PRANATACARA
(WICARA PANATACARA)
Kawruh Madeg Pranatacara
Saderengipun
ngayahi pranatacara, manut Sugiyo (2000:1) kejawi perlu nyawisaken cathetan
ingkang cekak aos, kedah nguwaosi kawruh solah bawa muna-muni ingkang trep.
Maksudipun, saben jangkah, saben tembung, saha saben patrap pranatacara tansah
dados kawigatosan para tamu. Solah bawa menika sikap ingkang kaperbawan saking
raos. Solah bawa muna muni kedah sumeh, boten prengat-prengut, kogel, lan
cugetan. Muna-muni menika gegayutan kaliyan anggenipun ngeculaken tembung,
kedah ingkang sarwa nyondhongi karsa. Sak tembung badhe nggaret ati menawi
kirang pas. Suwlaikipun sak tembung ugi saged muwuhi tiyang sanes remen ingkang
boten wonten tandhingipun.
Dados
pranatacara, swaranipun kedah dipungladhi kanthi temen tur ajeg, tegesipun
boten klemak-klemek. Menawi perlu dipunrekam rumiyin, lajeng dipunrungokaken
.piyambak. Amrih dipunngerteni pundi swanten ingkang kirang saha ingkang kebablasen.
Malah wonten saenipun, tiyang sanes supados ngritik utawi paring panyaruwe.
Menawi sedaya wau saged dipuntindakaken, saboten-botenipun badhe kadhapuk
swanten ingkang sae. Suharjendra (1995:12) nedahaken bilih pranatacara kejawi
kedah nguwaosi patrap saha busana, ugi perlu nggladhi swanten supados :
1. Kung
(gandem-marem),
2. Boten
ngelik,
3. Membat-mentul
(boten monoton),
4. Dudu
swara lugas (mlaha), ning ya boten dipun damel-damel,
5. Sampun
kekathahen pedhotan (ee …),
6. Boten
swara bindheng,
7. Boten
grothal-grathul.
Kejawi
saking menika, Suharjendra (1995:13) ugi nandhesaken bilih sikap, solah bawa,
patrap nalika majeng mranatacara prayogi nggatoskaken tatakrama makaten :
1. Napas
boten megap-megap, landhung,
2. Boten
(nyebul) mikrophon (dipunthuthuk-thuthuk),
3. Mikropon
dipuncekel tangan tengen, tangan kiwa pas ngisor dhadha,
4. Menawi
mikropon dipunpasang ing cagak, tangan saged ngapurancang,
5. Anggenipun
ngadeg ingkang tegap, jejeg (boten modhel standhar pit), janggut katarik
sakedhik, boten kekathahen gerak, ndumuki klambi, mbenakmbenakaken bebet,
nyowang-nyeweng klambinipun piyambak,
6. Boten
gugup, kagetan, luwes,
7. Boten
wigah-wigih, boten rongeh, boten edheg, boten gumeter, atinipun dipunsarehaken,
dipunmenebaken, saenipun kembang turi melok-melok, ra perduli tiyang alok-alok,
sega wadhang sisane sore kudu percaya awake dhewe.
8. Ngadeg
ing pojok, boten:cedhak-cedhak sanget dhateng tamunipun,
9. Sumeh,
renyah, miluta,
10. Menawi saweg
wonten ingkang ngendika, sampun nglungani,
11. Kangan
ngapurancang, boten methentheng (malang kerik), tangan boten mlebu sak,
kukur-kukur, ndumuki irung, tangan sampun dipunbanda,
12. Prayogi golek
kanca
13. Kedah tangguh,
saguh, mrabawa, mrantasi karya.
Saking pamanggih ing nginggil, nedahaken bilih estunipun jejering pranatacara menika mbetahken olah swanten saha patrap ingkang cundhuk kaliyan kawontenan.
Pranatacara
sak obah-obahipun temtu dados punjering kawigatosan. Mangka mripat menika
langkung awas ketimbang kamera. Kanthi makaten, saradan-saradan perlu
dipunkirangi supados boten dipunapali tamunipun. Sedaya tembung dipuntata,
dipunwiwiri, dipunpilih ingkang saestu damel ngungrum saha ngengrenging
swasana. Kasil botenipun adicara, sangangdasa persen gumantung cecawisipun
pranatacara.
Pranatacara ingkang Jumbuh Tangguh Ora Mingkuh
Manut
pamanggihipun Sarwanta (2000:1) pranatacara menika kejawi njagi trapsila, kedah
saged nglasaken (jumbuh) kaliyan kawontenan. Pranatacara perlu nguwaosi patrap
saha pangucap ingkang tangguh ora mingkuh. Liripun, kedah saged matrapaken
dhiri, ngecakaken kagunan Jawi kanthi trep ugi njagi kawibawaning agesang.
Kanthi pamanggih makaten, kasinggihan sanget menawi madeg pranatacara kanthi
lambaran jumbuh tangguh ora mingkuh.
Sasaged-saged,
poranatacara saged nguwaosi jumbuh. Jumbuh ateges trep, pas, nyocogi,
kakdosdene sesotya kaliyan embanan. Antasampunipun pranatacara kaliyan tamu
kedah jumbuh, menapa malih kaliyan manten saha pamangku gati. Sauger kirang
jumbuh, mangke badhe keraos cemplang. Pramila, anggenipun nata swasana kedah
mawi paugeran budaya Jawi. Upaminipun, gendhing, beksa, tembung prrayogi boten
kaot tebih sanget.
Jumbuhing
swasana, mbetahaken pranatacara ingkang tangguh. Tangguh ateges boten gampil
miyur. Menawi badhe majeng asring pranatacara dipunpengaruhi tiyang kiwa
tengenipun. Kadhangkala mawi padudon, upaminipun bab cakriking pahargyan.
Pramila
sangu kabudayan saha nalar kedah dipuncepengi saestu amrih boten gigrig
ngadhepi swasana menapa kemawon.
Tangguh,
boten ateges kaku, lajeng boten kenging dipunowahi pemanggihipun. Tangguh
menika satunggaling kapitayan ingkang nalar mulur. Menawi sampun majeng, boten
mokal mangke lajeng dipunlokaken dening tamu, menawi lajeng ngendhelong, menika
ateges kirang tangguh. Tangguh ugi saged nuwuhaken raos cepet nanggapi
kawontenan. Cepet anggenipun ngewahi swasana, sauger laras.
Tangguh
ingkang merbawani, saged nuwuhaken raos ora mingkuh. Ora mingkuh, ateges temen
tinemu. Boten gampil kagiyur dhateng pakecapan sanes ingkang kadhang
mblondrokaken. Ora mingkuh saestu gaman ingkang saged nuwuhaken raos teteg.
Saged ugi tiyang sanes lajeng plong, menawi ora mingkuh wau dipungelar. Pamila
saking menika pranatacara ora mingkuh sisip sembiripun lajeng saya pinitados
tiyang sanes, kepara malah dados paran pitakenan.
Supados saged ngugemi gegebengan jumbuh tangguh ora mingkuh, pranatacara perlu ugi nggatosaken bab pandeleng saha boten ngambra-ambra (Atmasandjaja, 2003:16), Salwiring patrap saha ebah ewahing badan pranatacara tansah kagatosaken dening sagung tamu. Pramila saking menika, titi laksana kedah kajumbuhaken kaliyan wekdal ingkang sumadhiya. Pramila wonten bab ingkang perlu kagatosaken dening pranatacara, inggih menika :
(a) boten ngematkaken salah setunggalipun tamu,
(b) menawi natap “rata-rata air”, pucukipun rambut,
(c) boten jlalatan,
(d) boten ndhingkluk kemawon,
(e) pamawas tajem jatmika, kedhep liringe mripat ngenaki ati, boten penthelang-pentheleng,
(f) kadhepe biasa kemawon.
Kedhep liringing mripat menika tansah dados punjering kawigatosan para tamu. Mila dados pranatacara kedah wasis olah semu. Liringing mripat kadamel ingkang nejem tur boten damel tiyang sanes runtik. Tiyang menika saged kabatang pribadinipun menawi dipuntingali saking liringing mripat. Kanthi makaten perlu ngatos-atos mbuwang lioring dhumateng para tamu.
Penganggo
menika penting sanget, prayoginipun pranatacara kedah :
(a)
besus, pas (boten kegedhen-keciliken), trgerii cak-cakanipun cara Jawa (cara
Yogya napa Solo),
(b)
milih kelir ingkang pas kaliyan pakulitanipun,
(c)
boten perlu kakeyan asesori,
(d)
boten kakeyan wangi-wangian,
(e)
pupur salarapan kemawon, boten sah merok-merok Ian menger-menger (Atmasandjaja,
2003:19).
Wosipun
pamanggih makaten gadhah pepenginan bilih madeg pranatacara menika perlu
ngadisarira ingkang besus, awit ajining sarira saka busana.
Pengagem
ingkang cocog badhe nambahi wibawa. Prayogi sanget yen ngagem busana dipuntiti
saestu, supados gambar utawi bathikaning jarit boten kuwalik-walik. Yen ngantos
kuwalik, menika badhe damel lingsem, senajan swantenipun sae. Lajeng bab
saradan ndudat-ndudut klambi, mbenak-mbenekaken keris, ngingar-inger blangkon
lan sapiturutipun dipunkirangi.
Anggenipun
ngetrapaken basa, pancen kedah mirunggan. Ing antasampunipun kedah :
(a)
boten ngginakaken basa padinan, kejawi menawi kangge banyolan, mangga,
(b)
boten kakenhan dhialek nggon-nggonan napamalih idhiolek,
(c)
gadhah tembung-tembung mathis (basa rinengga, basanipun boten njuwarehi utawa
ajeg),
(d)
wignya ing basa rinengga,
(e)
wasis olah sastra kadosta paribasan, bebasan, saloka, isbat), parikan,
(f)
wegig ing kagunan Jawa (tembang Ian gendhing), sugih bumbu-bumbu humor (menawi
perlu), menawi cecala ingkang pantes, boten nmenawiggol pribadipun, boten meksa
tamu kon ngadeg, basanipun ingkang trapsila, wijang satala-tala, las-lasan
ngati-ati nyebut titel Ian gelar sanesnipun.
Manut
gegebenganipun Respationo (1979:17) pranatacara ugi perlu ngawuningani kawruh
dasanama tumrap para paraga ing pawiwahan amrih tembungipun saged
gontas-gantos, kadosta tembung :
(1)
Pranatacara, dasanamanipun: master of ceremony (MC), pambiwara, pranata
adicara, panata titilaksana, pranata laksitaning adicara,
(2)
urutan adipuncara, dasanamanipun: rinciking adipuncara, rinciking titicara,
reroncening adipuncara, rantamaning adipuncara, runtuting titilaksana,
(3)
cucuk lampah: suba manggala, sutra manggala, wimbasara, adipuntama manggala,
(4)
sasana rinengga: sasana wiwaha, sasana pinsampunng, sasana adipun, dhampar
sasana rinengga,
(5)
juru paes: juru ngadipun busana, juru ngadipun sarira, juru sumbagatama, juru
tata busana, juru pangrengga angga,
(6)
panti busana: tepas wangi, panti ngadipun sarira,
(7)
sabtatama: wursitawara, ular-ular, mauidzatul khasanah, sabdawara, wewarah
adipun, wasita adipun, sabda jati kawedhar.
(8)
rantaman adipuncara: reroncen adipuncara, runtuting adipuncara, rinciking
adipuncara, cak-cakaning adipuncara, pilah-pilahing titilaksana.
