SERAT PAMBEKANIPUN PARA NATA BINATHARA
Panjenenganipun nata Ingkang Sinuhun Kangjeng Susuhunan
Paku Buwana ingkang kaping gangsal.
[109] Ingkang putra Kangjeng Sinuhun Paku Buwana ingkang
kaping sekawan, ing Surakarta. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1748:
dumugi ing taun :1751:
Serat Pambekanipun Para Nata
Binathara
[1]
Punika pambekanipun panjenengan nata binathara ing tanah
Jawi, ingkang kadamel bebuka kala panjenenganipun nata Prabu Kresna Dipayana,
inggih Prabu Abiyasa ing Ngastina. Jumenengipun kala ing taun :665: dumugi ing
taun :686: Pambekanipun tanuhita kaliyan darmahita. Tegesipun remen ulah
kapandhitan akaliyan remen ulah dhateng pengadilan. Ingkang kalampahan tansah
amemulang dhateng wadyabalanipun amurih karaharjaning nagari kaliyan
lestantuning panembah, awit Prabu Abiyasa amranata patraping panembah, kadosta:
ingkang anembahing Sang Hyang Guru, Sang Hyang Endra, Sang Hyang Brahma, Sang
Hyang Wisnu, Sang Hyang Siwah, Sang Hyang Bayu,
[2]
punika kapatrapaken ing papangkatanipun, utawi
kenggena-ken sagolongan-sagolongan, sarta anindakaken sama beda dana dhendha,
kadosta: yen paparing dhateng wadya bala kadamel sami. Manawi badhe hangaoti
dhateng wadya bala kang kacelak, punika sanes dinten medal piyambakipun. Yen
mamatah padamelan kadamel beda-beda. Ingkang lembat sami lembat, ingkang kasar
sami kasar. Yen hangadili prakawis aming kadanakaken, boten mawi pamrih
dhendha. Yen matrapaken paukuman boten mawi bahu kapine, nadyan putra santana,
yen kaleres kokum, inggih kapatrapaken. Panjenenganipun nata Prabu Pandhu
Dewanata ing Ngastina.
[3]
Jumeneng kala ing taun sangkala :686: dumugi taun :710:
Pambekanipun samahita kaliyan darmahita. Tegesipun, remen ulah tata krami
kaliyan pengadilan. Ingkang kalampahaken hanggelar tata krami miwah kasujanan.
Panglepasing budi, patitising wicara, asih ing pawong mitra, adamel suka
renaning wadyabala, sarta remen hangarjaken nagari. Amewahi wawangunaning
praja. Yen nalika matrapaken pangadilan ingkang katindakaken sama beda dana
dhendha, patrapipun kados ing nginggil wau. Panjenenganipun Prabu Dhastharata
ing Ngastina. Jumenengipun kala ing taun :710: dumgi taun :726:
[4]
Pambekanipun tanuhita kaliyan samahita. Tegesipun remen
ulah kapandhitan kaliyan ulah tata krami, sarta amurih karaharjaning nagari,
kaliyan lestantuning panembah. Ingkang kalampahaken hanggelorak wewulang
kadarmaning budi, hanyelakaken para tapa, hangraketaken kawula warga sami
pinrih suka. Patraping pangadilan inggih taksih hanindakaken sama beda dana
dhendha.
Panjenengan nata Prabu Suyudana ing Ngastina.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :726: dumugi ing taun :755:
[5]
Pambekanipun sarahita. Teges-ipun, remen ulah
ka-prajuritan. Ingkang kalampahaken dhateng para kadang miwah para kawula warga
sami kawulang pratingkahing gelar santosaning ngayuda sarta tataning wadyabala.
Titi dhateng wawengkoning karaton. Ngati-ati lebet wedaling ka-gunganing nata.
Manawi hang-ganjar dumunung ing damelipun. Lampahing pangadilan amung
anindakaken dana wesi asat. Patrapipun dana manawi anindakaken pangadilan aming
kadanakaken kemawon, boten mawi pamrih punapa-punapa. Wesi asat patrapipun
manawi anindakaken paukuman, manawi sampun kaleres kokum inggih lajeng kaukum.
Nadyan putra santana boten sanes paukumanipun.
[6]
Panjenenganipun nata Prabu Yudhistira ing Ngastina.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :755: dumugi ing taun :760: Pambekanipun
tanuhita kaliyan samahita. Tegesipun karem ulah kapandhitan, kaliyan tata
krami, amurih karaharjaning praja tuwin rahayuning wadyabalanipun. Ingkang
kalampahaken anggung amumulang pratingkahing panembah, sarta hanebihaken para
murka, hanyelakaken para sujana, saged hangecani manahing sasami, tuwin
hanggelaraken patraping tata krami. Yen andhap boten kenging dipun andhapi, yen
inggil boten kenging dipun ungkuli, sarta amirahaken dana lumintu
sadinten-dintenipun.
[7]
Mirah hanglang-kungi santosaning panggalih. Yen sampun
kapesthi ing karsa boten kenging oncat. Lampahing pangadilan hanindakaken sama
beda dana dhendha, hawekasan paramarta, kadosta: yen wonten wadya ingkang
kalepatan, ing sanalika kapatrapaken ing kalepatanipun. Yen sampun lajeng
kaaksama. Panjenenganipun nata Prabu Parikesit, nama Prabu Dipayana, ajujuluk
nama Prabu Darmasarana, inggih punika panjenenganipun ratu adil kapisan ing
tanah Jawi, kadhaton ing Ngastina. Jumeneng-ipun kala ing taun sangkala :760:
dumugi ing taun :796: Pambekanipun tanuhita, sama-hita, darmahita. Tegesipun,
remen ulah kapandhitan,
[8]
remen puruhita kaliyan amemuja, miwah tata krami tuwin
pangadilan. Ingkang kalampahaken ang-gung memulang patraping tata krami,
pratikeling pamuja, patitising pangadilan, utawi anata agami, kamanggenaken
piyambak-piyambak. denten lampahing agami kapatrapaken lampah-lampahipun, utawi
awisanipun kados ingkang sampun kocap wonten ing serat Darmasarana, ingkang
awit saking aturipun paramananing agami gangsal. Saupami wonten ingkang nedya
mangsul agama, kadosta: ingkang agami Hendra, mangsul dhateng agami Brahma.
Ingkang agami Brahma mangsul dhateng agami Wisnu,
[9]
kados makaten sapanunggilanipun punika mawi
kapanca-karyana, tegesipun kaun-jukan toya gangsal warni: 1. toya saking
manungsa; 2. Toya saking sato; 3. Toya saking tetuwuhan; 4. Toya saking bumi;
5. Toya saking latu. Mangka wonten ingkang sampun mangsul agami, nanging lajeng
amangsuli agaminipun lami malih, punika panca-karyana wau kawewahan peresan
talethong sarta erahing kewan. Kaliyan karsa amamangkat ka-wiryawaning
wadyabala, amewahi pranataning punggawa, kapatah-patah ing dalemipun, kadosta:
ingkang kajêjêrakên wadya senapati, inggih sapanekaripun. Ingkang kajêjêraken
wadya manginte kewuh, inggih sapanekaripun. Sapanung-gilanipun kados makaten.
Utawi tansah
[10]
winulang panglepasan, wruh ing cipta sasmita, sami
kapurih sageda nawung kridha sambegana. Sarta hanggelaraken sama beda.
Lampahing pangadilan hanindakaken dana dhendha, utawi dana wesi asat.
Pratelanipun kados ingkang kasebat ing nginggil wau. Sadaya dhawahing nata
ingkang sampun kagelaraken, manawi wonten wadyabala ingkang boten anetepi ing
kawajibanipun, kagantungan paukuman. Manawi wonten wadya ingkang kaleresan
kagantungan ganjaran, utawi Prabu Darmasarana hanetepi ‘ber budi bawa leksana’,
tegesipun, ber budi punika tansah hanggeganjar hangulawisudha ing wadya
balanipun. Tegesipun ‘bawa laksana’
[11]
punika punapa ingkang sampun kadhawahaken boten kenging
oncat, kedah dipun laksanani. Panjenenganipun nata Prabu Yudayana ing Ngastina.
Jumeneng-ipun kala ing taun sangkala :796: dumugi taun :809: Pambeganipun
sarahita kaliyan darmahita. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan, kaliyan remen
dhateng pangadilan. Ingkang kalampahaken, para wadya bala ing Ngastina sami
winulang tingkahing ngayuda, miwah patrap pratikeling gelar, pinrih waskitha
ing panempuh. Hamatutaken aju unduring baris. Amewahi papangkataning prajurit.
Sami ginala gala ing ngulik.
[12]
Manawi hangajar prang dhateng ing wana ngiras cangkrama.
Kaliyan yen prang hangagem soratama sarta tansah hambingahaken wadya bala
santana sadaya, amargi Prabu Yudayana hanetepi ‘ber budi bawa laksana’.
Tegesipun, tansah hanggaganjar hangulawisudha, miwah samukawis ingkang sampun
kadhawahaken boten kenging oncat. Lampahing pangadilan hanin-dakaken ‘dana wesi
asat’. Tegesipun, manawi nalika hangadili punika aming andanakaken kemawon,
boten mawi pamrih punapa-punapa. Manawi andha-wahaken paukuman, boten mawi
wigih-wigih. Manawi sampun kaleres kokum, boten ngetang putra santana kawula
warga,
[13]
lajeng kapancasa engga amancas thuthukulan.
Panjenenganipun nata Prabu Gendrayana, kala taksih jumeneng wonten ing
Ngastina. Jumeneng kala ing taun sangkala :809: dumugi ing taun :824: Lajeng
pindhah dhateng Mamenang kala ing taun sangkala :824: dumugi ing taun :839:
Pambekanipun sarahita. Teges-ipun, ulah kaprajuritan. Ingkang kalampah-aken,
sagunging wadya bala sami winulang tingkahing ngayuda, miwah patrap pratikeling
gelar, pinrih waskitha ing panempuh. Amatuhaken aju unduring baris. Amewahi
papang-kataning prajurit. Manawi hangajar prang, wonten salebeting praja. Yen
sampun luwar ingajar lajeng sami ingupaboga. Wadya gung alit sami kinarsakaken
prajurit. Manawi
[14]
hangajar prang, wonten salebeting praja. Yen sampun luwar
ingajar lajeng sami ingupaboga. Wadya gung alit sami kinarsakaken ing
bojanandrawina wonten ing pancaniti. Saben dinten boten kenging lowong.
