Falsafah Hidup Kejawen
Ketuhanan
1. Pangeran iku siji, ana ing ngendi papan langgeng, sing nganakake jagad iki saisine, dadi sesembahane wong sak alam kabeh, nganggo carane dhewe-dhewe. (Tuhan itu tunggal, ada di mana-mana, yang menciptakan jagad raya seisinya, disembah seluruh manusia sejagad dengan caranya masing-masing)
2. Pangeran iku ana ing ngendi papan, aneng siro uga ana pangeran, nanging aja siro wani ngaku pangeran. (Tuhan ada di mana saja, di dalam dirimu juga ada, namun kamu jangan berani mengaku sebagai Tuhan)
3. Pangeran iku adoh tanpa wangenan, cedhak tanpa senggolan. (Tuhan itu berada jauh namun tidak ada jarak, dekat tidak bersentuhan)
4. Pangeran iku langgeng, tan kena kinaya ngapa, sangkan paraning dumadi. (Tuhan itu abadi dan tak bisa diperumpamakan, menjadi asal dan tujuan kehidupan)
5.
Pangeran iku bisa mawujud, nanging wewujudan iku dudu Pangeran. (Tuhan itu bisa
mewujud namun perwujudannya bukan Tuhan)
6. Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, akarya alam saisine, kang katon lan kang ora kasat mata. (Tuhan berkuasa tanpa alat dan pembantu, mencipta alam dan seluruh isinya, yang tampak dan tidak tampak).
7.
Pangeran iku ora mbedak-mbedakake kawulane. (Tuhan itu tidak membeda-bedakan
(pilih kasih) kepada seluruh umat manusia).
8.
Pangeran iku maha welas lan maha asih, hayuning bawana marga saka kanugrahaning
Pangeran. (Tuhan Maha Belas-Kasih, bumi terpelihara berkat anugrah Tuhan)
9. Pangeran iku maha kuwasa, pepesthen saka
karsaning Pangeran ora ana sing bisa murungake. (Tuhan itu Mahakuasa, takdir
ditentukan atas kehendak Tuhan, tiada yang bisa membatalkan kehendak Tuhan)
10.
Urip iku saka Pangeran, bali marang Pangeran. (Kehidupan berasal dari Tuhan dan akan kembali kepada
Tuhan)
11. Pangeran iku ora sare. (Tuhan tidak pernah tidur)
12. Beda-beda pandumaning dumadi. (Tuhan membagi anugrah yang berbeda-beda)
13.
Pasrah marang Pangeran iku ora ateges ora gelem nyambut gawe, nanging percaya
yen Pangeran iku maha Kuwasa. Dene kasil orane apa kang kita tuju kuwi saka
karsaning Pangeran. (Pasrah kepada Tuhan bukan berarti enggan bekerja, namun
percaya bahwa Tuhan Menentukan)
14. Pangeran nitahake sira iku lantaran biyung
ira, mulo kudu ngurmat biyung ira. (Tuhan mencipta manusia dengan media ibumu,
oleh sebab itu hormatilah ibumu)
15.
Sing bisa dadi utusaning Pangeran iku ora mung jalma manungsa wae. (Yang bisa
menjadi utusan Tuhan bukan hanya manusia saja)
16. Purwa madya wasana. (zaman awal/ sunyaruri,
zaman tengah/ mercapada, zaman akhir/ keabadian)
17.
Owah gingsiring kahanan iku saka karsaning Pangeran kang murbeng jagad.
(Berubahnya keadaan itu atas kehendak Tuhan yang mencipta alam)
18. Ora ana kasekten sing madhani pepesthen awit
pepesthen iku wis ora ana sing bisa murungake. (Tak ada kesaktian yang menyamai
takdir Tuhan, sebab takdir itu tidak ada yang bisa membatalkan)
19. Bener kang asale saka Pangeran iku lamun ora
darbe sipat angkara murka lan seneng gawe sangsaraning liyan. (Bener yang
menurut Tuhan itu bila tidak memiliki sifat angkara murka dan gemar membuat
kesengsaraan orang lain)
20. Ing donya iki ana rong warna sing diarani
bener, yakuwi bener mungguhing Pangeran lan bener saka kang lagi kuwasa.