(9)
juru paes: juru sumbagatama, juru ngadipun busana, juru ngadipun sarira, juru
rias, pangrengga anggatama,
(10)
kanoman: pramiladipun, pramuboga, kadang sinoman, pramubojana. Saking sedana
sesebatan makaten temtu saged dipunapalaken. Nanging
menawi
sampun kulina, sesebatan makaten sampun apal piyambak. Pranatacara menika kedah
ngabehi. Liripun, saged nguwasani swasana, trengginas Ian ngentasi damel. Boten
nunak-nunuk. Mila, perlu sesambungan ingkang sae dhutaeng paraga-paraga sanesnipun,
kadosta kadang pramuladipun, juru silem, pangrengga suwara, paramparaning
wiwaha, pandhega wiwaha, saha langkung-langkung dhumateng ingkang kawogan.
Pranatacara Menika Paraga Hangabehi
Mliginipun
wonten ing pranatacara manten, manut Purnomo saha Adi (1998:3) kedah hangabehi.
Pranatacara menika kadosdene dhalang wonten ing pewayangan. Langkung-langkung
menawi kedah nyandra manten, kedah murakabi samukawis bab. Paraga pranatacara
menika pancen komplit, kados-kados sedaya bab kedah nguwaosi. Jejering
pranatacara pancen klebet tiyang linuwih. Boten namung linuwih babagan basa
saha sastra, ning ugi kagunan sanesipun. Bab menika ingkang njalari saben
pranatacara lajeng nyinau pinten-pinten ngelmu, najan boten ngantos lebet
sanget. Jembaring kawruh, saya mimbuhi wibawa pranatacara. Ringkesipun
pranatacara menika kedah hngabehi, kadosdene dhalang utawi sutradhara
kethoprak. Pramila saking menika pranatacara mbetahken paraga ingkang trajang
trengginas.
Asring
kemawon pranatacara keblusuk dhateng perkawis ingkang salah kaprah, nanging
boten dipundhadha. Menapa malih gandheng sipatipun hangabehi, wonten
pranatacara ingkang ugi mejang, ular-ular, saha makili kluwarga. Yatmana (1985:8)
paring pangertosan blih pranatacara menika kedah trengginah, saged nguwaosi
kawontenan menapa kemawon. Kawontenan makaten menika jalaran lenggahipun
pranatacara menika pancen hangabehi. Pramila manut ahli saha praktisi
pranatacara saking wewengkon Kaliwiru Semarang menika, prayogi pranatacara
jangkep ngugemi wiraga, wirasa, saha wirama, amrih sampurna tandang
grayangipun. Saking kathahipun ayahan, boten mokal yen pranatacara wau asring
klenta-klentu, sasar-susur kaliyan ayahan sanes, ngginakaken tembung ingkang
salah kaprah nanging boten kraos.
Bot
repotipun dados pranatacara pancen kathah. Kadhangkala pranatacara sok dados
tiyang kapiran, boten disuguh, dikonngombe, lan paling pait boten
dipunmatumuwuni. Menapa malih menawi anggenipun dados pranatacara wau namung
climen tur sedherek pisan, asring boten nampi napa-napa. Ngaten menika menawi
dhadhanipun boten jembar sok njalari sakit manahipun.
Ewuh
aya tumrap pranatacara menika, menawi boten saguh mangke kasengguh etung
sanget. Suwalikipun menawi saguh, kok sok boten cetha sembulihipun. Kawontenan
ngaten menika asring nuwuhaken raos kirang sekeca tumrap kadang pranatacara.
Tiwas gedabigan meres kringet ugi ngulir kawruh, mranatacara gayeng sanget,
ning yen boten dipunaosi, salaman kemawon sok boten, jan damel runtik.
Adhedhasar
realitas wau, pramila sinten ingkang badhe madeg pranatacara pancen kedah siap
mental. Menawi lajeng kekathahen pengarep-arep, mangke menawio boten netes,
temtu malah damel jengkel. Pramila wonten saenipun mikirpaitipun kemawon,
supados yen pas “teles” saged nampi, semanten ugi menawi pasgaring.
Tuladha Kangge Gladhen Pranatacara
1.
Pranatacara Pitulasan (17 Agustus)
Salam
pambuka,
Nuwun
keparenga kula nigas wawan ginem sagung para pilenggah, nun inggih awit mundhi
dhawuh saking kanca-kanca panitia 17-an taun......, kula kinen ndherekaken
lampahing titicara tirakatan saha mangayubagya HUT Kemerdekaan RI ingkang kaping …,
langkung rumiyin keparenga kula muji syukur dhumateng Pengeran Ingkang Maha
Wikan, awit krana hidayah, inayah, saha pitedahipun kula saha Panjenengan
sadaya saged kempal ing kalodhangan menika.
Salajengipun, mugi wonten keparengipun kula ngaturaken reroncening titilaksana pahargyan 17-an ing dalu menika :
(1) pambuka,
(2) lagu Indonesia Raya,
(3) ngeningaken cipta,
(4) tanggap wacana saking ketua panitia saha ..........,
(5) istirahat / slundhingan / manasuka,
(6) renungan/tirakatan,
(7) panutup.
Mekaten
menggah rinciking adicara mahargya 17-an. Ngengeti wekdal ingkang sampun
ndungkap dalu, sumangga adicara menika tumunten kawiwitan kanthi ndedonga,
mahas ing asepi, nenuwun dhateng Pangeran, kula dherekaken. Salajengipun ndungkap…..(lan
sapiturutipun).
(Kapethik
saking Wacana Kawedhar, Sarwanta, 2000:17)
2.
Pranatacara Maulud Nabi
Assalamu’alaikum
warahmatullahi wabarakatuh.
Kairing
sagunging kaurmatan, tumanduk sagung para alim ulama, para kyai wa bilkhusus
dhumateng ngarsanipun Bapak/Ibu……. ingkang samangke badhe paring tauziah ing
pengetan menika, sumrambah sagung kaum muslimin wal muslimah rahimahumullah.
Saestu nyuwun agunging pangapunten, kula kepeksa nigas pangandikan sagung para
jamaah, inggih awit mundhi dhawuh saking panitia, kinen nglarapaken titicara
pengetan Maulid Nabi Agung ……
Puji
sokur tansah konjuk dhumateng ngarsa dalem Gusti ingkang maha Mirah awit saking
rahmat barokah saha inayahipun kula dalah jenganndika sami saged kempal muajaah
ing majlis taklim menika, mugi-mugi tindak panjenengan sadaya ingkang saestu
ikhlas dados amal sae ingkang pikantuk ganjaran tikel-matikel wonten ngarsa
dalem Allah SWT. Salawat saha salam tansah tumanduk dhumateng junjungan kita
nabi agung……, mugi safaat tansah lumintu dhumateng para sahahat,
langkung-langkung dhumateng umat akhir jaman saha ingkang rawuh ing papan
menika.
Sagung para jamaah ingkang dipunrahmati Allah, saderengipun perlu kula aturaken menggah rantaman titilaksana pengetan ing dalu menika :
(1) pambuka,
(2) waosan kitab suci Al Quranul kharim,
(3) pambagyaharja saking panitia,
(4) mauidhatul kahasanah,
(5) panutup.
Gegandhengan
wekdal tansaya ngangseg, murih saged nggemeni wekdal, sumangga adicara dalu
menika kabikak sesarengan kanthi waosan umum kitah liridhoi ta’ala wa safaati
rosulillah, barokatil Fatiqah….. Mugi-mugi kanthi waosan kitab panuntuntuning
gesang wau, saestu saged rancag pepanggihan dalu menika. Salajengipun…….
Saparipurnaning
pengetan menika, mbokbilih angen kula ndherekaken kathah tuni lepat saha cewet
kuciwaning tutur, miwah panuntuming ukara ingkang kirang akur, tansah
ngandhar-andhar angendhukur, saestu sagung tamu kersaa mbabar wiwaraning aksama.
Akhirul kalam billahit taufik wal hidayah, Wassalamu’alaikum warahmatullahi
wabaraktuh.
(Kapethik
saking Tuladha Prasaja, Muh. Muslich, 1999:18)
3.
Pranatacara Halal Bihalal
Assalamu’alaikum
wr. wb.
Puji
syukur konjuk wonten ing ngayunan pada Allah SWT, ingkang sampun paring rahmat,
hidayah, saha inayah saengga kula dalah Panjenengan sadaya saged kempal ing
majlis taklim menika. Inggih krana barokah-Ipun, iman, raos entheng, saha
kasarasan, saged ndayani kula Panjenengan sadaya ngayahi kewajiban luhur
menika. Rahmat saha salam tansah konjuk dhumateng junjungan umat Islam Nabi
akhirul zaman, dhumateng para pendherekipun, auliya, wali Allah, suhada wa
sholihin, tumedhakipun dhumateng para jamaah rahimakumullah. Allahuma amin.
Hadiratun mukkarromun, dhumateng para kyai, alim ulama ingkang tansah kula dhereki fatwa saha wewarahipun, sagung umaroh, sumrambah kaum muslimin wal muslimat ingkang bagya mulya, mugi wontena keparengipun kula ngadeg ing ngriki kepareng ndherekaken lampahing adicara pengaosan halal bi halal menggah reroncening pengaosan kados makaten :
(1) pambuka,
(2) waosan ayat suci Al Qur’an,
(3) tanggap wacana saking pangarsa panitia halal bi halal,
(4) ikrar halal bi halal (sawalan),
(5) wosing pengaosan,
(6) panutup.
Kaum
muslimin, rahimakumullah, sumangga acara halal bi halal siyang menika kabikak
sesarengan kanthi waosan ummul kula dalah panjenenganb Al Fatihah….Kanthi
wasilah waosan umul Qur’an kala wau, mugi ambuka manah kula saha Panjenengan
sadaya saengga kaparingan gampil nampi pitedah utawi mau’iddahtul hasanah
samangke, Amin.
Salajengipun
ngancik waosan ayat suci Al Qur’anul Karim, ingkang badhe dipunslirani dening
adhik ….. saha saritilawah dhimas …., sumangga
Mugi-mugi
krana waosan ayat suci wau, tansah mbabar daya linuwih dhumateng manah kula
saha Panjenengan sadaya, saengga wonten pajar kalidamar ing madyaning gesang
samangke. Mugi-mugi ingkang maosaken pikantuk ridla saking Allah SWT, dene
ingkang midhangetaken ingapuran sadaya dosa-dosanipun, Allahuma amin.
Acara
salajengipun inggih menika tanggap wacana saking pangarsa panitia halal bi
halal. Dhumateng Bapak Sabar Prayitna, kula sumanggakaken…. Matur nuwun
dhumateng Bapak Sabar Prayitna ingkang sampun paring tanggap wacana. Para
rawuh, salajengipun ngancik acara pengaosan, pramila saking menika sumangga
sareng-areng sumadya nampi mauidhah hasanah, kasuwunaken berkah saking
Panjenenganipun Bapak K. H. Warsitajati. Wekdal sumanggsa katur sacekapiun….
Kanthi tawadlu’ ing manah, mbokbilih sampun kacekap, kasuwun amungkasi kanthi
donga.
Ikhwani
rahimakumullah, adicara gumantya adicara, sampun titi tamat lulus raharja,
tansah winongwong ing kamirahaning Allah SWT, pramila sumangga adicara menika
katutup kanthi waosan Hamdalah. Mbokbilih kathah galap gangsuling atur saha
kithaling tembung ingkang kirang nuju ing pranaja, keparenga nglunturaken sih
pangapunten.
Wassalamu’alaikum
wr. wb.
(Kapethik
saking Tuladha Prasaja, Muh. Muslich, 1999:28)
4.
Pranatacara Nyandra Manten Maigunakaken Basa Prasaja
Para
rawuh ingkang minulya, langkung-langkung para pinisepuh ingkang pantes
sinudarsana.
Keparenga
kula ngaturaken panyandra dhauping putra panganten ing dalu (utawi siyang)
menika. Ingkang mijil saking panti busana menika panganten putri, inggih pun
Doktoranda Niken Nastiti, dipunkanthi rama ibunipun, inggih Bapak KRT
Tejaningrat sarimbit, ginarebeg rayi-rayinipun panganten putri, ingkang
racakipun sami mahasiswa lan mahasiswi.
