KALI ILANG KEDHUNGE, PASAR ILANG KUMANDHANGE, WONG WEDOK ILANG WIRANGE
Paribasan Jawa ing dhuwur nduweni teges tur genah gamblang, yen kali wis kelangan wadhuk, pasar ilang kumandhange, wong wadon ilang kawirangane. Kali punika ilining toya ingkang manjang lan mbentuk saluran tartamtu sadèrèngipun dumugi ing muara. Sadawane kali ing titik-titik tartamtu biasane ana pompa banyu sing diarani kedung. Pompa banyu iki umume dikonsentrasi ing cekungan ing sadawane aliran kali sing ambane luwih jero tinimbang aliran banyu liyane. Ing jaman biyen, kedung mujudake perangan kali sing gampang ditemokake ing pinggir kali. Saiki sing diarani kedung iki relatif langka. Panyebabe ora liya jalaran rusake alam ing pinggir kali saka hulu nganti hilir. Mbusak alas, mbuang sampah, lan liya-liyane njalari silting kali ing kene. Alon-alon kali ilang tutupane.
Pasar (tradisional) ing Jawa ing jaman biyen umume ana ing sakiwa tengene prapatan desa. Umume prapatan desa iki ing jaman biyen uga rada sepi. Isih akeh wite. Pemukiman isih relatif jarang. Kendaraan bermotor meh ora ana. Ora ana gangguan pabrik uga. Ing kahanan kasebut, rame ing pasar (amarga omongane wong akeh) bakal keprungu gumunggung nganti atusan meter. Nanging, saiki wis ora ana maneh, amarga meh kabeh pasar dumunung ing wilayah pemukiman sing padhet utawa ing dalan sing rame. Wis ora keprungu swarane wong-wong sing padha omong-omongan ing pasar maneh amarga swarane maneka warna saka mesin motor, mobil, pabrik, utawa kegiatan liyane.
Wong wedhok ilang wirange (Yen wong wadon wis ilang wirange) tegese yen wong wadon wis ora duwe utawa duwe isin maneh. Ing wektu iki, sing dikenal minangka wong wadon sing ilang rasa isin uga saya tambah gejala. Ing jaman biyen, wong wadon diwasa mesthi isin metu saka omah dhewekan. Dheweke uga bakal isin yen ana ing papan umum yen wuda katon. Saiki rasa isin iki saya suwe saya ilang. Wanita sing nganggo klambi sing sithik tambah akeh lan ora isin. Wong wedok sing nyekel boncengan sinambi ngrangkul lan nggandheng tangan karo lawan jenis ora isin maneh. Semono uga wanita tumindak kaya wong lanang uga ora isin maneh.
Bab-bab kang kinandhut ing tuturan mau sejatine minangka perangan saka ramalan utawa ramalan R.Ng. Ranggawarsita. Ranggawarsita pitados bilih kadadosan ingkang dipunandharaken wonten ing tigang waosan ing nginggil punika dados pratandha bilih bumi lan tata jagad sampun rusak.
VERSI 1
KALI ILANG KEDHUNGE, PASAR ILANG KUMANDHANGE, WONG WEDOK ILANG WIRANGE
Pepatah Jawa di atas secara harfiah berarti sungai hilang kedung pumpunan (embung) airnya, pasar hilang gaung atau gemanya, wanita hilang rasa malunya.
Sungai adalah aliran air yang memanjang dan membentuk alur-alur tertentu sebelum sampai ke muara. Dalam sepanjang alirannya itu pada titik-titik tertentu biasanya akan terdapat pumpunan air yang disebut kedung. Pumpunan air ini umumnya terpusat pad cekungan-cekungan di sepanjang aliran sungai yang memiliki kedalaman lebih dibanding aliran air yang lain.
Pada masa lalu kedung merupakan bagian sungai yang mudah didapatkan di sepanjang aliran sungai. Kini apa yang disebut kedung mulai relatif jarang didapatkan. Penyebabnya tidak lain adalah akibat rusaknnya alam di sepanjang aliran sungai mulai dari hulu hingga hilir. Pembabatan hutan, pembuangan limbah, dan sebagainya menyebabkan pendangkalan dasar air sungai di sana-sini. Lambat laun sungai pun kehilangan kedungnya.
Pasar (tradisional) di Jawa pada masa lalu umumnya terdapat di sekitar persimpangan desa. Persimpangan desa ini umumnya di masa lalu juga relatif sepi. Pepohonan masih demikian banyak. Pemukiman masih relatif jarang. Kendaraan bermesin nyaris tidak ada. Keberisikan pabrik juga tidak ada. Dalam kondisi demikian, keramaian pasar (akibat pembicaraan banyak orang) akan terdengar menggema hingga radius ratusan meter. Namun kini hal itu sudah tidak terjadi lagi mengingat hampir semua pasar berdiri di sekitar pemukiman padat atau di seputaran jalan yang ramai. Gema dari pembicaraan antarorang di pasar tidak mungkin kedengaran lagi karena telah tertimpa aneka macam suara dari mesin motor, mobil, pabrik, atau kegiatan lain.