(Kebenaran di dunia ada dua macam, yakni benar menurut Tuhan dan benar menurut
penguasa)
21. Bener saka kang lagi kuwasa iku uga ana rong
warna, yakuwi kang cocok karo benering Pangeran lan kang ora cocok karo
benering Pangeran. (Benar menurut penguasa juga memiliki dua macam jenis yakni
cocok dengan kebenaran menurut Tuhan dan tidak cocok dengan kebenaran Tuhan)
22. Yen cocok karo benering Pangeran iku ateges
bathara ngejawantah, nanging yen ora cocok karo benering Pangeran iku ateges
titisaning brahala. (Kebenaran yang sesuai dengan kebenaran menurut Tuhan, itu
berarti tuhan yang mewujud, namun bila tidak sesuai dengan kebenaran menurut
Tuhan, berarti penjelmaan angkara)
23. Pangeran iku dudu dewa utawa manungsa,
nanging sakabehing kang ana iki uga dewa lan manungsa asale saka Pangeran.
(Tuhan itu bukan dewa atau manusia, namun segala yang ada (dewa dan manusia)
adanya berasal dari Tuhan.
24. Ala lan becik iku gandengane, kabeh kuwi saka
karsaning Pangeran. (Keburukan dan kebaikan merupakan satu kesatuan, semua itu
sudah menjadi rumus/kehendak Tuhan)
25. Manungsa iku saka dating Pangeran mula uga
darbe sipating Pangeran. (Manusia berasal dari zat Tuhan, maka manusia memiliki
sifat-sifat Tuhan)
26. Pangeran iku ora ana sing Padha, mula aja
nggambar-nggambarake wujuding Pangeran. (Tidak ada yang menyerupai Tuhan, maka janganlah melukiskan dan menggambarkan
wujud tuhan)
27. Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, mula saka
kuwi aja darbe pangira yen manungsa iku bisa dadi wakiling Pangeran. (Tuhan
berkuasa tanpa perlu pembantu, maka jangan menganggap manusia menjadi wakil
Tuhan di bumi)
28. Pangeran iku kuwasa, dene manungsa iku bisa.
(Tuhan itu Mahakuasa, sementara itu manusia hanyalah bisa)
29. Pangeran iku bisa ngowahi kahanan apa wae tan
kena kinaya ngapa. (Tuhan mampu merubah keadaan apa saja tanpa bisa
dibayangkan/perumpamakan)
30. Pangeran bisa ngrusak kahanan kang wis ora
diperlokake, lan bisa gawe kahanan anyar kang diperlokake. (Tuhan mampu merusak
keadaan yang tidak diperlukan lagi, dan bisa membuat keadaan baru yang
diperlukan)
31.
Watu kayu iku darbe dating Pangeran, nanging dudu Pangeran. (Batu dan kayu
adalah milik zat Tuhan, namun bukanlah Tuhan)
32. Manungsa iku bisa kadunungan dating Pangeran,
nanging aja darbe pangira yen manungsa mau bisa diarani Pangeran. (Di dalam
manusia dapat bersemayam zat tuhan, akan tetapi jangan merasa bila manusia
boleh disebut Tuhan)
33. Titah alus lan titah kasat mata iku kabeh
saka Pangeran, mula aja nyembah titah alus nanging aja ngina titah alus.
