Ngariksa Jagat (Meneliti Alam Semesta)
"Ngariksa Jagat" (bahasa Jawa: "Menjaga Dunia") bisa merujuk pada beberapa hal:
1. Film Dokumenter "Ngawitan Ngariksa Jagat":
Ini adalah film dokumenter yang diproduksi oleh Sajajar dan Gentra Project, disutradarai oleh Sahrul Imam, yang membahas tentang pentingnya toleransi.
2. Film Dokumenter Mahasiswa Jurnalistik Uniga:
Ada film dokumenter karya mahasiswa Jurnalistik Uniga berjudul "Ngariksa Jagat" yang pernah diputar dalam acara Layar Ekspresi #2.
3. Secara Umum:
"Ngariksa Jagat" dalam bahasa Jawa secara harfiah berarti "menjaga dunia" atau "menjaga jagat raya". Ini bisa mengacu pada berbagai tindakan atau upaya untuk menjaga keseimbangan, keberlanjutan, dan kebaikan dunia.
Jadi, "Ngariksa Jagat" bisa merujuk pada film dokumenter spesifik, atau lebih luas sebagai konsep atau tindakan menjaga dunia.
“Gunung iuhan; lamping awian; darat imahan; lebak sawahan; jeung legok balongan.”
("Pegunungan yang rindang; lereng hutan; lahan pemukiman; hamparan sawah; dan kelokan lembah.")
Saliwat mah, mémang alam siga anu pasrah sumerah dikukumaha ku manusa téh.
Pasir ditugaran keur nyaeur lelemah; dibobok keur nyieun jalan; bulistir dipaké lahan tatanén.
Saenyana alam teu cicingeun, teu narima kitu waé tapi ngabalitungkeun sagala rupa nu tumiba ka dirina alatan paripolah manusa.
(Faktanya, alam tampaknya telah menyerah pada kendali manusia. Pasir ditukar dengan pasir; digali untuk membuat jalan; Lahan kosong digunakan untuk pertanian. Alam sejatinya tidak diam, ia tidak sekadar menerima, tetapi juga bereaksi terhadap segala sesuatu yang terjadi padanya akibat perilaku manusia.)
Balitunganana di luar kamampuh manusa, urang bisa nyaksian kumaha balukarna urug jeung banjir.
Anu ngaranna manusia, tétéla teu manggapulia najan téknologi geus sakitu majuna.
Serah bongkokan bari kaleungitan harta; banda; jeung nyawa.
(Perhitungannya di luar kemampuan manusia, kita bisa menyaksikan dampak longsor dan banjir. Ternyata manusia tidaklah bijak walaupun teknologi sudah maju pesat. Menyerah pada punuk sambil kehilangan harta benda; milik; dan kehidupan.)
Di sagigireun éta, alam saéstuna mah kacida pisan soméahna.
Mun manusa ngamumulé; ngariksa; jeung miara alam, tinangtu alam moal ngambek malahan bakal terus-terusan mére jalan kahirupan keur manusa.
(Selain itu, alam sebenarnya sangat baik. Jika manusia dilahirkan; meneliti; dan menjaga alam, karena alam tidak akan marah tetapi akan terus menyediakan jalan hidup bagi manusia.)
Paraluluhur Sunda, leuwih ngarti kana hal ieu. Leuwih-leuwih, apanan kaayaan alam di Tatar Sunda mah diwangun ku pasir; gunung; jeung tempatna luhur.
Tina kaayaan tempat dumukna anu saperti ieu, lahir konsép-konsép dina ngariksa alam.
(Para leluhur orang Sunda, lebih memahami hal ini. Apalagi kondisi alam di Gurun Sunda sebagian besar berupa pasir; gunung; dan tempatnya tinggi. Dari kondisi kehidupan inilah lahir konsep-konsep dalam studi tentang alam.)
Géostrategis ku luluhur Sunda geus dijalankeun, mana keur leuweung tutupan jeung leuweung produksi; mana keur paimahan jeung lahan tatanén, diatur luyu jeung kaayaan alamna.
