Falsafah Hidup dJAWA
1. Hanggayuh Kasampurnaning Hurip
Hanggayuh
kasampurnaning hurip, berbudi bowo leksono, ngudi sejatining becik”
(Berusaha dengan
sungguh-sungguh untuk mencapai tingkatan kesempurnaan hidup, berjiwa besar dan
selalu berusaha mencari kebenaran sejati)
2. Berbudi Bawaleksana
Hanggayuh
kasampurnaning hurip berbudi bawaleksana ngudi sejatining
becik adalah mencapai kesempurnaan hidup berjiwa besar mengusahakan kebaikan
sejati
3. Ngudi Sejatining Becik
Orang-orang
besar adalah orang yang dalam terminologi nasehat Jawa selalu mengikhtiarkan
dirinya untuk “hanggayuh kasampurnaning hurip, berbudi bowo leksono, ngudi
sejatining becik”
(berusaha dengan
sungguh-sungguh untuk mencapai level kesempurnaan hidup, berjiwa besar dan
selalu berusaha mencari kebenaran sejati).
A. GUSTHI PENGERAN
1. Pangeran iku siji, ana ing ngendi papan langgeng,
sing nganakake jagad iki saisine, dadi sesembahane wong sak alam kabeh, nganggo
carane dhewe-dhewe.
(Tuhan itu tunggal, ada di mana-mana, yang menciptakan jagad raya seisinya,
disembah seluruh manusia sejagad dengan caranya masing-masing)
2.
Pangeran iku ana
ing ngendi papan, aneng siro uga ana pangeran, nanging aja siro wani ngaku
pangeran.
(Tuhan ada di
mana saja, di dalam dirimu juga ada, namun kamu jangan berani mengaku sebagai
Tuhan)
3.
Pangeran iku
adoh tanpa wangenan, cedhak tanpa senggolan.
(Tuhan itu
berada jauh namun tidak ada jarak, dekat tidak bersentuhan)
4.
Pangeran iku
langgeng, tan kena kinaya ngapa, sangkan paraning dumadi.
(Tuhan itu abadi
dan tak bisa diperumpamakan, menjadi asal dan tujuan kehidupan)
5.
Pangeran iku
bisa mawujud, nanging wewujudan iku dudu Pangeran.
(Tuhan itu bisa
mewujud namun perwujudannya bukan Tuhan)
6.
Pangeran iku
kuwasa tanpa piranti, akarya alam saisine, kang katon lan kang ora kasat mata.
(Tuhan berkuasa
tanpa alat dan pembantu, mencipta alam dan seluruh isinya, yang tampak dan
tidak tampak)
7.
Pangeran iku ora
mbedak-mbedakake kawulane.
(Tuhan itu tidak
membeda-bedakan (pilih kasih) kepada seluruh umat manusia)
8.
Pangeran iku
maha welas lan maha asih, hayuning bawana marga saka kanugrahaning Pangeran.
(Tuhan Maha
Belas-Kasih, bumi terpelihara berkat anugrah Tuhan)
9.
Pangeran iku
maha kuwasa, pepesthen saka karsaning Pangeran ora ana sing bisa murungake.
(Tuhan itu
Mahakuasa, takdir ditentukan atas kehendak Tuhan, tiada yang bisa membatalkan
kehendak Tuhan)
10. Urip iku saka Pangeran, bali marang Pangeran.
(Kehidupan berasal
dari Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan)
11. Pangeran iku ora sare.
(Tuhan tidak
pernah tidur)
12. Beda-beda pandumaning dumadi.
(Tuhan membagi
anugrah yang berbeda-beda)
13. Pasrah marang Pangeran iku ora ateges ora gelem
nyambut gawe, nanging percaya yen Pangeran iku maha Kuwasa. Dene kasil orane
apa kang kita tuju kuwi saka karsaning Pangeran.
