MEMAYU HAYUNING BEBRAYAN
Pituduh
219
SÃng
sapa ngidham kaluhuran kudu wani kurban lan ora wegah ing kangelan.
Merga
yèn tansah tidha-tidha, mokal apa sing kagayuh bisa digantha lan tangeh lamun
apa sing diluru bisa ketemu. Makarti wani rekasa kanthi masrahake urip lan jiwa
raga marang Kang Murbeng Kuwasa. Yen kepingin menang pancen larang patukone,
yaiku kudu bisa nuhoni sesanti: “Sura dira jayaningrat lebur dening
pangastuti”.
Pituduh
220
Isih
beja yen kowe diunekake “Ora Lumrah Uwong”, jalaran isih dianggep manungsa.
Ya
mung solah tingkahmu kang kudu kok owahi amrih ora gawe seriking liyan.
Cilakane
yen diunekake “Ora Lumrah Manungsa”, jalaran kowe dianggep setan gentayangan
sing mung dadi leletheging jagad marga pakartimu kang ninggal sifat
kamanungsan.
Mula
enggal-enggala sumujuda marang Gusti Kang Murbeng Dumadi. Sifate Gusti Allah
mono sarwa welas asih marang umate kang wis sadhar marang dosa-dosane sarta
temen-temen bali tuhu marang dhawuh-dhawuhe.
Pituduh
221
Ora
ana penggawe luwih dening mulya kejaba dedana sing uga ateges mbiyantu nyampeti
kekuranganing kabutuhane liyan. Dedana marang sapepadha iku ateges uga
mitulungi awake dhewe nglelantih marang rasa lila legawa kang uga ateges
angabekti marang Pangeran Kang Maha Wikan. Pancen pangabekti mono wis aran
pasrah, dadi kita ora ngajab marang baline sumbangsih kang kita asungake. Kabeh
iku sing kagungan mung Pangeran Kang Maha Kuwasa, kita ora wenang ngajab wohing
pangabekti kanggo kita dhewe. Nindakake kabecikan kanthi dedana kita pancen
wajÃb, nanging ngundhuh wohing kautaman kita ora wenang.
Pituduh
222
Memitran
paseduluran nganti jejodhowan kuwi yen siji lan sijine bisa emong-kinemong,
istingarah bisa sempulur becik. Yen ana padudon sepisan pindho iku wis aran
lumrah, bisa nambahi raketing sesambungan. Nanging suwalike yen padha angel
ngenggoni sifat emong-kinemong mau genah langka langgenge, malah bedaning
panemu sithik bae bisa marakake dhahuru.
Pituduh
223
Wong
kang ora nate nandhang prihatin ora bakal kasinungan rasa pangrasa kang njalari
tekane rasa trenyuh lan welas lahir batine. Wong kang wis nate ketaman ing
prihatin luwih bisa ngrasakake penandhange wong liya. Mula adhakane luwih gelem
aweh pitulungan marang kang kasusahan.
Pituduh
224
Sarupaning
wewadi sing ala lan sing becik, yen isih kok gembol lan mbok keket kanthi remit
ing ati salawase isih bakal tetep dadi batur. Nanging yen wis mbok ketokake
sathithik bae bakal dadi bendaramu. Isih lagi nyimpen wewadine dhewe bae wis
abot. Apa maneh yen nganti pinarcaya nggegem wewadine liyan. Mula saka iku aja
sok dhemen kepingin meruhi wewadine liyan.
Sing
wis cetha mung bakal nambahi sanggan sing sejatine dudu wajibmu melu open-open.
Pituduh
225
Sok
sapaa bakal nduweni rasa kurmat marang wong kang tansah katon bingar lan
padhang polatane, nadyan ta wong mau nembe bae nandhang susah utawa nemoni
pepalang ing panguripane. Kosokbaline, wong kang tansah katon suntrut kerep
nggrundel lan grenengan merga ora katekan sedyane iku cetha bakal koncatan
kekuwataning batin lan tenagane, tangeh lamun entuka pitulungan, kepara malah
dadi sesirikaning mitra karuhe.
Pituduh
226
Kita
iki diparingi cangkem siji lan kuping loro dening Kang Maha Kuwasa, lire mengku
karep amrih kita iki kudu luwih akeh ngrungokake katimbang micara. Yektine wong
kang dhemen ngumbar cangkeme tinimbang kupinge iku adate wicarane gabug.
