FALSAFAH HIDUP KEJAWEN
Dasar-Dasar Falsafah Hidup
Kejawen: Hanggayuh Kasampurnaning Hurip, Bèrbudi Bawaleksana, Ngudi Sejatining
Becik
Sumber referensi : Perpustakaan
pelestarian budaya Yogyakarta
KETUHANAN
1. Pangeran iku siji, ana ing ngendi papan
langgeng, sing nganakake jagad iki saisine, dadi sesembahane wong sak alam
kabeh, nganggo carane dhewe-dhewe.(Tuhan itu tunggal, ada di mana-mana, yang
menciptakan jagad raya seisinya, disembah seluruh manusia sejagad dengan
caranya masing-masing)
2. Pangeran iku ana ing ngendi papan,
aneng siro uga ana pangeran, nanging aja siro wani ngaku pangeran.(Tuhan ada di
mana saja, di dalam dirimu juga ada, namun kamu jangan berani mengaku sebagai
Tuhan)
3. Pangeran iku adoh tanpa wangenan,
cedhak tanpa senggolan. (Tuhan itu berada jauh namun tidak ada jarak, dekat
tidak bersentuhan)
4. Pangeran iku langgeng, tan kena kinaya
ngapa, sangkan paraning dumadi. (Tuhan itu abadi dan tak bisa diperumpamakan,
menjadi asal dan tujuan kehidupan)
5. Pangeran iku bisa mawujud, nanging
wewujudan iku dudu Pangeran. (Tuhan itu bisa mewujud namun perwujudannya bukan
Tuhan)
6. Pangeran iku kuwasa tanpa piranti,
akarya alam saisine, kang katon lan kang ora kasat mata. (Tuhan berkuasa tanpa
alat dan pembantu, mencipta alam dan seluruh isinya, yang tampak dan tidak
tampak)
7. Pangeran iku ora mbedak-mbedakake
kawulane. (Tuhan itu tidak membeda-bedakan (pilih kasih) kepada seluruh umat
manusia)
8. Pangeran iku maha welas lan maha asih,
hayuning bawana marga saka kanugrahaning Pangeran. (Tuhan Maha Belas-Kasih,
bumi terpelihara berkat anugrah Tuhan)
9. Pangeran iku maha kuwasa, pepesthen
saka karsaning Pangeran ora ana sing bisa murungake. (Tuhan itu Mahakuasa,
takdir ditentukan atas kehendak Tuhan, tiada yang bisa membatalkan kehendak
Tuhan)
10. Urip iku saka Pangeran, bali marang
Pangeran. (Kehidupan berasal dari Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan)
11. Pangeran iku ora sare. (Tuhan tidak
pernah tidur)
12. Beda-beda pandumaning dumadi. (Tuhan
membagi anugrah yang berbeda-beda)
13. Pasrah marang Pangeran iku ora ateges
ora gelem nyambut gawe, nanging percaya yen Pangeran iku maha Kuwasa. Dene
kasil orane apa kang kita tuju kuwi saka karsaning Pangeran. (Pasrah kepada
Tuhan bukan berarti enggan bekerja, namun percaya bahwa Tuhan Menentukan)
14. Pangeran nitahake sira iku lantaran
biyung ira, mulo kudu ngurmat biyung ira. (Tuhan mencipta manusia dengan media
ibumu, oleh sebab itu hormatilah ibumu)
15. Sing bisa dadi utusaning Pangeran iku
ora mung jalma manungsa wae. (Yang bisa menjadi utusan Tuhan bukan hanya
manusia saja)
16. Purwa madya wasana. (zaman awal/
sunyaruri, zaman tengah/ mercapada, zaman akhir/ keabadian)
17. Owah gingsiring kahanan iku saka
karsaning Pangeran kang murbeng jagad. (Berubahnya keadaan itu atas kehendak
Tuhan yang mencipta alam)
18. Ora ana kasekten sing madhani
pepesthen awit pepesthen iku wis ora ana sing bisa murungake. (Tak ada
kesaktian yang menyamai takdir Tuhan, sebab takdir itu tidak ada yang bisa
membatalkan)
19. Bener kang asale saka Pangeran iku
lamun ora darbe sipat angkara murka lan seneng gawe sangsaraning liyan. (Bener
yang menurut Tuhan itu bila tidak memiliki sifat angkara murka dan gemar
membuat kesengsaraan orang lain)
20. Ing donya iki ana rong warna sing
diarani bener, yakuwi bener mungguhing Pangeran lan bener saka kang lagi
kuwasa. (Kebenaran di dunia ada dua macam, yakni benar menurut Tuhan dan benar
menurut penguasa)
21. Bener saka kang lagi kuwasa iku uga
ana rong warna, yakuwi kang cocok karo benering Pangeran lan kang ora cocok
karo benering Pangeran. (Benar menurut penguasa juga memiliki dua macam jenis
yakni cocok dengan kebenaran menurut Tuhan dan tidak cocok dengan kebenaran
Tuhan)
22. Yen cocok karo benering Pangeran iku
ateges bathara ngejawantah, nanging yen ora cocok karo benering Pangeran iku
ateges titisaning brahala. (Kebenaran yang sesuai dengan kebenaran menurut
Tuhan, itu berarti tuhan yang mewujud, namun bila tidak sesuai dengan kebenaran
menurut Tuhan, berarti penjelmaan angkara)
23. Pangeran iku dudu dewa utawa manungsa,
nanging sakabehing kang ana iki uga dewa lan manungsa asale saka Pangeran.