Patraping pangadilan anindakaken dana wesi asat, patrapipun kados ingkang
sampun kocap wonten ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata ingkang rayi Prabu
Gendrayana, nama Prabu Sudarsana, jejuluk Prabu Yudayaka ing Ngastina.
Jumeneng-ipun kala taun sangkala :824:
[15]
dumugi taun :838: Lajeng ngalih dhusun dhateng ing Jawa
winastan ing Ngastina Enggal, kala ing taun sangkala :839: dumugi taun :840:
Pambekanipun tanuhita kaliyan samahita. Tegesipun remen ulah kapandhitan,
kaliyan remen ulah tata krami. Ingkang kalampahaken anggung amumulang wadya
bala kinen sami hanetepi pratingkahing panembah. Sarta kawijang-wijang wijining
agaminipun piyambak-piyambak, kadosta: ingkang agami Hendra inggih punapa
sapatrapipun panembahipun agami Hendra. Ingkang agami Brahma, Wisnu, Kala,
Siwah, Bayu, Sambu, patrapipun inggih punapa sapanembahipun piyambak-piyambak.
Nadyan Prabu Yudayaka piyambak inggih anetepi ing panembahipun dhateng dewa.
[16]
Manawi wonten ingkang boten anetepi dhawuhing nata,
kaplaksana sarta kagantungan paukuman. Manawi hangestokaken panem-bahipun mawi
kagantungan ganjaran, amargi Prabu Yudayaka hanetepi ‘ber budi bawa laksana.
Tegesipun anggung anggaganjar angula-wisudha ing wadya balanipun. ‘Bawa
laksana’ hanetepi pangandikanipun ingkang sampun kawijil, boten kenging oncat,
utawi merang yen tan kalampahan. Lam-pahing pangadilan taksih hanindak-aken ‘sama
beda dana dhendha’. Patrapipun kados ingkang sampun kasebut ing ngajeng wau.
Sarta hanggelaraken wuwulang tata kramining lalampahan, kapurih sami sageda
nawung kridhaning saniskara,
[17]
kapatrapaken saking ‘ilat – ulat – ulah’. Patrapipun ing
‘ilat’, manawi hamuwus ingkang saged tata tembungipun ingkang titi
wicaosan-ipun. Ingkang ngati-ati wedaling cacariyosanipun, ingkang saged amawas
ing pasemon. Patrapipun ing ulat punika dipun pardi ingkang saged sumeh
semunipun. Adamel remen rumaketing pawong mitra. Patrapipun ing ‘ulat’ ingkang
saged tindak tanduk, ing wicara utawi ingkang saged patraping saniskara.
Panjenenganipun nata Prabu Jaya-baya ing Mamenang, kasebut nama Bathara Aji
Jayabaya, taksih hangadhaton ing Mamenang. Jume-nengipun kala ing taun sangkala
:839: dumugi ing taun :873:
[18]
Ngalih kadhaton dhateng Dhusun Galuh tanah ing Mamenang,
taksih winastan ing Mamenang. Pangalihipun kala ing taun sangkala :873: dumugi
ing taun :886: Pambekanipun tanuhita, kali-yan samahita, miwah sarahita, tuwin darmahita.
Tegesipun, remen ulah kapandhitan, remen dhateng pamuja, kaliyan karem ulah
tata krami, miwah remen ulah kaprajuritan, tuwin remen ulah pangadilan. Ratu
binathara titisipun Sang Hyang Wisnu. Ingkang kalampahaken tansah amumulang
patraping pamuja, dhateng para putra santana punggawa tuwin para nata. Sarta
anggelaraken jangka ning jaman ingkang dereng kalampahan ngantos dumugi ing
dinten kiyamat,
[19]
amargi Prabu Jayabaya sampun puruita dhateng seh saking
Arab, wasta Seh Ngali Samsuyen. Winulang rahsaning ngelmi makripat, miwah
jangkaning jaman ingkang dereng kalampahan. Lajeng kagelaraken dhateng para
putra kawula warga sadaya. Sarta remen hanyelakaken sakathahing para pandhita,
tuwin hangraketaken para sujana, hane-bihaken para angkara murka. Kasusra
kasudi-byanipun Prabu Jayabaya, malah para nata ingkang dereng kabawah sami
anungkul boten kalawan pinukul prang. Sami kayungyun papoyaning kautaman. Tuhu
yen ratu hamimpuni ing aguna, hanglimputi para marta, amatrapaken pari krama,
amrih sukarenanipun sak siningrat sadaya.
[20]
Yen nalika mukul praja boten kalawan rekasa, sareh boten
kasesa, ingkang mongka dadameling ngayuda, wiwit saking basa krama, wekasan
sami anembah, utawi lampah-lampahing ngagesang punika wiwitan sami papathon
sadaya. Lampahing pangadilan hanin-dakaken sama beda dana dhendha, utawi dana
wesi asat. Amargi Prabu Jayabaya hanetepi ‘ber budi bawa laksana’, kados
ingkang sampun kasebut ing ngajeng wau. Kaliyan pauku-manipun wiwit boten
kapesthi kokumipun, mawi kawijang wijining prakawis, awrat enthengipun ing
dodosan, kadosta: tiyang colong pendhet, punika aming kawanakaken kemawon.
Saminipun sami amawrat kathah kedhikipun ingkang kapendhet,
[21]
kadosta: kapipotong sapanunggi-lanipun, punika aming
amanekaken sarta kadhendha kemawon. Ingkang kokum pejah punika inggih ingkang
rajapejah kemawon, sapanunggi-lanipun. Sadaya sami kapathokan sadaya dening
Bathara Aji Jayabaya, supados lestantuning karaharjaning nagari, amargi Prabu
Jayabaya sampun kagungan pipiritan saking tanah Arab. Dados, Bathara Aji
Jayabaya punika ing batos sampun islam, ananging ing lahiripun taksih anasabi.
Mila sangsaya kasub kawignyanipun. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu
Yudayaka, nama Prabu Kijing-wahana, ajujuluk nama Prabu Sari-wahana, ing
Ngastina. Jumenengipun kala ing taun sangkala :840: dumugi ing taun :858:
[22]
Lajeng ngalih kadhaton dhateng Malawapati, tanah ing
Medhangkamulan, kala ing taun sangkala :858: dumugi ing taun :860: Pambekanipun
samahita kaliyan darmahita. Tegesipun, remen ulah tata krami kaliyan remen ulah
pangadilan. Ingkang dipun lampahaken anggung mumulang patraping tata krami,
saged hangecani manahing sasami, amrih suka pirenaning wadya bala miwah sageda
hamiluta dhateng para nata ingkang mancapraja, wekasan sami lulut asih sadaya, sarta
anebihaken angkara murka, hanyelakaken para sujana tuwin para pandhita,
[23]
utawi remen hanglempakaken sakathahing cariyos,
kaurutaken lampahipun. Para pujangga sakancanipun juru citra sami kinen
hanggarap wonten ing papan. Lampahing pangadilan anin-dakaken sama beda dana
dhendha, kaliyan dana wesi asat. Menggah patrapipun kados ingkang sampun
kasebut ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Sariwahana
nama Prabu Ajidarma ing Malawapati. Jumeneng-ipun nata kala ing taun sangkala
:860: dumugi ing taun :866: Pambekanipun samahita kali-yan darmahita. Tegesipun
remen ulah tata krami kaliyan remen ulah pangadilan. Ingkang kalampahaken
[24]
anggung amumulang patraping tata krami. Saged hangecani
manahing liyan, utawi andhap asor, tepa-tepa ing budi. Para wadya balanipun
boten wonten ingkang sambat ngadhuh ngeres, amargi sami kalimputan dana
paramartaning ratunipun. Mila wadya balanipun gung alit sami hangulahaken
kagunan kasantikan, kasusastran, temah sami limpat ing cipta sasmita. Lampahing
pangadilan taksih hanindakaken sama beda dana dhendha, utawi dana wesi asat.
Tuwin anetepi ‘ber budi bawa laksana’, menggah patrapipun kados ingkang sampun
kasebut ing ngajeng. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Ajidarma nama
Prabu Astradarma, ajujuluk nama Prabu Purusangkara, hangalih kedhaton dhateng
ing Ngastina malih.
[25]
Jumeneng nata kala ing taun sangkala :866: dumugi ing
taun :868: Pambekanipun sarahita. Teges-ipun remen ulah kaprajuritan. Ingkang
kalampahaken dhateng para kadang miwah wadya balanipun sadaya, sami winulang
pratingkahing aprang, pratingkah-ing gelar, sarta weweka dhateng samukawis.
Patrap-patraping pra-tingkah, ngati-ati pranataning kraton. Para wadya
balanipun temah sami widagda ing ngayuda. Putus ing reh parikrama kairingan sasamining
nata. Lampahing pangadilan taksih anindakaken sama beda dana dhendha, sarta
anindakaken dana wesi hasat. Menggah patrapipun inggih taksih kados ingkang
kasebat ing ngajeng wau. wesi
[26]
Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Jayabaya, nama
Prabu Jayamijaya ing Mamenang. Jumeneng-ipun nata kala ing taun sangkala :886:
? (868) dumugi ing :890: Pambekanipun samahita kali-yan darmahita. Tegesipun
remen ulah tata krami, kaliyan remen ulah pangadilan. Ingkang kalampahaken
anggung amamulang patraping tata krami, wedaling lesan, obahing badan. Sarta
tepa-tepa, saged hangecani manahing liyan. Utawi hangati-ati wedaling wuwus,
boten tilar wiweka. Hanengenaken ulah panglepasan. Sami putus salwiring suba
sita, kaliyan amurih kara-harjaning nagari.
[27]
Sami tinata tataning pagriyan sauruting marga-marga, sami
winangun binusana. Wawengkoning punggawa sinungan wisma ageng panggenaning wong
lang-lang pringga. Pamengkuning wadya bala sadaya pinatut pamatahing karya.
