17 Crita Wayang Basa Jawa
1. Pandawa Lima
Wayangsing
paling digandrungi masyarakat iku lumrahe cerita kang megepokan karo serial
Mahabarata. Sanadyan cerita Ramayana anane luwih dhisik nanging prayata
kanggone wong jawa crita wayang Mahabarata katone luwih digandrungi. Bab iki
kabuktekake kanthi anane paraga wayang utawa gambar wayang kang dipasang ing
saben omah.
Akeh-akehe
sing dipasang ingkana paraga cerita Mahabarata. Kaya mangkono iku nuduhake
Manawa kang duwe omah pancen wis tepung lan nduweni tokoh kaya kang di
idolakake iku.
Pandhawa
iku cacahe ana lima, mula terus kaprah diarani Pandhawa Lima. Puntadewa ya
Yudhistira minangka putra pambayun, watak ambeg darma lan nrima ing pandum
sarta adoh ing hawa kamurkan.
Raden
Werkudara ya Bima sena gedhe dhuwur lan gagah prakosa kang nomer loro, Raden
Janaka ya Kumbang Ali-ali kang kondhang ngganthenge, prigel lan trampil manah
minangka panengahe Pandhawa, dene Nakula Sadewa mujudake satriya kembar kang
uga duwe watak utama, ambeg darma, lan luhur bebudene. Wiwit cilik mula wis
katon luhuring budi,seneng tetulung, welas asih marang sapadha wong kang
nandhang kasangsaran.
Raden
Puntadewa iku peparab liyane Yudhistira, Dwijakangka, Gunatalikrama,
Darmakusuma, kratone manggon ing Ngamarta utawa Indraprasta. Panjenengane
kagungan garwa Dewi Drupadi putra putrine Raden Drupada, ratu ing Negara
Cempala utawa Pancala.
Werkudara
satriya ing Jodipati garwane aran Dewi Arimbi. Arjuna satriya ing Madukara
garwane Dewi Sembadra lan Srikandi. Nakula Sadewa satriya ing Sawojajar.
Cethane Pandhawa lima iku watak lan tindak tanduke kena kanggo tepa patuladhane
para kawula mudha. Apamaneh kadigdayan lelimane mujudake satriya kang pilih
tandhing.
Nalika
dadi muride Pandhita Durna, Pandhawa wis bisa ngatonake kepinteran lan
keprigelane. Raden Arjuna prigel menthang gandhewa lan trampil migunakake
keris. Raden Werkudara dhasar gagah prakosa kondhang kagungan sanjaya kuku
Pancanaka lan gada rujak pala. Pandhawa katon luwih prigel keimbang murid
liyane. Ewasemana, ora tau lan pancen ora
seneng pamer kadigdayan.Malah watake andhap asor lembah manah lan
ngajeni marang sapepadhane.
Akeh
lelakon kang dilakoni Pandhawa
kasengsaran iku mau dituwuhake saka Kurawa kang kepingin nyirnakake Pandhawa.
Wusanane kabeh kasangsaran iku bisa kasil kabengkas lan kuwat dilakoni. Beda banget
karo Kurawa sing ora kuwat nglakoni.
Pranyata
menawa dideleng ing antarane Pandhawa lan Kurawa iku isih kadang, sebab
Pandhawa iku putrane Prabu Pandhudewanata. Sedenge Kurawa iku putrane Prabu
Destrarastra. Prabu Pandhu Dewanata iku kaprenah adhine Prabu Destrarastra.
Apa
sebabe dene ing antarane kadang Pandhawa
lan Kurawa ora bisa rukun? Iki amerga
Dewi Gendari kepingin digarwa dening Prabu Pandhu Dewanata nanging kena apa kok
malah diwenehake marang kangmase sing wuta iku ?. Mula banjur nibakake
pangipat-ipat manawa besuk saturun-turunne bakal dadi mungsuh bebuyutan
2. Petruk
PETRUK
iku salah sijine Panakawan anake Semar, kangmase Gareng, Bagong. Dheweké duwé
bojo Dewi Ambarawati, putri saka Prabu Ambarasraya raja negara Pandansurat.
Paraga
Pétruk iki ora disebutaké ing Kitab Mahabarata, dadi anané mung ing gubahan
gagrag pewayangan Jawa. Ciri-ciri paraga Pétruk ya iku dedegé sing dhuwur lan
irungé dawa. Pétruk sadina-dina tansah nggawa gaman arupa pethèl. Paraga iki
kondhang ing lakon Petruk dadi Ratu.
Asal-susulé
Petruk iki manéka warna vèrsiné. Ana sing nyebut yèn mbiyèn Pétruk iki pangéran
gagah perkasa, ana uga kang nyebut mbiyèné anak pandhita sekti. Ing salah
sijiné vèrsi iku, dhèwèké disebut asliné anaké pandhita raseksa ing pertapan
Begawan Salantara. Nalika kuwi jenengé Bambang Pecrukpanyukilan. Dhèwèké
senengé guyon lan dhemen gelut.
Ing
padhepokan iku, Bambang Pecrukpanyukilan kondhang pilih tandhing. Mula saka
kuwi, dhèwèké bancur ngulandara golèk ngélmu lan nguji kadhigdayané. Ing tengah
ndalan, dhèwèké ketemu Bambang Sukakadi (Garèng) saka pertapan Bluluktiba.
Wong
loro banjur adu sekti. Awak loro-loroné dadi rusak. Untung waé banjur dipisah
déning Semar (Semar lan Bagong). Wong loro mau banjur dipèk murid / anak déning
Semar. Carita kasebut ana ing lakon Bathara Ismaya krama.
Sampunipun
Pandhawa bebas saking ukuman 13 taun, malahan sakpunika saged muncul mandhireng
pribadi, nuruti obah mosike donya, lanniat wanton ngadhepi sinten kemawon, lan
negari pundi kemawon, asal sedaya tumindak dipundhasari: adil, leres, jujur,
ngregeni tata rembag kamanungsan.
Inggih
wiwit sapunika pandhawa badhe nggugat dhateng Bala Kurawa, ngangge
syarat-syarat ing nginggil :
a.
Dinten wontenaken rembagan antawisipun kurawa
ngastina, ngengingi sedaya hak warisanipun para warga pandhawa ingkang taksih
dipunkuwasai para warga ngastina
b.
Kangge niyat punika sanget perlu dipunaturi rawuh ing
siding, sedaya utusan saking sedaya praja ingkang mihak pandhawa. Sabotenipun
Prabu sri kresna ingkang minangka ngasta sesepuh penasehat agung pandhawa,
minangka utusan mundhut hak warisan pandhawa kanthi cara damai.
Ing
tengah-tengah sidang, Sri Kresna dipunsekseni para dewa, inggih punika :
Bebarengan
kaliyan Sri Kresna ing tengahing sidang ngendikaken sedaya kewajibanipun
minangka duta, pranyata boten kasil.
Kurawa
tetep boten badhe pasrah sajengkal lemah, senadyan punika sanes gadhahanipun
ngastina.
Sareng
mireng pangandikanipun Sri Kresna, bala kurawa sami muntap, Sri Kresna sak
pasederekanipun dipun krubut prajurit Kurawa, badhe dipunsedani.
Sri
Kresna telas kesabaranipun, ngantos muntap triwikrama, matek aji bala
sewu(brahalasewu) Kraton Ngastina ajur-mumur.
Wusana
kawontenan punika dipun leren lan dipunsirep dening Bathara Narada. Maksudipun
Kurawa dados gagal.
Ningali
glagat kawontenan, saha akhlaqipun kurawa 100 kados mekaten, sajakipun
Bratayuda boten badhe saget dipunselaki.
Prastawa
saderengipun Batarayudha, inggih punika, tilaripun bambang irawan (putra
arjuna) nalika Bambang Irawan tumuju dhateng panggenan kempalipun pandhawa.
Bambang Irawan tilar dipugigit kalasrenggi. Kalaserenggi dendham dhateng
janaka. Bambang Irawan rupinipun kados janaka, dipunkinten Bambang Irawan
Punika Janaka. Dene Kalasrenggi ugi sampyuh (seda bareng), kena pusakane
Irawan.
Daerah
perang Baratayuda wonten ing tegal Kuruksetra, kalih kalihpun, kurawa kaliyan
pandhawasami sibuk siyaga kubu-kubu markas ing pinggir Tegal Kuruksetra.
Baratayuda
ngantos kelamapahan 18 dinten, tuwin mbekta kurban sakinten sekawan yuta
prajurit.
3. Pandawa Kembar
KAKANG
Kurupati menyang Ngamarta nggawa prajurit sagelar sapa-pan ana parigawe apa?”
pitakone Wrekudara marang keng raka.
“Lhoh..!
Kok sajak mejanani temen. Apa netra panduluku sing pancen wis blawur. Wrekudara
iki!?” pitakone Prabu Duryudana sajak kurang precaya.
“Isih
pana kowe Kakang, aku Wrekudara kang ana ngarepmu. Baliya menyang Ngastina,
undurna kabeh wadyabalamu.”
“Waa
wis kebacut tumeka kene je! Ora susah ngenteni Baratayuda. Ora idhep kowe kuwi
Wrekudara apa iblis, bakune dina iki kudu sirna saka tanganku.”
“Majuwa,
bakal dak ajangi apa kang dadi karepmu.”
Tetandhingan
antarane Prabu Duryudana lan Dyan Wrekudara datan kena den selaki. Bledug
ngampak-ampak sumundhul ngawiyat. Alun-alun Ngamarta kang dadi ajanging
paprangan bosah-baseh ora karuwan. Suwarane wadyabala Kuru Kancana lan Ngamarta
kang padha andon yuda sangsaya gawe horeging suwasana.
Mulat
sang Wisanggeni marang lumampahing paprangan. Gya mateg mantram sakti.
Eling-eling Wisanggeni mono titah kang kinacek ing sesamane, mula gampang
katrima kang dadi panyuwune. Eloking kahanan, prajurit saka Kuru Kancana cacah
ewon kang ndherekake Prabu Duryudana nggecak perang Ngamarta sakala malih dadi
roning waringin.
Kagyat
Sang Duryudana, Dursasana, Tirtanata, Kartamarma apadene Patih Sangkuni. Legeg
nyipati kahanan. Gya sinawat ing angin sindhung riwut dening Raden Bratasena
temah kabur kontal kongsi tumekan dhatulaya praja Kuru Kancana. Ngreti Prabu
Kurupati kendhang, Wisanggeni banjur mrayogakake para kadang nglurug menyang
Kuru Kancana ngluwari para pepundhen.
