BUAH JATUH TAK JAUH DARI POHONNYA
(woh-wohan ora adoh ceblok saka wit)
Kita kerep krungu paribasan woh-wohan ora adoh ceblok saka wit lan digunakake ing jamak kanggo nuduhake podho saka sikap, prilaku lan pola pikir antarane wong tuwa lan anak. Anak-anak kita minangka gambar saka wong tuwa. Woh-wohan ora adoh saka wit-witan, tegese sifate bocah ora adoh saka wong tuwa. Woh-wohan ora tiba adoh saka wit.
Pepatah iki bisa uga bener, bisa uga salah. Yen bocah digedhekake ing lingkungan kanthi kekerasan nanging dheweke entuk pendhidhikan sing apik lan mbukak cakrawala, dheweke bisa nggawe macem-macem owah-owahan pola pikir lan gaya wong tuwa kanggo anak ing mangsa ngarep. Sauntara kuwi, bocah-bocah sing tuwuh kanthi katresnan, sing miturut teori bakal nggedhekake anak-anake kanthi katresnan, bisa uga isih kesasar yen mengko ngalami pengalaman traumatis ing uripe.
Pancen, sikap lan prilaku bocah ora mesthi kaya wong tuwane. Pendhidhikan, pikiran terbuka lan lingkungan bisa ngowahi manungsa. Anak wajib nindakake kabecikan marang wong tuwane, sanajan wong tuwane wis nindakake tumindak kekerasan marang dheweke. Woh ora mesthi tiba ing cedhak wit, nanging woh ora bakal ana tanpa katresnan saka wit.
Miturut Heflick, bocah sinau kekerasan saka apa sing ditindakake wong tuwane utawa wong-wong ing saubengé.
Cara kanggo mulang bocah babagan larangan kekerasan ditindakake ora mung kanthi nyritakake babagan larangan kasebut nanging kanthi nuduhake kepriye tumindak lan tumindak sing bener lan tanpa kekerasan. Kanthi mangkono, cetha yen tindak tanduke wong tuwa bakal ditiru dening anak-anake. Tegese, yen bocah nindakake tumindak kayata mrentah kanthi bengok-bengok, nesu, nabuh nalika emosi, mecah barang, lan tumindak agresif liyane, mesthine prilaku kasebut dipengaruhi dening prilaku wong tuwane sing asring ditemokake ing saben dinane. urip. dina.
Miturut Al-Qur’an Surat Luqman ayat 14 ngenani kewajibane anak gawe bekti marang wong tuwa. QS. Luqman 14, Gusti mberkahi :
وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
Tegese : Lan Ingsun dhawuhake marang manungsa (amal becik) marang wong tuwane loro; ibune wis nggendhong dheweke ing kahanan tambah kekirangan, lan nyusoni dheweke ing rong taun.
Syukura marang Ingsun lan marang wong tuwamu loro, mung marang Ingsun balimu. Anak-anak sing digedhekake kanthi macem-macem bentuk kekerasan rumah tangga bisa lan isih wajib tresna lan ngrawat wong tuwane. Ing kene ana sesambungan antarane kawruh wong tuwa babagan kesadaran pentinge pendidikan lan parenting anak. Kawruh wong tuwa babagan carane ndidik lan nggedhekake anak dadi dhasar kanggo wong tuwa.
Wong tuwa sing duwe kawruh, pengalaman lan wawasan sing jembar lan mbukak pikirane cenderung luwih apik kanggo ndhidhik anak-anake. Kosok baline, wong tuwa sing kawruhe winates lan ora duwe pola pikir sing mbukak cenderung percaya lan nindakake gaya asuh sing diwenehake wong tuwa nalika isih cilik. Sanadyan iki ora mesthi bener lan kahanan kanggo pangembangan lingkungan sekitar beda banget.
****
BUAH JATUH TAK JAUH DARI POHONNYA
Pepatah Buah jatuh tak jauh dari pohonnya sudah sering kita dengar dan jamak dipakai untuk mengacu pada adanya kemiripan sikap, perilaku, dan pola pikir antara orang tua dengan anak-anak mereka.
