SERAT KAWRUH SANGGAMA
Pendhidhikan
seks uga entuk kawigatosan para pujangga Jawa sajrone nulis karya sastra.
Wonten ing kabudayan Jawi, norma-norma saha paugeran sesrawungan dipunwarisaken
dening tiyang Jawi lumantar piwulang dhateng anak turunipun, kanthi lisan utawi
seratan. Awujud tulisan piwulang-piwulang kasebut kinandhut ing karya sastra
sing wis ana wiwit jaman biyen. Karya sastra kanthi tema roman ing antarane:
1.
Serat Gatholoco.
2.
Serat Damogandhul.
3.
Suluk Tambangraras (Serat Centhini), lan.
4.
Serat Nitimani.
Wonten
ing kabudayan Jawi dipunwulangaken bilih supados saged ngasilaken ingkang sae,
proses wiwitaning cipta ugi kedah sae saha ridhonipun Gusti ingkang Maha
Pencipta. Semono uga karo proses hubungan seksual sing tujuan utamane yaiku
ngasilake keturunan. Kanggo entuk keturunan sing apik ing kabeh babagan, anane
ing jagad iki kudu liwat niat awal sing apik lan proses hubungan seksual sing
bener lan cocog.
Kanggo
bisa duwe jinis apik, sampeyan kudu kawruh bab kabeh bab jinis. Kawruh babagan
hubungan seksual dibutuhake amarga bakal ana hubungane karo urip sabanjure. Yen
proses kasebut salah, mula akibate bakal ala, ora mung kanggo bocah-bocah sing
diprodhuksi nanging kanggo keseimbangan lan kerukunan urip iki. Kaluputan ing
proses sesrawungan ing budaya Jawa diarani salah kama. Dadi kanggo nyegah kama
salah, manungsa kudu duwe kawruh sing cukup babagan tata cara hubungan seksual.
Kanthi
ngelmu kang nyukupi, kaajab manungsa bisa luwih mikir babagan sesambungan
seksual supaya ora sembrono amarga akibate banget fatal kanggo kaslametane
manungsa lan kerukunan hubungane karo lingkungan alam kang uripe manungsa.
Konsekuensi fatal iki katon ing kahanan masyarakat saiki sing akeh wong sing
miwiti hubungan seksual tanpa nggatekake norma lan etika sing nyebabake muncule
masalah ing urip manungsa kayata.
Ing
konteks kabudayan Jawa, ana piwulang utawa piwulang moral, nilai-nilai lan
paugeran-paugeran ngenani jinis kelamin kang bener lan prayoga, kaya ing Serat
Nitimani, bebarengan karo cuplikan-cuplikan kang gegayutan karo piwulang
kasebut:
Lampahing
asmaragama, kalamunpasta purusa dereng kiyat lan santosa, ing driya ajwa
kasesa, nandukaken pancakara, kang mangkono wau mbok manawa, blenjani neng
wiwara, dayane datan widada, temahdela kang wardaya, terkadang amanggih ewa,
lan wanita lawannya, marga tan kapadang karsa, tiwas wadi wus kabuka wekasan
tan mantra-mantra, tumimbang serenging driya, wangune salah mangkana, yeka kena
ing rubeda, aran katitih asmara, awit dereng abipraja, duk wau kagyating pasta,
iku uga mbok manawa lagya kaserenging daya, mung sengseming driya harda,
sinerus lumaksana, kasengka mangsa ing yuda, marma dayane sapala, tan lama
nulya marlupa, kacaritainggih punika, awit rahsa tuwin jiwa, dereng winengku
samyadening prabanira Hyang Pramana. (pupuh 6).
Penerapan
asmaragama, yen gamane wong lanang durung siyap kanggo tempur, aja kesusu-susu,
amarga tandhingan mesthi ora bakal seru. Sing lanang mesthi ora bakal tahan
suwe, lan sing wadon minangka lawan tarung mesthi ora bakal rumangsa marem. Aja
nantang saingan mung amarga hawa nepsu, amarga yen wong kalah mung sawetara
obah, bakal dadi isin banget, bakal katon minangka wong sing ringkih, lesu lan
ora ana gunane.
Wonten
ing konteks piwulangan seks wonten ing Serat Nitimani, penerapan asmaragama
minangka cara kangge nindakaken sesrawungan ingkang sae saha leres. Sarana
inggih menika teknik ingkang dipunginakaken kangge mujudaken proses ewah-ewahan
kanthi gadhah ancas ingkang langkung spesifik.
Dene
ingkang tiwas akaken kasor prabawa wau mbok menawi patrapipun makaten, empaning
hak cipta boten Kapandan dening mapaning praman, ing wekasan prasa tuwin rahsa
katamaning raos welas utawi puff, inggih rubeda patrap makaten wau ingkang
binasakaken tumanding kang sanes bangsa. (pupuh 6).
Ingkang
dipun wastani kecalan wibawa inggih menika raos ingkang dipunkalahaken utawi
dipunkajengaken rumiyin pranyata boten jumbuh kaliyan kasunyatan. Pungkasane,
ora kesenengan sing dirasakake, nanging kesel, bisa uga lara. Kahanan kang kaya
mangkono iku diarani tumanding kang sanès bangsa.
Hubungan
seksual biasane nglibatake rong pihak, yaiku lanang lan wadon. Nalika
sesrawungan, kalorone kudu ing kahanan sing apik. Yen salah siji saka wong-wong
mau ngalami sing ala, bakal mengaruhi loro pihak.
Pramila
milih wanita kedah-atos, Karana Bilih Kalesan Angang Wanodya Ingkang Prasaning
Rahsa, Ingkang Bangsa Nunggil, Punika Bujang kepengin langgeng asmara,
Saniskaraning Rubeda, Temah Mahanani Susila pamoring Lulut, Awit Binuka
Langgening Pramana, Dene Ingkang Binasakaken Susila Pamoring. lulut wau, woring
sapisan binuka tanpa rubeda, amung pinanggih bingah pareng. (pupuh 6)
Mula
kudu ngati-ati anggonmu milih pasangan urip, amarga yen pilihanmu wis bener,
mesthi bakal kaiket lan seneng temen-temen amarga bakal ngrasakake kasenengan
sing lengkap, ora ana alangan apa-apa kajaba rasa marem sing terus nutupi.
Perangan
menika ngandharaken sikep ingkang wonten ing konteks piwulang seksual, inggih
menika cara tumindak ing babagan milih pasangan gesang supados boten klentu
supados kanikmatan saged kagayuh saha tebih saking pepalang.
Kalamun
pasta purusa wus kiyeng kiyat santosa, kwehning daya wus samekta, iku nulya
nututi umangsah ing ranonggana, sayekti data lan kuciwa tumempuhing banda yuda.
Nanging ta dipunprayitna, ing nindakaken ajwa sembrana, gyaning badhe prasa,
mring wong wadon kang bingah, supaya leganing driya, wruhanta waspada. (pupuh
6)
Nalika
senjata pusaka lanang wis siyap kanggo pertempuran, kabeh pasukan wis siyaga,
banjur langsung miwiti pertandhingan. Mesthi perang ora bakal nguciwani.
Nanging tetep waspada, aja sembrono. Nalika nyuduk serangan ing gegaman
mungsuh, sampeyan kudu prioritize vigilance.
Babagan
menika minangka perangan saking piwulangan babagan ngelmu seks wonten ing
Kabudayan Jawi.
Pameting
rahsa mangkana, srana ngagema wisaya, pratingkah ukeling pasta,
Kacaritasolahira, duk murwani lumaksana, karya Peshooting Yuda, kwehning Daya
Saniskara, Ajwa Sineru Sarasa, ing Hukum Saranta, Panggkah Amung Muriha, Keri
Prasaning Wanita.(pupuh 6).
Ing
kawontenan ingkang kados makatên punika, kêndhali obahing gaman, aja kesusu
ngrampungi, kanthi ancas supaya wong wadon sing dadi mungsuhmu krasa dilayani,
lan srêngenge mêngsah, lan sanès-sanèsipun.
Teks
sastra Jawa kang uga ngrembug babagan pendidikan seks uga bisa ditemokake ing
karya Raden Bratakesewa kanthi irah-irahan Serat Kaweruh.
****
Pendidikan seks juga mendapat perhatian para pujangga Jawa dalam menulis karya sastranya. Dalam budaya Jawa norma serta aturan dalam melakukan hubungan seksual diturunkan oleh orang Jawa melalui ajaran kepada keturunannya baik dalam betuk lisan atau tertulisan. Dalam bentuk tertulis ajaran tersebut tertuang dalam karya sastra yang telah ada sejak zaman dulu. Karya-karya sastra yang mengangkat tema asmaragama antara lain :
1. Serat Gatholoco,
2. Serat Damogandhul,
3. Suluk Tambangraras (Serat Centhini), dan.
4. Serat Nitimani.
Dalam budaya Jawa diajarkan bahwa untuk menghasilkan sesuatu yang baik maka proses awal penciptaan juga harus baik dan dengan restu Tuhan sebagai Sang Maha pencipta. Demikian pula dengan proses hubungan seksual yang tujuan utamanya adalah menghasilkan keturunan. Untuk mendapatkan keturunan yang baik dalam segala hal, kehadirannya di dunia ini haruslah melalui niat awal yang baik serta proses hubungan seksual yang benar dan tepat.
Untuk dapat berhubungan seksual dengan baik maka dibutuhkan pengetahuan mengenai segala hal tentang seks. Pengetahuan mengenai hubungan seksual sangat dibutuhkan karena akan berhubungan dengan kehidupan selanjutnya. Jika prosesnya sudah salah, maka akibat yang ditimbulkan akan buruk, bukan hanya bagi anak yang dihasilkan tetapi bagi keseimbangan serta keselarasan kehidupan ini. Kesalahan dalam proses berhubungan seksual dalam budaya Jawa dikenal dengan istilah kama salah. Maka untuk mencegah terjadinya kama salah manusia harus memiliki pengetahuan yang cukup mengenai tata cara hubungan seksual.
Dengan pengetahuan yang memadai maka diharapkan orang dapat berpikir lebih jauh mengenai hubungan seksual sehingga tidak melakukannya dengan sembarangan karena akibatnya sangat fatal bagi keberlangsungan hidup umat manusia dan keselarahan hubungannya dengan alam sekitar tempat manusia hidup. Akibat yang fatal tersebut muncul pada keadaan masyarakat sekarang dimana banyak orang mulai melakukan hubungan seks tanpa mengindahkan norma serta etika yang berakibat pada munculya masalah-masalah dalam kehidupan masyarakat sepeti
Dalam kasanah budaya Jawa terdapat ajaran atau pedoman moral, nilai dan kaidah bagaimana cara melakukan hubungan seks yang benar dan tepat, sebagaimana dalam Serat Nitimani berikut cuplikan-cuplikan yang berkaitan dengan ajaran dimaksud :
Lampahing asmaragama, kalamunpasta purusa dereng kiyat lan santosa, ing driya ajwa kasesa, nandukaken pancakara, kang mangkono wau mbok manawa, blenjani neng wiwara, dayane datan widada, temahdela kang wardaya, terkadang amanggih ewa, lan wanita lawannya, marga tan kapadang karsa, tiwas wadi wus kabuka wekasan tan mantra-mantra, tumimbang serenging driya, wangune salah mangkana, yeka kena ing rubeda, aran katitih asmara, awit dereng abipraja, duk wau kagyating pasta, iku uga mbok manawa lagya kaserenging daya, mung sengseming driya harda, sinerus lumaksana, kasengka mangsa ing yuda, marma dayane sapala, tan lama nulya marlupa, kacaritainggih punika, awit rahsa tuwin jiwa, dereng winengku samyadening prabanira Hyang Pramana. (pupuh 6).