Prabu
Duryudana sapendherek kang tiba gumebrug aneng dhatulaya tuhu gawe kagyate
Prabu Darma Lelana sakadang. Prabu Duryudana ngendika sarwi nandukaken deduka
merga rumangsa kena ing apus karma.
“Paduka
sampun mirsani piyambak, bilih wekdal samenika Pandhawa taksih wonten ing
pakunjaran. Mokal menawi wekdal samenika sampun wonten Ngamarta,” ngedikane
Prabu Darma Lelana sareh.
“Nanging
nyatanipun sareng dumugi Ngamarta kula dipun papagaken dening Werkudara.
Pramila kula suwun Prabu Darma Lelana sakadang kemawon ingkang ngrampungi
prekawis menika. Mangke sasampunipun sembada mbedhah Ngamarta merjaya
pranakanipun, bumi Ngamarta didum sasigar semangka kemawon. Kula sepalih, dene
Paduka ugi sepalih.”
“Yayi
Guna Lelana, jeneng sira Yayi dak dhawuhi niliki kang sabanjure nyowanake Pandhawa sing wektu dinane iki
isih ana pakunjaran. Yen wus kasowanake ayo padha ditigas janggane ana
alun-alun Kuru Kancana, murih enggal ilang kliliping ingkang sinuwun
Duryudana.”
Kang
kadhawuhan datan suwaleng kayun, gya nyuwun pamit mring pakunjaran nganthi
Pandhawa banjur kairit mring dhatulaya. Kedhep tesmak pandulune Prabu
Duryudana nalika uninga para Pandhawa kang kasowanake isih kanthi kahanan
dibanda astane.
“Waaa
kahanan kok kaya mangkene, angel anggonku mikir. Sinuwun Darma Lelana, prekawis
menika kula pasrahaken sawetahe dhateng Paduka. Kula pun mboten badhe
tumut-tumut malih. Ingkang baken tumrap kula sakadang, Pandhawa dalah
anak-anake kudu modar!”
“Menika
dhawah gampil Sinuwun. Paduka mboten sisah rumagang ing karya. Pejahipun
Pandhawa sakukuban kapasrahaken kewala dhateng kula sakadang,” dhawuhe Prabu
Darma Lelana agawe lejar penggalih Prabu Kurupati.
Nanging
kedadak Raden Puja Lelana munggah ing sitinggil asung palapuran menawa Pandhawa
Lima ngamuk punggung ing Kuru Kancana sarwi nyumbari Prabu Darma Lelana
sakadang.
“Lhadalah,
pripun yen ngaten niki? Estu ta ingkang dados ngendikanipun anak prabu
Kurupati?” sumelane Patih Sengkuni. “Pandhawa ngamuk punggung ing alun-alun,
lha lajeng sing dibanda niki sinten?”
“Paman
Patih mboten sisah tumut-tumut, pun kersane dirampungi piyambak kaliyan Prabu
Darma Lelana sakadang. Ingkang baken icaling klilip kula nenggih Pandhawa
sakpranakane,” sumelane Prabu Duryudana.
“Para
kadang kabeh, ayo bebarengan padha dipapagake kang lagi sesumbar ana alun-alun.
Aja lali pandhawa kang wus dadi bandan iki digawa menyang palagan pisan!”
dhawuhe Prabu Dharma Lelana kanthi trewaca. Kang ana dhatulaya Kuru Kancana
sigra metu njaba mapagake tekane mungsuh. Sedaya datan ana kang katinggalan.
Tekan
ngalun-alun kawistara Pandhawa lima lagya mbegagah nyranti tekane Prabu Dharma
Lelana sakadang.
“Para
kadang kabeh,” Raden Wisanggeni bisik-bisik. “Eling-elingen kang dadi
piwelingku, mangko kalamunta Pandhawa sing dikongkon maju mapagake awake
dhewe, aja padha diladeni…”
“Lho,
Wisanggeni ki piye? Yen ora oleh diladeni rak padha karo nyorohake patine para
kadang,” panyelane Antareja.
“Mengko
dhisik ta. Durung rampung anggonku kandha. Bakune aja diladeni, mengko yen
nganti para kadang tumekeng lalis, Wisanggeni kang bakal nanggung sakabehe.
Cukup sembahen kaping telu sinambi ngeningake netra batin nyenyuwun mring Hyang
Manon kanggo miyak warana sapa sejatine kang kok adhepi. Wis, ngono kakang kang
dadi piwelingku. Aku tak ngawat-awati saka kadohan wae kakang,” Raden
Wisanggeni banjur nggeblas lunga saka papan kono.
Tan
pantara lama Prabu Darma Lelana sakadang wus prapta ing papan kono nganthi
Pandhawa miwah Prabu Duryudana, Dursasana, Tirtanata uga Patih Sengkuni. Pirsa
ing ngalun-alun uga ana Pandhawa cacah lima rumangsa gumun sang Duryudana.
“Sarehne
sing mbarang amuk iku tetirone Pandhawa, mula kareben Pandhawa iki wae sing
ngadhepi. Yayi Guna Lelana, enggal luwarana bandane Pandhawa, banjur
dhawuhana maju pabaratan ngadhepi tetirone kae,” dhawuhe Prabu Darma Lelana
marang keng rayi. “Pun Kakang bakal bali hange-dhaton, mangko samangsa-mangsa
ana bebaya kang banget mutawatiri pun kakang aturana pirsa ya Yayi.”
Kang
dhinawuhan sigra ngluwari bandane Pandhawa. Sabanjure Pandhawa kadhawuhan
maju ing pupuh ngadhepi tetirone. Para putra Pandhawa kang lagi namur laku
maksih eling marang pitungkase Wisanggeni, mula majune Pandhawa babar pisan
ora digape. Sawise caket sigra kasembah kaping telu, sinartan donga panyuwun
mring Hyang Manon murih lebdeng karya.
Kaelokaning
jagad, Pandhawa kang nembe diluwari saka bebandane iku ilang wewujudane malih
dadi gegaman kadewatan. Prabu Punta babar dadi Jamus Kalima Sada, Raden
Wrekudara dadi Gada Rujak Pala, Dyan Janaka babar dadi Saratama, semono uga
satriya kembar kemanikan dadiya sanjatanira sowang-sowang.
Prabu
Duryudana nggragap mulat kaelokaning lelakon, sigra nggemprang mring kedhaton
ngupadi Prabu Darma Lelana sakadang. Caos palapuran kedadeyan ing alun-alun.
Ing
alun-alun, Raden Wisanggeni banjur mrepegi kadang-kadange maneh.
“
Para kadang, sanjata iku padha pundhinen. Kanggonen sangu ngadhepi Prabu Darma
Lelana sakadang. Wis enggal majua maneh!”
Pandhawa
tiron kang wus mandhe gegaman banjur nyumbari Prabu Darma Lelana sakadang.
Panas talingane midhanget swara panantang, wusanane Prabu Dharma Lelana
sakadang kabiyantu Prabu Duryudana maju ing palagan. Saka papane sesingid,
Wisanggeni bali mateg mantram sakti.
Dumadakan
ana mega mangampak-ampak nglurupi praja Kuru Kancana. Ilanging mega bebarengan
kalawan musnane praja Kuru Kancana kang pancen dumadi mung karana cipta. Kraton
saisine bali kadya sakawit dadi ara-ara Kurusetra kang jembar hangilak-ilak.
Tetandhingan
antarane Pandhawa tiron mungsuh Darma Lelana sakadang lumaku imbang. Yen
ditimbang padha abote. Durung ana tandha-tandha sapa sing bakal unggul lan sapa
sing kasoran. Nanging suwe-suwe Prabu Darma Lelana sakadang keseser yudane.
Mulat mungsuhe karoban lawan, ponang sanjata kang cinekel Pandhawa tiron arsa
katamakake mring anggane Prabu Darma Lelana sakadang. Ing kahanan kang
mutawatiri mau Wisanggeni malumpat saka papane singidan niyat misah marang
para kang lagi bandayuda. Mlumpate Wisanggeni bebarengan kalawan praptane
jawata Suduk Pangudal-Udal, Resi Kaneka Putra kang nunggal niyat kalawan
Wisanggeni nedya misah kang lagi rog bandawalapati.
“Bregenjong-bregenjong
pak-pak pong waru dhoyong ditegor uwong. Waaaa…. padha kurang gaweyan iki.
Bapak kok gelut mungsuh anak, ora lucu. Hayo bubar-bubaaar. Kuwi sing padha
memba-memba gage lukar busana,” Dhawuhe Resi Narada karo gumujeng.
“Weh
kedhisikan Bathara Narada, mangka sakjane sutradharane aku he he he. Ya wis ora dadi ngapa. Para kadang, cukupna
semene anggonmu namur laku. Sajake wis kewiyak mungguh warananing lakon.”
Para
Pandawa kang nyekel senjata mau banjur badhar sejatining wujud dadi para putra
Pandhawa.
“Darma
Lelana sakadang barang kuwi gage padha rucata! Apa dikira jeneng ulun ora pirsa
sapa sejatine Darma Lelana sakadang kuwi?” ngendikane Bathara Narada.
“Iya
Mbah, tuturana para pepundhen Pandhawa kuwi. Padha murca reka-reka dadi Prabu
Darma Lelana sakadang mung gawe bingunging para garwa putra,” sumelane Raden
Wisanggeni.
Sanalika
badhar sejatining wujud Prabu Darma Lelana sakadang dadi Pandhawa lima. Prabu
Duryudana sapendherek kang rumangsa kewirangan banjur nggeblas ninggalke Tegal
Kuru tanpa pamit.
“Sarawuh
Paduka Pukulun Bathara Narada, sembah pangabekti kula konjuk,” ature Prabu
Punta makili para kadang lan putra.
“Hiya
Kaki Prabu Punta wus ulun tampa. Balik pudyastawaning Ulun muga rumenthah
mring Kaki Prabu sakadang lan para putra. Iki mau lagi ngapa, lha kok bisa pak
karo anak padha gelut?”
“Nuwun
sewu Pukulun, lekas kula sakadang namung badhe murungaken Baratayuda. Menawi
Ngamarta kula pasrahaken dhateng kaka prabu Duryudana lan kula sakadang cekap
wonten Kuru Kancana, tartemtu perang ageng jangkaning jagad badhe wurung.”
“Sapa
sing kandha? Bharatayuda tetep bakal dumadi, awit iku uga winastan perang suci.