Keturunan kita merupakan gambaran dari kedua orang tuanya.
Buah jatuh tak jauh dari pohonnya artinya sifat anak tidak jauh dari orangtuanya.
Pepatah Buah jatuh tak jauh dari pohonnya. Pepatah tersebut bisa benar, bisa juga salah. Jika seorang anak dibesarkan di dalam lingkungan dengan kekerasan namun dia mendapatkan pendidikan yang baik dan terbuka wawasannya, dia bisa saja melakukan berbagai perubahan pola pikir dan pola asuh untuk anaknya kelak. Sedangkan anak yang tumbuh dengan penuh kasih sayang, yang secara teori dia akan membesarkan anak-anak mereka kelak dengan kasih sayang pula, masih mungkin dapat salah arah jika di kemudian hari mereka mengalami pengalaman traumatis dalam hidupnya.
Benar bahwa sikap dan perilaku anak tidak selalu seperti orang tuanya. Pendidikan, keterbukaan pikiran, dan lingkungan dapat mengubah seseorang. Seorang anak wajib hukumnya berbuat baik kepada orang tuanya, meskipun orang tuanya pernah melakukan tindakan kekerasan kepadanya. Buah memang tak selalu jatuh di dekat pohonnya, tetapi buah tak kan pernah ada tanpa kasih sayang pohonnya.
Menurut Heflick, seorang anak belajar kekerasan dari apa yang dilakukan oleh orang tuanya atau orang-orang di sekitarnya. Cara memberi pelajaran kepada anak tentang larangan melakukan kekerasan dilakukan tidak hanya dengan memberitahukan kepada mereka tentang larangan tersebut tetapi lebih kepada memperlihatkan bagaimana bersikap dan bertingkah laku dengan baik dan tanpa kekerasan.
Dengan demikian, jelas bahwa perilaku orang tua akan cenderung ditiru oleh anak-anak mereka. Dengan kata lain, jika seorang anak melakukan tindakan-tindakan seperti memerintah dengan berteriak, marah-marah, memukul saat emosi, merusak barang, dan perilaku-perilaku agresif lainnya, kemungkinan besar perilaku tersebut dipengaruhi oleh perilaku orang tuanya yang sering disaksikan dalam kehidupan sehari-hari.
Menurut Al-Quran Surat Luqman Ayat 14 tentang kewajiban anak berbuat baik kepada orang tuanya.
QS. Luqman : 14 :
وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
Artinya :
Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.
Anak yang dibesarkan dengan berbagai kekerasan dalam rumah dapat dan tetap wajib mengasihi dan menyayangi orang tuanya.
Di sinilah hubungan antara pengetahuan orang tua tentang keasadaran pentingnya pendidikan dan pola asuh terhadap anak. Pengetahuan orang tua tentang bagaimana cara mendidik dan membesarkan anak menjadi dasar pola asuh anak. Orang tua yang memiliki pengetahuan, pengalaman, dan wawasan luas serta berpikiran terbuka cenderung lebih baik dalam mendidik anak. Sebaliknya, orang tua yang pengetahuannya terbatas dan tidak memiliki pola pikir terbuka cenderung lebih meyakini dan mempraktikkan pola asuh yang diberikan orang tua mereka dulu waktu masih kecil. Padahal belum tentu itu benar dan bahwa kondisi perkembangan lingkungan sekitar sudah sangat berbeda.
Ayat tersebut jelas memerintahkan setiap anak untuk berbuat baik kepada ibu bapaknya tanpa syarat. Jadi, meskipun seorang anak mungkin diperlakukan tidak baik oleh ibu bapaknya, sang anak tetap wajib berbuat baik kepada mereka. Allah telah memerintahkan anak untuk berbuat baik kepada orang tua terutama ibu yang telah mengandung, merawat, dan membesarkannya.