(Tuhan itu bukan dewa atau manusia, namun segala yang ada (dewa dan manusia)
adanya berasal dari Tuhan.
24. Ala lan becik iku gandengane, kabeh
kuwi saka karsaning Pangeran. (Keburukan dan kebaikan merupakan satu kesatuan,
semua itu sudah menjadi rumus/kehendak Tuhan)
25. Manungsa iku saka dating Pangeran mula
uga darbe sipating Pangeran. (Manusia berasal dari zat Tuhan, maka manusia
memiliki sifat-sifat Tuhan)
26. Pangeran iku ora ana sing Padha, mula
aja nggambar-nggambarake wujuding Pangeran. (Tidak ada yang menyerupai Tuhan,
maka janganlah melukiskan dan menggambarkan wujud tuhan)
27. Pangeran iku kuwasa tanpa piranti,
mula saka kuwi aja darbe pangira yen manungsa iku bisa dadi wakiling Pangeran.
(Tuhan berkuasa tanpa perlu pembantu, maka jangan menganggap manusia menjadi
wakil Tuhan di bumi)
28. Pangeran iku kuwasa, dene manungsa iku
bisa. (Tuhan itu Mahakuasa, sementara itu manusia hanyalah bisa)
29. Pangeran iku bisa ngowahi kahanan apa
wae tan kena kinaya ngapa. (Tuhan mampu merubah keadaan apa saja tanpa bisa
dibayangkan/perumpamakan)
30. Pangeran bisa ngrusak kahanan kang wis
ora diperlokake, lan bisa gawe kahanan anyar kang diperlokake. (Tuhan mampu
merusak keadaan yang tidak diperlukan lagi, dan bisa membuat keadaan baru yang
diperlukan)
31. Watu kayu iku darbe dating Pangeran,
nanging dudu Pangeran. (Batu dan kayu adalah milik zat Tuhan, namun bukanlah
Tuhan)
32. Manungsa iku bisa kadunungan dating
Pangeran, nanging aja darbe pangira yen manungsa mau bisa diarani Pangeran. (Di
dalam manusia dapat bersemayam zat tuhan, akan tetapi jangan merasa bila
manusia boleh disebut Tuhan)
33. Titah alus lan titah kasat mata iku
kabeh saka Pangeran, mula aja nyembah titah alus nanging aja ngina titah alus.