Dene ing sangajenging korining tarub sampun samekta sang panganten kakung, inggih pun ............., dipunkanthi rama ibunipun. Inggih Bapak .......... dalah ibu; dene ombyonganipun para rayi lan sanak kadang ingkang racakipun para ..........
Dumugi
korining tarub, sakderengipun nindakaken upacara panggih, putra panganten
kekalih sami tempuk ing pandulu, sawang-sinawang lajeng mesem karenan, jeng
........ ingkang bintangipun ......, kebak panglimbang punika sajakipun
enget dhateng Mas ...... ingkang bintangipun ........ manika kados ulam ingkang
lumunyu. Anging dhasar Jeng ....... menika ........, wau saged nyepeng manahipun
gengantilanging manah. Witing tresna jalaran saka kulina. Saben-saben
sesarengan mlebet wande ........... ing ......., akiripun kok inggih sami
nindakaken upacara panggih ing dinten menika.
Lha
menika, panganten putri mbalang sadak, winales ingkang kakung ugi mbalang
sadak, menika pralampita utawi lambang tumanduking tresna winales tresna. Sadak
menika sedhah linting tinangsulan lawe pethak dados kakung putri kadya suruh
lumah lan kurepe, sinawang seje rupane, ginigit padha rasne. Nadyan kakung lan
putri menika, beda, anging wiwit dinten mnika manunggal ing raos, tinagsulan
ijab suci, badhe sami kenceng ing pangudi.
Rerangkening upacara panggih saklajengipun, panganten putri nyiram tumper.
Piwulangipun : yen
kakungipin saweg dhog kondur saking makarya, kapapagna mawi esem ingkang damel
asreping panggalih, boten ujug-ujug kok dipapag ulat peteng utaei mbakakaken
reribet. Kekalihipun lajeng nglangkungi rakitan, inggih oasangan maesa utawi
lembu menika pralampita yen kakung lan putri sampun dipunpasangi sakrakit, mila
samia sesarengan ngangkat manggul jejibahan kanthi sanggem.
Ibu
sesepuhing upacara lajeng ngasta tigan, kadumukaken ing palarapanipun panganten
putri, lajeng kasawataken ing siti ngantos pecah, ambyar. Menika pralambang
babaring wiji. Pangajabipun para sepuh: mugi-mugi boten dangu malih putra
panganten lajeng pinaringan momongan inggih pasihaning Gusti ingkang wajib
ginulawenthah kanthi premati lan kebak sih katresnan.
Para
rawuh, samenika sampun paripurna upacara miturur naluri tatacara, panggih
dhauping putra panganten. Mila brayat anyar Bapak .......... sekaliyan nunten badhe ngabyantara ing ngarsanipun para tamu, kanthi lenggah
jajar wonten ing dhamparing wiwahan. Matur nuwun awit kaparengipun sami paring
pakurmatan. Dene panganten sarimbit ingkang mangagem busana kadya narendra lan
prameswari, jer samangke sami jumenengan didws nata saari, sami nyuwun
paringipun sih arupi donga pamuji, mugi-mugi anggenipun mabngun brayat anyar
tansah jinangkung ing Pangeran, winantua ing karaharjan, tinebihna ing
karibedan.
ANGKATING LAYON
UPACARA
BIDHALING LAYON
Assalamu’alaikum
Wr. Wb.
Nuwun,
para pepundhen, para sesepuh, para pinisepuh ingkang dhahat kinabekten;
Para
alim ulama ingkang satuhu luhuring budi;
Para
pangembating praja ingkang pantes sinudarsana;
Bapak-bapak,
ibu-ibu tuwin para pambela sungkawa ingkang winantu ing karaharjan.
Inna
Lillahi wa inna ilaihi roji’un
Sampun
tinimbalan sowan wonten pangayunanipun Allah SWT, panjenenganipun ……….dumugi
yuswa…….. taun, seda nalika dinten ………., surya kaping ……… , warsa …………., wanci
tabuh …………., kanthi lantaran nandhang gerah sepuh sawatawis dangu.
Para
takziyah ingkang kinurmatan, nadyan kepara randhat, keparenga kula ngaturaken
sugeng rawuh, saklajengipun sumangga kasekecakna lenggah kanthi mardikaning
penggalih ngantos dumugi purnaning upacara.
Saderengipun
upaca pambidhaling kawiwitan, langkung rumiyin keparenga kula ngaturaken puji
sokur konjuk wonten ngarsa dalem Allah SWT, dene tansah paring kayuwanan
dhumateng kula panjenengan, satemah saged ndherek bela sungkawa dhumateng
brayat ageng ………………… mriki.
Para
takziyah ingkang dhahat kinurmatan, atur uninga menggah reroncening upacara
pambidhaling layon ingkang sampun rinancang dening sedaya kulawarga.
1.
Ingkang angka sepisan inggih punika pambuka
2.
Dene ingkang angka kalih, atur pambagya saking kulawarga
3.
Salajengipun, angka tiga pangandikan lan panglipur saking sesepuh dhusun
Jatisrana
4.
Ingkang angka sekawan donga angkating layon
5.
Ingkang angka gangsal panutup
Para pambela sungkawa ingkang dhahat kinurmatan, pinangka pambukaning upacara ing kalenggahan punika, sumangga sesarengan ndedonga wonten ngarsa dalem Allah SWT, miturut agami saha kapitadosanipun piyambak-piyambak. Dene ingkang nunggil kapitadosan kaliyan kula, sumangga kula dherekaken maos basmalah : Waosan basmalah
Cekap,
matur nuwun
Adilaya ingkang angka kalih, inggih punika atur pambagya yuwana saking kulawarga panandhang, ingkang badhe dipun sarirani dening panjenenganipun ………………. Dhumateng panjenenganipun ……………………. kula sumanggakaken.
Pambagya harja
Makaten para takziyah, atur pambagya saking kulawarga panandhang ingkang dipun sarirani dening …………….. Ndungkap adilaya ingkang angka tiga, inggih punika pangandikan lan panglipur saking sesepuh pangarsaning dhusun ……………, dhumateng panjenenganipun ………………… wekdal sumangga katur.
Atur panglipur
Agunging
panuwun katur dhumateng panjenenganipun …………….., mugi-mugi paringipun
pangandikan sageda dados panglipur tumraping kulawarga panandhang.
Dhumateng
para kadang wiranem, kasuwun tumunten ngedalaken layonipun almarhum ……………
saking wisma duhkita tumuju ing sangajenging wisma duhkita, ngrantu upacara
salajengipun. Dhumateng para takziyah kasuwun keparenga jumeneng, pinangka
pakurmatan dhumateng suwargi ………………
Tataran upacara ingkang angka sekawan inggih punika donga badhe bidhaling layon, dening panjenenganipun ……………., wekdal kula aturaken, sumangga.
Donga angkating layon
Paripurna
upacara pambidhaling layon kalenggahan punika, pramila mbokbilih anggen kula
ngayahi jejibahan kathah atur saha patrap ingkang boten ndadosaken renaning
penggalih, keparenga panjenengan sedaya paring agunging pangapunten.
Sumangga
upacara pambidhaling layon ing kalenggahan punika kapungkasan kanthi sesarengan
muji sokur konjuk ngarsa dalem Allah SWT, dene lampahing upacara saking purwa,
madya, dumugi wasana, saged kaleksanan kanthi wilujeng kalis ing sambekala.
Sumangga
kula dherekaken :
Alkhamdulillahi
robbil ‘alamiiin.
Candra Beksa
Beksan Gambir Anom Gandrung
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Gandrung-gandrung
kapirangu Prabu Anom Gambir Anom, kataman asmara kayungyun marang kasulistyane
Sang Dyah Ayu Siti Sendari, atmajanira Sri Nata Dwarawati.
Siyang
pantaraning ratri ingkang ginalih amung sang ayu, ingkang kumanthil-kanthil
aneng padoning netra, tumus ring tung-tunging nala. Linali-lali saya ngagela
ginagas saya ngranuhi, rinasa saya karasa. Dadya sirna kautamaning nata, lamun
siyang tan arsa dhahar, lamun dalu tan arsa nendra.
Lenggah
datan bisa jenak. Obah datan krasa kapenak, labet denira karungrungan anandhang
wirangrong. Mapan mangkana salagane janma kataman brangta kunjana papa.
Ingarih-arih tan bangkit lilih, ingela-ela tan mantra piguna.
Kasigeg
panyandraning beksan Gambir Anom. Wonten kirang jangkeping atur, kaladuk,
dalasan lepating pangroncenipun tembung, ukara, miwah basa, mugi-mugi sampun
andadosaken kirang tangkepipun pamengku, saha salajengipun kaparenga tadhah
tetesing pangaksama.
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
Panyandra Beksan Panji Sekartaji
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Ana
sesotya coplok saking embanan tumibeng wana. Pranyata menika musthikaning ayu
Putri Praja Jenggala, ingkang asesilih Dewi Sekartaji, inggih Dyah Ayu Galuh
Candrakirana.
Kasangsaya
ing turida, rudatine angranuhi, ngrencaka temah wigena, kasurang-surang nahen
kung. Analasak wanawasa, tan samar pringga bayaning margi. Sayahing ingkang
sarira datan rinasa, rusaking busana datan dadya karana.
Awirandhungan
lampahira, saisining wana samya arebat bela sungkawa, parandene tan bangkit
nyuda tikbraning nala ingkang amangun wulangun.
(Dewi
Sekartaji atawan waspa sarwi asesambat angaru-ara)
“Kambang-kambang
kumembeng rasaning ati, tinilar ing garwa, winawas tan bakal bali, lila lamun
luluh lana.”
Hangga
rapuh sarira hangalentrih, pindha linolosan bebayunira. Sapandurat datan emut
purwa duksina, datan pana keblating jagad, sakala dhawah kapindhara.
(Panji
Asmara Bangun marepeki Sang Dewi).
“Marbuk
arum amrik minging gandanya, cumlorot tetarungan tejanira. Yeka tejanira Sang
Panji Asmara Bangun, ugi kekasih Raden Panji Inu Kertapati. Putra Narendra
Kraton Jenggala, wus sawatara mangsa lolos mendra saking praja, datan pepoyan
kalawan ingkang garwa.
Kalokengrat
bregase sang narendratmaja, dhasar mumpuni marang reh ingering kaprajan, putus
mring saliring wedha palupi, lebda marang adi luhung endah edining budaya.
Waspada
mulat sang abagus, kanyata ingkang nembe kapindhara jebul ingkang garwa. Marma
gita-gita denparepaki, sarwi rinangkul arsa rinaras. Dinuwa karsaning raka
datan linanggatan, jer ing galih maksih kogel, mangkel, asemu anyel.
Tetela
Sang Dewi nglenggahi jejering wanitatama, kamantyan setya ing kakung,
pakartinira mangkana yekti amung kinarya samudana leleda marang ingkang raka
kewala. Kadi panjang putra dhawah ing sela gilang, pyur, sang kapirangu apagut
tingal, marbuka asiking batos, rerangkulan humangsah akaronsih. Panggah pungguh
tangguh tanggon ing patunggon, amberat sungkaweng tyas denira dadya lelakon.
Sigeg
panyandraning Beksan Karonsih Panji Sekartaji. Wonten kirang jangkeping atur,
kaladuk, dalasan lepating pangroncenipun tembung, ukara, miwah basa, mugi-mugi
sampun andadosaken kirang tangkepipun pamengku, saha salajengipun kaparenga
tadhah tetesing pangaksama.
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
Candra Bubak Kawah
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Amestuti
wasita adi sabdaning para winasis, dupi dumugi wayaning mangsa kala dhumawahing
nugraha saking Gusti Ingkang Maha Kuwasa. Mangkana ta wau ingkang hamengku
karsa nun inggih Bapak miwah Ibu ….. sigra jumangkah anetepi darmaning agesang,
wigati amberat sakathahing durgama, jer pungkasan anggenira amiwaha putra
mahargya siwi, kanthi sarana ambikak kawah.