(Makhluk halus dan makhluk kasar/wadag semuanya berasal dari tuhan, maka dari
itu jangan menyembah makhluk halus, namun juga jangan menghina makluk halus)
34. Samubarang kang katon iki kalebu titah kang
kasat mata, dene liyane kalebu titah alus. (Semua yang tampak oleh mata termasuk
makhluk kasat mata, sedangkan lainnya termasuk makhluk halus)
35. Pangeran iku menangake manungsa senajan kaya
ngapa. (Tuhan memenangkan manusia walaupun seperti apa manusia itu)
36. Pangeran maringi kawruh marang manungsa bab
anane titah alus mau. (Tuhan memberikan pengetahuan kepada manusia tentang
eksistensi makhluk halus)
37. Titah alus iku ora bisa dadi manungsa lamun
manungsa dhewe ora darbe penyuwun marang Pangeran supaya titah alus mau
ngejawantah. (Makhluk halus tidak bisa menjadi manusia bila manusia tidak punya
permohonan kepada Tuhan agar makhluk halus menampakkan diri)
38. Sing sapa wani ngowahi kahanan kang lagi ana,
iku dudu sadhengah wong, nanging minangka utusaning Pangeran. (Siapa yang
berani merubah keadaan yang terjadi, bukanlah sembarang orang, namun sebagai
“utusan” tuhan)
39. Sing sapa gelem nglakoni kabecikan lan ugo
gelem lelaku, ing tembe bakal tampa kanugrahaning Pangeran. (Siapa saja yang
bersedia melaksanakan kebaikan dan juga mau “lelaku” prihatin, kelak akan
memperoleh anugrah tuhan)
40. Sing sapa durung ngerti lamun piyandel iku
kanggo pathokaning urip, iku sejatine durung ngerti lamun ana ing donyo iki ono
sing ngatur. (siapa yang belum paham, lalu menganggap sipat kandel itu sebagai
rambu-rambu hidup, yang demikian itu sesungguhnya belum memahami bila di dunia
ini ada yang mengatur)
41. Sakabehing ngelmu iku asale saka Pangeran
kang Mahakuwasa. (Semua ilmu berasal dari Tuhan yang Mahakuasa)
42. Sing sapa mikani anane Pangeran, kalebu urip
kang sempurna. (Siapa yang mengetahui adanya Tuhan, termasuk hidup dalam
kesempurnaan).
Kebatinan
1.
Dumadining sira iku lantaran anane bapa biyung ira. (Lahirnya manusia karena
berkat adanya kedua orang tua)
2.
Manungsa iku kanggonan sipating Pangeran. (Di dalam manusia tedapat sifat-sifat
Tuhan)
3. Titah alus iku ana patang warna, yakuwi kang bisa mrentah manungsa nanging ya bisa mitulungi manungsa, kapindho kang bisa mrentah manungsa nanging ora mitulungi manungsa, katelu kang ora bisa mrentah manungsa nanging bisa mitulungi manungsa, kapat kang ora bisa mrentah manungsa nanging ya ora bisa mrentah manungsa. (Makhluk halus ada empat macam, pertama ; yang bisa memerintah manusia namun bisa juga menolong manusia. Kedua; yang bisa memerintah manusia namun tidak bisa menolong manusia. Ketiga ; yang tidak bisa memerintah manusia namun bisa menolong manusia. Keempat ; yang tidak bisa memerintah anusia namun juga tak bisa diperintah manusia.
4.
Lelembut iku ana rong warna, yakuwi kang nyilakani lan kang mitulungi. (Makhluk
halus ada dua macam; yang mencelakai dan yang menolong)
5.
Guru sejati bisa nuduhake endi lelembut sing mitulungi lan endi lelembut kang
nyilakani. (Guru Sejati bisa memberikan petunjuk mana makhluk halus yang bisa
menolong dan mana yang mencelakakan)
6.
Ketemu Gusti iku lamun sira tansah eling.
(Bertemu Tuhan dapat dicapai dengan cara selalu eling)
7.
Cakra manggilingan. (Kehidupan manusia akan seperti roda yang selalu berputar,
kadang di bawah kadang di atas. Hukum sebab akibat dan memungkinkan terjadi
penitisan)
8.
Jaman iku owah gingsir. (Zaman akan selalu mengalami perubahan)
9.
Gusti iku dumunung ana atining manungsa kang becik, mulo iku diarani Gusti iku
bagusing ati. (Tuhan berada di dalam hati manusia yang baik, oleh sebab itu
disebut Gusti (bagusing ati)
10. Sing sapa nyumurupi dating Pangeran iku
ateges nyumurupi awake dhewe. Dene kang durung mikani awake dhewe durung mikani
dating Pangeran. (Siapa yang mengetahui zat Tuhan berarti mengetahui dirinya
sendiri. Sedangkan bagi yang belum memahami jati dirinya sendiri maka tidak
mengetahui pula zat Tuhan)
11.
Kahanan donya ora langgeng, mula aja ngegungake kesugihan lan drajat ira, awit
samangsa ana wolak-waliking jaman ora ngisin-ngisini. (Keadaan dunia tidaklah
abadi, maka jangan mengagungkan kekayaan dan derajat pangkat, sebab bila
sewaktu-waktu terjadi zaman serba berbalik tidak menderita malu)
12. Kahanan kang ana iki ora suwe mesthi ngalami
owah gingsir, mula aja lali marang sapadha-padhaning tumitah. (Keadaan yang ada
sekarang ini tidak akan berlangsung lama pasti akan mengalami perubahan, maka
dari itu janganlah lupa kepada sesama makhluk hidup ciptaan Tuhan)
13.