Penerapan asmaragama adalah apabila senjata yang dimiliki laki-laki belum siap tempur maka janganlah terburu-buru melakukan pertandingan, karena pertandingan tentu tidak akan berlangsung seru. Sang laki-laki tentu tidak akan mampu bertahan lama, dan si wanita sebagai lawan bertanding pasti tidak akan merasa puas. Janganlah menantang bertanding hanya karena dorongan nafsu, sebab jika laki-laki kalah hanya dalam beberapa jurus saja akan sangat memalukan, ia akan di anggap sebagai laki-laki lemah, loyo, dan tidak ada gunanya.
Dalam konteks pengajaran seks dalam Serat Nitimani, bagian penerapan asmaragama adalah cara bagaimana melakukan hubungan seksual yang baik dan benar. Cara adalah teknik yang dipakai dalam rangka memenuhi proses perubahan dengan mempunyai tujuan yang lebih khusus.
Dene ingkang binasakaken kasor prabawa wau mbok menawi patrapipun makaten, empaning cipta boten kapandan dening mapaning praman, ing wekasan prasa tuwin rahsa katamaning raos welas utawi engah, inggih rubeda patrap makaten wau ingkang binasakaken tumanding kang sanes bangsa. (pupuh 6).
Yang dimaksud kalah wibawa adalah perasaan yang dikalahkan atau diharapkan semula ternyata tidak sesuai dengan kenyataan. Akhirnya bukanlah kenikmatan yang dirasakan melainkan rasa lelah bahkan mungkin terasa sakit. Kondisi seperti itulah yang disebut tumanding kang sanes bangsa.
Hubungan seksual lazimnya melibatkan dua pihak yaitu laki-laki dan wanita. Dalam melakukan persetubuhan, maka keduanya haruslah sama-sama sedang berada dalam kondisi yang baik. Jika salah satunya mengalami sesuatu yang buruk maka imbasnya akan terkena pada kedua pihak.
Pramila pamilihing wanita kedah ngatos-atos, karana bilih kaleresan angsal wanodya ingkang prasaning rahsa, ingkang nunggil bangsa, punika lajeng nggendam langgengin asmara, saniskaraning rubeda, temah mahanani susila pamoring lulut, awit binuka langgening pramana, dene ingkang binasakaken susila pamoring lulut wau, woring sekaliyan binuka tanpa rubeda, amung pinanggih seneng pareng. (pupuh 6)
Oleh karena itu hendaklah berhati-hati dalam memilih pasangan hidup, karena jika pilihan anda tepat, anda akan benar-benar terikat dan bahagia lantaran anda akan merasakan kenikmatan secara paripurna, tanpa satupun rintangan yang menghalangi kecuali kepuasan yang terus meliputi.
Bagian ini menjelaskan mengenai sikap dalam konteks pengajaran seksual, yaitu bagaimana bertindak dalam hal memilih pasangan hidup agar tidak salah sehingga dapat tercapai kenikmatan dan jauh dari rintangan.
Kalamun pasta purusa wus kiyeng kiyat santosa, kwehning daya wus samekta, iku nulya tindakena umangsah ing ranonggana, sayekti datan kuciwa tumempuhing banda yuda. Nanging ta dipunprayitna, ing tindak ajwa sembrana, gyaning bakal nuju prasa, mring wanita mengsahira, supaya leganing driya, wruhanta dipunwaspada. (pupuh 6)
Ketika senjata pusaka laki-laki telah siap tempur, segenap kekuatan siaga, maka segeralah memulai pertandingan. Niscaya pertempuran tidak akan mengecewakan. Namun tetaplah waspada, jangan ceroboh. Ketika menghujamkan serangan terhadap senjata lawan, hendaklah mengutamakan kewaspadaan.
Ini adalah bagian cara dalam hal pengajaran seks dalam Budaya Jawa.
Pameting rahsa mangkana, srana ngagema wisaya, pratingkah ukeling pasta, kacaritasolahira, duk murwani lumaksana, karya pepucuking yuda, kwehning daya saniskara, ajwa sineru sarasa, ing tindak kesah saranta, pangangkah amung muriha, keri prasaning wanita.(pupuh 6)
Dalam keadaan demikian, kendalikanlah tata gerak senjatamu, janganlah tergesa-gesa untuk lekas selesai, dengan tujuan agar wanita yang menjadi lawanmu merasa terlayani dan hasrat bertempur akan semakin memuncak.Dan seterusnya.
Naskah sastra Jawa yang juga membicarakan pendidikan seks juga bisa ditemukan dalam karya Raden Bratakesewa yang berjudul Serat Kaweruh
Bubuka
Sampun
dangu anggen kula gadhah sedya ngarang serat kawruh sanggama punika, amargi
kala kula wiwit ngikat birahi ngantos wanci tumambirang : maos serat-serat
gugubahanipun para sarjana ing jaman kina ingkang isi kawruh bab sanggama,
kadosta : wedha asmara, nitimani, asmara gama, susila sanggama, lan
sapanunggalanipun. Pangraos kula mboten gampil sagedipun inggal dipun
mangretosi suraosipun dening saderek kula para mudha ingkang dereng kathah
anggenipun dhahar jalaran serat-serat wau satunggal kaliyan satunggalanipun
wonten ingkang geseh, tur panganggitipun sami kathah sesekaranipun sarta mawi
seselang tembung kawi tuwin tembung monca sanesipun ingkang angel sagedipun
enggal cumantheling manah. Nanging kala samanten niat kula wau dereng saged kalaksanan
dening kaalangan ing pakaryan.
Samangke
kula sampun ngancik satengah sepuh, awon ngigur maosi maleh serat-serat kasebut
nginggil cap-capan ingkang kantun kanthhil teka kathah temen ingkang pinanggih
lepat ing pangecapipun ngantos andadosaken kalintuning suraos tarkadang malah
tanpa teges, punika anjalari manah kula lajeng kagugah maleh, asreng ngarang
serat punika.
Menggah
pangarang kula serat punika sayektosipun inggih namung ngimpun sarta
ngethak-ethukaken karang-karangipun para sarjana wau, kula gubah kula
runtutaken suraosipun kula pewah, pamanggih kula piyambak ingkang sasaged-saged
kedah pinanggih ing nalar, kados karsanipun saderek kula para mudha ing jaman
samangke.
Panggubah
kula serat punika ingkang kathah ngangge tembung jarwa wantah kemawon. Mila
inggih radi ketingal lekohipun. Ing pangangkah namung sagedo cetha, ingkang
maos gampil mangertos suraosipun, mboten langkung namung aksamanipun para
nupiksa kemawon ingkang tansah kula suwun.
Rampunging
pangarangipun wonten ing kitha Kadiri, ing dinten ngakat legi, tanggal kaping
28 Pebruari 1926 tinengeran (prasa karonsih trusing ati) utawi 14 ruwah, warsa
: be 1856 tinengeran (rahsa tinata ngesthi putra).
Kathandan
: ingkang ngarang
N.B
: Cap-capan ingkang kaping kalih punika, mboten namung kula lepasaken ingkang
lepat ing pangecapipun kemawon : prasasat kula bangun malih, supados langkung
cetha suraosipun.
MULA
BUKANING KAWRUH SANGGAMA
1.
Sampun
kodrat priya punika manawi ningali wanita lajeng tuwuh manahipun remen,
sengsem, mekaten ugi kosok wangsulipun, remenipun wau beda kaliyan remen
ingkang tumrap dhateng barang. Sayektosipun lajeng kepengin sajiwa utawi
salulut dening kodrat ingkang mekaten wau kita lajeng gadhah panganggep manawi
ingkang Maha Kawasa pancen anglilani sarta paring dhawuh supados kula sadaya
bangsa manungsa sami ambabaraken tuwuh mong kaisenipun marcapada. Sinten
ingkang ngestoaken dhawuh wau sami pinaringan ganjaran kenceng : raos nikmat
ing salebetipun tutik.
2.
Ananging
sarehning manungsa punika beda kaliyan sato sanajan, bab sarasmi punika sampun
sami saged nindakaken inggih kedah nganggeya tata karmaning sanggama utawi
susilaning sanggama punika purwanipun wonten kawruh sanggama ingkang ugi
winastanan, aji Asmara Gama. Asmara tegesipun sengseming cumbana.
3.
Menggah
bakunipun ingkang kinajengaken dhateng ingkang ngagem aji Asmara Gama wau
wonten kalih prakawis inggih punika :
a.
Tumrap
dhateng rasaning wanita sageda wanita ingkang sininggama punika raos lega,
rena, marem carem satemah mantep temen ambangun turut dhateng priya.
b.
Tumrap
dhateng putra sageda apuputra ingkang kenging sinebut utawi jalaran saking
punika. Mila aji Asmara Gama wau ugi kawastanan, Asmara Dwi Paedah, tegesipun
kalih pigunanipun, rahsaning wanita tuwin putra.
c.
Saiba
begjanipun manawi priya saged amengku garwa ingkang ambangun turut bekti ing
laki, tuwin kagungan putra ingkang utami, sangsaraning sangsara manawi kataman
kosok wangsulipun mila kainan sanget manawi priya mboten karsa marsudi sarta
ngagem aji Asmara Gama punika.
4.
Kacarios
menggah aji Asmara Gama punika ing kinanipun ingkang ngagem namung
panjenenganipun para dewa tuwin para nabi, lajeng tumurun dhateng para sinatria
ingkang linangkung, angsalipun aji wau sarana perkaos, kedah tinumbas ing tapa
brata. Sang Hyang Giri Nata (Bathara Guru) duk jaman kina, Bathari yo sagedipun
katarima pinaringan aji wau dening Sang Hyang Tunggal inggih mawi mesu puja
brata jalaran taksih sereng marem ing galih kagungan putra sakawan mboten
wonten ingkang pinunjul. Sasampunipun Sang Hyang Giri Nata ngagem aji Asmara
Gama lajeng saged apaputra Sang Hyang Wisnu gugunganipun para dewa.
5.
Dados
aji Asmara Gama punika pancen dede ngilmi sembarangan, mila mboten prayogi
damel kangge mainan sayekti malati. Inggih punika : manawi panggilutipun mboten
adadasar panggalih suci, resik, sisip sembiripun kesasar kerem dhateng patrap
pratingkah lalangening cumbana tuwin raos kanikmatan kemawon satemah dados
priya brancah boten pilih-pilih inggih bilahi yektos ngrisakaken jiwa raga mula
saderek kula para mudha : den awawas den emut.
PIRANTOSING
CUMBANA TUMRAP PRIYA
Pirantosing
saresmi tumrap priya punika wonten ingkang katingal saking jawi sarta wonten
ingkang dumunung ing lebet katarengaken kados ing ngandhap punika :
1.
Kalam
utawi Dakar.
Kalam utawi dakar inggih pasta purusa,
peranganipun wonten tiga inggih punika :
1)
Otot
ageng sakembaran jejer saes dhawuluh ing sanjata panganten, otot punika ing
lebet ngrokos pindha jamur karang dados pirantos wadhah erah. Manawi nuju
kothong : dakar empuk yen kilen erah dados atos saya kathah rahipun ingkang
mili mriku saya mindhak atosipun kiyat kenceng.
2)
Bolongan
margi turas lan nutpah, dumunung ing sirahing dakar kapering ngandhap.
3)
Urung-urung
margi turas lan nutpah, kaprenah wonten saantawisipun otot ageng sakembaran wau
kaperang ngandhap saestalantakipun sanjata panganten wau. Urung-urung punika
pungkasanipun ingkang satunggal dumunung wonten ing sirah. Satunggalipun wonten
ing poking dakar ugi ngrokos pindha jamur karang, manawi sampun kilen erah
saged melar sarta atos.