Boten wor suh sakathahing pada-melan. Sarta aremen hanyelakaken para sarjana
sujana, sami kaecakaken manah-ipun. Anebihaken angkara murka, utawi pinacak ing
papacuwan. Manawi wadya balanipun wonten ingkang angkara murka, lajeng
winasesa, boten kalilan hangambah salebeting nagari. Sarta pinidana saengga
ambucali ama. Utawi kados ambubuti dhukut katut malah oyotipun, boten wonten
ingkang kantun. Lembat pambirating durjana dursila, sirna sami sakala. Manawi
wonten wadya bala ingkang idhep kasujanan,
[28]
angidhep dhateng paparentahan, madhep dhateng sasembahan,
punika anggung tampi ganjaran, taksih kinula wisudha. Mila wadya balanipun
kathah ingkang sami nawung kridha sambegana. Tegesipun, ulah panglepasan
kaliyan ulah kaengetaning manah. Prabu Jayamijaya anetepi ‘ber budi bawa
laksana’. Lampahing pang-adilan taksih anindakaken sama beda dana dhendha,
utawi dana wesi hasat. Menggah patrapipun kados ingkang kasebut ing ngajeng
wau. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Jayamijaya, nama Prabu Jayamisesa
ing Mamenang. Jumeneng-ipun nata kala ing taun sangkala :890: dumugi
[29]
ing taun :897: Pambekanipun sarahitakaliyan darmahita.
Tegesipun, karem ulah kaprajuritan, kaliyan remen ulah pangadilan. Ingkang
kalampahaken anggung amemulang pratingkahing aprang, miwah patraping gelar
satunggal-tunggalipun, kamatuhaken sagunging wadya bala sadaya. Ananging Prabu
Jayamisesa boten
angamungaken ulah kaptrajuritn kemawon, mawi ngrangkep
remen ulah kasusastran, hangimpuni sakathahing cariyos ageng cariyos alit, sami
kaklempak-aken dados satunggal. Lajeng kaurutaken ing lalampahanipun. Mila
remen hanyelakaken para pandhita,
[30]
tuwin para sujana sarjana, ingkang sami tadhah kagunan,
sami rinaketaken. Ingkang kinathik ipe nata, wasta Resi Sucitra, kaliyan
hangathik para juru citra turunipun Empu Panuluh, kinen amemulang sakathahing
aji jaya kawijayan. Miwah cakeping kawignyan, kasusastran, ginelaraken dhateng
sagunging wadya bala, sadaya sami widagda. Lampahing pangadilan taksih
anindakaken sama beda dana dhendha. Utawi menggah patrapipun kados ingkang
kasebat ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Purusangkara,
nama Prabu Anglingdarma, jejuluk nama Prabu Ajidarma ing Malawati, tanah ing
Mamenang. Jumenengipun kala ing taun sangkala :890: dumugi ing taun :920:
Pambeganipun tanuhita kaliyan darmahita.
[31]
Tegesipun, karem ulah kapandhitan, miwah remen ulah
pangadilan. Ingkang kalampahaken anggung amemulang patrap-patraping panembah,
kaliyan anggelaraken kautamaning nata, kadosta: 1. Asring angganjar; 2. Remen
angula wisudha ing wadya Remen angapura ing adosa; 4. Remen amranata
lampah-lampahing nagari. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Anglingdarma,
anama Prabu Anglingkusuma, ing Bojanegara. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:920: dumugi ing taun :923: Pambeganipun tanuhita kaliyan sarahita, tuwin darmahita.
Teges-ipun, remen ulah kaprajuritan,
[32]
akaliyan karem ulah kapandhitan, akaliyan ulah tata krami
amurih karaharjaning nagari kaliyan lestantuning panembah. Ingkang kalampahaken
anggelaraken wewulang kadarmaning budi. Hanyelaka-ken para tapa, hang-raketaken
kawula warga sami pinrih suka. Patraping pangadilan inggih taksih hanindakaken
sama beda dana dhendha. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Anglingdarma,
ingkang rayi Prabu Anglingkusuma, nama Prabu Danurwenda, nagari ing
Kartanagara. Jumenengipun kala ing taun sangkala :920: dumugi ing taun :923:
Pambeganipun sarahita kaliyan darmahita. Tegesipun, karem ulah kaprajuritan,
[33]
kaliyan remen ulah dhateng pangadilan. Ingkang
kalampahaken para wadya bala sami winulang tingkah-ing ngayuda, miwah patrap
pratikeling gelar. Pinrih waskitha ing panempuh Amatuhaken aju unduring baris.
Amewahi papang-kataning prajurit, sami ginala-gala ing ngulik. Manawi hangajar
prang dhateng ing wana ngiras cangkrama. Sarta tansah ambi-ngahaken wadya bala
santana sadaya, amargi Prabu Danurwenda anetepi ‘ber budi bawa laksana’.
Tegesipun, tansah angganjar angula-wisudha, miwah samuka-wis ingkang sampun
kadhawahaken boten kenging oncat. Lampahing pangadilan anindakaken ‘dana wesi
asat’. Tegesipun, manawi nalika angadili punika aming kadanakaken kemawon.
[34]
Boten mawi pamrih punapa-punapa. Manawi andhawahaken paukuman
boten mawi wigah wigih. Manawi sampun kaleres kokum, boten mawi ngetang putra
santana kawula warga. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Anglingkusuma,
nama Prabu Gandakusuma ing Malawapati. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:920: dumugi taun :923: Pambeganipun ‘tanuhita’ kaliyan ‘darmahita’. Tegesipun
remen ulah dhateng ing kapandhitan, akaliyan pangadilan, utawi tata krami.
Ingkang kalampahaken anggung amumulang dhateng wadya bala, kinen anetepi
[35]
pratingkahing panembah. Nadyan Prabu Gandakusuma piyambak
inggih anetepi ing panembahipun dhateng dewa. Manawi wonten ingkang boten
anetepi dhawuhing nata kaplaksana sarta kagantungan paukuman. Manawi hangestokaken
ing panembahipun, kagantungan ganjaran. Amargi Prabu Gandakusuma anetepi ‘bawa
laksana’ (ber budi ?). Tegesipun, anggung angganjar angula-wisudha ing
wadya-balanipun. ‘Bawa laksana’, anetepi pangandikanipun ingkang sampun
kawijil, boten kenging uncat. Utawi merang yen tan kalampahan. Lampahing
pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana dhendha’, patrapipun kados
ingkang kasebat ing ngajeng wau.
[36]
Sarta anggelaraken wuwulang tata kramining lampah-lampah.
Kapurih sami sageda nawung kridha saniskara, kapatrapaken saking
‘ilat-ulat-ulah’. Patrapipun ing ‘ilat’ manawi amuwus ingkang sageda ing
tembungipun, ingkang titi wiraosipun, ingkang angati-ati wedaling
cacariyosipun. Ingkang saged amawas ing pasemon, sapatrapipun ing ulat, punika
dipun pardi ingkang saged sumeh semunipun, adamel resep rumaketing pawong
mitra. Patrapipun ing ulah, ingkang saged tindak-tanduking wicara, utawi
ingkang saged patraping saniskara.
[37]
Panjenenganipun Prabu Kusumawicitra. Ajujuluk nama Prabu
Aji Pamasa, ingkang putra Prabu Jayamisesa ing Mamenang. Jumenengipun kala ing
taun sangkala :924: dumugi ing taun :927: Sareng dumugining ing taun :928:
ngalih kadhaton ing Pengging dumugi taun :952: Pambeganipun ‘sarahita’ kaliyan
‘darmahita’. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan, kaliyan remen ulah pangadilan.
Ingkang kalampahaken dhateng para kadang miwah wadya-balanipun sadaya sami
winulang pratingkahing aprang, utawi pratikeling gelar. Sarta wiweka dhateng
samukawis patrap-patraping pratingkah, ngati-ati patrap-patraping pratingkah,
ngati-ati panataning karaton. Para wadya-balanipun temah sami widagda ing
ngayuda, putus ing reh parikrama, kaeringan sasamining nata.
[38]
Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana
dhendha’, sarta anindakaken ‘dana wesi asat’. Menggah patrapipun inggih taksih
kados ingkang kasebut ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu
Kusumawicitra, ajujuluk nama Prabu Citrasana. Jumenengipun kala taun sangkala
:953: dumugi ing taun :960: Pambeganipun ‘tanuhita’ kali-yan ‘darmahita’.
Tegesipun, remen ulah kapandhitan akaliyan remen ulah tata krami, tuwin remen
ulah pangadilan. Ingkang kalam-pahaken anggung amamulang patraping tata krami.
[39]
Saged hangecani manahing liyan. Utawi, andhap asor,
tepa-tepa ing budi. Para wadya-balanipun boten wonten ingkang sambat
ngadhuh-ngeses, amargi sami kalimpudan dana paramartaning ratunipun. Mila
wadyabalanipun gung alit sami angulahaken kagunan kasantikan, kasusastran,
temah sami limpat ing cipta-sasmita. Lampahing pangadilan taksih hanindakaken
‘sama beda dana dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’, tuwin anetepi ‘ber budi bawa
laksana. Menggah patrapipun kados ingkang kasebut ing ngajeng. Panjenenganipun
nata ingkang putra Prabu Citrasoma, ajujuluk nama Prabu Pancadriya ing
Pengging. Jumenengipun kala ing taun sangkala :961: dumugi ing taun :979:
[40]
Pambekanipun ‘tanuhita’ kaliyan ‘darmahita’. Tegesipun,
remen ulah kapandhitan akaliyan remen ulah pangadilan. Ingkang kalampahaken
anggung amumulang patraping tata krami, kedhaling lesan, obah osiking badan,
sarta tepa-tepa saged hangecani manahing kawula. Utawi hangati-ati wedaling
wuwus. Boten tilar wiweka. Hanengenaken ulah panglepasan. Sami putus salwiring
suba sita. Akaliyan amurih karaharjaning nagari, samya tinata tataning
pagriyan. Saben sawa-wengkoning punggawa sinungan wisma ageng panggenaning wong
langlang pringga. Pamengkuning wadya bala, sadaya sami pinatut patraping karya.
[41]
Boten wor suh sakathahing padamelan. Sarta remen
hanyelakaken para sujana sarjana, sami kaecakaken manah-ipun. Anebihaken
angkara murka. Utawi sami pinacak ing papacuhan. Manawi wonten wadya-balanipun
ingkang angkara murka, lajeng sami winasesa. Boten kalilan angambah salebeting
nagari. Sarta pinidana saengga ambucali ama. Utawi kados ambubuti dhukut katut
oyotipun, boten wonten ingkang kantun. Lembat pambirating durjana dursila sirna
sami sakala. Manawi wonten wadya bala ingkang idhep dhateng kasujanan hangidhep
paparentahan punika anggung tampi ganjaran, tansah kinulawisudha.