Suwalike sing akeh ngrungokake, wicarane sethithik nanging patitis lan mentes.
Pantes dadi jujugane sadhengah wong kang mbutuhake rembug kang prayoga.
Pituduh
227
Wong
kang tansah dhemen nguping kepingin weruh, apadene nyampuri perkarane liyan,
gedhene nganti nrambul urun ucap, iku padha karo golek-golek momotan kang
sejatine ora prelu, adhakane kepara malah ngreridhu awake dhewe.
Pituduh
228
Ucap
sakecap kang kelair tanpa pinikir kerep bae nuwuhake dredah lan bilahi.
Mula
wetune tembung satembung saka lesan iku prayoga tan udinen aja nganti nggepok
prekarane wong liya, gedhene nganti gawe seriking liyan. Bisa nyandhet ucule
pangucap kaya mangkono mau wis klebu ewoning pakarti kang utama. Nanging geneya
kok ora saben wong bisa nglakoni ?
Pituduh
229
Wong
iku yen wis kasokan kabecikan lan rumangsa kapotangan budi, ing sakehing pakartine
lumrahe banjur ora kenceng lan resik. Mulane tangeh lamun yen bisa njaga
jejeging adil, awit lesane kasumpetan, mripate bereng, kupinge budheg. Atine
dadi mati, angel weruh ing bebener.
Mula
saka iku aja gumampang nampa kabecikane liyan, samangsa tujuwane ngarah marang
penggawe kang nalisÃr saka bebener.
Pituduh
230
Aja
kaselak kesusu nyepelekake liyan, marga kok anggep wong mau bodho. Awit ana
kalamangsane kowe mbutuhake rembug lan pituture wong iku, sing kanyatane bisa
mbengkas lan nguwalake saka karuwetanmu. Pancen ing sawijine bab wong bisa
kaaran bodho, nanging ing babagan liya tangeh lamun yen kowe bisa nandhingi.
Pituduh
231
Yen
micara aja gumampang nelakake penacad utawa pangalem, luwih- luwih nganti
memaoni.
Awit
wicaramu durung karuwan bener. Sing mesthi panacad mau gawe serik, pangaleme
nuwuhake wisa, dene waonane ora digugu, kabeh swara ala. Mula kang prayoga iku
mung meneng, jalaran meneng iku yektine pancen mustikaning ngaurip.
Pituduh
232
Udinen
ing alam donya iki aja ana wong kang kok sengiti, supaya ora ana wong sengit
marang kowe, balik sabisa-bisa padha tresnanana. Amarga lelakon ing alam donya
iki anane mung wales-winales bae. Dene yen kepeksa kowe sengit marang
sawijining wong, mangka kowe ora bisa mbuwang sengitmu, gawenen wadi aja ana
wong kang ngerti. Yen kowe ngandhakake sengitmu marang liyan, prasasat kowe
mamèeake alane atimu.
Pituduh
233
Ajining
dhiri ana ing lati. Ajining raga ana ing busana. Mula den ngati-ati ing
pangucapmu, semono uga anggónmu ngadi busana kang bisa mapanake dhiri.
Pituduh
234
Wong
pinter kang isih gelem njaluk rembuging liyan iku dianggep manungsa utuh.
Sapa
sing rumangsa pinter banjur suthik njaluk rembuging liyan kuwi manungsa
setengah wutuh.
Lan
sing sapa ora gelem njaluk rembuging liyan, iku bisa kinaranan babar pisan
durung manungsa.
Pituduh
235
Yen
atimu wis gilig arep gawe kabecikan kanggo karaharjaning bebrayan, beraten rasa
uwas marang pandakwa ala kang ora nyata. Srananana kanthi jembaring dhadha lan
sabaring nala, amrih bisa nuwuhake gedhening prabawa lan cabaring sakehing
piala.
Pituduh
236
Wicara
kang wetune kanthi tinata runtut kang awujud sesuluh kang amot piwulang becik,
ajine pancen ngungkuli mas picis rajabrana, bisa nggugah budi lan nguripake
pikir. Nanging kawuningana yen grengsenging pikir lan uriping jiwa iku ora bisa
yen mung kagugah sarana wicara bae. Kang wigati yaiku wicara kang mawa tandang
minangka tuludha.
Jer
tuladha mono sing bisa nuwuhake kapitayan. Luwih-luwih mungguhing para
manggalaning praja kang wis pinracsys ngembani nusa lan bangsa.