4)
Titian
kina anggenipun nyukani paparap dhateng dakar utawi kalam wau kapendhetaken
asmanipun para dewa ingkang sinekti, kadosta : Sang Hyang Surasmara, Sang Hyang
Purusa, sapanunggilanipun. Ingkang mekaten wau saking sangeting anggenipun ngaosi.
2.
Palandhungan.
Palandhungan utawi konthol, punika wujud
kulit awangun kantong saged melar sarta mangkeret limrahipun langkung cemeng
tinimbang kulit ing saranduning badan. Ing lebetipun palandhungan punika wonten
paringsilinipun kalih, jejer gumandhul wonten pokipun dakar mawi kalet-letan
ing kendhangan. Ingkang kiwa limrahipun langkung alit katimbang ingkang tengen,
nanging langkung landhang. Paringsilan punika gembuk-gembuk saged landhung
sarta mangkeret, manawi tiyang saweg ngraosaken nikmating cumban, paringsilan
punika dados atos sabab kalenanipun ing lebet kebak isi erah. Paringsilan
punika peranganipun ing jawi kepara nginggil wonten amplokipun awangun lintah
sarta wonten usus-ususipun ingkang mengkal-mengkol saes nglangi, ciyuting
bolonganipun usus-usus punika namung sarambut pungkasanipun kempal dados
satunggal kaliyan peh. Usus-usus punika dados urung-urung wedalipun nutpah
saking pringsilan. Wonten ingkang nginten manawi tiyang kebincih punika boten
saged jimak malih, nanging panginten punika lepat sayektosipun taksih saged
namung kemawon boten ngedalaken nutpah, dados boten saged nganarki. Wunguning
dakar punika boten sabab saking nutpah, inggih punika saking kilening erah
kados ingkang sampun kapratelakaken ing ngajeng.
3.
Badhening
nutpah.
Nutpah utawi kama punika awujud yiyit
warninipun pethak monda-monda. Gandanipun saemper kerikan balung utawi cingat.
Wedalipun saking palandhungan wigunanipun kangge netesaken badhening manungsa.
Menggah kadadosanipun nutpah utawi kama wau saking yiyit tigang prakawis.
Inggih punika ingkang medal saking peh, saking purus, tuwin yiyit ingkang medal
saking impes. Yiyit ingkang medal saking peh punika boten kenthel sarta tanpa
gonad, wedalipun kantun. Dene yiyit ingkang medal saking purus sarta impes
punika wedalipun dakar dados kenceng tuwin nalika ngraosaken nikmat. Yiyit
punika pliket ugi tanpa gonda. Kempalipun yiyit tigang prakawis punika ingkang
anjalari anggonda kados dene kerikan balung. Nanging manawi sampun kenging
hawa, gonda wau sirna. Sarat manawi sampun garing warninipun jibles pethaking
tigan.
4.
Satwa
mani maya.
Satwa mani maya : jarwanipun kewan kama,
inggih punika kewan ingkang alit sanget ingkang dumunung wonten ing salebeting
kama. Dumadosipun wonten ing pringsilan. Wiwit lare ngangkat birahi
kinten-kinten umur 15 tahun, curesipun ing badan manawi tiyang sampun umur
watawis 65 tahun. Satwa mani maya wau saking paringsilan lumember dhateng peh.
Kamaning priya ingkang taksih kadunungan satwa mani maya, manawi saged gathuk
kaliyan tigan badhening manungsa ingkang dumunung wonten ing wanita lajeng
rumesep ing tiga wau apratistha ing jeneripun ing ngriku wanudya lajeng saged
ing garbini.
5.
Peh.
Peh punika wujud kekempalaning
kanthongan alit-alit dados wadhahing nutpah ingkang badhe kawedalaken cacahipun
wonten kalih, sisih kiwa kaliyan tengen dunungipun wonten ing saantawisipun
impes lan usus jubur. Wangunipun kados poporing pistol, lumahipun kebak isi
jentolan. Nutpah ingkang saking pringsilan sasampunipun lumampah anglangkungi
usus-usus ingkang kados sawer nglangi wau lajeng kendel wonten ing epeh. Ing
ngriku peh lajeng ngedalaken yiyit inggih punika lajeng dados kama ingkang
medal nalika priya mungkasi cumbana.
6.
Purus.
Purus punika wujud koyor angeng,
warninipun pethak monda-monda, dumunung ing saantawisipun jangganing impes
wadhah turas kaliyan poking dakar. Wangunipun memper jambu nanging gepeng,
indhenipun katrajang ing urung-urung margi turas pramila manawi purus wau dados
ageng, amargi saking sanget karem olah asmara, urung-urung wau dados kaslempit
andamel pakewed manawi turas.
PIRANTOSIPUN
CUMBANA TUMRAP WANITA
Pirantosing
cumbana tumrap wanita punika ugi wonten ingkang katingal saking jawi, wonten
ingkang dumunung ing lebet katerangaken kados ing ngandhap punika.
1.
Parji
utawi Pawestren. Parji punika tembung Arab, tembungipun jawi pawestren,
kawinipun baga, peranganipun :
1)
Babathuk,
wujud daging alus ing gajih, kabasakaken redinipun Sang Devi Venus inggih Sang
Hyang Ratih. Milanipun anggajih sayektosipun minongka tatanggul supados
pameteking priya duk kala cumbana boten angremekaken balung enem ingkang
dumunung ing lebet, babathukipun lare estri ingkang sampun ngangkat birahi
punika adatipun kathukulan rambuting prentel, trus mangandhap urut korining
parji.
2)
Korining
parji inggih punika blewehanipun parji ingkang katingal saking jawi. Limrahipun
mingkem adhames nanging wanita ingkang metdaging utawi ingkang sampun kerep
ambabaraken putra boten makaten kawontenanipun.
3)
Lambe
ageng wonten ing lebeting kori ingkang jawi piyambak saestha wengku.
Piranganipun lambe ageng ingkang jawi awujud daging kandel pojokipun ing
nginggil gandheng kaliyan kuliting bathuk sangandaping pojok punika wonten
dagingipun menthol kawastanan indreng. Lare estri jawi ingkang sampun umur 6 utawi
7 taun, pojokipun lambe ageng ing ngandhap dumunung ing kawet sacelakipun
jubur. Manawi wanudya nglairaken jabang bayi ingkang ageng, perangan ing
ngandhap wau asring suwek, nanging lami-lami saged pulih malih.
4)
Kawuping
parji kawastanan lambe alit inggih punika lambe ageng ing perangan lebet dados
inggih gandheng kemawon kaliyan lambe ageng wau. Awarni daging alus malerah
abrit dados pirantos nuwuhaken raos nikmat tumrap wanodya. Kuwup punika
pojokipun ingkang satunggal dumunung ing ngandhap satunggalipun nyonthong
manginggil awujud daging menthol berut-berut kawastanan purana utawi waga
prana.
5)
Purana
utawi Waga Prana dados pirantos tuking kanikmatan tumraping wanita. Kadadosipun
sarta lageyanipun boten beda kaliyan dakar, inggih punika saking otot-otot
ingkang alus. Waga prana punika manawi kagepok wanita ngraosaken keri sarta
nikmat kathah tiyang ingkang cawuh ambedakaken indreng kaliyan purana utawi
waga prana punika. Ing serat bau sastra jiwa kawi : purana, waga purana,
kaliyan indreng (itil) punika pancen kadamel sami. Ing tembung walandi inggih
makaten, anggenipun mastani indreng punika kittelaar, tembungipun latin
clitoris. Ing Kramers Woordentolk anggenipun nerangaken makaten : clitoris
(latijn) kittelaar, vrowelijk orgaan der geslachtelijke prikkolbaarheid.
Nanging mirit katranganan ing nginggil sayektosipun indreng kaliyan purana
punika piyambak-piyambak, indreng : punika turutanipun lambe ageng, dumunung
ing pojokipun lambe ageng ing sisih inggil dados ragi ing jawi. Sareng purana utawi
waga prana : punika turutanipun kuwup (lambe alit) ugi ing sisih inggil dados
dunungipun ragi nglebet. Ingkang saged nuwuhaken raos nikmat tumrap wanita
sarta anggadhah ing watak keri manawi kasenggol (prikkelbaarheid) punika
purana, indreng : boten.
6)
Daging
song. Ing ngandhapipun babathuk baga ingkang nglebet punika wonten dagingipun
ingkang kawastanan daging song, dipun parabi Sang Hyang Lambira. Agengipun sami
kaliyan mentholing bathuk baga. Song wau manawi kasenggol wanita karaos keri,
song lajeng mekrok saestha kewan kintel manawi kasenggol, mekrokipun wau
andadosaken karaos nikmat ing sakali-kalihipun (wanita lan priya) daging song
kaliyan purana punika inggih sok jumbuh anggenipun mastani, mungkasa yektosipun
kathah sanget bedanipun, purana punika daging menthol alit, song punika ageng :
sami mentholipun baga, dunungipun langkung lebet malih tinimbang purana. Ing
serat nitimani nyebataken manawi Sang Hyang Lambira (song) punika dunungipun
wonten ing wurining purana, nanging punapa tembung purana ing serat nitimani
wau ingkang dipunkajengaken indreng, punapa purana ingkang sebut ing wangka 5
ing nginggil punika : boten terang, amargi ing serat nitimani boten
mratelakaken bab perang-perangan wau.
7)
Margi
turus, dumunung sangandhaping purana. Letipun dados pungkasaning margi turasing
impes, ingkang nama impes punika kanthongan wadhah turas dumunung wonten
sanginggilipun baga.
8)
Pastiawa.
Punika lenging parji. Manawi taksih prawan katutupan ing kendhangan alus
kawastanan kulit prawan utawi beteng. Beteng punika wonten bolonganipun ciyut
manawi katemben rinurah ing kakung : beteng wau bedhah sarta ngedalaken erah
mila kenya ingkang saweg sapisan rinabasing priya punika karaos sakit (perih).
Beteng wau ugi saged bedhah jalaran dhawah utawi kaplengkang kala alitipun.
9)
Kuwung-kuwung.
Inggih punika urung-urung saking pastiawa dhateng borining pranakan dumunung
saantawisipun impes lan usus ageng ing jubur. Wangunipun saestha bumbungan
nanging gepeng saya nglebet saya jembar. Adekipun boten jejeg lan boten
sumeleh, inggih punika mayak, kuwung-kuwung punika awujud kulit kados babad
saged melar mingkup sarta tansah teles semu kiner-kiner.
2.
Pranakan.
Pranakan ugi kawastana wadhah bayi,
dumunung saantawisipun impes kaliyan usus ageng ing jubur, sumeleh ing
pungkasaning kuwung-kuwung, ing kiwa tengenipun dipun uwat-uwati kendhangan
saestha lurub sarta otot gilik, adebipun pranakan wau ugi mayak nunggil sipat
kaliyan pastiawa tuwin kuwung-kuwung. Pranakan punika wangunipun kados
kalenthing, sarta bolonganipun ing nglebet kadugi namung isi wiji jiram pesel
satunggal nanging manawi sampun wonten isinipun jabang bayi saged melar
ngebat-ebati. Peranganipun wonten tiga inggih punika ingkang amba lendhuk
kawastanan badan ingkang menggik kawastanan jongga, ing pungkasaning jongga
kawastanan kesan utawi lenging pranakan gandheng kaliyan kuwung-kuwung,
warninipun lesna punika kados silet ayam, wanita ingkang sampun nate
ambabaraken putra, leng wau wonten tilasipun suwek wanita ingkang dununging
pranakanipun lebet mongka pasta purusanipun kakung kirang panjang, boten saged
puputra, amargi panyemproting satwa mani mayanipun kakung boten saged dumugi
lenging pranakan. Makaten ugi manawi lenging pranakan wau kepepetan erah
sasakit sasaminipun inggih boten saged puputra.
