksananipun
pramila dipun sanepaaken kasekten kita. Amargi kita menika sejatosipun inggih
gadhah kasekten kadosdene kanjeng Nabi Soleman wau. Inggih punika bilih kita
saget gambuh kalian GAIB.
Nabi
Ibrahim nyawa,
Tegesipun
: Nabi Ibrahim punika satunggaling nabi ingkang santosa kapitadosanipun
dumateng gusti Allah . salampah-lampahipun namung mituhu dhateng dhawuh
pangandikaning Allah . Pramila dipun sanepaaken nyawa kita. Amargi nyawa
wahananing SUKSMA dene SUKSMA punika dados kanyataningsun, dados inggih kedah
gegandengan loroning atunggal supados saget gesang ingkang kaleresan.
Idris
ing rambutku,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih rambut punika asalipun saking titipanipun Bapa.
Bagendho
Li kulit ingwang,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih kulit punika asalipun saking titipanipun Bapa.
Getih
daging Abubakar Ngumar Singgih,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih getih tuwin daging punika asalipun saking titipanipun
BIYUNG.
Balung
bagendho Ngusman,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih balung punika asalipun saking titipanipun Bapa.
Kaping
05 :
Sungsumingsun
Patimah linuwih,
Kang
minangka rahayuning angga,
Ayub
minangka ususe,
Nabi
nuh ing jejantung,
Nabi
yunus ing otot mami,
Netraku
ya Mukammad,
Panduluku
rasul,
Pinayungan
Adam sarak,
Sampun
pepak sakathahing para nabi,
Dadyo
sariro tunggal.
Kawedarakensuraosipun
makaten :
Sungsumingsun
Patimah linuwih,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih sungsum punika asalipun saking titipanipun BIYUNG.
Kang
minangka rahayuning angga,
Tegesipun
: sungsum punika ingkang andadosaken kesegeraning badan.
Ayub
minangka ususe,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih usus punika asalipun saking titipanipun BIYUNG.
Nabi
nuh ing jejantung,
Tegesipun
: Nabi Nuh punika dados plawanganing Allah nalika andhawuhaken jagad badhe
dipun kelem. Pramila dipun sanepaaken jantung amargi jantung punika ugi dados
plawanganing dhawuhipun sang Guru Jati utawi anedhahaken bilih asalipun saking
titipanipun biyung.
Nabi
yunus ing otot mami,
Katranganipun
: namung anedahaken bilih otot punika asalipun saking titipanipun BAPA.
Netraku
ya Mukammad,
Tegesipun
: Namung anedhahaken bilih salebeting netro ingkang pethak punika wonten
gaibipun awujud CAHYA. Kawastanan : NUR MUKAMMAD, inggih punika ingkang
minangka awasing paningal.
Panduluku
rasul,
Tegesipun
: naming anedhahaken bilih raos punika lenggahipun wonten ing netra ingkang
cemeng. Katitik saking emating raos lajeng kiyer-kiyer. Katranganipun : Rasul
punika utusan. Menggahing ngelmi ingkang ingaken utusan punika raos.
Pinayungan
Adam sarak,
Tegesipun
: Jabang bayi punika bilih badhe lair anampeni prajanjian dening Allah.utawi
kinucungan ing wewaler. Katranganipun : Benjing tumindakipun wonten ing alam
donya manawi purun angestoaken dhawuhipun Gusti Allah inggih badhe manggih
wilujeng sak lami-laminipun. Nangin manawi namung miturut pambujuking sadherek
sekawan gangsal pancer inggih badhe nandhang papa sangsara sak lami-laminipun.
Sampun
pepak sakathahing para nabi,
Dadyo
sariro tunggal.
Tegesipun
: Sedaya ingkang dipun gelaraken ing nginggil wau, sampun jangkep praboting
manungsa, ngalempak dados satunggal, awujud jenggerenging Jabang bayi.
Kaping
06 :
Wiji-sawiji
mulane dadi,
Apan
pencar saisine jagad,
Kasamadan
dening date,
Kang
maca kang angrungu,
Kang
anurut miwah nyimpeni,
Dadi
ayuning badan,
Kinarya
sesembur,
Yen
winacakna neng toya,
Kinarya
dus rara tuwa angles rabi,
Wong
edan nuli waras.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Wiji-sawiji
mulane dadi,
Tegesipun
: Manungsa punika asalipun saking wiji satunggal, inggih punika gesang ingkang
jumeneng pribadi.
Apan
pencar saisine jagad,
Tegesipun
: Lajeng saget pencar (tumangkar) dados pinten-pinten ewu angebaki jagad.
Punika asalipun naming peranganing satunggal.
Kasamadan
dening date,
Tegesipun
: Gesanging titah punika sedaya kasamadan dening dating pangeran.
Kang
maca kang angrungu,
Kang
anurut miwah nyimpeni,
Dadi
ayuning badan,
Tegesipun
: tiyang ingkang maos, ingkang mirengaken, ingkang nyerat tuwin ingkang
ngrimati serat kidungan punika, sedaya sami angsal sawab wilujeng sak
lampah-lampahipun.
Katranganipun
: sedaya wau bakunipun kita kedah pitados ingkang saestu, bebasanipun
sapatemon-tinemenan, amargi ing atasipun gusti Allah manawi sumedya mitulungi
dhateng kawulanipun punika sanadyan mawi sarana wujud punapa kemawon,
saestunipun inggih anggadhahi daya utawi sebab.
Nanging
manawi tiyang ingkang pitados kados makaten punika, namanipun tiyang ingkang
ngelminipun saweg setengah.Dene menawi tumprap tiyang ingkang sampun pana
dateng gaib, kapitadosanipun punika boten kandeg namung wonten ing warono,
nanging perlu macung piyambak, sageta sapatemon.
Kinarya
sesembur,
Yen
winacakna neng toya,
Kinarya
dus rara tuwa angles rabi,
Wong
edan nuli waras.
Tegesipun
: serat kidungan wau, manawi kawategaken ing toya, lajeng kasemburaken
idunipun, toya wau anggadhahi sawab manawi kaangge siram ing prawan ingkang
sampun kasep, lajeng tumunten saget angsal jodho. Manawi kangge siram tiyang
ingkang sakit ewah, nggih tumunten saras.
Katranganipun
: tumprapipun tiyang ngelmi ingkang katembungaken kidung puika sanepanipun SANG
GURU JATI.
Amila
daya wau inggih kapendhetaken saking panguaosing sang guru jati. Dados langkung
perlu punika sageda gambuh kaliyan sang GURU JATI supados saged ngampil
panguaosipun.
Kaping
07 :
Lamun
ana wong kadhendho kaki,
Wong
kabonda lan kabotan utang,
Yogya
wacanen den age,
Ing
wanci tengah dalu ping selawe,
Wacanen
ririh,
Luar
ingkang kabanda,
Kang
kadendha wurung,
Anglis
nuli sinauran mring Yang Suksma,
Kang
utang puniku singgih,
Kang
agring dadi waras.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Lamun
ana wong kadhendho kaki,
Tegesipun
: paring pangertosan dhateng tiyang anem, mbok menawi wonten tiyang ingkang
kadhendho ing nagari. Kateranganipun : tiyang ingkang ukum dhendha .
Wong
kabonda lan kabotan utang,
Tegesipun
: sarta tiyang ingkang kabonda prakawis pulisi, tuwin tiyang ingkang kekathahen
sambutan nanging ngrekaos panyauripun.
Yogya
wacanen den age,
Tegesipun
: tiyang ingkang kataman wau tumuntena maos serat kidungan wau .
Katranganipun
: ingkang kawaos naming pujian ingkang angka 1, nanging manawi tiyang ngelmi
langkung perlu Sang Guru Jati.
Ing
wanci tengah dalu ping selawe,
Wacanen
ririh,
Tegesipun
: anggenipun maos wau ing wanci tengah dalu kalayan ririh-ririh kemawon, rambah
kaping selawe. Katranganipun : manawi lampahipun tiyang mangesti Sang Guru Jati
menika mboten perlu mawi sarana ucap-ucapan, nanging sampun kacekap wonten ing
niyate mawon. Sarana angulataken lebet wedaling napas ingkang ngantos angler
utawi kasupen.
Luar
ingkang kabanda,
Tegesipun
: Manawi katrimah ing pamujinipun tiyang ingkang kabanda wau saget luar.
Katranganipun : saget dipun luar wau inggih saking saran reko daya , nanging
reka daya punika wau sampun kaparingan berkah ing Allah. Dados inggih saget
antrenyuhaken penggalihanipun nagari.
Kang
kadendha wurung,
Tegesipun
: sata upami tiyang ingkang kadhendha inggih saget wurung.
Anglis
nuli sinauran mring Yang Suksma,
Kang
utang puniku singgih,
Tegesipun
: Tuwin upami tiyang ingkang kekathahen sambutan wau, inggih lajeng dipun sauri
dening Allah. Katranganipun : Gutsti Allah anggening nyauri sambutaning tiyang
punika saestunipun inggih mawi warono ing tiyang sanes ingkang gadhah arta
katrenyuhaken manahipun lajeng amelasi lajeng paring arta dhateng ingkang
nyambut wau, lajeng kenging kangge nyauri.
Kang
agring dadi waras.
Katranganipun
: upami tiyang ingkang ketaman sakit, inggih lajeng dados saras. Katranganipun
: sagetipun saras wau saestunipun inggih mawi sarono jampi nanging jampinipun
sampun angsal berkah.
Kaping
08 :
Sapa
reke bisa anglakoni,
Amutiha
lawan anawa a,
Patangpuluh
dina wae,
Lan
tangi wektu subuh,
Lan
den sabar sukuri ing widhi,
Insya
Allah tinekan sakarsanireku,
Tumrap
sanak rayatira,
Awit
saking sawab pangiketing ngelmi,
Duk
aneng kali jaga.