Wusnya
binuka warana tutuping sesaji, tinon kendhaga kalih winor ing cahya sumunu,
sajuga winastan kendhaga kencana. Dene ingkang sawiji winastan kendhaga mulya.
Jroning kendhaga kawistara sunar warni seta myang rekta. Ingkang seta sinebat
cupu adi mandhalika, dumadi saking pakartining bapa. Ingkang rekta sinebat cupu
manik asta gina, dumadi saking pakartining biyung.
Kacarita,
duk kalaning Bapa ………murweng resmi ing garwa, amarengi tumuruning wahyu jati
sih nugrahaning Gusti. Kama awarna seta manunggal kang awarna rekta. Nulya Ibu
…… kaparengaken anggarbini.
Antuk
sacandra denira anggarbini ponang dat mulya ngambah alam eka kamandanu,
dwicandra dumugi alam dwi panunggal, tricandra ing alam triloka maya, ugi
winastan alam gondar-gandir, alam keliwat gawat, ingkang minta wewekaning rena.
Tulus
lestari gya ngambah alam catur hanggajati, wulagang neng guwa garba, dinayan
ing sarining pratiwi, bahni, banyu, miwah bayu, jangkep caturcandra, pinaringan
gana bau. Pancacandra ngancik loka pancayitma jati. Sadcandra pinaringan sipat
jangkep, mungging sadlokajati. Sapta kawasajati yeku alaming ponang jabang
ingkang wus saptacandra, wus ginadhuhan pancadriya. Mila kalamun mesat saking
guwa garbaning rena, sampun bangkit waluya jati, jati temah waluya.
Kocapa
ing kalanira dereng wanci tumelunging wahyu tumulung, amila kaki nini jabang
aneras nggenira yoga brata, sadhakep saluku tunggal, ngeningken pancadriya,
papat binerat, sajuga sinidikara, anut laksitaning bratajaya, anenggih bajra
herawana.
Tinampi
samadinira, kapyarsa lamat swara dumeling sasmita wasitaning Sang Murbeng
Gesang. Wudhar denira samadi ring loka astha sabda jati, amarengi kalaning
asthacandra winahya. Nawacandra wus kamarga, andungkap dasa arine, saking loka
nawapurna jati, sumeleng suwung wiyose, myak langse gendhala giri, saking guwa
garba mesat, prapteng alam padhang lokapana, acecala sabda mulya cenger.
Wijilira
sinarengan kadang catur, sajuga mijil saking jaja, tri mijil saking margaina.
Kakang kawah, rahmuka, miwah adhi ari-ari. Jabang ambabar putri, wanci sapeken
kaparenging rama ibu tinengeran Rara ……. Enggaling kang winursita, wit wekel
taliti talaten anggenira anglelithing anggulawenthah, sarta pamarsudinipun ing
reh kasarasan, kawasisan, katrampilan, kagunan, miwah kasusilan
satatakramanipun, putra putri wulagang dadya kenya diwasa, seger saras jiwa
raga, susila, prasaja, anggung gumbira, wasis trampil, sinembuh ing sulistya.
Amarengi
ari piniji surya pinilih, miwah wulan dalah warsa winanci, sang dyah sembada
jinatukrama dening sang satriya sumbaga wirotama ingkang wus sahabipraya
kekasih Bagus ……. Atmajanipun Bapak saha ibu ………ingkang hanggung mastuti ing
kautaman.
Mangkana
ta wau saparipurnaning prastawa tuhu wigati wiwahaharja, panganten putri
sinaratan bubak kawah, ingkang esthinira ambrastha saliring durgama, mbengkas
sagunging saru siku, anyenyandhang nugraha raharja bagya mulya.
Risang
temanten sarimbit nulya samya lenggah jajar sumandhing, sesarengan anguningani
isining kendhaga kencana sarta kendhaga mulya. Sri temanten wus tunggil tekade
saiyeg saekakapti amangun brayan darmaning tumuwuh rama ibu, para sepuh, warga
gotrah, sumawana kadang mitra tuwin ingkang sudi sredha angestreni, samya
manembrama mangastungkara mangastuti manungku puji mrih kang tigas kawiwaha
pinaringan wilujeng ing donya tuwin akerat, jejeg jumangkah, jajag jumurung kang
jinangka, bagya, sumbaga, subagya.
Kasigeg
panindaking upacara bubak kawah. Wonten kirang jangkeping tutur, galap-gangsul,
dalasan lepating pangroncenipun tembung, ukara, miwah basa, mugi-mugi sampun
andadosaken kirang jangkepipun pamengku. Saha salajengipun kaparenga tadhah
tetesing pangaksama.
Nuwun.
Wassalamu ‘alaikum wr. wb.
Candra Kirab
Panyandra Kirab Kanarendran
(Gendhing
Ketawang Langen Gita Sri Narendra)
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Nun
inggih rampak runtut swaranya angayut-anyut. Lah menika ta wau swaraning
pradangga, ambabar Ketawang Langen Gita Sri Narendra, umiring tindakira
sekaring pawiwahan, anenggih sang pinangantyan kekalih, ingkang arsa kirab,
nulad adi endahing budaya.
Sinten
ta ingkang sinaraya anawung kridha minangka pangarsaning lampah ingkang sinebat
Suba Manggala. Satuhu menika panjenenganipun Bapak ………. Dhasar dedeg pidegsa
apangawak prabata, sembada ing driya tan amingkuh saliring kewuh, bangkit
angentasi karya. Kasembuh wiwit nalika timur mula anggung ginunggung ginanggala
ingulig marang pepoyaning kautamen, mila boten nama mokal kalamun ta anggenira
kapiji minangka Suba Manggala, anggung anengenaken mring kasusilan miwah
subasita.
Kautamening
Sang Suba Manggala saya ngalela, kacihna lebda ing adi endahing budaya, katitik
nggenira mangarsani kirabing panganten, tumapaking pada tinata runtut nut
iramaning gendhing, sinawung ebahing asta mangulah langen mataya. Kawuryan
wadana madhep pandulu tumungkul ing bantala, sakedhap-sakedhap asta
angapurancang.
Wurining
Suba Manggala ana mudha tumaruna lumaksana jajar kalih ingkang dahat mabukuh
pratandha prayitneng kewuh, sayekti menika ingkang sinaraya mangulah kridha
minangka Yudha Manggala, kaprah sinebat Talangpati, pratiwamanggala, ugi
winastan satriya kembar. Dene ingkang maragani nun inggih Bagus ……. Dalasan
Bagus ……
Kekalihnya
samya kembar, kembar ing busana kembar ing warna, dinulu sasat jambe sinigar.
Sunaring pasuryan sumunu wenes agilar-gilar, busana sarwi jenar, pra kenya
dadya kumesar, andulu bregese satriya kembar.
Ingkang
tut wuri ana kenya tanggung andon lampah. Tuhu menika minangka patahing
pangantyan, pinaragan dening Rara ………. Saha Rara ………. Inggih awit denira dereng
padha dhateng adi endahing budaya, marwa asring lumaksana asmu pepeka,
parandene tan dadya saru kuciwa, malah akarya sengseming nala.
Sanadyan
paribasan durung tedhas nggeget suruh, durung tedhas nggigit jambe, parandene
sampun bangkit angarah prana, akarya sengseming wardaya. Ingkang mangkana kena
kinarya pracihna lamun benjang diwasa bakal bangkit angentasi karya.
Gebyar-gebyar pating calorot busananing panganten sarimbit, cinandra kadya daru
lelana. Apa ta busanane?
Panganten
kakung angagem makutha awarna kresna pinalipit ing rukmi, asesumping sekar
kanthil. Dhasi mungwing jangga lir ginupit, amimbuhi pekiking panganten kakung,
dahat adi dahat luhung. Atela awarni langking sinulam benang kencana pinetha
roning gadhung amalengkung, prabane ngenguwung. Sangsangan rukmi carup wor
kalawan sangsangan sekar mlathi rinonce mungwing pamidhangan kanan miwah
kering, angalewer tumibeng jaja cinandra kadya taksaka ngulet rumambat.
Paningset cindhe winangun sekar mancawarni, epek baludru sinulam benang
kencana, wimbuh mungguh amantesi.
Wangkingan
warangka ladrang, ukiran nunggak semi, selut cetha angalela sadriji gedhene,
pinatik ing sesotya nawaretno. Miwah rinengga puspita adi rinonce setekem
gedhene, angalewer, ebah-ebah kinarya linampah, ngengreng mrabu kadulu.
Nyamping sida asih sinerat rumit angrawit pinarada ing kencana tinaretes,
gumebyar anelahi. Canela warna kresna rinenggeng sesotya, pating galebyar
kinarya lumaksana, tinon saking mandrawa pindha sirahing nagaraja ingkang nuju
tapak maruta.
Sinigeg
gantya kang winursita, kuwung-kuwung akekuwung ambabar teja manda maya,
tejaning risang suryeng ratri, pranyana lamun tan kuciwa memanise. Meloking
wadana sumunar agilar-gilar angelam-lami pindha kencana binabar.
Palarapaning
panganten putri sinungging pepaes awarna kresna, ireng, meles, menges, anjanges
pantes. Cecundhuk pinetha wulan tumanggal, denapit centhung kanan kering, lir
peksi jiwa-jiwa. Cundhuk mentul pinasang titi tata pinatut, katiyub ing maruta
sumilir kadi kembang dewadaru. Lamun ginupit ing wardaya kadya astane kenya
sulistya angawe-awe mring kekasihe. Ukel kapetha bokor mengkureb kapenet ing
sesekaran pinilih, sineseg ing sarana kang sarwa manik, amung amimbuhi
kasulistyane risang panganten putri.
Kabayak
landhung langking warnane ugi tan kari sinulam ing benang rukma, kaistha sekar
tunjung seta, tuhu endah tuhu edi, mila panganten putri datan siwah sekaring
kedhaton. Sangsangan masyarakat sinangling carup wor sangsangan sekar mlathi
ginubah, kumelewer maripit ing jaja lir naga taksaka marepeg angalon lampah. Sida
asih nyampengi kembar kalawan nyampinge panganten kakung. Pralampita kembar
trsnane, kembat bibit, bebet, bobote. Raket supeket akekanthen asta, tan
ginggang sarema, sanepa renggang gula kumepyur pulut. Cat kinacut pada
jumangkah gumebyar dening rengganing canela kang sarwa sesotya, asri dinulu
kadi wredu lumaku ing wanci dalu.
Ingkang
lumaksana aneng wurinira, salajur sisih jajar kalih, menika ingkang samya
kapiji ign gati minangka putri dhomas. Katemaha pinilih para kenya ingkang
maksih rumaja putri, sulistya ing warni, mumpuni ing kardi, dhasar merak ati,
atul panembahe ing Gusti, angrungkebi jejering wanitajati, nulad mring
laksitaning para putri pinunjul ing uni, bekti tresna ing sesami.
Sanyata
kathah pra mudha tumaruna anadhang wigena, andulu para kenya listuhayu,
kumrangsanging raos kadya kaselak jajar sumandhing. Wondene ingkang lumaris
sawuntawis, para kadang warga wandawa, sami-sami sarimbit kalayan garwa,
esthining parasdya suka puji asung pangastuti mring panganten, mugi tulusa
bebrayan begja raharja ring donya prapteng delapan.
Ingkang
tut wuri handayani ing salampahira, inggih menika ingkang rama ibunipun
pangantyan putri. Jejer kalenggahanipun dados pethiting kirab. Satindak tumoleh
nganan, sapecak uminger ngering. Lamun ta kawijila pangunandikanira estu atur
puja pambagya katur sagunging para tamu sutresna. Jaja ebek bombong mongkog,
karoban luhuring budi darmane para rawuh, ingkang sredha sudi angstreni
dhauping putra siwi.
