BAMBANG SUMANTRI NGENGER
(Berbagai versi)
Kocap kacarita ing pertapan Jatisrana, ana pandhita aran Begawan Suwandhagni. Sang Begawan nduwe anak loro lanang kabeh aran Bambang Sumantri lan Raden Sukasrana. Bambang Sumantri wujude satriya bagus, dene Raden Sukasrana wujude buta bajang utawa buta cebol sing nggilani. Sanajan rupane nggilani nanging Bambang Sumantri tresna banget marang adhine. Samono uga Raden Sukasrana.
Nalika Sumantri wis diwasa, Begawan Suwandhagni ngendika supaya Sumantri ngenger utawa suwita menyang Negara Maespati. Sumantri sendika dhawuh. Lakune didherekake punakawan papat Semar, Gareng, Petruk lan Bagong. Begawan Suwandhagni nitipake sanjata Cakra darbeke Prabu Harjuna Sasrabahu supaya dibalekake.
Lakune Bambang Sumantri kandheg amarga Raden Sukasrana kepengin melu. Bambang Sumantri banjur ngarih-arih adhine nganti turu. Sawise adhine turu, Bambang Sumantri budhal nilapake adhine menyang Negara Maespati.
Ing Negara Maespati Sang Prabu Harjuna Sasrabahu lagi ngrembug bab arepe mupu sayembarane Dewi Citrawati ing Negara Magada. Dewi Citrawati nganakake sayembara, sapa sing bisa menehi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus bakal dadi bojone. Nalika lagi padha rembugan katungka sowane Bambang Sumantri. Bambang Sumantri matur arep suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Prabu Harjuna Sasrabahu gelem nampa suwitane Sumantri lamun dheweke bisa mupu sayembarane Dewi Citrawati.. Sumantri nyaguhi banjur budhal menyang Negara Magada.
Ing Negara Magada, wis akeh para raja lan satriya sing ngleboni sayembara. Padha-padha gedhe kekarepane, padha-padha ora gelem ngalahe wasana dadi perang rame. Pungkasane para raja lan satriya kalah kabeh karo Sumantri jalaran dheweke migunakake sanjata Cakra. Para raja telukan padha pasrah putri boyongan nganti cacah wolungatus. Sumantri klakon mboyong Dewi Citrawati kanthi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus.
Rumangsa bisa ngalahake ratu sewu negara, Sumantri dadi gumedhe, umuk, kemaki. Ing batin dheweke rumangsa menangan mula banjur thukul niyate arep nelukake Prabu Harjuna Sasrabahu.
Ratu sewu negara bae padha keyok kabeh karo aku, genea aku ndadak suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu ?
Kena ngapa ora tak telukake pisan dadi andhahanku ?
Ngono batine Sumantri kandha. Sumantri banjur nulis surat panantang marang Prabu Harjuna Sasrabahu lan dipasrahake marang patihe Prabu Harjuna Sasrabahu sing ndherekake lakune saka praja Maespati.
Prabu Harjuna Sasrabahu mung mesem nampa panantang saka Sumantri. Dheweke enggal methukake lakune Sumantri. Sumantri lan Prabu Harjuna Sasrabahu perang rame. Padha sektine, padha terngginase. Perange nganti pirang-pirang dina. Sumantri kekeselen banjur kepengin ngrampungi perange karo Prabu Harjuna Sasrabahu. Dheweke enggal ngetokake sanjata Cakra arep ditamakake marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sanjata Cakra kuwi sejatine duweke Prabu Harjuna Sasrabahu. Nalika lair Prabu Harjuna Sasrabahu wis nggawa sanjata Cakra, amarga dheweke sejatine titisane Bathara Wisnu. Nalika semana sanjata Cakra disilih pamane, Begawan Suwandhagni.
Weruh sanjata Cakra ing tangane Sumantri, sakala Prabu Harjuna Sasrabahu nesu. Prabu Harjuna Sasrabahu triwikrama utawa malih dadi buta gedhene sagunung. Sanjata Cakra disaut banjur diuntal. Buta ngamuk gereng-gereng arep ngremuk Sumantri sing kemaki. “Sumantri, kowe satriya picek, watekmu ala, melik barange liyan. Satriya wingi sore kemaki wani nantang Ratu Gustine. Tak remet pisan remuk kowe Sumantri!” Weruh Bathara Wisnu nesu, Sumantri ndheprok, lemes ora duwe daya. Nalika Sumantri disaut Brahala, Bathara Narada tumurun ngarcapada nyapih satriya loro. Buta lilih badhar dadi Prabu Harjuna Sasrabahu.
Sumantri banjur ditundhung lunga. Pasuwitane bisa ditampa maneh menawa dheweke bisa muter utawa mindhah Taman Siwedari menyang Negara Maespati. Taman Sriwedari kuwi taman ing kahyangan Nguntara Segara, kahyangane Bathara Wisnu. Sumantri sing wis ilang kasektene amarga koncatan sanjata Cakra banjur klunuh-klunuh lunga saparan-paran, karepe arep wadul bapake, Begawan Suwandhagni.
Lakune Sumantri kepethuk Raden Sukasrana sing nyusul lungane. Sumantri nyritakake kabeh lelakone marang Sukasrana. Sukasrana mesem krungu critane Sumantri.
“Nek mung utel aman we, ampang akang,” kandhane Sukasrana karo ngguyu ngakak.
“Tenan, Yayi? Kowe bisa muter Taman Sriwedari?” kandhane Sumantri.
“Isoh ae, Akang. Uwi ampang!”
“Adhiku, Dhi Sukasrana. Tulungana aku ya, Dhi!” kandhane Sumantri memelas.
“Aku isoh utel aman Iwedali ning ana alate, Akang.”
“Apa syarate, Dhi?”
“Aku engen elu owe, Akang. Aku elu uwita Abu Aluna Asa.”
“Kowe kepengin melu aku suwita Prabu Harjunasasra?”
“Iya, Akang.”
“Iya, Dhi. Angger si Adhi bisa muter Taman Sriwedari mesthi tak ajak suwita menyang Maespati.”