Kawedharaken
suraosipun makaten : milanipun sinten ingkang saget anglampahi dhateng
wigatosing ngelmi, keparenga methak kawan dasa dinten, menawi kirang sedinten
sedalu lajeng ngeblenga. Salebeting nglampahi wau, manawi wungu sare kaangkaho
wanci jam 4.30 enjing.
Ing
saben dintenipun kadamel ajeg. Punapa malih sak tindak-tanduk kita, katingalo
ingkang narimo kanti sabar penggalih, naming sumarah ing sak keparengipun.
Sarana
tumindak ingkang makaten punika, manawi temen-temen inggih saget tinarimah
dening Allah, saget kadumugen punapa ing pangestinipun sarta kenging kagem
mitulungi dhateng karibetaning sanak sederek, putra wayah tuwin sane-sanesipun.
Ingkang makaten wau katarik saking sawabing ngelmi ingkang sampun dipun lampahi
sarta sampun dipun anggit kanjeng Sunan nalika wonten dhusun KALIJAGA. Menggah
ngelmi ingkang saget wiyar tebanipun kenging kaagem mitulungi ing karibetan
warni-warni wau. Dene golonganing ngelmi ingkang kados makaten punika,
sagetipun manjing anggadhahi daya kedah anglampahi SISIRIH.
Kaping
09 :
Lamun
arsa tulus nandur pari,
Puasa
a sawengi sadina,
Iderana
galengane,
Wacanen
kidung iki,
Kabeh
ama pan samya wedi,
Yen
sira lunga aprang,
Wateken
ing sekul,
Antuk
a tigang pulukan,
Mungsuhira
sirep datan nedya wani,
Rahayu
ing payudan.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Lamun
arsa tulus nandur pari,
Tegesipun
: wondene manawi badhe nenanem pantun sagetipun lestari wilujeng mboten katrajang
ama.
Puasa
a sawengi sadina,
Tegesipun
: Nglampahana siam sadinten sadalu boten dhahar punapa-punapa.
Iderana
galengane,
Tegesipun
: ing saderengipun pantun katanem sasampunipun sadinten mboten dhahar,
dalunipun lajeng ngiderana galengan sabin.
Katranganipun
: raosing penggalih ingkang meleng panyuwunipun.
Wacanen
kidung iki,
Tegesipun
: kanthi amujia, dene pamujinipun , mirsanana sekar nomer : 1.
Kabeh
ama pan samya wedi,
Tegesipun
: kadadosan sak kathahing ama lajeng mboten purun angrisak taneman pantun.
Yen
sira lunga aprang,
Tegesipun
: saupami kita badhe mengsah perang.
Wateken
ing sekul,
Antuka
tigang pulukan,
Tegesipun
: puji wau kawatekna ing sekul kadamela tigang pulukan lajeng kadhahar .
Mungsuhira
sirep datan nedya wani,
Tegesipun
: anggadhahi sawab mengsah kita wau lajeng rumaos giris sami sirep mboten
wanton / mboten wonten ingkang sumedya anglawan.
Rahayu
ing payudan.
Tegesipun
: boten saestu peperangan ing wasana wilujeng sedaya.
Kaping
10 :
Ana
kidung rekeki aryati,
Sapa
weruh reke araningwang,
Duk
ingsun ana ing ngare,
Miwah
duk aneng gunung,
Kisamurta
lan ki Samarti,
Ngalih
aran ping tiga,
Arta
daya tengsun,
Araningsun
duk jejaka,
Ki
artati mengko araningsun,
Ngalih
sapa wruh araningwang.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Ana
kidung rekeki aryati,
Tegesipun
: wonten kidung punika sejatosipun inggih Ki ARTATI.
Katranganipun
: ingkang dipun wastani kidung punika sang sabda, inggih karsa ingkang
linangkung utawi dhawuh pangandikaning Pangeran.
Sapa
weruh reke araningwang,
Duk
ingsun ana ing ngare,
Tegesipun
: sinten ingkang mangertos nama kita, (kidung) nalika kita taksih jumeneng ing
ngare.
Katranganipun
: ingkang dipun sanepaaken ngare punika miturut wewaton ing ngelmi wonten ing
BETAL MUKARAM.
Miwah
duk aneng gunung,
Tegesipun
: tuwin nalika taksih jumeneng wonten ing redi.
Katranganipun
: ingkang dipun sanepaaken redi menika miturut wewatoning ngelmi BETAL MAKMUR.
Kisamurta
lan ki Samarti,
Tegesipun
: inggih punika sampun awujud kempalipun ki Samarta, kaliyan ki Samarti.
Katranganipun
: ingkang dipun sanepaaken ki Samarta punika ingsun. Dene ki Samarti punika TRI
MURTI. Kadadosan saking sarining tirta Kamandanu, sarining Surya, tuwin
sarining Candra. Kempal dados satunggal mahanani CAHYA kawastanan ROH ILAPI,
inggih punika wujuding ANASIR SEJATI. Warananipun ingsun.
Ngalih
aran ping tiga,
Tegesipun
: Saben pindah panggenan santun nama, ngantos rambah kaping tiga.
Katranganipun:
inggih punika jumenenganipun wonten TRILOKA. Tegesipun : panggenan tetiga
ingkan manunggal, kadosta : wonten ing BETAL MAKMUR anggadhahi praban piyambak,
wonten ing BETAL MUKARAM santun paraban,tuwin wonten ing BETAL MUKADAS ugi
santun paraban malih.
BETAL
MAKMUR jumeneng ana sirahing Adam. Kang ana sajroning sirah iku dimak, yaiku
utek, kang ana antaraning utek iku manik, sajroning manik iku budi, sajroning
budi iku napsu, sajroning napsu iku suksma, sajroning suksma iku rahsa,
sajroning rahsa iku Ingsun, ora ana Pangeran anging Ingsun, dat kang nglimputi
ing kahanan jati.
BETAL
MUKARAM jumeneng ana ing dhadha ning adam. Kang ana sajroning dhadha iku ati,
kang ana antaraning ati iku jantung, sajroning jantung iku budi, sajroning budi
iku jinem , yaiku angen-angen, sajroning angen-angen iku suksma, sajroning
suksma iku rahsa, sajroning rahsa iku Ingsun. Ora ana pangeran anging Ingsun
dat kang anglimputi ing kaanan jati.
BETAL
MUKADAS jumeneng ana ing kemaluaning adam. Kang ana sajroning kemaluan iku
pringsilan, kang ana ing antaraning pringsilan iku nutpah, yaiku mani,
sajroning mani iku madi, sajroning madi iku wadi, sajroning wadi iku manikem,
sajroning manikem iku rahsa, sajroning rahsa iku Ingsun. Ora ana pangeran
anging Ingsun dat kang anglimputi ing kaanan jati, jumeneng sajroning nukat
gaib, tumurun dadi johar awal, ing kono wahananing alam akadiyat, wahdat,
wakidiyat, alam arwah, alam misal, alam ajsam, alam insan kamil, dadining
manungsa sampurna yaiku sajatining sipat Ingsun.
Arta
daya tengsun,
Tegesipun
: wonten ing Bental Mukaram parabanipun ARTA ingkang dipun sanepaaken arta
punika pangretosaning kawicaksanan.
Daya
tengsun tegesipun jumenengipun wonten ing BETAL MUKADAS dipun parabi daya
ingkang dipun sanepaaken daya punika ingsun ingkang kuwasa utawi WISESA. Dene
kanyatanipun anggadhahi daya kuwasa damel gesanging manungsa.
Araningsun
duk jejaka,
Tegesipun
: paraban kita (kidung) nalika taksih jaka.
Katranganipun
: ingkang dipun sanepaaken Jaka punika , nalika wiji taksih dumunung ing bapa,
dereng katetesaken ing biyung.
Ki
artati mengko araningsunngalih,
Tegesipun
: inggih punika KI ARTATI (karsa ingkang linangkung) nanging sareng sampun
katitisaken, lajeng santun asma/paraban.
Sapa
wruh araningwang,
Tegesipun
: sinten ingkang mangertos sejatosing nami kita (kidung) wau.
Katranganipun
: inking dipun parapi Arta Daya, Artati, punika wujudipun namung satunggal
mboten sanes : inggih namung ingsun.
Pepindhanipun
kados dene sesebutan sang NATA, inggih punika ratu ingkang saweg jumeneng
wonten ing sitinggil”SANG PRABU” punika ratu ingkang saweg jumeneng ing
pandhapi “SRI NARENDRA” punika ratu ingkang saweg jumeneng wonten ing kedhaton.
Sesebutan tiga wau inggih ingkang dipun sebut inggih namung satunggal utawi
anggadhahi teges ANERANGAKEN KUWAJIBANIPUN.
Kaping
11 :
Sapa
weruh kembang tepus kaki,
Sasat
weruh rek ke artadaya,
Tunggal
pancer ing uripe,
Sapa
wruh ing panuju,
Sasat
sugih pagere wesi,
Rineksa
wong sak jagad,
Kang
angidung iku,
Lamun
dipun apalna,
Kidung
iku den tutug sedasa wengi,
Adoh
panggawe ala.
Kawedharakensuraosipun
makaten :
Sapa
weruh kembang tepus kaki,
Tegesipun:
sinten ingkang saget mangertos dhateng tepa sariro.
Katranganipun
: tumindak ingkang kanti ukuran raosing kamanungsan.
Sasat
weruh rek ke artadaya,
Tegesipun
: prasasat saget sapatemon kaliyan sang guru jati piyambak.
Katranganipun
: tumindak ingkang mawi tepo sariro punika asalipun saking daya pakartining
sang guru Jati (ingsun).
Tunggal
pancer ing uripe,
Tegesipun:
manungsa sak jagad punika panceripun namung satunggal, inggih punika ingsun
kang nglimputi kahanan jati.