Pituduh
237
Luwih
becik ngasorake raga tinimbangane ngongasake kapinteran kang sejatine isih
nguciwani banget. Ngongasake kapinteran iku satemene mung kanggo nutupi
kabodhowane, jer kabeh mau merga rasa samar lan was sumelang yen ta kungkulan
dening sapepadhane. Tindak mangkono mau malah dadi sawijining godha kang mung
bakal ngrerendheti lakuning kemajuwane dhewe ing jagading bebrayan.
Pituduh
238
Sapa
wonge sing ora seneng yen entuk pangalembana. Nanging thukuling pangalembana
iku ora gampang. Kudu disranani kanthi pakarti kang becek lan murakabi marang
wong akeh.
Yen
mung disranani bandha, pangalembanane mung kandheg ing lambe bae ora tumus ing
ati.
Dene
yen disranani penggawe kang lelamisan, ing pamburine malah bakal kasingkang-singkang
kasingkirake saka jagading pasrawungan.
Pituduh
239
Geneya
akeh wong kang dhemen nyatur alaning liyan lan ngalembana awake dhewe? Sebabe
ora liya marge wong-wong sing kaya ngono mau ora ngerti yen penggawe mau klebu
pakarti kang ora prayoga, mula prelu dingertekake. Awit yen ora enggal-enggal
nyingkiri pakarti kang ora becek mau, wusanane dheweke kang bakal diemohi
dening pasrawungan.
Pituduh
240
Nggayuh
kaluhuran lire ngupaya tataraning urip kang luwih dhuwur. Dhuwur lair lan
batine, ya tumrap dhiri pribadine uga sumrambah kanggo karaharjaning bebrayan.
Nanging yen kandheg salah siji, tegese gothang. Yen mung nengenake kaluhuraning
lair genah mung ngoyak drajat lan semat, isih miyar-miyur gampang kene
pangaribawa saka njaba. Yen ngemungake kaluhuraning batin, cetha ora nuhoni
jejering manungsa, awit ora tumandang ing gawe kanggo keperluwaning bebrayan.
Ateges tanpa guna diparingi urip ing alam donya.
Pituduh
241
Sing
sapa rumangsa nduweni kaluputan, aja isin ngowahi kaluputan sing wis kadhung
katindakake mau. Jer ngakoni kaluputan mono wis cetha dudu tindak kang asor,
nanging malah nuduhake marang pakarti kang utama kang ora gampang linakonan
dening sadhengah wong.
Iya
wong kang wis bisa nduweni watak gelem ngakoni kaluputane mangkene iki pantes
sinebut wong kang jujur sarta kasinungan ing budi luhur.
Pituduh
242
Manungsa
urip iku dibisa nguwasani kamardikaning lair lan batin. Kang dikarepake
kamardikaning lair iku wujude bisa nyukupi kabutuhaning urip ing saben dinane
saka wetuning kringet lan wohing kangelan dhewe ora gumanung ing wong liya lan
ora dadi sangganing liyan.
Dene
kamardikaning batin iku dicakake sarana nyingkiri hawa napsu, adoh saka asor
lan nisthaning pambudi, sepi ing rasa melik lan drengki srei, sarta tuhu marang
paugeran urip bebrayan.
Pituduh
243
Ora
ana wong kang ingaranan urÃp, kejabane kang mikir sarta tresna marang wong kang
ringkÃh lan nandhang papa cintraka. Bisa melu ngrasakake kasusahane sarta lara
lapane wong liya.
Kanthi
pangrasa kang mangkono mau ateges bisa nggadhuh kekuwatan kang tanpa wates,
perlu kanggo mitulungi sapadha-padha kang kahanane luwih nrenyuhake katimbang
dhiri pribadine. “Pakarti mono darbek kita dhêwe, nanging wohe pakarti mau dadi
kagungane Kang Gawê Urip”, mangkono sabdane sawijine Pujangga kaloka.
Pituduh
244
Wong
kang baut mawas dhiri iku wong kang bisa manjing ajur ajer, ngerti empan papan
laras karo reh swasana sakupenge tanpa ninggalake subasita. Paribasane wong
kang baut ngadisarira, aja mung kalimput edining busana bae, nanging bisowa
tansah mersudi marang padhanging semu lan manising wicara tanpa nglirwakake
marang alus lan luwesing solah bawa.