(Pasrah kepada
Tuhan bukan berarti enggan bekerja, namun percaya bahwa Tuhan Menentukan)
14. Pangeran nitahake sira iku lantaran biyung ira, mulo
kudu ngurmat biyung ira. (Tuhan mencipta manusia dengan media ibumu, oleh
sebab itu hormatilah ibumu)
15. Sing bisa dadi utusaning Pangeran iku ora mung jalma
manungsa wae.
(Yang bisa
menjadi utusan Tuhan bukan hanya manusia saja)
16. Purwa madya wasana.
(zaman awal/
sunyaruri, zaman tengah/ mercapada, zaman akhir/ keabadian)
17. Owah gingsiring kahanan iku saka karsaning Pangeran
kang murbeng jagad.
(Berubahnya keadaan itu atas kehendak Tuhan yang mencipta alam)
18. Ora ana kasekten sing madhani pepesthen awit
pepesthen iku wis ora ana sing bisa murungake.
(Tak ada
kesaktian yang menyamai takdir Tuhan, sebab takdir itu tidak ada yang bisa
membatalkan)
19. Bener kang asale saka Pangeran iku lamun ora darbe
sipat angkara murka lan seneng gawe sangsaraning liyan.
(Bener yang
menurut Tuhan itu bila tidak memiliki sifat angkara murka dan gemar membuat
kesengsaraan orang lain)
20. Ing donya iki ana rong warna sing diarani bener,
yakuwi bener mungguhing Pangeran lan bener saka kang lagi kuwasa.
(Kebenaran di
dunia ada dua macam, yakni benar menurut Tuhan dan benar menurut penguasa)
21. Bener saka kang lagi kuwasa iku uga ana rong warna,
yakuwi kang cocok karo benering Pangeran lan kang ora cocok karo benering
Pangeran.
(Benar menurut
penguasa juga memiliki dua macam jenis yakni cocok dengan kebenaran menurut Tuhan
dan tidak cocok dengan kebenaran Tuhan)
22. Yen cocok karo benering Pangeran iku ateges bathara
ngejawantah, nanging yen ora cocok karo benering Pangeran iku ateges titisaning
brahala.
(Kebenaran yang
sesuai dengan kebenaran menurut Tuhan, itu berarti tuhan yang mewujud, namun
bila tidak sesuai dengan kebenaran menurut Tuhan, berarti penjelmaan angkara)
23. Pangeran iku dudu dewa utawa manungsa, nanging
sakabehing kang ana iki uga dewa lan manungsa asale saka Pangeran.
(Tuhan itu bukan
dewa atau manusia, namun segala yang ada (dewa dan manusia) adanya berasal dari
Tuhan).
24. Ala lan becik iku gandengane, kabeh kuwi saka
karsaning Pangeran.
(Keburukan dan
kebaikan merupakan satu kesatuan, semua itu sudah menjadi rumus/kehendak Tuhan)
25. Manungsa iku saka dating Pangeran mula uga darbe
sipating Pangeran.
(Manusia berasal
dari zat Tuhan, maka manusia memiliki sifat-sifat Tuhan)
26. Pangeran iku ora ana sing Padha, mula aja
nggambar-nggambarake wujuding Pangeran.
(Tidak ada yang
menyerupai Tuhan, maka janganlah melukiskan dan menggambarkan wujud Tuhan)
27. Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, mula saka kuwi
aja darbe pangira yen manungsa iku bisa dadi wakiling Pangeran.
(Tuhan berkuasa
tanpa perlu pembantu, maka jangan menganggap manusia menjadi wakil Tuhan di
bumi)
28. Pangeran iku kuwasa, dene manungsa iku bisa.
(Tuhan itu
Mahakuasa, sementara itu manusia hanyalah bisa)
29. Pangeran iku bisa ngowahi kahanan apa wae tan kena
kinaya ngapa.
(Tuhan mampu
merubah keadaan apa saja tanpa bisa dibayangkan/perumpamakan)
30. Pangeran bisa ngrusak kahanan kang wis ora
diperlokake, lan bisa gawe kahanan anyar kang diperlokake.