Perange watak sura mungsuh asura. Sanajan disrananana kaya ngapa tetep bakal
kelakon. Mung pitungkas Ulun, Pandhawa lima iku endhog sapetarangan
ngibarate, mukti siji mukti kabeh, mati siji liyane hangemasi. Mula raketing
kekadangan kudu den jaga. Aja padha kemba nindakake saliring kadarman kang
anjog marang katentremane kawula dasih sawegung. Iki kang dadi pitungkas Ulun,
raharja kang samya pinanggya, Ulun kondur kahyangan ngger,” Bathara Naradha gya cumalorot ing akasa
kondur mring Suduk Pangudal-Udal.
Para
Pandhawa uga banjur kondur mring Ngamarta kadherekake para putra. Prapteng
Ngamarta Raden Wrekudara gya njoget tayungan minangka tandha syukur konjuk
mring Gusti Kang Mahalinangkung.
4. Sumantri Ngenger
Ing
pertapan Jatisrana, ana pandhita aran Begawan Suwandhagni. Sang Begawan nduwe
anak loro lanang kabeh aran Bambang Sumantri lan Raden Sukasrana. Bambang
Sumantri wujude satriya bagus, dene Raden Sukasrana wujude buta bajang utawa
buta cebol sing nggilani. Sanajan rupane nggilani nanging Bambang Sumantri
tresna banget marang adhine. Samono uga Raden Sukasrana.
Nalika
Sumantri wis diwasa, Begawan Suwandhagni ngendika supaya Sumantri ngenger utawa
suwita menyang Negara Maespati. Sumantri sendika dhawuh. Lakune didherekake
punakawan papat Semar, Gareng, Petruk lan Bagong. Begawan Suwandhagni nitipake
sanjata Cakra darbeke Prabu Harjuna Sasrabahu supaya dibalekake.
Lakune
Bambang Sumantri kandheg amarga Raden Sukasrana kepengin melu. Bambang Sumantri
banjur ngarih-arih adhine nganti turu. Sawise adhine turu, Bambang Sumantri
budhal nilapake adhine menyang Negara Maespati.
Ing
Negara Maespati Sang Prabu Harjuna Sasrabahu lagi ngrembug bab arepe mupu
sayembarane Dewi Citrawati ing Negara Magada. Dewi Citrawati nganakake
sayembara, sapa sing bisa menehi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus
bakal dadi bojone. Nalika lagi padha rembugan katungka sowane Bambang Sumantri.
Bambang Sumantri matur arep suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Prabu
Harjuna Sasrabahu gelem nampa suwitane Sumantri lamun dheweke bisa mupu
sayembarane Dewi Citrawati.. Sumantri nyaguhi banjur budhal menyang Negara Magada.
Ing
Negara Magada, wis akeh para raja lan satriya sing ngleboni sayembara.
Padha-padha gedhe kekarepane, padha-padha ora gelem ngalahe wasana dadi perang
rame. Pungkasane para raja lan satriya kalah kabeh karo Sumantri jalaran
dheweke migunakake sanjata Cakra. Para raja telukan padha pasrah putri boyongan
nganti cacah wolungatus. Sumantri klakon mboyong Dewi Citrawati kanthi
srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus.
Rumangsa
bisa ngalahake ratu sewu negara, Sumantri dadi gumedhe, umuk, kemaki. Ing batin
dheweke rumangsa menangan mula banjur thukul niyate arep nelukake Prabu Harjuna
Sasrabahu. “Ratu sewu negara bae padha keyok kabeh karo aku, genea aku ndadak
suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu? Kena ngapa ora tak telukake pisan dadi
andhahanku?” ngono batine Sumantri kandha. Sumantri banjur nulis surat
panantang marang Prabu Harjuna Sasrabahu lan dipasrahake marang patihe Prabu
Harjuna Sasrabahu sing ndherekake lakune saka praja Maespati.
Prabu
Harjuna Sasrabahu mung mesem nampa panantang saka Sumantri. Dheweke enggal
methukake lakune Sumantri. Sumantri lan Prabu Harjuna Sasrabahu perang rame.
Padha sektine, padha terngginase. Perange nganti pirang-pirang dina. Sumantri
kekeselen banjur kepengin ngrampungi perange karo Prabu Harjuna Sasrabahu.
Dheweke
enggal ngetokake sanjata Cakra arep ditamakake marang Prabu Harjuna Sasrabahu.
Sanjata Cakra kuwi sejatine duweke Prabu Harjuna Sasrabahu. Nalika lair Prabu
Harjuna Sasrabahu wis nggawa sanjata Cakra, amarga dheweke sejatine titisane
Bathara Wisnu. Nalika smana sanjata Cakra disilih pamane, Begawan Suwandhagni.
Weruh
sanjata Cakra ing tangane Sumantri, sakala Prabu Harjuna Sasrabahu nesu. Prabu
Harjuna Sasrabahu triwikrama utawa malih dadi buta gedhene sagunung. Sanjata
Cakra disaut banjur diuntal. Buta ngamuk gereng-gereng arep ngremuk Sumantri
sing kemaki. “Sumantri, kowe satriya picek, watekmu ala, melik barange liyan.
Satriya wingi sore kemaki wani nantang Ratu Gustine. Tak remet pisan remuk kowe
Sumantri!” Weruh Bathara Wisnu nesu, Sumantri ndheprok, lemes ora duwe daya.
Nalika Sumantri disaut Brahala, Bathara Narada tumurun ngarcapada nyapih
satriya loro. Buta lilih badhar dadi Prabu Harjuna Sasrabahu.
Sumantri
banjur ditundhung lunga. Pasuwitane bisa ditampa maneh menawa dheweke bisa
muter utawa mindhah Taman Siwedari menyang Negara Maespati. Taman Sriwedari
kuwi taman ing kahyangan Nguntara Segara, kahyangane Bathara Wisnu. Sumantri
sing wis ilang kasektene amarga koncatan sanjata Cakra banjur klunuh-klunuh
lunga saparan-paran, karepe arep wadul bapake, Begawan Suwandhagni.
Lakune
Sumantri kepethuk Raden Sukasrana sing nyusul lungane. Sumantri nyritakake
kabeh lelakone marang Sukasrana. Sukasrana mesem krungu critane Sumantri.
“Nek
mung utel aman we, ampang akang,” kandhane Sukasrana karo ngguyu ngakak.
“Tenan,
Yayi? Kowe bisa muter Taman Sriwedari?” kandhane Sumantri.
“Isoh
ae, Akang. Uwi ampang!”
“Adhiku,
Dhi Sukasrana. Tulungana aku ya, Dhi!” kandhane Sumantri memelas.
“Aku
isoh utel aman Iwedali ning ana alate, Akang.”
“Apa
syarate, Dhi?”
“Aku
engen elu owe, Akang. Aku elu uwita Abu Aluna Asa.”
“Kowe
kepengin melu aku suwita Prabu Harjunasasra?”
“Iya,
Akang.”
“Iya,
Dhi. Angger si Adhi bisa muter Taman Sriwedari mesthi tak ajak suwita menyang
Maespati.”
“Enan,
Kang? Owe anji Kang? Owe ola apusi?”
“Iya
Dhi, pun kakang janji ora bakal ngapusi!”
“Yoh,
Akang. Entenana edhela ya?”
Sukasrana
banjur muja semedi. Sanajan rupane ala nanging gedhe prihatine. Sedhela wae
taman Sriwedari wis pindhah menyang alun-alun keraton Maespati, gawe gegere
wong sanagara. Sawise klakon muter Taman Sriwedari, Sumantri ditampa suwita ing
Negara Maespati dadi patih, aran Patih Suwanda.
Sukasrana
diajak Sumantri menyang Negara Maespati nanging dipenging ngetok, amarga
Sumantri isin duwe adhi wujud buta cebol sing rupane nggilani. Sukasrana
dikongkon manggon lan ndhelik ing sajroning taman.
Nalika
Dewi Citrawati ninjo kahanane lan kaendahane Taman Sriwedari, dheweke
njerit-jerit kamigilan weruh ana buta bajang ing jero taman. Dewi Citrawati
banjur lapuran marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sang Prabu dhawuh marang
Sumantri supaya nyingkirake buta bajang. Sumantri sing wis nggraita menawa buta
sing dikarepake kuwi adhine, Sukasrana, banjur budhal mlebu taman.
Tekan
ing jero taman, Sumantri nesu-nesu ngunek-ngunekake adhine sing medeni Dewi
Citrawati. Sukasrana dikongkon bali menyang pertapan. Sukasrana ora gelem
amarga wis dijanjeni dening Sumantri arep diajak suwita ing Negara Maespati.
Sumantri gregeten.
Sukasrana
diagar-agari panah dikongkon bali. Sukasrana tetep ora gelem bali malah nyedhak
nagih janjine Sumantri. Nganti suwe anggone eyel-eyelan, pungkasane panah
mrucut saka tangane Sumantri lan nancep ing dhadhane Sukasrana. Sukasrana mati.
Kuwandane ilang musna, ninggal sepata.
“Kakang
Sumantri! Tega temen kowe karo aku, Kakang. Kowe mblenjani janji, Kakang. Aku
ora trima. Utang pati nyaur pati. Eling-elingen mbusuk yen kowe perang tandhing
karo ratu buta saka Ngalengka, ing kono tumekane piwalesku, Kakang. Wis kakang,
tak enteni ing lawange surga.
Sumantri
gela, Sumantri sedhih. Nanging kabeh mau barang wis kebacut. Katresnane marang
adhine ilang amarga saka drajat lan pangkat. Wateke ala seneng nyidrani janji.
Janji bekti marang ratu gustine, diblenjani. Janji nresnani adhine, diblenjani.
Janji ngajak adhine, diblenjani. Kabeh mau mung amarga melik drajat pangkat lan
kamukten. Besuk patine sumantri dikemah-kemah Prabu Rahwana ratu buta saka
Ngalengkadiraja.
5. Pandawa Dadu
SASAMPUNIPUN
pendhawa saged medal saking bale Sigala-gala, wusana saget medal mbangun praja
wonten ing tlatah Endraprastha utawi Amarta. Sedaya wiwit ikhtiyar nyusun
kekiyayatan kanthi tumindak ingkang sae lan jujur.
Kosok
wangsulipun para tokoh Kurawa ningali para satriya pandawa sami gumugah tuwuh
sedaya bala kurawa sansaya sanget anggenipun dendam. Kurawa Ngastina
nglajengaken niat jahatipun, ngangge siasat licik lan jahat. Prajurit kurawa
sansaya sombong, jalaran rumaos nggadhahi kekiyatan ageng. Ningali pandhawa
namung nggadhai kekiyatan tokoh/cacahipun 5 (lima).
Kurawa
Ngastina wiwit ngacakaken siyasat licik: ndhatengaken pandawa dipuntantang main
dhadhu.