Pituduh
245
Kecandhaking
sawijining idham-idhaman iku ora cukup mung dibandang moncer lan pepaking ilmu
lan kawruh bae. NangÃng ana syarat siji kang ora kena kalirwakak, yaiku
kapinteran ing bab sesrawungan. Sapa kang bisa tumindak ajur-ajer lan bisa
nuwuhake rasa resep marang liyan, prasasat wis entuk pawitan kanggo nandangi
sakehing pagaweyan apadene nggayuh idham-idhamane.
Pituduh
246
Nindakake
kabecikan mono ora mesthi kudu cucul wragad, nanging bisa ditindakake sarana
pakarti-pakarti liyane sing sejatine akeh banget carane. Sauger bisa gawe
senenging liyan, upamane bae mawa ulat sumeh tangkep srawung kang sumanak, bisa
manjing ajur-ajer ing madyaning bebrayan, lan bisa dadi patuladhan laku utama.
Kabeh mau klebu ewoning tindak kabecikan kang ajine ngleluwihi wragad dedana
kang diwenehake utawa dipotangake, apamaneh lamun anggone menehi utawa ngutangi
iku sinamudana kebak pamrih.
Pituduh
247
Yen
kowe arep rembugan, pikiren luwih dhisik tetembungan sing arep kok wetokake.
Apa wis ngenggoni telung prekara : bener manÃs, migunani. Ewa semono sing bener
iku isih perlu dithinthingi maneh yen gawe gendrane liyan prayoga wurungna.
Dene tembung manis mono ora duwe pamrih, pamrihe bisa gawe senenge liyan kang
tundhone migunani tumrape jagadÃng bebrayan.
Pituduh
248
Sugih
omong kanggo nggayengake pasamuwan pancen apik. Nanging ngomong mung golek
suwure awake dhewe sok ketrucut miyak wewadine dhewe. Pira bae cacahe wang kang
kepleset uripe múug marga suka anggonesugih omong. Mula sabecik-becike wong iku
ora kaya wong kang meneng. NangÃig menenge wong kang darbe bobot kang anteb
sÃng bisa dadi panjujugane para pawongan kang mbutuhake rembug lan pituduh.
Pituduh
249
Ing
jagading sesrawungan mono nyirÃk marang sesipatan kang gumedhe lan wewatakan
kang tansah ngegungake dhiri. Sipat lan wewatakan mau adhakane banjur nuwuhake
rasa ora lila yen nyipati ana liyan sÃng luwih katimbang dheweke. Mula saiba
becike samangsa sapa kang rumangsa pinter dhewe, sugih dhewe, lan kuwasa dhewe
iku gelema nglaras dhiri lan ngleremake cÃptane kang wening, yen sejatine isÃh
ana maneh kang Maha Pinter, Maha Sugih, lan Maha Luhur. Klawan mangkono rasa
pangrasa dumeh lan takabur kang dadi sandhungan pasrawungan bisa sumingkÃr.
Pituduh
250
Luwih
becik makarti tanpa sabawa kang anjog marang karahayoning bebrayan, katimbang
tumindake wong kang rekane nindakake panggawe luhur nangÃng disambi udur.
Yektine
tata tentrem iku ora bakal bisa kagayuh yen ta ora adhedhasar kerukunan, dene
kerukunan iku mung bisa kecandhak yen siji lan sijine padha bisa aji-ingajenan
lan mong-kinemong.
Pituduh
251
Yen
kepengin diajeni liyan, mula aja sok dhemen martak-martakake, apa maneh nganti
mamerake kabisan lan kaluwihanmu. Pangaji-ajining liyan iku sejatine ora perlu
mbok buru, bakal teka dhrwr. Nuduhake kewasisan pancen kudu bisa milih papan
lan empan.
Mula
kang prayoga kepara purihen aja kongsi wong liya bisa njajagi. NangÃng mangsa
kalane ngadhepi gawe parigawe keconggah mrantasi.
Pituduh
252
Aja
sok ngluputake, gedhene ngundhat-undhat wong liya, samangsa kita ora katekan
apa kang dadi kekarepan kita. Becike kita tliti lan kita goleki sebab-sebab ing
badan kita dhewe, amrih kita bisa uwal saka dayaning pangira-ira kang ora
prayoga. Kawruhana, yen usadane watak apes sing njalari nganti ora katekan
sedya kita iku, ora ana liya, ya dumunung ana ing awak kita dhewe.