3.
Sopanaan
Tiga.
Sopanaan tiga punika talang tiganing
manungsa, wujud bumbungan otot alus kados usus cacahipun kalih, kiwa kaliyan
tengen gathuk kaliyan pranakan wonten ing lompongan ingkang wiyaripun namung
cekap bobat satunggal talang tigan punika dados marginipun tigan ingkang
dumunung wonten ing urita rentah lumebet dhateng pranakan tuwin dados
marginipun kamaning kakung ingkang sampun lumebet ing pranakan badhe methukaken
lampahing tigan wau. Tigan kaliyan kama wau manawi gathuk wanita saged anggarbini.
4.
Uritan.
Uritan punika penggenanipun tigan
badhening manungsa. Wangunipun bunder bligon warninipun pethak ing nglebet
abrit sarta ngrokos pindha jamur karang, isi bayu pinten-pinten sami pluntiran,
uritan punika dados timbunganipun pringsilan kaotipun : pringsilan anggenipun
nuwuhaken kewan kama (satwa mani maya) wonten ing nglebet uritan anggenipun
nuwuhaken tigan wonten ing jawi. Dunungipun uritan punika wonten ing
pungkasanipun talang tigan. Tigan saking uritan badhe lumampah dhateng pranakan
punika, boten saben-saben nurut ing talang tigan terus saged dumugi ing
pranakan nanging mawi katampen ing trompet rumiyin, trompet punika peranganipun
ing ngandhap bolong sarta ing pungkasanipun mawi gombyok kawastanan pranye.
Gombyok wau terkadhang nutupi lenging talang tigan mila lampahing tigan wau sok
sasar kecemplung ing bolonganing trompet ing ngandhap wau, terkadhang
kaalang-alangan ing pranye, satemah boten saged dumugi ing pranakan.
PATRAPING
CUMBAN KANTHI ASMARA GAMA
Patrap
utawi pratingkah ing saresmi punika warni-warni, kadosta : miring, anjebing,
lenggah, mangku, ngadeg sukuning wanita dipun panggul, wanita wonten ing
nginggil, sapanunggilanipun, ingkang murih sukaning galih, ananging patrap
ingkang makaten wau sayektosipun kirang mikantuki tumprap salih-kalihipun.
Sarta kenging kabasakaken kekathahen polah boten pasaja.
Ing
ngatasipun aji asmara gama, punika boten namung murih leganing prana kemawon
inggih ugi amrih leganing rahsa sajati, mila kedah ngangge patrap pratingkah
utawi tata kramaning sanggama ingkang prayogi (susila sanggama) sampun kadamel
mainan kasukan.
Menggah
pratingkah ing cumbana ingkang mikantuki punika kacariosaken kados ing ngandhap
punika :
1.
Manawi
badhe matrapaken sacumban, punika utaminipun priyantun kawing kaliyan putri
lenggah rumiyin ajeng-ajengan, ardaning driyanipun asrep-asrepa, ponca driya
kaleremna, sawarni kados badhe muja semedi. Nunten astaning priya ingkang
tengen anyepenga dariji manisipun wanita ingkang kiwa, lajeng kapijeta
sawatawis supados wanita kraos manahipun gadhah greget saut pyur tratab,
ngantos karaos ing jisimipun estri, titikanipun keketekipun estri mungel
deg-deg, asring kepireng ajeng-ajengan, nunten kakung angasta agigirpun estri
dumugi walikatipun tuwin angarasa poking karna ingkang wradi ngantos dumugi
grananipun wanita. Tumunten angalapan pasipun estri, katariking napasipun
kakung, ing batos nyipta angalap manahipun wanita wau. Lajeng angaras
alarapanipun estri, sarta anyiptaa malih : ngalap warni, kala kuwan tuwin
nyawanipun wanita wau sarana dipun aras embun-embunanipun, sadaya wau kedah
katindakaken kalayan sabar sareh.
2.
Menggah
anggenipun mawi patrap kados ing nginggil punika wau, saking pamanggih kula
ingkang dipun kajeng ngaken makaten : sapisan, supados hardaning priyanipun priya
boten ngombra-ombra, panggalih boten daya-daya, pikantukipun adamel dangu
medaling rahsa, satemah adamel leganing prana tiwun prayogi tumraping putra.
Kaping kalih, mawi angeningken cipta angalap manah tuwin nyawanipun wanita (aji
asmara cipta), punika manawi katrimah nggih prayogi sanget. Awit saged adamel
lega rahsa ning wanodya ingkang sajatining rahsa, pikantukipun wanita saged
karaos marem carem lair batos. Kaping tiga, mawi mijet dariji, ngaras
sapanunggilanipun punika minongka panggungah supados manahipun wanita saged
karaos rahsanipun saged kabuh, pikantukipun garegeting wanita saya mempeng,
dununging rahsa enggal cumawis. Satemah gampil ing pangrurahipun, sayektosipun
bab patrap ingkang mongka pambukaning rahsa punika inggih kenging nganggep trap
sanesipun makaten punika. Namung anggeripun boten sanget saru kados satataning
sato, dene utaminipun anindakna aji asmara wanita kasebut ing wingking, mongka
pambukaning rahsanipun wanita wau.
3.
Sasampunipun
makaten, wanita lajeng karangkula, kasarekaken ing kajang sirah ingkang alon
ririh, jengkuning estri kalih pisan katekuka : kasedhekusna manginggil, ragi
kabenggang sawatawis, kempol karapetna ing pupu, tungkak karapetna ing pocong
saestha kadamel nyagatki. Priya lajeng amatrapna sariranipun pribadi, patrapipun
mangkurep suku kalih pisan kaslonyjorna ingkang rapet, padharan kaabena sami
padharan. Jaja katumpangna payudara den ririh (anggah-anggah) astaning priya
ingkang tengen kasedekusna, asta ingkang kiwa kabantalna ing cengelipun
wanodya. Manawi sampun makaten priya lajeng amaos mantranipun aji asmara gama
ing salebeting batos kadosing ngandhap punika :
1)
“Hong
hyang-hyang kama jaya ratih, surap sara-surap sarining asmara, ulun mawisik
wanita, satemah yumana kang rahsa, sing dayeng aji asmara gam, myang wiseseng
paduka”. Bakda punika lajeng amaosa mantra malih, mongka panariking wiji
ingkang utami, makaten : “Hong hyang-hyang dhada pratingkah, ulun manuhun
lumeraheng wijining manusa wakang minulya, mokasuting ulun sing wiseseng
paduka”.
2)
Sarampunging
pamaosipun montra wau kenging lajeng miwiti nindakaken sanggama. Lebeting pas
purus ingkang alon saking sakedhik, manawi pasta purus sampun dumugi ing kuwup
lajeng kaangkah-angkaha sagedipun tansah anggo soka esong, pandedelipun ingkang
ajeg lan alon-alon manut panjing wedalipun napas, ing salebetipun makaten bilih
karsa angaras : angaras saantawising pipilan grana. Panggalintiring penthil
kaangkah amurih kerinipun, thukuling raos daya-daya kedah tansah dipun perangi
wontenipun namung sareh, ngarah-arah. Empaning sanggama kacipta amanggen wonten
ing pucuking pasta purusa.
4.
Manawi
song wau tansah kagosok estri karaos nikmat sarta keri, adat ingkang sampun
kalampahan lajeng ngedalaken toya ingkang kados yiyiting mina. Ing ngriku
kerinipun saya wewah, nyarambahi ing badanipun sakojur, gregeting karsanipun
estri katawis saya mempeng, sautipun pastiawa karaos saya kiyeng, watakipun
lajeng buteng, inggih punika lajeng palintiran ngulat-ngulet utawi damel solah
bawa sansesipun, ingkang sayektosipun ambiyantoni solah ing pasta purus :
supados nyenggol ing dununging prasanipun.
5.
Tumrap
estri ingkang sampun kawical lenyeh ing kakung, wiwit sinanggama : sampun damel
solah bawa, anggenipun damel solah bawa punika mawarni-warni, tanpa mawi
taha-taha utawi rikah-rikuh, malah pangraosipun : solah bawanipun wau
satunggaling wignyan ingkang saged damel sukaning kakung. Nanging satemenipun :
pancen inggih, kathah priyantun kakung ingkang lamlamen dhateng solah bawaning
wanita ingkang makaten wau. Dene tumrap wanita ingkang sae saha, solah
bawanipun wau namung samadya kemawon : manawi sampun karaos keri sanget jalaran
inggih rikuh manawi kadakwa lenjeh ing kakung punika wau.
6.
Ing
wekdal wanita greget sautipun katawis saya mempeng wau, priya kedah nimbangana,
inggih punika dedel sendhalipun pasta purusa ragi kakerepana sarta karosanipun
kaajegna. Sasampunipun makaten sukuning estri lajeng kawudhara : salonjor, pupu
karapetna sami pupu, dene pupuning priya kalih pisan inggih lajeng katumpangna
ing pupuning wanita. Salajengipun bab pangaras sarta panggalintir penthil ugi
kados ingkang sampun kajarwa ing nginggil utawinipun mawiya anyecep lathiningt
estri ingkang ririh, sarta sarira kagosokna sami sarira ingkang waradin, manawi
solah bawaning wanita sampun katawis saya buteng, kados bathara kala krodha
badhe anguntal jagad mratandhani manawi sampun badhe amudhar prasa, inggih
lajeng kapungkasana, sarana ngerepaken sendhal dedeling pasta purusa, adat
ingkang sampun kalampahan boten dangu wanita lajeng mudhar prasa, mila sirahing
purusa karaos kados dipun ameti ing lambening kenya gondhang, (gineget ngepuh
kama). Inggih punika korining kayanganipun Sang Hyang Kamajaya binuka medal
minongka rahsa pita. Tarkadhang asring kepireng swara mak cethut dening
rosaning panggeget amargi saking leganipun, pratandhanipun malih manawi wanita
wau sampun madhar prasa, sariranipun ngalumpruk marlupa kados oncat yitmanipun
sarta asasambat ingkang damel trenyuh ing manahipun priya. Tumrap wanodya
ingkang sampun asring-asring leledhang ing taman lambang sari, asring sambat
pejah, boten purun pisah, sasaminipun kados inggih-inggiha. Dene tumrap wanita
ingkang sae-sae, adatipun namung sasambat kapurih nyampuni, dening pancen
sampun rumaos kalegan prananing rahsa.
7.
Dene
utaminipun duk kala badhe mungkasi wau, manawi priya sampun karaos gumreget
badhe ngelaken rahsa (kama), punika lajeng wiwit amegenga prasa, tancebing
cipta ing gayuha utama. Manawi kama sampun medal pasta purusa katetepna den
ngantos netep kakendelna panggosokipun ing ngriku lajeng amepeta ponca driya,
eninging panggalih anggayuh utama kalajengna. Pikantukipun : manawi kasusupan
wiji mongka lantaraning dumadi, badhe prayogi kadadosanipun.
8.
Wonten
matih patraping cumbana ingkang saged damel leganing wanita, ananging priya sok
boten betah, jalaran kedah ragi sawatawis dangu ing panggosokipun, patrap wau
estri salonjorna bokong kaganjela ing kasuran alit supados baganing estri saged
mangal, sukuning priya kapethangkongna, (kasedhekusna mregagah), padharan ugi
kaabenna sami padharan jaja katumpangna ing payudara. Panggosoking pasta purusa
dedel sandhalipun kabandulna manginggil supados sageda anggosok song,
kridhaning bokonging priya sawatawis kaegol-egolna manangen mangiwa. Bab
pangarsa paneceping lathi, salajengipun ugi kados ingkang sampun kajarwa ing
nginggil.