(Perencanaan geostrategis oleh nenek moyang suku Sunda telah dilakukan, baik terhadap tutupan hutan maupun hutan produksi; di mana untuk perumahan dan lahan pertanian, diatur sesuai dengan kondisi alamnya.)
Mitos-mitos keur ngajaga lingkungan ogé, patingpucunghul. Urang Sunda geus teu anéh deui kana pamali jeung sanget, lamun dilakonan sok aya matakna.
Anu dipalar ngarah manusa henteu sakama-kama, kaleuleuwihi ngagunasika alam keur nunjang kahirupanana.
(Mitos tentang perlindungan lingkungan juga tersebar luas. Bagi masyarakat Sunda, bergosip dan bergunjing sudah tidak asing lagi, dan jika dilakukan selalu ada maknanya. Apa yang diajarkan adalah bahwa manusia tidak hanya egois, mereka juga memanfaatkan alam secara berlebihan untuk mempertahankan hidup mereka.)
Iklim Ékstrim.
Paraahli nuding yén pangna banjir jeung urug di mana-mana téh, tur leuwih rongkah batan taun-taun saméméhna, lantaran hujanna badag.
Tudingan lainna deui téh: ayana parobahan cuaca atanapi parobahan iklim, nepi ka iklim/cuaca henteu bisa diduga jeung diperkirakeun, teu kawas baréto.
(Iklim Ekstrim. Para ahli mengemukakan, penyebab meluasnya banjir dan tanah longsor, dan lebih parah daripada tahun-tahun sebelumnya, adalah hujan lebat. Tuduhan lain adalah: ada perubahan cuaca atau iklim, sampai-sampai iklim/cuaca tidak dapat diprediksi dan diperkirakan, tidak seperti barreto.)
Sabenerna mah, tudingan éta téh rada méncog.
Hujan badag lain kajadian anyar ayeuna-ayeuna ieu, tapi baheula ogé kajadian.
Atuh kaayaan alam katut bentuk beungeut bumi, angger teu robah, teu béda jeung kaayaan saperti ratusan taun ka tukang. Kitu deui jeung parobahan iklim, baheula ogé kungsi aya.
Anu jadi patalékan: “naha hujan badag kiwari ngabalukarkeun urug jeung banjir, ari bihari bet henteu ?”
(Sebenarnya tuduhan itu cukup akurat. Hujan deras bukanlah fenomena baru saat ini, tetapi pernah terjadi di masa lalu. Kondisi alam dan bentuk permukaan bumi tidak berubah, tidak berbeda dengan kondisi ratusan tahun yang lalu. Hal yang sama berlaku untuk perubahan iklim, yang telah terjadi di masa lalu. Pertanyaannya adalah: "Mengapa hujan lebat hari ini menyebabkan tanah longsor dan banjir, tetapi tidak besok ?")
Lebah dieu, perluna ngaguar interaksi manusa jaman baheula jeung alamna.
Baheula : hujan badag jeung parobahan iklim, teu ngabalukarkeun urug katut banjir.
Perlu ditalungtik tina jihad sajarah, diantarana :
(Di sini perlu ditelusuri interaksi manusia purba dengan alam. Di masa lalu: hujan lebat dan perubahan iklim tidak menyebabkan tanah longsor dan banjir. Perlu dipelajari jihad historis, antara lain :)
1. Kumaha sikep atawa kamandang manusa baheula ka alamna ?
(1. Bagaimana sikap atau respon manusia di masa lalu terhadap alam?)
2. Kumaha manusa baheula ngajaga tur miarana lingkungan ? jeung
(2. Bagaimana manusia di masa lalu melindungi dan merawat lingkungan? Dan)
3. Papagon naon anu dicekel ku manusa baheula dina nyusun tata ruang jeung tata wilayah nu luyu jeung kaayaan alam ?
(3. Peran apa yang dimainkan manusia purba dalam mengatur perencanaan tata ruang dan wilayah sesuai dengan kondisi alam?)