(Tuhan mampu
merusak keadaan yang tidak diperlukan lagi, dan bisa membuat keadaan baru yang
diperlukan)
31. Watu kayu iku darbe dating Pangeran, nanging dudu
Pangeran.
(Batu dan kayu
adalah milik zat Tuhan, namun bukanlah Tuhan)
32. Manungsa iku bisa kadunungan dating Pangeran,
nanging aja darbe pangira yen manungsa mau bisa diarani Pangeran.
(Di dalam
manusia dapat bersemayam zat tuhan, akan tetapi jangan merasa bila manusia boleh
disebut Tuhan)
33. Titah alus lan titah kasat mata iku kabeh saka
Pangeran, mula aja nyembah titah alus nanging aja ngina titah alus.
(Makhluk halus
dan makhluk kasar/wadag semuanya berasal dari tuhan, maka dari itu jangan
menyembah makhluk halus, namun juga jangan menghina makluk halus)
34. Samubarang kang katon iki kalebu titah kang kasat
mata, dene liyane kalebu titah alus.
(Semua yang
tampak oleh mata termasuk makhluk kasat mata, sedangkan lainnya termasuk
makhluk halus)
35. Pangeran iku menangake manungsa senajan kaya ngapa.
(Tuhan
memenangkan manusia walaupun seperti apa manusia itu)
36. Pangeran maringi kawruh marang manungsa bab anane
titah alus mau.
(Tuhan
memberikan pengetahuan kepada manusia tentang eksistensi makhluk halus)
37. Titah alus iku ora bisa dadi manungsa lamun manungsa
dhewe ora darbe penyuwun marang Pangeran supaya titah alus mau ngejawantah.
(Makhluk halus
tidak bisa menjadi manusia bila manusia tidak punya permohonan kepada Tuhan
agar makhluk halus menampakkan diri)
38. Sing sapa wani ngowahi kahanan kang lagi ana, iku
dudu sadhengah wong, nanging minangka utusaning Pangeran.
(Siapa yang
berani merubah keadaan yang terjadi, bukanlah sembarang orang, namun sebagai
“utusan” Tuhan)
39. Sing sapa gelem nglakoni kabecikan lan ugo gelem
lelaku, ing tembe bakal tampa kanugrahaning Pangeran.
(Siapa saja yang
bersedia melaksanakan kebaikan dan juga mau “lelaku” prihatin, kelak akan
memperoleh anugrah Tuhan)
40. Sing sapa durung ngerti lamun piyandel iku kanggo
pathokaning urip, iku sejatine durung ngerti lamun ana ing donyo iki ono sing
ngatur.
(Siapa yang belum paham, lalu menganggap sipat
kandel itu sebagai rambu-rambu hidup, yang demikian itu sesungguhnya belum
memahami bila di dunia ini ada yang mengatur)
41. Sakabehing ngelmu iku asale saka Pangeran kang
Mahakuwasa.
(Semua ilmu
berasal dari Tuhan yang Mahakuasa)
42. Sing sapa mikani anane Pangeran, kalebu urip kang
sempurna.
(Siapa yang
mengetahui adanya Tuhan, termasuk hidup dalam kesempurnaan).
B. TENTANG KEYAKINAN
1.
Dumadining sira
iku lantaran anane bapa biyung ira.
(Lahirnya
manusia karena berkat adanya kedua orang tua)
2.
Manungsa iku kanggonan sipating Pangeran.
(Di dalam
manusia terdapat sifat-sifat Tuhan)
3.
Titah alus iku
ana patang warna, yakuwi kang bisa mrentah manungsa nanging ya bisa mitulungi
manungsa, kapindho kang bisa mrentah manungsa nanging ora mitulungi manungsa,
katelu kang ora bisa mrentah manungsa nanging bisa mitulungi manungsa, kapat
kang ora bisa mrentah manungsa nanging ya ora bisa mrentah manungsa.