Pituduh
253
Arang
wong sing bisa mapanake rasa narima marang apa bae kang wis klakon digayuh. Yen
rumangsa kurang isÃh golek wuwuh, yen wis oleh banjur golek luwih, yen wis
luwih tumuli mbudidaya aja ana wong sÃng bisa madhani. Wong kang duwe rasa
mangkono mau satemene memelas. Uripe tansah ngangsa-angsa, ora nate sumeleh atine.
Kanggo nuruti rasa kang kleru kasebut sok-sok banjur tumindak ora samesthine
lan nalisir saka pakarti kang bener.
Pituduh
254
Watak
narima mono yekti dadi sihing Pangeran, nanging yenta nganti kleru ing
panyurasa bisa nuwuhake kleruning tumindak. Narima, lire ora ngangsa-angsa
nanging ora kurang weweka lan tansah mbudidaya amrih katekaning sedya, dudu
ateges kebacut lumuh ing gawe, suthik ihtiyar.
Awit
yen mangkono ora jeneng narima, naging keset. Jer wataking wong keset iku mung
gelem enake emoh rekasane, gelem ngemplok suthik tombok, satemah dadi wong ora
weruh ing wirang, siningkirake saka jagading bebrayan.
Pituduh
255
Wong
urip ing alam bebrayan iku yekti angel, kudu bisa ngereh pakone “si aku”, aja
nggugu karepe dhewe lan nuruti hawa napsu. Luwih-luwih ing dina samengko, alam
bebrayan donya tansah kebak pradhondhi, silih ungkih, rebutan benere
dhewe-dhewe. Mula sing baku, wong urip kudu bisa miyak aling-aling kang nutupi
pikiran kang wening. Lire, senajana sajroning pasulayan, kudu bisa nyandhet kemrungsung
“si aku” istingarah sakehing bedane panemu bisa disawijekake.
Pituduh
256
Wong
kang nduweni watak tansah njaluk benere dhewe iku adate banjur kathukulan
bendana seneng nenacad lan ngluputake marang panemu sarta tindak tanduke wong
liya. Mendah becike yen wong sing kaya mangkono mau kala-kala gelem nggraita
ing njero batine : “mbok menawa aku sÃng kleru, mula coba dak tlitine klawan
adil sapa kang sejatine nyata-nyata bener”.
Pituduh
257
Reseping
omah iku ora dumunung ing barang-barang mewah kang larang regane, nanging
gumantung marang panataning prabot kang prasaja, sarta pemasange rerenggan kang
adoh saka watak pamer. Semono uga reseping saliraiku ora marga saka pacakan
kang edi-peni, nanging gumantung ing sandhang penganggo kang prasaja, trapsila
solah bawa, lan padhanging polatan.
Pituduh
258
Yen
kowe kepener lagi srengen lan nesu, prayogane wong sing kok nesoni lan kok
srengeni mau kongkonen enggal sumingkir. Utawa kowe dhewe sumingkira sauntara,
aja tetemonan karo wong liya. Sabanjure menenga lan etung-etunga kanthi sareh
wiwit siji tekan sepuluh.
Klawan
mengkono atimu bakal bisa nimbang-nimbang apa nesu lan srengenmu marang wong
mau bener, apa malah dudu kowe dhewe sing luput.
Pituduh
259
Jeneng
tanpa guna uriping manungsa kang nganti ora bisa nyumurupi marang kang
kedadeyan ing sakiwa tengene. Ora bisa asung lelimbangan lan pamrayoga
sakadhare kanggo karahayoning bebrayan. Rupak pandelenge ora ana liya kang
disumurupi kajaba uripe dhewe. Mati pangrasane, jalaran ora kulina kanggo
ngrasak-ngrasakake kang katon ing saben dinane, wusana dadi cethek budine,
jalaran saka kalepyan marang tepa palupi kang maedahi ing uripe.
Pituduh
260
Aja
sok nyenyamah luputing liyan, luwih becik tuduhna kaluputane kang malah bisa
ngrumaketake rasa paseduluran. Éwasemono aja nganti kowe kesusu mbecÃkake
kelakuwane liyan, yen awakmu dhewe rumangsa durung bisa ngenggoni rasa sabar
lan tepa selira.
Sapa
kang wis ngerti lan ngrumangsani marang sakehing dosane, iku sawijinÃng wong
kang wis ngerti marang jejering kamanungsane, manungsa kang utama.