Data atawa fakta sajarah kitu, bisa dipaké patokan dina nyusun tata ruang ayeuna jeung jaga.
Kajian saterusna lain ukur tina jihad sajarah wungkul, tapi ogé perlu panalungtikan anu leuwih gemet tina jihad géologi; géografi; jeung lingkungan.
(Data atau fakta historis tersebut dapat digunakan sebagai tolok ukur dalam menyusun perencanaan tata ruang masa kini dan mendatang. Kajian lebih lanjut tidak hanya terbatas pada jihad historis saja, namun juga memerlukan kajian yang lebih mendalam tentang jihad geologi; geografi; dan lingkungan.)
Hubungan atanapi interaksi manusa jeung ruang katut waktu jaman baheula anu teu ngabalukarkeun urug/banjir, perlu terus dipertahankan malah perlu dironjatkeun ajénna.
Mun téa mah interaksi bieu geus henteu harmonis, atuh perlu tarékah ‘diharmoniskeun’ deui.
(Hubungan atau interaksi manusia dengan ruang dan waktu di masa lalu yang tidak menimbulkan bencana longsor/banjir perlu tetap dijaga bahkan ditingkatkan. Kalau interaksinya sudah tidak harmonis, maka perlu 'diharmonisasikan' lagi.)
Sajarah, lain ngan ukur béréndélan taun jeung kajadianana wungkul.
Tapi anu leuwih penting, kudu bisa dipaké cecekelan keur ngigelan jaman pikeun ngaléngkah ka hareup.
Sangkan bisa kitu, interaksi manusa jeung ruang katut waktu, perlu diungkab.
(Sejarah bukan sekadar daftar tahun dan peristiwa. Namun yang lebih penting lagi, kita harus dapat menggunakannya sebagai alat untuk menavigasi waktu dan bergerak maju. Untuk melakukan hal itu, interaksi manusia dengan ruang dan waktu perlu diungkap.)
Konsép ngeunaan alam katut lingkungan hirup, asup kana bahasan géostrategis atawa tata ruang/tata wilayah anu geus dilaksanakeun ku luluhur Sunda.
Ku Carita Parahiyangan, Prabu Niskala Wastukancana dipuji geus bisa nyaimbangkeun kahirupan jasadi jeung ruhani.
(Konsep alam dan lingkungan hidup masuk ke dalam pembahasan geostrategi atau penataan ruang/wilayah yang telah dilakukan oleh nenek moyang orang Sunda. Menurut Carita Parahiyangan, Raja Niskala Wastukancana dipuji karena mampu menyeimbangkan kehidupan jasmani dan rohani.)
Carita Parahiyangan, nyebutkeun : sanghyang apa(h); téja; bayu; akasa; sangbu; énak-énak ngalu(ng)guh di sanghyang jagatnaka. (cai; cahaya; angin; langit jeung bumi; ngarasa lugina ditangtayungan ku panguasa dunya). Ieu émbaran ti Carita Parahiyangan, lain hartina Prabu Niskala Wastukancana mampuh maréntah atanapi nalukeun mahluk nu teu nyawaan.
(Kisah Parahiyangan, mengatakan: apa arti kata(h); teja; angin akasa beras; Senang rasanya berada di dunia. (air; cahaya; angin; langit dan bumi; merasakan kehilangan perlindungan dari penguasa dunia). Informasi ini dari Carita Parahiyangan, bukan berarti Raja Niskala Wastukancana mampu memerintah atau menaklukkan makhluk mati.)
Lebah dieu nuduhkeun yén Prabu Niskala Wastukancana mampuh ngatur tata ruang jeung tata wilayah, sabab wewengkon Pulo Jawa beulah Kulon, Jawa Barat téh diwangun ku pasir-pasir jeung gunung-gunung.
Sumber cinyusu, leuwih loba batan wewengkon séjén.
Atuh walungan, boh nu leutik, boh nu gedé, ogé réa. Walungan-walungan, aya anu ngamuara ka walungan anu leuwih badag.