“Enan, Kang? Owe anji Kang? Owe ola apusi?”
“Iya Dhi, pun kakang janji ora bakal ngapusi!”
“Yoh, Akang. Entenana edhela ya?”
Sukasrana banjur muja semedi. Sanajan rupane ala nanging gedhe prihatine. Sedhela wae taman Sriwedari wis pindhah menyang alun-alun keraton Maespati, gawe gegere wong sanagara. Sawise klakon muter Taman Sriwedari, Sumantri ditampa suwita ing Negara Maespati dadi patih, aran Patih Suwanda. Sukasrana diajak Sumantri menyang Negara Maespati nanging dipenging ngetok, amarga Sumantri isin duwe adhi wujud buta cebol sing rupane nggilani. Sukasrana dikongkon manggon lan ndhelik ing sajroning taman.
Nalika Dewi Citrawati ninjo kahanane lan kaendahane Taman Sriwedari, dheweke njerit-jerit kamigilan weruh ana buta bajang ing jero taman. Dewi Citrawati banjur lapuran marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sang Prabu dhawuh marang Sumantri supaya nyingkirake buta bajang. Sumantri sing wis nggraita menawa buta sing dikarepake kuwi adhine, Sukasrana, banjur budhal mlebu taman.
Tekan ing jero taman, Sumantri nesu-nesu ngunek-ngunekake adhine sing medeni Dewi Citrawati. Sukasrana dikongkon bali menyang pertapan. Sukasrana ora gelem amarga wis dijanjeni dening Sumantri arep diajak suwita ing Negara Maespati. Sumantri gregeten. Sukasrana diagar-agari panah dikongkon bali. Sukasrana tetep ora gelem bali malah nyedhak nagih janjine Sumantri. Nganti suwe anggone eyel-eyelan, pungkasane panah mrucut saka tangane Sumantri lan nancep ing dhadhane Sukasrana. Sukasrana mati. Kuwandane ilang musna, ninggal sepata.
“Kakang Sumantri! Tega temen kowe karo aku, Kakang. Kowe mblenjani janji, Kakang. Aku ora trima. Utang pati nyaur pati. Eling-elingen mbusuk yen kowe perang tandhing karo ratu buta saka Ngalengka, ing kono tumekane piwalesku, Kakang. Wis kakang, tak enteni ing lawange surga.
Sumantri gela, Sumantri sedhih. Nanging kabeh mau barang wis kebacut. Katresnane marang adhine ilang amarga saka drajat lan pangkat. Wateke ala seneng nyidrani janji. Janji bekti marang ratu gustine, diblenjani. Janji nresnani adhine, diblenjani. Janji ngajak adhine, diblenjani. Kabeh mau mung amarga melik drajat pangkat lan kamukten. Besuk patine sumantri dikemah-kemah Prabu Rahwana ratu buta saka Ngalengkadiraja.
RINGKASANING CRITA :
Lakon "Sumantri ngenger" ngandhani perjuangan Bambang Sumantri sing arep 'ngenger' utawa nyembah raja Bambang, Prabu Harjuno Sasrabahu menehi Sumantri siji peruntukan kanggo nampa kepinginan kanggo 'ngenger'. Peruntukane yaiku Sumantri kudu melamarake putri Dewi Citrawati saking negara Magodo kanggo prabu Arjuno Sosro. Nanging Dewi Citrawati mung tresna marang Sumantri. Dewi Citrawati banjur takon Prabu Harjuna Sasrabahu, “Yen sampeyan iso ngalahake Sumantri, sampeyan iso melamar aku”.
Akhire ana perang antarane Prabu Harjuna Sasrabahu karo Sumantri sing pungkasanipun kagelar Sumantri ngakeni asor sawise Harjuna Sasrabahu nguripake menyang raksasa saka brahala bernaha gunung. Netepake Sumantri kanggo tetep 'Suwito' karo Prabu Harjuno Sasrabahu dadi ratu kepengin Sumantri ketemu siji peruntukan liyane kang peruntukan iku bener panjalukan saka Dewi Citrawati yen Prabu Harjuna Sasrabahu isih arep duwe. Wektu iki, peruntukan Dewi Citrowati yaiku nggae taman Sriwedari .
Prabu Harjuna Sasrabahu uga takon Sumantri nggawe taman Sriwedari iku. Kanggo nggawe taman, Sumantri dibantu sadulure, Sukasrana. Taman Sriwedari pungkasanipun dibangun. Sukasrana kapéngin tetep Sumantri 'ngenger' karo Prabu Harjuno Sasrabahu.Tapi Sumantri nolak kanggo ngadhepi sadulure ana alesan sadulure kang ala lan Sumantri isin dening Prabu Harjuno Sasrabahu. Sumantri medèni Sukasrana supaya mulih dening cara karo panah. Nasib ala dialami Sukasrana. Sumantri panah dianakaké preduli saka busar lan Sukrosono pungkasan seda.
PESEN SING SAGED DIPUNDUT SAKING CERITA :
1.Tekad lan perjuanganing Sumantri bisa kanggo tuladha paramudha.
2.Yen pengin mulya perlu perjuangan.
3.Nggayuh gegayuhan (cita-cita) kanthi tekad kang kenceng, ora wedi kangelan.
4.Kemandirian tumindak.
5.Pengenalan jati diri bisa ngggawe manungsa mangerti asal-usule diri kang dadi ciptaanipun Gusti.
6.Kabeh masalah kudune dipasrahake lan nyuwun petunjuk marang Gusti supaya pikantuk rahmat.
CERITA WAYANG SUMANTRI PATIH SUWANDA (2)
Sumantri atau Suwanda
1. Asma : Sumantri
2. Asma Paringan Ratu : Patih Suwanda
3. Asma bapakipun : Begawan Suwandageni
4. Asma ibukipun : Dewi Darini
5. Asma Eyangipun : Resi Wisanggeni
6. Asma Ingkeng Rayi : Sukrasana
7. Padepokan/pertapan : Ardisekar, Argasekar, Jatisrana
CRITA SUMANTRI (SUWANDA)
PATIH SUWANDA
Ing pertapan Jatisrana, ana pandhita aran Begawan Suwandhagni. Sang Begawan nduwe anak loro lanang kabeh aran Bambang Sumantri lan Raden Sukasrana. Bambang Sumantri wujude satriya bagus, dene Raden Sukasrana wujude buta bajang utawa buta cebol sing nggilani. Sanajan rupane nggilani nanging Bambang Sumantri tresna banget marang adhine. Samono uga Raden Sukasrana.
