NABOK NYILIH TANGAN
Ing ngisor iki tegese paribasan nabok nylih tangan :
1. Nabok ganti tangan nggambarake wong sing ora wani ngadhepi mungsuh lan kanthi meneng-meneng njaluk tulung marang wong liya.
2. Nabok nyilih tangan, yaiku ngrugekake wong liya, biasane kanggo tujuan tartamtu, nanging kaya wong liya sing nindakake.
3. Nabok genti tangan mujudake paribasan Jawa kang tegese tumindak ala kanthi mrentah wong liya. Paribasan sindiran ala Jawa iki nuduhake sipat pengecut.
Filosofi Jawa nabok nyilih tangan secara harfiah tegese kaya ngono. Luwih jembar bisa ditegesi tumindak kadurjanan kanthi nggunakake tangane wong liya.
Nabok nylih tangan iku istilah Jawa sing tegesé nggebug kanthi nyilih tangané wong liya. Tumindak iki asring ditindakake dening wong sing pengin nyingkiri akibat saka tumindak kasar sing ditindakake.
Ing sawetara kasus, nabok nyilih tangan uga digunakake minangka teknik mbales dendam utawa kanggo ndhelikake identitas pelaku. Nanging, tumindak ganti tangan iku sejatine tumindak kadurjanan sing ngrugekake wong liya. Wong sing dadi korban tumindak kasebut ora mung ngrasakake nyeri fisik, nanging uga rumangsa ora aman lan kaancam. Kajaba iku, tumindak iki uga bisa nyebabake konflik lan kekerasan sing luwih gedhe.
Mula, kita kudu waspada marang wong sing seneng ganti tangan. Kita kudu wani nglaporake tumindak kekerasan sing ditindakake dening wong liya, sanajan sing nindakake yaiku wong sing kita kenal utawa cedhak karo kita.
Ing riwayat Nabi Muhammad SAW.
Nabi Muhammad uga nate dipitnah marang wong arep nabok nyilih tangan, kanthi kemampuan kanggo nggawe argumentasi sanajan ora ndhukung bukti.
Bab punika kasebat wonten ing Al-Qur’an, An Nisa’ ayat 105 :
اِÙ†َّآ اَÙ†ْزَÙ„ْÙ†َآ اِÙ„َÙŠْÙƒَ الْÙƒِتٰبَ بِالْØَÙ‚ِّ Ù„ِتَØْÙƒُÙ…َ بَÙŠْÙ†َ النَّاسِ بِÙ…َآ اَرٰىكَ اللّٰÙ‡ُ ۗÙˆَÙ„َا تَÙƒُÙ†ْ Ù„ِّÙ„ْØ®َاۤÙ‰ِٕÙ†ِÙŠْÙ†َ Ø®َصِÙŠْÙ…ًا ۙ
Tegese :
“Satemene Ingsun wus nurunake kitab marang sira kanthi kayekten, supaya sira bisa ngadili antaraning manungsa lan apa kang wus didhawuhake Allah marang sira, lan aja sira padha dadi panyalahi. (wong lugu), amarga (mbela) wong khianat."
Nalika nafsiraken ayat punika, Syekh Imam Al-Hafiz, Imaduddin Abul Fida Ismail binul Khatib Abu Hafs Umar bin Katsir ing karya populeripun Tafsir Ibnu Katsir, antara liya, ngutip hadits saka Musnad Imam Ahmad.
Hadits kang asale saka Waki' lan diputusake sahih dening Syuaib al-Arna'uth, nyritakake critane wong loro saka kancane Ansar kang padha regejegan bab waris lan sambat marang Nabi Muhammad SAW.
Amarga wong loro mau ora nggawa dalil kang nyata, Nabi SAW ngendika, "Satemene sira padha sambat marang Ingsun tumrap pasulayanira, dene Ingsun iki manungsa, satemene sawenehing sira ana kang luwih kuwat padune tinimbang sawenehe liyane, lan Ingsun kang mutusake ing antarane sira. adhedhasar apa kang dakrungu.Sapa kang Ingsun paring putusan kalawan ngurangi hak-hak sadulure, mula aja nganti njupuk, amarga kang dakputusake marang dheweke iku ukara saka neraka kang bakal teka nganggo wesi panas ing gulu. ing dina kiyamat."
Krungu pangandikane Rasulullah SAW, wong loro mau banjur nangis. Wong loro mau banjur matur, "Hakku marang sedulurku." Rasulullah SAW lajeng ngendika malih, "Yen mangkono pangandikane sira loro, mangka sira padha mangkata sumpah, banjur piliha kang bener, banjur sira undhi lan sira kabeh padha nghalalake sapa kang duwe.
****
Terjemahannya dalam bahasa Indonesia :
NABOK NYILIH TANGAN
Berikut dibawah ini adalah arti dari peribahasa nabok nyilih tangan :
1. Nabok nyilih tangan adalah menggambarkan orang yang tidak berani menghadapi musuhnya dan meminta bantuan orang lain diam-diam.