(Makhluk halus dan makhluk kasar/wadag semuanya berasal dari tuhan, maka dari
itu jangan menyembah makhluk halus, namun juga jangan menghina makluk halus)
34. Samubarang kang katon iki kalebu titah
kang kasat mata, dene liyane kalebu titah alus. (Semua yang tampak oleh mata
termasuk makhluk kasat mata, sedangkan lainnya termasuk makhluk halus)
35. Pangeran iku menangake manungsa
senajan kaya ngapa. (Tuhan memenangkan manusia walaupun seperti apa manusia
itu)
36. Pangeran maringi kawruh marang
manungsa bab anane titah alus mau. (Tuhan memberikan pengetahuan kepada manusia
tentang eksistensi makhluk halus)
37. Titah alus iku ora bisa dadi manungsa
lamun manungsa dhewe ora darbe penyuwun marang Pangeran supaya titah alus mau
ngejawantah. (Makhluk halus tidak bisa menjadi manusia bila manusia tidak punya
permohonan kepada Tuhan agar makhluk halus menampakkan diri)
38. Sing sapa wani ngowahi kahanan kang
lagi ana, iku dudu sadhengah wong, nanging minangka utusaning Pangeran. (Siapa
yang berani merubah keadaan yang terjadi, bukanlah sembarang orang, namun
sebagai “utusan” tuhan)
39. Sing sapa gelem nglakoni kabecikan lan
ugo gelem lelaku, ing tembe bakal tampa kanugrahaning Pangeran. (Siapa saja
yang bersedia melaksanakan kebaikan dan juga mau “lelaku” prihatin, kelak akan
memperoleh anugrah tuhan)
40. Sing sapa durung ngerti lamun piyandel
iku kanggo pathokaning urip, iku sejatine durung ngerti lamun ana ing donyo iki
ono sing ngatur. (siapa yang belum paham, lalu menganggap sipat kandel itu
sebagai rambu-rambu hidup, yang demikian itu sesungguhnya belum memahami bila
di dunia ini ada yang mengatur)
41. Sakabehing ngelmu iku asale saka
Pangeran kang Mahakuwasa. (Semua ilmu berasal dari Tuhan yang Mahakuasa)
42. Sing sapa mikani anane Pangeran,
kalebu urip kang sempurna. (Siapa yang mengetahui adanya Tuhan, termasuk hidup
dalam kesempurnaan).
KEBATHINAN
1. Dumadining sira iku lantaran anane bapa
biyung ira. (Lahirnya manusia karena berkat adanya kedua orang tua)
2. Manungsa iku kanggonan sipating
Pangeran. (Di dalam manusia tedapat sifat-sifat Tuhan)
3. Titah alus iku ana patang warna, yakuwi
kang bisa mrentah manungsa nanging ya bisa mitulungi manungsa, kapindho kang
bisa mrentah manungsa nanging ora mitulungi manungsa, katelu kang ora bisa
mrentah manungsa nanging bisa mitulungi manungsa, kapat kang ora bisa mrentah
manungsa nanging ya ora bisa mrentah manungsa.
(Makhluk halus ada empat macam, pertama ;
yang bisa memerintah manusia namun bisa juga menolong manusia. Kedua; yang bisa
memerintah manusia namun tidak bisa menolong manusia. Ketiga ; yang tidak bisa
memerintah manusia namun bisa menolong manusia. Keempat ; yang tidak bisa
memerintah anusia namun juga tak bisa diperintah manusia.
4. Lelembut iku ana rong warna, yakuwi
kang nyilakani lan kang mitulungi. (Makhluk halus ada dua macam; yang
mencelakai dan yang menolong)
5. Guru sejati bisa nuduhake endi lelembut
sing mitulungi lan endi lelembut kang nyilakani. (Guru Sejati bisa memberikan
petunjuk mana makhluk halus yang bisa menolong dan mana yang mencelakakan)
6. Ketemu Gusti iku lamun sira tansah
eling. (“Bertemu” Tuhan dapat dicapai dengan cara selalu eling)
7. Cakra manggilingan. (Kehidupan manusia
akan seperti roda yang selalu berputar, kadang di bawah kadang di atas. Hukum
sebab akibat dan memungkinkan terjadi penitisan)
8. Jaman iku owah gingsir. (Zaman akan
selalu mengalami perubahan)
9. Gusti iku dumunung ana atining manungsa
kang becik, mulo iku diarani Gusti iku bagusing ati. (Tuhan berada di dalam
hati manusia yang baik, oleh sebab itu disebut Gusti (bagusing ati)
10. Sing sapa nyumurupi dating Pangeran
iku ateges nyumurupi awake dhewe. Dene kang durung mikani awake dhewe durung