Lamun sira kepengin wikan marang alam jaman kelanggengan, sira kudu weruh
alamira pribadi. Lamun sira durung mikan alamira pribadi adoh ketemune. (Bila
kamu ingin mengetahui alam di zaman kelanggengan. Kamu harus memahami alam jati
diri (jagad alit), bila kamu belum paham jati dirimu, maka akan sulit untuk
menemukan (alam kelanggengan)
14. Yen sira wus mikani alamira pribadi, mara
sira mulanga marang wong kang durung wikan. (Jika kamu sudah memahami jati
diri, maka ajarilah orang-orang yang belum memahami)
15.
Lamun sira wus mikani alamira pribadi, alam jaman kelanggengan iku cedhak tanpa
senggolan, adoh tanpa wangenan. (Bila kamu sudah mengetahui sejatinya diri
pribadi, tempat zaman kelanggengan itu seumpama dekat tanpa bersentuhan, jauh
tanpa jarak)
16. Lamun sira durung wikan alamira pribadi mara
takono marang wong kang wus wikan. (Bila
anda belum paham jati diri pribadi, datang dan tanyakan kepada orang yang telah
paham)
17.
Lamun sira durung wikan kadangira pribadi, coba dulunen sira pribadi. (Bila
anda belum paham saudaramu yang sejati, carilah hingga ketemu dirimu pribadi)
18. Kadangira pribadi ora beda karo jeneng sira
pribadi, gelem nyambut gawe. (“Saudara sejati” mu tidak berbeda dengan diri
pribadimu, bersedia bekerja)
19. Gusti iku sambaten naliko sira lagi nandang
kasangsaran. Pujinen yen sira lagi nampa kanugrahaning Gusti. (Pintalah Tuhan bila anda sedang menderita
kesengsaraan, pujilah bila anda sedang menerima anugrah)
20.
Lamun sira pribadi wus bisa caturan karo
lelembut, mesthi sira ora bakal ngala-ala marang wong kang wus bisa caturan
karo lelembut. (Bila anda sudah bisa bercakap-cakap dengan makhluk halus, pasti
anda tidak akan menghina dan mencela orang yang sudah bisa bercakap-cakap
dengan makhluk halus)
21. Sing sapa nyembah lelembut iku keliru,
jalaran lelembut iku sejatine rowangira, lan ora perlu disembah kaya dene
manembah marang Pangeran. (Siapa yang
menyembah lelembut adalah tindakan keliru, sebab lelembut sesungguhnya teman mu
sendiri)
22. Weruh marang Pangeran iku ateges wis weruh
marang awake dhewe, lamun durung weruh awake dhewe, tangeh lamun weruh marang
Pangeran. (Memahami tuhan berarti sudah memahami diri sendiri, jika belum
memahami jati diri, mustahil akan memahami Tuhan)
23. Sing sapa seneng ngrusak katentremane liyan
bakal dibendu dening Pangeran lan diwelehake dening tumindake dhewe. (Siapa
yang gemar merusak ketentraman orang lain, pasti akan dihukum oleh Tuhan dan
dipermalukan oleh perbuatannya sendiri)
24. Lamun ana janma ora kepenak, sira aja lali
nyuwun pangapura marang Pangeranira, jalaran Pangeranira bakal aweh pitulungan.
(Walaupun mengalami zaman susah, namun janganlah lupa mohon ampunan kepada
Tuhan, sebab Tuhan akan memberikan pertolongan)
25. Gusti iku dumunung ana jeneng sira pribadi,
dene ketemune Gusti lamun sira tansah eling. (Tuhan ada di dalam diri pribadi,
dapat anda ketemukan dengan cara selalu eling)
Filsafat Kemanusiaan
1.
Rame ing gawe sepi ing pamrih, memayu hayuning bawana. (Giat bekerja/membantu
dengan tanpa pamrih, memelihara alam semesta /mengendalikan nafsu)
2.
Manungsa sadrema nglakoni, kadya wayang umpamane. (Manusia sekedar menjalani
apa adanya, seumpama wayang)
3.
Ati suci marganing rahayu. (Hati yang suci menjadi jalan menuju keselamatan
jiwa dan raga)
4.