Katranganipun
: raosing manungsa punika sageta rik-tinarik satunggal kaliyan satunggalipun
dados sami.
Sapa
wruh ing panuju,
Tegesipun
: sinten ingkang saget nuju kareping sanes.
Katranganipun
: upami tiyang ungkang nami A katamuan tiyang nama B pun B wau anggenipun mara
tamu namung lugu katarik saking sayahipun tuwin kalaib (kaluwen), amargi mentas
saking kekesahan, ewodene mboten purun nembung punapa-punapa. Ingkang gadhah
griya pun A mangertas dhateng pasemoning tamunipun, lajeng gita-gita anggenipun
anyugata wedang, panganan tuwin sekul.
Pun
B inggih lajeng ngrahapi lajeng katingal binger, rumaos nikmat sanget
anggenipun dhahar, dados pasugatan wau katrimah sanget. B lajeng pamitan
wangsul. Menggah pakartinipu A anggenipun anyugata mboten sarana ditembungi,
sarta mboten amengku pamrih. Punika ingkang dipun wastani nuju kareping sanes,
tuwin tumindak sanes-sanesipun ingkang sairib makaten wau.
Sasat
sugih pagere wesi,
Ingkang
makaten punika namung paribasan.
Dene
katranganipun : tiyang ingkang sampun lebet luangipun, inggih punika tiyang
ingkang tumindakipun kerep anyaeni dhateng ing sanes ingkang mboten amengku
pamrih (tumindak kautaman) sak lampah-lampahipun mesti tansah jinangkung ing
kaleresan. Dados penggalihipun tansah teteg kemawon.
Rineksa
wong sak jagad,
Kang
angidung iku,
Tegesipun
: tiyang ingkang pangangen-angenipun wiji sae, sarta karsa tumindak kautaman
punika uwohing pandamel sae wau, ing sakenggen-enggen tansah dipun tresnani ing
sanes.
Lamun
dipun apalna,
Tegesipun
: manawi dipun apalaken.
Katranganipun
: ingkang dipun apalaken punika pujian ingkang kawrat ing sekar angka 1.
Kidung
iku den tutug sedasa wengi,
Tegesipun
ing saben dalu angapalaken pujian wau.
Adoh
panggawe ala.
Tegesipun
: tebih saking /dhateng pandamel awon.
Katranganipun
: saklampah-lampahipun saget sumingkir saking pandamel awon.
Kaping
12 :
Lawan
rineksa dening hyang widi,
Sasedyane
tineka dening hyang,
Kinedhep
mring janwo akeh,
Kang
maca kang angrungu,
Kang
anurat miwah nyimpeni,
Yen
ora bisa maca,
Simpenana
iki,
Temah
ayu kang sariro,
Yen
linakon dinulur sasedyoneki,
Lan
rineksa dene hyang.
Kawedaraken
suraosipun makaten : Punapa malih sak lamapah-lampahipuntansanh jinangkung
dening pangeran. Sarta saget dumugen punapa sedyanipun, tuwin linulutan ing
sasami. Tumprap ingkang maos, ingkang mirengaken, ingkang nyerat tuwin ingkang
ngrimati serat kidungan wau.
Anggadhahi
sawab, saget amilujengaken badanipun, wondene menawi mboten saget maos, inggih
karimata kemawon inggih sampun anggadhahi sawab wilujeng. Langkung-langkung bilih
kersa anglampahi TARAK BROTO. Sawabipun saget sempulur anggening ngupajiwa,
sarta tansah jinangkung dening pangeran.
Kaping
13 :
Kang
sinedya tinekan hyang Widi,
Kang
kinarsan dumadakan kena,
Tursinihan
pangerane,
Najan
tan weruh iku,
Lamun
nedya muja semedi,
Sasaji
ing sagara,
Dadya
ngumbareku,
Dumadi
sariro tunggal,
Tunggal
jati swara awor ing artati,
Aran
sekar jempina.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Kang
sinedya tinekan hyang Widi,
Tegesipun
: puapa ingkang dipun gayuh saget kadumugen.
Katranganipun
: Ingkang dipun wastani penggayuh punika betahan ingkang kanggenipun ing kala
mangsa.
Kang
kinarsan dumadakan kena,
Tegesipun
: inggih sampun dilalah kersanipun ing saben dinten kerep kalegan.
Tursinihan
pangerane,
Tegesipun
: Punapa malih ugi jinangkung ing pangeranipun.
Katranganipun
: ingkang dipun wastani penggayuh punika kabetahan ingkang kanggenipun ing kala
mangsa. Tumindak ingkang tansah kaleresan punika tegesipun saking berkahing
pangeran.
Najan
tan weruh iku,
Katranganipun
: tiyang punika sanajan dereng mangertos gelaring ngelmi ( asal wijining
manungsa).
Lamun
nedya muja semedi,
Tegesipun
: lamun niyat nindaaken muja semedi.
Katranganipun
: seserepanipun wau namung mligi seserepan tumindak muja semedi.
Sasaji
ing sagara,
Ingkang
mekaten punika naming pasemon, dene katranganipun, jumenengipun hyang Pramana
wonten ing betal makmur. Saget amikani alam Panca Maya.
Dadya
ngumbareku,
Katranganipun
: ingkang dipun wastani ngumbara punika lenggahing hyang pramana wonten ing
Bental Mukaram. Ing wusana lajeng jumeneng ing Betal Makmur. Kadosanipun oncat
saking palenggahan.
Dumadi
sariro tunggal,
Katranganipun
: melenging pramana kajumbuhaken kaliyan weninging karsa, gumeleng dados
satunggal. Saget mahanani kabikaing raos lajeng katingalipun sang GURU JATI .
Tunggal
jati swara awor ing artati,
Katranganipun
: Sang Guru Jati wau inggih punika sang sabda sarta inggih karsa ingkang
linangkung.
Aran
sekar jempina.
Katranganipun
: anedhahaken bilih sang guru jati punika kenging kawastanan sesekaring jampi
ingkang mesti saget anyarasaken.
Kaping
14 :
Semahira
ingaran senjari,
Melu
urip lawan melu pejah,
Tan
pisah ing saparane,
Pari
purna satuhu,
Anirmala
waluya jati,
Kena
ing kene kana,
Ing
wasananipun,
Ajejuluk
adi suksma,
Cahya
ening jumeneng ing artati,
Anom
tan kena tuwa.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Semahira
ingaran senjari,
Tegesipun
: ingkang minangka kancuhanipun dipun wastani rahsa.. inggih punika rahsaning
suksma.
Melu
urip lawan melu pejah,
Tegesipun
: rahsa punika inggih kangge nalika gesang utawi ugi kangge benjing nalika
pejah.
Katranganipun
: nalika gesang rahsa punika dados angertosan ingkang gaib-gaib. Wondene
benjing manawi pejah, rahsa punika dados katetepanipun kayektosan. Dumunung ing
rasa jati.
Tan
pisah ing saparane,
Tegesipun
: dados dhateng ing pundi kemawon rahsa wau ugi tumut boten pisah.
Pari
purna satuhu,
Tegesipun
: gesang ingkang tanpa sangsaya.
Katranganipun
: tiyang ingkang tumindakipun kanthi landhesan raosing kamanungsan, punapa
ngakunipun saget wilujeng.
Anirmala
waluya jati,
Tegesipun
: ing wusana saget suci utawi saras lair batosipun.
Kena
ing kene kana,
Tegesipun
: kapitadosan ingkang makaten wau kenging kangge gesang donya tuwin ing akir.
Ing
wasananipun,
Ajejuluk
adi suksma,
Tegesipun
: dene kedadosanipun boten sanes inggih namung jumenengipun pribadi (sejatining
ingsun).
Cahya
ening jumeneng ing artati,
Tegesipun
: ing alam ngriki ugi wonten cahyo wening kang katingal.
Anom
tan kena tuwa.
Tegesipun
: boten anem tuwin boten saget sepuh, namung langgeng kawontenanipun.
Kaping
15 :
Panunggale
kawula lan gusti,
Nila
ening arane duk gesang,
Duk
mati nila arane,
Lan
suksma ngumbareku,
Ing
asmara mung raga yekti,
During
darbe paparab,
Duk
rarene iku,
Awayah
bisa dedolanan,
Aran
sang hyang jati Iya sang artati,
Yeku
sang arta daya.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Panunggale
kawula lan gusti,
Tegesipun
: inggih mekaten menika ingkang dipun wastani ngempale kawula-gusti.
Nila
ening arane duk gesang,
Tegesipun
: wekdal gesang wonten ing ndonya, tumprap kabikaing raos kaweningan punika
mesthi saking pitulunganing cahya.
Duk
mati nila arane,
Tegesipun
: nanging manawi wonten ing jamane pejah mboten perlu dipun pitulungi dening
cahya.
Lan
suksma ngumbareku,
Katranganipun
: ingkang katembungaken suksma ngumbara punika konosipun ingsun, inggih punika
wujudipun satunggal saget angebaki jagad, ing pundi dunung kita ing griku
wonten.
Ing
asmara mung raga yekti,
Tegesipun
: sejatosipun tumprap kaalusan, inggih punika ingkang mengkoni raga.
Katranganipun
: ingsun punika ingkang dados guruning raga, tuwin pangeraning raga.
During
darbe paparab,
Duk
rarene iku,
Tegesipun,
ingsun wau nalika wijining manungsa dereng katitisaken, ugi dereng anggadhahi
paraban, amargi taksih nunggil kaliyan GUSTI ALLAH, dados ingkang wonten namung
gesang pribadi.
Awayah
bisa dedolanan,
Tegesipun
: manawi sampun dumugi ing titi mangsanipun , ingsung wau katinggal dados
lantaraning wiji. Bapa saweg anggadhahi karsa nitisaken wiji dhateng biyung.
