NGUNDUH WOHING PAKARTI
Makna saka tema blog iki bisa ditegesi ing ngisor iki :
1. Ngundhuh wohing pakarti bisa ditegesi manawa apa wae sing ditindakake bakal ngasilake asil sing padha.
2. Ngunduh wohing pakarti, inggih menika paribasan wonten ing basa Jawi ingkang mratelakaken bilih ingkang kita tandur (ditindakaken) menika badhe ngentukaken asilipun.
3. Ngunduh wohing guruti tegese saben wong kudu tanggung jawab marang tumindake.
4. Ngundhuh tegese metik, wohing tegese woh pakarti tegese tumindak.
5. Ngunduh wohing pakarti tegesipun methik woh saking tumindak. Tumindak becik utawa ala kabeh bakal oleh ganjaran. Wektu bisa langsung utawa mengko.
6. Ngunduh wohing pakarti, inggih menika paribasan ing basa Jawi ingkang mratelakaken bilih ingkang kita nandur (ditindakaken) menika badhe ngentukaken asilipun. Yen ana wong sing nindakake kabecikan, dheweke bakal ngasilake asil saka kabecikan kasebut. Bisa uga dheweke ora langsung panen, nanging anak-anake utawa turunane sing seneng. Kosok baline, yen ana wong sing tumindak ala, nglarani wong lan liya-liyane, mula asile tumindak ala mau uga bakal nemoni dheweke. Nanging, tumindak becik lan ala kabeh bakal diganjar. Mula kita minangka manungsa kudu becik marang sapadha-padha lan marang alam semesta.
Wonten ing cariyos wayang, tuladhanipun ing cariyos Ramayana utawi Baratayudha, pikantuk gambaran bilih para Korawa kalah perang amargi tumindak licik ingkang dipuntindakaken dhateng para Pandhawa. Contone, ing episode Pandhawa Main Dadu, contone, kamenangane para Korawa amarga saka licike Mahapatih Shakuni, lan salah sawijining episode sing bertentangan banget karo moral lan prilaku satriya yaiku nalika Dursasasono nyuwek Dewi Draupadi, yaiku. garwane Yudistira, wuda. Nanging amarga pitulungan saka dewa, Dewi Drupadi ora bisa wuda amarga kain sing dienggo ora ana ujunge. Saka kene Dewi Drupadi supata utawa supata yen dheweke bakal ngombe getihe Dursasono, lan pungkasane kedadeyan. Semono uga ing crita Ramayana, Dosomuka utawa Rahwono pungkasane kudu kalah ing perang nglawan Romowijoyo. Indrajit kang nduweni daya ghaib kang ora ana tandhingane uga bisa dikalahake, semono uga Dosomuko kang nduweni kakuwatan gaib kang ora ana tandhingane, uga bisa dikalahake dening Romowijoyo.
Saben langkah sing ditindakake mesthi ana akibat sing ngiringi, yaiku karma. Menawi ingkang dipun tindakaken sae, ingkang dipun angsal ugi sae. Ing sisih liya, yen sampeyan nindakake tumindak ala, sampeyan bakal entuk tanggapan sing ala. “Sing sapa nglakoni kabecikan sathithik (wiji dzarrah), mesthi bakal weruh (wangsulane). Lan sapa sing nglakokaké ala (wiji dzarrah) sathithik, mesthi bakal weruh (bales).”
(QS. az-Zalzalah: 7 – 8)
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُۥ
Tegese: Sing sapa nglakoni kabecikan seberat dzarrah, mesthi bakal weruh (wangsulane).
وَمَنْ يَّعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَّرَهٗ ࣖ
Lan sapa wonge kang nglakoni ala kang bobote zarrah, mesthi bakal weruh (wangsulane).
Sing nggumunake, kita ora bisa prédhiksi kapan karma bakal teka lan ing wangun apa. Bisa uga kedadeyan langsung, bisa uga sabanjure, utawa malah ing akhirat. Bisa uga padha karo tumindak kita, bisa uga ing wangun liya. Kita mung bisa nampa. Kabar apik, kajaba diwenehi kamardikan, kita uga diwenehi instruksi supaya kita ngerti arah sing bakal nuntun menyang kawilujengan, lan arah sing bakal nyebabake cilaka. Sanadyan mangkono, kita tetep nyawang adoh. Pokoke manungsa, sombong ora bisa diukur.
Tetep adoh saka tumindak mbebayani. Ngombe, ngrokok, judi, korupsi, lan liya-liyane. Tikelake tumindak sing migunani kanggo awake dhewe lan wong liya. Aja lali, didik keluarga/anak kita kanthi becik. Apik utawa ala iku uga tanggung jawab kita minangka wong tuwa lan bakal tanggung jawab. Nalika kita minangka wong tuwa nglirwakake ndhidhik anak, aja ngarahake sikape, ujare, mula bocah-bocah bakal luwih kena pengaruh lingkungane. Kabecikan kang kita tampa iku asil saka tumindak becik. Dene kasangsaran ingkang kita tampa punika jalaran saking tumindak ala ingkang sampun kita tindakaken. Disengaja utawa ora, kita sadar utawa ora ngerti. Kita ora kudu nyalahké sapa waé sing nandhang sangsara ing urip iki. Aja nyalahke kahanan, apamaneh nolak kasunyatan pahit sanajan urip iki. Amarga awake dhewe nindakake, kita uga entuk.
