Tembang pangkur DAN CONTOH TEMBANG BERBAGAI TEMA
Tembang pangkur merupakan salah satu bagian dari tembang macapat yang bersastra Jawa. Pangkur berasal dari kata mungkur yang berarti mundur, menjauhkan diri, atau pergi.
Pangkur merupakan salah satu dari ke-11 jenis tembang macapat.
Ke-11 tembang macapat ini di antaranya adalah maskumambang, Mijil, Sinom, Kinanthi, Asmarandana, Gambuh, Dhandhanggula, Durma, Pangkur, Megatruh, dan Pocung.
Bagi masyarakat Jawa, macapat bukan hanya kesenian daerah, tetapi juga sebuah wadah yang berfungsi untuk member nasihat, amanat, dan alat pendidikan.
Karenanya, tiap-tiap jenis macapat mengandung nilai moral dan makna falsafah tersendiri, termasuk macapat yang akan kita bahas kali ini, yaitu Pangkur.
Selain nilai moral, setiap tembang macapat juga memiliki watak dan aturan yang membuatnya berbeda satu sama lain.
Pada kesempatan kali ini, kita akan membahas lebih lanjut tentang tembang macapat Pangkur.
Makna Tembang
Macapat Pangkur
Setiap tembang macapat memiliki nilai moral dan makna falsafah tersendiri.
Sesuai dengan judulnya, tembang Pangkur berasal dari kata “pangkur” yang berarti mungkur atau mundur.
mundur di dalam
tembang Pangkur
Mungkur atau mundur di sini diartikan bahwa manusia memiliki fase mundur dari segala hiruk pikuk duniawi dan beralih ke kehidupan spiritual.
Gambaran filosofi tembang ini adalah ketika manusia secara perlahan akan menyadari bahwa dirinya sudah semakin sepuh atau tua, organ di dalam tubuh pun sudah mulai rapuh.
Hal tersebut tampak seperti pertanda untuk lebih mendekatkan diri kepada Tuhan dan meninggalkan sifat duniawi.
Selain pengertian di atas, tembang Pangkur juga memiliki arti yang lain.
Pangkur juga diyakini berasal dari kata punggawa dalam golongan kependetaan. Arti ini seringkali termuat dalam piagam bahasa Jawa kuno.
Watak Tembang
Pangkur
Tembang Pangkur berarti mundur atau menanggalkan diri dari sifat duniawi.
Sebagaimana dijelaskan sebelumnya, setiap jenis macapat memiliki watak masing-masing sebagai pembeda antara satu jenis dengan yang lainnya.
Watak tembang Pangkur sendiri adalah kuat, ketulusan hati, gagah, serta yakin untuk mengubah diri ke arah yang lebih baik.
Tembang satu ini banyak digunakan untuk tembang-tembang bernuansa nasihat, cinta kepada Tuhan, pertemanan, pendidikan, hingga kesehatan.
Pangkur berwatak kuat, ketulusan hati, gagah, dan yakin untuk mengubah diri kea rah yang lebih baik.
Aturan atau
Paugeran Tembang Pangkur
Selanjutnya, kita akan membahas aturan atau paugeran tembang Pangkur, Adjarian. Aturan ini berupa guru gatra (baris), guru wilangan (suku kata), dan guru lagu (vokal).
1. Guru Gatra.
Tembang Pangkur memiliki delapan guru gatra. Artinya, setiap bait Pangkur terdiri dari delapan baris.
2. Guru Wilangan.
Guru wilangan tembang Pangkur adalah 8, 11, 8, 7, 12, 8, 8.
Artinya, baris pertama tembang Pangkur memiliki delapan suku kata, bari kedua terdiri dari 11 suku kata, begitu seterusnya hingga baris ke-8 yang memiliki delapan suku kata.
3. Guru Lagu.
Guru lagu tembang Pangkur adalah a, i, u, a, u, a, i.
Berarti, pada baris pertama tembang ini berakhir dengan huruf vokal “a”, baris kedua berakhir dengan huruf vokal “i”, begitu seterusnya hingga baris kedelapan yang berakhir di huruf vokal “i”.
Tembang pangkur masuk dalam urutan nomor 9 dari 11 macapat yang terdapat di Pulau Jawa. Menurut laman resmi Jogja Belajar Budaya, tembang pangkur atau mungkur artinya menyingkirkan hawa nafsu yang menggambarkan keadaan manusia ketika mencapai fase masa tua sudah mulai mendekatkan diri dengan kehidupan spiritual untuk bekal di akhirat.