(Makhluk halus
ada empat macam, pertama ; yang bisa memerintah manusia namun bisa juga
menolong manusia. Kedua; yang bisa memerintah manusia namun tidak bisa menolong
manusia. Ketiga ; yang tidak bisa memerintah manusia namun bisa menolong
manusia. Keempat ; yang tidak bisa memerintah anusia namun juga tak bisa
diperintah manusia.
4. Lelembut iku ana rong warna, yakuwi kang nyilakani
lan kang mitulungi.
(Makhluk halus ada dua macam; yang mencelakai dan yang menolong)
5.
Guru sejati bisa
nuduhake endi lelembut sing mitulungi lan endi lelembut kang nyilakani.
(Guru Sejati
bisa memberikan petunjuk mana makhluk halus yang bisa menolong dan mana yang
mencelakakan)
6.
Ketemu Gusti iku
lamun sira tansah eling.
(“Bertemu” Tuhan
dapat dicapai dengan cara selalu eling)
7.
Cakra
manggilingan.
(Kehidupan manusia akan seperti roda yang
selalu berputar, kadang di bawah kadang di atas. Hukum sebab akibat dan
memungkinkan terjadi penitisan)
8.
Jaman iku owah
gingsir.
(Zaman akan
selalu mengalami perubahan)
9.
Gusti iku
dumunung ana atining manungsa kang becik, mulo iku diarani Gusti iku bagusing
ati.
(Tuhan berada di
dalam hati manusia yang baik, oleh sebab itu disebut Gusti (bagusing ati)
10. Sing sapa nyumurupi dating Pangeran iku ateges
nyumurupi awake dhewe. Dene kang durung mikani awake dhewe durung mikani dating
Pangeran.
(Siapa yang
mengetahui zat Tuhan berarti mengetahui dirinya sendiri. Sedangkan bagi yang
belum memahami jati dirinya sendiri maka tidak mengetahui pula zat Tuhan)
11. Kahanan donya ora langgeng, mula aja ngegungake
kesugihan lan drajat ira, awit samangsa ana wolak-waliking jaman ora
ngisin-ngisini.
(Keadaan dunia
tidaklah abadi, maka jangan mengagungkan kekayaan dan derajat pangkat, sebab
bila sewaktu-waktu terjadi zaman serba berbalik tidak menderita malu)
12. Kahanan kang ana iki ora suwe mesthi ngalami owah
gingsir, mula aja lali marang sapadha-padhaning tumitah.
(Keadaan yang
ada sekarang ini tidak akan berlangsung lama pasti akan mengalami perubahan,
maka dari itu janganlah lupa kepada sesama makhluk hidup ciptaan Tuhan)
13. Lamun sira kepengin wikan marang alam jaman
kelanggengan, sira kudu weruh alamira pribadi. Lamun sira durung mikan alamira
pribadi adoh ketemune.
(Bila kamu ingin
mengetahui alam di zaman kelanggengan. Kamu harus memahami alam jati diri
(jagad alit), bila kamu belum paham jati dirimu, maka akan sulit untuk
menemukan (alam kelanggengan)
14. Yen sira wus mikani alamira pribadi, mara sira
mulanga marang wong kang durung wikan.
(Jika kamu sudah
memahami jati diri, maka ajarilah orang-orang yang belum memahami)
15. Lamun sira wus mikani alamira pribadi, alam jaman
kelanggengan iku cedhak tanpa senggolan, adoh tanpa wangenan.
(Bila kamu sudah
mengetahui sejatinya diri pribadi, tempat zaman kelanggengan itu seumpama dekat
tanpa bersentuhan, jauh tanpa jarak)
16. Lamun sira durung wikan alamira pribadi mara takono
marang wong kang wus wikan.
(Bila anda belum
paham jati diri pribadi, datang dan tanyakan kepada orang yang telah paham)
17. Lamun sira durung wikan kadangira pribadi, coba
dulunen sira pribadi.
