NGELMU JATI MANUNGGAL
Wewarah
nyata kahananing Pangeran, kang binasaake luwih samar, tanpa rupa tanpa suwara,
dudu lanang dudu wadon lan dudu wandu, tanpa prenah, tanpa panggonan, dinulu
ora katon, didumuk ora karuan.
Iku
teteping kahanan ana ing ndalem cipta sasmitaning kang waskita,mula para guru
anggone aweh pituduh, kaaumpamakake mengkene :
Sejatine
ora ana apa-apa, sakehing wewujudan, rerupan, warna lansesebutan, iku dudu
sejati lan dudu panuksmane Pangeran, Dene kang kadunungan panguwasanlan
kamulyan ing sabarang kabeh, iku amung ingsun.
Yen
durung bisa mengerteni wewejangan mau prayoga den tlateni marsudi maksude
surasa, ngimpun sakehing wejangan kabeh, miturut kawruh kang sanyata kaya
ingisor iki :
1.
Sadurunge gumelar sakabehing kahanan ing
marcapada lan maksapada (donya lan akerat), iku kang disik mung urip kita,
jumeneng ana sajroning wiji kang pinggit, sak temene ya urip kita, kang tetep
sinuksma ing pageran kita, mula den bisa pada rumeksa ing urip kita pribadi,
saran ngati-ati, kang gemi nastiti kang dadi witing pangauripanaja nganti ora
bisa jumenegng uripe. Beda kara manungsa kang wis katerima sampurna kawruhe
tetep ing pangandel, ora bakal ketempela ing pangrecana, tegese, ora susah ing
kaluwen, kamlaratanlan nuju kataman ing lelara, ora wedi tekane pati. Dene
kasubut wong lumprah wae, kudu nglakoni pangupaya kang ndadekake santosane
uripe.
2.
Dene urip kitaa tetelane menawa nyata
rinasuk dening pangeran kita, nyata saka solah bawa kita,iku sejatine terusane
saka karsane pangeran kita, mungguh panuksmane pangeran anggone rumasuk ing
badan kita.
3.
Uga ana prabedane mungguh wateke kawula
lan Gusti.
4.
Dena watake Gusti yaiku : tangi, tuwuk,
ayem, parem, sareh iling, tetep, waspada, santosa, bunggah, waras lan raharja.
5.
Dene watake kawula : arip, luwe, ngelak,
sahwat,sering lali, bingng, pangling, uwas, susah, lara lan bilahi, kabeh mau
saka pakertine pepesten kita pribadi.
Mungguh
pratikele menawa arep mangesti utawa manekung, mengkene :
1.
Wiwitane kudu ngurangi mangan, turu lan
sahwat, apa dene ngurangi sekabehing kekarepan, ing tengah wengi banjur sesuci
raga, adus busana lan geganda, ngedepake keblate dewe, yaiku ing jaja, yen wis
tekan wayah bagun esuk banjur pati raga, nutupi pancadriya, nyegah turas, sarip
lan sesuker, banjur nata mlebu metune napas, yaiku nareke napas saka puser
(napas mlebu) diterusakake munggah ngliwati cekak tekan ing embun-embunan.
Narike napas karo nyebut “HU” dibatin wae, sak wise napas saka embun-embunan di
enengake sedela, yen wis krasa abot, banjur di wetokake sarana alon-alon tekan
ing puser kabarengan nyebut “ALLAH” (ing batin).
2.
Supaya ditindakake saben dina lan wengi,
disebut shalat daim / sholat batin, tanpa rekaat tanpa wayah, paribasan shalat
ngiras nyambut gawe, lungguh karo mlaku , mlaku karo ndoprok, mlayu karo leren,
mbisu karo ngomong, lungo karo turu, turu karo melek, jalaran sholat dhaim iku
hakekating sholat, mula tampa rukuk, tampo sujud, amung dumunung ana rahsa
telenge urip.
3.
Dene adege ya urip kita pribadi, rukuku
pandeleng kita, sujude pangganda kita, iktikate pamiarsa kita, wacane ayat
pangrasa kita, lungguhe tetepe iman kita, pujine mlebu metune napas kita,
dhikire awas eling kita, keblate marang eneng ening kita, ajo was sumelang
maneh.
4.
Mula mengkono sebab jumeneng Dzat, Sifat,
Asma, Afngal kita, iku wis dadi qur’an sejati mertandani sejatine shalat kabeh
diarani shalat daim.