Dari pengertian tersebut dapat disimpulkan bahwa tembang pangkur kerap dirasakan oleh seseorang yang telah menginjak usia senja yang kerap mengenang masa lalu dan buruk kemudian mengajak dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Tambang pangkur memiliki aturan dalam hal persajakan. Berikut penjelasannya.
Guru gatra : jumlah kalimat setiap bait 7 kalimat;
Guru wilangan : jumlah suku kata pada tiap larik yaitu 8, 11, 8, 7, 12, 8, 8 kalimat;
Guru lagu : jatuhnya vokal terakhir pada tiap larik yaitu a, i, u, a, u, a, i
Contoh Tembang
Pangkur BERBAGAI TEMA
Berikut ini berbagai contoh tembang pangkur yang populer di masyarakat Jawa. Berikut contohnya :
1. Tembang Pangkur tentang Nasihat Pendidikan
Ayo padha ing sekolah
Sinau supaya dadi wong sugih
Sugih pekarane ilmu
Ora sugih sing liya
ilmu iku penting kanggo anak putu
Supaya ngerti berjuang
Kanggo pangurip sing asli
Sregep Maca
Ayo padha sregep maca
Yakui maca buku basa jawi
Bukune sing werna biru
Isine macem rupa
Ngapalno tata cara nulis aksara
Nganti saget nulis lancar
Sekolah
Bocah bocah do sekolah
Wiwit mbiyen nalika iseh cilik
Sregep anggone sinau
Wayah esuk lan awan
Nglakokake perintahe para guru
Lan bisa ngerti agama
Agama ngersaning Gusti
Nuntut Ilmu
Nuntut ilmu neng sekolah
Bisa angerteni budi pekerti
Papan bisa nggo sinau
Wayah esok lan awan
Ngrungoake perintahe marang guru
Lan bisa ngerti agama
Agama kang migunani
Ngelmu
Kekerane ngelmu karang
Kakarangan saking bangsaning gaib
Iku boreh paminipun
Tan rumasuk ing jasad
Amung aneng sajabaning daging kulup
Yen kapengkok pancabaya
Ubayane mbalenjani
Pendidikan Dhuwur
Iku kaki takokena
Marang para sarjana kang martapi
Mring tapaking tepa tulus
Kawawa nahen hawa
Wruhanira mungguh sanyataning ngelmu
Tan mesthi neng janma wredha
Tuwin mudha sudra kaki
Sifat Mapan
Mapan wateke manusia
Pan ketemu ing laku lawan lingggih
Solah muna muninipun
Pan dadi panerengan
Kang painter kang bodho miwah kang luhur
Kang asor lan kang melarat
Tanapi ingkang asugih
Ngilmu Luhur
Pangkur Mingkar Mingkur
Mingkar mingkuring angkara
Akarana karenan mardi siwi
Sinawung resmining kidung
Sinuba sinukarta
Mrih ketarta pakartining ngelmu luhung
Kang tumrap ing tanah Jawa agama ageming aji.
Nimba Ilmu
Sekar pangkur ngilmu nyata
Diwiwiti sing sabar lan prihatin
Nimba ilmu marang guru
Wayah isuk lan awan
Mrih sukses sinau ilmu ingkang luhur
Ampun lali bab agama
Bab Agama marang Gusti
Pentinge Nimba Ilmu
Mangkono ilmu kang nyata,
Sanyatane mung we reseping ati,
Bungah ingaran cubluk,
Sukeng tyas yen den ina,
Nora kaya si punggung anggung gumunggung,
Ugungan sadina dina,
Aja mangkono wong urip.
Sregep Sekolah
Ayo padha nyang sekolah
Sinau supaya dadi wong sugih
Sugih pekarane ilmu
Ora sugih sing liya
Ilmu iku penting kanggo anak putu
Supaya ngerti berjuang
2. Tembang Pangkur tentang Agama
Ayo kanca padha sholat
Supaya pikanthuk rahmating gusti
Lan sregepa golek ilmu
Utamaning ilmu agama
Manut nasihat bapak ibu lan guru
Supaya slamet ing dunia
Lan saking karmaning gusti
3. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Kejujuran
Masa mengko mapan arang
Kang ketemu ing basa kang basuki
Ingkang lumrah wong puniku
Dhengki srei lan dora
Iren meren dahwen pinasten kumingsun
Opene nora prasaja
Jail mutakil bakiwit
4. Tembang Pangkur tentang Perjalanan Hidup
Asmaradana
Gegaraning wong akrami,
dudu bandha dudu rupa,
amung ati pawitané,
luput pisan kena pisan
yen ta gampang luwih gampang,
yen angèl angèl kalangkung,
tan kena tinumbas arta.