Kanthi
tumindak licik lan licin, Arya sangkuni saget ngawonaken pandhawa. Padhawa
dipunpeksa supados masrahaken negari, kraton, para pribadhi saha semahanipun
minangka totohanipun(sebagai taruhan).
Pandhawa
kawon, kedah nindhakaken Ukuman nyingkir dhateng wana, 13 taun laminipun.
Sasampunipun
ndungkap, ukaman wekdal 13 taun, pendhawa kedah nyamar ngantosboten saged
dipunngerosi wonten pundi panggenanipun.
Pranyata
ndungkap wekdal ukuman 13 taun, pendhawa nyamar wonten negari wiratha, sami
ngawula (menjadi hamba) dhateng prabu Matswapati/ Gurgandana. Ing pungkasaning
taun 13, kawontenanipun Pandhawa boten sagetd dipun mangertosi dening kurawa
ngastina klebet mata-matanipun.
Cathetan
ingkang ndamel nggrantesing manah, ing salebetipun main dadu, Dewi drupadi
dipun ruda paripeksa(penghinaan) ingkang sakalangkung jahat saking arya
Dursasana. Ngantos rikmanipun Dewi Drupadi ngore(terurai).
Dewi
drupadi sumpah ora bakal nyanggul rikmanipun sak derenge kramas kalian getihe
Arya Dursasana.
6. Arjuna (Janaka)
ING
jagad ora ana tandhingane bab kebagusane, amarga Janaka minangka simbol amal
becik. Amal becik ora bisa pisah klawan swarga (Jannah). Janaka saka tembung
jannahuka, tegese swargamu. Mula sapa sing kepengin mlebu swarga, kudu tumindak
becik lan nindakake tuntunaning agama kanthi temen.
Arjuna
satriya digdaya sekti mandraguna, polatan luruh jatmika, prigel ing samubarang,
seneng tetulung marang sapa bae, mula ditresnani dening sapa bae. Ora mokal yen
garwane pirang–pirang. Bojo akeh iki tegese Janaka ditresnani dening sapa bae.
Yen priya ngondhangake kasudibyane, yen wanita ngondhangake sigiting citra.
Arjuna
kejaba sugih bojo, uga sugih kawruh (ilmu), sugih gaman lan mantran, sugih
guru. Meguru marang Begawan Padmanaba antuk aji telung warna, yaiku :
a.
Aji Sepiangin, dayane aji yen kawateg, kebating lakune
Arjuna tan prabeda kaya kebating angin. Lakune bisa ngungkuli lakuning barat,
b.
Aji Malayabumi,
Arjuna bisa ilang sapalungguhan,
c.
Aji Sempaliputri, Arjuna bisa manijing ajur ajer.
Pusakane
pirang–pirang. Kang asring digunakake : Keris Pulanggeni, Kalanadhah, Panah
Merdaging, Rodha Dhadhali, Haryas Sangkala, Sarutama, Pasopati.
7. Anoman Obong
DEWI
Shinta wis kelakon didhusta dening Prabu Rahwana/Dasamuka menyang kraton
Alengkadiraja. Dewi Shinta dipapanake ing taman Kaputren. Ing taman, Dewi
Shinta ora doyan mangan lan ora donyan ngombe.
Awake
kuru aking, rambute dawa nggimbal ora digelung amarga wis suwe ora adus. Kabeh
mau ditindakake supaya Rahwana wegah nyedhaki dheweke. Kanggo njaga keslametane,
menyang ngendi wae Dewi Shinta tansah nggawa cudrik/keris cilik.
Samangsa-mangsa Prabu Rahwana teka arep ngrudapeksa, dheweke banjur ngancam
arep nganyut tuwuh utawa bunuh diri.
Ing
taman amung Dewi Trijatha sing bisa ngarih-arih lan bujuk Dewi Shinta supaya
gelem mangan. Dewi Trijatha kui anake Gunawan Wibisana adhine Prabu Dasamuka
dadi isih ponakane Prabu Dasamuka.
Dewi
Trijatha kui rupane ayu lan polah tingkahe ora kasar kaya buta Alengka. Polah
tingkahe lan solah bawane ora beda karo putri keraton liyane. Upama ora ana
Trijatha, Dewi Shinta mesthi wis mati suduk sarira, Trijatha kasil ngarih-arih
Dewi Shinta supaya ora lampus dhiri.
Ora
kacarita nelangsane Dewi Shinta ing tangane mungsuh. Dene Sri Ramawijaya kasil
dadi ratu angratoni bangsane kethek saka kraton Guwa Kiskenda andhahane
Sugriwa. Sawijining dina Sri Ramawijaya kirim utusan kethek putih aran Anoman.
Anoman dinuta Sri Ramawijaya supaya nggolek sisik melik ing ngendi lan kepriye
kahanane Dewi Shinta.
Tekan
keraton Alengka, Anoman njujug taman keputren. Ing kono dheweke kelakon nemoni
Dewi Shinta lan Trijatha. Anoman banjur ngaturake ali-aline Sri Rama marang
Dewi Shinta. Sawise mangerteni kaanane Dewi Shinta lan entu sisik melik bab
kaanane kraton lan prajurit Alengkadiraja, Anoman banjur pamit bali. Emane
nalika arep bali, Anoman konangan lan kecekel prajurit Alengkadiraja. Anoman
dirangket disowanake Prabu Rahwana. Dening Prabu Dasamuka Anoman diukum obong.
Anoman diukum obong ing laun-alun Alengka.
Nanging
Anoman kuwi kethek sekti mandraguna, ora tedhas diobong. Nalika diobong Anoman
mberot banjur pencolotan sandhuwure wewangunan kraton lan omah. Wewangunan lan
wit-witan sing diencoke Anoman kabeh kobong.
Kraton
Alengkadiraja sing maune apik lan endah saiki dadi segara geni sing
mbulat-mbulat amarga pokale Anoman. Prabu Dasamuka nesu lan mrentahake prajurit
Alengka supaya nyekel Anoman. Nanging Anoman wis kasil lolos lan bali atur
palapuran marang Sri Ramawijaya.
Swasana
lan kaanane kraton Alengkadiraja nalika diobong dening Anoman kaya sing
diceritakake ing lagu campursari Anoman obong.
8. Leluhur Pandawa lan Kurawa
ANA
sawatara versi crita bab sapa leluhure Pandawa lan Kurawa. Ana sing ngandharake
yen iku Bharata, putrane Prabu Duswanta lan Dewi Sakhuntala. Mula, Pandawa lan
Kurawa uga sinebut darah Bharata.
Crita
liya nyebutake yen kang nurunake iku Bambang Bremani, putrane Bathara Brama
kang dhaup karo Dewi Srihunon, putrane Bathara Wisnu. Bremani banjur peputra
Bambang Parikenan lan Parikenan peputra Manumayasa. Manumayasa iku satriya
linuwih, kinasihan ing Bathara Guru.
Nalika
semana ngarcapada, nadyan wis akeh manungsane, kahanane durung tumata. Mula
Bathara Guru ngersakake mranata kahananing para titah iku. Banjur miji para
dewa. Sang Hyang Kanekaputra matur yen ngarcapada kudu ana kang mimpin. Nanging
sapa?.
Miturut
Bathara Kanekaputra, ora ana liya maneh kejaba ya mung Manumayasa iku. Bathara
Guru sarujuk, nanging isih sumelang. Yen mung Manumayasa dhewe kang ditugasi,
apa bakal bisa ngleksanakake jejibahane kanthi becik?. Sawise rembugan sawatara
suwene, Bathara Guru lan Kanekaputra sarujuk ngutus Sang Hyang Ismaya melu
tumurun marang ngarcapada ngancani Manumayasa.
Yen
ana pewayangan, Bathara Ismaya kuwi jenenge sing luwih populer Semar. Maune uga
salah sawijining dewa kang dedunung ing kahyangan. Wiwit dina kuwi Ismaya
kadhawuhan tumurun ing ngarcapada kanthi tugas ngemong Manumayasa nganti
saanak-turune besuk, amarga anak-turune Manumayasa iku wis dipesthekake dening
jawata bakal dadi pemimpine para manungsa, pemimpin kang kudu njejegake
kautaman.
9. Sumantri Ngenger
SUPAYA
anak-turune Manumayasa tansah bisa lumaku ing garis kautaman, Ismaya kudu
tlaten ngemong. Kudu tansah ngelikake yen ana kang arep nalisir saka bebener.
Sabanjure Semar mapan ing Karangdhempel (uga ana kang ngarani Klampis Ireng).
Dene
Manumayasa banjur yasa padhepokan ing Wukir Retawu. Semar kerep sowan menyang
Retawu, prasasat meh saben dina. Sawise sawatara taun Manumayasa lan Ismaya
manggon ana ngarcapada, Bathara Guru lan Bathara Narada bali ngrembug bab
Manumayasa lan Ismaya. Pamanggihe Bathara Guru, Manumayasa kudu duwe sisihan
supaya duwe keturunan kang besuk dadi pemimpine bangsa manungsa. Mula, wanita
kang dadi sisihane Manumayasa iku aja mung sembarang wanita, ning kudu wanita
sing duwe pribadi luhur, supaya bisa nurunake anak-anak kang uga becik
pakartine.
Bathara
Guru lan Narada akhire sarujuk nurunake widadari kang duwe sipat ora mung darbe
rupa sulistya, ning uga pribadi luhur lan pantes dadi sisihane Manumayasa lan
Ismaya. Widadari kang diturunake yakuwi Dewi Kaniraras lan Dewi Kanastri.
Nalika
tumurun ing ngarcapada, kekarone memba rupa dadi macan. Nuju sawijining dina,
Manumayasa didherekake Semar, mbebedhag sato ana ing alas. Dumadakan kepethuk
macan loro kang lagi nggereng-nggereng sajak arep mangsa Manumayasa lan Semar.
Manumayasa
nuli ndudut jemparing loro pisan. Jemparing linepasake, ngenani macan sakloron,
sanalika badhar dadi widadari. Dewi Kaniraras lan Dewi Kanastri banjur nyembah
marang Manumayasa, lan matur yen kekarone kadhawuhan dening jawata tumurun ing
ngarcapada.
Gancaring
carita, Dewi Kaniraras nuli kapundhut garwa dening Manumayasa. Dewi Kanastri
dadi bojone Semar. Manumayasa apeputra loro, yakuwi Sekutrem lan Sriyati.
Sekutrem nurunake para ratu Astina, kalebu Pandawa lan Kurawa. Sriyati nurunake
para raja Mandaraka.
Dene
Semar, tetep dadi abdi kang setya. Semar duwe anak telu: Gareng, Petruk, lan
Bagong kang uga banjur melu dadi abdine para anak-turune Manumayasa. Nanging
uga ana kang kandha, yen sejatine Gareng, Petruk, lan Bagong kuwi namung anak
angkat.