Aran
sang hyang jati Iya sang artati,
Yeku
sang arta daya.
Tegesipun
: saksampunipun wiji wau dumados ing guwa garbaning biyung ingsun wau kenging
dipun wastani SANG YHANG JATI, sang ARTATI, arta tuwin daya, inggih punika
wuninga karsa; daya.
Kaping
16 :
Dadya
wisa mangkya amartani,
Lamun
marta atemahan wisa,
Marma
arta daya rane,
Duk
lagya aneng gunung,
Ngalih
aran asmara jati,
Wayah
tumeking tuwa emut ibunipun,
Nyi
Pancari lunga ngetan,
Ki
Artati nurut gigiring Merapi,
Anulya
mring sundara.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Dadya
wisa mangkya amartani,
Lamun
marta atemahan wisa,
Mara
arta daya rane,
Tegesipun
: milanipun asma karya utawi daya , punika tumprapipun gesang ing akir dados
wisa.
Katranganipun
: tujuawing tiyang pejah punika menawi mangerandhateng wujudipun ingsun,
naminipun kesasar (dados wisa).
Mangkya
amartani,
Tegesipun
: tumprapipun gesang ing donya manawi mangeran dhateng daya punika gesangipun
dados utami (dados marta). Kosok wangsulipun ingkang utami dados kesasar.
Ingkang makaten punika sageto nata tumindakipun, sampun ngantos salah penampi
utawi kerem.
Duk
lagya aneng gunung,
Ngalih
aran asmara jati,
Wayah
tumeking tuwa emut ibunipun,
Tegesipun
: Nalika wijining jabang bayi saweg dumados ing Betal Makmur asmanipun santun
sang Hyang Jati, amargi bapa dereng anitisaken dhateng biyung.
Nyi
Pancari lunga ngetan,
Katranganipun
: rahsanipun lajeng jumeneng wonten ing BETAL MAKADAS inggih punika campuhing
kakung tuwin wanita (bapa tuwin biyung) wijinipun lajeng dumunung ing
maningkem.
Ki
Artati nurut gigiring Merapi,
Ingkang
dipun sanepaaken gigiring merapi punika ula-ula.
Katranganipun
: redi Merapi punika redi latu miturut hakekating ngelmi latu punika erah.Dene
lampahing erah ingkang punika medal ing ula-ula.
Pramila
saksampunipun wiji tumitis ing biyung wonten saklebeting mani, madi, maningkem,
rahsa ingsun lajeng lumampah minggah nurut ula-ula.
Anulya
mring sundara.
Ingkang
dipun sanepaaken sundara punika guwa garbaning biyung (wadah bebayi) dunungipun
wonten ing tengah-tengah antawisipun Betal Mukadas kaliyan Betal Makmur. Mila
wiji wau lajeng wadhag bayi.
Kaping
17 :
Ana
pandhita akarya wangsit,
Mindha
kumbang ngajab ing tawang,
Susuh
angina ngendi nggone,
Lawan
galihing kangkung,
Wekasane
langit jaladri,
Isine
wuluh wung wang,
Lan
gigire panglu,
Tapaking
kuntul anglayang,
Manuk
miber uluke ngungkuli langit,
Kusuma
jrah ing tawang.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Ana
pandhita akarya wangsit,
Mindha
kumbang ngajab ing tawang,
Ingkang
makaten punika SU ALAN tegesipun cipta utawi budi.
Susuh
angina ngendi nggone,
Pitakenan
punika katranganipun jantung.
Lawan
galihing kangkung,
Katranganipun
Suksma.
Wekasane
langit jaladri,
Katranganipun
: soroting cahya sumrambah ing njawi tuwin ing lebeting sipat kita, dene
wekasane jaladri katranganipun segara jinem (panca maya).
Isine
wuluh wung wang,
Katranganipun
Angen-angen.
Lan
gigire panglu,
Katranganipun
: dat ing pundi-pundi wonten.
Tapaking
kuntul anglayang,
Katranganipun
angen-angen.
Manuk
miber uluke ngungkuli langit,
Katranganipun
angen-angen.
Kusuma
jrah ing tawang.
Katranganipun
angen-angen.
Kaping
18 :
Ngambil
banyu apikulan warih,
Kodhok
ngemuli lenge,
Miwah
kang banyu den kum,
Myang
dahana murub kabesmi,
Bumi
pinetak ingkang,
Wawono
katiyub,
Tanggal
pisan kapurnaman,
Yen
anenun sentek pisan anigasi,
Kuda
ngrap ing pandengan.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Ngambil
banyu apikulan warih,
Katranganipun
: raos inggih punika tiyang ingkang marsudi dhateng kaleresan kedah sampun
pawitan sageta wening penggalihe.
Kodhok
ngemuli lenge,
Katranganipun
nyawa; inggih punika gesange raga saestunipun saking nyawa.
Miwah
kang banyu den kum,
Katranganipun
: katentreman inggih punika tiyang ingkang anggayuh dhateng katentreman kedah
angempali guru-guru ingkang sampun sampurna ngelminipun.
Myang
dahana murub kabesmi,
Katranganipun
: kanepson inggih punika tiyang ingkang saget duka lajeng dipun aduli supados
saya sanget.
Bumi
pinetak ingkang,
Katranganipun
: jisim kapendhem ing siti inggih punika dumadose anasir bumi mahanani raga.
Wawono
katiyub,
Katranganipun
: lebet wedaling napas punika katarik dening swasana.
Tanggal
pisan kapurnaman,
Katranganipun
: roh ilapi inggih punika kaweninganing manah punika manawi angsal
pitulunganing roh ilapi. Lajeng sami sanalika, saget gadhah pangertosan ingkang
linangkung.
Yen
anenun sentek pisan anigasi,
Katranganipun
: wenganing raos inggih punika suraosing raos ingkang wening punika saget ameca
ingkang mesthi cocog tumrap badhe kedadosanipun.
Kuda
ngrap ing pandengan,
Katranganipun
: angen-angen.
Kaping
19 :
Ana
kayu apurwa sawiji,
Wit
buwana epang keblat papat,
Agodhong
mego rumembe,
Aprada
paku kuwung,
Kembang
lintang salaga langit,
Semi
andaru kilat,
Woh
surya lan tengsu,
Asirat
bun lawan udan,
Apapucak
angkasa bungkah pratiwi,
Oyote
bayu bajra.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Ana
kayu apurwa sawiji,
Katranganipun
: kayu sajaratul yakin.
Wit
buwana epang keblat papat,
Katranganipun
: jumenegipun suksma kaliyan raga, kanthi prabotipun sekawan inggih punika :
kandha, warna, ambu, rasa.
Agodhong
mego rumembe,
Katranganipun
: dumununging napsu wonten ing badan sakojur.
Aprada
paku kuwung,
Katranganipun
: hyang Pramono.
Kembang
lintang salaga langit,
Katranganipun
: cahya ingkang alit-alit.
Semi
andaru kilat,
Katranganipun
: panunggilanipun cahya.
Woh
surya lan tengsu,
Katranganipun
: cahya ingkang ageng (roh ilapi tuwin lintang johar).
Asirat
bun lawan udan,
Katranganipun
: toya gesang, saget anggesangi raosing panca driya.
Apapucak
angkasa bungkah pratiwi,
Katranganipun
: kempaling jiwa tuwin raga saestunipun daya dinaya.
Oyote
bayu bajra.
Katranganipun
: napas punika dados tetangsuling raga.
Kaping
20 :
Wiwitane
duk anemu candi,
Gegedhongan
miwah mawarangkan,
Sih
ing hyang kabesmi kabeh,
Tan
ana jalma kang wruh,
Yen
weruh apurwane dadi,
Candi
sagara wetan,
Ing
ngobar karuhun,
Kayangane
sang tunggal,
Sapareke
kang jumeneng mung artati,
Katon
tengahing tawang.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Wiwitane
duk anemu candi,
Ingkang
dipun sanepaaken candhi punika sipat.
Katranganipun
: anedhahaken purwaning dumadosipun manungsa punika wiwitanipun saweg awujud
cahya wening kawastanan NUKAD GAIB; Tegesipun : wiji ingkang taksih samar.
Gegedhongan
miwah mawarangkan,
Tegesipun
: kadadosaning sipat punika asalipun saking golong-golongan, inggih punika :
sipating kaalusan saking anasir sejati, dene sipating kuwadhagan saking anasir.
Sih
ing hyang kabesmi kabeh,
Katranganipun
: sedaya anasir wau sareng kataman soroting cahya nukad gaib, lajeng sami
katarik urun daya mahanani sipat.
Tan
ana jalma kang wruh,
Tegesipun
: kedadosan ingkang makaten wau mboten wonten manungsa ingkang sumerep.
Yen
weruh apurwane dadi,
Katranganipun
: namung wonten seserepan dhateng purwaning dumados, punika dudununganipun
namung pangertosan.
Candi
sagara wetan,
Ingkang
dipun upameaken makaten wau katranganipun surya.
Ing
ngobar karuhun,
Kayangane
sang tunggal,
Katranganipun
: wiwitanipun wonten sipat inggih punika : anasir sejati wau kataman soroting
cahyo nukad gaib, lajeng mahanani sipating kaalusan awujud cahya, kawastanan
roh ilapi.
Sapareke
kang jumeneng mung artati,
Tegesipun
:sinten ingkang jumeneng ing cahya wau, sejatosipun mboten sanes inggih namung
ingsun.
Katon
tengahing tawang.
Tegesipun
: saget katingal sarana netra kaalusan dumunung satengahing tawang.
Kaping
21 :
Gunung
agung segara serandil,
Langit
ingkang amengku buwana,
Kawruhana
ing ngartine,
Gunung
segara umung,
Guntur
sirna amangku bumi,
Duk
kang langit buwana,
Dadya
weruh iki,
Mudya
madyaning ngawiyat,
Mangasrama
ing gunung agung sabumi,
Sandhi-candhi
sagara.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Gunung
agung segara serandil,
Ingkang
makaten punika namung bebasan.
