ING DIRI MANUNGSA ANA PATANG SIFAT
Ing manungsa ana papat ciri. Telu saka papat sifat kasebut nduweni potensi gawe cilaka manungsa lan siji nduweni potensi kanggo nuntun manungsa menyang lawang kebahagiaan. Kaping pisanan, sifat setan; sipat identik sawijining butarepan, passion lan meri, butarepan lan nggawa saben liyane mudhun. Karya lan target carane nggawe cara sing mblusukake. Plunging lan nyelehake ing dalan nistha. Mbusak lan ngilangake sifat manungsa lan martabate anak Adam sing dimuliakake.
Kapindho, sifat kewan 'bahimah' yaiku sifat kewan. Kita ngerti persis kepriye sikap kewan sing digawe tanpa mikir, tanpa perasaan. Kanggo kewan iki sawijining alam, iku supaya, iku normal. Nanging manawi manungsa ingkang dipun paringi manah dipun paringi raos, tumindak kanthi sikap ingkang bahimah, mila punika awon lan mbebayani.
Katelu, sifat alam bébas saka "sabi'iyah" dudu kewan, nanging kewan sing luwih dhuwur, galak lan galak. Kita ngerti persis yen ciri-cirine sing padha yaiku sewenang-wenang, ora duwe rasa welas asih, ora welas asih lan perasaan. Dheweke bakal nyerang sapa wae, andalane yaiku semangat lan kekuwatan, kuku lan taring sing landhep. Watakipun tirani, boten wonten kaadilan. Sing kuwat mrentah, sing ringkih mati. Ora ana ukuran bebener, ana sing nuduhake kekuwatan. Iki sing kita kenal minangka hukum alas. Sing kuwat slamet, sing ringkih diremehake. Sing wani bakal ngganggu wong pengecut. Sing kuwat bakal mangan sing ringkih. Dene sipat kang njamin kaslametan lan kabecikaning manungsa, yaiku sipat ‘rububiyyah’, yaiku nduweni sifat ketuhanan, nduweni iman, taqwa, nduweni kontrol marang kapercayan. Percaya ing dina kiyamat. Lan percaya yen urip ing donya bakal diitung. Bebener mutlak iku peparingé Gusti Allah, diterangno nabi, sing ana ing Al Qur'an. Sipat kang tuwuh ora ngutamakake srakah, ora ana marem tinimbang angkara. Bahagia iku ora tuwuh saka kasangsarane wong liya. Iku ora bisa kanggo bullying wong liya. Utawa dudu roh sing ora tau ngarep-arep apik kanggo wong liya.
DALAM DIRI MANUSIA ADA EMPAT SIFAT
Dalam diri manusia ada empat sifat. Tiga dari empat sufat itu berpotensi untuk mencelakakan manusia dan satu berpotensi mengantarkan manusia menuju pintu kebahagiaan.
Pertama, sifat syaithaniyah; sifat identiknya adalah kecemburuan, hasad dan dengki, saling iri dan menjatuhkan. Pekerjaan dan targetnya bagaimana membuat jalan yang menyesatkan. Menjerumuskan dan menjatuhkan pada jalan kenistaan. Membasmi dan menghilangkan sifat kemanusiaan dan martabat anak Adam yang dimuliakan.
Kedua, sifat kebinatangan ‘bahimah’ sifat binatang ternak.
Kita tahu persis bagaimana sikap binatang ternak yang diciptakan tanpa fikir, tanpa rasa. Bagi binatang ini adalah sifatnya, ia begitu, adalah lumrah. Tapi kalau manusia yang diberi hati diberi rasa, bersikap dengan sikap bahimah, maka ini petaka dan berbahaya.
Ketiga, sifat buas “sabi’iyah” bukan binatang ternak, tapi lebih tinggi, binatang liar dan buas.
Kita tahu persis sifat-sifat identiknya adalah kesemena-menaan, tak punya rasa kasihan, tidak ada iba dan rasa. Ia akan menerkam siapa saja, andalannya adalah bringas dan tenaga, kuku tajam dan taringnya. Karakternya kezaliman, tidak ada keadilan. Yang kuat berkuasa, yang lemah binasa. Tidak ada ukuran kebenaran, yang ada unjuk kekuatan. Ini yang kita kenal dengan hukum rimba. Yang kuat selamat yang lemah terhina. Yang berani akan menindas yang pengecut. Yang kuat akan memakan yang lemah.
Sedangan satu-satunya sifat yang menjamin keselamatan dan kebaikan manusia, adalah sifat ‘rububiyyah” sifat berketuhanan, beriman, bertaqwa, memiliki kontrol keyakinan. Yakin akan hari pembalasan. Dan percaya bahwa kehidupan dunia akan dipertanggungjawabkan.
Kebenaran mutlak adalah ketentuan Tuhan, dijelaskan nabi, dikandung Al Quran. Sifat yang tumbuh tidak mengedepankan napsu keserakahan, tidak ada kepuasan di atas kejahatan. Kebahagiaan bukan tumbuh di atas penderitaan orang lain. Bukan berhasil dengan menjahati orang lain. Atau bukan juga semangat yang tak pernah berharap kebaikan untuk orang lain.