10. Sintha Kandhusta
Pegat,
apisah, Rama lan Shinta, kidang kencana tanggap ing sasmita, hangendering
cancut mlajeng lumebeng wana, saya hanengah, saya tebih, denira apepisahan
kalawan garwa mayangsari.
Ngancik
telenging wana, peteng ndhedhet lelimengan, ical lacaking kidang, sapandurat
kumlebet katingal kidang kencana haleledhang, Rama sigra hangembat gendhewa,
menthang langkap, wastra lumepas, hangener dening kidang, tumancep warayang
mring hangganing kidang sangsam kencana, gumlundhung pejah kasulayah, eloking
kahanan, sareng gumalundhunging kidang kapiyarsa swara dumeling, Marica
hangemba-emba suwaranipun Rama, jelih-jelih asesambat mring arinta Laksmana.
Sinta
lan Laksmana ingkang hanganti dhatenging ingkang raka Rama dinandak hamiyarsa
suwara nyaring asesambat tiwasing dhiri. Kusumaning ayu Sinta sajroning
wardaya, hanyipta lamun swara ingkang kapiyarsa punika, tuhu swaranipun raka
Rama, mila tarataban manahira, sigra dhawuh mring ari Laksmana, supaya enggal
lumawat mring Rama, aweh pitulungan, Laksmana ingkang wicaksana tansah sung
pemut, bilih swara punika sanes suwarnipun Rama.
Saiki,
Rama sadar menawa dheweke wis ketipu. Dheweke gage-gage bali ing panggon Sinta
ngenteni. Ing dalan dheweke papasan karo Laksmana, banjur dheweke bali
bebarengan. Endah kagete Rama lan Laksmana
menawa Sinta wis kasil dicolong Prabu Dasamuka.
Manuk
Jatayu mbudidaya ngalang-ngalangi malah tekaning pati kaperjaya dening gegamane
Rahwana, lan Sinta bisa digawa menyang Ngalengka. Sadurunge mati Jatayu isih
bisa ngabari Rama lan Laksmana tumrap kaanane Sinta. Amarga gugur njalanake
darmane, Rama lan Laksmana nyuwun marang Sang Kuasa supaya gugure Jatayu bisa sempurna. Awit saka panyuwune Rama lan Laksmana, Jatayu
bisa gugur secara moksa. Awake melu ilang lunga ing Suarga.
Ing
perjalanan menyang Ngalengka, Rama lan Laksmana ketemu karo Anoman kethek putih
putrane Bathara Guru. Anoman didhawuhi ngabdi karo Rama.
Nalika,
ing tengahing alas, padha mireng suara tangis. Sawise diceraki, swara iku saka
kethek ingkang kejepit ing silangan wit gedhe Rama banjur nulungi kethek iku
saka jepitan. Kethek iku ngaku menawa dheweke iku Raja ing Guwakiskendha, sing
jenenge Sugriwa.
Kakange
sing jenenge Subali mbrontak karo Guwakiskendha, banjur dheweke di siksa lan
dijepit ing silangan wit. Lajeng kanggo ngrebutke Guwakiskendha, Sugriwa padu karo Subali, Rama nglepaske
wastra pusaka Gumawijaya. Dening Resi Subali nduweni Aji Pancasona, dheweke
tetep kalah. Kanthi dibantu Rama, Sugriwa bisa dadi Raja maneh ing Guwakiskendha.
Kanggo
bales budi, Sugriwa ngerahke wadyabalane kanggo mbantu Rama ngrebut Sinta saka
Prabu Dasamuka. Anoman didhawuhi Rama supaya nggoleki Sinta menehake ali-aline
Rama lan mangerteni kekuatanne Kerajaan Ngalengka. Nalika arep bali Anoman
dicekel wadya bala Ngalengka. Anoman arep diobong nanging banjur mabur nggawa
geni kanggo ngobong kraton Ngalengka,
kajaba taman Argasoka, panggon Sinta didhelikake.
Akhire,
kedadean perang gedhe Pancawati mungsuh
karo Nglengka.
Wadya
balane Ngalengka wujud buta-buta lan
wadya balane Rama dibiyantu kethek-kethek balane Sugriwa, Senapati Nglengka akeh sing tiwas. Pancawati menang.
Sawise perang Rama lan Shinta bali
menyang Ayodya, Nanging Sinta susah ora enggal ketampa dening Rama, amarga
dianggep wis ora perawan maneh. Sinta reresik awak saka geni lan banjur
ditampa. Pratelane Rama, sesucen iku kudu ditindakake kanggo ngilangi pandakwa
ala tumrap garwane.
11. BIMA
Pandu
ora iso gawe anak amargo kutukan saking resi ing alas. Kunti (garwane Pandu)
ngomong ing bayu, (dewa angin). saka hubungan Kunti lan Bayu, lahiro
Bima.amargo anugerah soko Bayu, Bima dadi uwong kang paling
Pas
cilik kekuatanne bima ora iso ditandingi karo konco konco seumuranne. Kekuatane
iku dienggo nakali dulure, Kurawa. Duryodana salah siji Korawa pegel ning
sifate bima sing nakal. Deweke ende niat
pengen mateni Bima. Ing sawijining dina nalika kurawa lan pandhawa dolan bareng
ing kali Gangga. Duryodana maringi panganan lan ngombe ing bima, sing wes
dicampur racun. Bima ora curiga, deweke mangan panganan iku trus pingsan lan
awake ditaleni lan dikelekne ing kali gangga karo rakit. Pas rakite teko ing
tengah kali ula ula sing urip ing daerah iku matuk awake Bima. ajaibe, bisa ula
iku dadi penangkal racun sing dipangan
Bima. Nalika sadar langsung dibukake tali iku lan ula ulane dipateni. Pirang
pirang ula lapor marang rajane Antaboga (Naga Basuki). Ngerti kabar iku
Antaboga langsung nyambut Bima ngewehi ngombe sing semangkuke menehi kekuatan
10 gajah. Bima ngombe 7 mangkok. Lan tinggal ing istana Naga Basuki trus mulih.
Remajane,
Bima dan dulure dididik lan dilatih karo Drona. Bima melajari gada, kaya
Duryodana. Loro lorone dadi muride
Baladewa, yaiku Kresna.
Nalika
Bima, ibune lan dulure liburan ing Waranawata, wonge lan Yudistira sadar menawa
penginapane iku dienggo mateni Bima lan keluarga. Pesuruh Duryodana, yaiku Purocana uwis mbangun omah
iki saka bahan koyo lilin sing cepet kebakar. Bima pengen ngalih, tapi amarga
sarane Yudistira podho manggon ana kana a sawetara sasi
Ing
sawijining wengi, Dewi Kunthi ngadaaken pesta lan ono wadon sing cedek Purocana
teko. turut hadir di pesta itu bersama dengan kelima orang puteranya. Nalika
Purocana karo wadon iku keturon, Bima ngokon ibu lan dulure kabur trus Bima
mbakar omah lilin iku. Bima gendong ibune, Nakula lan Sadewa ing pahane,
Yudistira karo Arjuna ing tanganne.
Trus
teko ing kali Gangga neng kono dianter nyebrangi kali karo pasuka Widura
Ing
Hidimbawana, Bima kertemu karo raksasa wadon asmane Hidimbi, sing nyamar dadi
wadon biasa lan tresno marang Bima Hidimba (mbake Hidimbi) nesu amarga perkara
iku, sing dadi pertarungan antara Bima karo Hidimba. Bima menang trus nikah
karo Hidimbi lan gadah putra asmane Gatotkaca.
Sawise
ngelewati Hidimbawana, Pandawa lan ibune
teko ing Ekacakra. Ing kono numpang ing omahe brahmana. nalika Bima lan
ibune dewean, Pandawa lainne metu, brahmana ngomongi nak ono raksasa Bakasura
meneror Ekacakra.raksasa iku gelem mandek tapi penduduk kudu nyiapne panganan
sing enak lan siji menungsa. Kunti ngomong ia ndawuhi Bima sing mateni raksasa iku.
Bima
gowo segerobak panganan neng gua Bakasura. Ing kono wonge ngentekake
panganan iku raksasa dadi nesulan nyerang Bima, Bima pun Menang lan muleh. Lan
mutusne pindah ing Kampilya, ibukota Kerajaan Panchala, Bima gadah anak saka
Dropadi asmane Sutasoma, dengan lan karo Putri Balandhara adalah Sarwaga. Kabeh
gugur ing Perang di Kurukshetra.
ing
perang di Kurukshetra, Bima dadi panglima tentara Pandawa. berperang
nganngo gada. Dino terakhir Bharatayuddha,
Bima padu karo Duryodana Pertarungane imbang, akhire Kresna gingetaken Bima sing uwis sumpah
nugelake pupune. Sawise pupune, Duryodana diremukaken. Baladewa nesu pengen
mateni Bima tapi ditengahaken karo krisna.
jenis
ajiane Bima: Aji Bandungbandawasa, Aji Ketuglindhu, Aji Bayubraja danAji Blabak
Pangantol-antol. Lan senjata, antara lain: Kuku Pancanaka, Gada Rujakpala,
Alugara, Bargawa (kapak besar).
Werkudara / Bima
Werkudara
iku putrane Prabu Pandhu Dewanata Ian Dewi Kunthi sing angka kalih. Werkudara
iku titisane Bathara Bayu. Awit putra angka loro, mula Werkudara uga sinebut
putra panenggaking Pandhawa. Sesebutan liyane Bratasena, Bimasena, Haryasena,
Bayusiwi, Jagal Abilawa, Kusumadilaga, Jayalaga. Kastriyane ing Jodhipati utawa
Tunggul Pamenang.
Garwane
telu aran Dewi Nagagini, Dewi Arimbi, Ian Dewi Urangayu. Karo Dewi Nagagini,
‘peputra Raden Antareja. Karo Dewi Arimbi, peputra Raden Gathutkaca: Karo Dewi
Urangayu, peputra Raden Antasena.
Raden
Werkudara duwe pusaka aran Kuku Pancanaka, Gada Rujakpala, Ian Gada
Lambita¬muka. Aji-ajine Bandung Bandawasa, Ungkal bener, Blabag
Pengantol-antol, Bayu Bajra.
Kacarita
laire Bratasena. Nalika bayi lair awujud bungkus. Kabeh gegaman ora tumama.
Kang bisa mbedhah bungkus mung Gajah Sena. Bareng wis bedhah, bayi diidak-idak,
ditlale, digadhing malah saya gedhe. Gajah Sena ditamani kuku Pancanaka, mati
sanalika. Suksmane nyawiji karo Bratasena.