Patraping
sanggama ingkang kasebut ing serat nitimani kados ing ngandhap punika wosipun :
1.
Kalamun
pasta purusa, wus kiyeng kiyet santos, kwehning saya wus samekta, iku nulya
katindakna, umangsah ing rananggana, sayekti datan kuciwa, katempuh ing
rananggana, sayekti datan kuciwa, katempuh ing bandayuda, nanging ta dipun
prayitna, ing tendak aywa sembrana, gone bakal nuju prasa, mring wanita
mengsahira, supaya lega ning driya, wruh antawisipun waspada, jroning pasti
kono ana, musthikaning rasa mulya, rineksa para jawata, karan Sang Hyang
watapatra, utawa Sang Hyang gambira (song), dumunung wuri purana, yen tinempuh
dening gada, watak keri prasanira, nuli babantune prapta, pipingitan ing
jrobaga, ingaran sang hyang asmara, asisilih Sang Hyang Cakra, kang abi praya
sarosa, wimbuh keri ngriming ngira, anarik daya ajunya, mring Sang Hyang
purnama sangko utama Sang Kamajaya, pameting rahsa mangkana, srana ngagem mawi
saya, pratingkah ukeling pasta, kacarita solah hira, duk marwani lumaksana,
karya pupusuking yuda, kwehning daya sanis kara, aywasi nerusa rosa, ing tindak
kedah saronta, pangangkah amung muriha, keri prasaning wanita, kalawamun wus
sawatara, campuh ing pring lama-lama, papalu tumempuhira, pinindha upama gada,
tinangkis ing bonda baya (tameng), saking rosaning panggada, kuwating panangkis
sira, wekasan metu dahana, mubal sumundhul ngakasa, susumuke ngemu pega, kukus
katut samurana, prapta tumanduking prasa, kekerining mengsahira, gumriming saya
andadra.
2.
Gantya
wau sang wanita, genya tadhah bonda baya, mubal wetuning dahana, sumarambah ing
sarira, tan kuwawa anaenna keri gumriminging prasa, saya harda ngombra-ombra,
wantu wataking wanodya, yen wus liwung kroda nira, ing budi datan saronta,
sigra amusthi sanjata, warastra mongka pusaka, tuturunan sang jawata, ganjaran
Hyang Girinata, piningit sajroning baga, yeka kanghru barunastra, sumembur
angemu tirta, toya lir yiyiting mina, angalem pasta purusa, wauta sira sang
pasta. Silem kineleming tirta, tan montra-montra riringa, ing solah saya gambira,
pangeburing barunastra. Lir ombak samodra bena, gangge lumut satepinya, samodra
karoban toya, ngempel ngumpu ? Lir tinata, babarisa warata bala, kadi gelar
cobra banyua, bobondhot bundheting pasta, nging tan surut saya rosa, liwung
pamukireng yuda, mangkya gantya cinarita, ramening prang bratayuda, nulya kono
ana swara, lamat-lamat kapiyarsa, surasa asung samita, wiyosa kadya mangkana,
eh kulup sira sang pasta, po mangger dipun prayitna, panarik sendhaling gada,
maju miwah undur rira, papane lunyu sadaya, wus tan kena tinulaka, wit iluning
barunastra, saya adres panemburnya, dene gon malumaksana, lamun lena yekti ina,
yen kaplesed angsahira, rebah nindhihi gada, katikel dadya rubeda, ing jro aran
roga brata, pileg ing kadadeyannya, lan kulup weruha, adat wataking wanodya,
yen wus ngedalaken tirta, kang kadi yiyiting mina, gumriminge saya harda,
mempeng sereng ngireng prasa, kawistara sarapira, kiyat kiyeng sariranya,
sawonda kejeng sedaya, dene lamun wus mangkana, sira adar beya sedya. Tutulung
mring mengsah ira, tumraping asmara gama, tan liya amung wisaya, silahing pusta
purusa, sinengkakna pamukira, tempuh pamukuling gada, kang ajeg lan den
kerepna, kalawan dipun waspada, amawasa ing sasmita, adat wantuning wanita, yen
wus liwung pamukira, nulya kagawe lelewa, pratingkah solah ingkang ga, wit
saking kurang prasaja, sajatine karsanira, biyantu solahing pasta, kinen nuju
amrenahna, mring dununging prasa sira, kang supaya tinrajangnga, sinondhal
pucuking pasta, ing kono dipun turuta, sakarsanireng wanodya, yen pinareng
datan lama, wanita amudhar prasa, yekti ana wataranya, gara-gara jroning baga,
anyodol pucuking pasta, iku saka kira-kira, laraping reca gupala, kabukaning
kang wiwara. Jineking Hyang Kamajaya, aliya tondha mangkana, ing sayekti
kawistara, kawawas sawarna nira, ingkang ga sakojur wanda, anglir kaoncatan
yitma, lesu ngalumpruk marlupa, kadi-kadi tan kuwawa, anandhing enaking rahsa,
sasambate melas sarpa, karya trenyuh ing wardaya.
3.
Patraping
cumbana ingkang kawarsitakaken ing nginggil punika wau kenging dipun wastani
sampun nyekapi, liripun dene sampun seged damel leganing wanita, pratondha
angganipun ngalumpruk marlupa yayah kaoncatan yitma. Ingkang prelu, ing
salebetipun saremi, wau priya kedah amawasa ulat liringing wanita, tuwin inggih
amawas sariranipun pribadi. Manawi panggalih sampun karaos lega, maren sarem
ing salih-kalihpun upami dahahar makaten sampun karaos tuwuk prayogi
kapungkasana saperlunipun, inggih punika nalika wanita mudhar prasa wau priya
nyarengana wedalipun kama. Nanging manawi liringing wanita sanajan sampun
wudhar prasa : nanging sajakipun dereng patosa lega, upami dhahar makaten
taksih kedah tanduk utawi manawi priya pribadi ingkang rumaos dereng lega,
inggih sampun anyarengi ngedalaken kama, dados wanita mudhar prasa piyambakan,
dene manawi priya karaos kelayu badhe tumut mudhar prasa (ngedalaken kama)
kedah dipun ampet kalayan tahan, sarananipun ngampet makaten : Kedah manggen
wonten gajeging gela, sampun ngantos kadamel lega, tegesipun : manahing priya
sampun kadamel lega, angenget-angeta gelanipun, pasta purusa kakendelna rumiyin
wonten ing jawi utawi wonten salebeting kuwup gumantung seneng parengipun
panggalih. Manawi sampun ragi aring, raos kelayub dhemudhar prasa wau sampun
ical, kenging tumunten kalajengaken malih, nanging sampun grusa-grusu, sampun
daya-daya, awit sang wanita wau sariranipun marlup, mila kedah dipun arih-arih,
bok manawi kapareng dhangan ing panggalih. Priya kedah angempakna tembung
manuhara, manis sedhep ing wicara, den bisa nuju prana, angatingalna
katresnanira. Manawi sampun wonten antawisipun kepareng, patrap pratingkahipun
inggih tan prabeda kados ing nginggil, sang wanita kagugaha kerining
prasanipun, adat ingkang sampun kalampahan boten antawis dangu wanita lajeng
pulih malih kakiyatanipun, tandanmgipun kados raseksa badhe amangsa daging. Ing
ngriku priya ingkang prayitna, kenging lajeng dipun kerepi sendhal dedeling
pasta purusa, sarta lajeng angedalna kama; nyarengi pamudharing prasanipun
wanita, dados wanita mudhar prasa kaping kalih, priya sapisan.
4.
Ing
serat paniti sastra, gugubahanipun bagawan palasara ingkang sampun dipun
jarwakaken dening Sang prabu Jayabaya (*) ing bab 85 nyebutaken makaten :
menggahing sanggama, tiyang jaler lan punika saminipun pawestri, mila
pangandikanipun dewi drupadi : boten wonten pawestri tuwuk ing kakung. Nanging
ungel-ungelan punika sayektosipun tumrap priya ingkang boten ngagem aji samara
gama. Manawi priya saged nguja karsaning wanita kados ingkang kapratelakaken
ing nginggil nika, wanita inggih saged karaos tuwuk sayaktos malah kacariyos
tuwukipun wau sagen kangge ing salebetipun saminggu.
5.
Kacariyos
katrimahipun aji asmara gama ingkang makaten punika, wanita karaos angsal
sarining kanikmatan ingkang linangkung, sarta tansah enget salaminipun gesang
dhateng tanduk solah bawa tuwin warninipun kakung, sanajan tebih inggih tansah
katingal gawang-gawangan tuwin boten kasupen raosing kanikmatan wau. Mila priya
ingkang sampun widagda dhateng aji asmara gama wau, sanajan mengku pawestri
ingkang lejeh pisan insya Allah saged malik dados narimah, manut miturut
sapangreh ing kakung, rumaos boten saged pisah. Manawi wonten alangan pisan,
mongka estri wau sinanggama ing liyan kakung, ing salebeting cumbana wau tansah
karaos cuwa, gela, sarta kengetan wawentahan dhateng raosing kanikmatan nalika
sinanggama ing kakung ingkang undhagi aji asmara gama wau, dening priya beda
sanget raosipun awit sang widagda asmara gama wau, boten namung saking
sagedipun dateng bab patraping sanggama : anuju prasaning wanita kemawon inggih
saking katarimah anggenipun nyipta ngalan manah tuwin nyawanipun estri wau
dados wanita karaos kalengan sanget rahsanipun sajati. Pancen inggih boten
gampil nindakaken aji asmara gama punika, nanging wonten babasanipun : sapa
temen-temen: tinemu. Dados manawi wonten priya karsa cumbana sarana roda paksa
utawi namung kangge mainan sasaminipun punika boten kalebet ing wawarahipun
kawruh sanggama punika.
6.
Manawi
priya sampun widegda sayektos nindakaken aji asmara gama makaten punika,
sanajan pasta purusanipun alit utawi ageng, celaka, panjanga, sampun sami
kemawon : saged damel suka renaning wanita. Nanging priya ingkang dereng saged
nindakaken aji asmara gama : boten makaten, manawi pasta purusanipun alit :
wanita karaos cuwa, manawi ageng : karaos sebab, yen celaka karaos kemba, yen
panjangka raos sakit, dene manawi cekapanan ageng sarta panjangipun sanajan
wanita sanged karaos sekeca, nanging inggih boten saged karaos lega. Dene
cumbana ingkang ngantos dangu wekdalipun manawi priya dereng widagda aji asmara
gama punika malah adamel anyel manahing wanita.
7.
Wonten
sarjana ingkang kagungan pamanggih, manawi citra tuwin saniranipun wanita
punika perang pinten-pinten warni, wonten namanipun piyambak-piyambak punika
manawi sinanggama inggih wonten kawruhipun piyambak-piyambak anggenipun
ambukani (miwiti) nglebetaken pasta purusa, amrih enggal kabuka rahsanipun,
nanging bab punika kajawi angel anggenipun mastani utawi andunungaken selehipun
satunggal-tunggaling citra wau, tuwin sagedipun apal patrapipun miwiti, sayektosipun
patrapipun wau inggih namung sakedhik sanget bedanipun kaliyan ingkang sampun
kajarwa ing nginggil, bakunipun patraping sanggama punika namung kedah amuriha
keri prasaning wanita, makaten salajengipun ngantos wanita mudhar prasa, ing
ngriku priya kedah waspada ing semu, duk kala wanita badhe mudhar prasa wau,
pasta purusa bedah ragi sineru sendha dedelipun, manawi wanita sampun mundhar
prasa, priya anyrengana ngedalaken kama, pasta purusa katetepna ngantos pokipun
dumugi ing kuwuping parji tuwin sirahipun dumugi ing lesaning pranakan lajeng
kinendelan ing ngangosokipun, ing ngriku pucuking pasta purusa karaos kados
dipun ameti ing lambe keyong, inggih punika wiwaraning wanita angepuh kamaning
priya, manawi kaleresan wahyaning mongso kalasang wanudya lajeng saged
anggarbini. Adatipun sakaliyan senggoring napas saderengana sarta mawi gonda
ambeting hawa arum angambar pindha ganda sekar melathi ingkang dhedheng ambabar
sari, mretandhani tumruning cahya adi mulya dhateng guwa garbaning wanita
alantaran priya.