Ngelmu kang nyata, karya reseping ati.
(Ilmu yang sejati, membuat tenteram di hati)
5.
Ngudi laku utama kanthi sentosa ing budi. (Menghayati perilaku mulia dengan
budi pekerti luhur)
6.
Jer basuki mawa beya. (Setiap usaha memerlukan beaya)
7.
Ala lan becik dumunung ana awake dhewe.
(Kejahatan dan kebaikan terletak di dalam diri pribadi)
8.
Sing sapa lali marang kebecikaning liyan, iku kaya kewan. (Siapa yang lupa akan
amal baik orang lain, bagaikan binatang)
9.
Titikane aluhur, alusing solah tingkah budi bahasane lan legawaning ati, darbe sipat berbudi
bawaleksana. (Ciri khas orang mulia
yakni, perbuatan dan sikap batinnya halus, tutur kata yang santun, lapang
dada, dan mempunyai sikap wibawa luhur budi pekertinya)
10. Ngunduh wohing pakarti. (Orang dapat menerima
akibat dari ulahnya sendiri)
11. Ajining dhiri saka lathi lan budi. (Berharganya diri pribadi tergantung ucapan
dan akhlaknya)
12. Sing sapa weruh sadurunge winarah lan diakoni
sepadha-padhaning tumitah iku kalebu utusaning Pangeran. (Siapa yang mengetahui sebelum terjadi dan
diakui sesama manusia, ia termasuk utusan tuhan)
13. Sing sapa durung wikan anane jaman
kelanggengan iku, aja ngaku dadi janma linuwih. (Siapa yang belum paham adanya
zaman keabadian, jangan mengaku menjadi orang linuwih)
14. Tentrem iku saranane urip aneng donya. (Ketenteraman adalah sarana menjalani
kehidupan di dunia)
15.
Yitna yuwana lena kena. (Eling waspdha akan selamat, yang lengah akan celaka)
16. Ala ketara becik ketitik. (Yang jahat maupun
yang baik pasti akan terungkap juga)
17.
Dalane waskitha saka niteni. (Cara agar
menjadi awas, adalah berawal dari sikap cermat dan teliti)
18. Janma tan kena kinira kinaya ngapa. (Manusia
sulit diduga dan dikira)
19.
Tumrap wong lumuh lan keset iku prasasat wisa, pangan kang ora bisa ajur iku
kena diarani wisa, jalaran mung bakal nuwuhake lelara. (Bagi manusia, fakir dan
malas menjadi bisa/racun, makanan yang tak bisa hancur dapat disebut sebagai
bisa/racun, sebab hanya akan menimbulkan penyakit)
20. Klabang iku wisane ana ing sirah.
Kalajengking iku wisane mung ana pucuk buntut. Yen ula mung dumunung ana ula
kang duwe wisa. Nanging durjana wisane dumunung ana ing sekujur badan. (Racun
bisa Lipan terletak di kepala, racun bisa kalajengking ada di ujung ekor, racun
bisa ular hanya ada pada ular yang berbisa, namun manusia durjana racun bisanya
ada di sekujur badan)
21.
Geni murub iku panase ngluwihi panase srengenge, ewa dene umpama ditikelake
loro, isih kalah panas tinimbang guneme durjana. (Nyala api panasnya melebihi
panas matahari, namun demikian umpama panas dilipatgandakan, masih kalah panas
daripada ucapan orang durjana)
22. Tumprape wong linuwih tansah ngundi
keslametaning liyan, metu saka atine dhewe. (Bagi orang linuwih selalu berupaya
menjaga keselamatan untuk sesama, yang keluar dari niat suci diri pribadi)
23. Pangucap iku bisa dadi jalaran kebecikan.
Pangucap uga dadi jalaraning pati, kesangsaran, pamitran. Pangucap uga dadi
jalaraning wirang. (Ucapan itu dapat
menjadi sarana kebaikan, sebaliknya ucapan bisa pula menyebabkan kematian,
kesengsaraan. Ucapan bisa menjadi penyebab menanggung malu)
24. Sing bisa gawe mendem iku: 1) rupa endah; 2)
bandha, 3) dharah luhur; 4) enom umure. Arak lan kekenthelan uga gawe mendem
sadhengah wong. Yen ana wong sugih, endah warnane, akeh kapinterane,
tumpuk-tumpuk bandhane, luhur dharah lan isih enom umure, mangka ora mendem,
yakuwi aran wong linuwih. (Penyebab orang menjadi lupa diri adalah : gemerlap
hidup, harta, kehormatan, darah muda. Arak dan minuman juga membuat mabuk
sementara orang. Namun bila ada orang kaya, tampan rupawan, banyak
kepandaiannya, hartanya melimpah, terhormat, dan masih muda usia, namun semua
itu tidak membuat lupa diri, itulah orang linuwih)
25. Sing sapa lena bakal cilaka. (Siapa terlena
akan celaka)