Bratasena
utawa Werkudara iku ora bisa basa marang sapa wae. Dadi yen micara tansah
ngoko. Sing dibasani mung Sanghyang Wenang lan Dewa Ruci. Sanajan mangkono
Werkudara duwe watak setya tuhu marang guru, bekti marang ibu, teguh ing janji,
bela bebener, mbrastha angkara, dhemen tetulung, tresna marang kadang, adil.
Watak setya marang guru, dituduhake nalika dheweke diutus dening gurune
Pendhita Durna goleh banyu Perwitasari ing tengah alas ing telenging segara.
Kang sajatine Werkudara dialap patine, dijlomprongake. Nanging amarga setya
bekti marang guru. Werkudara malah antuk nugraha, bisa ketemu marang guru
sejati (Dewa Ruci), kang mahanani Werkudara bisa pinter tanpa guru maneh.
Tandha
bektine marang ibune dibuktekake, kanthi merjaya Dursasana, getihe kanggo jamas
rikmane Kunthi lan sirahe kanggo keset dening Dewi Kunthi. Tresna marang
kadang, kabeh kadange tansah dibela lamun nuhoni bebener. Nanging yen luput,
sanadyanta anake dhewe bakal diajar, kaya nalika Gathutkaca maling Pregiwa.
Jebule Gathutkaca mung dipaeka sebab sing maling Gathutkaca palsu. Dhemen
tetulung upamane nulungi Ratu Wiratha (Prabu Matswapati).
Ing
perang Bratayuda Werkudara dadi agul-aguling Pandhawa. Werkudara kang bisa
mateni Dursasana, Sengkuni lan Duryudana. Sawise perang Bharatayuda, Parikesit
wis jumeneng nata, bebarengan marang sedulur Pandhawa wis jumeneng nata,
bebarengan marang sedulur Pandhawa liyane, ninggalake praja. Werkudara tiwas
sumusul Sadewa, Nakula, lan Harjuna. Werkudara tiwas angka papat amarga nalika
uripe seneng mangan, rada kasar, lan ora bisa basa.
Wosing
budi pekerti :
1.
Duwea watak satriyatama: luhur ing budi, seneng tetulung,
adil, wani ing bebener, mbrastha angkara murka!
2.
Bektia marang
wong tuwa, luwih-luwih marang ibu!
3.
Dektia marang guru!
4.
Tresna asih marang sedulur.
5.
Darbea jiwa satriya kang dadi bentenging negara!
Bima
(basa Sangskerta: भीम, Bhima) utawa
kang luwih kaloka kanthi jeneng Werkudara iku putrané Prabu Pandhu Déwanata
(ratu Ngastina) lan Dèwi Kunthi Talibrata kang nomer loro. Sedhuluré kabèh
cacahé ana lima kang banjur sinebut Pandhawa. Mula Bima iya banjur sinebut
satriya Panenggak Pandhawa. Miturut Kitab Mahabharata, Bima (Bhima) dilairaké
wujud bayi lumrah. Lair saka guwa garbané Dèwi Kunthi. Ramané bebisik Bathara
Bayu, déwaning angin.
Kacarita,
sawijining ésuk Dèwi Kunthi ngenggar-enggar penggalih karo nggendhong Bhima
sing isih bayi. Dumadakan ana macan saka suwaliking grumbul. Awit saking
kageté, Bima mrucut saka gendhongan, tiba ing sadhuwuré watu gilang sing
gedhéné sasirah gajah. Anèhé dudu sirahé Bima sing pecah, nanging malah watuné
sing ajur mumur. Bima gereng-gereng nangis nggolèki ibuné. Krungu tangisé Bhima
iki, macan sing mauné arep mbadhog (mangsa) bayi Bhima malah gila, satemah
mlayu sipat kuping. Miturut crita pedhalangan, Bima (Werkudara) dilairaké wujud
bungkus. Jaman isih cilik urip ing Astina, nanging sakwisé ditundhung déning
Korawa, Bima lan sedulur-seduluré dibuwang lang pungkasané bisa babat Alas
Mertani. Dhèwèké banjur urip ing kesatriyan Jodhipati/Unggulpawenang.
Anak-anaké
Bima iki asring dadi pralambang prejurit. Antareja bisa ambles bumi, kang njaga
dharatan. Gatotkaca bisa mabur, kang njaga awang-awang. Antasena bisa ambles
bumi lan urip ing banyu, kang njaga laut. Bima uga klebu dadi salah sijiné
warga Bayu kang cacahé ana wolu, yakuwi Bathara bayu dhéwé, Anoman, Liman
Situbandha, Garudha Mahambira, Sarpa Nagakuwara, Gunung Maenaka, lan Ditya
Jajawreka. Bima utawa Werkudara uga klebu dadi putrané Bathara Bayu, mula
banjur sinebut Bayuputra iya bayu Tanaya kang tegesé anak Bayu (déwaning
angin). Aji-ajiné aran aji bandhungbadawasa, Blabag Pangantol-antol lan Wungkal
bener. Gegamané kang kondhang yaiku Gada Rujakpolo lan kuku Pancanaka. Bima ora
gelem basa karo sapa waé, kejaba nalika ing lakon Bima Suci/Nawaruci. Ing lakon
iki Bima ketemu karo Déwa Ruci. Wujudé Déwa Ruci kaya déné Bima. Déwa iki metu
seka kupingé lan ngandhani Bima perkara filsafat urip. Ing pungkasan crita
wayang, Bima muksa bareng karo Pandhawa liyané nuju swargaloka.
12. Puntadewa / Yudistira
Prabu
Puntadewa iku ratu ing Amarta (Ngamarta), Dasanamane : Prabu Yudhistira,
Darmakusuma, Darmaputra, Darmawangsa, Darmaraja, Gunatalikrama, Sadha
Dwijakangka, Sang Ajathasatru.
Garwane
asma Dewi Drupadi, mbakyune dewi Wara Srikandhi, putrane Prabu Drupada saka
Negara Pancala. Saka Sang Prameswari Dewi Drupadi iki, Prabu Puntadewa peputra
kakung siji, kekasih Raden Pancawala.
Prabu
Puntadewa ratu watak pandhita. Watake sabar lan ikhlas, lila donya lila ing
pati. Apa bae barang darbeke, yen ana sing njaluk mesthi diparingake. Nadyan
segenge pisan yen ana sing njaluk, mesthi dililakake. Sajake urip ora tau
ngapusi (goroh) lan ora nate perang. Sanadyan dipeksa dening Prabu Kresna
supaya kersa goroh kanggo kemenangane Pandhawa, nalikane Pandhita Drona jumeneng
Mahasenapati ing perang Bharatayuda, Prabu Puntadewa tetep ora kersa. Prabu
Puntadewa tetep ngendika jujur, “ingkang pejah Hesthitama”. Mung olehe ngendika
“Hesthi” lirih, “Tama”ne banter. Satemah dadi jalaran Pandhita Drona bingung,
lan bisa dipateni dening Raden Trusthajumena.
Amarga
saking banget ngati –atine, ora kersa gawe seriking liyan, lan ora kersa goroh,
mula Prabu Puntadewa digambarake wong sing ludirane seta. Saking sucine uripe.
Pusakane
Prabu Puntadewa wujud kitab/buku, jenenge Layang Kalimasada Pustaka Jamus.
Prabu Salya klakon seda ing paprangan merga pusaka iki. Kejaba iku, pusaka
liyane wujud tumbak lan payung, jenenge tumbak Karawilang lan payung
Tunggulnaga.
Prabu
Puntadewa iku ajejalok Yudistira iya prabu Dwijakangka utawa sinebut uga Prabu
Gunatalikrama.
Prabu
Puntadewa kagungan pusaka arane jimat kalimasada. Prabu Puntadewa kena diarani
manungsa setengah dewa. Geneya Prabu Puntadewa diarani setengah dewa amarga
Prabu Puntadewa kagungan ciri-ciri kaya Dewa, kayata Getihe putih, Sipate
sabar, ora kagungan mungsuh, lan tansah tresna marang karukunan.
Prabu
Puntadewa iku garwane Dewi Drupadi, kagungan putra iku asmane Raden Pancawala.
Prabu Puntadewa iku putrane Prabu Pandhu Dewanata lan Dewi Kunthi Nakibrata.
Prabu
Puntadewa iku ratu ing Amarta kang sabar lan mboten seneng perang. Nalika
perang gedhe Bratayuda, Prabu Puntadewa dipekso mandeg Senopati tanding karo
Prabu Salya saka Mandukara. Prabu Salya gugur, Prabu Puntadewa kang unggul
Raden
puntadewa inggih menika peranganing pandhawa ingkang sepuh piyambak. Putra
Prabu Pandhu. Narendra ing ngastina. Piyambakan kawentar minangka putra ingkang
saleh, jujur, sabar, tata krami, lila sregep, saha mituhu. Seserepan ingkang
dipuntamekaken prekawis agami. Pramila ingkang dipunremeni prekawis kesaenan,
kajujuran, sarta lila legawa. Minangka putra pambarep Pandhawa tansah bekti
kaliyan tiyang sepuh sarta sanget asihipun dhumateng para rayi piyambakipun
tansah momong para rayi kanthi raos asih. Pramila Raden Puntadewa tansah
dipuntresnani kaliyan para sesepuh, dipunajeni kaliyan para rencang, saha
dipunbekteni dening para ingkang anem.
Awak-awakipun
kuning gumrining, dedeg lencir, saha ukuranipun tanggung. Pasuryanipun bagus
ules pethak mratandhani sucining manah.
Busana
saha rerenggan ingkang dipunagem wujud gelung keeling. Sumping waderan,
kalungmenggah, kelatbau nagamangsa, gelangkana ganda, ali-ali gunung sepikul,
kampuh bathik limar lapis, kroncong ngrangenan.
13. Crita Dewa Ruci
Wektu
semono,Ing dhalem padepokan Sokalima,Resi Drona kaeleng marang Brantasena kang
laire wungkusan, kang bisa maujudaken Brantasena kang duweni kekuatan ingkang
kuat lan gagah perkasa. Ing wektu semono sengkuni mangertos yen Brantasena
janjian ketemu marang Resi Drona. Ing dhalem pertemuan menika, Resi Drona
ngutus Werkudhara utawi Brantasena, yen dewekke kudu madosi “Kayu Gong Susuhing
Angin.” ing kawah Candradimuka.