Nalika Sumantri wis diwasa, Begawan Suwandhagni ngendika supaya Sumantri ngenger utawa suwita menyang Negara Maespati. Sumantri sendika dhawuh. Maespati.Lakune didherekake punakawan papat Semar, Gareng, Petruk lan Bagong. Lan ingkeng Rama, Begawan Suwandhagni nitipake sanjata Cakra darbeke Prabu Harjuna Sasrabahu supaya dibalekake.
Raden Sukrasana kepengin melu Bambang Sumantri. Bambang Sumantri banjur ngarih-arih adhine nganti turu. Sawise adhine turu, Bambang Sumantri budhal nilapake adhine menyang Negara Maespati.
Ing Negara Maespati Sang Prabu Harjuna Sasrabahu lagi ngrembug bab arepe mupu sayembarane Dewi Citrawati ing Negara Magada. Dewi Citrawati nganakake sayembara, sapa sing bisa menehi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus bakal dadi bojone. Nalika lagi padha rembugan katungka sowane Bambang Sumantri. Bambang Sumantri matur arep suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Prabu Harjuna Sasrabahu gelem nampa suwitane Sumantri lamun dheweke bisa mupu sayembarane Dewi Citrawati.. Sumantri nyaguhi banjur budhal menyang Negara Magada.
Ing Negara Magada, wis akeh para raja lan satriya sing ngleboni sayembara. Padha-padha gedhe kekarepane, padha-padha ora gelem ngalahe wasana dadi perang rame. Pungkasane para raja lan satriya kalah kabeh karo Sumantri jalaran dheweke migunakake sanjata Cakra. Para raja telukan padha pasrah putri boyongan nganti cacah wolungatus. Sumantri klakon mboyong Dewi Citrawati kanthi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus.
Rumangsa bisa ngalahake ratu sewu negara, Sumantri dadi gumedhe, umuk, kemaki. Ing batin dheweke rumangsa menangan mula banjur thukul niyate arep nelukake Prabu Harjuna Sasrabahu. “Ratu sewu negara bae padha keyok kabeh karo aku, genea aku ndadak suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu? Kena ngapa ora tak telukake pisan dadi andhahanku?” ngono batine Sumantri kandha. Sumantri banjur nulis surat panantang marang Prabu Harjuna Sasrabahu lan dipasrahake marang patihe Prabu Harjuna Sasrabahu sing ndherekake lakune saka praja Maespati.
Prabu Harjuna Sasrabahu mung mesem nampa panantang saka Sumantri. Dheweke enggal methukake lakune Sumantri. Sumantri lan Prabu Harjuna Sasrabahu perang rame. Padha sektine, padha terngginase. Perange nganti pirang-pirang dina. Sumantri kekeselen banjur kepengin ngrampungi perange karo Prabu Harjuna Sasrabahu. Dheweke enggal ngetokake sanjata Cakra arep ditamakake marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sanjata Cakra kuwi sejatine duweke Prabu Harjuna Sasrabahu. Nalika lair Prabu Harjuna Sasrabahu wis nggawa sanjata Cakra, amarga dheweke sejatine titisane Bathara Wisnu. Nalika smana sanjata Cakra disilih pamane, Begawan Suwandhagni.
Weruh sanjata Cakra ing tangane Sumantri, sakala Prabu Harjuna Sasrabahu nesu. Prabu Harjuna Sasrabahu triwikrama utawa malih dadi buta gedhene sagunung. Sanjata Cakra disaut banjur diuntal. Buta ngamuk gereng-gereng arep ngremuk Sumantri sing kemaki. “Sumantri, kowe ora pantes dadi satriya, watekmu ala, melik barange liyan. Satriya wingi sore kemaki wani nantang Ratu Gustine. Tak remet pisan remuk kowe Sumantri!” Weruh Bathara Wisnu nesu, Sumantri ndheprok, lemes ora duwe daya. Nalika Sumantri disaut Brahala, Bathara Narada tumurun ngarcapada nyapih satriya loro. Buta lilih badhar dadi Prabu Harjuna Sasrabahu.
Sumantri banjur ditundhung lunga. Pasuwitane bisa ditampa maneh menawa dheweke bisa muter utawa mindhah Taman Siwedari menyang Negara Maespati. Taman Sriwedari kuwi taman ing kahyangan Nguntara Segara, kahyangane Bathara Wisnu. Sumantri sing wis ilang kasektene amarga koncatan sanjata Cakra banjur klunuh-klunuh lunga saparan-paran, karepe arep wadul bapake, Begawan Suwandhagni. Lakune Sumantri kepethuk Raden Sukasrana sing nyusul lungane. Sumantri nyritakake kabeh lelakone marang Sukasrana. Sukasrana mesem krungu critane Sumantri. Sukrasana nggelem mbantu Sumantri yen Sukrasana oleh melu Sumantri neng Maespati. Sumantri nyanggupi syarate Sukrasana
Sukasrana banjur muja semedi. Sanajan rupane ala nanging gedhe prihatine. Sedhela wae taman Sriwedari wis pindhah menyang alun-alun keraton Maespati, gawe gegere wong sanagara. Sawise klakon muter Taman Sriwedari, Sumantri ditampa suwita ing Negara Maespati dadi patih, aran Patih Suwanda. Sukasrana diajak Sumantri menyang Negara Maespati nanging dipenging ngetok, amarga Sumantri isin duwe adhi wujud buta cebol sing rupane nggilani. Sukasrana dikongkon manggon lan ndhelik ing sajroning taman.