Aya ogé anu langsung ngamuara ka laut.
Prabu Niskala Wastukancana, mampuh ngatur tata ruang katut tata wilayah anu diluyukeun jeung kaayaan alam Tatar Sunda.
(Hal ini menunjukkan bahwa Raja Niskala Wastukancana mampu menata tata ruang dan wilayah, karena wilayah Pulau Jawa bagian barat, Jawa Barat, berupa hamparan bukit pasir dan pegunungan. Mata air di sini lebih melimpah dibandingkan daerah lain. Ada banyak sungai, baik kecil maupun besar. Sungai, beberapa di antaranya mengalir ke sungai yang lebih besar. Ada juga yang mengarah langsung ke laut. Raja Niskala Wastukancana mampu mengatur tata ruang dan wilayah yang disesuaikan dengan kondisi alam bangsa Tatar Sunda.)
“Gunung iuhan; lamping awian; darat imahan; lebak sawahan; jeung legok balongan.” Pancawilayah Tatar Sunda.
("Pegunungan yang rindang; lereng hutan; lahan pemukiman; hamparan sawah; dan kelokan lembah." Provinsi Tatar Sunda.)
Pangaturan tata ruang jeung tata wilayah, ngalantarankeun pungsi lahan teu pacorok antara leuweung tutupan; leuweung produksi; lahan tatanén; jeung lahan keur pamukiman.
Géostrategis anu dipraktékkeun ku Prabu Niskala Wastukancana, dipikawanoh ku sebutan: Pancawilayah (gunung iuhan, lamping awian, darat imahan, lebak sawahan, legok balongan).
(Perencanaan tata ruang dan wilayah, memastikan fungsi lahan tidak bertentangan dengan tutupan hutan; hutan produksi; lahan pertanian; dan tanah untuk pemukiman. Geostrategi yang dipraktikkan Raja Niskala Wastukancana dikenal sebagai: Pancawilayah (gunung rindang, lereng hutan, tanah pemukiman, hamparan sawah, dan lembah Balongan).)
1. Gunung Iuhan/Kaian
Gunung iuhan, hartina: leuweung di gunung kudu héjo lémbok ku tangkal kai ngarah jadi tempat nyimpen cai, sangkan dina usum hujan teu banjir sarta mun usum halodo teu tigerat ku cai.
Cai hujan teu langsung ngamalir ka lebak, tapi diserep ku taneuh anu loba akar tatangkalan.
Dina kaluarna deui, jadi cinyusu anu ngocorna mayeng kaasup dina usum halodo.
(1. Gunung Iuhan/Kaian Tempat berteduh di gunung, maksudnya: hutan yang ada di gunung haruslah hijau dan rimbun pepohonannya sehingga dapat menjadi tempat menyimpan air, sehingga tidak banjir pada musim hujan dan tidak kebanjiran pada musim kemarau. Air hujan tidak mengalir langsung ke lembah, tetapi diserap oleh tanah dengan banyak akar pohon. Sebaliknya menjadi mata air yang mengalir terus menerus sekalipun pada musim kemarau.)
2. Lamping/Gawir Awian
Lamping atawa gawir anu gurawés, kudu dipelakan awi.
Tangkal awi bisa nyinglar taneuh rempag atawa urug. Di wewengkon Tatar Sunda, curah hujanna kawilang rada badag.
Curah hujan anu badag, ngalantarankeun gancangna pelapukan batu-batuan anu engkéna bakal jadi taneuh. Gancangna pelapukan batuan, ngabalukarkeun taneuhna jadi gampang ngagolosor, uduh henteu liket.
Ku tangkal awi, akarna bisa mageuhan taneuh sangkan teu gampang urug.
Salian ti éta, tangkal awi ogé sok diarah pancar-na, tangkal awi anu geus garing keur suluh.
Pon kitu deui dina cara nuar awi, teu meunang sagawayah tapi kudu dipilih tina dapuran awi anu pangjerona, anu umur awina geus kolot, sabab lamun nu ngorana dituaran atuh bakal tumpur.