****
NGUNDUH WOHING PAKARTI
Makna tema blog ini bisa berarti sebagai berikut :
1. Ngundhuh wohing pakarti dapat diartikan apapun yang kita lakukan akan membuahkan hasil yang sepadan.
2. Ngunduh wohing pakarti, adalah pepatah dalam hahasa Jawa untuk menyatakan bahwa apa yang kita tanam (perbuat) akan kita petik hasilnya.
3. Ngunduh wohing pakarti adalah setiap orang bertanggung jawab atas perbuatannya.
4. Ngunduh itu artinya memetik
Wohing itu bermakna buah
Pakarti itu bermakna perbuatan.
5. Ngunduh wohing pakarti berarti memetik buah akibat perbuatan. Perbuatan baik maupun buruk semua akan mendapat balasan. Waktunya bisa seketika atau nanti.
6. Ngunduh wohing pakarti, adalah pepatah dalam hahasa Jawa untuk menyatakan bahwa apa yang kita tanam (perbuat) akan kita petik hasilnya. Jika seseorang berbuat baik maka dia akan memetik hasil kebaikan itu. Bisa jadi dia tidak memetik hasilnya secara langsung, melainkan anak atau keturunannya yang menikmati. Sebaliknya jika seseorang berbuat buruk, banyak menyakiti orang dan lainnya, maka hasil perbuatan buruk itu juga akan menimpa dirinya.
Bagaimanapun juga perbuatan baik maupun buruk semua akan mendapat balasan. Oleh karena itu kita sebagai manusia haruslah berlaku baik terhadap sesama dan terhadap alam semesta.
Di dalam cerita pewayangan, misalnya di dalam cerita Ramayana atau Baratayudha, maka didapatkan gambaran bahwa para Kurawa itu kalah di dalam peperangan karena tindakan licik yang dilakukannya selama itu terhadap para Pandawa. Misalnya di dalam episode Pandawa Main Dadu, misalnya kemenangan Kurawa adalah karena kelicikan Mahapatih Sangkuni, dan salah satu episode yang sangat bertolak belakang dengan moral dan perilaku seorang ksatria adalah di kala Dursasono menelanjangi Dewi Drupadi istri Yudistira. Tetapi karena pertolongan para Dewa, maka Dewi Drupadi tidak bisa ditelanjangi karena kain yang dipakai itu tidak ada ujungnya. Dari sini, Dewi Drupadi bersumpah atau supata bahwa dia akan meminum darah Dursasono, dan akhirnya itulah yang terjadi. Demikian pula di dalam cerita Ramayana, Dosomuka atau Rahwono akhirnya juga harus menelan kekalahan di dalam peperangan melawan Romowijoyo. Indrajit yang memiliki kesaktian tiada tara juga bisa dikalahkan, demikian pula Dosomuko yang memiliki kesaktian tiada tara juga berhasil dikalahkan oleh Romowijoyo.
Setiap langkah yang dijalani akan selalu ada akibat yang menyertainya, itulah karma. Jika yang dilakukan baik, maka yang didapatkan juga baik. Sebaliknya, jika yang dilakukan buruk, maka akan mendapat balasan yang buruk pula.
“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sekecil (biji dzarrah) apapun, niscaya dia akan melihat(balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sekecil (biji dzarrah) apapun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.“
(QS. az-Zalzalah: 7 – 8)
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُۥ
Artinya: Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.
وَمَنْ يَّعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَّرَهٗ ࣖ
Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan seberat zarrah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.
Menariknya, karma tidak dapat kita prediksi kapan datangnya dan dalam bentuk apa. Mungkin langsung terjadi, mungkin juga lain kali, atau bahkan di akhirat nanti. Mungkin serupa dengan perbuatan kita, bisa juga dalam bentuk lainnya. Kita hanya dapat menerimanya.
Kabar baiknya, selain diberi kebebasan kita juga diberi petunjuk agar tahu arah mana yang akan membawa keselamatan, arah mana yang akan membawa celaka. Meskipun begitu, tetap saja kita memalingkan muka. Dasarnya manusia, sombongnya tidak terkira.
Jauhilah perbuatan-perbuatan yang merugikan. Minum minuman keras, merokok, judi, korupsi, dan sebagainya. Perbanyaklah perbuatan yang bermanfaat bagi diri sendiri dan sesama. Jangan lupa, didiklah keluarga/anak-anak kita dengan baik. Baik-buruknya mereka juga tanggung jawab kita sebgai orang tua dan akan dimintai pertanggungjawabannya. Ketika kita sebagai orang tua lalai mendidik anak, tidak mengarahkanc sikapnya, tutur katanya, maka anak akan lebih terpengaruh dengan lingkungannya.
Kebaikan yang kita terima adalah akibat dari perbuatan baik. Sedangkan penderitaan yang kita terima merupakan akibat dari perbuatan buruk yang pernah kita lakukan. Entah disengaja atau tidak, kita sadari atau tidak kita sadari. Selayaknya kita tidak menyalahkan siapapun atas penderitaan hidup ini. Tidak menyalahkan keadaan, apalagi menolak kenyataan yang pahit sekalipun dalam hidup ini. Karena kita sendiri yang melakukan, kita juga yang mendapatkan.
Imajier Nuswantoro