Nalika Dewi Citrawati ninjo kahanane lan kaendahane Taman Sriwedari, dheweke njerit-jerit kamigilan weruh ana buta bajang ing jero taman. Dewi Citrawati banjur lapuran marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sang Prabu dhawuh marang Sumantri supaya nyingkirake buta bajang. Sumantri sing wis nggraita menawa buta sing dikarepake kuwi adhine, Sukasrana, banjur budhal mlebu taman.
Tekan ing jero taman, Sumantri nesu-nesu ngunek-ngunekake adhine sing medeni Dewi Citrawati. Sukasrana dikongkon bali menyang pertapan. Sukasrana ora gelem amarga wis dijanjeni dening Sumantri arep diajak suwita ing Negara Maespati. Sumantri gregeten. Sukasrana diagar-agari panah dikongkon bali. Sukasrana tetep ora gelem bali malah nyedhak nagih janjine Sumantri. Nganti suwe anggone eyel-eyelan, pungkasane panah mrucut saka tangane Sumantri lan nancep ing dhadhane Sukasrana. Sukasrana mati. Kuwandane ilang musna, ninggal sepata.
“Kakang Sumantri! Tega temen kowe karo aku, Kakang. Kowe mblenjani janji, Kakang. Aku ora trima. Utang pati nyaur pati. Eling-elingen mbusuk yen kowe perang tandhing karo ratu buta saka Ngalengka, ing kono tumekane piwalesku, Kakang. Wis kakang, tak enteni ing lawange surga.” Sukrasana ngomong marang Sumantri.Sumantri banjur ngrasa gela, Sumantri sedhih. Nanging kabeh mau barang wis kebacut. Katresnane marang adhine ilang amarga saka drajat lan pangkat. Wateke ala seneng nyidrani janji. Janji bekti marang ratu gustine, diblenjani. Janji nresnani adhine, diblenjani. Janji ngajak adhine, diblenjani. Kabeh mau mung amarga melik drajat pangkat lan kamukten. Besuk patine sumantri dikemah-kemah Prabu Rahwana ratu buta saka Ngalengkadiraja.
Pungkasane Sumantri gugur nalika perang kaliyan Dasamuka amarga neng njero taringe Dasamuka ana Sukrasana.
WATAK BAMBANG SUMANTRI
Patih Suwondo relo kerja keras, yen bisa nepati cita-citane dadi Patih lan tetep ngabdi karo rajane sanadyan kudu mateni adhine dhewe. Nanging patih Suwondo nduwe watak seneg gengsi.
SUMANTRI NGENGER (3)
Ing pertapan Jatisrana, ana pandhita aran Begawan Suwandhagni. Sang Begawan nduwe anak loro lanang kabeh aran Bambang Sumantri lan Raden Sukasrana. Bambang Sumantri wujude satriya bagus, dene Raden Sukasrana wujude buta bajang utawa buta cebol sing nggilani. Sanajan rupane nggilani nanging Bambang Sumantri tresna banget marang adhine. Samono uga Raden Sukasrana.
Nalika Sumantri wis diwasa, Begawan Suwandhagni ngendika supaya Sumantri ngenger utawa suwita menyang Negara Maespati. Sumantri sendika dhawuh. Lakune didherekake punakawan papat Semar, Gareng, Petruk lan Bagong. Begawan Suwandhagni nitipake sanjata Cakra darbeke Prabu Harjuna Sasrabahu supaya dibalekake.
Lakune Bambang Sumantri kandheg amarga Raden Sukasrana kepengin melu. Bambang Sumantri banjur ngarih-arih adhine nganti turu. Sawise adhine turu, Bambang Sumantri budhal nilapake adhine menyang Negara Maespati.
Ing Negara Maespati Sang Prabu Harjuna Sasrabahu lagi ngrembug bab arepe mupu sayembarane Dewi Citrawati ing Negara Magada. Dewi Citrawati nganakake sayembara, sapa sing bisa menehi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus bakal dadi bojone. Nalika lagi padha rembugan katungka sowane Bambang Sumantri. Bambang Sumantri matur arep suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Prabu Harjuna Sasrabahu gelem nampa suwitane Sumantri lamun dheweke bisa mupu sayembarane Dewi Citrawati.. Sumantri nyaguhi banjur budhal menyang Negara Magada.
Ing Negara Magada, wis akeh para raja lan satriya sing ngleboni sayembara. Padha-padha gedhe kekarepane, padha-padha ora gelem ngalahe wasana dadi perang rame. Pungkasane para raja lan satriya kalah kabeh karo Sumantri jalaran dheweke migunakake sanjata Cakra. Para raja telukan padha pasrah putri boyongan nganti cacah wolungatus. Sumantri klakon mboyong Dewi Citrawati kanthi srah-srahan putri dhomas cacah wolungatus.
Rumangsa bisa ngalahake ratu sewu negara, Sumantri dadi gumedhe, umuk, kemaki. Ing batin dheweke rumangsa menangan mula banjur thukul niyate arep nelukake Prabu Harjuna Sasrabahu. “Ratu sewu negara bae padha keyok kabeh karo aku, genea aku ndadak suwita marang Prabu Harjuna Sasrabahu? Kena ngapa ora tak telukake pisan dadi andhahanku?” ngono batine Sumantri kandha. Sumantri banjur nulis surat panantang marang Prabu Harjuna Sasrabahu lan dipasrahake marang patihe Prabu Harjuna Sasrabahu sing ndherekake lakune saka praja Maespati.
Prabu Harjuna Sasrabahu mung mesem nampa panantang saka Sumantri. Dheweke enggal methukake lakune Sumantri. Sumantri lan Prabu Harjuna Sasrabahu perang rame. Padha sektine, padha terngginase. Perange nganti pirang-pirang dina. Sumantri kekeselen banjur kepengin ngrampungi perange karo Prabu Harjuna Sasrabahu. Dheweke enggal ngetokake sanjata Cakra arep ditamakake marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sanjata Cakra kuwi sejatine duweke Prabu Harjuna Sasrabahu. Nalika lair Prabu Harjuna Sasrabahu wis nggawa sanjata Cakra, amarga dheweke sejatine titisane Bathara Wisnu. Nalika smana sanjata Cakra disilih pamane, Begawan Suwandhagni.