Kawuwusa
lampahing pinagantyan anjog ing wiwaranging sasana budaya, nulya sang Suba
Manggala suka sasmita mring ingkang binojakrama, kinen gya angrucat busana
narapati, gumantya busana satriyaditama manjing jroning sasana busana.
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
Panyandra Kirab Kasatriyan
(Gendhing
Ketawang Subakastawa)
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
Wus
tinarbuka wiwaraning sasana busana, kumenyar asung prabawa, kentar-kentar
angambar kongas gandanira marbuk arum awangi, sumirat-sirat teja maya-maya,
saya dangu saya milangoni, saya celak saya angranuhi ring wisma wiwaha.
Wus
lukar busana katong anggrasuuk sasana busana satriya, sangsaya ngenguwung
prabane, sangsaya mancaragn guwayane, sangsaya mantep panggalihe, cinandra kadi
Bagus Danang Sutawijaya atmajanira Ki Gedhe Pamanahan, akekanthen asta kalayan
Rara Dewi Semangkin atmajanira Sri Sultan Dwara ing Kalinyamat, lagya
angebnggar-rnggar driya ameng-ameng aneng udyana, mriksani panjrahing sari
puspita, ingkang nendheng mangundhar wewangi.
Sang
senapati kembar kadi sang Suwandageni atmajane Ki Demang Sakalputung kalawan
Sang Agung Sadayu, yoganira Ki Sadewa, kekalihipun tus wijil saking tlatah
Jatinom.
Kang
apindha putri astha sata anglur selur dadilir kadya putri boyongan saking
wewengkon Predikan ing Toyabiru. Sumusul ingkang mungwing wuntat, menika rama
ibunipun, memayungi lampahing panganten sarimbit. Sadaya berawa sarta mempen
ing puja-puji santi astuti santi, basuki kang kaudi, lestari kang kaesthi.
Sang
pinangantyan tuhu loro-loroning atunggal, tunggal-tunggaling aloro, kang sajuga
priya kang sawiji putri, geleng golong rumasuk jumbuh angurut ing cipta, rasa,
karsa, daya, miwah karyane munggeng jejer kalenggahane sowang-sowang. Rumangsa
handarbeni, wajib hangrungkebi, mulat sarira hangrasa wani.
Pilah
pinilah sajuru-juru, gilig golong gegelengane, datan worsuh tataning titi laksita,
napak tilas sang sujana sarjana pinasthika ingkang wus cinandhi ing awiyat,
jenempana ing maruta, nenggih Ki Hajar Dewantara, ing narsa sung tuladha, ing
madya mangun karsa, tut wuri handayani.
Kang
cinandra ing ngarsa nenggih risang Suba Manggala dalah risang sirariya kembar.
Menggah ingkang ginupita ing madya tan lyan sang pinangantyan kekalih, wondene
kang winedhar ing wuri ingkang rama ibu, ingkang anggung mangastungkara mrih
paran parasdyane putra binerkahan. Ingkang putra ginadhang-gadhang dhadhag
angadepi godha panggodha, amberat salwiraing ridhu pangridhu, kawagang dadya
pangarsa hangayomi hangayemi hangayani sanggyaning dasih kaswasih.
Sumringah
bingar sinawung suka ing wardaya sang Suba Manggala, siddhakaryya, tulus lulus
angentasi karya, nut laksitaning paratama ing Nagari Nusantara.
Sigra
sang Suba Manggala asung sasmita mring sang pindha narapari miwah parameswari,
ingaturan lenggah ing sasana minulya, dene mring kang samya angiring
ambayangkara ingaturan bodhol wangsul ing papane sowang-sowang, cinandra lir
sata matarangan.
Nuwun.
Wassalamu ‘alaikum wr. wb.
Candra Panggih
Pasrah Penganten
Nuwun.
Assalamu ‘alaikum wr. wb.
Mugi
tansah winantu ingkang kawilujengan. Sinartan sinukartaning panambrana. Ibu
miwah Bapak …….., dalah para putri putra, dalasan sanggyaning kulawarga, punapa
dene para rawuh. Nuwun, tumanggap pangandikanipun Bapak …….., ing ayulihi Ibu
tuwin Bapak ……., amasrahaken panganten kakung, kaparenga kula matur, minangka
sesulihipun Ibu saha Bapak ………., kula kadhawuhan tampi pasrah panganten kakung.
Pramila,
kaparenga amratelakaken bilih ing samangke wanci tabuh ………, panganten kakung
kula tampi kanthi sae, andadosaken suka bingahipun manah, saha sumangga sami
muji muja syukur konjuk ing Hyang Murbeng Gesang.
Salajengipun
mundhi dhawuhipun Bapak saha Ibu …….., risang panganten kakung badhe sarimbit
kaliyan panganten putri ………., dumungkap upacara ijab kabul. Kula nyadhong
pangaksami mbok bilih wonten kakirangan saha kaladuking panampi.
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Panyandra Penganten
(Gendhing
Ketawang Puspawarna)
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Binarung
swaraning pradangga munya angrangin, ana ganda arum angambar angebeki jroning
sasana pawiwahan, nulya kawuryan ana teja angenguwung mawa praba, tuhu menika
tejane panganten putri ingkang binayangkare mijil saking tepas wangi, kinanthi
manjing sasana rinengga.
Sampating
busana ingkang angemba busananing prameswari nata, tinon saking mandrawa abyor
mompyor pating galebyar pating calorot, katempuk ing pandam kurung ingkang
angrenggani, lamun cinandra kadya kilat asesiring.
Amucang
kanginan denira lumaksana penganten putri, membat madya lumenggang ing warih.
Meloking wadana sumunu agilar-gilar kadya kencana binabar, sunaring netra
andamar kanginan.
Weweging
pranaja singset kapathet ing ageman, pindha cengkir gadhing piningit, yayah
anjebol-njebolna mekak madya ingkang minangka setubandaning sarira.
Kicating
pada katon pating galebyar dening rerengganing canela ingkang tinaretes ing
sesotya nawaretna, ginantha ing wardhaya candrane kaya wredhu angga sasra
lumaku ing wanci dalu.
Prapteng
madyaning sasana pawiwahan kagyat kagora kang apindha sitaresmi inggih
musthikaning pawiwahan, dene uninga sanggyaning para tamu kakung sumawana
putri, wus kebak ber ambalabar angebekti jroning pawiwahan, nganti kaya
angdhoyong-dhoyongna pancak sujining pandhapi agung bale winangun. Marma
tumanduking raos ingkang dahat tumanem ing kalbu, yayah linobong jroning
wardaya, kelem karoban ing memanis, ingkang tuhu tan kawawa cinitra ing ukara.
Prapteng
unggyan ingkang tinuju dening panganthining panganten putri ingkang pinaragan
dening Ibu ……. Sumawana Ibu ………, musthikaning pawiwahan gya kinanthi
kalenggahaken ing sasana pinajang, angrantu laksitaning adicara ingkang wus
rinantam.
Nalika
samana kawistara sri pinangantyan wus lenggah anggana raras. (Sasampunipun
panganten putri lenggah, gangsa kasuwuk).
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
Penganten Kakung
(Gendhing
Ladrang Wilujeng Pelog Barang)
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Kumenyar
mawa prabawa, kentar-kentar winor ganda wida. Sumirat ambabar teja maya, saya
dangu saya cetha, saya caket saya ngalela. Pranyata menika tejaning panganten
kakung ingkang binayangkarya mijil saking wisma palereman, kinanthi manjing
sasana pawiwahan.
Mubyar-mubyar
busananing panganten kakung ingkang angemba busananing narapati, lamun kadulu
katon agung, mrabu, miwah mrabawa. Agung ateges kebak ing kaendahan kang
sanyata adi luhung, dene mrabu ateges pindha jejering narendra kebekan ing
kawibawan luhur, mrabawa ateges sinung prabawa adi endah milangoni.
Dhampyak-dhampyak
ingkang samya lumaksana angayap sang pinangantyan kakung, pinaragan dening para
kadang santana miwah warga wandana. Dhasar panganten kakung anyardula lapa
tindake, riyak anggajah ngoling, lembehan merak kasimpir. Sarira amrabata,
sembada ing driya tan mingkuh saliring kewuh, yen ta tamtama sumbaga wirotama
prawira jayeng palugon, tatag tangguh tanggon, tanggung jawab prapteng ngendon.
Mila kalamun pinetha ing wardaya candrane kadi narendra ingkang arsa tedhak
siniwaka, lenggah ing dhampar denta.
Prapteng
unggyan kang tinuju, sang pinangantyan kakung sumawana ingkang samya umiring
lampah sami dene aparantunan wonten ing wiwaraning pawiwahan. Nalika samana
panganten kakung dahat ngungun sanguningani eden-eden kang angrenggani
tawinging wiwara, dumadi saking pradapa mancawarna, tinunggulan dening
pradapaning wandira. Pradapa ron wandira waringin. Tulya asri dinulu.
Kumalebeting
rontek miwah umbul-umbul ingkang katempuh ing maruta manda, lamun linaras ing
suksma enthane asung pambagya hargya marang sang pinangantyan kakung, lumeber
sanggyaning para warga wandawa ingkang samya umiring gati.
Dupi
wus tinata titi tataning wigati, sigra jumangkah sang wimbasara pamethuking
sekar cepaka mulya sasele inggih sang atmaja panganten kakung, saksana amurweng
kandha sang wimbasara dhumateng ingkang piniji anampi. (Dumugi wiwaraning
pawiwahan, panganten kakung kendel).
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
Panyandra Bucalan Gantal
(Gendhing
Kodhok Ngorek – Ketawang Larasmaya)
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Hong
ilaheng astuna masidam. Wus dumugi wahyaning mangsa kala dhumawahing kodrat
saking panguwaosing Gusti Ingkang Murbeng Dumadi. Nalika samana ana titahing
Gusti ingkang asipat jalu tanapi wanita ingkang sumedya anetepi jejering
ngagesang, ngancik alaming madya, amestuti ila-ila ujaring para kina ingkang
dahat pinundhi-pundhi, sarta angleluri laksita harja, nulad edi endahing budaya
luhung, umiring sesanti tis-tising tyas marsudi mardawaning budya tulus. Budya
ateges budi daya ingkang tuwuh saking osiking panggalih. Wondene tulus saliring
pangesthi ingkang tumuju marang kautamen pinarengake.
Kawuryan
sri panganten putri wus jengkar saking sasana rinengga, ingayap sanggyaning
warga wandawa, kinanthi mring sasana ingkang pinanci. Dene ingkang mungwing
wuri ana jejaka/kenya kekalih umiring tindake panganten putri, menika ingkang
sinaraya angemban puspita adi ingkang winastan Kalpataru Dewadaru Jayadaru,
kinarya sarana dhauping sri panganten sarimbit.
Kepyaking
pradangga munya anganyut tuwuh, kadya asung pepuji pangastuti mring panganten
kekalih wrih kang kaesthi dadi kang sinedya dadya. Saya caket dening lumaksana
pangantyan putri, samana wus prapteng unggwan kang tinuju, nulya panganten
kekalih samya apagut tingal. Tempuking pandulu caturnetra ingkang linambaran
budi luhur, sakala wonten daya pangaribawa ingkang ambabar karsa dadya sarana
pambukaning rasa ginaib ingkang tumanem ing sanubari.
Saksana
kumlawe astane panganten putri sarwi ambalang gantal mring panganten kakung,
ingkang winastan gondhang kasih. Datan saranta panganten kakung gya gumantya
ambalang gantal ingkang winastan gondhang tutur.