8.
Para
jajaka purun ingkang kirang seserepan sami mastani lesaning pranakan ingkang
warninipun kados silit ayam punika ; kenthos sarta sami nginten manawi punika
dununging prasanipun papesti. Mila manawi cumbana ngarah sagedipun sirah ing
pasta purusa tansah nyenggol ing lenging pranakan wau sarana dipun
tetep-tetepaken, panginten punika boten leres, awit lenging pranakan punika
manawi kapetel pawestri karaos pegel kirang sakeca, nanging manawi wanita
pinuju mudar prasa monga lenging pranakan wau kapetel ing sirah ing pasta
purusa (dipun tetepaken) punika wanita karaos marem sanget, lega, tuwuk,
anggeripun boten keseron ing pametelipun.
9.
Wonten
malih sarjana ingkang kagungan pamanggih, manawi wanci wiwitipun wudharing
asmaragama tumrap wanita punika boten sami, miturut beda-bedaning kukulitanipun
wanita. Nanging bedaning wanci wau boten kathah kaotipun, namung jam-jaman
sedaya wanci dalu. Pancen prayoginipun cumbana punika inggih wanci dalu, kiwa
tengenipun tengah dalu ngantos dumugi bangun enjing, awit ing wanci mau kajawi
sirep tiyang, kawontenanipun wiji: pinuju pupul manawi dados putra wahanipun
badhe kandel wawatekanipun, manawi wayah siyang kawontenanipun, manawi wanci
siyang dening soroting suryo, manawi dados putra wahannaipun tipis
wawatekanipun. Ing sederengipun cumbana utaminipun sampung ngantos sare rumiyin
ing sakalih-kalihipun.
NGAGEM
AJI ASMARA GAMA KEDAH MAWI LAMPAH: CATUR BRATA
Sadaya
ngelmu punika katarimahipun kedah dipun rangkepi laku (lampah), makaten ugi
ngelmi asmaragama punika inggih kedah mawi lampah. Dene lampahipun wonten kawan
prakawis (catur brata) kados ing ngandap punika :
1.
Lila,
inggih punika lila dhateng kalong-longan, tegesipun nuruti sapa nedhanipun
estri.
2.
Narima,
inggih punika narimah dhateng laladosan tuwin cawisanipun estri.
3.
Temen,
tegesipun boten remen cidra, anuo lena ing patembayan.
4.
Sabar,
tegesipun boten sugih duka, para apura ing kalepataning wanita.
5.
Lampah
kawan prakawis ing nginggil punika manawi katarimah, saged amewahi dayanipun
aji asmara gama, inggih punika wanita saged kadunungan tresna, mantep, sregep,
tumemen nguja sakarsaning priya.
RUBEDANING
CUMBANA SARTA PAMBENGKASIPUN
1.
Ingkang
prelu kedah sami dipun engeti, manawi badhe nindakaken sacumbana punika :
panggalih kedah sabar, saronta, sampun daya-daya lumaksana, angentosana manawi
sang pasta purusa sampun kiyat kiyeng, santosa. Manawi dereng kiyat santosa
saestu, mongka lajeng sineru lumaksana, punika asring ambalenjani neng wiwara,
panggalihing priya dereng lega, sang wanite dereng mudhar prasa, kesaru
wiyosipun Sang Hyang Kamejaya. Ingkang makaten punika, kajawi priya piyambak
manggih cuwa, inggih cinedaka batosan dening wanita, amargi tiwas karaya-raya
wawadi binuka, tibakipun boya montra kadamel lega, malah manggih gela, cuwa.
Kacariyos wanita ingkang sampun karaos keri murinding mongka dereng ngantos
mudhar prasa lajeng dipun sampuni, punika kajawi cuwa sanget manahipun inggih
karaos pegel boyokipun ngantos pinten-pinten jam dangunipun, arata, rak
mesakaken.
2.
Kathah
para mudha sami remen ngangge jampi awarni galepungan utawi lisah wonteng ing
pasta purasanipun, supados kuwawi sacumbana dangu, punika saking pamanggih kulo
kirang prayogi, awit danguning cumbana wau lajeng boten timbang kaliyan
kikiyataning sarira, liripun manawi sarira ringkih mongka lajeng sinengka
kangge cumbana dangu : jalanan ngangge jampi wau, punika ngrisakaken sarira,
tur terkadhang jampinipun wau inggih dereng katenan manawi boteh mawi dat
ingkang kirang prayogi tumrap kasaraning sarira. Punapa malih danguning wanci
wau inggih dereng mesthi damel renanning manahipun wanita. Pawestri manawi
sinanggama ing kakung ingkang dereng lebda dhateng aji asmara gama, danguning
wanci wau malah adamel sakit, sanajan sinanggama apinten-pinten jam dangunipun.
Wanita angel sagedipun mudhar prasa, (ngedalaken rah sapita), malah wewah
anyelipun, sukani renaning wanita punika boten saking danguning wanci, inggih
punika sidagda ngulah ing sanggama tuwin waskitha mawas kedhep liringing netra,
inggih punika ingkang kawastanan kakung undhagi aji asmara gama. Mila para
mudha boten prayogi ngagem jampi-jampi kasebut nginggil.
3.
Dene
sarana ingkang prayogi punika inggih sabar, sareh, boten daya-daya punika wau.
Sarta panggalih kedah ening, bening, awas, eling, pikantukipun :
1)
Eneng,
adamel dangu wedaling rahsa, angandelaken wiji, manawi dados putra badhe
panjang yuswanipun.
2)
Ening,
saged karaos nikmat manpangat, ambeningaken wiji, manawi dados putra badhe
kadunungan watek guna, kawasa.
3)
Awas,
saged priksa ulat liring wanita tuwin awon saening wiji.
4)
Eling,
enget dhateng wawadosipun wanita tuwin enget amrenah wiji ingkang awon.
5)
Samangke
nerangaken rubedaning cumbana. Menggah rubedaning cumabana punika wonten
pinten-pinten bab kados ing ngandhap punika :Manawi sariraning priya saged
kataman ing arip, sakit, luwe, tuwin susah. Milanipun manawi priya saweg kapan dukkan ing rubeda kawan prakawis wau inggih
prayogi sampun nindakaken sacumbana.
Manawi
priya cumbana kaliyan wanita ingkang prasaning rahsa boten tunggil bongsa.
Kadosta manawi lalawalen kayiyan wanita wredadha, satemah panggalih kapandukan
ing raos engah, gela, cuwa, kemba. Manawi tawanan kaliyan wanita ingkang kuciwa
ing warni, penggalih lajeng kataman ing raos ewa, merang. Menawi lawanan
kaliyan estri ingkang awon snget gandanipun satemah panggalih kadunungan raos
neg, geg, geg mila prayoginipun priya milih wanita kagem garwa punika ingkang
ngatos-atos, kedah ingkang nunggil bongsa prasaning rahsa wau.
Manawi
priya boten kapadhaning karsa ing salebeting cumbana. Mila prayoginipun priya
sampung grusa-grusu : cumbana sarana roda paksa, pangarih-arihipun den aririh,
pamilutipun den mamalat prana, rinungruma ing sabda rum sampun ngantos
purunipun saresmi wanita wau namung jalaran ajrih ing pameksa sasaminipun kedah
sarana seneng parenging panggalih.
Manawi
pasta purusa dereng kiyat santosa lajeng sineru lumaksana, kados ingkang sampun
kajarwa ing nginggil, mila prayoginipun manawi pasta purusa wau dereng kiyat
saestu, sampun ngantos katindakna sacumbana rumiyin poma den sabar.
Menggah
rubeda wangka : punika pancen kerep sanget dipun alami dening para mudha
ingkang kirang sabarana, menawi priya kataman ing rubeda wau, panulakipun
makaten : kados ingkang kasebut ing bab patraping cumbana manawi priya badhe
kelayu mudhar prasa. Ing salebetipun kendel wau priya kedah amumulya kridha,
tegesipun amumulih gagas, osik, anggelengna prasa tuwin rahsa. Manawi
katarimah, sapandurat kemawon, prasa tuwin rahsa wau saged gumeleng satemah
lajeng saged tumindak malih ingkang tan sangsaya, nanging tinimbang makaten
inggih prayogi ingkang sabar punika wau.
PANGRUKTINING
SARIRA
Wonten
sarjana ingkang kagunggan pamanggih, para priya ingkang matekaken aji
asmaragama punika perlu sanget dhahar : dhadhaharan utawi jampi ingkang gadhahi
daya benter tumraping sarira, kadosta : ulam menda mawi bumbu marica pala,
tigan ayam mawi madu tuwin marica, sasaminipun, utawi malih kathah para mudha
ingkang sami remen ngunjuk jampi bangsanipun arak supados kiyat, punika wau
sadaya menggahing kula ingging kirang condhong awit dhadhaharan utawi jampi
ingkang kapratelakaken wau, dayanipun ingkang ageng namung prakawis kiyating
sanggama serta ngindhakaken raos kepengin cumbana, tundonipun lajeng dados
kakung ingkang barancah karem dhateng cumbana; satemah adamel risaking sarira,
prasasat anggege pejah, jalaran kama punika kadadosan saking sari-sari saking
otot ingkang alus-alus miwah sungsum, milanipun priya ingkang sanget karem ilah
langenning asmara punika adatipun sok kataman ing sasakit ngethok, ngeres,
linu, pegel suda paningal, sasaminipun sarta inggih kenging kawastanan
ngecer-ecer satwa mani maya, wiji badhening manungsa, ingkang tamtu badhe
angsal bebendu saking ingkang maha kuwasa. Kacariyos cumbana punika
prayoginipun kerep-kerepipun ing salebetipun saminggu namung sapisan langkung
saking saminggu saya prayogi.
Dene ingkang prelu kedah dipun jagi punika bab kasarasaning sarira, sarananipun resikan sampun tumandang ingkang sarwa nyengka, (langkung saking ukuran) tuwin adhahar dhadhaharan ingkang prayogi tumrap sarira, kadosta : peresan lembu, tigan ayam, sekul saking uwos ingkang taksih wuluh, kacang ijem, sayur-sayuran, sapanunggilanipun, bab punika para nupiksa tamtu boten kakilapan, manawi karsa ajajampi jawi, para sepuh paring piwulang, kacariyos lempuyang punika saged nuntumaken urat-urat ingkang lumempit uwi katilap, dene unjuk-unjukan ingkang prayogi punika : bonggoling nampu. Kaabennan oyoding lempuyang, oyoding kunir, oyodhing sedhah, oyoding rumput teki tuwin oyoding nampu punika carub dados satunggal kagodhog ing toya ingkang ngantos tanah, toyanipun kakantunaken sapalihipun.
Sadaya
ingkang saged ngindhakaken raos kapengin saresmi punika saking pamanggih kula
malah prayogi sanget dipun singkirna ing sawatawis, kadusta kakathahen wungu,
kakathahen eses, (udud), ngunjuk kopi kakathahen dhahar lombok, sasaminipun
ingkang adamel benter raosing sarira.