Weruh sanjata Cakra ing tangane Sumantri, sakala Prabu Harjuna Sasrabahu nesu. Prabu Harjuna Sasrabahu triwikrama utawa malih dadi buta gedhene sagunung. Sanjata Cakra disaut banjur diuntal. Buta ngamuk gereng-gereng arep ngremuk Sumantri sing kemaki. “Sumantri, kowe satriya picek, watekmu ala, melik barange liyan. Satriya wingi sore kemaki wani nantang Ratu Gustine. Tak remet pisan remuk kowe Sumantri!” Weruh Bathara Wisnu nesu, Sumantri ndheprok, lemes ora duwe daya. Nalika Sumantri disaut Brahala, Bathara Narada tumurun ngarcapada nyapih satriya loro. Buta lilih badhar dadi Prabu Harjuna Sasrabahu.
Sumantri banjur ditundhung lunga. Pasuwitane bisa ditampa maneh menawa dheweke bisa muter utawa mindhah Taman Siwedari menyang Negara Maespati. Taman Sriwedari kuwi taman ing kahyangan Nguntara Segara, kahyangane Bathara Wisnu. Sumantri sing wis ilang kasektene amarga koncatan sanjata Cakra banjur klunuh-klunuh lunga saparan-paran, karepe arep wadul bapake, Begawan Suwandhagni.
Lakune Sumantri kepethuk Raden Sukasrana sing nyusul lungane. Sumantri nyritakake kabeh lelakone marang Sukasrana. Sukasrana mesem krungu critane Sumantri.
“Nek mung utel aman we, ampang akang,” kandhane Sukasrana karo ngguyu ngakak.
“Tenan, Yayi? Kowe bisa muter Taman Sriwedari?” kandhane Sumantri.
“Isoh ae, Akang. Uwi ampang!”
“Adhiku, Dhi Sukasrana. Tulungana aku ya, Dhi!” kandhane Sumantri memelas.
“Aku isoh utel aman Iwedali ning ana alate, Akang.”
“Apa syarate, Dhi?”
“Aku engen elu owe, Akang. Aku elu uwita Abu Aluna Asa.”
“Kowe kepengin melu aku suwita Prabu Harjunasasra?”
“Iya, Akang.”
“Iya, Dhi. Angger si Adhi bisa muter Taman Sriwedari mesthi tak ajak suwita menyang Maespati.”
“Enan, Kang? Owe anji Kang? Owe ola apusi?”
“Iya Dhi, pun kakang janji ora bakal ngapusi!”
“Yoh, Akang. Entenana edhela ya?”
Sukasrana banjur muja semedi. Sanajan rupane ala nanging gedhe prihatine. Sedhela wae taman Sriwedari wis pindhah menyang alun-alun keraton Maespati, gawe gegere wong sanagara. Sawise klakon muter Taman Sriwedari, Sumantri ditampa suwita ing Negara Maespati dadi patih, aran Patih Suwanda. Sukasrana diajak Sumantri menyang Negara Maespati nanging dipenging ngetok, amarga Sumantri isin duwe adhi wujud buta cebol sing rupane nggilani. Sukasrana dikongkon manggon lan ndhelik ing sajroning taman.
Nalika Dewi Citrawati ninjo kahanane lan kaendahane Taman Sriwedari, dheweke njerit-jerit kamigilan weruh ana buta bajang ing jero taman. Dewi Citrawati banjur lapuran marang Prabu Harjuna Sasrabahu. Sang Prabu dhawuh marang Sumantri supaya nyingkirake buta bajang. Sumantri sing wis nggraita menawa buta sing dikarepake kuwi adhine, Sukasrana, banjur budhal mlebu taman.
Tekan ing jero taman, Sumantri nesu-nesu ngunek-ngunekake adhine sing medeni Dewi Citrawati. Sukasrana dikongkon bali menyang pertapan. Sukasrana ora gelem amarga wis dijanjeni dening Sumantri arep diajak suwita ing Negara Maespati. Sumantri gregeten. Sukasrana diagar-agari panah dikongkon bali. Sukasrana tetep ora gelem bali malah nyedhak nagih janjine Sumantri. Nganti suwe anggone eyel-eyelan, pungkasane panah mrucut saka tangane Sumantri lan nancep ing dhadhane Sukasrana. Sukasrana mati. Kuwandane ilang musna, ninggal sepata.
“Kakang Sumantri! Tega temen kowe karo aku, Kakang. Kowe mblenjani janji, Kakang. Aku ora trima. Utang pati nyaur pati. Eling-elingen mbusuk yen kowe perang tandhing karo ratu buta saka Ngalengka, ing kono tumekane piwalesku, Kakang. Wis kakang, tak enteni ing lawange surga.
Sumantri gela, Sumantri sedhih. Nanging kabeh mau barang wis kebacut. Katresnane marang adhine ilang amarga saka drajat lan pangkat. Wateke ala seneng nyidrani janji. Janji bekti marang ratu gustine, diblenjani. Janji nresnani adhine, diblenjani. Janji ngajak adhine, diblenjani. Kabeh mau mung amarga melik drajat pangkat lan kamukten. Besuk patine sumantri dikemah-kemah Prabu Rahwana ratu buta saka Ngalengkadiraja.
Terjemahan dalam bahasa Indonesia bebas :
Dalam pameran Jatisrana, ada seorang pendeta bernama Begawan Suwandhagni. Begawan memiliki dua anak bernama Bambang Sumantri dan Raden Sukasrana. Bambang Sumantri adalah orang baik, sementara Raden Sukasrana adalah seorang gadis buta atau buta. Meski dia selalu jatuh cinta, Bambang Sumantri mencintai adiknya. Samono juga Raden Sukasrana.
Ketika Sumantri tumbuh dewasa, Begawan Suwandhagni mengatakan bahwa Sumantri akan mendarat atau pergi ke Negara Bagian Maespati. Sumantri dikirimi dhawuh. Diikuti oleh empat penyair Semar, Gareng, Petruk dan Bagong. Begawan Suwandhagni melihat senjata Cakra dari Raja Harjuna Sasrabahu dipulihkan.