(Bila anda belum
paham saudaramu yang sejati, carilah hingga ketemu dirimu pribadi)
18. Kadangira
pribadi ora beda karo jeneng sira pribadi, gelem nyambut gawe. (“Saudara
sejati” mu tidak berbeda dengan diri pribadimu, bersedia bekerja)
19. Gusti iku sambaten naliko sira lagi nandang
kasangsaran. Pujinen yen sira lagi nampa kanugrahaning Gusti.
(Pintalah Tuhan
bila anda sedang menderita kesengsaraan, pujilah bila anda sedang menerima
anugrah)
20. Lamun sira pribadi wus bisa caturan karo lelembut,
mesthi sira ora bakal ngala-ala marang wong kang wus bisa caturan karo
lelembut.
(Bila anda sudah
bisa bercakap-cakap dengan makhluk halus, pasti anda tidak akan menghina dan
mencela orang yang sudah bisa bercakap-cakap dengan makhluk halus)
21. Sing sapa nyembah lelembut iku keliru, jalaran
lelembut iku sejatine rowangira, lan ora perlu disembah kaya dene manembah
marang Pangeran.
(Siapa yang
menyembah lelembut adalah tindakan keliru, sebab lelembut sesungguhnya teman mu
sendiri)
22. Weruh marang Pangeran iku ateges wis weruh marang
awake dhewe, lamun durung weruh awake dhewe, tangeh lamun weruh marang
Pangeran.
(Memahami tuhan
berarti sudah memahami diri sendiri, jika belum memahami jati diri, mustahil
akan memahami Tuhan)
23. Sing sapa seneng ngrusak katentremane liyan bakal
dibendu dening Pangeran lan diwelehake dening tumindake dhewe.
(Siapa yang
gemar merusak ketentraman orang lain, pasti akan dihukum oleh Tuhan dan
dipermalukan oleh perbuatannya sendiri)
24. Lamun ana janma ora kepenak, sira aja lali nyuwun
pangapura marang Pangeranira, jalaran Pangeranira bakal aweh pitulungan.
(Walaupun
mengalami zaman susah, namun janganlah lupa mohon ampunan kepada Tuhan, sebab
Tuhan akan memberikan pertolongan)
25. Gusti iku dumunung ana jeneng sira pribadi, dene
ketemune Gusti lamun sira tansah eling.
(Tuhan ada di
dalam diri pribadi, dapat anda ketemukan dengan cara selalu eling)
C. FILSAFAT KEMANUSIAAN
1.
Rame ing gawe
sepi ing pamrih, memayu hayuning bawana.
(Giat
bekerja/membantu dengan tanpa pamrih, memelihara alam semesta /mengendalikan
nafsu)
2.
Manungsa sadrema
nglakoni, kadya wayang umpamane.
(Manusia sekedar
menjalani apa adanya, seumpama wayang)
3.
Ati suci
marganing rahayu.
(Hati yang suci
menjadi jalan menuju keselamatan jiwa dan raga)
4.
Ngelmu kang
nyata, karya reseping ati.
(Ilmu yang
sejati, membuat tenteram di hati)
5.
Ngudi laku utama
kanthi sentosa ing budi.
(Menghayati
perilaku mulia dengan budi pekerti luhur)
6.
Jer basuki mawa
beya.
(Setiap usaha
memerlukan beaya)
7.
Ala lan becik
dumunung ana awake dhewe.
(Kejahatan dan
kebaikan terletak di dalam diri pribadi)
8.
Sing sapa lali
marang kebecikaning liyan, iku kaya kewan.
(Siapa yang lupa
akan amal baik orang lain, bagaikan binatang)
9.
Titikane aluhur,
alusing solah tingkah budi bahasane lan
legawaning ati, darbe sipat berbudi bawaleksana.
(Ciri khas orang
mulia yakni, perbuatan dan sikap batinnya halus , tutur kata yang santun,
lapang dada, dan mempunyai sikap wibawa luhur budi pekertinya)
10. Ngunduh
wohing pakarti.