2. Nabok nyilih tangan yaitu mencelakakan orang lain, biasanya untuk tujuan tertentu, tetapi seolah-olah orang lainlah yang melakukan.
3. Nabok nyilih tangan merupakan peribahasa Jawa yang berarti melakukan perbuatan buruk dengan cara menyuruh orang lain. Secara negatif peribahasa Jawa tersebut mengacu pada sikap pengecut seseorang.
4. Nabok nyilih tangan (memukul dengan meminjam tangan orang lain). Artinya, dia akan berusaha memprovokasi agar ada orang yang mau mengambil tindakan terhadap pihak yang diklaim telah menzaliminya tersebut.
Filosofi Jawa nabok nyilih tangan ini secara harfiah artinya memang seperti itu. Secara lebih luas dapat diartikan melakukan kejahatan dengan menggunakan tangan orang lain.
Nabok nyilih tangan adalah istilah dalam bahasa Jawa yang secara harfiah berarti memukul dengan meminjam tangan orang lain. Tindakan ini seringkali dilakukan oleh seseorang yang ingin menghindari konsekuensi dari tindakan kekerasan yang dilakukannya.
Dalam beberapa kasus, nabok nyilih tangan juga digunakan sebagai teknik balas dendam atau untuk menyembunyikan identitas pelaku kejahatan. Namun, tindakan nabok nyilih tangan sebenarnya merupakan kejahatan yang merugikan orang lain.
Orang yang menjadi korban tindakan ini tidak hanya merasakan sakit fisik, tetapi juga merasa tidak aman dan terancam. Selain itu, tindakan ini juga dapat memicu konflik dan kekerasan yang lebih besar.
Oleh karena itu, penting bagi kita untuk mewaspadai orang yang gemar melakukan nabok nyilih tangan. Kita harus berani melaporkan tindakan kekerasan yang dilakukan oleh orang lain, bahkan jika pelakunya adalah orang yang kita kenal atau dekat dengan kita.
Di dalam riwayat Nabi Muhammad SAW.
Nabi Muhammad SAW juga pernah hendak dimanfaatkan orang yang ingin nabok nyilih tangan, dengan kemampuannya dalam membuat argumen meski tanpa didukung bukti.
Hal ini diabadikan dalam Al Quran surat An Nisa' ayat 105 :
اِÙ†َّآ اَÙ†ْزَÙ„ْÙ†َآ اِÙ„َÙŠْÙƒَ الْÙƒِتٰبَ بِالْØَÙ‚ِّ Ù„ِتَØْÙƒُÙ…َ بَÙŠْÙ†َ النَّاسِ بِÙ…َآ اَرٰىكَ اللّٰÙ‡ُ ۗÙˆَÙ„َا تَÙƒُÙ†ْ Ù„ِّÙ„ْØ®َاۤÙ‰ِٕÙ†ِÙŠْÙ†َ Ø®َصِÙŠْÙ…ًا ۙ
Artinya :
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi penantang (orang yang tidak bersalah), karena (membela) orang-orang yang khianat."
Dalam menafsirkan ayat tersebut, Syekh Imam Al-Hafiz, Imaduddin Abul Fida Ismail ibnul Khatib Abu Hafs Umar ibnu Katsir dalam karya populernya Tafsir Ibnu Katsir antara lain mengutip hadis dari Musnad Imam Ahmad.
Hadis yang berasal dari Waki' dan dinilai shahih oleh Syu'aib al-Arna'uth itu mengisahkan dua orang laki-laki dari sahabat Anshar yang bertikai tentang warisan, mengadu kepada Nabi Muhammad SAW.
Karena keduanya tidak membawa bukti yang jelas, maka Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya kalian mengadukan pertikaian kalian kepadaku sementara aku adalah manusia. Pasti sebagian kalian lebih kuat hujahnya dari sebagian yang lain. Dan aku memutuskan di antara kalian berdasarkan apa yang aku dengar. Barangsiapa yang aku beri keputusan kepadanya dengan mengurangi hak saudaranya, maka janganlah ia mengambilnya, karena yang aku putuskan untuknya adalah putusan dari neraka yang ia akan datang dengan diletakkan di lehernya besi panas pada hari kiamat."
Mendengar sabda Rasulullah SAW tersebut, kedua lelaki itu menangis. Masing-masing dari keduanya lalu berkata, "Hak saya untuk saudaraku."
Rasulullah SAW kemudian bersabda lagi, "Bila demikian yang kalian berdua katakan, maka pergilah dan bersumpahlah kemudian pilihlah kebenaran. Lantas kalian undi dan hendaknya setiap salah seorang di antara kalian berdua saling menghalalkan bagi siapa yang menjadi pemiliknya.