Bambang Sumantri hilang karena Raden Sukasrana ingin bergabung. Bambang Sumantri kemudian mendesak adiknya untuk tidur. Setelah adiknya, Bambang Sumantri pergi bekerja dengan kakaknya ke Maespati.
Di Maespati State, Harjuna Sasrabahu berbicara tentang kemunculan Dewi Citrawati dari Lord of Magada. Dewi Citrawati mengadakan kontes, yang bisa memberi menantu perempuan kepada ratusan istri untuk menjadi istrinya. Sementara mereka membahas kejadian tersebut kepada Bambang Sumantri. Bambang Sumantri diminta memberi hormat kepada Prabu Harjuna Sasrabahu. Prabu Harjuna Sasrabahu menerima salam Sumantri jika dia bisa menghibur keingintahuan Citrawati Dewi .. Sumantri membenci dan kemudian pindah ke Negara Bagian Magada.
Di Negara Bagian Magada, ada banyak raja dan pria yang mengikuti kompetisi. Mereka hebat dalam keinginan mereka, dan mereka tidak mau menghadapi perang. Akhirnya raja dan sekutu mereka mengalahkan Sumantri karena mereka menggunakan senjata Cakra. Para pangeran mengirim putri mereka sampai delapan ratus. Sumantri sempat membawa Dewi Citrawati dengan menantu perempuan berusia sekitar delapan belas tahun.
Jika bisa mengalahkan ratu negara, Sumantri menjadi gumedhe, sombong, putus asa. Dalam hati dia merasa bahwa dia mulai tumbuh dan dia akan mengalahkan Raja Harjuna Sasrabahu. "Raja seluruh negeri bersamaku, jadi aku bergegas ke Raja Harjuna Sasaskuu? Mengapa saya tidak meletakkan tangan saya di atasnya? "Kata Sumantri. Sumantri kemudian menulis sepucuk surat kepada Raja Harjuna Sasrabahu dan diserahkan kepada kematian Raja Harjuna Sasrabahu yang melakukan perjalanan dari Maespati.
Prabu Harjuna Sasrabahu hanya tersenyum menerima tantangan Sumantri. Dia segera pergi ke perjalanan Sumantri. Sumantri dan Prabu Harjuna Sasask bertengkar sibuk. Mereka adalah subyek, mereka dikelilingi. Sudah lama sekali. Sumantri lelah dan ingin menyelesaikan perang dengan Raja Harjuna Sasrabahu. Dia segera melepaskan senjata Cakra ke Raja Harjuna Sasrabahu. Sanjata Cakra sebenarnya adalah Raja Harjuna Sasrabahu. Saat kelahiran Raja Harjuna Sasrabahu membawa senjata Cakra, karena ia adalah gelar Bathara Wisnu. Saat dia terbunuh, Cakra dinamai pamannya, Begawan Suwandhagni.
Melihat lengan Cakra di tangan Sumantri, meski Raja Harjuna Sasrabahu marah. Raja Harjuna Sinta triwikrama atau lagi menjadi raksasa buta. Sanjata Cakra dicekik dan ditelan. Raksasa mengamuk untuk menghancurkan Sumantri sepi. "Sumantri, kamu orang lumpuh, kamu orang jahat, kamu orang asing. Satriya kemarin sore berani menantang Ratu Gustine. Jangan memencetmu ke Sumantri! "Kemarahan Batara Vishnu, Sumantri telah terbukti lemah, tidak berdaya. Ketika Sumantri tidak diakui oleh Brahala, Bathara Narada berasal dari pelayat bermata dua. Dia buta terhadap Raja Harjuna Sasrabahu.
Sumantri lalu pergi. Kembalinya bisa dipertimbangkan kembali jika ia bisa bermain atau memindahkan Taman Siwedari ke Maespati State. Taman Sriwedari adalah surga di langit Laut Tua, citra Bathara Wisnu. Sumantri, yang telah kehilangan kekuatannya karena ketajaman senjata Cakra, membunuh dirinya, mencoba meyakinkan ayahnya, Begawan Suwandhagni.
Lakant Sumantri bertemu Raden Sukasrana yang sedang mengikuti rumahnya. Sumantri menceritakan semua ucapannya kepada Sukasrana. Sukasrana mesem mendengar cerita tentang Sumantri.
"Jika kita aman saja, kita akan pergi," kata Sukasrana sambil tertawa.
"Benarkah, Yayi? Bisakah anda bermain di Taman Sriwedari? "Kata Sumantri.
"Isoh ae, Akang. Uwi ampang! "
"Adhiku, Dhi Sukasrana. Bantu aku, Dhi! "Kata Sumantri.
"Saya khawatir saya aman dalam hidup saya."
"Ada apa, Dhi?"
"Saya berhutang, Akang. Aku adalah Abu Aluna Asa. "
"Apakah Anda ingin bergabung dengan saya dengan Raja Harjunasasra?"
"Ya, saya."
"Ya, Dhi. Jika Adhi bisa bermain di Taman Sriwedari, Anda pasti akan pergi ke Maespati. "
"Enan, Kang? Terima kasih Kang Terima kasih atas permintaan maafmu? "
"Ya, Putri saya, saya berjanji untuk tidak berbohong!"
"Ya, Akang. Tunggu sebentar ya? "
Meditasi tercinta kemudian dipuja. Meski itu hal yang buruk tapi sangat memprihatinkan. Entah bagaimana taman Sriwedari telah dipindahkan ke alun-alun istana Maespati, membuat badut orang-orang. Setelah bisa bermain di Taman Sriwedari, Sumantri diterima di Maespati sebagai patih, bernama Patih Suwanda. Dengan sungguh-sungguh meminta Sumantri ke Maespati namun dipaksa untuk melakukan taktik, karena Sumantri merasa malu untuk memiliki saudara yang patah hati. Mereka ditempatkan dan tertutup di dalam taman.
Saat Dewi Citrawati sedang dalam mood dan keindahan Taman Sriwedari, dia menjerit di hadapan seorang buta di kebun. Dewi Citrawati kemudian melapor ke Prabu Harjuna Sasrabahu. Raja memerintahkan Sumantri untuk melepaskan orang buta. Sumantri sudah tahu bahwa saudara perempuannya yang buta, Sukasrana, pergi ke taman.