[42]
Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana
dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Menggah patrapipun inggih kados ingkang
kasebut ing ngajeng. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Citrasoma,
ajejuluk nama Prabu Pancadriya, ing Pengging. Jumenengipun kala ing taun
sangkala :961: dumugi ing taun :979: Pambekanipun ‘tanuhita’ kaliyan
‘darmahita’. Tegesipun, remen ulah kapandhitan utawi karem ulah tata krami,
tuwin dhateng para pangadilan. Ingkang kalampahaken anggung amamulang
patrap-patraping panem-bah, kaliyan anggelaraken kau-tamaning nata. Kadosta: 1.
Asring anggaganjar kaliyan remen; 2. Ulah angula-wisuda ing wadya bala; 3.
Remen
[43]
angapura ing ngadosa; 4. Remen amranata lampah-lampahing
nagari. Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana dhendha’.
Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Anglingdriya, ajujuluk nama Prabu
Sindhula, ing Galuh. Jumenengipun kala ing taun sangkala :982: dumugi ing taun
:1019: Pambekanipun ‘tanuhita’ kali-yan ‘samahita’. Tegesipun, remen ulah
kapandhitan, tuwin remen ulah tata krami. Ingkang dipunlampah-aken anggung
amumulang patraping tata krami. Saged angecani manahing sasami, amrih suka
pirenaning wadya bala,
[44]
miwah saged amiluta dhateng para nata manca praja.
Wekasan sami lulut asih sadaya. Sarta anebihaken para angkara murka,
hanyelakaken para sujana tuwin para pandhita. Utawi remen anglempakaken
saka-thahing carios kaurutaken lalam-pahanipun. Para pujangga sakancanipun juru
citra sami kinen hanggarap wonten ing papan. Lampahing pangadilan taksih
anindakaken ‘sama beda dana dhendha’, kaliyan ‘dana wesi asat’. Panjenenganipun
nata ingkang putra Prabu Dipanata, ajujuluk nama Prabu Baka, ing Parambanan.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1015: dumugi ing taun :1017: Pambekanipun
‘sarahita’. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan.
[45]
Ingkang kalampahaken dhateng para wadya kawula warga,
sami kagulang pratingkahing paprangan santosaning ngayuda, sarta tataning wadya
bala. Titi dhateng wawengkoning karaton. Ngati-ati dhateng lebet wedaling
kagunganing nata. Manawi angga-ganjar dumunung ing damelipun. Lampahing
pangadilan amung anindakaken ‘dana wesi asat’. Patraping dana, manawi
anindak-aken pangadilan aming kadanaka-ken kemawon. Boten mawi pamrih
punapa-punapa. ‘Wesi asat’ patrap-ipun manawi anindakaken pauku-man boten mawi
wegah-wigih. Manawi sampun kaleres kokum, inggih lajeng kaukum. Nadyan putra
santana manawi sampun kaleres kokum inggih boten sanes pukumanipun.
[46]
Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Darmapamasa,
ajujuluk nama Prabu Darmamaya, ing Pengging. Jumenengipun kala ing taun
sangkala :1018: dumugi taun :1020: Pambekanipun ‘darmahita’ kaliyan ‘tanuhita’,
saha ‘sarahita’. Tegesipun, remen ulah kapandhitan, utawi dhateng pangadilan,
tuwin dhateng kaprajuritan. Ingkang dipunlampah-aken anggung memu-lang dhateng
para wadya balanipun, pinrih sageda angeng-geni pambegan tigang prakawis wau.
Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana dhendha’ kaliyan ‘dana
wesi asat’. Menggah patrapipun inggih kados ingkang sampun kapratelakaken ing
ngajeng.
[47]
Panjenenganipun nata Prabu Dewata Cengkar, ngadhaton ing
Medhangkamulan. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1023: dumugi ing taun
:1029: Pambekanipun ‘sarahita’. Te-gesipun karem ulah kaprajuritan. Ingkang
kalampahaken dhateng para kadang, miwah para wadya balanipun sadaya, sami
winulang pratingkahing aprang, pratikeling gelar sarta wiweka dhateng
samukawis. Patrap-patraping pra-tingkah, ngati-ati panataning karaton. Wadya
balanipun temah sami widagda ing ngayuda. putus ing reh parikrama, kaeringan
sasamining nata. Lampahing pangadilan taksih
[48]
anindakaken ‘ sama beda dana dhendha’ kaliyan ‘dana wesi
asat’. Menggah patrap-ipun inggih kados ingkang sampun kasebut ing ngajeng.
Panjenenganipun nata ingkang putra Empu Sangkala, ajujuluk nama Prabu
Widhayaka, ing Medhangkamulan. Lajeng ngalih kadhaton ing Purwacarita.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1030: dumugi ing taun :1036: Pambekanipun
‘darmahita’ kaliyan ‘sarahita’. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan utawi remen
ulah pangadilan. Ingkang kalampahaken, para wadya bala ing Purwacarita, sami
winulang tingkahing ngayuda, miwah patrap pratikeling gelar, pinrih waskitha
ing panempuh. Amatuhaken aju unduring baris. [49] Hamewahi papangkataning
prajurit, sami ginala-gala ing ngulik. Sarta tansah ambingahaken wadya bala santana
sadaya. Amargi Prabu Widhayaka anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun,
tansah anggaganjar angulawisudha. Miwah samukawis ingkang sampun kadhawahaken
boten kenging oncat. Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana
dhendha’, kaliyan ‘dana wesi asat’. Tegesipun, manawi nalika hangadili punika
aming kadanakaken kemawon. Boten mawi pamrih punapa-punapa. Manawi andhawahaken
paukuman boten mawi wegah wigih. Manawi sampun kaleres kokum boten mawi ngetang
putra santana kawula warga. Lajeng kapancas saengga tetuwuhan
[50]
Panjenenganipun nata Prabu Suwelacala ingkang putra Prabu
Anglingdriya, ing Purwacarita. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1044:
dumuigi ing taun :1046: Pambekanipun ‘sarahita’ kali-yan ‘darmahita’.
Tegesipun, remen ulah kaprajuritan akaliyan remen ulah pangadilan. Ingkang
kalam-pahaken para wadya bala sami winulang tingkahing ngayuda, miwah patrap
pratikeling gelar, pinrih waskitha ing panempuh. Amatuhaken aju unduring baris.
Amewahi pepangkataning prajurit, sarta ambingahaken wadya bala santana sadaya.
Amargi Prabu Suwelacala anetepi ‘ber budi bawa laksana’.
[51]
Tegesipun, tansah anggaganjar miwah samukawis ingkang
sampun kadhawahaken boten kenging oncat. Lampahing pangadilan taksih
anindakaken ‘dana wesi asat’. Tegesipun, nalika angadili punika aming
kadanakaken kemawon. Manawi andhawahaken paukuman boten mawi wegah wigih.
Manawi sampun kaleres kokum, boten mawi ngetang putra santana kawula warga. strategi
Panjenenganipun nata Prabu Daneswara, nama Prabu Sri Mahapunggung. Ingkang
putra Prabu Suwelacala, ing Purwacarita. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:1046: dumugi ing taun :1061:
[52]
Pambekanipun ‘sarahita’ ‘darmahita’. Tegesipun karem ulah
kaprajuritan tuwin dhateng pang-adilan, miwah patrap-patraping gelar. Pinrih waskitha
ing panempuh. Amatuhaken aju undur-ing baris. Amewahi papangkataning prajurit.
Manawi angajar prang wonten salebeting praja. Yen sampun luwar ing pangajar,
lajeng sami ingupaboga. Wadya bala gung alit sami kinarsakaken bogandra-wina
wonten ing pananiti. Saben dinten boten lowong. Lampahing pangadilan
anindakaken ‘dana wesi asat’. Patraping kados ingkang kasebat ing ngajeng.
Panjenengnipun nata Prabu Sri Maha Punggung ingkang kaping kalih. Ingkang putra
Prabu Daneswara ing Purwacarita. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1061:
dumugi
[53]
taun :1078: Pambekanipun inggih ‘sara-hita’ ‘darmahita’.
Tegesipun, remen ulah kaprajuritan akaliyan pangadilan. Ingkang kalampahaken
dhateng para kadang miwah para kawula warga, sami kagulang pratingkahing gelar,
santosaning ngayuda. Lampahing pangadilan anindakaken ‘dana wesi asat’.
Patrapipun, manawi anindakaken pangadilan aming kadanakaken kemawon. Boten mawi
pamrih punapa-punapa. ‘Wesi asat’, patrapipun manawi anindakaken paukuman boten
mawi wegah-wigih. Manawi sampun kaleres kokum, nadyan putra santana boten sanes
paukumanipun.
[54]
Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Sri Maha
Punggung kaping kalih, jejuluk nama Prabu Kandhiawan, ing Purwacarita.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1084: dumugi ing taun :1090: Pambekanipun
‘sarahita’ ‘dar-mahita’. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan akaliyan
pangadilan. Ingkang dipunlampahaken, sagung-ing wadya bala sami winulang
tingkahing ngayuda, miwah patrap-patrap pratikeling gelar, pinrih waskitha ing
panempuh. Amatuhaken aju unduring baris. Amewahi papangkataning prajurit.
Manawi ngajar prang wonten ing wana ngiras cangkrama. Yen sampun luwar ing
pangajar lajeng sami bojanandrawina wonten ing pancaniti, saben dinten boten
[55]
lowong. Lampahing pangadilan anindak-aken ‘dana wesi
asat’. Patrapipun kados ingkang kocap ing ngajeng. Panjenenganipun nata Prabu
Tejalengkara, putranipun Prabu Jayalengkara, ing Majapura. Jumenengipun kala
ing taun sangkala :1090: dumugi ing :1094: Pambekanipun ‘sarahita’ kali-yan
‘darmahita’. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan akaliyan remen ulah pangadilan.
Ingkang kalam-pahaken dhateng para kadang miwah para kawula warga, sami
kawulang pratingkahing gelar, miwah santosaning ngayuda, sarta tata tataning
wadya bala. Titi dhateng wawengkoning karaton.