Punapa
ta wujud sarta wredining gantal ingkang kinarya bebalanganing panganten
sarimbit? Pranyata wujuding gantal dumadi saking sedhah lininting tinangsulan
lawe wenang, sarta pinilih suruh ingkang atemu rose, ingkang amengku wredi
sinandi : Suruh, yen dinulu saje lumah lawan kurepe, nanging lamun ginigit
padha rasane. Menika amengku wredi sanadyan kang sajuga jejer priya kang sawiji
putri, nanging lamun wus manunggal tekade, bisa manunggal cipta, rasa, miwah
karsane, pinasthi jatukramane.
Marma
tinangsulan lawe wenang awarna seta, wredinira mugi wusnya tinangsulan ing
akrami, dadya paningset denira mangun brayan, datan nalisir saking angger
ugering kautamen. Pinilih suruh kang atemu rose, mengku wredi mugi panganten
sarimbit manunggal lair batine, saniskara pangesthi nyawiji, sirik lamun kongsi
suwelang kayun, widada kang sinedya, lestari kang kaesthi.
Kawistara
panganten kekalih wus jajar sumandhing aneng luhuring pasangan linambaran
roning pisang raja, pasemone nyata lamun dhaupira wus pinasthi dadi
pasanganira, kang anggung kinudang-kudang bangkit mandireng pribadi, winimbuh
ing kawibawan, lir jejering narendratama.
Mandhap
saking pasangan, ingkang sarimbit gya marepeki antiga cinaket ing bokor
kencana, minangka wadhahing sekar setaman. Sakala kanang antiga tinapak ing
pada, pecah sanalika. Pramila daya-daya panganten putri laju anjengku sarwi
sumembah mring kakung. Purna denira sumembah gya amijiki samparaning ingkang
raka, pralampita angicali saliring sukerta, tulus mulya manggih raharja.
Katon
kambang-kambang kumambanging sekar triwarna kang aneng jroning bokor kencana,
mawar, mlathi, miwah kanthil. Yekti menika kinarya pralampita lamun winawar ing
tembung manis lumantar kedaling lathi, dadya pambukaning karyatama kang anggung
kumanthil-kanthil ing padoning netra, tumameng tung-tunging nala.
Kawistara
sri pangantyan kekalih wus pinaringan her wening kang mijil saking kendhi
pratala. Menika minangka pralampita mrih sabarang pakarti kang arsa linampahan,
linambaran weninging panggalih miwah menebing kalbu, kang tinemu hayu hayem
hangayomi.
Paripurna
gatining kang titi laksana panggih. Samana sang pinangantyan wus jumeneng jajar
sumandhing sarwi siningeban sindur dening ingkang ibu. Bebrayaning putra
sarimbit tinuntun rehing kautamen pinayungan ing budi rahayu, wani marang
bebener, wedi marang kanisthan.
Sang
Larasmaya memuji memuja asung pangastawa, umiring kang daweg winiwaha, laju manjing
sasana rinengga, lulus raharja, sirna saliring rubeda.
Rahayu
ingkang sami pinanggih. Wassalamu ‘alaikum wr. wb.
Candra Sungkeman
SUNGKEMAN
ASMARADANA
1.
Risang
penganten sarimbit,
arsa
sumungkeming pada,
mring
yayah miwah rename,
nyuwun
puji lan pandonga,
nggennya
dhaup palakrama,
gesang
pinanggih rahayu,
tumuju
marang kamulyan.
2.
Wus
sumungkem sri pengantin,
ayem
tentrem jroning nala,
eling
purwa duksinane,
eling
rama miwah rena,
rama
ngukir jiwa raga,
tapa
brata ingkang ibu,
ari
dasa nawa candra.
3.
Dupi
sinungkeman sami,
ingkang
rama miwah rena,
kadya
sinendhal batine,
kebak
asih miwah tresna,
paringpangestu
pandonga,
pinuji
amrih rahayu,
mulya
hamanggih kabagyan,
4.
Dhasar
satriya piningit,
nadyan
tresnyuh jroning nala,
karerantan
ing batine,
abangkit
asung husada,
sinamun
ing samudana,
gesang
panganten satuhu,
binerkahan
ing Pangeran
Sanggya
para lenggah ingkang tansah hanampi berkah.
Ibu
tuwin Rama, sumrambah besan sekalian Wus samapta ing gati, siaga ing dhiri,
hanganthi sungkem pinanganten sarimbit. Kairing puja pamuji, mugi-mugi tansah
manggih rahayu…..
Panyandra Sungkeman 1
“Penganten
kakung wus jengkar saking dhampar dhenta, kursi rinengga, anganthi ingkang
garwa lumarap ngabyantara myang kang para pinundhi, nenggih rama lan ibu,
lampah dhodhok bebasan sata matarangan, esthining penggalih amung sumedya
sumungkem dhateng padanipun ingkang rama ibu, sigra tumungkul yayah konjem pratala
i wadanane temanten sarimbit,
Tangkepeng asta sarwa sumembah ing jengku ering kanan, sinartan eninging cipta rumasuk ing sanubari, anyuwun rumentahing pudya hastawa puji hastuti saking rama miwah ibu, mring esthining driya denira bebrayan, tansah manggih kanugrahan, kabagyan lan kamulyan saking Gusti kang Maha Welas lan Asih.
Dupi sinungkeman ing pepadanira ingkang rama miwah ibu, datan bisa ngunandika, kadya sinendhal mayang batine, sumedhot ing galih, dene putra kang linairake saiki wus diwasa arep mangun bale wisma, datan karasa trenyuhing driya akarya tumetesing waspa lamun cinandra kadya mutyara rinonce, ingelus – elus pamidhangane ingkang putra, ingusap – usap rekmane, ingaras kebak ing raos tresna asih.
Apa
ta menggah darunane…..?
Jro
sumungkem anguswa pepadane ingkang rama ibu, penganten anggung enget marang
purwaning dumadi duk rikala linairake aneng jagad padhang, ginadhang gadhang
kinudang kudang wiwit alit engga diwasa,
Enget
marang rama ingkang wus sembada angukir jiwa ragane miwah dadya lantaraning
tumuwuh.
Enget
marang ibu ingkang wus kuwawa dadya sasana yoga brata salebeting nawa candra
dasa ari, sarta anglelithing anggulawenthah wiwit kalane ing guwa garba nganti
tumekeng akhir diwasa, rumaos menawi ageng sanget anggenipun kathah dosanipun
dhateng rama ibu lan kapetangan budi, enget kapan saged atur piwales.
Eling
– eling risang panganten wiwit timur mula anggung ginunggung mring pepoyaning
kautamen, amila namung sakedhep netra wus bangkit angusadani onenging nala,
nadyan anandhang sungkawa cekap ing samudana.
Waspada
ing semu dupi anguningani bilih ingkang putra denira karerantan galih, kadya
kawijil pengendikane aris kang kebak ing wasita adi, mangkana ta umpami
kawijiling lesan . :
“
Dhuh anaakku ngger temanten sakloron….
“
Duk kalane isih cilik sira dak kekudang yen ta diwasamu bisa winengku dening
satriya tama , ingkang sembada hangayomi jiwa ragamu ing donya prapteng
delahan, ing kalungguhan iki, sepira ta lega bungahing atiku dene kekudanganku
jebul wus dadi kasunyatan, kang mengkono lelungsen dak bebekali, kanthi dak
suwunake kamurahaning Gusti ingkang Maha Agung, Pangestune rama ibu marang sira
sakloron bebasan tansah anglur selur pindha ilineng narmada, muga anggonmu
palakrama bisa tuwuh hangrembaka, nganthi tumekaning kaki nini, alandhesan
darmaning rasa tresna kang hangrembaka, binarung lan pangestune rama ibu kang
wus satraju marang palkramamu , bisa atut runtut kadi mimi lan mintuna, mugya
tansah manggih kabagyan miwah kamulyan, tebih ing sukerta lan godha rencana,
sarta dak sesuwun ing rina pantaraning ratri, muga enggala antuk talining
brayat , yaiku wujuding pratima kang bangkit bisa tata jalma, ingkang datan
liya momongan minangka rengganing bale wisma lan talining bebrayan “.
Dupi
wus paripurna anggenipun sungkem pangabekti dhateng padanipun rama-ibu,
temanten sarimbit kanthi kebak tata susila, subasitaning putra dhateng tiyang
sepuh, jumangkah lon-lonan arsa nglenggahi dhampar rinengga.
Pambagya Harja
PAMBAGYA
HARJA- 1
Nuwun.
Assalamu ‘alaikum wr. wb.
Para
rawuh, kaparenga matur, minangka sesulihipun ingkang kagungan hajat, inggih
menika Bapak tuwin Ibu …….., kula ngaturaken sugeng rawuh. Salajengipun
ngaturaken gunging panuwun, dene panjenengan sampun karsa ngrawuhi anggenipun
gadhah damel, ngemah-emahaken anak angka kalih, nama ……., pikantuk ……,
putranipun Bapak saha Ibu …….., ingkang pidalem ing ………..
Bapak
dalah Ibu ……… ngaturaken gunging panuwun ugi, dene panjenengan sampun kapareng
paring pambiyantu ingkang awujud kawigatosan, bandha beya, iguh pratikel, tuwin
ubarampe sanesipun, ingkang gemblenganipun saged ngegengaken pepanggihan
samangke menika.
Ngambali
ingkang kapacak ing serat ulem, kaparenga para rawuh paring pangestu mugi
panganten kekalih anggenipun mangun brayat pinaringan karaharjan kabagyan.
Bapak
saha Ibu ……. saha gotrah nyuwun gunging pangaksami awit saking kirang saening
panampi, sapelening pasugatan, sarta sadaya kekiranganipun, ingkang ndadosaken
cuwa sarta boten renaning panggalihipun para rawuh.
Menggah
kula piyambak, inggih nyuwun gunging pangaksami, amargi klenta-klentuning
tembung, galap gangsuling ukara, tumpang suhing basa, punapa dene sigug wagu
tuwin kiranging tatakrami anggen kula matur.
Mugi-mugi
pahargyan ing Dalem ……….. samangke menika kawawa ngraketaken, nyupeketaken
anggenipun sami srawung, memitran, pasadherekan, saha nglestantunaken bebrayan
ing alam sawegung.
Wusana
kaparenga para rawuh angestreni pahargyan menika kanthi sakeca mardika ngantos
dumugi purnaning pahargyan. Nuwun.
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
PAMBAGYA
HARJA- 2
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Nuwun,
para pinisepuh tuwin para sesepuh ingkang dahat pinundhi-pundhi. Para priyagung
kakung miwah putri ingkang satuhu pantes sinudarsana. Para rawuh ingkang bagya
minulya.
Minangkani
pamundhutipin Bapak saha Ibu ……….., dalah besan Bapak saha Ibu …………..
sakulawarga, ingkang ing dinten menika amengku karya nindakaken darmaning
ngasepuh, amiwaha putra panjaja putri ingkang asesilih …….. kaliyan ………., putra
panenggak, kula kadhawuhan sowan matur wonten ing ngarsa panjenengan sadaya.
Inggih
awit saking bombonging sarta bembenging panggalihipun, candraning kejugrugan
ing wukir sari, kabenan ing saganten madu, panjenenganipun sami boten saged
anyarirani piyambak sowan matur wonten ing ngarsa panjenengan sadaya,
ngaturaken ingkang dados prentuling penggalih.
Minangka
purwakaning atur, sumangga sami sesarengan ngunjukaken puja pudyastuti syukur
konjuk ing ngarsanipun Gusti Ingkang Murbeng Dumadi, ingkang sampun kapareng
paring nugraha dhumateng Bapak saha Ibu …….. dalah Bapak saha Ibu ……., punapa
dene gotrah, anggenipun kagungan karsa ndhaupaken putra panganten sampun saged
kalampahan wilujeng nir bita nir ing sambekala. Kajawi nugrahaning Gusti,
sadayanipun menika inggih awit berkah pangestu panjenengan sadaya.