Terselip di kebun, Sumantri marah dengan adiknya, Citrawati. Mari kembali ke pencarian. Hormat kami karena tidak dijanjikan Sumantri untuk pergi ke Maespati. Sumantri gregeten. Buang di belakang panah. Sukasrana masih menolak untuk kembali pada janji Sumantri. Kelopak mata yang panjang, akhirnya membungkuk dari tangan Sumantri dan menempel perut Suksrana. Sukasrana meninggal dunia. Salib mereka lenyap, membuat mereka lelah.
"Kakang Sumantri! Aku mencintaimu, Kakang. Anda tidak menjanjikan saya, Kakang. Saya tidak peduli Utangnya karena kematian. Ingat saat kamu bertarung melawan raja raksasa Ngalengka, sampai kado saya, Kakang. Dia adalah seorang saudara laki-laki, tidak pergi ke pintu surga.
Sumantri gela, Sumantri sedih. Tapi semua ini sudah berakhir. Cintanya kepada kakaknya hilang karena nilai dan pangkatnya. Sulit untuk mengatakan sebuah janji. Berjanjilah kepada raja ibuku, tercinta. Janji cinta adhine, diblenjani. Berjanjilah untuk mengambil saudara perempuan, rajinlah. Mereka hanya karena tingkat pemberdayaannya. Selain sumantri di kamp ratu buta Raja Rahwana Ngalengkadiraja.
Translate ke falam nahasa Inggris :
In Jatisrana exhibition, there is a priest named Begawan Suwandhagni. Begawan has two children named Bambang Sumantri and Raden Sukasrana. Bambang Sumantri is a good man, while Raden Sukasrana is a blind or blind girl. Although he is always in love, Bambang Sumantri loves his sister. Samono also Raden Sukasrana.
When Sumantri grew up, Begawan Suwandhagni said that Sumantri would land or go to the State of Maespati. Sumantri sent dhawuh. Followed by four poets Semar, Gareng, Petruk and Bagong. Begawan Suwandhagni sees the Cakra weapon from King Harjuna Sasrabahu restored.
Bambang Sumantri lost because Raden Sukasrana wanted to join. Bambang Sumantri then urged his sister to sleep. After his younger brother, Bambang Sumantri went to work with his brother to Maespati.
At Maespati State, Harjuna Sasrabahu speaks of the appearance of Goddess Citrawati from Lord of Magada. Dewi Citrawati held a contest, which could give the daughter-in-law to hundreds of wives to be his wife. While they discuss the incident to Bambang Sumantri. Bambang Sumantri was asked to pay homage to King Harjuna Sasrabahu. King Harjuna Sasrabahu accepts Sumantri's greetings if he can entertain the curiosity of Citrawati Dewi .. Sumantri hates and then moves to the State of Magada.
In the State of Magada, there are many kings and men competing in the competition. They are great in their desires, and they do not want to face war. Finally the king and their allies defeated Sumantri because they used the Cakra weapons. The princes sent their daughters up to eight hundred. Sumantri had brought Dewi Citrawati with an eighteen-year-old daughter-in-law.
If you can defeat the queen of the country, Sumantri becomes gumedhe, arrogant, discouraged. Inwardly he felt that he was starting to grow and he would defeat King Harjuna Sasrabahu. "King of the whole country with me, so I rushed to King Harjuna Sasaskuu? Why do not I put my hands on it?" Said Sumantri. Sumantri then wrote a letter to King Harjuna Sasrabahu and submitted to the death of King Harjuna Sasrabahu who traveled from Maespati.
King Harjuna Sasrabahu just smiled at accepting Sumantri's challenge. He immediately went to Sumantri's journey. Sumantri and Prabu Harjuna Sasask were busy fighting. They are the subjects, they are surrounded. Been a long time. Sumantri is tired and wants to finish the war with King Harjuna Sasrabahu. He immediately releases the Cakra weapon to King Harjuna Sasrabahu. Sanjata Cakra is actually King Harjuna Sasrabahu. When the birth of King Harjuna Sasrabahu brings Cakra weapons, because he is the title of Bathara Vishnu. When he was killed, Chakra was named after his uncle, Begawan Suwandhagni.
Seeing Chakra's arm in Sumantri's hands, though King Harjuna Sasrabahu is angry. King Harjuna Sinta triwikrama or again become a blind giant. Sanjata Chakra is strangled and swallowed. The giant rampage to destroy Sumantri deserted. "Sumantri, you're a cripple, you bad guy, you're a stranger.Yesterday's satrians dare to challenge Queen Gustine, do not push you to Sumantri!" Batara Vishnu's anger Sumantri has proved weak, helpless. When Sumantri was not recognized by Brahala, Bathara Narada was from a double-edged mourner. He was blind to King Harjuna Sasrabahu.
Sumantri then left. The return can be reconsidered if he can play or move Siwedari Park to Maespati State. Taman Sriwedari is a paradise in the sky of the Old Sea, the image of Bathara Wisnu. Sumantri, who had lost his power due to the sharpness of Cakra's weapons, killed him, trying to convince his father, Begawan Suwandhagni.
Lakant Sumantri meets Raden Sukasrana who is following her house. Sumantri shared all his remarks to Sukasrana. Sukasrana mesem heard the story of Sumantri.
"If we're safe, we'll go," Sukasrana said with a laugh.
"Really, Yayi? Can you play in Taman Sriwedari?" Sumantri said.
"Isoh ae, Akang. Uwi ampang!"
"Adhiku, Dhi Sukasrana Help me, Dhi!" Sumantri said.
"I'm afraid I'm safe in my life."
"What's up, Dhi?"
"I owe you, Akang, I am Abu Aluna Asa."
"Would you like to join me with King Harjunasasra?"
"Yes, it is me."
"Yes, Dhi, if Adhi can play in Taman Sriwedari, you will definitely go to Maespati."
"Enan, Kang? Thank you Kang Thank you for your apology?"