Katranganipun
: andahaken pamarsudi dhateng kawruh ingkang linangkung ingkang mboten kenging
dipun saranani ngakal tuwin nalar, nanging kedah kagandengan kaliyan wahyu.
Punika pancen ngrekaos sarta langkung ngrungil.
Langit
ingkang amengku buwana,
Katranganipun
: dununging kawruh kawicaksanan punika saget amengkoni sawarnaning kaperluan.
Kawruhana
ing ngartine,
Tegesipun
: sadaya wau mangertos saking tegesipun.
Gunung
segara umung,
Katranganipun
: ubaling pancadriya ingkang tansah angambra-ambra.
Guntur
sirna amangku bumi,
Katranganipun
: nyirep ubaling pancadriya sampun ngantos tuwuh gagasan sakedhik kemawon.
Duk
kang langit buwana,
Katranganipun
: sadaya wau kakukut dados satunggal, jagad agung ginulung ing jagad alit.
Dadya
weruh iki,
Mudya
madyaning ngawiyat,
Tegesipun
: manawi mangertos dhateng ing nginggil wau nggih ugi ngertos dhateng lampahing
mangesthi (muja semedi) wonten ing satelenging cipta. Lajeng saget anuwuhaken
kanusing kaalusanipun.
Mangasrama
ing gunung agung sabumi,
Katranganipun
: Anedhahaken lenggahipun muja semedi punika kedah anjumenengaken wonten ing
BENTAL MAKMUR.
Sandhi-candhi
sagara.
Katranganipun
: lajeng saget amikani kawontenaning alam : pancabaya ingkang isi wewujudanipun
prabot kita ingkang dados bebegalan.
Kaping
22 :
Gunung
luhure kagiri-giri,
Segara
agung datan pasama,
Pan
sampun kawruhan reke,
Arta
daya puneku,
Datan
kena cinakreng budi,
Nanging
kang sampun prapta,
Ing
kuasanipun,
Angadeg
tengahing jagad wetan kulon lor kidul,
Mandhap
myang nginggil,
Kapurba
wasesa.
Kawedharaken
katranganipun :
Gunung
luhure kagiri-giri,
Segara
agung datan pasama,
Pan
sampun kawruhan reke,
Katranganipun
: Sarehning sapunika sampun mangertosi tegesipun babasan : redi ingkang
inggilipun anggegirisi, sarta seganten ingkang wiyar tanpa watesan.
Arta
daya puneku,
Datan
kena cinakreng budi,
Tegesipun
: ingkang makaten wau anedhahaken panguaosipun sang arta daya (guru jati) boten
kenging pinurba ing manungsa.
Katranganipun
: Dumadosing lelampahaning manungsa punika sadaya, kapurba dening sang guru
jati. Dados paguaosipun sang guru jati wau mboten wonten ingkang nandingi
agengipun .
Nanging
kang sampun prapta,
Tegesipun
: nanging manawi tumprap tiyang ingkang sampun aged dumugi ing ngayunanipun
guru jati wau, (sapatemon).
Ing
kuasanipun,
Tegesipun
: anggadhahi daya pangertosan ingkang linangkung.
Angadeg
tengahing jagad,
Katranganipun
: tekatipun mboten ela-elu, sarta mboten gugon tuhon : nanging sampun gadhah
katetepaning kawruh ingkang tumuju ing kaleresan.
Wetan
kulon lor kidul,
Mandhap
myang nginggil,
Kapurba
wasesa.
Katranganipun
: dados tumindaking tiyang wau, anggening badhe lumampah ngetan, ngaler,
ngilen, ngidul , mandhap tuwin manginggil, naming nuruti sakkarsanipun
piyambak. Nanging karsanipun wau sampun dados paugeran ingkang leres, inggih
punika wewaton dhawuhing sang guru jati.
Kaping
23 :
Bumi
gunung segara myang kali,
Sagung
ingkang sesining bawana,
Kasor
ing arta dayane,
Sagara
sat kang gunung,
Guntur
sirna guwa samya ning,
Singa
wruh arta daya,
Dadya
teguh timbul,
Lan
dadi paliyas ing prang,
Yen
lelungan kang kapapag widi asih,
Sato
galak suminggah.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Bumi
gunung segara myang kali,
Sagung
ingkang sesining bawana,
Tegesipun
: menggah daya pigunanipun ; bumi, redi, seganten, lepen tuwin sedaya
isen-isening bawana.
Kasor
ing arta dayane,
Tegesipun
:Sedaya wau pangupaosipun kawon kalian SANG GURU JATI.
Katranganipun
: sedaya para titah wau wontenipun saget anggadhahi daya katarik saking
kaprabawan daya pangupaosing pun Sang Guru Jati.
Sagara
sat kang gunung,
Ingkang
makaten punika bebasan.
Katranganipun
: Sirnaning panca maya.
Guntur
sirna guwa samya ning,
Katranganipun
: kedah gegandhengan saget anyirep sekathahing suwanten sarana nutupi babahan
hawa sanga punika sedaya ugi saking daya panguasosipun Sang Guru Jati.
Singa
wruh arta daya,
Tegesipun
: pramila sinten ingkang saged sapatemon sang Guru Jati.
Dadya
teguh timbul,
Tegesipun
: saget wiyono tanpa japa mantra.
Lan
dadi paliyas ing prang,
Tegesipun
: tuwin ugi saget dados sarono panulaking supados mboten wonten paprangan .
Yen
lelungan kang kapapag widi asih,
Tegesipun
: manawi ngleresi kekesahan sinten ingkang kepethuk sami rumaos ering utawi
welas.
Sato
galak suminggah.
Tegesipun
: upami ingkang kepethuk wau sato galak inggih lajeng sumingkir tiyambak. Jim
peri perayangan padha wedi.
Kaping
24 :
Mendhak
asih sakehing drubiksa,
Rumeksa
siyang dalune,
Singa
anempuh lumpuh,
Tan
tumama ing awak mami,
Kang
nedya tan raharja,
Kabeh
pan lebur,
Sakehing
nedya ala,
Larut
sirna kang nedya becik basuki,
Kang
sinedya waluya.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Upami
kepethuk jim peri perayangan inggih rumaos ajrih piyambak punapa malih
sakathahing dubriksa, sami mendhak piyambak utawi rumaos welas, dados malah
reumeksa sak rinten dalunipun, temahipun lumpuh piyambak, mboten saget tumama
ing badan kita. Ingkang ngarah amrih pejah kita sadaya sampun dipun lebur
dening pangeran. Sak kathahing tiyang ingkang semedya mandamel awon,sedaya ugi
kasirnaaken.Namung ingkang sumedya sae saget lestari, amargi ketarik saking
adheping penggalih namung dhateng kawilujengan.
Kaping
25 :
Siang
dalu rumeksa ing widhi,
Dinulur
saking karseng hyang sukma,
Kaidhep
ing janma akeh,
ran
wikuning wiku,
Wikan
liring muja semedi,
Dadi
sasedyanira,
Mangunah
linuhung,
Peparap
hyang Tega Lana,
Kang
kasempen yen tuwajuh,
Jroning
ngati,
Kalis
ing panca baya.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Siang
dalu rumeksa ing widhi,
Tegesipun
: salampah-lampahipun siyang tuwin dalu tansanh jinangkung dening pangeran.
Katranganipun : Tansah dhumawah ing kaleresan.
Dinulur
saking karseng hyang sukma,
Tegesipun
: pagesanganipun saget sempulur saking berkahing pangeran.
Kaidhep
ing janma akeh,
Tegesipun
: linulutan ing janmo akeh (sesame).
Aran
wikuning wiku,
Tegesipun
: Ingkang kadunungan daya kados makaten punika kinging kawastanan guruning para
guru.
Wikan
liring muja semedi,
Tegesipun
: Amargi saget mangertos tuwin saget nindakaken trapipun muja semedi.
Katranganipun : Sampun saget gambuh tuwin wicksana saestu.
Dadi
sasedyanira,
Tegesipun
: punapa ingkang sakersanipun saget kadadosan.
Katranganipun
: Karsanipun tiyang ingkang sampun anggadhahi ngelmi punika mboten badhe nguja
hawa kamurka- murkanipun. Nanging sampun saget anglenggahaken ingkang dados
pramesthiyanipun.
Mangunah
linuhung,
Tegesipun
: tuwin saget andhatengaken mangunah ingkang utami inggih punika anggening
tetulung dhateng sesami mboten amengku pamrih ing wusana ingkang dipun tulungi
sarehning sampun legan penggalihipun lajeng nyaosi bebingah saking kersaning
piyambak.
Peparap
hyang Tega Lana,
Tegesipun
: Tiyang wau kenging sinebat hyang Tega Lana.
Katranganipun
: sepisan, tiyang wau dedasaring penggalih tegan utawi iklas dhateng
kadonyanipun. Kaping kalih, penggalihipun jujur tuwin tulus , mila ngantos
paraban hyang Tega Lana.
Kang
kasempen yen tuwajuh,
Jroning
ngati,
Tegesipun
: Tiyang ingkang Aggadhahi ngelmi ingkang makaten wau manawi tekadipun saget
tumemen ingsalaminipun.
Kalis
ing panca baya.
Tegesipun
: Saget pinaringan linepataken ing pakewet.
Kaping
26 :
Yen
kinarya atunggu wong sakit,
Ejim
setan datan wani ngambah,
Rineksa
malaekate,
Nabi
wali angepung,
Sakeh
lara padha sumingkir,
Ingkang
sedya mitenah,
Marang
awakingsun,
Rinusak
dening pangeran,
Eblis
la’nak sato mara mara mati,
Tumpes
tapis sadaya.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Yen
kinarya atunggu wong sakit,
Tegesipun
: menawi kangge anenggani tiyang sakit.