Ingkang
sami bebesanan dalah kulawarga ngaturaken pambagya wilujeng, sinartan panuwun
ingkang tanpa pepindhan, dene panjenengan sampun kapareng angestreni pahargyan
menika, saprelu paring berkah pangestu wilujeng dhumateng panganten sakloron.
Ingkang
sami amengku karsa miwah gotrah ugi ngaturaken panuwun ingkang tanpa upami,
dene panjenengan igu kapareng paring tandha tresna ingkang awujud punapa
kemawon. Menika sadaya sayektos adamel mongkog sarta bombonging panggalihipin.
Inggih awit saking menika, panjenenganipun sami boten saged amahyakaken
punapa-punapa, kajawi amung sumangga ing purba wasesanipun Gusti Ingkang Maha
Kuwaos. Mugi-mugi sadaya kasaenan panjenengan kasebat antuk ganjaran ingkang
samesthinipun.
Para
lenggah ing sasana mulya ingkang tansah karahayon. Samenika panganten kekalih
sampun kula sowanaken marak ing ngarsa panjenengan, saprelu kula suwunaken
tambahing berkah pangestu panjenengan, anggenipun jejodhoan sageda atut runtut
rerentengan, widada lestari mulya, winantu ing rahayu.
Minangka
wusananing atur, brayat agung Bapak Ibu ………… saha Bapak Ibu ……… boten kesupen
nyuwun lumintuning pangaksama tumrap sadaya ceweting aruh, lungguh, suguh,
sarta rengkuh, ingkang katur panjenengan. Ewa samanten mawantu-wantu
panyuwunipun, kaparenga panjenengan anyakecakaken lenggah sinambi angresepi
atur pasugatan sawonten-wontenipun.
Wondene
manawi wonten kirang wijang wijiling wicara, kula pribadi nyandhong agunging
pangapunten. Mugi rahayu ingkang sami pinanggih.
Wassalamu
‘alaikum wr. wb.
PAMBAGYA
HARJA- 3
Assalamu
‘alaikum wr. wb.
Para
pinisepuh, para aji sepuh, ingkang satuhu pana ing pamawas miwah lebda ing
pitutur. Para nayaka pangemban pangembating praja satriyaning nagari ingkang
minangka pandam pandoming kawula dasih. Para tamu kakung putri, inggih baraya
agung trah ingkang satuhu ber budi bawa leksana.
Prasasat
linobong ing panggalih ingkang dahat suka amarwata suta, tumanduk ingkang
ndaweg mangun buja, kadi kelem karoban ing memanis, sinandhing kastuba manik.
Kacaryaning panggalih, dupi anguningani yen ta jroning sasana wiwaha kawuryan
bak ber ambalabar sanggyaning para tamu kakung putri, sampun kepareng lenggah
satata, pepak sinaroja.
Kapanduking
raos ingkang dahat tumanem ing kalbu, saksana ambuka osiking driya denira
sumengka pangawak braja, lir keplasing warastra lungit. Prentuling parasdya
miwah esthining prayojana, tanna lyan amung daya-daya denirarsa asung sugata,
manembrama atur pambagyarja konjuk sagunging para tamu ingkang winengku ing
aluhur.
Nun
inggih. Amung kewala, awit saking berag berawaning panggalih ingkang dahat
amara suka, sakala legeg, puteg, buneg, jroning wardaya, sanadyan saklimah tan
kawawa medhar pangandika, awit amung kandheg monten ing tenggak. Mangkana
pangudasmaraning driya ingkang kawijil kanthi aris, sinawung lukitaning tembung
manis, manuhara kebak ing sagorawa.
“Dhuh,
sanggyaning para tamu ingkang anggung sinungga ing akrami, sapinten ta gung
berawaning manah kula ing kalenggahan menika, awit sampun kapatedhan ing sih,
kabalabak luhuring budi darma saking andika sadaya, ingkang sampun kasdu minangkani
sarining serat sedhahan, kaparenga anjenengi anggen kula netepi darmaning
wredha, mangun buja krama, amiwaha suta, amahargya siwi.”
“Inggih
awit saking lubering sih kadarman miwah lumintuning darmastuti saking andika
sadaya menika mugi pikantuk lelintu ingkang satraju, saking Gusti Ingkang Maha
Adi, sarta agenging panuwun kula ingkang boten saged cinitra ing ukara, boten
sanes amung dahat katedha kalingga murda.”
“Dhuh,
darahing budaya ingkang sampun kontab saindenging rat pramudita. Lubering sih
darma saking andika sadaya ingkang sampun kapareng jumurung ing karsa suka
pepuji mangastungkara, andayana dhumateng anak kula panganten kekalih, ingkang
sampun widagda anambut guna talining akrama, temah jumbuh ingkang sami ginayuh,
sembada ingkang sami sinedya. Karahayon dening Gusti Ingkang Maha Hayu, umiring
puji miwah pangastuti ayu, hayu, rahayu, ring ulah ahayu.”
Makaten
anggen kula sumedya atur. Wonten kirang jangkeping tutur, kaladuk, dalasan
lepating pangroncenipun tembung, ukara, miwah basa, mugi-mugi sampun
andadosaken kirang tangkepipun pamengku. Saha kaparenga tadhah tetesing aksama.
Nuwun.
Wassalamu ‘alaikum wr. wb.
Sepasaran Manten
SEPASARAN
MANTEN CARA PRASMANAN
1.
PAMBUKA
Kasugengan,
rahmat saha berkahing Allah SWT mugi tansah kajiwa kasarira sagung tamu minulya
Para sesepuh, para pinisepuh, para pepundhen ingkang satuhu luhuring budi
Para
alim ulama, ingkang rinten dalu hamungkul ngamalaken wahyuning Illahi ingkang
satuhu pantes sinudarsana
Para
pangemban pangembating praja, para satriyaning nagri pinangka pandam pandoming
kawula dasih
Sagung
tamu minulya mliginipun baraya ageng kadang besan ingkang satuhu kinurmatan
Kadang
wredha miwah taruna ingkang dhahat trinesnan
Inggih
awit mundhi dhawuh igkang hamengku gati nun inggih Bapak/Ibu ……….. kula
kapitados ndherekaken lampahing adicara prasaja ing ri kalenggahan punika.
Wondene
wigatosing sedya ing dinten menika Panjenenganipun Bapak/Ibu …………………….
…………………….hamboyong putra pinanganten sarimbit nun inggih ……………………. Kaliyan
………………..putra-putrinipun Bapak/Ibu ……………………. Saking laladan ……………………inggih awit
saking donga pangestunipun sagung tamu minulya ing dinten ingkang sampun kawuri
kekalihipun sampun kawiwaha dhaup sah manut angering agami miwah negari,
ndungkap dinten menika kaleres sepekenipun risang temanten sarimbit.
Sagung
tamu minulya salajengipun keparenga kula ngaturaken urut reroncening adicara
ingkang sampun rinancang dening sagung sadaya kulawarga
2.
RANTAMAN ADICARA
Pambuka
Atur
pambagya harja
Atur
pangandikan saking kadang besan
Atur
panampi
Jawat
Asta (kembul bojana andrawina)
Panutup
Sagung
tamu minulya minangka pambukaning pahargyan ing wekdal punika sumangga kula lan
panjenengan sami tumungkul ngonjukaken pandonga wonten sahandhap pepadaning
Gusti ingkang hakarya Loka mugi salwiring gati purwa, madya, wasana tansah
kalis ing rubeda , rahayu ingkang tansah tinemu kanthi ndengonga manut
satataning panembah sowang-sowang. Dhumateng ingkang ngrasuk agami Islam kula
dherekaken maos Basmalah, wondene ingkang hangrasuk agami sanes mugi kajumbuhna
kaliyan gegebengan panjenengan. Sumangga kula dherekaken
……………………………………………………………………………………………
3.
ATUR PAMBAGYA HARJA
Sagunging
para sepuh, pinisepuh, miwah sagung tamu undhangan ingkang satuhu dhahat kinormatan,
ngancik titi laksana saklajengipun inggih menika atur pambagya raharja yuwana
saking panjenenganipun ingkang hamenggu Gati Bapa ……………………………sekaliyan. Namung,
labet saking bombong berawaning penggalih awit nguningani rawuhipun sagung tamu
minulya, Bapa ……………………….. sekaliyan ngantos boten kuwawa nyalirani matur
piyambak wonten ngarsa panjenengan sami, saengga kepeksa minta sraya dhumateng
Bapa …………………………………pinangka talanging basa ingkang hamengku gati. Dhumateng
ngarsanipun Bapa ……………………………. Wekdal saha sasana wicara kaaturaken
…………………………………………………………….
Matur
nuwun dhumateng panjenenganipun Bapak …………………. Ingkang sampun kepareng hamakili
kulawarga Bapak ……………………….ngaturaken pambagya rawuhipun sagung tamu minulya
4.
SRAH TINAMPI
Bapak
ibu, sagung tamu minulya, adicara ingkang angka …………………………. Inggih punika
pangandikan saking kulawarga kadang besan, ingkang badhe dipun aturaken dening
panjenenganipun Bapak………………………. Dhumateng panjenenganipun Bapak ……………… wekdal
saha pandaya wara kaaturaken.
………………………………………………………………………
Makaten
pangandikan saking duta saraya kadang besan aturipun Bapak ………………………… gya
tinampi Bapa ……………………….. pinangka wakilipun Bapak ………………………. Ingkang hamengku
gati. Dhumateng ngarsanipun Bapak …………………………. Wekdal saha sasanawara kaaturaken
sumangga.
Matur
nuwun kaaturaken dhumateng ngarsanipun Bapak ………………… ingkang sampun hamakili
Bapak ……………………. Hanampi pangandikan saking kadang besan.
5.
JAWAT ASTA KEMBUL BOJANA
Sagunging
para tamu kakung miwah putri ingkang dhahat kinormatan, sampun lenggah jajar
sri pinanganten sarimbit esthining penggalih namung setunggal nyuwun tambahing
donga pangestu dhumateng ngarsanipun para pinisepuh, para pepundhen, sumarambah
sagung tamu minulya mugi-mugi anggenipun napak bebrayan enggal sageda atut
runtut rerentengan
pindha
mimi amintuna dadosa kulawarga ingkang sakinah mawadah warahmah, miwah enggala
pinaringan talining palakrama ingkang awujud pratima ingkang bangki tata jalma
nenggih putra-putri ingkang sholeh-sholehah
Pinangka
cihna paring panjurung donga miwah pangayubagya dhumateng risang temanten
sarimbit miwah tiyang sepuhipun, sagung tamu minulya kalilan paring jawat asta
.
Sasampunipun
para tamu paring donga pangestu wilujeng dhumateng risang temanten sarimbit,
awit kersanipun Bapak saha Ibu …………………… panjenengan kasuwun dhahar kembul
bojana handrawina kanthi mardikaning penggalih.
Para
tamu ingkang dhahat kinormatan , sasampunipun kapenggalih cekap saha badhe
ngersakaken kondur, Bapak saha Ibu …………………. Ndherekaken sugeng kondur,
mugi-mugi tansah jinangkung karaharjan ngantos dumugi ndalem sowang-sowang .
Sepisan malih Bapak saha Ibu ………………… ngaturaken gunging panuwun ingkang tanpa
upami, awit rawuh panjenengan sedaya.
6.
ATUR SESUKAN
Sagunging
para tamu kangge hamiyak sepining swasana miwah hangregengaken pawiwahan
prasaja ing siyang menika Bapak saha Ibu …………… kepareng nyugatakaken elekton
tunggal saking ……… ingkang dipun pangarsani ………… kanthi swarawati
…………………………………………………………………………………….
Pramila
sumangga sugeng nglaras kanthi sekeca
Ugi
bok bilih wonten para kadang ingkng kepareng badhe paring pisumbang sekar/lagu/
tetembangan: Campursari, ndhangdhut, Pop , keroncong lan sanes-sanesipun
elekton tunggal ………………………………… tansah sawega ing gati.