Wong wedhok ilang wirange
(Yen wong wadon wis ilang wirange) maknanya Jika wanita sudah tidak mempunyai atau memiliki rasa malu.
Pada saat ini apa yang disebut sebagai wanita hilang rasa malunya juga kian makin marak gejalanya.
Dulu, wanita dewasa akan merasa malu keluar rumah sendirian. Mereka juga akan malu jika di tempat umum jika auratnya kelihatan. Kini rasa malu itu kian terkikis.
Wanita berpakaian minim kian banyak dan tidak merasa malu.
Wanita berboncengan sambil pelukan dan pegang-pegangan dengan lawan jenis pun tidak merasa malu lagi. Demikian pun wanita berperilaku seperti pria juga tidak lagi merasa malu.
Hal-hal yang terkandung dalam ungkapan itu sebenarnya merupakan bagian dari prediksi atau ramalan R.Ng. Ranggawarsita. Ranggawarsita beranggapan bahwa dengan terjadinya apa yang diungkapkannya dalam tiga ungkapan di atas akan menjadi pertanda bahwa bumi dan tatanan dunia telah rusak.
VERSI 2
Kaya Kali Ilang Kedhunge, Pasar Ilang Kumandhange
Tegese kali kelangan kedhung paribasan kari dadi kalen, dene pasar ilang kumandhange ateges sepi ora ana wong tuku maneh. Unen-unen iki nggambarake wolak-waliking jaman. Biyen ana panganan kang dadi karemane wong akeh, saiki arang sing gelem ngicipi. Biyen ana adat sing diugemi banget dening masyarakat, saiki tata carane malik grembyang, adoh sungsate karo jaman sadurunge.
Contone, pagelaran wayang uwong. Ing jaman semono, pagelaran wayang wong dadi tontonan ing ngendi-ngendi. Ana paguyuban wayang wong Ngesti Pandhawa, Cipta Kawedhar, sing kawentar tekan ngendi-endi. Kutha-kutha ing tanah Jawa meh kabeh wis ditekani. Ananging, wiwit taun pitung puluhan, pagelaran wayang wong saya surut lan tekane saiki meh ilang babar pisan. Tontonan hiburan ganti televisi. Conto liyane, ndhisik saben rampung panen, kabeh desa nganakake slametan bersih desa. Ana sing nanggap wayang, jathilan, kroncong, utawa kesenian liyane. Saiki upacarane bersih desa prasasat wis ilang. Ngapa upacara bersih desa ora dianakake maneh, ana sing duwe panemu jare mboros-borosi. Tinimbang ropyan-ropyan luwih becik yen ana dhuwit kanggo nyukupi kebutuhan urip sing terus tambah.
Kaya Kali Ilang Kedhunge, Pasar Ilang Kumandhange
Artinya seperti sungai yang kehilangam lubuk (kedalamannya), pasar kehilangan riuhnya. Sungai kehilangan kedalaman berarti tinggal menjadi parit, sedangkan pasar kehilangan riuhnya sama halnya dengan tak lagi dikunjungi pembeli. Peribahasa ini menggambarkan perubahan zaman. Misalnya, dahulu ada makanan yang menjadi kesukaan banyak orang, saat ini jarang yang mau meski sekadar untuk mencicipi. Dahulu ada adat tata cara yang dianut dengan ketat oleh masyarakat, tetapi sekarang berubah total, jauh berbada dengan nilai-nilai pada masa sebelumnya.
Contohnya adalah pergelaran wayang orang. Pada masa lalu, pertunjukan wayang orang menjadi tontonan favorit di setiap tempat. Ada kelompok wayang orang Ngesti Pandhawa, Cipta Kawedhar, yang tersohor sampai ke mana-mana. Hampir semua kota di Jawa pernah disinggahi. Namun, sejak era ’70-an, pertunjukan wayang orang mulai surut dan sekarang nyaris lenyap sama sekali. Tontonan hiburan berpindah ke televisi. Contoh lain, dahulu setiap setelah panen semua desa mengadakan upacara bersih desa. Ada desa yang menanggap wayang kulit, jathilan, keroncong, atau kesenian lain. Sekarang upacara bersih desa juga seolah nyaris tinggal kenangan. Menurut pendapat sebagian kalangan, upacara bersih desa dianggap pemborosan. Daripada uang dihamburkan untuk menggelar upacara, lebiih baik digunakan untuk mencukupi kebutuhan hidup yang makin hari makin bertambah.