[56]
Ngati-ati lebet wedaling kagunganing nata. Manawi
angganjar dumunung ing damel-ipun. Lampahing pangadilan amung nindakaken ‘dana
wesi asat’. Patraping pangadilan aming andanakaken kemawon, boten mawi pamrih
punpa-punapa. ‘Wesi asat’ patrapipun manawi anindakaken paukuman boten mawi
wegah-wigih. Manawi sampun kaleres kokum, inggih lajeng kaukum. Nadyan putra
santana, boten sanes paukumanipun. Panjenenganipun raja pandhita ing Jenggala,
anama Resi Gathayu. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1094: dumugi ing taun
:1109: Pambekanipun ‘tanuhita’. Tegesipun, remen ulah kapandhitan. Amurih
karaharjaning nagari,
[57]
tuwin rahayuning wadya balanipun. Ingkang kalampahken
anggung amemulang pratingkahing panem-bah, sarta anebihaken para murka,
anyelakaken para sujana. Saged hangecani manahing sasami, tuwin anggelaraken
patraping tata krami. Patrapipun sakalangkung andhap asor, sarta amirahaken
dana, lumintu sadinten-dintenipun. Miwah angling-kungi santosaning galih. Yen
sampun kapesthi ing karsa boten kenging oncat. Lampahing pangadilan anindakaken
‘sama beda dana dhendha’, awekasan paramarta. Kadosta, yen wonten wadya bala
ingkang kalepatan, ing sanalika kapatrapaken ing kalepatanipun. Yen sampun,
lajeng kaaksama. Panjenenganipun nata Prabu Lembu Amiluhur ingkang putra Resi
Gathayu
[58]
ing Janggala. Jumenengipun nata Prabu Lembu Amiluhur wau
anuju ing taun sangkala :1110: dumugi ing taun :1126: Pambekanipun ‘sarahita’
kali-yan ‘darmahita’. Tegesipun, karem ulah kaprajuritan akaliyan pang-adilan.
ingkang kalampahaken tansah amemulang tingkahing ngayuda, miwah patrap
pratikeling gelar, pinrih waskitha ing panempuh. Amatuhaken aju unduring baris.
Amewahi papang-kataning prajurit, sami ginala-gala ing ulik. Sarta tansah
ambingah-aken wadya bala santana sadaya.
[59]
Tegesipun, tansah angga-ganjar angulawisudha, miwah
samukawis ingkang sampun kadha-wahaken boten kenging oncat. Lampahing
pangadilan anindak-aken ‘dana wesi asat’. Tegesipun, manawi hangadili, punika
aming kadanakaken kemawon. Manawi andhawahaken paukuman boten mawi wegah wigih.
Manawi sampun kaleres kokum boten angetang putra santana kawula warga, lajeng
kapancas saengga thethukulan. Panjenenganipun nata ingkang putra Prabu Lembu
Amiluhur, anama Prabu Suryawisesa. Jume-nengipun kala ing taun sangkala :1144:
dumugi ing taun :1156: Pambekanipun ‘sarahita’ kaliyan ‘samahita’ ‘darmahita’.
Tegesipun karem ulah kaprajuritan
[60]
kaliyan ulah pangadilan tuwin tata krami. Ingkang
kalampahaken anggung amemulang ing wadya balanipun, pinrih waskitha ing
panempuh, miwah patrap-patraping gelar. amatuhaken aju unduring baris, amewahi
papangkataning prajurit. Manawi angajar prang wonten salebeting praja. Yen
sampun luwar ing pangajar lajeng ingupa boga. Wadya gung alit sami kinarsakaken
bojanandrawina wonten ing pancaniti. Saben dinten boten kendhat gaganjaran.
Patraping pangadilan taksih anindakaken ‘dana wesi asat’. Patrapipun kados
ingkang sampun kasebut ing ngajeng wau.
[61]
Panjenenganipun nata Prabu Laleyan, nama Prabu
Suryamiluhur. Ingkang putra Prabu Suryawisesa. Ngadhaton ing Janggala.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1157: dumugi ing taun :1177: Pambekanipun
‘sarahita’ ‘sa-mahita’. Tegesipun, remen ulah kaprajuritan, akaliyan ulah tata
krami. Ingkang kalampahaken dhateng para kadang miwah wadya balanipun sadaya,
sami winulang pratingkahing ngaprang, pratikeling gelar, sarta wiweka dhateng
samukawis
[62]
patrap-patraping pratingkah. Ngati-ati tataning kara-ton.
Para wadya balanipun temah sami widagda ing ngayuda, kae-ringan sasamaning
nata. Lam-pahing pangadilan taksih anin-dakaken ‘sama beda dana dhendha’, sarta
anindakaken ‘dana wesi asat’. Menggah patrapipun inggih taksih kados ingkang
kasebut ing ngajeng. Panjenenganipun nata Prabu Banjaransari, putranipun Prabu
Mahesa Tandreman, ngadhaton ing Pajajaran. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:1183: seweg dumugi ing taun:1186: Pambekanipun ‘sarahita’ kaliyan ‘darmahita’.
Tegesipun, karem ulah kaprajuritan. Ingkang kalam-pahaken anggung amemulang
patraping ngayuda miwah patrap
[62]
pratikeling gelar, pinrih waskitha ing panempuh.
Amatuh-aken aju unduring baris. Amewahi papangkataning prajurit. Manawi
hangajar wonten salebeting praja. Yen sampun luwar ing pangajar lajeng sami
ingupaboga. Wadya gung alit sami kinarsakaken bojanandrawina, saben dinten
boten lowong. Panjenenganipun nata Prabu Mundingsari, putranipun Prabu
Banjaransari ing Pajajaran. Jumenengipun nata kala ing taun sangkala :1229:
dumugi ing taun :1241: Pambekanipun ‘samahita’ ‘dar-mahita’. Tegesipun, karem
ulah tata krami akaliyan remen ulah pang-adilan.
[63]
Ingkang kalam-pahaken anggung memulang patraping tata
krami, pratikeling pamuja, patitising pangadilan, kaliyan karsa amamangkat
kawirya-ning wadya bala. Amewahi pranataning punggawa. Kapatah patah ing
damelipun. Kadosta, ingkang kajêjêrakên wadya senapati, inggih sapanekaripun.
Ingkang kajêjêrakên wadya mang-inte kewuh, inggih sapanekaripun,
sapanunggilanipun kados makaten. Tuwin tansah winulang ing pang-lepasan. Sami
kapurih sageda nawung kridha sambegana, sarta anggelaraken ‘sama beda’. Lampahing
pangadilan anindak-aken ‘dana dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Mundingwangi,
putranipun Prabu Mundingsari.
[64]
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1241: dumugi ing
taun :1249: Pambekanipun ‘samahita’ kaliyan ‘darmahita’. Tegesipun, karem ulah
tata krami akaliyan remen ulah pangadilan, amurih karaharjaning praja tuwin
rahayuning wadya balanipun. Ingkang kalampahaken anggung amumulang
pratingkahing panembah, sarta anebihaken para murka. Hanyelakaken para sujana.
Saged hangecani manahing sasami. Tuwin hanggelaraken patraping tata krami. Yen
andhap boten kenging dipun andhapi, yen asor boten kenging dipun ungkuli. Sarta
amirahaken dana, lumintu sadinten-dintenipun.
[65]
mirah hanglangkungi santosaning panggalih. Yen sampun
kapesthi ing karsa boten kenging oncat. Lampahing pangadilan anindakaken ‘sama
beda dana dhendha’, awekasan paramarta. Kadosta, yen wonten wadya ingkang
kalepatan, ing sanalika kapatrapaken ing kalepatanipun. Yen sampun lajeng
kaaksama. Panjenenganipun nata Prabu Gandakusuma, putranipun Prabu
Mundingwangi, apaparap Prabu Sundha Hanyakrawati. Kasebut Prabu Pamekas ing
Pajajaran. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1249: dumugi ing taun :1282:
[66]
Pambekanipun ‘tanuhita’ ‘darmahita’ ‘samahita’.
Tegesipun, karem ulah kapandhitan, remen puruwita, kaliyan amemuja, akaliyan
pangadilan, miwah tata krami. Ingkang kalampahaken anggung memulang patraping
tata krami, pratikeling pamuja, patitising pangadilan, kamang-genaken
piyambak-piyambak. Kali-yan karsa amamangkat kawiryaning wadyabala, hamewahi pranataning
punggawa. Kapatah-patah ing damelipun. Kadosta, ingkang kajêjêrakên wadya
senapati, inggih sapanekaripun. Ingkang kajêjêrakên wadya hanginte kewuh,
inggih sapanekaripun, sapanunggilanipun kados makaten. Utawi tansah winulang
panglepasan, wruh ing sipta sasmita. Kapurih sami sageda nawung kridha
sambegana.
[67]
Sarta anggelaraken ‘sama beda’. Lampahing pangadilan
anindakaken ‘dana dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Pratelanipun kados ingkang
sampun kasebut ing nginggil wau. Sadaya lampah ingkang sampun kadhawahaken
timbalaning nata ingkang sampun kagelaraken, manawi wonten wadya bala ingkang
boten anetepi ing kawajibanipun, kagantungan paukuman. Manawi wonten wadya bala
ingkang anetepi ing kawajibanipun, kagantungan ganjaran. Utawi Prabu Gandakusuma
anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun, ‘ber budi’ punika tansah
hanggaganjar hangulawisudha ing wadyabalanipun. Tegesipun ‘bawa laksana’ punika
[68]
punapa ingkang sampun kadhawahaken boten kenging oncat,
kedah dipun Panjenenganipun nata Prabu Siyungwanara, nama Sri Maharaja Sakti,
putranipun Prabu Gandakusuma ing Pajajaran. Jume-nengipun kala ing taun
sangkala :1282: dumugi ing taun :1283: Pambekanipun ‘sarahita’ kali-yan
‘darmahita’. Tegesipun karem ulah kaprajuritan, akaliyan remen dhateng para pangadilan.
ingkang kalampahaken anggung memulang pratingkahing ngayuda, miwah patrap
pratikeling gelar, minrih waskitha ing panempuh. amatuhaken aju unduring baris.
Amewahi papangkataning prajurit.
[69]
Manawi hangajar prang wonten salebeting praja. Yen sampun
luwar ing pangajar lajeng kinarsakaken bojanandrawina wonten ing pancaniti.
Saben dinten boten kendhat paparingipun dhateng wadya bala. lampahing
pangadilan anindakaken ‘dana wesi asat’. Panjenenganipun nata Prabu Jaka Suruh,
jejuluk Prabu Bratana. Punika ugi putranipun Prabu Gandakusuma, ing Majapahit.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1283: dumugi ing taun :1298: Pambekanipun
‘sarahita’ ‘dar-mahita’. Tegesipun, karem ulah kaprajuritan akaliyan
pangadilan.
