Semar Minangka Pralambang Tata Cara Urip Wong Jawa
Semar digambarake minangka simbol
nilai-nilai ideal kanggo dadi cara urip wong Jawa.
Watak lan Filosofi Semar
Watak Semar minangka pimpinane para
badut kang nduweni jiwa adil senajan ala. Paraga Semar dicritakake minangka
penasehat lan pengasuh para satriya kang berbudi luhur, yaiku para Pandhawa.
Sipatipun ingkang prasaja, jujur, tulus, wicaksana, pinter lan ngelmu ingkang
dipun urmati lan dipunkurmati dening para satriya.
Wonten ing buku Raos Psikologi
Wayang anggitanipun Suwardi Endraswara dipunandharaken bilih paraga Semar
paring dimensi ingkang enggal saha langkung jero tumrap etika wayang. Semar
asring sinebut begawan, nanging luwih seneng dadi pralambang rakyat jelata,
mula Semar jejuluk setengah dewa. Ananging tumrape Semar, pemimpin iku minangka
bendara lan abdi dalem, mula senajan setengah dewa, dheweke tetep dadi abdi
utawa pembantu para satriya. Mula Semar digambarake minangka panguwasa
kahyangan nanging uga dadi abdine para sedulur Pandhawa.
Saking sisi spiritualipun, Semar
menika gadhah mental ingkang dewasa, katingal saking sipatipun ingkang prasaja,
tenang, andhap asor, tulus, boten munafik, boten nate sedhih ananging ugi boten
nate bingah.
Dhèwèké duwé sipat kang ora gumun
utawa ayem, sipaté kaya banyu anteng nanging ngusungi, nanging ing mburiné
sipat kang ayem, ana kepinteran, landheping batin, sugih pengalaman lan kawruh.
Paraganipun dipungambaraken gadhah
watak rembulan. Pasuryane pucet mratelakake yen dheweke ora nate napsu, uga
diarani semareka den prayitna semare, tegese turu. Mapan turu tegese pikirane
tansah waspada, dene panca indera keturon saka gegering hawa nafsu. Ingkang
utama, Semar tansah nyuwun berkahipun Gusti.
Wonten ing cariyos wayang, Semar
dipungambaraken kanthi cara ingkang samar saha ambigu, asmanipun dipunpendhet
saking tembung sengsem saha Samar ingkang tegesipun nresnani barang ingkang
samar utawi boten katingal. Sipat ambigu kasebut bisa dideleng nalika katon ing
crita ing pagelaran wayang, apa wae irah-irahan lan lakon sing
dicritakake.Semar lan Punakawan mesthi katon diiringi paraga Pandhawa ing saben
klimaks lan diarani 'gara-gara.'
Ing filsafat Jawa, Semar diarani
Badranaya, sing dumadi saka tembung Bebadra sing tegese mbangun fasilitas saka
nol, dene Naya tegese mangrasul utusan. Badranaya tegesipun mbangun lan
nindakake dhawuhipun Gusti Ingkang Maha Kuwaos kangge karaharjaning manungsa
ing bumi mliginipun Nuswantara.
Semar digambarake minangka simbol
nilai-nilai ideal kanggo dadi cara urip wong Jawa, ing antarane :
1.
Mampir Ngombe.
Dunia ini hanyalah semu dan samar,
karena nantinya akan kembali lagi kepada Sang Pencipta. Maka dari itu, turunnya
Semar ke dunia adalah simbolisasi dari suatu pandangan bahwa hal itu adalah
sementara.
2.
Dharmahita (pengabdian).
Mencontoh dari sikap Semar yang
digambarkan sebagai dewa namun tetap menjadi pelayan atau abdi bagi Pandawa
bersaudara, dalam pandangan Jawa mengartikan bahwa walaupun memiliki jabatan
yang tinggi namun harus tetap rendah hati.
3.
Urip Samadya (Hidup Sederhana).
Mengambil dari sifat Semar yang
disebut sebagai dewa namun tetap menjadi pelayan, kita dapat mencontoh untuk
tetap hidup sederhana dan jangan terlalu ambisius. Secukupnya saja dalam
menikmati hidup, karena roda itu berputar.
4.
Alus ing Pambudi (Berlaku Santun dan Berbudi Halus).
Semar yang digambarkan sebagai
sosok laki-laki namun memiliki fisik dan sifat seperti perempuan, mengartikan
dimanapun berada, harus tetap sopan berbudi halus, lemah lembut seperti
perempuan, dan tidak memandang seperti sedang menantang kepada orang lain.
5.
Sikap Orang Jawa yang Samar-samar antara Inggih dan
Mboten.
Sikap samar ini bermaksud untuk
menghindari komflik dan menjaga keharmonisan, maka dari itu, orang Jawa akan
berkata inggih meskipun aslinya mboten.
Dalam setiap pementasan wayang,
Semar sering mengucapkan kata-kata bijak yang dapat relevan dengan siapapun dan
kapanpun, contohnya :
1.
Urip iku Urup.
Dalam Bahasa Indonesia berarti
hidup untuk menghidupi, oleh karena itu hidup kita harus bermanfaat bagi orang
lain disekitar kita.
2.
Sura Dira Jaya Jayaningrat, Leburing Dening
Pangastuti,
Artinya adalah sifat picik, keras
hati, dan angkara murka di dalam diri kita hanya bisa dikalahkan dengan sikap
bijaksana, sabar, dan lembut hati.
3.
Datang Sering Lamun Ketaman, Datang Susah Lamun
Kelangan.
4.
Kalimat tersebut bermakna bahwa jangan sedih ketika
sedang mengalami musibah atau kehilangan sesuatu, karena pada hakikatnya, semua
akan kembali pada Sang Pencipta.
Mekaten sipat lan filosofinipun
Semar, piwulang ingkang saged kita pendhet inggih menika manungsa namung gesang
sedhela, ingkang dipungadhahi sakmenika namung peparing, arupi bandha utawi
jabatan, tetep andhap asor lan nindakaken dhawuhipun Gusti supados bumi makmur.
Imajiner Nuswantoro