5. Tembang Pangkur tentang Kesehatan
Corona
Saiki ana corona
Corona ku virus sing mateni
Jaganen awakmu iku
Supaya awak kuat
Patuhi protokol kesehatan iku
Supaya awakmu sehat
Suntik awak nganggo vaksin
Njaga Awak
Wong ngaurip kudu njaga
Tegese kudu ngrawat lan ngurusi
Sukur yen sregep nyapune
Yen akeh sampah nglerah
Tandane kowe wis ora tau krungu
Marang pitutur kang mulyo
Pitutur kanggo nglestarik
Manut Protokol Kesehatan
Yo do menengo ning omah
Virus corona isih membayangi
Jogo jarak ditegakke
Ben awakmu dadi sehat
Teko menyang pusat vaksinasi iku
Ben ragamu tambah kuat
Ngadepi masa pandemi
6. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Alaning liyan den andhar
Ing becike liyan dipunsimpeni
Becike dhewe ginunggung
Kinarya pasamuan
Nora ngrasa alane dhewe ngendhukur
Wong mangkono wateknya
Nora kena denpedhaki
7. Tembang Pangkur
Pucung
Ngelmu iku kalakone kanthi laku
Lekase lawan kas
Tegase kas nyantosani
Setya budaya pangekese dur angkara
8. Tembang Pangkur tentang Filosofi Manusia
Maskumambang
Dhuh anak mas sira wajib angurmati,
marang yayah rena,
aja pisan kumawani,
anyenyamah gawe susah.
9. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Kalamun ana manugsa
Anyinggahi dugi lawan prayogi
Iku watake tan patut
Awor lawan wong kathah
Wong degsura ndaludur tan wruh ing edur
Aja sira pedhak-pedhak
Nora wurung neniwasi
Urip Sepisan
Uripe sepisan rusak
Nora mulur nalare ting saluwir
Kadi ta guwa kang sirung
Sinerang ing maruta
Gumarenggeng anggereng anggung gumrunggung
Pindha padhane si mudha
Prandhene paksa kumaki
Pentinge Nimba Ilmu
Mangkono ngelmu kang nyata
Sanyatane mung weh reseping ati
Bungah ingaranan cubluk
Sukeng tyas yen denina
Nora kaya si punggung anggung
Gumrunggung agungan sadina-dina
Aja mangkono wong urip
Wedhatama
Jinejer neng Wedhatama
Mrih tan kemba kembenganing pambudi
Mangka nadyan tuwa pikun
Yen tan mikasani rasa
Yekti sepi asepa lir sepah samun
Semangsane pasamuan
Gonyak ganyuk ngilingsemi
Njogo Sikap
Ing sabarang tingkah polah
Ing pangucap tanapi yen alinggih
Sungkan kasosor mbekipun
Pan lumuh kaungkulan
Ing sujanma pangrasane dhewekipun
Nora nana kang memadha
Angrasa luhur pribadi
Watak Becik
Aja nedya katempelan
Ing wewatek tan pantes ing bumi
Watak rusuh nora urus
unggal lawan manusa
Dipun sami karya labuhan kang patut
Darapun dadi tuladha
Tinita mring wong kang becik.
Lumoh Asor
Socaning jiwangganira
Jer katara lamun pacopan pasthi
Lumuh asor kudu unggul
Samengah sesorangan
Yen mengkono kena ingaran katungkul
Karem ing reh keprawiran
Nora enak itu kaki
Rendah Ati
Aja lunyu lemer granyah
Angrong-pasanakan nyuwur-gumuling
Ambuntut arit, arit puniku
Watakan tan raharja
Pan wong lunyu nora
Kena dipun enutm
Monyar-manyir tan antepan
Dene lumaren puniki
Watak Apik
Aja nedya katempelan
Ing wewatek tan pantes ing bumi
Watak rusuh nora urus
Tunggal lawan manusa
Dipun sami karya labuhan kang patut
Darapun dadi tuladha
Tinita mring wong kang becik.