Pituduh
261
Ajining
manungsa iku kapurba ing pakartine dhewe, ora kagawa saka katurunan,
kapinteran, lan kasugihane. Nanging gumantung saka enggone nanjakake kapinteran
lan kasugihane, sarta matrapake wewatekane kanggo keperluan bebrayan. Kabeh mau
yen mung katanjakake kanggo kaperluwane dhewe, tanpa paedah. Nanging yen
pakarti mau kadayan denÃng rasa pepinginan golek suwur, golek pangkat lan donya
brana, malah bisa dadi memalaning bebrayan, jalaran nyinamudana sarana nylamur
migunakake jenenge wong akeh.
Pituduh
262
Ora
ana budi kang luwih luhur saliyane nduweni rasa asih marang nusa lan bangsane.
Kadunungan
rasa rumangsa nduweni sesanggeman lan kuwajiban mranata tentreming praja kanthi
pawitan kapinteran kang dilandhesi kawicaksananing pambudi. Tandha yetineyen
asih, yaiku tansah samapta tumandang sawayah-wayah yen ana parigawe kang wigati
kanggo warga sapadha-padha, munggahe tansah samapta leladi kanggo keslametaning
bebrayan lan karaharjaning nagara.
Pituduh
263
Wong
kang kerep tansah dipituturi wong liya iku adate bisa dadi wong dhemen
ngati-ati, nanging menawa kapengkok ing perlu sok ora bisa tumindak lan
ngrampungi dhewe.
Kepeksa
isih kudu noleh wong liya sing diwawas bisa aweh pituduh. Mula kuwi prayoga
ngawulaa marang ati lan kekuwatanmu dhewe, jalaran wong liya iku sejatine yen
ana apa-apane mung saderma nyawang, ora melu ngrasakake.
Pituduh
264
Wong
kang rumangsa dhirine linuwih, ing sawijining wektu mesthi bakal kasurung atine
arep mamerake kaluwihane, lire amrih dimangertenana dening wong akeh yen
dheweke mono wong kang pinunjul lan supaya diajanana. Sumurupa, sakabehing
kaluwihan mau yen ora dicakake mawa lelabuhan kang murakabi marang bebrayan,
tanpa guna kepara malah ora kajen lan gawe pituna. Mula kang prayoga bisa tulus
dadi wong kang linuwih menawa gebyaring kaluwihan iku mung dikatonake marang
batine dhewe, iku wis cukup.
Pituduh
265
Dedana
utawa sedhekah marang wong kang lagi nyandhang papa cintraka iku sawijining
penggawe becik kang patut tinuladha, sauger paweweh mau ora kinanthenan
panggrundel kang nelakake ora eklasing atine. Tetembungan kang lembah ing manah
lan merak ati iku luwih gedhe ajine katimbang dedene kang ora eklas. Suprandene
nulung lan menehi pepadhang marang jiwane wong kangkacingkrangan iku kang
sejatine luwih perlu lan wigati, katimbang mung tetulung marang awake kang
awujud kelairan bae.
Pituduh
266
Ulat
sumeh, tindak-tanduk sareh kinanthenan tembung aris iku bisa ngruntuhake ati
sarta ngedohake panggodhaning setan. Kosokbaline watak wicara kang keras,
kejaba keduga gawe tangining kanepson, uga gampang nuwuhake salah panampa.
Sabarang prakara kang sejatine bisa putus sarana aris lan sareh, kepeksa dadi
adu wuleding kulit lan atosing balung, kari si setan ngguyu ngakak bungah-bungah.
Pituduh
267
Wong
kang kulina urip mubra-mubru iku samangsane ngalami sandhungan urip sethithik
bae adate gampang kethukulan gagasan lan gawe kang cengkah karo bebener, luwih
begja wong kang uripe pokal samadya nanging resik atine. Dene begja-begjane
wong iku ora kaya wong sing tansah urip ing kahanan kang kebak godha rencana,
prasasat tapa ana satengahing coba, nanging tansah tawekal lan kandel keimanane
marang adiling Pangeran Kang Maha Kuwasa.
Pituduh
268
Sipate
wong urip iku mesthi kesinungan kekuwatan. Kang ngerti bisa ngecakake dene kang
ora bisa ngerti kurang digladhi, temahan ora tumanja. Ewasemono ngempakake
kekuwatan mula ora gampang. Buktine ora sethithik kekuwatan kang empane ora
mapan. Kawruhana, yen rusake bebrayan ing antarane marga saka pakartine
para-para kang ngerti marang dayaning kekuwatane nangÃng ora kanggo nggayuh
gegayuhan kang mulya, mung kanggo nuruti derenging ati angkara.