Pasta
purusa ingkang waras wiris punika saking pamanah kula boten prayogi dipun
rekadaya : dipun unjuki jampi-jampi ingkang murugaken kirang kiyet, kuwawi
saresmi dangu. Awit dedehiyenging pasta purusa tuwin danguning wanyahe cumbana
punika ingkang saged damel lega rahsaning wanita, manawi priya dereng saged
susilaning sanggama. Ingkang murba wisesa anggenipun maringi gawuhan
saranduning angga kita tamtu sampun mawi ukuran kikiyatan ingkang timbang
kaliyan pigunanipun, amurih kiyating pasta purusa tuwin danguning cumbana,
boten wonten sarana malih ingkang prayogi, mikantuki, kajawi namung saking
sabaring panggalih punika wau.
Dene
ingkang prelu tumrap para mudha punika namung sampun ngantos tumindak utawi
dhahar dhaharan ingkang saged ngendhokaken pasta purusa, kadosta : kelan
terong, eses mawi, uwur kalembak pucuk, sapanunggilanipun, sampun lenggah ing
papan asrep andhodhok kedangon, malumpat wiyar, sadaya punika saged
ngendhokkaken purus.
Nanging
manawi priya pancen kataman ing sakit kirang kiyat pasta purusanipun inggih
punika peluh utawi melur, punika inggih prayogi dipun jampeni ing saperlunipun,
adatipun priya ingkang kataman sasakit makaten punika, manawi boten kenging
alangan sanesipun, jalaranipun saking karem asmara ingkang ngantos langkung
saking taker. Jampinipun : kedah cegah sanggama rumiyin ngantos samantunipun
pungu sarta siram saben enjing, ebah ing sarira ingkang ajeg, dhahar dhadhahran
ingkang sarwa empuk sarta andamel kiyat tumraping sarira, wosipun sarira
kaliyan panggalih kedah tansah dipun seseger. Ingkang langkung prayogi inggih
punika nyuwun pitulunganipun dhokter tuwin mituhu ing sapitedahipun.
TUMURUNING
WIJI INGKANG WINADI
Kacariyos
malebetipun wiji punika anyarengi lebeting napasipun bapa, Nunten umineb wonten
ing utek lajeng rembes dhateng panon, inggih punika sarining utek ingkang
manggen wonten salebeting menika, wiji ing sasampunipun wonten ing ngriku
kawawa manuksama ing pramana, sarta kawawa amor sarasa, rasaning pramana
andayani saeka karsa, nunten anarik daya serening sacumbana. Punika saged mewah
muncaring pangeksi, dene manawi linantur dados batur, lahiripun saged mahanani
putra.
Menggah
badhe kadadosanipun putra wau ing tembenipun punika manut empaning cipta sarta
urubing pramana wau. Awit duk kala wau wiji sumusup ing pramana lajeng nunggil
urubing pramana, punika upami tetedan : sagreneking ciptanipun wau minangka
bumbu, urubing pramananipun minangka bau. Bumbu manawi sampun kaulet ing bau,
raosipun lajeng kempal, dene matengipun kadah wonten ing pabrik ingkang
sakalangkung premati, dumuning guwa garbaning rena. Kawastanan yitna maya.
Tanda
yektinipun manawi kadadosaning putra wau miturut empan tancebing cipta nalika
sami sacumbana pupu kiran utawi wawatekaning putra punika ingkang kathah memper
kaliyan yayah renanipun, jalaran ing nalika papasihan wau tancebing cipta ing
sakalih-kalihipun sami kadunungan welad tuwin tresna. Nanging terkadhang pupu
kiran utawi wawatekaning putra wau memper kaliyan kaki nini, sanak sadherek,
tiyang ingkang sanget dipun tresnani utawi sanget dipun gethingi ing yayah
renanipun. Punika sababipun inggih saking tancebing ciptanipun yayah rena duk
kala saresmi wau saweg tumuju dhateng kaki nini, sanak sadherek tiyang ingkang
dipun tresnani utawi dipun gethingi wau. Milanipun manawi sami cumbana kaliyan
garwa dipun ngatos-atos, sampun ngantos kaselanan cipta ingkang badhe mahanani
kirang prayogi kadadosanipun, leres sanget para sepuh sami paring wasita
wanti-wanti dhateng putra wayah : manawi mentas saking kekesahan, ngabotohan,
kaget, gumun, sasaminipun sampun ngantos cumbana kaliyan garwa, ingkang dipun
kawekani : bok menawi ing salebetipun sacumbana lajeng kagagas punapa ingkang
mentos dipun sipati kala wau.
Bab
wahananing wiji miturut daya tancebing cipta punika, mila boten aneh manawi
putranipu sujanma ingkang hambek panandhita wonten ingkang boten dados abahan,
anakipun tiyang ingkang karem lampah maksiyat dados tiyang ingkang utami. Awit
sang hambek pinandhita wau duk kala saresmi kaliyan garwanipun, bok manawi
saweg kaselanan cipta ingkang adi. Inggih punika lenggahipun babasan : bangsa
punika madosi bangsanipun (soort zoekt soort). Nanging menggah lalampahanipun
sang hambek pinandhita kaliyan tiyang ingkang krempah maksiyat mau punika
kenging kawastanan saweg kawinujan utawi dumadakan (nyebal). Manawi adatipun:
tiyang ingkang kulina ulah puja brata punika yekti kathah kaengetanipun,
tancebing ciptanipun inggih kerep cipta ingkang utami. Tiyang ingkang remen
lampah maksiyatan punika tancebing ciptanipun inggih kerep cipta ingkang kirang
prayogi wusana dadosipun putra inggih sami mirib kaliyan tiyang sepuhipun,
babasanipun : kacang boten nilar lanjaranipun.
Wonten
malih katrangan bab dayaning cipta ing salebetipun sacumban, kacariyosaken
makaten : manawi nalika sacumban punika serenging priya dumunung wonten ing
priya, punika manawi ngleresi wahyaning mangsa kala saged dados putra, badhe
mahanani putra estri amargi serenging driya wau prasasat anyipta putri ingkang
endah ing warni. Kosok wangsulipun manawi dados putra mahanani putra kakung
ingkang kathah-kathah, bapa punika tresna dhateng anak estri, biyung kathah
tresnanipun dhateng anak jaler, biyung ingkang nyipta anak jaler punika wau.
Ing
serat widya kirana amratelakaken miturut
suraosipun serat jitab sara, karanganipun balawan palasara ing wukir martawu,
bab wijanganing wiji punika kados ing ngandhap punika :
Manawi
wiji wujudipun kandel, ing tembe badhe mahanani putra kandel manahipun, manawi
tipis inggih tipis manahipun, yen wiji wau ageng, mahanani budi jembar, yen
alit yekti rupah budinipun, inggih wiji wau mancorong, badhe mahanani budi
ayeman, bilih besem inggih badhe mahanani watak sungkawan.
Manawi
cumbana ing wanci siyang, ingkang tamtu wiji wau tipis amargi pramana
nedhengipun amer, yen wanci dalu kandel amargi pramana nedhengipun pupul, mila
utaminipun cumbana punika ing wanci akiring dalu dumugi bangun enjing.
Bab
wahananing wiji miturut dhateng ingkang andarbeni daya panggendeng,
kapratelakaken kados ing ngandhap punika :
Manusa
ingkang saweg tuwuh tancebing cipta welas asih, ingkang tamtu urubing pramana
warni pethak sumirat biru amaya-maya, mong kalajeng kataman eneng, punika
lajeng kawawa narik wiji, ingkang sumusup inggih sami kaliyan urubing pramana
wau, ing tembe manawi mahanani putra : sarwa jatmika, alus kabudayanipun asih
welasan ananging kirang panggraitanipun.
Manawi
manungsa saweg katuwuhan tancebing cipta : rila, legawa, murubing pramana tuwin
wiji warni jene sumirat ijem ing tembe badhe mahanani putra berbudi, lantip
pangraitanipun kajen sasamining tumitah.
Manawi
tancebing cipta pinuju mardika budayan kurubing pramananipun tuwin wiji : abrit
ambaranang, ing tembe manawi mahanani putra : limpad pasanging panggraita,
wasis ing pamicara sarta emutan ananging cugetan manah.
Manawi
manungsa saweg tuwuh tancebing cipta runtik sapanunggilanipun ingkang tamtu
urubing pramana tuwin wiji warni cemeng meles ing tembe manawi mahanani putra,
santosa dhateng kaawonan panas baranan tur bodho dhateng kabudayan.
Manawi
saweg tuwuh tancebing cipta methuthuk gumunggung, rumaos kaleresan sasolah
bawanipun urubing pramana tuwin wiji : biru muyeg sumirat amarakata, badhe
mahanani putra sae manahipun sarta andarbeni karilan ananging sanget bodho.
Manawi
saweg tuwuhan tancebing cipta drengki, urubing pramana tuwin wiji warni wungu
sumirat ing tembe badhe mahanani putra andaluya, dora ing pamacara, remen
pandamel ngiwa, asring benging sasakit gendheng tuwin wuta.
Manawi
saweg tuwuh tancebing cipta tarima, urubing pramana tuwin wiji : ijem
ungu-nguwung, ing tembe manawi mahanani putra hambek apura paramarta, rila,
terima, legawa.
Manawi
sujana makulina nungku puja brata aish sasamining dumadi, hambek paramarta,
temen narima, ingkang tamtu urubing pramana tuwin wiji warni ijem nem munycar
maya-maya, ing tembe menawi mahanani putra : wicaksana, lepasing pambudi
langkung saking sasaminipun manungsa, saged mengku darajat ageng.
Sarehning
wiji punika bangsanipun alus dados saged dipun priksa inggih kedah sarana
alusing pandulu, inggih punika saking eninging panggalih, sirnaning karsa,
sarehing panggonda, lereming ponca driya, jatmikaning solah bawa.
Ing
ngajeng ugi sampun kapratelakaken ing salebeting sacumbana punika panggalih
kedah eneng, ening, awas, eling. Pikantukipun. Eneng : adamel dangu wedaling
rahsa tuwin ngandelaken wiji. Ening : saged karaos nikmat manpangat tuwin
ambeningaken wiji. Awas : saged pariksa awon saenipun wiji ingkang wekdal
punika. Eling : inggih punika enget amrenahaken wiji ingkang sae utawi nglebur
wiji ingkang awon, manawi wiji ingkang sumusup wau sae, kaprenahna punapa
samesthinipun, sagedipun katampen ing lenging pranakan, manawi wiji ingkang
sumusup wau awon, kedah kalebur sarana santosa, sampun ngantos korup nuruti
sengseming karsa, inggih punika kedah kasilipaken mangandhap utawi manginggil
utawi kawutahaken wonten ing jawi kemawon, wosipun sampun ngantos kamaning
priya wau katampen lenging pranakan .
PANUNGGILANIPUN
AJI ASMARA GAMA
Aji
asmaragama punika wonten panunggilanipun pinten-pinten samara, pararawung
kridha sami yasa nama piyambak-piyambak, ing ngandhap punika katerangaken
namung ingkang kamanah prelu-prelu kemawon :
Asmara
Sabda
Asmara
tegesipun : sangsem, sabda : pangandika. Pikajengipun sangsem masa pocapana
utawi sengsem dening dayaning pangandika.
Ing
ngajeng sampun kacariosaken priya dhateng wanita ingkang pinurih tresnanipun
punika kedah angempakna tembung manis manuhara. Pamilutanipun ingkang saged
anuju prana, pangalembananipun ingkang saged anuju prana. Ing saderengipun
wiwit nandukaken sabda arum manis wau, priya mawi amaos samantranipun aji
asmara sabda ing salebeting batos makaten :
“Hong
Hyang-hyang Kamajaya dumareng karasihan surap sareng asmara, acaneng ulun
lumarapa, makecep ring wanita ika, sing dayeng aji asmara sabda, myang wiseseng
paduka”.