(Orang dapat
menerima akibat dari ulahnya sendiri)
11. Ajining dhiri saka lathi lan budi.
(Berharganya diri pribadi tergantung ucapan
dan akhlaknya)
12. Sing sapa weruh sadurunge winarah lan diakoni
sepadha-padhaning tumitah iku kalebu utusaning Pangeran.
(Siapa yang
mengetahui sebelum terjadi dan diakui sesama manusia, ia termasuk utusan tuhan)
13. Sing sapa durung wikan anane jaman kelanggengan iku,
aja ngaku dadi janma linuwih.
(Siapa yang
belum paham adanya zaman keabadian, jangan mengaku menjadi orang linuwih)
14. Tentrem iku saranane urip aneng donya.
(Ketenteraman
adalah sarana menjalani kehidupan di dunia)
15. Yitna yuwana lena kena.
(Eling waspdha
akan selamat, yang lengah akan celaka)
16. Ala ketara becik ketitik.
(Yang jahat
maupun yang baik pasti akan terungkap juga)
17. Dalane waskitha saka niteni.
(Cara agar
menjadi awas, adalah berawal dari sikap cermat dan teliti)
18. Janma tan kena kinira kinaya ngapa.
(Manusia sulit
diduga dan dikira)
19. Tumrap wong lumuh lan keset iku prasasat wisa,
pangan kang ora bisa ajur iku kena diarani wisa, jalaran mung bakal nuwuhake
lelara.
(Bagi manusia,
fakir dan malas menjadi bisa/racun, makanan yang tak bisa hancur dapat disebut
sebagai bisa/racun, sebab hanya akan menimbulkan penyakit)
20. Klabang iku wisane ana ing sirah. Kalajengking iku
wisane mung ana pucuk buntut. Yen ula mung dumunung ana ula kang duwe wisa.
Nanging durjana wisane dumunung ana ing sekujur badan.
(Racun bisa
Lipan terletak di kepala, racun bisa kalajengking ada di ujung ekor, racun bisa
ular hanya ada pada ular yang berbisa, namun manusia durjana racun bisanya ada
di sekujur badan)
21. Geni murub iku panase ngluwihi panase srengenge, ewa
dene umpama ditikelake loro, isih kalah panas tinimbang guneme durjana.
(Nyala api
panasnya melebihi panas matahari, namun demikian umpama panas dilipatgandakan,
masih kalah panas daripada ucapan orang durjana)
22. Tumprape wong linuwih tansah ngundi keslametaning
liyan, metu saka atine dhewe.
(Bagi orang
linuwih selalu berupaya menjaga keselamatan untuk sesama, yang keluar dari niat
suci diri pribadi)
23. Pangucap iku bisa dadi jalaran kebecikan. Pangucap
uga dadi jalaraning pati, kesangsaran, pamitran. Pangucap uga dadi jalaraning
wirang.
(Ucapan itu
dapat menjadi sarana kebaikan, sebaliknya ucapan bisa pula menyebabkan
kematian, kesengsaraan. Ucapan bisa menjadi penyebab menanggung malu)
24. Sing bisa gawe mendem iku : (Rupa endah, Bandha, Dharah
luhur, Enom umure)
Arak lan
kekenthelan uga gawe mendem sadhengah wong. Yen ana wong sugih, endah warnane,
akeh kapinterane, tumpuk-tumpuk bandhane, luhur dharah lan isih enom umure,
mangka ora mendem, yakuwi aran wong linuwih.