Kautaman
Ginulang sadina-dina,
Wewekane tuwin basa besuki,
Ujub riya kabiripun
Sumanggah tan kanggonan
Mung sumendhe ing karsanira hyang agung
Ujar sirik kang rineksa
Becik
Alaning liyan den-andhar
Ing becike liyan dipun simpeni
Bechike dhewe ginunggung
Kinaryo pasamohan
Nora ngrasa alane dhewe ngendhukur
Wong kang mengkono wataknya
Nora pantes den pedhaki
Bakti Marang Wong Tuwa
Bakti marang ibu bapak
Aja maneni yen di nasehati
Budi pekerti kang luhur
Kudu kita tindakna
Iku printah gusti ingkang maha agung
Kanggo sedaya manungsa
Sing urip ing dunyo iki
Mangsa Pandemi
Saiki akeh perkara
Amarga asring sembrana mring Gusti
Pacoban pandemi virus
Corona saking China
Usaha lan tobat kang tansah njaga awakmu
Supaya angsal panraya
Urip bisa luwih becik
10. Tembang Pangkur tentang Kesehatan
Manut Protokol Kesehatan
Yo do menengo ning omah
Virus corona isih membayangi
Jogo jarak ditegakke
Ben awakmu dadi sehat
Teko menyang pusat vaksinasi iku
Ben ragamu tambah kuat
Ngadepi masa pandemi
11. Tembang Pangkur
Pangkur
Mingkar-mingkuring ukara,
akarana karenan mardi siwi,
sinawung resmining kidung,
sinuba sinukarta,
mrih kretarta pakartining ilmu luhung,
kang tumrap ing tanah Jawa,
agama ageming aji.
12. Tembang Pangkur Tentang Agama
Sekar pangkur ngilmu nyata.
Diwiwiti sing sabar lan prihatin.
Nimba ilmu marang guru.
Wayah isuk lan awan.
Mrih sukses sinau ilmu ingkang luhur.
Ampun lali bab agama.
Bab Agama marang Gusti.
13. Tembang Pangkur tentang Kesehatan
Njaga Awak
Wong ngaurip kudu njaga
Tegese kudu ngrawat lan ngurusi
Sukur yen sregep nyapune
Yen akeh sampah nglerah
Tandane kowe wis ora tau krungu
Marang pitutur kang mulyo
14. Tembang Pangkur tentang Pendidikan
Pentinge Nimba Ilmu
Mangkono ilmu kang nyata,
Sanyatane mung we reseping ati,
Bungah ingaran cubluk,
Sukeng tyas yen den ina,
Nora kaya si punggung anggung gumunggung,
Ugungan sadina dina,
Aja mangkono wong urip.
15. Tembang Pangkur tentang Nilai Kehidupan
Durma
Dipunsami hambanting sariranira,
cecegah dhahar guling,
darapon sudaa,
napsu kang ngambra-ambra,
rerema hing tyasireki,
dadi sabarang,
karsanira lestari
Tata Krama
Kikisane mung sapala
Palayune ngendelken yayah wibi
Bangkit tur bangsaning luhur
Lahiya ingkang rama
Balik sira sarawungan bae durung
Mring atining tata krama
Nggon anggon agama suci
Semangat Njalani Urip
Deduga lawan prayoga
Myang teringa watara away kari
Iku prabot satuhu
Tan kena tininggala
Tangi lungguh angadeg miwah lumaku
Angucap meneng anendra
Dugi-duga nora kari
Nggugu Rakyat
Nggugu karsane priyangga
Nora nganggo peparah lamun angling
Lumuh ingaran balilu
Uger ngguru aleman
Nanging janma ingkang wus waspadeng semu
Sinamun ing samudana
Sasadon ingadu manis
16. Tembang Pangkur tentang Nasihat Orang Tua
Bakti marang ibu bapak
Aja maneni yen di nasehati
Budi pekerti kang luhur
Kudu kita tindakna
Iku printah gusti ingkang maha agung
Kanggo sedaya manungsa
Sing urip ing dunyo iki
17. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Eling-eling para kanca
Linambaran ati kang kanthi suci
Sasi pasa pari kudu
Rinasa kanthi lega
Dhahar ngunjuk linampahan wanci dalu
Fitri ing wulan riyaya
Ana bebrayan puniki
18. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Nggugu karsane priyangga,
Nora nganggo peparah lamun angling,
Lumuh ingaran balilu
Uger guru aleman,
Nanging janma ingkang wus waspadeng semu,
Sinamun samudana,
Sesadoning adu manis
19. Tembang Pangkur tentang Pendidikan
Sekolah
Bocah bocah do sekolah
Wiwit mbiyen nalika iseh cilik
Sregep anggone sinau
Wayah esuk lan awan
Nglakokake perintahe para guru
Lan bisa ngerti agama
Agama ngersaning Gusti
20. Tembang Pangkur tentang Sinom
Sinom
Nuladha laku utama,
tumraping wong tanah Jawi,
wong agung ing Ngeksiganda,
panembahan Senapati,
kepati amarsudi,
sudane hawa lan nepsu,
pinesu tapa brata,
tanapi ing siyang ratri,
amemangun karyenak tyas ing sasama
21. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Wedhatama
Jinejer neng Wedhatama
Mrih tan kemba kembenganing pambudi
Mangka nadyan tuwa pikun
Yen tan mikasani rasa
Yekti sepi asepa lir sepah samun
Semangsane pasamuan
Gonyak ganyuk ngilingsemi
22. Tembang Pangkur tentang Kehidupan Manusia
Megatruh
Sigra milir sang gèthèk sinangga bajul,
kawan dasa kang njagèni,
ing ngarsa miwah ing pungkur,
tanapi ing kanan kéring,
sang gèthèk lampahnya alon.