Brantasena
tanpa risa – risi terus mangkat nyuwun pangestu dining Resi Drona. Ing dhalem
wektu semono uga Sengkuni wonten ing mriku, lan mangertos pembicaraan Resi
Drona marang Brantasena. Sak banjuring Brantasena Budhal, Sengkuni medhal lan
tangklet marang Resi Drona babagan apa kang di rembug Resi Drona marang
Brantasena. Resi Drona mangsuli marang sengkuni yen dewekke ngutus Brantasena
utawi Werkudara madosi “Kayu Gong Susuhing Angin.” lan Drona uga jrumusake
Brantasena.
Sengkuni
lan Drusasana kaparentah dening Resi Drona supayaning mata – matai Brantasena.
Ing dhalem wektu semono uga Brantasena ngocar – ngacerke alas. Sak Banjure
wonten buto kaleh kang ngalani Brantasena, akhire Buto kaleh lan Brantasena
perang, buto mau kalah. Banjur buto maleh rupa dados Bathara Indra lan Bathara
Bayu.
Bathara
kaleh mau atur panuhun marang Brantasena, banjur Brantasena tangklet marang
Bathara Indra lan Bathara Bayu,
“Apa kang dados maksud Bathara Indra lan Bathara Bayu?”
Bathara
mangsuli,
“Umpamanipun barang kang ala saged di kalahke marang
ati kang tulus iklas lan donga marang gusthi kang maha kuasa.”
Kangge
atur panuwun, Branthasena di hadiahi, cincin Sesutya Mustika Manik Candrama.
Dene fungsinipun Cincin mau yaiku, ngirangi dasar samudra kang jero lan ombo.
Banjur Brantasena tangklet meleh,
“Apa Kayu Gong Susuhing Angin?”
Bathara
Indra mangsuli,”yen tegese,pusat napas tentreming ati lan pikiran.”
Banjur
Brantasena nyuwun pamit marang Bathara Indra lan Bathara Bayu,lan arep tangklet
meleh marang Resi Drona(gurune).
Ing
padepokan Brantasena ngaturaken marang gurune, opo kabeh sing kedadean marang
awake, uga Brantasena tangklet meleh babagan ilmu kasampurnaan. Banjur Drona
mangsuli,
” isih ono syarat kang kaping kalih, yaiku TIRTA
PAWITRA(tirta kesucian) kang ono ing jero samudra minang kalbu.” Banjur
Brantasena pamit marang gurune.
Brantasena
miwiti nyuwun pangestu dining ibune,Dewi Kunthi. Ananging Dewi Kunthi
ngalang-alangi tekatipun Brantasena. Babagan tekat Brantasena kang kuat,
Brantasena tetep bacutke pangarepane, ananging akhire Dewi Kunthi, mewehi
restu, lan uga Para Pandhawa ngrestoni Branthasena.
Ing
tengah-tengahing perjalanan. Brantasena dak cegad Anoman, Tunggal Bayu, Kaka
Maenaka, Jajag Moreke lan Gajah Situ Bandha, Supayane Branthasena gugurke
paniatane. Brantasena tetep maju, perang mboten saged kahindarake, akhire
Branthasena kang menangke pratarungan.Banjur Anoman, Tunggal Bayu, Kaka
Maenaka, Jajag Moreke lan Gajah Situ Bandha, nyaranke Brantasena kudhu
ngati-ati ing dhalem perjalanan.
Brantasena
bacutke perjalanan, sak sampunipun Brantasena ing tepi samudra kang mboten
enten pinggire, ombake kang gedhe,lan kilat kang nyamber-nyamber. Brantasena
nyilem ing dasar samudra, kanggene tetemu Tirta Pawitra. Ing dasar samudra
Brantasena di cegad dening naga kang gedhene kaya wit pal. Tarung boten saged
kahindarke. Ananging Brantasena saged ngalahke naga mau.
Banjur
Dewa Ruci rawuh, lan memuji Brantasena kang saged ngalahke hawa lan nefsu kang
kumanthil ing diri Brantasena,kalean tetengara Brantasena saged ngalahke naga
kang ngadang kalani paniataning Brantasena. Banjur Brantasena nyembah dening
Dewa Ruci,lan ngajokane pertanyaan.
“Sepundhi caraning tumuju kasampurnaan ing dhalem
urip?”
Banjur
Dewa Ruci ngutus marang Branthasena melebet ing dhalem raganing Dewa Ruci,
manunggal marang Dewa Ruci. Brantasena seneng banget, anyem lan tentrem. Banjur
Dewa Ruci ngendhikan,
“teges e, awakmu wis iso nyikapi tabis marang Gusthi
kang maha agung, lan ojo kaged karo sinar kang werna-werni, amergo atimu kang
suci.”
Ing
sokalima, Permadhi utawi sengkuni lapur marang Resi Drona, yen Brantasena
dereng uga mbalek.Banjur Drona sadar marang awake.Banjur Drona nyusul
Brantasena. Lan akhire Drona nemukke Brantasena gumletak ing pinggiring
samudra. Sak sampuning Drona nyesel lan uga tetemu marang keponakane, lan
sumpah arep ngrawat Brantasena.
14. Leluhur Pandawa Lan Kurawa
Awal
Kedadeanw saka ketemune antara raja Duswanta lan Sakuntala. raja Duswanta
ngrupakne sawong raja gedhe saka kerajan Chandrawangsa karo ngrupakne turun
saka Yayati, dheweke rabeni Sakuntala sakwise pertapaannya dhuwur kongkon saka
Bagawan Kanwa sing banjur nduwe turun sang Bharata, sakwise kuwi, sang Bharata
nduwe turun sang Hasti sing banjur nangi siji puser pamerentahan sing diwenehi
jeneng karo Hastinapura. kabeh raja saka Hastinapura uga ngrupakne turun saka
sang Hasti. saka keluarga Hastinapura kesebut, laira sang Kuru sing nyuwasani
lan mensucikan siji daerah sing amba banget utawa sing dikenal karo
Kurukshetra.
jero
dinasti Kuru, laira sang Pratipa sing dadi bapak saka prabu Santanu sing
dikenal dadi leluhur saka para Pandawa lan Kurawa. Prabu Santanu dhewe
ngrupakne sawong raja sing paling mahsyur saka garis turun sang Kuru sing asale
saka Hastinapura. dheweke rabi karo dewi Gangga sing dikutuk kanggo mudhun menyang
bumi, ning dewi Gangga mungkur sang prabu, amarga dheweke wis melanggar ujar
raben. ning, hubungan raben saka prabu Santanu karo Dewi Gangga kesebut wis
membuahkan 7 anak, ning kabeh anak kesebut ditenggelamkan menyang segara Gangga
saka dewi Gangga karo alasan menawa kabeh anak kesebut wis kena kutukane.
Nanging,
anak sing nomer-7 bisa dislametake saka prabu Santanu lan banjur diwenehi
jeneng karo Dewabrata. sakwise kedaden kesebut, akhire dewi Gangga mungkur
prabu Santanu. sakwise Dewabrata beranjak dewasa, dheweke nglakoke supata
bhishan pratigya (supata kanggo membujang salawase lan ora arep marisi tahta
bapake). dheweke nglakoke hal kesebut amarga ora pengen dheweke lan kabeh
kemudhunane ngacek karo turun saka Satyawati, (embok tiri saka Dewabrata).
sakwise
ditinggal lunga saka Dewi Gangga, akhire sang prabu dadi duda.Beberapa taun
banjur, Prabu Santanu bali mbanjurke kuripan omah tangga karo rabeni putri
nelayansing nduwe jeneng Dewi Satyawati. saka raben kesebut, dikaruniai loro
wong anak yang sing diwenehi asma Citrānggada dan Wicitrawirya.
lagekne
sang Dewabrata/Bisma ngongkonke kanggo lunga menyang kerajanKasi kanggo meloni
sayembara lan akhire dheweke nyenengna sayembarakesebut dadine dheweke
kedadeyan mbisakne telu wong putri sing nduwe jeneng Ambalika, Amba lan
Ambalika sing banjur digawa mulih kanggo dirabekne karo adhi-adhine
Amarga
Citrānggada wis seda, banjur Ambalika lan Ambika nikah Wicitrawirya, nalika
Amba tresna Bisma, nanging Bisma gelem katresnan saka Amba amarga wis kaiket
dening sumpah kang ora njaluk nikah kanggo umur. Marga saka usaha kanggo njaga
Amba saka awake, kang sengaja catapults panah sing pungkasanipun nembus dodo
Amba. Ing pati saka Amba, Bisma ing katresnan mangerténi sing liyawektu Amba
bakal reincarnated dadi pangeran sing wis ciri feminin, yaiku anak Prabu
Drupada jenenge Srikandi. Lan sedanipun mengko uga ing tangan Srikandi kang
mbantu Arjuna ing perang gedhe arep ing Kurukshetra.
Citrānggada
donya ing umur enom ing perang, iku pungkasanipun digantèkaké déning seduluré
jenengé Wicitrawirya minangka heir menyang dhampare prabu Santanu. Nanging,
Wicitrawirya piyambak uga donya ing umur enom lan wis ora kagungan wektu kanggo
njaluk nikah aken piyambak duwe turunane. Banjur dewi Satyawati ngirim garwa
nomer kalihipun Wicitrawirya (Ambika lan Ambalika) supaya ketemu Rishi Vyasa,
amarga panrimo bakal terus upacara kanggo wong-wong mau kanggo njaluk
keturunane.
Satyawati
dewi Ambika dikirim menyang ketemu panrimo Vyasa ing kamar upacara. Sawise
Ambika njaluk menyang kamar, weruh pasuryan saka Rishis padha supaya gedhe karo
mata cahya murub. Mangkono nggawe Ambika nutup mata kang, kaya kang ditutup
mripate kabèh upacara, bin Ambika lair karo mripat sing wuta lan anak
Drestarastra.
Sawisé
iku, iku nguripake kanggo ngunjungi SAGE Vyasa Ambalika menyang bale upacara
uga Ambika. Nanging iki marang supaya dheweke mata mbukak supaya anak ora bakal
lair lamur minangka anak saka Ambika (Drestarastra). Mulane, Ambalika supaya
melèk nganti upacara iki liwat, nanging sawise tersebyt upacara kang dadi
banget bulak amarga sajrone upacara kang durung nutup mata kang. Sesampunipun,
lair Pandu (putra Ambalika), sing rama Pandawa, lair bulak.
Drestarastra
lan Pandu uga wis setengah-cak jenenge Vidura. Vidura dadi anak saka Rishi
Vyasa karo Ladies dijenengi Datri. Nanging, nalika upacara iki njupuk Panggonan
kang (Datri) malah mlayu metu saka kamar amarga ana upacara kuat kanggo ndeleng
pasuryan panrimo Vyasa wis mencorong kerasa lan pungkasanipun piyambakipun
banget ambruk, supaya anak (Vidura) padha lair dening Datri duwe sikil risak /
limp.