mikani dating Pangeran. (Siapa yang mengetahui zat Tuhan berarti mengetahui
dirinya sendiri. Sedangkan bagi yang belum memahami jati dirinya sendiri maka
tidak mengetahui pula zat Tuhan)
11. Kahanan donya ora langgeng, mula aja
ngegungake kesugihan lan drajat ira, awit samangsa ana wolak-waliking jaman ora
ngisin-ngisini. (Keadaan dunia tidaklah abadi, maka jangan mengagungkan
kekayaan dan derajat pangkat, sebab bila sewaktu-waktu terjadi zaman serba
berbalik tidak menderita malu)
12. Kahanan kang ana iki ora suwe mesthi
ngalami owah gingsir, mula aja lali marang sapadha-padhaning tumitah. (Keadaan
yang ada sekarang ini tidak akan berlangsung lama pasti akan mengalami
perubahan, maka dari itu janganlah lupa kepada sesama makhluk hidup ciptaan
Tuhan)
13. Lamun sira kepengin wikan marang alam
jaman kelanggengan, sira kudu weruh alamira pribadi. Lamun sira durung mikan
alamira pribadi adoh ketemune. (Bila kamu ingin mengetahui alam di zaman
kelanggengan. Kamu harus memahami alam jati diri (jagad alit), bila kamu belum
paham jati dirimu, maka akan sulit untuk menemukan (alam kelanggengan)
14. Yen sira wus mikani alamira pribadi,
mara sira mulanga marang wong kang durung wikan. (Jika kamu sudah memahami jati
diri, maka ajarilah orang-orang yang belum memahami)
15. Lamun sira wus mikani alamira pribadi,
alam jaman kelanggengan iku cedhak tanpa senggolan, adoh tanpa wangenan. (Bila
kamu sudah mengetahui sejatinya diri pribadi, tempat zaman kelanggengan itu
seumpama dekat tanpa bersentuhan, jauh tanpa jarak)
16. Lamun sira durung wikan alamira
pribadi mara takono marang wong kang wus wikan. (Bila anda belum paham jati
diri pribadi, datang dan tanyakan kepada orang yang telah paham)
17. Lamun sira durung wikan kadangira
pribadi, coba dulunen sira pribadi. (Bila anda belum paham saudaramu yang
sejati, carilah hingga ketemu dirimu pribadi)
18. Kadangira pribadi ora beda karo jeneng
sira pribadi, gelem nyambut gawe. (“Saudara sejati” mu tidak berbeda dengan
diri pribadimu, bersedia bekerja)
19. Gusti iku sambaten naliko sira lagi
nandang kasangsaran. Pujinen yen sira lagi nampa kanugrahaning Gusti. (Pintalah
Tuhan bila anda sedang menderita kesengsaraan, pujilah bila anda sedang
menerima anugrah)
20. Lamun sira pribadi wus bisa caturan
karo lelembut, mesthi sira ora bakal ngala-ala marang wong kang wus bisa
caturan karo lelembut. (Bila anda sudah bisa bercakap-cakap dengan makhluk
halus, pasti anda tidak akan menghina dan mencela orang yang sudah bisa
bercakap-cakap dengan makhluk halus)
21. Sing sapa nyembah lelembut iku keliru,
jalaran lelembut iku sejatine rowangira, lan ora perlu disembah kaya dene
manembah marang Pangeran. (Siapa yang menyembah lelembut adalah tindakan
keliru, sebab lelembut sesungguhnya teman mu sendiri)
22. Weruh marang Pangeran iku ateges wis
weruh marang awake dhewe, lamun durung weruh awake dhewe, tangeh lamun weruh
marang Pangeran. (Memahami tuhan berarti sudah memahami diri sendiri, jika
belum memahami jati diri, mustahil akan memahami Tuhan)
23. Sing sapa seneng ngrusak katentremane
liyan bakal dibendu dening Pangeran lan diwelehake dening tumindake dhewe.
(Siapa yang gemar merusak ketentraman orang lain, pasti akan dihukum oleh Tuhan
dan dipermalukan oleh perbuatannya sendiri)
24. Lamun ana janma ora kepenak, sira aja
lali nyuwun pangapura marang Pangeranira, jalaran Pangeranira bakal aweh
pitulungan. (Walaupun mengalami zaman susah, namun janganlah lupa mohon ampunan
kepada Tuhan, sebab Tuhan akan memberikan pertolongan)
25. Gusti iku dumunung ana jeneng sira pribadi,
dene ketemune Gusti lamun sira tansah eling. (Tuhan ada di dalam diri pribadi,
dapat anda ketemukan dengan cara selalu eling).