[70]
Ingkang kalampahaken anggung memulang ing wadya
balanipun, pinrih wegig ing ngayuda, miwah patrap pratikeling gelar, sageda
waskitha ing panempuh. Amatuhaken aju undur-ing baris. Amewahi papangkatning
prajurit, sami ginala gala ing ulik. Manawi angajar prang dhateng ing wana
ngiras cangkrama. Sarta tansah ambingah-aken wadya bala santana sadaya. Amargi
Prabu Jaka Suruh anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun, tansah angganjar
angula wisudha, miwah samukawis ingkang sampun kadhawahaken boten kenging
oncat. Lampahing pangadilan anindak-aken ‘dana wesi asat’. Tegesipun, manawi
angadili punika aming kadanakaken kemawon, boten mawi pamrih punapa-punapa.
[71]
Manawi andhawahaken paukuman boten mawi wegah wigih.
Manawi sampun kaleres kokum boten mawi ngetang putra santana kawula warga.
Manawi sampun kaleres inggih lajeng katindakaken ing paukuman-ipun. Lampahing
pang-adilan taksih anindakaken ‘sama beda dana dhendha’. Panjenenganipun nata
Prabu Brawijaya kapisan ing Majapahit. Putranipun Prabu Bratana. Jumenengipun
kala ing taun sangkala :1300: dumugi ing taun :1315: Pambekanipun ‘sarahita’
‘dar-mahita’. Tegesipun, karem ulah kaprajuritan akaliyan pangadilan. Ingkang
kalampahaken anggung memulang pratingkahing ngayuda,
[72]
miwah patrap pratikeling gelar pinrih amatuhaken aju
unduring baris, kaliyan anindakaken patraping pangadilan, sarta kedah patitis
tindaking pangadilan. Amewahi papangkating prajurit. Manawi angajar wadya bala
wonten salebeting praja. Sasampunipun luwar ing pangajaripun lajeng sami
kaparingan gaganjaran. Lampahing pangadilan anindakaken ‘dana wesi asat’.
Panjenenganipun nata Prabu Bawijaya kaping kalih ing Majapahit. Jumenengipun
kala ing taun sangkala :1319: dumugi ing taun :1355: Pambekanipun ‘samahita’
kaliyan ‘darmahita’. Tegesipun, tansah ulah tata krami.
[73]
Kaliyan anindakaken lampahing pangadilan. ingkang
kalampahaken anggung amemulang lampah-lampahing tata krami, pratikeling pamuja,
patitising pangdilan. Utawi karsa amamangkat kawiryaning wadya bala, amewahi
pranataning pung-gawa, kapatah-patah ing pada-melanipun. Kadosta, ingkang
kajêjêrakên wadya senapati, inggih sapanekaripun. Ingkang kajêjêrakên wadya
manginte kewuh, inggih sapanekaripun. Sapanunggilanipun kados makaten. Tuwin
tansah winulang panglepasan, wruh ing cipta sasmita. Sami kapurih sageda nawung
kridha sambegana, sarta anggelaraken ‘sama beda’. Lam-pahing pangadilan
anindak-aken ‘dana dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’.
[74]
Pratelanipun kados ingkang kasebut ing nginggil wau.
Sadaya dhawuhing nata ingkang sampun kagelaraken, manawi wonten wadya bala
ingkang boten anetepi ing kawajibanipun kagantungan paukuman. Manawi wonten
wadya ingkang anetepi ing kawajibanipun kagantungan ganjaran. Awit Prabu
Brawijaya anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun,‘ber budi’ punika tansah
anggung anggaganjar, angulawisudha ing wadya balanipun. Panjenenganipun nata
Prabu Brawijaya ingkang kaping tiga, ing Majapahit. Jumenengipun kala ing taun
sangkala :1355: dumugi ing taun :1370: Pambekanipun ‘darmahita’ kaliyan
‘samahita’. Tegesipun, anggung memulang lampahing tata krami,
[75]
akaliyan pangadilan. Amurih karaharjaning praja tuwin
rahayuning wadya balanipun. Ingkang kalampahaken anggung memulang patrap
pratikeling pangadilan. Utawi wadya balanipun kagulang tatas pratitising
wicara, sarta saged hangecani manahing kawulanipun. Yen sampun kapesthi ing
karsa boten kenging oncat. Lampahing pangadilan anindak-aken ‘sama beda’, ‘dana
dhendha’, awekasan paramarta. Yen wadya ingkang kalepatan, ing sanalika
kapatrapaken ing kalepatanipun. Yen sampun lajeng kaaksama. Kang kaleresan
ginanjar.
[76]
Panjenenganipun nata Prabu Brawijaya ingkang kaping
sekawan, ing Majapahit. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1370: dumugi ing
taun :1374: Pambekanipun ‘samahita’ ‘dar-mahita’. Tegesipun, remen ulah tata
krami kaliyan remen ulah dhateng para pangadilan. Ingkang kalampahaken anggung
amemulang patrap pratingkahing tata krami. Sarta amamangkat kawiryaning wadya
bala. Amewahi pranataning punggawa satunggal-satunggal. Kadosta, wadya senapati
inggih dalah sapanekaripun. Ingkang kajêjêrakên wadya panginte kewuh, inggih
sapanekaripun. Utawi tansah winulang panglepasan, wruh ing sipta sasmita, sarta
anyelakaken para sarjana sujana, tuwin saged hangecani manahing sasami.
[77]
Miwah anglangkungi sentosaning panggalih. Yen sampun
kapesthi ing karsa boten kenging oncat. Lampahing pangadilan anindak-aken ‘sama
beda dana dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Tegesipun, tansah anggaganjar wadya
balanipun. Panjenenganipun nata Prabu Brawijaya ingkang kaping gangsal ing
Majapahit. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1374: dumugi ing taun :1440:
Pambekanipun ‘tanuhita’ kali-yan ‘darmahita’. Tegesipun karem ulah kapandhitan,
tuwin dhateng para pangadilan. Amurih karaharjaning wadya balanipun. Ingkang
kalampah-aken anggung memulang pratingkahing panembah. Sarta anebihaken para murka,
hanyelakaken para sujana saged hangecani manahing
[78]
kawula. Tuwin anggelaraken tata krami. Yen sandhap boten
kenging dipun andhapi, yen inggil boten kenging dipun ungkuli. Amirahaken dana,
lumintu sadinten-dintenipun. Sarta anglangkungi santosaning panggalih. Yen
sampun kapesthi ing karsa datan saged ewah. Lampahing pangadilan anindakaken
‘sama beda dana dhendha’. Yen wonten wadya ingkang kalepatan kapatrapaken ing
paukumanipun. Yen sampun lajeng kaluwaran. Panjenenganipun nata Prabu Sah
Ngalam Akbar ingkang kapisan. Punika ingkang putra Prabu Brawijaya ingkang
kaping gangsal. Angadhaton ing Demak. Jumenengipun kala ing taun
[79]
sangkala :1440: dumugi ing taun :1445: Pambekanipun
‘tanuhita’ kaliyan ‘darmahita’. Tegesipun, remen ulah dhateng kapandhitan,
akaliyan remen dhateng para pangadilan. Amurih karaharjaning nagari, tuwin
rahayuning wadya balanipun. Ingkang kalampahaken tansah amemulang pratingkahing
panembah, sarta anebihaken para murka, hanyelakaken para sujana. Saged angecani
manahing kawula. Tuwin anggelaraken patraping tata krami. Miwah anglangkungi
santosaning panggalih. Sarta amirahaken dana lumintu saben dinten. Sarta
panggalihipun yen sampun kapesthi ing karsa boten kenging oncat.
[80]
Lampahing pangadilan anindakaken ‘sama beda dana dhendha’.
Panjenenganipun nata Kanjeng Sultan Sah Ngalam Akbar ingkang kaping kalih,
ingkang putra Kanjeng Sultan Sah Ngalam Akbar ingkang kaping pisan.
Jumenengipun kala ing taun sangkala :1445: dumugi ing taun :1447: Pambekanipun
‘tanuhita’, (‘darmahita’), ‘samahita’. Tegesipun, karem ulah kapandhitan
kaliyan ulah pengadilan, akaliyan tata krami. Amurih karaharjaning praja, tuwin
rahayuning wadya balanipun. Ingkang kalampahaken anggung memulang pratingkahing
pangadilan sarta anebihaken para murka, hanyelakaken para sujana. Tuwin
anggelaraken patraping tata krami. Sarta saged angecani manahing sasami.
[81]
Yen sampun kapasthi ing karsa boten kenging kaewahan.
Sarta amirahaken dana lumintu saben dinten-dintenipun. Miwah anglangkungi
santosaning panggalih. Yen sampun kapesthi ing karsa boten kenging oncat.
Lampahing pangadilan anindakaken ‘sama beda dana dhendha’, awekasan paramarta.
Kadosta, yen wonten wadya ingkang kalepatan, ing sanalika kapatrapan ing
kalepatanipun. Yen sampun luwar ing paukumanipun lajeng kaaksama.
Panjenenganipun nata Kangjeng Sultan Sah Ngalam Akbar ingkang kaping tiga.
Punika ugi putranipun Sultan Sah Ngalam Akbar kapisan, ngadhaton ing Demak.
Jumenengipun kala ing taun
[82]
sangkala :1447: dumugi ing taun :1480: Pambekanipun
‘tanuhita’ ‘sa-mahita’. Tegesipun karem ulah kapandhitan, akaliyan remen ulah
tata krami. Ingkang kalampahaken anggung memulang dhateng wadya bala, kinen
sami anetepi pratingkahing panembah. Sarta kawiyang-wiyang wijining
agama-nipun. Nadyan Kangjeng Sultan Sah Ngalam Akbar piyambak inggih anetepi
ing panembah. Manawi boten anetepi dhawuhing nata, lajeng kaplaksana sarta
kagantungan paukuman. Manawi angestokaken ing panembahipun, kagantungan
ganjaran. Amargi Kangjeng Sultan Sah Ngalam Akbar anetepi ‘ber budi bawa laksana’.
Tegesipun anggung anggaganjar angula wisudha ing wadya balanipun.