Malahan 18 Séptémber, geus ditetepkeun ku Organisasi Awi Sa-dunya (World Bamboo Organization/WBO) minangka “poé awi sadunya”.
Maksud ditetepkeun : pikeun ningkatkeun kasadaran masarakat kana pentingna mangpaat awi keur kahirupan.
(2. Tebing Awian Lereng atau tebing yang curam sebaiknya ditanami bambu. Pohon bambu dapat memecah tanah padat atau tanah longsor. Di wilayah Tatar Sunda, curah hujan relatif tinggi. Curah hujan yang tinggi menyebabkan pelapukan batuan dengan cepat yang kemudian menjadi tanah. Pelapukan batuan yang cepat menyebabkan tanah mudah terkikis, sehingga sulit dirawat. Pada pohon bambu, akarnya mampu menahan tanah agar tidak mudah runtuh. Selain itu, pohon bambu juga sering digunakan sebagai bahan bakar, dengan rebung kering digunakan sebagai bahan bakar. Begitu pula saat memotong bambu, jangan asal pilih bambu yang paling ringan saja, tetapi harus pilih bambu yang paling tua dari bagian bambu yang paling dalam, sebab kalau yang dipotong adalah bambu yang masih muda, nanti akan membusuk. Bahkan, tanggal 18 September telah ditetapkan oleh Organisasi Bambu Dunia (WBO) sebagai "Hari Bambu Sedunia". Tujuan yang dinyatakan: untuk meningkatkan kesadaran masyarakat akan pentingnya manfaat bambu bagi kehidupan.)
3. Darat Imahan. Darat atawa lemah anu datar, keur dipaké pamukiman. Jadi, imah henteu diadegkeun di lamping.
(3. Tanah Imam Tanah datar yang digunakan untuk pemukiman. Jadi, rumah itu tidak dibangun di lereng.)
4. Lebak Sawahan. Lebak lahan sahandapeun paimahan, keur sawah atawa lahan tatanén.
(4. Lembah Sawah. Lembah tanah di bawah suatu tempat tinggal, untuk persawahan atau lahan pertanian.)
5. Legok Balongan. Legok hartina: daérah anu leuwih handap, dipaké nyieun balong.
(5. Air Terjun Balongan. Legok artinya: daerah yang lebih rendah, digunakan untuk membuat kolam.)
Penutup
Banjir jeung urug téh akibat tina tata ruang jeung tata wilayah anu salah.
Salah, sabab henteu diluyukeun jeung kaayaan alam. Konsép tata ruang jeung tata wilayah anu harmonis, bisa nyinglar datangna banjir jeung urug, paling henteu, bisa ngurangan banjir jeung urug. Konsép-konsép luluhur anu teu diéstokeun atawa teu dijalankeun, ngabalukarkeun dina usum hujan mindeng banjir.
Urang kiwari mumul wanoh kana alam, narah wawuh jeung alam, nepi ka teu paham kana karakter alam.
Malah, urang siga anu ngénténgkeun ka alam.
Pasir dikalian ditugaran, taneuhna dipaké keur ngurugan proyék paimahan; kantor; atawa jalan.
(menutupi Banjir dan tanah longsor merupakan akibat dari buruknya perencanaan tata ruang dan wilayah. Salah, karena tidak beradaptasi dengan kondisi alam. Konsep perencanaan tata ruang dan wilayah yang harmonis dapat mencegah banjir dan tanah longsor, atau setidaknya menguranginya. Konsep kuno yang tidak dihormati atau dilaksanakan sering kali menyebabkan banjir selama musim hujan. Kita sekarang begitu terbiasa dengan alam, begitu akrab dengannya, sehingga kita tidak memahami karakternya. Sesungguhnya, kita tampaknya berdamai dengan alam. Pasirnya sering diganti, tanahnya digunakan untuk membangun proyek perumahan; kantor; atau jalan.)
Kumpulan Artikel Imajiner Nuswantoro
Koleksi Artikel Imajier Nuswantoro