Aji
asmara sabda wau manawi katarimah saged ambuka sengseming wanudya satemah
kadunungan manah asih tresna, pikantukipun anggampilaken tumindakipun asmara
gama.
Ing serat piwulang paniti sastra, gugubahanipun begawan palasara, ingkang sampun kajarwakaken dening Sang Rrasu Jayasaya, ing bab 3, nyebutaken makaten : yen wonten ngarsanipun mengsah umuka ing sabarang damel yen wonten ngarsanipun pandhita angraosa sarahsaning ngelmi tuwin kawruh, yen dhateng pawestri angungruma pangandika ingkang akarya asmaraning galih.
Asmara
Cipta
Asamara
tegesipun : sengsem, cipta inggih cipta utawi osiking manah. Pikajengipun :
sengsema cipta nira utawi sengsema dening dayaning cipta.
Ing
bab patraping cumbana sampun kapratelakaken sakedhik bab aji asmara cipta,
inggih punika nalikanipun sacumbana, priya anggelengna cipta ! Angalapa pamanah
tuwin nyawanipun estri. Aji asmara cipta ingkang makaten wau, manawi katarimah,
wanita saged karaos marem terusing manah, awit boten namung kalegan dening
patrap pangulah ing sanggama kemawon sayektosipun kalegan rahsanipun sajati.
Asmara cipta ingkang kasebut ing nginggil punika boten ngangge waosan montra,
awit sampun kawengwu ing montra asmara gama.
Aji
asmara cipta punika ugi saged kangge sarana ngangkah pawestri (pangasihan)
lampahipun makaten :
Priya
kedah anyirik kasanggama tuwin asisirih ing sakeparengipun (ngingirangi dhahar
nendra) minongka lampah. Dangunipun pitung dinten pitung dalu, saya dangu malih
saya utami, upaminipun 40 dinten 40 dalu.
Manawi
ing dalunipun badhe matrapaken asmara cipta wau, priya susuciya rumiyin wiwit
sonten sampun ngantos sare. Ing wanyci tengah dulu lajeng lenggaha, sarira
kasendhekna, patrapipun kados lenggah semedi. Ing ngriku tumunten angeningaken
paningal amepeta pancadriya, pamirsa, panggonda, pamiyarsa, pangraos tuwin
pamiraos, lajeng anyiptaa ; mujudaken warnining wanodya ingkang kaangkah wau,
yen sampun wujud saluguning warni, lajeng sinanggamaa saking empaning cipta
kemawon sinartan maos montra makaten :
“Hong
Hyang-hyang Kamajaya dumareng karasikan surap sareng asmara, soteng ulun
lumarapa, makecep ring wanita ika, sing dayeng aji asmara cipta, myang wiseseng
paduka”.
Manawi
sampun widagda sayektos anggenipun matrapaken adat ingkang sampun kalampahan wanita
ingkang kaangkah wau lajeng supen kados sinanggama ing kakung ingkang nyipta
wau, satemah lajeng nandhang wiyoga (gandrung), saking sangeting wiyoga ngantos
mentala manakaken raosing priya (marahi), tarkadhang tan saronta lajeng dateng
nginggah-inggahi.
Nanging, para mudha kedah enget ; manawi wanita wau manahipun resik suci, ahli puja brata, punika asmara ciptaning priya wau boten saged tumama, awit kawon prabawa kaliyan kasuciyanipun wau, satemah uwuk tanpa dadya, malah wangsulipun cipta ingkang lumepas wau saged andadosaken kirang prayogi tumrap ingkang anggadahi cipta, milanipun sampun nindakaken asmara cipta.
Asmara
Wanita
Asmara
tegesipun : sengsem, wanita : pawestri, pikajengipun : sengsemipun dening
wawadining pawestri sampun kasumerepan.
Menggah
asmara wanita punika pigunanipun inggih kalih warni, inggih punika kangge
ambuko rahsaning wanita kaliyan kangge pangasihan.
Kacariyos
rahsaning wanita punika boten ngemungaken dumunung ing boga kemawon
sayektosipun wonten ing saranduning badan sadaya, saben sadinten sadahu aliyan,
patrapipun priya nindakaken asmara wanita punika kados nindakaken asmara cipta,
nanging pawestri kedah katingal kasat mata. Sanajan pawestri pinuju sareyan
lenggah, lumampah, ugi kenging katindakaken patrapipun makaten : priya
angeningna cipta, amepeta pancadriya, amegenga rahsaning sanggama, nunten
rahsaning sanggama wau katarika lajeng katancebna wonten ing cipta, manawi
sampun boten ewah, lajeng katarika malih katancebna wonten ing panon manawi
sampun boten ewah malih lajeng kalepasna dhateng pundi saranduning badanipun
wanita ingkang pinuju kadunungan rahsa, sinarengana maos montra makaten :
“Hong
Hyang-hyang Kamajaya dumareng karasikan surap sareng asmara, kang wanita
rumarasa, kataman kanang rahsa mulya, sing dayeng aji asmara wanita, myang
wisesang paduka”.
Manawi
sampun widagda anggenipun nindakaken wanita ingkang kalepasan wau lajeng kaget
anjingkat sanajan pinuju tilem kepati inggih meksa saged ngalilir, sarta gadhah
raos kados sinanggama. Estri ingkang katamanan makaten wau sengsemipun kados
dene kataman asmara cipta.
Dene
asmara wanita ingkang kangge pambukaning rahsa, paedahing gampilaken tumibone
kikin asmaragama, patrapipun nindakaken makaten : duk kaya rahsaning sanggama
wau sampun tumanceb ing cipta, manawi sampun boten ewah, lajeng katarika malih,
nanging boten katanjebaken ing panon inggih punika kadekeka wonten ing pucuking
dariji, dariji wau lajeng kagrayangna ing pundi saranduning badanipun wanita
ingkang pinuju kaserenan rahsa, sinartan matek montra kados ingkang kajarwa ing
nginggil, adat ingkang sampun kalampahan wanita ingkang kagrayang wau raosipun
kados sampun sinanggama, sarira gumriming marinding andhandhang minta tandhing,
korining Sang Hyang Kamajaya sampun kabuka, satemah anggampilaken tumindaking
asmaragama.
Menggah
dununging rahsaning wanita ingkang saben sadinten sadalu aliyan punika
pratelanipun makaten : tanggal 1 manggen wonten ing pucuking jempol suku
ingkang tengen, minggah-minggah dumugi tanggal 15 manggen wonten ing tengahing
alis ugi ingkang tengen nunten tanggal 16 pindhah wonten tengahing alis ingkang
kiwa, mendhak-mendhak dumugi tanggal 30 wonten ing pucuking jempol suku ingkang
kiwa. Tanggal punika tanggal jawi. Terangipun amriksanana gambar ing sisih
punika. Supados gampil anggenipun ngapalaken. Kula sekaraken dhandhang gendhis
dados tigang pada, nanging dhong dhingipun inggih namung sadhawah-dhawahipun
kemawon kados ing ngandhap punika :
Rahsaning
dyah dununging mamanis. Tanggal pisan lawan tingang dasa. Pucuk jempol suku
manggen. Kalih lan sangalikur, Neng tengahing tlapakan nenggih, Tiga wolu
likurnya, Tengah tungkak suku, Catur pitulikur tengah : ing kemiri : gangsal
nemlikur manggyana ing : tengah kempol punika.
Tanggal
nenem lan salawe munggih, pucuk jengku : pitu patlikurnya, tengahing pupu
sumeren, wolu lan tigalikur, tengah pocong dunungi reki, sanga kalihlikurnya,
tengah baganipun, sadasa salikur manggyan, tengah puser : sawelas lan kalih
desi, ing tengah payudara.
Kalihwelas
lan sangalas manggih, tengah janggut : tingawlas wolulas, manggen ing tengahing
lambe, pat blas pitulasipun, pucuk grana gyaning rahsadi, gangsalwelas
nembelas, tengah imba iku, tanggal kang dihin sinebat, apan kanan dekang wuri
sisih kering, ye kunut tanggal jawa.
Asmara
Tantra
Asmara
tegesipun : sengsem, tantra : bala, utawi tiyang kathah, pikajengipun :
sengsema tiyang kathah punika.
Asmara tantra punika pigunanipun : nyanggama wanita satunggal nanging wanita pinten-pinten ingkang sampun nate sinanggama : saged karaosa sadaya, patrapipun makaten :
Ing
salebetipun nyanggama, sasampunipun maos mantranipun aji asmara gama, utawi
boten amargi mangke badhe kawengku ing asmara tantra, priya wiwita angening
ngaken cipta anglerem poncadriya, nunten ana rika rahsaning sanggama,
(rahsanipun piyambak) rahsa wau katancebna wonten ing cipta, nunten anyiptaa :
mujudaken warnining wanita sapinten kathahipun ingkang badhe sinung rahsaning
sanggama wau. Manawi sampun wujud lagu sajatining warni, kados dene lampahing
asmara cipta, lajeng sinanggamaa salung empaning cipta kemawon, dene
mantranipun makaten :
“Hong
Hyang-hyang Kamajaya Ratih, surap sara surap sari ing asmara, ulun mawisik
wanita, matemah yumana kang rahsa, prahasa naring wanita samoa, kanang ulun
cipta, sing dayeng aji asmara tantra, myang wiseseng paduka”.
Lajeng angedalna rahsa : inggih rahsanipun pribadi. Katarimanipun aji asmara tantra wau, wanita-wanita ciptan wau saged karao sinanggama ing alam supena sarta marem caremipun ugi tan prabeda kados sinanggama ing sawantahipun, kacariyos raden dananjaya ingkang dados lananging jagad Prabu Arjunasasra ingkang garwanipun domas (800), sarta prabu surya misesa ing Jengala Manik (Panji Inu Kartapati), punika anggenipun nyarambahi asung rahsa sarta nguja arsaning wanita ugi ngagem aji asmara tantra wau. Walallahu alam
Pungkasaning
Atur
Dumugi
samanten, pangraos kula sampun cekap pangimpun kula kawruh sanggama punika
manawi kula talusur malih, maksudipun aji asmara gama punika, kajawi minongka
sarana adamel lega tumraping wanita ing salebetipun cumbana, tuwin pambudidaya
sageda kasinungan putra ingkang utama, inggih ugi minongka panggarenda dhateng
para mudha, supados sami ngulinakaken angeningaken cipta, amepet pancadriya,
analiti sajatining wiji, ingkang dahat sinandi, tuwin wawadining dumadi. Manawi
dipun lampihi kanthi temen-temen ingkang tamtu inggih tinemu temenan, nanging
manawi panggilutipun sembarangan panindakipun namung kangge mainan, namung
kerem dhateng ulah kridhaning saresmi, sayekti inggih malati, angrisakaken jiwa
ragi. Mila sadherek kula para mudha ingkang kasdu maos serat punika, dipun
waspada uwosing wasita. Pemut kula :
Rasak
ele yayah madu brangti, den tamamet uwosing wasita, brata lena mrih pratameng,
tata susileng lulut, ketong ngesthi kotameng siwi, salamet mengku garwa,
wajibing priyanung, kalamun sisip ciptanta, dhineseking tyas kerem langening
resmi, risak jiwangga nira.
TAMAT
Sumber
Referensi :
SERAT
KAWRUH SANGGAMA
Amarsitakaken
patrap sarta mantranipun saresmi.
Ingkang
saged karaos marem tumrap wanita.
Tuwin
prayogi kadadosaning putra.
Kaimpun
dening : Raden Bratakesawa Ing ngajeng redhaktur Budi Utama ing Ngayogyakarta.
Lare
ingkang dereng dewasa kaawisan maos serat punika.
TJETAKAN
YANG KEDOEA
Kawedalaken
sarta kasade dening :
TAN
KHOEN SWIE ING KADIRI, 1927