[83]
‘Bawa laksana’ hanetepi pangandikanipun. Ingkang sampun
kawijil boten kenging oncat. Utawi merang yen tan kalampahan. Lampahing
pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana dhendha’. Patrapipun kados
ingkang sampun kasebut ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata Kangjeng Sultan
Hadi Awijaya ing Pajang, ingkang putra Kyai Ageng Kebokenanga ing Pengging.
Ngadhaton ing Pajang. Jumeneng-ipun kala ing taun sangkala :1503: dumugi ing
taun :1536: Pambekanipun ‘tanuhita’ ‘dar-mahita’ ‘samahita’. Tegesipun, karem
ulah kapandhitan, remen purwita kaliyan amumuja, miwah tata krami,
[84]
tuwin pengadilan. Ingkang kalampahaken anggung memulang
patraping tata krami, pratikeling pamuja, patitising pangadilan. Kaliyan karsa
amamangkat kawiryaning wadya bala. Amewahi pranataning punggawa, kapatah-patah
ing da-melipun. Kadosta, ingkang kajêjêr wadya senapati, inggih sapanekar-ipun.
Ingkang kajêjêrakên wadya penginte kewuh, inggih sapa-nekaripun. Sapanunggilanipun,
inggih makaten. Tuwin taksih winulang ing panglepasan, weruh ing cipta sasmita.
Sami kapurih sageda nawung kridha sambegana, sarta anggelaraken ‘sama beda’.
Lampahing pangadilan anindak-aken ‘dana dhendha’ utawi ‘dana wesi asat’.
Pratelanipun kados ingkang kasebut ing nginggil wau.
[85]
Sadaya dhawahing nata ingkang sampun kagelaraken. Manawi
wonten wadya bala ingkang boten anetepi ing kawajibanipun kagantungan
pau-kuman. Manawi wonten ingkang kaleresan, kagantungan ganjaran. Utawi
Kangjeng Sultan Hadi Awijaya anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun ‘ber
budi’ punika tansah hanggaganjar hangulawisudha ing wadya balanipun. Tegesipun
‘bawa laksana’ punika punapa ingkang sampun kadhawahaken boten kenging oncat,
kedah dipun laksanani. Panjenenganipun nata Kangjeng Sultan Ngawantipura,
ingkang putra Kangjeng Sultan Hadi Awijaya, ing Pajang. Jumenengipun kala ing
taun sangkala :1536: dumugi ing taun :1539: Pambekanipun ‘sarahita’ kali-yan
‘samahita’.
[86]
Tegesipun karem ulah kaprajuritan, akaliyan pangadilan.
Ingkang kalampahaken anggung memulang para wadya bala ing Pajang. Sami winulang
pratingkahing ngayuda, miwah patrap-patraping gelar, pinrih waskitha ing
panempuh. Amatuh-aken aju unduring baris. Amewahi papangkataning prajurit, sami
ginala-gala ing ulik. Manawi angajar prang dhateng wana, ngiras cangkrama.
Sarta tansah ambingahaken wadya bala santana kawula warga sadaya. Amargi Prabu
Ngawantipura anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun, tansah anggaganjar
angulawisudha ing wadya balanipun, miwah samukawis ingkang sampun kadhawahaken
boten kenging oncat.
[87]
Lampahing pangadilan anindakaken ‘dana wesi asat’.
Tegesipun manawi hangadili punika aming kadhanakaken kemawon. Boten mawi pamrih
punapa-punapa. Manawi andhawahaken paukuman boten mawi wegah wigih. Manawi
sampun kaleres kokum, lajeng kapatrapaken ing paukumanipun. Boten ngetang
kawula warga, manawi sampun kaleres ing kalepatanipun, inggih lajeng
kapatrapaken Panjenenganipun nata Kangjeng Susuhunan Prabu Wijaya. Punika
inggih putranipun Kangjeng Sultan Hadi Awijaya, ing Pajang. Jumenengipun kala
ing taun sang-kala :1539: dumugi
[88]
ing taun :1540:
Pambekanipun ‘tanuhita’ kali-yan ‘darmahita’. Tegesipun, remen ulah kapandhitan
akaliyan pang-adilan. Ingkang kalampahaken anggung memulang dhateng wadya bala,
kinen sami anetepi prating-kahing panembah. Nadyan Kangjeng Susuhunan Prabu
Wijaya, inggih anetepi ing panembah. Manawi wonten wadya ingkang boten netepi
dhawuhing nata, lajeng kaplaksana sarta kagantungan pau-kuman. Manawi
angestokaken dhawuhing nata, kagantungan ganjaran. Utawi merang yen tan
kalampahan. Amargi, Kangjeng Susuhunan Prabu Wijaya anetepi pangandikanipun
ingkang sampun kawijil,
[89]
boten kenging oncat. Lampahing pangadilan taksih
anindakaken ‘sama beda dana dhendha’. Patrapipun kados ingkang kasebut ing
ngajeng wau. Sarta anggelaraken wewulang tata kramining lampah-lampah, kapurih
sageda nawung kridha saniskara, kapatrapaken saking ‘ilat, ulat, ulah’.
Patrapipun ing ngilat, manawi amuwus ingkang sageda ing tembungipun, ingkang saged
amawas ing pasemon. Utawi patrapipun ing ulat punika, dipun pardi ingkang saged
sumeh semunipun. Ingkang ngati-ati weda-ling cacariyosan, adamel remen
ru-maketing pawong mitra. Patrapipun ing ulah, ingkang saged tindak tanduking
wicara. Utawi ingkang saged
[90]
patraping saniskara. Panjenenganipun Kangjeng Panembahan
Senapati ing Ngalaga. Punika ingkang putra Ki Ageng ing Mataram. Inggih sampun
angratu, nanging boten karsa anama ratu. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:1540: dumugi ing taun :1544: Pambekanipun ‘sarahita’ kaliyan ‘darmahita’.
Tegesipun, karem ulah kaprajuritan, kaliyan pangadilan. Ingkang kalampahaken
tansah amumulang ing wadya bala, sami winulang pratingkahing aprang,
pratikeling gelar, sarta wiweka dhateng samukawis patrap-patraping pratingkah.
Ngati-ati panataning karaton. Para wadya balanipun temah sami widagda ing
ngayuda. Putus ing reh parikrama.
[91]
Kaeringan sasamining nata. Lampahing pangadilan
anindak-aken ‘sama beda dana dhendha', sarta anindakaken ‘dana wesi asat’.
Menggah patrapipun kados ingkang kasebut ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata
Kangjeng Susuhunan Prabu Hanyakrawati. Punika ingkang putra Kangjeng Panembahan
Senapati ing Mataram. Jumeneng-ipun kala ing taun sangkala :1543: dumugi ing
taun :1553: Pambekanipun ‘sarahita’ kaliyan ‘darmahita’. Tegesipun karem ulah
kaprajuritan kaliyan pangadilan. Ingkang kalampahaken, para wadya bala kinen
sami sageda tingkahing ngayuda, miwah patrap-patraping gelar, pinrih waskitha
ing panempuh. Amatuhaken aju unduring baris.
[92]
Amewahi papangkataning jurit. Sarta tansah ambingahaken
wadya bala santana sadaya. Awit, Kangjeng Sinuwun anetepi ‘ber budi bawa
laksana’. Tegesipun, tansah angga-ganjar angula wisudha ing wadya balanipun.
Miwah aken boten kenging oncat. Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘dana
wesi asat’. Tegesipun, manawi angadili aming kadanak-aken kemawon. Boten mawi
pamrih punapa-punapa. Manawi andha-wahaken paukuman boten mawi wegah-wigih.
Manawi sampun kaleres kokum, boten mawi ngetang putra santana kawula warga sadaya.
Manawi sampun kaleres ing paukumanipun
[93]
lajeng kapatrapaken. Panjenenganipun nata Kangjeng Sultan
Agung Prabu Hanyakra Kusuma Senapati ing Ngalaga. Ingkang putra Prabu
Hanyakrawati, ngadhaton ing Mataram. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1553:
dumugi ing taun :1568: Pambekanipun ‘tanuhita’ kali-yan ‘darmahita’. Tegesipun,
karem ulah kapandhitan, kaliyan remen dhateng pangadilan. Ingkang kalampahaken
anggung memulang patraping pamuja. Tuwin saged angecani manahing kawula. Utawi
lampahing pangadilan mawi kawiyang-wiyang wijining parka-wisipun. Amargi sami
kalimpudan dana paramartaning ratunipun. Mila wadya balanipun
[94]
gung alit sami angulahaken kagunan kasantikan, temah sami
limpat ing sipta sasmita. Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda
dana dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Tuwin anetepi ‘ber budi bawa laksana’.
Menggah patrapipun kados ingkang kasebut ing ngajeng. Panjenenganipun nata
Ingkang Sinuwun Kangjeng Sultan Amangkurat Kapisan, ingkang putra Kangjeng
Sinuwun Sultan Agung, ngadhaton ing Mataram. Jumenengipun kala ing taun
sangkala :1568: dumugi ing taun :1600: Pambekanipun ‘samahita’ kaliyan
‘darmahita’. Tegesipun, karem ulah tata krami, akaliyan pangadilan. ingkang
kalampahaken anggung
[95]
memulang patraping tata krami. Saged angecani manahing
sasami. Amrih suka pirenaning wadya bala miwah saged amiluta dhateng para nata
manca praja, wekasan sami lulut asih sadaya. Sarta anebihaken angkara murka,
anyelakaken para sujana tuwin para pandhita. Utawi remen anglempakaken sakathahing
cariyos, kaurutaken lalampahan-ipun. Para pujangga sakancanipun juru citra sami
kinen anggarap wonten ing papan. Lampahing pangadilan anindakaken ‘sama beda
dana dhendha’, kaliyan ‘dana wesi asat’. Menggah patrapipun kados ingkang
kasebut ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata Ingkang Sinuwun Kangjeng
[96]
Susuhunan ing Ngalaga. Punika putranipun Kangjeng
Susuhunan Amangkurat ingkang kapisan. Sareng jumeneng nata nama Ingkang Sinuwun
Kangjeng Susuhunan Mangkurat kaping kalih. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:1601: sareng dumugi ing taun :1603: ngalih kadhaton ing Kartasura.