Dena
iptitahe sholat dhaim mengkene :
Niatingsun
shalat daim, kanggo salawase urip ingsun, adege ya urip ingsun, rukuke paningal
ingsun, iktidale pamiarsaningsun, sujude pangambuningsun, wewacane ayat
pangucapingsun, lungguhe tetepe imaningsun, tahyate mantepe tauhidingsun,
salame makrifat islamingsun, pepujine mlebu metune napas ingsun, pujine awas
elingingsun, keblate adheg eneng-eningingsun, perlu nglakoni wajib saka
kodrat-iradatingsun dewe, Mangkana mau pasrah anelangsa sanubari marang dzating
urip kita pribadi, wis aja sumelang.
Dene
shalat daim iku, menawa disemak karo hakekating rukun islam utawa karo
katimbang pikukuhe iman, surasane nunggal misan bae lire mengkene :
Rukun
islam ana 5 prakara yaitu :
1.
Syahadat, mungguh hakekate ana laku temen dunungge ing
wicara, angger nuhoni wicarane ya iku tetepe syahadat
2.
Pasa, hakekate ana laku nrima, dumunung ing pangganda,
angger marem katandukan ambu, kang menginake (ora ngambu-ambu sakebehe
kaelekan) ya iku tetep pasane.
3.
Zakat, hakekate ana laku utama, tegese sabar dumunung
ana pandulu, angerbisa mbutakake mripat, ya iku nentepi zakat.
4.
Shalat, hakekate ana laku utama, tegese sabar dumunung
ana ing pangrungu, angger bisa anulekake tanlingan, ya iku anglungguhi shalat.
5. Haji, hakekate ana panalangsa lan nentepi janji, dumunung ana pangrasa lan solah bawa, angger bisa nyirnakake pangrasa lan mati sarira, ya iku ngakoni haji.
Kabeh
mau paribasane : lesan mbisu, irung pepet, mripat wuta, kuping tuli, badan
mati, yaiku kang nama tetep kuasa nindakake rukun islam sejati, sebab nyata
kuasa mati sa jrone urip, urip sajrone pati, ya urip salawase.
Pikukuhe
Iman ana 6 prakara yaiku :
1.
Percaya ing Allah, hahekate ngestokna uripe jasad
kita, sarta rumangsamenawa dadi sipating Allah sejati, lire angger jasad kita
tansah sinucenan, sarta sabarang tindak tansah ngenggoni ing kautaman, mengkono
mau nama ngandeling Allah.
2.
Percaya ing
Malaekat, hakekate ngestokake wahyane pandeleng, pamicara, pangganda, pangrasa,
pangecap, lire angger kita tansah ngati-atianggon kita matrapake tanduking
netya lan wirasa lsp, yaiku hakekate tetep temen-temen ngandel ing malaekate
Allah, sebab hakekate malaekat iku dumunung anan sajroning pancadriya yaiku :
·
Malaekat Jibril AS, dumunung ana ing pangrasa.
·
Malaekat Mikail AS, dumunung ana ing pangganda.
·
Malaekat Isrofil AS, dumunung ana ing Pandulu.
·
Malaekat Ngijrail AS, dumunung ana ing Wicara.
3.
Percaya ing utusan, hakekate ngetokna wahanane rahsa,
lire angger kuwasa ngendaleni pangrasa lan ngeningake pandeleng lereme cipta
mengkono iku tetep temen-temen ngandel utusane Allah.
4.
Percaya ing kitab, hakekate ngestokake kahanane nyawa,
lire awas lakuning urip uga eling lan ngerti ing dosa kita, mengkono mau angger
tansah eling ing batin, yaiku tetep temen-temenpercaya kitabe Allah.
5.
Percaya untung ala becik saka Allah, tegese tekane
begja cilaka saka Allah, hakekate ngestokakemenawa nafsu iku saka wedharing
budi lan pribadi, lire angger enggal pasrah nalangsa marang Dzat kita, ya iku
tetep temen-temen ngandel ing takdire Allah.
6.
Percaya ing dina Akhir, tegese dina wekasan, hakekate
ngestokake ing pepestene pati saka wisesaning Dzat kita pribadi, lire angger
karep nindaknaing tekat kita kang santosa, iku tetep temen-temen ngandel ing
dina akhir saka wisesaning Allah.
Koleksi
Artikel Imajiner Nuswantoro