Pitudh
269
Katresnan
kang tanpa pangreksa iku dudu sejatining katresnan. Kena diarani sejatining
katresnan kang mung kadereng lan kena ing pangaribawaning hawa napsu. Dadi yen
ana unen-unen ” tresna iku wuta” yaiku sÃng kaprabawan hawa napsu. Sing prayoga
iku mesthine kudu ngugemi unen-unen “tresna iku rumeksa” bisa salaras
tumindake. Rasaning katresnan kang cedhak dhewe tumrap sadhengah manungsa iku
dumunung ing awake dhewe. Mula sapa kang tresna marang sapadha-padha iku aran
tresna marang awake dhewe, tundhone sapa kang tansah ngreksa marang
karahayoning liyan, ora beda karo pangreksa marang keslametane dhewe.
Pituduh
270
Srawung
ing madyaning bebrayan iku kejaba kudu wasis milÃh papan lan empan, uga kudu
bisa angon mangsa lan mulat ing semu. Aja nggegampang ngrojongi rembug kang
kowe dhewe durung ngreti prakarane. Rembug sethithik nanging mranani iku
nuduhake boboting pribadi.
Rembug
akeh nanging ampang malah gawe sangga runggine sing padha ngrugokake kepara
njuwarehi.
Pituduh
271
Wong
kang wis tekan pesthine utawa wis katimbalan bali menyang jaman kelanggengan
iku sejatine lagi kena diwenehi biji tumrap ajine kamanungsane lan pakartine
nalika urip. Dene wong kang isih padha urip iku perlu disemak bae dhisik,
durung kena dipatrapi biji, jer kahanane isih bisa owah gingsir. Sarehne
manungsa iki sawijining titah kang luhur dhewe, mula wis samesthine yen kita
aja nganti kayadene sato kang patine mung ninggal tenger lulang lan balung bae.
Nanging bisowa kita nanjakake urip kita marang pakarti-pakarti utama,
sumrambahe marang karahayoning urip bebrayan.
Pituduh
272
Mustikane
wong tuwa marang anak mung ana ing laku kang gumati, gunem kang ruruh, lan ujar
kang manis. Gumatine dumunung ing tepa tuladhaning tingkah laku. Gunem lan ujar
kawengku ana ing ucap kang istingarah numusi kajiwan, lan luhuring budi
pekerti. Mula yen ana apa-apa, aja selak marang sebuting paribasan : “Ora ana
kacang ninggal lanjaran”.
Pituduh
273
Nanggapi
kahanan urip ing satengahing bebrayan iku gampang angel. Aran angel kepara
malah bisa gawe ketliwenging pikir samangsa anggon kita mawas kedhisikan
kagubel ing hawa.
Aran
gampang yen kita bisa mikir klawan wening lan meneb. Iya pamikir kang meneb iku
kang aran akal budi sejati. Kang bisa mbabarake wohing wawasan kang mulus
resik, ora kacampuran blentonge “si aku”. Apamaneh yen ta kita bisa tetep
nguwasani weninging pikir, nadyan kahanane urip ing satengahing bebrayan
kisruha dikayangapa, istingarah ora angel anggon kita nanggapi.
Pituduh
274
Srengen
marang wong mono aja nganti kenemenen lan keliwat-liwat mung marga wis ngerti
yen wong mau ora bakal wani nglawan utawa wis ora bisa nglawan, sing estine
mung arep ngedÃr-edirake drajad pangkat utawa kadibyane bae. Pakarti kaya ngono
mau kejaba klebu ambeg siya, uga wong sing disrengeni durung karuwan bakal dadi
becik, kepara bisa nuwuhake rasa sengit.
Kang
prayoga iku srengen samadya kang mengku pitutur murih becike.
Pituduh
275
Wong
pinter kang ora kinanthenan ing kautaman iku ora beda karo wong wuta kang
nggawa obor ing wayah bengi. Madhangi wong liya nanging dheweke dhewe lakune
kesasar-sasar.
Kapinteran
mangkene iki yen ta dicakake ing madyaning bebrayan bakal nuwuhake kapitunan,
pikolehe malah mung wujud kasangsaran lan karusakan.