Amarga
Drestarastra lair karo mripat sing wuta, Mulane, tahta Hastinapura diwenehi
kanggo Pandu. Banjur Pandu nikahi Kunti. Sawisé iku, Pandu nikah maneh karo
dewi Madrim, nanging amarga kesalahan nalika mburu Pandu, dheweke Archery
kidang padha nindakake katresnan. Rusa pungkasanipun disumpahi Pandu, sing
bakal ora bisa maneh kanggo aran kabungahan sesambetan kakawinan, yen iya
supaya, Pandu bakal ketemu marang pati. Sawise ipat-ipat Pandu, kidang
pungkasanipun seda lan diganti wangun asli sawijining pandita.
15. Arjuna Ing Perang Baratayuda
Ana
jroning perang Baratayuda Arjuna dadi senopati Para Pandawa sing kedadeyan
mateni akeh para satriya Kurawa karo senotapi-senopati liyane. Sing mati neng
tangan Arjuna yaiku Raden Jayadrata sing wis mateni Abimanyu, Raden Citraksa,
Prabu Bogadenta, Raden Burisrawa, Adipati Karna, lan Raden Citraksi.
Isih
neng njero perang Baratayuda, Arjuna sing entas kelangan putrane dadi kelangan
semangat, ditambahi guru lan sedulur-sedulure siji-poro siji ceblok neng nglan
Kurusetra. Prabu Kresna nuli menehi pituduh menawa jero perang kuwi ora ana
kanca lan mungsuh, kakang-adhi utawa guru-murid kabehe yaiku takdir lan kudu
dilakoni. Wulangan iki dikenal karo jeneng Bagawat Gita. Sing nggawe semangat
ksatria panengah pandawa kesebut bali menyala wektu arep ngadhepi Adipati
Karna.
Sakwise
panguburan para pahlawan sing ceblok jero perang Baratayuda lan
pangalungguhanan Prabu Puntadewa dadi raja Astina karo gelar Kali, Arjuna
nglakoni amanat kakange karo ngenekake sacawis Korban jaran utawa karan sacawis
Aswameda. Arjuna sing diiringi sepasukan tentara Astina nuli meloni seekor
jaran kendia jaran kuwi mlaku lan kerajan-kerajan sing diliwati jaran kesebut
kudu tunduk nang Astina, nek ora Arjuna lan pasukannya arep nempuh kerajan
kesebut. Kabeh kerajan sing diliwati jaran kesebut jebulna bisa dikalahake.
Sakwise
Perang Baratayuda buyar, Dewi Banowati sing nyat wis suwe selingkuh karo Arjuna
banjur dibojokene. Sadurunge Arjuna wis nduweni sawong putri saka Dewi
Banowati. Neng wektu den samya Prabu Duryudana sing anyak pamasaran karo
hubungane bojone lan Arjuna nuli celathu menawa nek sing lair bayi wadon, kuwi
yaiku putri saka Arjuna lan Banowati arep diusir ning nek kuwi lanang mula kuwi
yaiku anake dheweke. Wektu bayi kesebut lair jebulna yaiku sawong wadon.
Banowati
panik banget arep hal kuwi. Ning dhuwur tulungan Kresna, bayi kesebut diijol
sadurung Prabu Duryudana ndelenge. Bayi wadon sing nuli diasuh saka Dewi
Manuhara, bojo Arjuna sing liya banjur neng wenehi jeneng Endang Pergiwati.
Amarga kelairane hampir padha karo putri Dewi Manuhara sing nduwe jeneng Endang
Pergiwa, nuli sakarone neng aku kembar. Lagi kanggo putra saka Dewi Banowati
lan Prabu Duryudana, Prabu Kresna njupuk sawong anak gandrawa lan diwenehi
jeneng Lesmana Mandrakumara. Amarga dheweke yaiku anak gandrawa sing dipuja
dadi manusia, mula Lesmana Mandrakumara nduweni aten-aten sing cengeng lan
radha tolol. Malang kanggo Dewi Banowati, nang bengi dheweke lagi mengasuh
Parikesit, dheweke dipateni saka Aswatama sing bersekongkol karo Kartamarma lan
Resi Krepa kanggo mateni Parikesit sing isih Bayi. Didina den samya Dewi
Srikandi, lan Pancawala uga dipateni wektu lagi turu. Untunglah bayi parikesit
sing nangis nuli menendang senjata Pasopati sing neng taruh Arjuna neng cedhake
lan mateni Aswatama.
Arjuna
sing lagi sedhih amarga Banowati wis dipateni bareng Dewi Srikandi nuli
nggoleki sawong putri sing mirip karo Dewi Banowati. Putri kesebut yaiku Dewi
Citrahoyi, bojo Prabu Arjunapati sing uga murid saka prabu Kresna. Prabu Kresna
sing tanggep arep hal kuwi nuli njaluk Prabu Arjunapati ngabangna bojone nang
Arjuna. Prabu Arjunapati sing tersinggung arep hal kuwi menantang Prabu Kresna
berperang lan jero pertempuran kuwi Prabu Arjunapati ceblok sampyuh karo Patih
Udawa lan Dewi Citrahoyi nuli dadi bojo Arjuna. Arjuna nuli bali menyang Astina
lan akhir uripe diceritoke mati moksa karo kapapat sedulure lan Dewi Drupadi.
16. Cerita Wayang Ramayana
Crita
Ramayana wiwit karo wong jenenge Rama, putra Prabu Dasarata makutha saka ing
Kosala karo ibukutha Ayodhya. Telung stepbrothers disebut Barata, Lakshmana lan
Satrukna. Rama lair saka garwa pisanan kang Dasarata dijenengi Kausala, Barata
saka bojoné sing kapindho jenengé Kaikeyi lan Lakshmana lan Satrukna saka
tangan garwa nomer tiga dijenengi Sumitra. Padha manggon kanthi ayem tentrem.
Wiwit
enom, Rama lan Lakshmana sinau dadi pemuda kang gagah lan kendel. Rama banjur
nggabungake sayembara ing bangsa iku ibukutha Deblore Wideha. Sak wise bisa njupuk pusaka gadhahanipun
Prabu Janaka gandhewo, piyambakipun dirabeake karo putri ragile sing jenenge
Sinta, Lakshmana banjur nikahi Urmila, adhine Sinta.
Sawisé
Dasarata Rama tua, Rama ngrancang kanggo ngganti dadi raja, gagal sawise
Kaikeyi ngelingake janji Dasarata sing anduweni hak dadi raja iku Barata lan
Rama kudu dibuwak 15 (limalas) taun. Ing basis saka ing janji sing anggun Rama
tindak bara menyang alas Dandaka, sanajan dilarang marang ibu lan Barata dewe.
Tindak e Rama iku diiringi dening Sita lan Lakshmana.
Nanging
saka lungane Rama ndadekake Dasarata sedih lan pungkasanipun mati. Kanggo
angganti raja, prajurit kerajaan sarujuk kanggo ngangkat Barata dadi raja.
Ananging deweke ora gelem, amarga rumongso kang berhak dadi raja yaiku Rama,
kakangne dewe. Mergo iku Barata diiringi parajurit lan punggawane, mapah Rama
saka ing alas.
Wektu
ketemu Rama, Barata nangis sinambi ngandhani bab matine Dasarata. Barata Banjur
njaluk Rama bali menyang Ayodhya lan munggah tahta angganteni Dasarata. Nanging
Rama ora gelem lan isih nglakokaké printah kang rama lan ora nyalahke ibune
tiri, Kaikeyi sapisan maneh njaluk Barata dadi kekarepane kanggo munggah tahta.
Sawise nampa sepatu saka Rama, Barata bali menyang kerajaan lan nglakokaké
pamaréntahan kang dadi wakil saka kakangné.
Akeh
pacoban kang diadhepi dening Rama lan Lakshmana, ing pangembaran ana alas.
Mungsuh Annoying punika Surpanakha, raksesi sing kepengin dadi bojone Rama lan
Lakshmana. Akibate, irung lan kuping Surpanakha dibabat entek marang Lakshmana.
Kanthi kalah lan kawirangan, Surpanakha ngeluh marang kakangne, ratu setan
Rahwana ing Alengka lan mbujuk supoyo ngrebut Sinta saka Rama.
17. Rama dan Sinta
Kanthi
bantuan saka Marica kanggo dandan, Rahwana menyang kidang, Rahwana nyulik Sita
ngatur lan digawa menyang Alengka. Manuk Jatayu sing upaya kanggo ngalangi
Rahwana mati amergo senjatane Rahwana. Sadurunge teka patine, Jatayu isih
kagungan wektu kanggo ngabarake kahanane Sinta marang Rama lan Lakshmana sing
pada goleki Sinta.
Pas
Nggoleki Sinta iki, Rama lan Admiral ketemu raja kera kang aran Sugriwa lan
Hanuman. Piambake Padha gawé ikatan pasaduluran ana ing kabungahan lan
kasusahan. Kanthi bantuan saka Rama, Sugriwa bisa bertahta bali ana Kiskenda
sawisé ngalahaké Subali sing jahat. Sak wise, Hanuman iki dhawuh kanggo mbantu
panelusuran Rama kanggo Sita. Kanthi tentara kethèk pimpinan Anggada, putra
Dèwi Anjani, padha nggoleki Sita. Sempati angarahake, supaya menyang pesisir
kidul. Tekan Alengka, Hanoman mlumpat saka ndhuwur gunung Mahendra. Dumugi ing
ibukutha Alengka, Hanoman kasil ketemu Sinta lan kacarita marang Rama. Strategi
kanggo mbebasake Sinta banjur disusun.
Wibisana
nyaranake, (adhine Rahwana sing mbelot dhateng pasukan Rama), digawe kreteg
menyang Alengka. Sawise Kreteg iku dadi banjur pasukan kethek podo nyerbu
marang Alengka (Rahwana).
Akhire,
Rahwana lan pasukane kalah. Wibisana banjur dilantik dadi raja ing Alengka,
nggantosaken sadherekipun ingkang tilar donya ing perang.
kasil
mbebasake Sita, Rama lan Sinta, Lakshman, ugo kabeh prajurite (kalebu tentara
kethèk) bali menyang Ayodya. Dumugi ing ibukutha negara Kosala, padha disambut
dening Barata, Satrukna, Basa Ratu, punggawa lan prajurit, ugo kabeh wong
Kosala. Sak nalika iku kanthi disekseni dening wong-wong mau, Rama banjur
dilantik dadi Raja.