Katranganipun
: tiyang ingkang gadhah ngelmi wau salebetipun anenggani tiyang sakit kanthi
amatrapaken semedi.
Ejim
setan datan wani ngambah,
Tegesipun
: Anggadhahi daya ejim setan lajeng boten purun ngambah ing griku.
Rineksa
malaekate,
Tegesipun
: Amargi dipun reksa dening malaekatipun.
Nabi
wali angepung,
Tegesipun
: Nabi Wali punika minangka sanepaning prabot kita piyambak, dados sedaya
prabot kita sami sayuk rumaket rumeksa.
Sakeh
lara padha sumingkir,
Tegesipun
: Sesakitipun wau lajeng sami sumingkir sadaya.
Katranganipun
: Katarik tiyang ingkang saget gambuh dhateng Gaib wau, ing wusana saget gampil
angsal jampinipun.
Ingkang
sedya mitenah,
Marang
awakingsun,
Tegesipun
: Ingkang sumedya mitenah dhateng badanipun ingkang sakit wau .
Rinusak
dening pangeran,
Tegesipun
: Lajeng dipun lebur dening pangeran.
Eblis
la’nak sato mara mara mati,
Tumpes
tapis sadaya.
Ingkang
makaten punika namung paribasan.
Katranganipun
: saking agenging dayanipun Gaib saget keneringan sagunging titah wusana saget
teguh tuwin rahayu.
Kaping
27 :
Ana
kidung angidung ing wengi,
Bebaratan
duk ampreh winaca,
Sang
hyang Guru pangadeke,
Lumaku
sang Hyang Ayu,
Alembehan
asmara ening,
Ngadek
pangawak teja,
Kang
angidung iku,
Yen
kinarya angawula,
Myang
lelungan gusti gething dadi asih,
Sato
setan sumimpang.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Ana
kidung angidung ing wengi,
Tegesipun
: Wonten puji ingkang katindaken ing wanci dalu.
Bebaratan
duk ampreh winaca,
Tegesipun
: Tumindak salat daim.
Katranganipun
: Netra merem liyep-liyep adheping penggalih mungel : HU-ALLAH. Kanthi
katurutaken lampahing napas ingkang malebet, tuwin medal saking grono ingkang
ajeg.
Sang
hyang Guru pangadeke,
Lumaku
sang Hyang Ayu,
Katranganipun
: Gagasaning angen-angen sampun ngantos ngambyang-ambyang.
Alembehan
asmara ening,
Katranganipun
: Melenging cipta sarana eneng ening.
Ngadek
pangawak teja,
Tegesipun
: Patraping sariro jumeneng jejeg kados dene teja.
Kang
angidung iku,
Tegesipun
: ingkang nglampahi muji wau.
Yen
kinarya angawula,
Tegesipun
: Sasampunipun tumindak makaten wau ing saben dalu manawi kangge ngabdi.
Myang
lelungan gusti gething dadi asih,
Sato
setan sumimpang,
Tegesipun
: menawi kesah utawi ngabdi bendoro gething dados asih utawi manawi kapethuk
sato tuwin setan sedaya wau sami sumingkir tiyambak.
Kaping
28 :
Sakathahing
upas tawa sami,
Lara
raga waluya nirmala,
Tulak
tanggul kang manggawe,
Duduk
samya kawangsul,
Akawuryan
sagunging sikir,
Ngadam
makmum sadaya,
Datan
paja ngrungu,
Pangucap
lawan pangrasa,
Myang
tumingal kang sedya,
Tumekeng
napi,
Pangreksaning
malekat.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Sakathahing
upas tawa sami,
Tegesipun
sadaya upas upasan ingkang angengenani ing sariro sami tawar.
Lara
raga waluya nirmala,
Tegesipun
sesakiting sariro tumunten saras kados ing wingi uni malih.
Tulak
tanggul kang manggawe,
Tegesipun
: amargi sampun dipun tulak utawi sampun mawi pager mila sesakitipun lajeng
wangsul dhateng asalipun ingkang mendamel.
Katranganipun
: Tiyang ingkang gadhah ngelmi punika kenging kawastanan sariranipun sampun
dipun pageri. Mila sinten ingkang sumedya ngawoni lajeng wangsul wonten ing
margi.
Duduk
samya kawangsul,
Tegesipun
: upami dipun tuju duduk dening sanes ugi mboten saget dumugi nanging malah
wangsul dateng ingkang ndamel.
Akawuryan
sagunging sikir,
Tegesipun
: upami wonten tiyang ingkang nanduaken ngelmunipun sikir (sulap) lajeng mboten
saget dados (cabar) amargi kawon daya.
Ngadam
makmum sadaya,
Datan
paja ngrungu,
Pangucap
lawan pangrasa,
Myang
tumingal kang sedya,
Tumekeng
napi,
Tegesipun
: sedaya tiyang ingkang ngangge ngelmi ngadam makdum, kadosta donga, puji, raos
pangraos, tuwin ingkang ngempalaken ciptanipun, sedaya wau lajeng mboten
paja-paja mangertos (ciptanipun mboten dados).
Pangreksaning
malekat.
Tegesipun
: daya ingkng ageng wau inggih punika wujuding pangreksanipun malaekat
(pagering badan).
Kaping
29 :
Jabarail
ingkang animbangi,
Milanira
katetepan iman,
Pan
dadya kendel atine,
Ngijrail
punika,
Kang
rumeksa ing ati suci,
Israfil
dadi damar,
Madhangi
jro kalbu,
Mikail
kanga sung sandang,
Lawan
pangan tinekan ingkang kinapti,
Sabar
lawan narimo.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Jabarail
ingkang animbangi,
Tegesipun
: kejawi kaparingan daya saking panguaosanipun sang guru Jati malaikat Jabarail
ugi animbangi paring daya.
Milanira
katetepan iman,
Tegesipun
: milanira tiyang wau saget kadunungan iman.
Katranganipun
: Penggalihipun tansah enget dhateng kaweningan.
Pan
dadya kendel atine,
Tegsipun
: ing wusana tekadipun lajeng dados santosa.
Ngijrail
punika,
Kang
rumeksa ing ati suci,
Tegesipun
: Sucining penggalihipun wau katarik dipun reksa dening ngijroil.
Israfil
dadi damar,
Madhangi
jro kalbu,
Tegesipun
: Isrofil ingkang dados damaripun amadhangi salebeting penggalih.
Mikail
kanga sung sandang,
Lawan
pangan tinekan ingkang kinapti,
Tegesipun
: tuwin mikail ingkang paring sandhang tedha sarta saget andhatengaken punapa
ing karsanipun.
Sabar
lawan narimo,
Tegesipun
: Nanging dedadosing penggalih kedah narimahan sarta sabar.
Kaping
30 :
Yahu
datyeng pamujining wengi,
Bale
alas sesakaning mulya,
Kiran
saka tengen nggone,
Wana
kerun kang tunggu,
Saka
kiwa gadane wesi,
Nulak
panggawe ala,
Satru
lawan mungsuh,
Pangeretenga
julriyal,
Ander-ander
kulhu balik linuwih,
Ambalik
lara raga.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Yahu
datyeng pamujining wengi,
Tegesipun
: Ya, punika Muhammad, HU,: punika urip,Datyeng Punika Allah. Dados sarananipun
manawi dalu kanti amuji : YA, HU, ALLAH.
Katranganipun
: salat daim. Nanging manawi tumprap ing Kalijagan, mawi dipun tambahi Ya.
Bale
alas sesakaning mulya,
Tegesipun
: Anggening muji shalat Daim wau, kanthi angawasaken pucuking grana, sarta
anggumelengaken lebet wedaling napas, inggih punika tujuan ingkang mulya.
Kiran
saka tengen nggone,
Tegesipun
: Malaekat Kirun, manggen ing bolongan grana ingkang sisih tengen.
Wana
kerun kang tunggu,
Saka
kiwa gadane wesi,
Tegesipun
: dene Wana Kirun ingkang rumeksa ing bolongan grana sisih kiwa. Kanthi amundhi
gada tosan katranganipu : godo tosan punika ing sejatosipun namung awujud daya.
Nulak
panggawe ala,
Tegesipun
: Panguaosing wana kirun wau, anulak pandamel ingkang sumedya ngawoni.
Satru
lawan mungsuh,
Tegesipun
: punapa malih satru tuwin mungsuh.
Pangeretenga
julriyal,
Ingkang
makaten menika sanepo,
Katranganipun
: Lampahing Sholat Daim wau, mawi gandhengan lampahing nupus, inggih punika
angin ingkang anjok ing netra.
Ander-ander
kulhu balik linuwih,
Katranganipun
: Ingkang dipun sanepaaken ander-ander punika Githok. Dados malebeting angin
ing grana manawi sampun dumugi ing tenggok lajeng kaputera manginggil anjogipun
dhateng ing netra wau. Makaten wau wongsal-wangsul, inggih punika puji ingkang
linangkung.
Ambalik
lara raga.
Tegesipun
: saget amangsulaken sesakiting badan.
Kaping
31 :
Dudur
molo teng ayatul kursi,
Lungguh
ing surat ngam-ngam,
Pangleburan
lara kabeh,
Usuk-usuk
ing luhur,
Ingkang
aran wesi ngalarik,
Nenggih
nabi Muhammad,
Kang
wekasan iku,
Atunggu
ratri lan siang,
Kenedhepan
ingtumuwuh padha asih,
Tundhuk
mendhak marang wang.
Kawedharaken
suraosipun makten :
Dudur
molo teng ayatul kursi,
Ingkang
makaten punika sanepan.
Katranganipun
: Anedhahaken palenggahan ing ngaras kursi utawi Bental Makmur. Dados perlu
kajumenengaken ing griki.