26. Mulat salira, tansah eling kalawan waspada.
(Jadi orang harus selalu mawas diri, eling dan waspadha)
27. Andhap asor.
(Bersikap sopan dan santun)
28. Sakbegja-begjane kang lali luwih begja kang
eling klawan waspada. (Seberuntungnya orang lupa diri, masih lebih beruntung
orang yang eling dan waspadha)
29. Sing sapa salah seleh. (Siapapun yang
bersalah akan menanggung celaka)
30. Nglurug tanpa bala, menang tanpa ngasorake.
(Bertanding tanpa bala bantuan)
31.
Sugih ora nyimpen. (Orang kaya namun dermawan)
32. Sekti tanpa maguru. (Sakti tanpa berguru,
alias dengan menjalani laku prihatin yang panjang)
33. Menang tanpa ngasorake. (Menang tanpa
menghina)
34. Rawe-rawe rantas malang-malang putung. (Yang
mengganggu akan lebur, yang menghalangi akan hancur)
35. Mumpung anom ngudiya laku utama. (Selagi muda
berusahalah selalu berbuat baik)
36. Yen sira dibeciki ing liyan, tulisen ing
watu, supaya ora ilang lan tansah kelingan. Yen sira gawe kebecikan marang
liyan tulisen ing lemah, supaya enggal ilang lan ora kelingan. (Jika kamu menerima kebaikan orang lain,
tulislah di atas batu supaya tidak hilang dari ingatan. Namun bila kamu berbuat
baik kepada orang lain hendaknya ditulis di atas tanah, supaya segera hilang
dari ingatan)
37. Sing sapa temen tinemu. (Siapa yang
bersungguh-sungguh akan berhasil)
38. Melik nggendhong lali. (Pamrih menyebabkan
lupa diri)
39. Kudu sentosa ing budi. (Harus selamat ke
dalam jiwa)
40. Sing prasaja. (Menjadi orang harus bersikap
sabar)
41.
Balilu tau pinter durung nglakoni. (Orang bodoh yang sering mempraktekan, kalah
pandai dengan orang pinter namun belum pernah mempraktekan)
42. Tumindak kanthi duga lan prayogo. (Bertindak
dengan penuh hati-hati dan teliti/tidak sembrono)
43. Percaya marang dhiri pribadi. (Bersikaplah
percaya diri)
44. Nandur kebecikan. (Tanamlah selalu kebaikan)
45. Janma linuwih iku bisa nyumurupi anane jaman
kelanggengan tanpa ngalami pralaya dhisik.(Manusia linuwih adalah dapat
mengetahui adanya zaman keabadian tanpa harus mati lebih dulu)
46. Sapa kang mung ngakoni barang kang kasat mata
wae, iku durung weruh jatining Pangeran. (Siapa yang hanya mengakui hal-hal
kasat mata saja, itulah orang yang belum memahami sejatinya Tuhan)
47.
Yen sira kasinungan ngelmu kang marakake akeh wong seneng, aja sira malah
rumangsa pinter, jalaran menawa Gusti mundhut bali ngelmu kang marakake sira
kaloka iku, sira uga banjur kaya wong sejene, malah bisa aji godhong jati
aking. (Bila anda mendapat anugrah ilmu yang membuat banyak orang senang,
janganlah kamu merasa pintar, sebab apabila Tuhan mengambil lagi ilmu yang
menyebabkan anda terkenal itu, anda akan menjadi orang biasa lagi, malah lebih
bermanfaat daun yang kering)
48.
Sing sapa gelem gawe seneng marang liyan, iku bakal oleh wales kang luwih gedhe
katimbang apa kang wis ditindakake. (Barang siapa gemar membuat orang lain
bahagia, anda akan mendapatkankan balasan yang lebih besar dari apa yang telah
anda lakukan)