23. Tembang Pangkur tentang Budaya
Ajar Basa Jawa
Wong Jawi kang trep budaya
Njaga adat lan aturan kang aji
Gemelan, batik lan lagu
Bisa dadi warisane
Supaya bisa di jaga anak putune
Supaya orang ilang
Menika budaya jawi
24. Tembang Pangkur tentang Budaya
Lunga Menyang Jakarta
Mlaku-mlaku ing kota Jakarta
Mendek ing wilayah pantai gading
Amargi kebelet tuku
Kaya dene kaos, jaket lan sepatu
Supaya dados kenangan
Lan ngerti yen wis ing mriki
Ajar Basa Jawa
Wong Jawi kang trep budaya
Njaga adat lan aturan kang aji
Gemelan, batik lan lagu
Bisa dadi warisane
Supaya bisa di jaga anak putune
Supaya orang ilang
Menika budaya jawi
Sinau Macapat
Sinau tembang macapat
Tembang sing paling gampil yaiku tembang mijil
Gatra ora luweh pitu
Luweh sako sekawan
Sing paling bener gatrane ana enem
Gatra ora keno salah
Sebab gatra iku penting
Lunga Menyang Jakarta
Mlaku-mlaku ing kota Jakarta
Mendek ing wilayah pantai gading
Amargi kebelet tuku
Kaya dene kaos, jaket lan sepatu
Supaya dados kenangan
Lan ngerti yen wis ing mriki
Sinau Aksara Jawa
Sinau aksara Jawa
Hanaca diwulu dadine hinici
Ra disuku dadine ru
Ngawe ng ngowone cecak
Mateni huruf iku kudu dipangku
Ngawe ra kudu dilayar
Terakhire iku lungsi
Lunga Menyang Yogyakarta
Sowan marang Yogyakarta
Iku papan paraning ngudi ngelmi
Jembar seserapanipun
Punika kang utama
Bakal wasis nalika priyatin laku
Upaya wengi rina
Dadiya prataping jalmi
25. Tembang Pangkur tentang Pendidikan
Sregep Maca
Ayo padha sregep maca
Yakui maca buku basa jawi
Bukune sing werna biru
Isine macem rupa
Ngapalno tata cara nulis aksara
Nganti saget nulis lancar
Lan ora ngisin-ngisini
Nuntut ilmu neng sekolah
Bisa angerteni budi pekerti
Papan bisa nggo sinau
Wayah esok Lan awan
Ngrungoake perintahe marang guru
Lan bisa ngerti agama
Ayo kanca di gatekna
Becik ala kudu di titeni
Menyang isuk golek ilmu
Sekolah sing tenanan
Supaya dadi wong sukses lan berilmu
Susah seneng di rasakna
Kanggo bekal urip iki
Pendidikan Dhuwur
Iku kaki takokena
Marang para sarjana kang martapi
Mring tapaking tepa tulus
Kawawa nahen hawa
Wruhanira mungguh sanyataning ngelmu
Tan mesthi neng janma wredha
Tuwin mudha sudra kaki
26. Tembang Pangkur tentang Nasihat
Watak Becik
Aja nedya katempelan
Ing wewatek tan pantes ing bumi
Watak rusuh nora urus
Tunggal lawan manusa
Dipun sami karya labuhan kang patut
Darapun dadi tuladha
Tinita mring wong kang becik.