Lungguh
ing surat ngam-ngam,
Katranganipun
: Ingkang anggadhahi panguaos ageng wau lenggahipun wonten salebeting jantung.
Pangleburan
lara kabeh,
Tegesipun
: dayanipun saget dados panulaking sadaya sakit.
Usuk-usuk
ing luhur,
Katranganipun
: Rencana ingkang dumunung ing nginggil ingging menika ubaling panca driya.
Ingkang
aran wesi ngalarik,
Katranganipun
: menika dipun wastani sak golongan dumunung ing angen-angen.
Nenggih
nabi Muhammad,
Katranganipun
: miturut hakekating ngelmi : CAHYA.
Kang
wekasan iku,
Tegesipun
: Cahya wau ingkang saget amungkasi sakathahing rencana.
Atunggu
ratri lan siang,
Tegesipun
: kauwajibanipun reumeksa ing siang dalu.
Kenedhepan
ingtumuwuh padha asih,
Tegesipun
: Anggadhahi daya dipun luluti sagunging tumuwuh padha welas asih.
Tundhuk
mendhak marang wang.
Tegesipun
: sami ruamaos ering utawi ajrih dhateng kita.
Kaping
32 :
Satru
mungsuh mundur padha wedi,
Sami
dhanganeng betal mukadas,
Tulak
balik pangreksane,
Pan
nabi patang puluh,
Paring
wahyu mring awak mami,
Apan
nabi wekasan,
Sabda
nabi Dawud,
Apetak
Bagendha ambyah,
Kenaweden
belis laknat lawan ejim,
Tan
ana wani perak.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Satru
mungsuh mundur padha wedi,
Tegesipun
: inggih punika satru tuwin mengsah sami mundur rumaos ajrih.
Sami
dhanganeng betal mukadas,
Tegesipun
: Punapa malih manawi kita anjumenengaken wonten ing bental mikadas.
Tulak
balik pangreksane,
Tegesipun
: Ugi rumeksa anulak dhateng satru tuwin mengsah wau sami wangsul piyambak.
Pan
nabi patang puluh,
Katranganipun
: Ingkang katembungaken nabi punika sanepanipun prabot kita piyambak inggih
punika anasir 4 prakawis.
Paring
wahyu mring awak mami,
Katranganipun
: sami urun daya mahanani wujuding sariro saprabotipun.
Apan
nabi wekasan,
Tegesipun
: Nambi Muhammad.
Katranganipun
: Cahyo ingkang rumuhun piyambak punika dados kekandhanganing wijinipun
manungsa.
Sabda
nabi Dawud,
Tegesipun
: Sabda ingkang luhur punika dipun sanepaaken Nabi Dawud
Katranganipun
: Sabda KUN.
Apetak
Bagendha ambyah,
Katranganipun
: Anedhahaken agenging panguaosipun sang sabda kun saget angrampungi ing dame
inggih punika saget amardeng titah namung sarana sabda kemawon.
Kinaweden
belis laknat lawan ejim,
Katranganipun
: Pakaryanipun sang sabda wau mesti dadosipun.
Tan
ana wani perak.
Tegesipun
: Sedaya wau mboten wonten ingkang wani celak.
Katranganipun
: Kawon daya prabowo.
Kaping
33 :
Pepayone
godhong dhukut langit,
Tali
barat kumendhung ing tawang,
Tinundha
tan katon mangke,
Arajek
gunung sewu,
Jala
sutra ing luhur mami,
Kabeh
padha rumeksa,
Angadhangi
mungsuh,
Anulak
panggawe ala,
Lara
roga sumingkir kalangkung tebih,
Luput
kang wisa guna.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Pepayone
godhong dhukut langit,
Tegesipun
: Ingkang makaten punika ibarate ngelmi anedhahaken dumadosing anasir sejati.
Inggih punika : SURYA, CANDRA, TUWIN, KARTIKA.
Tali
barat kumendhung ing tawang,
Katranganipun
: Swasana.
Tinundha
tan katon mangke,
Tegesipun
: Anasir wau namung kapendhet sarinipun kemawon, dados boten katingal wujudipun
lugunipun, nangin sampun santun warni wujud cahya.
Arajek
gunung sewu,
Tegesipun
: Anedhahaken santosaning kedadosan (santosaning piyandel).
Jala
sutra ing luhur mami Kabeh padha rumeksa,
Tegesipun
: Sadaya wau sami rumeksa ing kawilujengan.
Angadhangi
mungsuh,
Tegesipun
: ingkang nulak manawi wonten mengsah andhatengi.
Anulak
panggawe ala,
Tegesipun
: utawi anulak ingkang sumedya mendamel awon.
Lara
roga sumingkir kalangkung tebih,
Tegesipun
: tumpraping sesakit ingkang tumuju dhateng sariro sami sumingkir tebih.
Luput
kang wisa guna.
Tegesipun
: Sanajan dipun gunani ing japa mantra tuwin kenging wisa, inggih mboten saget
tumama.
Kaping
34 :
Gunung
sewu dadya pager mami,
Katon
murub kang samya tumingal,
Sakeh
lara sirna kabeh,
Luputing
tuju teluh,
Taragyana
tenung jalengki,
Bubar
ambyar suminggah,
Sri
sadana lulut,
Punika
sih rahmatullah,
Rahmat
jati jumeneng wali jasmani,
Iya
sang jati mulya.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Santosaning
piyandel kala wau kaupamaaken kados dene gadhah pager gunung sewu. Sinten
ingkang mirsani dhateng kita katingal murub. Sakathahing sesakit sirna sadaya,
sarta linepataken saking ing tuju, teluh, taragyana, tenung, jalengki
(bangsaning brekasakan). Sami minger andhelik ing panggenanipun
piyambak-piyambak. Namung Sri Sadana (lampahing sandhang tedha) ingkang sih
lulut menggah ingkang mekaten punika tegesipun : namung sih rahmatullah inggih
rahmat jati. Punika ingkang sejatosipun ingkang jumeneng Pangeraning Raga
inggih peparab SANG JATI MULYA.
Kaping
35 :
Ingaranan
Rara Subaningsih,
Katumingal
samya sih sedaya,
Kedhep
sapari polahe,
Ken
lara sirna larut,
Tan
tumama ing awak mami,
Kang
sangar dadi tawar,
Kang
gething sih lulut,
Saking
dhawuh sipat rahman,
Iya
rahmad rahayu rineksa neki,
Sarana
kangge methak.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Inggih
punika dipun wastani Rara Subangsih (samading Pangeran) sinten ingkang mirsani
sami asih sadaya.Satindak-tandukipun dipun remeni ingakathah.
Kathah
sakit sami sirna larut, boten saget tumama ing badan kita.
Siti
ingkang sangar dados tawar, sinten ingkang gething dados tresna.
Sedaya
wau katarik saking daya sabda pangandikaning ingkang sipat Rahman (langgeng).
Inggih
sipat Rohmad ingkang rumeksa dhateng karahayon.
Sinten
ingkang kepengin kadunungan daya ingkang makaten wau, sarananipun anglampahi
methak.
Kaping
36 :
Yen
lumampah kang mulat awing wring,
Singa
barong kang padha rumeksa,
Gajah
meta neng wurine,
Macan
gembong ing ngayun,
Naga
raja ing kanan kering,
Singa
mulat jrih tresna,
Jim
setan lawan manusa,
Padha
kedhep teluh lawan hantu bumi,
Ajrih
lumayu ngindhar.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Manawi
angleresi lumampah ingkang mirsa rumaos giris. Bebasanipun singa barong sami
rumeksa, gajah ingkang saweg ngamuk ingkang rumeksa ing wingking, sima gembong
ing ngajeng. Rajane sawer ingkang wonten ing kiwa tengen.
Dados
sinten ingkang mirsa dhateng kita rumaos ajrih kaliyan tresna.
Jim
setan, sesamining tiyang sedaya sami kedhep,paneluhan tuwin hantu bumi sami
lumajeng sipat kuping.
Kaping
37 :
Yen
sumimpen tawa barang kalir,
Upas
bruwang racun banjur sirna,
Temak
kalis sabarang reh,
Jemparing
towok putung,
Pan
angleyang tumibeng siti,
Miwah
saliring braja,
Tan
tumama mring sun,
Cendhak
cupet dawa tuna,
Miwah
sambaing setan tenung padha bali,
Kedhep
wedi maring wang.
Kawedaraken
suraosipun makaten :
Tumprap
ingkang anggadhahi ngelmi wau, sanadyan mboten kaesthi, ugi sampun anggadhahi
daya tawa sakaliring upas, racun trawang sedaya sami sirna wisanipun. Ing
wusana saget kalis dhateng samukawis sipat damel.
Upami
dipun jemparing, dipun towok, sami putung lajeng sami angleyang dhawah ing
siti. Tuwin sakkathahing dedamel boten tumama dhateng badhan kita .
Ingkang
dedamelipun celak cupet, ingkang panjang mboten dumugi, tuwin tumprap setan,
tenung sami wangsul piyambak. Sami rumaos ajrih asih dhateng kita.
Kaping
38 :
Ana
peksi mangku bumi langit,
Manuk
iku indah warnanira,
Sagoro
erob wastane,
Uripe
manuk iku,
Amimbuhi
ing jagad iki,
Warnanipun
sekawan,
Sikile
wawolu,
Kulite
iku sarengat,
Getihipun
tarekat ingkang sejati,
Ototipun
hakekat.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Ana
peksi mangku bumi langit,
Ingkang
ngaten menika sualaning ngelmi,
Katranganipun
: Ingsun : inggih punika panguaosipun amurba bumi tuwin langit.
Manuk
iku indah warnanira,
Katranganipun
: Wujuding cahya nukat Gaib (wiji ingkang samar).
Sagoro
erob wastane,
Katranganipun
: Dumunung ing jagad sunya ruri.