Jumeneng-ipun kala ing taun :1603: dumugi ing taun :1627: Pambekanipun
‘tanuhita’ kali-yan ‘darmahita’, ‘samahita’. Tegesipun, karem ulah kapandhitan,
remen puruwita kaliyan amumuja, miwah tata krami tuwin pangadilan. Ingkang
kalampahaken anggung memulang patraping tata krami, pratikeling pamuja,
patitising pangadilan. Kaliyan karsa
[97]
amamangkat kawiryaning wadya bala, amewahi pranataning
punggawa, kapatah-patah ing damelipun. Kadosta, ingkang kajêjêr-akên wadya
senapati, inggih sapanekaripun. Inggih kajêjêr wadya manginte, inggih
sapanekaripun. Sapanunggilanipun kados makaten. Utawi tansah winulang
panglepasan, wruh ing sipta sasmita. Sami kapurih sageda nawung kridha sambegana.
Sarta anggelaraken ‘sama beda’. Lampahing pangadilan anindak-aken ‘dana
dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Pratelanipun kados ingkang kasebat ing
nginggil wau. Sadaya dhawahing nata ingkang sampun kagelaraken boten kenging
oncat. Sarta matrapaken paukuman. Manawi wonten wadya bala ingkang
[98]
boten anetepi ing kawajibanipun, kagantungan pau-kuman.
Manawi wonten wadya bala ingkang anetepi ing kawajibanipun kagantungan
ganjaran. Utawi Ingkang Sinuwun anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Tegesipun,
‘ber budi’ punika tansah anggung anggaganjar ing wadya balanipun. Tegesipun
‘bawa laksana’ punika, punapa ingkang sampun kadha-wahaken boten kenging oncat,
ingkang kedah hangleksanani. Panjenenganipun nata Ingkang Sinuwun Kangjeng
Susuhunan Amangkurat Mas. Punika ingkang putra Kangjeng Sinuwun Amangkurat
kaping kalih, ngadhaton ing Kartasura. Jumenengipun kala ing taun sangkala
:1627: dumugi ing taun :1630: Pambekanipun
[99]
‘sarahita’. Tegesipun, karem ulah kaprajuritan. Ingkang
kalampahaken, sagunging wadya bala sami winulang tingkahing ngayuda, miwah
patrap-patraping gelar, pinrih waskitha ing panempuh. Amatuhaken aju unduring
baris. Amewahi papangkataning prajurit. Manawi hangajar prang wonten salebeting
praja. Yen sampun luwar ing pangajar lajeng sami ingupaboga. Wadya gung alit
sami kinarsakaken ing pancaniti, saben dinten boten kendhat. Panjenenganipun
nata Ingkang Sinuhun Kangjeng Susuhunan Paku Buwana ingkang kapisan. Ingkang
putra Kangjeng Sinuhun Amangkurat ingkang Kapisan, dados rayi Sinuhun Mangkurat
kaping kalih,
[100]
ngadhaton ing Kartasura. Jumenengipun kala ing taun
sangkala :1630: dumugi ing taun :1643: Pambekanipun ‘tanuhita’ ‘dar-mahita’.
Tegesipun, karem ulah kapandhitan, kaliyan dhateng pangadilan. Ingkang
kalampahaken anggung memulang patrap-patraping panembah, kaliyan anggelaraken
kautamaning nata. Kadosta, aring anggaganjar. Utawi remen angulawisudha ing
wadya-bala. Remen angapura ing ngadosa. Remen amranata lampah-lampahing nagari.
Lampahing pangadilan anindakaken ‘dana dhendha’, ‘sama beda’. Tegesipun, tansah
angganjar ing wadya balanipun. Panjenenganipun nata Ingkang Sinuhun Kangjeng
Susuhunan Amangkurat ingkang kaping tiga.
[101]
Punika ingkang putra Ingkang Sinuhun Paku Buwana ingkang
kapisan, ngadhaton ing Kartasura. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1643:
dumugi ing taun :1650: Pambekanipun ‘sarahita’ kali-yan ‘darmahita’. Tegesipun,
karem ulah kaprajuritan akaliyan pangadilan. Ingkang kalampahaken anggung
amumulang pratingkahing aprang miwah patrap pratikeling gelar.
Satunggal-tunggalipun kamatuhaken dhateng sagunging wadya bala sadaya. Ananging
Kangjeng Sinuhun Amangkurat boten angamungaken ulah kapraju-ritan kemawon. Mawi
ngrangkep remen ulah kasusastran. Hangim-puni sakathahing cariyos, ageng alit
[102]
sami kaklempak-aken dados satunggal, lajeng kaurutan
lalampahanipun. Mila remen anyelakaken para pandhita tuwin para sujana sarjana
ingkang sami tadhah kagunan. Sami rinaketaken ingkang sami kinathik ipe nata,
kaliyan angathik juru citra, kinen amumulang sakathahing aji jaya kawijayan, miwah
sangkeping kawignyan kasusastran. Ginelar-aken sagunging wadya bala, sadaya
sami widagda. Lampahing pang-adilan taksih hanindakaken ‘sama beda dana
dhendha’, utawi anetepi ‘ber budi bawa laksana’. Menggah patrapipun kados
ingkang kasebut ing ngajeng wau.
[103]
Panjenenganipun nata Ingkang Sinuhun Kangjeng Susuhunan
Paku Buwana ingkang kaping kalih. Punika putranipun Ingkang Sinuhun Amangkurat
ingkang kaping tiga, ngadhaton ing Kartasura. Jumenengipun kala ing taun
sangkala :1650: dumugi ing taun :1667: Lajeng bedhahipun ing Kartasura, kajegan
dening mengsah Jeng Susuhunan Mangkurat Prabu Kuning. Punika putranipun
Kangjeng Pangeran Harya Tepasana. Dados kaleres wayahipun Sinuhun Amangkurat.
Sareng saged anyirnakaken ratu seselan wau, ngadhaton ing Kartasura malih.
jumenengipun kala ing taun sangkala :1668: dumugi ing taun :1670:
[104]
Boten antawis lami pindhah dhateng Surakarta,
jumenengipun taksih tunggil warsa :1670: dumugi ing taun :1675: Pambekanipun
‘darmahita’ ‘sama-hita’. Tegesipun, remen ulah tata krami, akaliyan remen ulah
pangadilan. Ingkang kalampahaken anggung memulang patraping tata krami,
kedhaling lisan, obah osiking badan, sarta tepa-tepa saged angecani manahing
liyan. Utawi ngati-ati kedaling wuwus, boten tilar wiweka. Anengenaken ulah panglepasan.
Sami putus salwiring subasita. Kaliyan amurih karahar-janing nagari. Sami
tinata tataning pagriyan. Pamengkuning wadya bala sadaya pinatut pamatahing
karya.
[105]
Boten wor suh sakathahing pandamelan. Sarta remen
anyelakaken para sujana, sami kaecakaken manahipun. Sarta anebihaken angkara
murka, utawi pinacak ing papacuwan. Manawi wadya balanipun wonten ingkang
angkara murka, lajeng winisesa. Boten kalilan angambah salebeting nagari, sarta
pinidana saengga bucali ama. Utawi kados ambubudi dhukut, katut dalah oyotipun.
Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana dhendha’, utawi ‘dana
wesi asat’. Menggah patrapipun inggih kados ingkang kasebut ing ngajeng.
Panjenenganipun nata Ingkang Sinuhun Paku Buwana ingkang kaping tiga.
[106]
Ingkang putra Kangjeng Sinuhun kaping kalih ing
Surakarta. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1675: dumugi ing taun :1714:
Pambekanipun ‘tanuhita’ ‘dar-mahita’. Tegesipun, karem ulah kapandhitan tuwin
dhateng pangadilan. Ingkang kalampahaken anggung memulang patraping pangadilan
sarta patitising wicara. Saged hangecani manahing liyan. Utawi andhap asor,
tepa-tepa ing budi. Para wadya balanipun boten wonten ingkang asasambat, amargi
sami kalimpudan dana para-martaning ratunipun. Mila wadya balanipun gung alit sami
angulahaken kagunan kasantikan, kasusastran, temah sami limpat ing sipta
sasmita.
[107]
Lampahing pangadilan taksih anindakaken ‘sama beda dana
dhendha’, utawi ‘dana wesi asat’. Tuwin anetepi ‘ber budi bawa laksana’.
Menggah patrapipun kados ingkang kasebut ing ngajeng wau. Panjenenganipun nata
Ingkang Sinuhun Kangjeng Susuhunan Paku Buwana ingkang kaping sekawan. Punika
putranipun Ingkang Sinuhun Paku Buwana ingkang kaping tiga, ngadhaton ing
Surakarta. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1714: dumugi ing taun :1747:
Pambekanipun ‘tanuhita’ kali-yan ‘samahita’. Tegesipun, karem ulah kapandhitan
kaliyan tata krami, amurih karaharjaning praja, tuwin rahayuning wadya
balanipun. Ingkang kalampahaken anggung
[108]
memulang pratingkahing panembah, sarta anebihaken para
murka, anyelakaken para sujana. Saged angecani manahing sasami, tuwin
anggelaraken patraping tata krami. Sarta amirahaken dana, lumintu saben
dinten-dintenipun. Miwah angling-kungi santosaning panggalih. Yen sampun
kapesthi ing karsa, boten kenging oncat. Lampahing pangadilan anindak-aken
‘sama beda dana dhendha’, awekasan paramarta. Kadosta, yen wonten wadya ingkang
kalepatan, ing nalika punika kapatrapaken ing paukumanipun. Yen sampun lajeng
kaaksama. Panjenenganipun nata Ingkang Sinuhun Kangjeng Susuhunan Paku Buwana
ingkang kaping gangsal.
[109]
Ingkang putra Kangjeng Sinuhun Paku Buwana ingkang kaping
sekawan, ing Surakarta. Jumenengipun kala ing taun sangkala :1748: dumugi ing
taun :1751: Pambekanipun ‘sarahita’. Teges-ipun karem ulah kaprajuritan.
Ingkang kalampahaken dhateng para kadang miwah para wadya balanipun sadaya,
sami winulang pratingkahing aprang, pratikeling gelar, sarta wiweka dhateng
samukawis patrap-patraping prating-kah. Ngati-ati panataning karaton. Para
wadya balanipun temah sami widagda ing ngayuda, putus ing reh parikrama.
Kaeringan sasamining nata. Lampahing pangadilan anindakaken ‘sama beda dana
dhendha’, sarta anindakaken ‘dana wesi asat’.
[110]
Kaliyan tansah ambingahaken wadya balanipun, kapurih
sageda nawung kridha sambegana.