(Penyebab orang
menjadi lupa diri adalah : gemerlap hidup, harta, kehormatan, darah muda. Arak
dan minuman juga membuat mabuk sementara orang. Namun bila ada orang kaya,
tampan rupawan, banyak kepandaiannya, hartanya melimpah, terhormat, dan masih
muda usia, namun semua itu tidak membuat lupa diri, itulah orang linuwih)
25. Sing sapa lena bakal cilaka.
(Siapa terlena
akan celaka)
26. Mulat salira, tansah eling kalawan waspada.
(Jadi orang
harus selalu mawas diri, eling dan waspadha)
27. Andhap asor.
(Bersikap sopan
dan santun)
28. Sakbegja-begjane kang lali luwih begja kang eling
klawan waspada. (Seberuntungnya
orang lupa diri, masih lebih beruntung orang yang eling dan waspadha)
29. Sing sapa salah seleh.
(Siapapun yang
bersalah akan menanggung celaka)
30. Nglurug tanpa
bala, menang tanpa ngasorake.
(Bertanding
tanpa bala bantuan)
31. Sugih ora nyimpen.
(Orang kaya
namun dermawan)
32. Sekti tanpa maguru.
(Sakti tanpa
berguru, alias dengan menjalani laku prihatin yang panjang)
33. Menang tanpa ngasorake.
(Menang tanpa
menghina)
34. Rawe-rawe rantas malang-malang putung.
(Yang mengganggu
akan lebur, yang menghalangi akan hancur)
35. Mumpung anom ngudiya laku utama.
(Selagi muda
berusahalah selalu berbuat baik)
36. Yen sira dibeciki ing liyan, tulisen ing watu,
supaya ora ilang lan tansah kelingan. Yen sira gawe kebecikan marang liyan
tulisen ing lemah, supaya enggal ilang lan ora kelingan.
(Jika kamu
menerima kebaikan orang lain, tulislah di atas batu supaya tidak hilang dari
ingatan. Namun bila kamu berbuat baik kepada orang lain hendaknya ditulis di
atas tanah, supaya segera hilang dari ingatan)
37. Sing sapa temen tinemu.
(Siapa yang
bersungguh-sungguh akan berhasil)
38. Melik nggendhong lali.
(Pamrih
menyebabkan lupa diri)
39. Kudu sentosa ing budi.
(Harus selamat
ke dalam jiwa)
40. Sing prasaja.
(Menjadi orang
harus bersikap sabar)
41. Balilu tau pinter durung nglakoni.
(Orang bodoh
yang sering mempraktekan, kalah pandai dengan orang pinter namun belum pernah
mempraktekan)
42. Tumindak kanthi duga lan prayogo.
(Bertindak
dengan penuh hati-hati dan teliti/tidak sembrono)
43. Percaya marang dhiri pribadi.
(Bersikaplah
percaya diri)
44. Nandur kebecikan.
(Tanamlah selalu
kebaikan)
45. Janma linuwih iku bisa nyumurupi anane jaman
kelanggengan tanpa ngalami pralaya dhisik.
(Manusia linuwih
adalah dapat mengetahui adanya zaman keabadian tanpa harus mati lebih dulu)
46. Sapa kang mung ngakoni barang kang kasat mata wae,
iku durung weruh jatining Pangeran.
(Siapa yang hanya mengakui hal-hal kasat mata
saja, itulah orang yang belum memahami sejatinya Tuhan)
47. Yen sira kasinungan ngelmu kang marakake akeh wong
seneng, aja sira malah rumangsa pinter, jalaran menawa Gusti mundhut bali
ngelmu kang marakake sira kaloka iku, sira uga banjur kaya wong sejene, malah
bisa aji godhong jati aking.
(Bila anda
mendapat anugrah ilmu yang membuat banyak orang senang, janganlah kamu merasa
pintar, sebab apabila Tuhan mengambil lagi ilmu yang menyebabkan anda terkenal
itu, anda akan menjadi orang biasa lagi, malah lebih bermanfaat daun yang
kering)
48. Sing sapa gelem gawe seneng marang liyan, iku bakal
oleh wales kang luwih gedhe katimbang apa kang wis ditindakake.
(Barang siapa
gemar membuat orang lain bahagia, anda akan mendapatkankan balasan yang lebih
besar dari apa yang telah anda lakukan)