Uripe
manuk iku, Amimbuhi ing jagad iki,
Katranganipun
: Ingsun wau gesangipun saged murakabi ing jagad sak isinipun sadaya.
Warnanipun
sekawan,
Katranganipun
Anasir 4 prakawis ingkang minangka embanan.
Sikile
wawolu,
Katranganipun
: Roh ilapi punika, Anggadhahi sorot 8 prekawis ingih punika : Cahya :1.
cemeng,2. abrit, 3. Jene, 4. pethak, 5. ijem. 6. ijem nem, 7. jambon, 8. wungu.
Kulite
iku sarengat,
Katranganipun
: Anedhahaken praboting ngelmi kedah mawi sarengat (tumindak raga).
Getihipun
tarekat ingkang sejati,
Katranganipun
: praboting ngelmi kedah mawi tarekat (lampahinh manah).
Ototipun
hakekat,
Katranganipun
: praboting ngelmi kedah mawi tarekat (lampahinh jiwa).
Kaping
39 :
Dagingipun
makripat sejati,
Cucukipun
sejatining sadad,
Eledan
tokid wastane,
Ana
dene kang manuk,
Pupusuhe
supiyah nenggih,
Amperune
amarah,
Mutmainah
jantung,
Luamah
wadhuke ika,
Manuk
iku anyawa papat winilis,
Nenggih
manuk punika.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Dagingipun
makripat sejati,
Katranganipun
: Praboting ngelmi kedah mawi makripat (lampahing raos).
Cucukipun
sejatining sadad,
Katranganipun
: Kapitadosanipun panggalih angesthi kempaling kawula-gusti.
Eledan
tokid wastane,
Katranganipun
: Dedasaring tekatipun mawi tokid.
Ana
dene kang manuk,
Pupusuhe
supiyah nenggih,
Katranganipun
: Wondene praboting manungsa ; hawa nepsu.
1.
panggenanipun ing limpa.
Amperune
amarah.
Katranganipun
:
2.
Amarah : pamanggenipun ing rempelo.
Mutmainah
jantung.
Katranganipun
:
3.
Mutmainah : pamanggenipun ing ginjel.
Luamah
wadhuke ika.
Katranganipun
:
4.
Aluamah : Pamanggenipun ing wadhuk.
Manuk
iku anyawa papat winilis,
Nenggih
manuk punika.
Katranganipun
: Manungsa punika anggadhahi roh 4 perkawis inggih punika : 1. Roh Jasmani, 2.
Roh Nurani, 3. Roh Nabati, 4. Roh Hewani.
Kaping
40 :
Uninipun
Jabarail singgih,
Socanipun
punika kumala,
Anetra
wulan srengege,
Napas
Nurani iku,
Grananipun
tursina nenggih,
Angaup
soring aras,
Karma
kalihipun,
Ing
gunung arpat punika,
Uluwiyah
ingloh kalam wastaneki,
Ing
gunng manik maya.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Uninipun
Jabarail singgih,
Katranganipun
: Manungsa punika pangandikanipun ingkang rumeksa Jabarail.
Socanipun
punika kumala,
Katranganipun
: Manikipun manik kumala inggih punika jumenengipun sang guru jati.
Anetra
wulan srengege,
Katranganipun
: Ingkang jumeneng wonten ing netra punika cahya Nur Muhammad.
Napas
Nurani iku,
Katranganipun
: Roh nurani punika pamanggenipun ing napas.
Grananipun
tursina nenggih,
Tegesipun
: Grana punika ibaratipun gunung Tursina.
Angaup
soring aras,
Tegesipun
: Dumunung sangandhaping pangarasan.
Karma
kalihipun,
Ing
gunung arpat punika,
Katranganipun
: Karna kalih punika ibaratipun redi Arpat.
Uluwiyah
ingloh kalam wastaneki,
Ing
gunng manik maya.
Katranganipun
: Uluwiyah punika papan wiyar ingkang padhang, ingkang jumeneng kawastanan
ingsun.
Kaping
41 :
Ana
kidung akadang premadi,
Among
tuwuh ing kawasanira,
Nganakaken
sakciptane,
Kakang
kawah punika,
Kang
rumeksa ing wak mami,
Anekaaken
sedya,
Ing
kawasanipun,
Adhi
ari-ari,
Kang
mayungi ing laku kawasaneki,
Anekaaken
pangarah.
Kawedharaken
suraosipun makaten:
Wonten
puji tumprap dhateng sedherek kita piyambak. Menggah kuawajibanipun amomong
dhateng gesang kita. Inggih punika ingkang saget angawontenipun sacipta kita.
Kadosta
: Kakang kawah punika ingkang rumeksa ing badan kita. Anggadhahi panguaos saget
andhatengaken ing karsanipun. Adhi ari-ari punika kuaosipun angayomi ing
salampah-lampah kita, saget andhatengaken ing panggayuh kita.
Kaping
42 :
Punang
getih ing raina,
Ngrerewangi
Allah kang kuwasa,
Andadeaken
kersane,
Puser
kawasanipun,
Nguyu-uyu
sabawa mami,
Nuruti
ing panedha,
Kawasani
reku,
Jangkep
kadangingsun papat,
Kalimane
pancer wus dadi sawiji,
Tunggal
sawujuding wang.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Dene
tumprap erah, atas kuasanipun Gusti Allah, ing sarinten dalunipun angrerencangi
andadosaken punapa ingkang sakersanipun. Tumprap puser kuasanipun nguyun-uyun
ing sak solah bawa kita, inggih punika anuruti ing panyuwun kita. Sampun
jangkep panguasanipun sedherek kita sekawan. Jangkepipun gangsal dumunung ing
pancer sampun dados satunggal kempal kaliyan wujud kita.
Kaping
43 :
Yeku
kadangingsun kang umijil,
Saking
marga ina sareng samya,
Sadina
awor enggone,
Sakawan
kadangingsun,
Ingkang
ora umijil saking,
Marga
ina punika,
Kumpule
lan ingsun,
Dadya
makdum sarpin sira,
Wewayangan
ing dad samya dadya kanthi,
Saparan
datan pisah.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Sederek
kita ingkang sekawan, inggih punika : ingkang lair sareng sedinten saking ing
marga ina (Baga). Wondene ingkang mboten medal ing marga ina piyambakipun dados
makdum sarpin. Jumenengipun dados wewayangan kita, sedaya wau saget dados
rencang, dhateng pundi purug kita mboten pisah.
Kaping
44 :
Yen
angidung poma den memetri,
Memule
sega golong lima,
Takir
ponthang wewadhahe,
Ulam-ulamanipun,
Ulam
Tasik rawa lan kali,
Ping
pat iwak bengawan,
Mawa
gantal ku,
Rong
supit binungkus samya,
Apan
dadi nyawungkus arta sadhuwit,
Sawungkuse
punika.
Kaping
45 :
Tumpangnya
neng ponthangnya,
Dadya
limang wungkus semi ponthang lima,
Simung
sekar cempakane,
Loro
saponthangipun,
Kembang
boreh dupa ywa lali,
Memetri
ujub ira,
Donganira
Mahmud,
Poma
dipun lakonana,
Saben
dina nuju kelairan neki,
Agung
sawabe ika.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Sinten
ingkang nindaaken pujian angesti dhateng sedherekipun piyambak wau, manawi
ngleresi dinten tingalanipun, mugi damel kawilujengan, memetri utawi amemule
sekul golong gangsal jodho dipun wadhahi takir ponthang dados gangsal takir.
Dene ulam-ulamipun, ulam loh ingkang wedalan : Tasik, lepen,tuwin bengawan.
Sarta mawi sekar gantal kalih supit dipun wungkusi dados gangsal. Ing
sawungkusipun dipun sukani arta sabribil, lajeng katumpangaken ing takir
pontang wau. Tuwin malih dipun sukani sekar cempaka. Mugi sami dipun lampahono
ageng sawabipun.
Kaping
46 :
Balik
lamun nora den lakoni,
Kadangira
pan padha ngrencana,
Temah
ura sak ciptane,
Sasedyanira
wurung,
Lawan
luput sak ngarah neki,
Akarepira
wigar,
Gagar
datan antuk,
Saking
kurang temenira,
Madhep
laku iku den awas den eling,
Tamat
ingkang kidungan.
Kawedharaken
suraosipun makaten :
Kosok
wangsulipun manawi mboten dipun lampahi wilujengan wau, sedherek gangsal lajeng
angrencana.
Amargi
mboten dipun sumerapi inggih punika saget kedadosan pikiranipun lajeng ura
mboten kanten-kantenan. Ing wusana punapa ingkang dipun gayuh lepat, tuwin
punapa kersanipun wigar, mboten saget dumugen.
Menggah
kedadosan ingkang makaten wau namung saking kirang temenipun dating piwulang.
Mila ngagesang wajib madhep manteb dhateng lampah, nanging kedah kanthi lampah
awas tuwin enget.
Dugi
samanten sampun tamat ingkang kawastanan.
Sumber
Referensi :
SERAT
KIDUNGAN KAWEDAR
KIDUNG
KAWEDAR SAKING AKSARA JAWI KASALIN,
KABABAR
AKSARA LATIN
KIDUNGAN
PUNIKA SERAT KINA PRALAMBANG
NGELMI
ISLAM INGKANG SEJATI, TUWIN
MINONGKO
WEWARAH TUWIN PAMUJINING
KAWULO
DHATENG GUSTI, IKETANIPUN
KANJENG
SUNAN KALIJAGA
WALIYULLAH
NUSA JAWI
KASAMBETAN
IKETANIPUN
KYAI
RONGGO SUTRASNO
PUJONGGO
AGENG
KERATON
DALEM SURAKARTA HADININGRAT
KAWEDARAKEN
DENING : R. WIRYA PANITRA KUSUMA DININGRAT, SURAKARTA
Penerbit
: TAN KOEN SWI
KEDIRI
1912