27. Tembang Pangkur tentang Kisah Hidup Seseorang yang Telah Memiliki Kekasih
Gambuh
Aja nganti kabanjur,
barang polah ingkang nora jujur,
yen kebanjur sayekti kojur tan becik,
becik ngupayaa iku,
pitutur ingkang sayektos.
Tutur bener puniku,
sayektine apantes tiniru,
nadyan metu saking wong sudra papeki,
lamun becik nggone muruk,
iku pantes sira anggo
28. Tembang Pangkur Tema Pertemanan
Dolanan Bareng Kanca
Yo prakonco dolanan nang njobo
Ngopo awakmu kok meneng wae nang njero
Po ora kesel awakmu ndresusu wae
Yo prakonco do ndelok padang bulan
Awak seneng kabeh kumpul
Ojo susah dewe nang ati
Ngko tak kandake marang bune
Rukun Karo Kanca
Nyingkiri apa sing ala
Supaya dadi anak luweh becik
Ora kok seneng ganggu
gangguni kanca kanca
Dadio bocah sing manut lan sing lugu
Ora kok dadi nakal
29. Tembang Pangkur Tema Agama
Bangkit Mangungut Jiwangga
Sapantuk wahyuning Allah
Gya dumilah mangulah ngelmu bangkit
Bangkit mikat reh mangungut
Kukutaning jiwangga
Yen mangkono kena sinebut wong sepuh
Lirih sepuh sepi hawa
Awas roroning ngatunggil
Nggayuh Impen
an samar pamoring sukma
Sinukna ya winahya ing ngasepi
Sinimpen telenging kalbu
Pembukaning warana
Tarkeng saking liyep layaping ngaluyup
Pindha pesating supena
Sumusuping rasa jati
Mulih Mula Mulanira
Sajatine kang mangkana
Wus kakenan nugrahaning hyang widhi
Bali alaming ngasuwung
Tan karem karemean
Ingkang sipat wisesa winisesa wus
Mulih mula-mulanira
Mulane wong anom sami
30. Tembang Pangkur Tema Bangsa
Kamardikan nagri kita sayekti
Para pangarsa satuhu
Ngurbanake jiwa raga
Ugi lila donya brana bandha kaudhu
Sedaya mrih Indonesia
Mardika tur berdhikari
Berjuang Kangge Negara
Ing wekdal kang samenika
Mangga njagi kamardikan puniki
Sadaya sageda rukun
Berjuang ngge negara
Nyambut damel kanthi tekun kan sengkud
Manut kasagedan kita
Indonesia kuat adi
Serat Wedhatama
Pangkur 1-2
Serat Wedhatama karya Mangkunegara IV pupuh 1 Pangkur pada/bait 1 dan 2. Sebelumnya saya mohon maaf apabila ada salah salah kata dalam menerjemahkan dan dimohon para pinisepuh dan yang lebih mengetahui budaya jawa untuk mengkoreksinya.
1
Mingkar-mingkuring angkara,
akarana karenan mardi siwi,
sinawung resmining kidung,
sinuba sinukarta,
mrih kretarta pakartining ilmu luhung,
kang tumrap ing tanah Jawa,
agama ageming aji.
2
Jinejer ing Wedhatama,
mrih tan kemba kembenganing pambudi,
mangka nadyan tuwa pikun,
yen tan mikani rasa,
yekti sepi sepa lir sepah asamun,
samangsane pakumpulan,
gonyak-ganyuk nglelingsemi.
Maksud yang terkandung dalam bait 1 :
menghindari sifat jahat,
sebab senang membimbing anak,
dirangkum ke dalam sebuah kidung,
dihormati dan dimuliakan,
supaya tercapai maksud dari ilmu luhur,
bagi tanah Jawa,
agama adalah busana berharga
Sifat jahat adalah sifat yang menganiaya diri sendiri dan berakibat pada orang lain, maka dari itu bersihkanlah hati setiap saat supaya sifat-sifat jahat dan penyakit hati bisa terhindarkan, hendaknya ajaran untuk menghindari sifat jahat didalam diri kita kita ajarkan kepada anak kita dengan sepenuh hati dan ikhlas (mardi siwi) dan dalam pengajaran kepada anak kita termasuk didalamnya adalah siswa atau murid itu dengan cara seindah mungkin dan sesistematis mungkin, tiada cara lain kecuali kita sebagai orang tua harus memberi contoh kepada anak/siswa kita, ibarat kata guru kencing berdiri, murid kencing berlari.