FILSAFAT KEMANUSIAAN
1. Rame ing gawe sepi ing pamrih, memayu
hayuning bawana. (Giat bekerja/membantu dengan tanpa pamrih, memelihara alam
semesta /mengendalikan nafsu)
2. Manungsa sadrema nglakoni, kadya wayang
umpamane. (Manusia sekedar menjalani apa adanya, seumpama wayang)
3. Ati suci marganing rahayu. (Hati yang
suci menjadi jalan menuju keselamatan jiwa dan raga)
4. Ngelmu kang nyata, karya reseping ati.
(Ilmu yang sejati, membuat tenteram di hati)
5. Ngudi laku utama kanthi sentosa ing
budi. (Menghayati perilaku mulia dengan budi pekerti luhur)
6. Jer basuki mawa beya. (Setiap usaha
memerlukan beaya)
7. Ala lan becik dumunung ana awake dhewe.
(Kejahatan dan kebaikan terletak di dalam diri pribadi)
8. Sing sapa lali marang kebecikaning
liyan, iku kaya kewan. (Siapa yang lupa akan amal baik orang lain, bagaikan
binatang)
9. Titikane aluhur, alusing solah tingkah
budi bahasane lan legawaning ati, darbe sipat berbudi bawaleksana. (Ciri khas
orang mulia yakni, perbuatan dan sikap batinnya halus , tutur kata yang santun,
lapang dada, dan mempunyai sikap wibawa luhur budi pekertinya)
10. Ngunduh wohing pakarti. (Orang dapat menerima
akibat dari ulahnya sendiri)
11. Ajining dhiri saka lathi lan budi.
(Berharganya diri pribadi tergantung ucapan dan akhlaknya)
12. Sing sapa weruh sadurunge winarah lan
diakoni sepadha-padhaning tumitah iku kalebu utusaning Pangeran. (Siapa yang mengetahui
sebelum terjadi dan diakui sesama manusia, ia termasuk utusan tuhan)
13. Sing sapa durung wikan anane jaman
kelanggengan iku, aja ngaku dadi janma linuwih. (Siapa yang belum paham adanya
zaman keabadian, jangan mengaku menjadi orang linuwih)
14. Tentrem iku saranane urip aneng donya.
(Ketenteraman adalah sarana menjalani kehidupan di dunia)
15. Yitna yuwana lena kena. (Eling waspdha
akan selamat, yang lengah akan celaka)
16. Ala ketara becik ketitik. (Yang jahat
maupun yang baik pasti akan terungkap juga)
17. Dalane waskitha saka niteni. (Cara
agar menjadi awas, adalah berawal dari sikap cermat dan teliti)
18. Janma tan kena kinira kinaya ngapa.
(Manusia sulit diduga dan dikira)
19. Tumrap wong lumuh lan keset iku
prasasat wisa, pangan kang ora bisa ajur iku kena diarani wisa, jalaran mung
bakal nuwuhake lelara. (Bagi manusia, fakir dan malas menjadi bisa/racun,
makanan yang tak bisa hancur dapat disebut sebagai bisa/racun, sebab hanya akan
menimbulkan penyakit)
20. Klabang iku wisane ana ing sirah. Kalajengking
iku wisane mung ana pucuk buntut. Yen ula mung dumunung ana ula kang duwe wisa.
Nanging durjana wisane dumunung ana ing sekujur badan. (Racun bisa Lipan
terletak di kepala, racun bisa kalajengking ada di ujung ekor, racun bisa ular
hanya ada pada ular yang berbisa, namun manusia durjana racun bisanya ada di
sekujur badan)
21. Geni murub iku panase ngluwihi panase
srengenge, ewa dene umpama ditikelake loro, isih kalah panas tinimbang guneme
durjana. (Nyala api panasnya melebihi panas matahari, namun demikian umpama
panas dilipatgandakan, masih kalah panas daripada ucapan orang durjana)
22. Tumprape wong linuwih tansah ngundi
keslametaning liyan, metu saka atine dhewe. (Bagi orang linuwih selalu berupaya
menjaga keselamatan untuk sesama, yang keluar dari niat suci diri pribadi)
23. Pangucap iku bisa dadi jalaran
kebecikan. Pangucap uga dadi jalaraning pati, kesangsaran, pamitran. Pangucap
uga dadi jalaraning wirang. (Ucapan itu dapat menjadi sarana kebaikan,
sebaliknya ucapan bisa pula menyebabkan kematian, kesengsaraan. Ucapan bisa
menjadi penyebab menanggung malu)
24. Sing bisa gawe mendem iku: 1) rupa