7.
PARIPURNA
Sagunging
para pepundhen, para sepuh, pinisepuh ingkang minulya. Purwa, madya dumugi
wasana pawiwahan sampun ndungkap paripurna. Awit saking menika, Bapak saha Ibu
…………………………………….ngaturaken agunging panuwun ingkang tanpa pepindhan dhumateng
sedaya para kadang ingkang sampun kersa paring panjurung panyengkuyung murih
rancaging adicara ing siyang menika. Mbok bilih Bapak saha Ibu …………………………….
Kirang tanggap, tangguh, gupuh, aruh miwah suguh anggenipun nampi rawuh sagung
tamu minulya kersaa panjenengan ngluberaken samodra pangaksami. Semanten ugi
kula ingkang kadhawuhan hanglantaraken titi laksana, tartamtu kathah cewedipun
kepara kirang mranani penggalih kula namung saged matur; “Tebah siti sekul
binuntel roning kalapa, apuranta sedaya lepat kawula. Pungkasaning atur :
Hayu-hayu Rahayu Niskala Wassalamu’alaikum Wr.Wb.
Sesorah
TULADHA
SESORAH
TANGGAP
WACANA CAOS BELA SUNGKAWA LAN PANGLIPUR 1
Assalamu’alaikum
Wr. Wb.
Inna
Lillahi wa inna illaihi rooji’un
Panjenenganipun
Baraya ageng Bapak. …….. ingkang katemben nandhang duhkita ingkang dhahat
kinurmatan.
Panjenenganipun
para ta’jizah kakung putri ingkang dhahat kinurmatan.
Keparenga
kula matur minangka sesulihipun warganing bebrayan ing dhusun ………….
Ingkang
sepisan :
Warganing
bebrayan ing dhusun……. ngaturaken ndherek bela sungkawa, awit sedanipun
Almarhumah ……….
Kita
warganing bebrayan nglenggana punapa ingkang panjenengan raosaken, punapa
ingkang panjenengan sandhang, kita rerencang ngindhit sungkawa panjenengan mugi
andayanana saged ngenthengaken raosing panalangsa lan duhkita.
Kaping
kalih :
Warganing
bebrayan ing dhusun …….. sami anekseni, bilih nalika sugengipun Almarhumah …………
sae tumindakipun dhateng bebrayan, mungkul ing panembah lan ngibadah, boten
nate damel sakserik dhateng sesame.
Mila
paseksen punika mugi kapriksanana ing Pangeran, satemah kepareng paring
kanugrahan dhateng alusipun Almarhumah ………..
Kaping
tiga :
Warganing
bebrayan ndherek memuji lan ndedonga, mugi-mugi Gusti Allah SWT, paring
pangapunten sadaya dosanipun, paring ganjaran sedaya ngamal kasaenanipun, dipun
paringana panggenan ingkang prayogi lan mugi kalebet seda ingkang khusnul
khotimah. Amin.
Dene
kulawarga ingkang tinilar mugi kaparingana manah ekhlas, sabar lan pasrah, lila
nampi panduming Gusti Ingkang Maha Agung.
Cekap
semanten atur kula minangka sesulihipun warganing bebrayan ing dhusun Jati
Srana, wonten kirang trapsilaning atur kula, kula nyuwun pangapunten.
Bilahit
taufiq wal hidayah.
Wassalamu’alaikum
wr.wb.
Matur
nuwun.
PASRAH
CALON PENGANTEN KAKUNG
Assalamu’alaikum
Wr. Wb.
Panjenenganipun
Bapak/Ibu ……… ingkang satuhu dhahat kinurmatan.
Kula
pinangka talanging basa panjenenganipun Bapak/Ibu ………. wingking saking ………….
Ingkang
sepisan :
Panjenenganipun
Bapak/Ibu …….. saha para pinisepuh miwah sesepuh ing …………. ngaturaken salam
taklim katur panjenenganipun Bapak/Ibu …………. miwah para pinisepuh lan sesepuh
wonten ing tlatah ……………….. mriki kanthi atur : Assalamu’alaikum Wr.Wb. Saha
kinanthenan pepuji mugi-mugi baraya ageng Bapak/Ibu ……… dalah warga bebrayan
ing mriki tansah pinaringan berkah rahmating Pangeran, suka rahayu ingkang
pinanggih.
Kaping
kalihipun :
Kula
ingkang tinanggenah masrahaken calon penganten kakung nama bagus Permadi
atmajanipun Bapak/Ibu …….. kanthi panyuwunan mugi keparenga kadhaupaken kaliyan
pun rara Wara Subadra putrinipun Bp/Ibu ………….
Kaping
tiganipun :
Saderengipun
calon penganten kakung kula pasrahaken wonten ing ngarsa panjenengan, kula
ngaturaken sesanti puja-puji pudyastuti ing Gusti Ingkang Murbeng Dumadi
mugi-mugi upacara ijab qobul miwah pahargyan wiwahan ingkang badhe katindakaken
sageda kalampahan kanthi wilujeng kalis ing sambekala.
Ing
samangke calon penganten kakung kula pasrahaken ing panjenengan . Ingkang
punika, mbokbilih samudayanipun ingkang magepokan kaliyan tata cara ijab qobul
sampun satata, keparengan ijabing calon pinanganten enggal katindakna.
Wasana
kula ingkang tinanggenah masrahaken putra calon panganten kakung bok bilih
wonten kuciwaning atur miwah kiranging suba sita, nyuwun sih lumunturing
samodra pangaksami, Nuwun.
Wassalamu’alaikum
Wr. Wb.
ATUR
PANAMPI CALON PENGANTEN KAKUNG
Assalamu’alaikum
Wr. Wb.
Panjenenganipun
Bapak/Ibu …… dalah rombongan calon besan saking ……….. ingkang dhahat
kinurmatan.
Kula
ingkang tinanggenah pinangka talanging basa panjenenganipun Bapak ……… kekalih :
Ingkang
sepisan :
Ngaturaken
pambagya rahayu wilujeng sarawuh panjenengan sedaya, ingkang sampun kanthi
sugeng basuki ngiringaken calon penganten kakung saking ……….. dumugi ing
wismanipun Bapak ……. mriki.
Ingkang
kaping kalih :
Menggah
kasugengan saha salam taklimipun Bapak ……… sarimbit sampun kula tampi kanthi
atur: Wangalaikum salam Wr. Wb.
Ingkang
kaping tiganipun :
Bilih
pasrah panjenengan calon panganten kakung pun Bagus Permadi kula tampi kanthi
suka pirenaning penggalih, lan samangke sasampunipun dumugi ing titi wancinipun miwah
samudayanipun sampun satata ing gati badhe kula ijab qobulaken miwah kawiwaha
kaliyan anak kula pun Rara Wara Subadra.
Ingkang
kaping sekawanipun :
Kula
sadaya nyuwun tambahing donga pangestu para tamu sadaya mugi-mugi ijab miwah
pawiwahaning putra pinanganten sarimbit tansaha manggih rahayu wilujeng lulus
kalis nir ing sambekala.
Wasana
hambokbilih wonten kiranging trapsila, buja krama miwah cewet, kuciwa lan
lacuting atur anggen kula nampi rawuh panjenengan sedaya, mugi diagung ing
pangaksama.
Wassalamu’alaikum,
Wr. Wb.
ATUR
PAMBAGYA SUKURAN
Assalamu’alaikum
Wr. Wb.
Nuwun,
Para
pinisepuh, para sesepuh ingkang satuhu kinabekten.
Para
rawuh kakung sumawana putrid ingkang satuhu kinurmatan.
Langkung
rumiyin sumangga kula dherekaken ngaturaken puji syukur konjuk dhumateng
ngarsanipun Gusti ingkang sampun kepareng paring kawilujengan dhumateng kula
lan panjenengan sami katitik ing titi wekdal menika saged kempal manunggal ing
papan menika kanthi wilujeng nir ing sambekala.
Para
lenggah kakung miwah putrid ingkang satuhu kinurmatan,
Kula
minangka wakilipun Bapak …….. tanpa upami dene panjenengan sedaya sampun kersa
nglonggaraken wekdal rawuh ing adicara syukuran menika.
Kados
sampun kapacak wonten ing serat ulem, bilih ing dinten menika panjenenganipun
Bapak ……. sakulawarga sanget suka bagya karana putranipun ingkang asesilih pun
Anakmas ……. sampun saged lulus anggenipun sinau wonten pawiyatan luhur
Universitas ……. lan sampun kawisuda
pinangka Sarjana ……. rikala tanggal ………. kepengker kanthi pikantuk predikat
cumlaude.
Pramila
Bapak Ibu ……. tansah ndedonga miwah nyuwun donga pangestu panjenengan para tamu
amrih Anakmas Wulandari saged ngayahi wajib awit samenika sampun katampi dados
peneliti wonten ing ………, sarta pinangka presenter wonten Kediri TV ingkang
magepokan kaliyan budaya Jawi.
Para
rawuh ingkang minulya.
Bapak/Ibu
…….. sakulawarga nyuwun pangapunten bokmenawi anggenipun ngacarani rawuh
panjenengan kirang mranani ing penggalih. Salajengipun para rawuh kasugata
kanthi dhahar kembul kanthi ladi pribadi (prasmanan) minangka syukuran Anakmas ………
sinambi nglaras Campursari Gayeng Regeng ingkang dipun pangarsani Mas ………
saking tlatah ……….
Wasana
kula pribadi, bokmenawi anggen kula matur kirang ing reh tatakrami, miwah
ceweting basa, kula nyuwun pangapunten.
Wassalamu’alaikum,
Wr. Wb. Nuwun.
TANGGAP
WACANA BERSIH DESA/RASULAN
Assalamu’alaimum
Wr. Wb.
Panjenenganipun
para sesepuh, para pinisepuh wonten ing Desa ……. ingkang pantes sinudarsana
Panjenenganipun
Bapak/Ibu , sanak kadang, para wiranem, anak-anak kula, miwah wayah-wayah kula
ingkang tansah ngleluri budaya Jawi.
Langkung
rumiyin sumangga kita sedaya tansah muji syukur dhumateng ngarsanipun Gusti
Ingkang Murbeng Dumadi, dene ing wekdal menika kita sedaya saged kempal
manunggal ing Desa …….. menika kanthi wilujeng tanpa manggih alangan setunggal
punapa.
Para
kadang warga Desa Putat ingkang kula tresnani.
Bersih
Desa utawi Rasulan ingkang katindakaken
menika pinangka wujud raos syukur kita dhumateng ngarsanipun Gusti Allah, awit
Gusti Allah sampun keparing paring kanugrahan dhumateng kita awujud panen
ingkang sae miwah kathah asilipun. Bab menika temtu kemawon inggih karana
panjenengan sedaya anggenipun mungkul miwah tekun anggenipun ngolah pasiten
kanthi tlaten, saengga asilipun saged karaosaken sesarengan.
Kita
sedaya nindakaken bersih desa menika sampun atusan taun kepengker, kanthi turun
tumurun nguri-uri budaya leluhur. Sanajan jaman sangsaya majeng mugi-mugi
adicara menika tetep lestari.
Kajawi
mujudaken raos syukur ugi pinangka sarana kangge ngandelaken miwah nyambung
pasedherekan ing antawisipun kulawarga setunggal lan satunggalipun tansah guyup
rukun ing madyaning gesang bebrayan.
Para
rawuh makaten ingkang dados atur kula, muga wonten paedahipun tumrap kita
sedaya. Wasana mbok bilih anggen kula
matur wonten kekiranganipun, mugi diagung ing pangaksami.
Wasana
sugeng mriksani pagelaran ringgit wacucal sedalu natas kanthi dhalang Ki ……….
kanthi lampahan ……...
Wassalamu’alaikum
Wr. Wb.
Nuwun.