Dari segala pengajaran-pengajaran kita terhadap anak/siswa/generasi maka hendaknya berujung pada tujuan yaitu ilmu berbudi luhur atau akhlak mulia, didalam agama Islam sunnah yang paling utama adalah akhlak mulia, orang bisa saja menjalankan perintahNya dan menjauhi laranganNya menjalankan semaksimal sesuai takaran wadah iman kita, apa yang diajarkan nabi SAW dan ulama guru kita, tapi itu semua tanpa diiringi dengan akhlak mulia maka hampir tidak ada artinya segala amal ibadah kita, lalu apa yang dimaksud akhlak mulia itu? akhlak adalah ruh dari perilaku atau perbuatan, segala perbuatan kita mencerminkan akhlak kita dan akhlak kita akan dipantulkan oleh perilaku kita walaupun tidak semua perbuatan yang kelihatannya jahat maka itu jahat, seperti kisah Khidir as dan Nabi Musa as.
Lalu bagaimana membentuk akhlak mulia itu, dimulai dari diri sendiri yaitu bersihkanlah hati dari kotoran-kotorannya, jauhkanlah dari sifat sombong dan merasa benar sendiri, ini penting bagi para pendakwah atau da'i, lalu bertawaduklah kepada segala ciptaanNya, sesungguhnya didalam segala ciptaanNya terkandung perumpamaan-perumpamaan, manfaat dan hikmah yang besar apabila kita mengetahuinya, lalu ikhlaskan segala amal perbuatan kita karena Allah, ikhlas itu berarti ego pribadi dan kepemilikan kita sudah nol, apabila segala harta benda serta amal kita sudah kita nol kan dalam arti kepemilikannya sudah bukan milik kita lagi maka ibarat kita memiliki dunia dan seisinya (demuwe) dan menjadi tak terhingga seperti dibagi nol, bilangan berapapun kalau dibagi nol maka hasilnya menjadi tak terhingga. Setelah itu lalu sabar, sabar dalam beramal sholeh serta sabar dalam menuai hasilnya, ibarat kita menanam mangga dan menggunakan ilmu-ilmu pertanian untuk menanam serta memupuknya maka kita harus bersabar dan yakinlah bahwa biji mangga yang kita tanam akan tumbuh pohon mangga, tidak cukup kita wirid/dzikir mangga, mangga, mangga, dst, tapi biji mangganya tidak kita tanam, itulah makna dari kesabaran. Setelah itu adalah syukur, bersyukur dengan segala yang kita dapat, hasil akhir adalah tidak penting, yang penting adalah usaha dan doa kita sudah maksimal walaupun apa yang kita harapkan belum kita dapatkan, tapi kalau kita syukuri maka nikmat sekecil apapun akan menjadi besar.
Tanah Jawa yang dimaksud disini secara geografis adalah pulau Jawa, bukan suku Jawa, orang jawa dari dulu menganggap bahwa pulau jawa itu tanah Jawa, tapi yang terpenting adalah makna filosofi dari Jawa yaitu jiwo kang kajawi atau ruh yang mendominasi tubuh atau warangka manjing curigo, maknanya adalah ketika kesadaran ruhani kita mendominasi kesadaran tubuh kita maka segala amal perbuatan kita akan bertujuan pada akherat yaitu Allah lah tujuan kita, berkesadaran ruhani itu juga bermakna meninggalkan dunia sebelum meninggal dunia, segala ujian didunia telah kita lampaui dan kita sudah menemukan sandaran dan prinsip hidup yang mapan serta sudah bisa menyimpulkan awal akhir kehidupan kita.