endah; 2) bandha, 3) dharah luhur; 4) enom umure. Arak lan kekenthelan uga gawe
mendem sadhengah wong. Yen ana wong sugih, endah warnane, akeh kapinterane,
tumpuk-tumpuk bandhane, luhur dharah lan isih enom umure, mangka ora mendem,
yakuwi aran wong linuwih. (Penyebab orang menjadi lupa diri adalah : gemerlap
hidup, harta, kehormatan, darah muda. Arak dan minuman juga membuat mabuk
sementara orang. Namun bila ada orang kaya, tampan rupawan, banyak
kepandaiannya, hartanya melimpah, terhormat, dan masih muda usia, namun semua
itu tidak membuat lupa diri, itulah orang linuwih)
25. Sing sapa lena bakal cilaka. (Siapa
terlena akan celaka)
26. Mulat salira, tansah eling kalawan
waspada. (Jadi orang harus selalu mawas diri, eling dan waspadha)
27. Andhap asor. (Bersikap sopan dan
santun)
28. Sakbegja-begjane kang lali luwih begja
kang eling klawan waspada. (Seberuntungnya orang lupa diri, masih lebih
beruntung orang yang eling dan waspadha)
29. Sing sapa salah seleh. (Siapapun yang
bersalah akan menanggung celaka)
30. Nglurug tanpa bala, menang tanpa
ngasorake. (Bertanding tanpa bala bantuan)
31. Sugih ora nyimpen. (Orang kaya namun
dermawan)
32. Sekti tanpa maguru. (Sakti tanpa
berguru, alias dengan menjalani laku prihatin yang panjang)
33. Menang tanpa ngasorake. (Menang tanpa
menghina)
34. Rawe-rawe rantas malang-malang putung.
(Yang mengganggu akan lebur, yang menghalangi akan hancur)
35. Mumpung anom ngudiya laku utama.
(Selagi muda berusahalah selalu berbuat baik)
36. Yen sira dibeciki ing liyan, tulisen
ing watu, supaya ora ilang lan tansah kelingan. Yen sira gawe kebecikan marang
liyan tulisen ing lemah, supaya enggal ilang lan ora kelingan. (Jika kamu
menerima kebaikan orang lain, tulislah di atas batu supaya tidak hilang dari
ingatan. Namun bila kamu berbuat baik kepada orang lain hendaknya ditulis di
atas tanah, supaya segera hilang dari ingatan)
37. Sing sapa temen tinemu. (Siapa yang
bersungguh-sungguh akan berhasil)
38. Melik nggendhong lali. (Pamrih
menyebabkan lupa diri)
39. Kudu sentosa ing budi. (Harus selamat
ke dalam jiwa)
40. Sing prasaja. (Menjadi orang harus
bersikap sabar)
41. Balilu tau pinter durung nglakoni.
(Orang bodoh yang sering mempraktekan, kalah pandai dengan orang pinter namun
belum pernah mempraktekan)
42. Tumindak kanthi duga lan prayogo.
(Bertindak dengan penuh hati-hati dan teliti/tidak sembrono)
43. Percaya marang dhiri pribadi.
(Bersikaplah percaya diri)
44. Nandur kebecikan. (Tanamlah selalu
kebaikan)
45. Janma linuwih iku bisa nyumurupi anane
jaman kelanggengan tanpa ngalami pralaya dhisik. (Manusia linuwih adalah dapat
mengetahui adanya zaman keabadian tanpa harus mati lebih dulu)
46. Sapa kang mung ngakoni barang kang
kasat mata wae, iku durung weruh jatining Pangeran. (Siapa yang hanya mengakui
hal-hal kasat mata saja, itulah orang yang belum memahami sejatinya Tuhan)
47. Yen sira kasinungan ngelmu kang
marakake akeh wong seneng, aja sira malah rumangsa pinter, jalaran menawa Gusti
mundhut bali ngelmu kang marakake sira kaloka iku, sira uga banjur kaya wong
sejene, malah bisa aji godhong jati aking. (Bila anda mendapat anugrah ilmu
yang membuat banyak orang senang, janganlah kamu merasa pintar, sebab apabila
Tuhan mengambil lagi ilmu yang menyebabkan anda terkenal itu, anda akan menjadi
orang biasa lagi, malah lebih bermanfaat daun yang kering)
48. Sing sapa gelem gawe seneng marang
liyan, iku bakal oleh wales kang luwih gedhe katimbang apa kang wis
ditindakake. (Barang siapa gemar membuat orang lain bahagia, anda akan
mendapatkankan balasan yang lebih besar dari apa yang telah anda lakukan)