Menyambung dari alinea diatas maka agama adalah busana yang berharga bagi orang Jawa, sekali lagi jawa itu tidak hanya nama suku/pulau tapi sebuah kesadaran jiwo kang kajawi (ruh yang mendominasi tubuh). Selama ini kita selalu terkotak kotak dengan kitab garing (kering) atau kitab yang tersurat seperti Al Qur'an, Injil, Zabur, Wedha, Tripitaka, Taurat, tapi tanpa kita sadari hanya berpedoman pada kitab kering maka manusia saling merasa benar sendiri lalu menghakimi orang lain yang tidak sependapat dengan kata-kata yang memojokkan (kafir, musyrik, bid'ah dsb) dan pada akhirnya berperang satu sama lain, padahal belum tentu tuduhan-tuduhan semacam itu benar, bisa jadi yang menghakimi itu salah. Maka dari itu perlu kita berpedoman pada kitab teles (basah) yaitu kitab yang tersirat, sesuai namanya kitab teles itu basah dan meresap bagai air kesemua ajaran agama dan juga tidak terlihat secara fisik tapi nyata seperti kejujuran, kebaikan, keadilan, akhlak mulia, saling menghargai satu sama lain dsb. Bagi orang jawa semua agama yang masuk ke tanah jawa adalah sama, ajaran kejawen itu bersifat ngemong dengan segala agama yang masuk dan semuanya sama, maka dari itu toleransi antar umat beragama sudah terjalin pada waktu kerajaan Majapahit bahkan sebelumnya, oleh karena itu aneh bagi saya apabila umat beragama sekarang malah saling merasa paling benar sendiri dan dengan mudahnya menghakimi umat/kelompok lain yang tidak sependapat atau sepaham dan itu adalah budaya jahiliyah bukan budaya asli Nusantara. Bagi saya pribadi sendiri semua agama adalah benar adanya, yang salah adalah pemahaman umat atas ajaran nabi/avatarnya, nabi belakangan akan mengkoreksi pemahaman umat nabi terdahulu, lalu siapakah yang mengkoreksi pemahaman umat Muhammad SAW yang dalam keyakinan agama sebagai nabi terakhir? ini agak sulit kalau semua saling mengaku paling benar, kita sering terjebak pemahaman salah satu hadits nabi yang mengatakan umatnya akan terpecah menjadi 73 dan hanya satu yang selamat yaitu ahlussunah wal jama'ah, dari hadits tersebut maka faham-faham serta aliran-aliran islam berbondong bondong mengaku ahlussunnah wal jama'ah dan terjebak pada pengakuan yang sepihak tersebut tanpa disadari bahwa apabila kita mengaku aku paling benar dan menuduh yang tidak sealiran itu salah maka secara tidak sadar pula kita telah menyempalkan diri dari jama'ah islamiyah global, maka insya Allah semuanya benar dan yang salah yang mengaku paling benar dan menganggap lainnya salah, ingatlah juga bahwa kebenaran hakiki itu hanya milik Tuhan.
Maksud yang terkandung pada bait 2 :
disusun di ajaran utama,
tidak boleh malas bermandikan budi kebaikan,
maka walaupun tua dan pikun,
kalau tidak mengolah rasa,
sungguh sepi dan hampa seperti sampah tersembunyi,
ketika diperkumpulan,
serba canggung dan memalukan
Wedhatama bisa berarti ajaran yang utama yaitu ajaran budi pekerti atau akhlak mulia, akhlak mulia itu adalah inti dari ajaran Islam selain ajaran tauhid yaitu berserah diri kepadaNya, saya kira ajaran semua agama juga berujung pada hal yang sama. Apabila kita melakoni ajaran wedhatama maka jangan kita menghindar dari perbuatan baik dengan alasan apapun, kalau kita berniat bersedekah maka lakukanlah secepatnya sebelum niat itu luntur, apabila telah datang waktu sholat maka bersegeralah tunaikan sholat tanpa ditunda tunda, apabila kita menunda nunda kebaikan maka Allah juga akan menunda rejeki yang datang kepada kita demikian pula dengan sebaliknya.
Apabila kita sudah tua dan pikun tapi belum mengolah rahsa (hati terdalam/sirri) maka akan meyesal nantinya, tua dan pikun ini bisa berarti sudah mumpuni dibidangnya, sebagai contoh seorang profesor astronomi ketika mengetahui rahasia terdalam dari astronomi tanpa dilandasi ilmu mengolah hati terdalam maka kebingunganlah yang didapat karena hanya akal yang dipakai tanpa menggunakan hati, akal ketika berhadapan dengan yang tak terhingga akan mentok dan pusing, proofesor astronomi tersebut akan gamang dan bingung ketika menjelaskan teorinya dihadapan rekan2 sejawatnya karena teori tersebut hanya sebatas akal tanpa dilandasi nurani, maka gugurlah teori tersebut dan digantikan teori lain yang lebih sempurna. Intinya adalah segala ilmu pengetahuan kita hendaknya bersandar pada kebesaran dan kekuasaan Illahi supaya tidak bingung serta hampa tidak berguna dan pada akhirnya akan malu sendiri.