"Yes, my daughter, I promise not to lie!"
"Yes, Akang Wait a minute?"
Loved meditation is then adored. Although it is a bad thing but very alarming. Somehow the Sriwedari park has been moved to the Maespati palace square, making people clowns. After being able to play in Taman Sriwedari, Sumantri was accepted at Maespati as a patih, named Patih Suwanda. Sincerely asked Sumantri to Maespati but was forced to do so.
BAMBANG SUMANTRI NGENGER (4)
(Sangkan Paraning Dumadi Sumantri Ngenger: Siklus kehidupan dalam pandangan manusia Jawa)
Dalam pewayangan dikenal ada raja titising (penjelmaan) Bathara Wisnu. Mereka adalah Sri Rama Wijaya (Raja Pancawati) dan Sri Bathara Kresna (Raja Dwarawati).
Keduanya hidup di zaman berbeda. Sebelum mereka ada seorang raja penjelmaan Bathara Wisnu juga bernama Sri Harjuna Sasrabahu. Cerita Prabu Harjuna Sasrabahu ada pada lakon Sumantri Ngenger atau Sumantri Suwita.
Kisah ini menggambarkan pergulatan seorang pemuda bernama Bambang Sumantri yang hendak mengabdi pada Sri Prabu Harjuna Sasrabahu di Maespati.
Ada tiga pelajaran penting yang patut diteladani, yaitu: guna (kecakapan, kepandaian), kaya (harta,kekayaan), dan purun (tekad, kemauan).
Raden Sumantri berhasil melampaui serangkaian pergulatan ketika hendak suwita dengan bantuan adiknya, yaitu: Sukrasana.
Pasuwitan Sumantri diterima Prabu Harjuna setelah memindahkan Taman Sriwedhari dari Magada ke Maespati atas bantuan Sukasrana.
KISAH BAMBANG SUMANTRI
Teman teman, yuk kita apresiasi kisah Bambang Sumantri, sebuah lakon terkenal dalam pewayangan Jawa.
Selain digemari oleh para pencinta wayang, kisah ini adalah artifak pola prilaku atau karakter universal dalam situasi dilematis saat harus memilih antara karir dan saudara. Patut kita kenali dan catat pola itu agar tidak mengulang hal sama, tega terhadap saudara atau sesama.
Kocap Kacarita
Di Pondok Pertapaan Argasekar.
Dua anak kakak beradik yang saling menyayangi. Sumantri dan Sukrosono selalu bersama. Saat sang kakak di bawah pohon di situ ada Sukrosono. Saat sang adik duduk di pinggir sungai kecil, di situ Sumantri menemaninya. Mereka seolah sejiwa walau tampilan fisik mereka sangat berbeda bagaikan antara 'the beast and the beauty", antara gelap dan terang.
Begawan Suwandagni, bapak mereka, sering memandangi mereka dengan bibir tersungging menahan rasa hepi syukurnya. Sering ia tak bisa menahan gumam, "Weladalah ... anak anakku, semoga kamu berdua selalu rukun hingga kamu dewasa".
"Tata lahir Sumantri santosa tapi tidak adiknya, tata lahir nyandang sukerta (cacat), tapi tata batin Sukrosono santosa". Melihat Sukrosono, sebagai bapak, Begawan Suwandagni meneteskan air mata tapi bahagia atas hati damai putra ke-dua nya. Pertapaan Argasekar yang asri menjadi saksi kedamaian mereka.
Saat Sumantri menginjak dewasa, ia berpamitan meninggalkan adiknya untuk mengabdi pada Raja Maespati, Prabu Sosrobahu. Mendengarnya, Sukrosono langsung melompat pegang lengan Sumantri erat erat, "A aku i ikut Kang Anti ... Kang kang Anti ...." pintanya. Trenyuh hati Sumantri, tapi gak mungkin ia membawa adik buruk rupa itu ke Istana Maespati.
Bapak mereka paham, mengijinkan mereka berdua pergi. Sumantri harus menerimanya. Akhirnya, mereka berdua pergi, tetapi saling menjaga jarak.
Sesampai di Maespati dan meminta adiknya bersembunyi.
Sumantri menghadap Prabu Sosrobahu. Sang Raja akan kabulkan permintaan Sumantri jadi abdi apabila ia berhasil memboyong Dewi Citrawati ke Istana Maespati. Sumantri sanggup. Saat itu juga, Sumantri berangkat ke Negeri Magada. Sukrosono, tanpa dikomando, mengikuti kakaknya dari kejauhan.
Dewi Citrawati ternyata jadi rebutan seribu raja. Negeri Magada telah dikepung seribu raja beserta pasukan mereka. Mereka semua menuntut untuk memboyong putri cantik itu.
Kehadiran Sumantri membuat Raja Magada sedikit lega. Prabu Citragada berharap banyak pada Sumantri yang tampan itu. Prabu Citragada akan merelakan Citrawati untuk diboyong ke Maespati asalkan Sumantri berhasil memukul mundur seribu raja beserta bala prajurit mereka. Tak tunggu lama, Sumantri melangkah menghadapi mereka.
Di palagan perang satu dua raja dengan mudah dikalahkan Sumantri. Saat serbuan bersama para raja, Sumantri kuwalahan. Tanpa sepengetahuan sang kakak, Sukrosono mambayanginya dari belakang dan melancarkan serangan maut dengan 'power' magisnya sehingga seribu raja beserta pasukan kocar kacir melarikan diri.
Melihat musuh terus mundur, Sukrosono diam diam kembali bersembunyi di hutan, dan karena itu, capek tertidur lelap.
Sesuai janji Pabru Citragada, Sumantri diijinkan memboyong Dewi Citrawati. Dalam perjalanan Citrawati makin lama makin kelihatan mingis mingis. "Weladalah kok cantik banget", kata Sumantri dalam hati.
Saat mendekati Maespati, Sumantri berubah pikiran, tidak menyerahkan Citrawati, malah menantang Prabu Sosrobahu untuk bertanding. Prabu Sosrobahu marah dan bertiwikarama menjadi Brahala Sewu, raksasa sebesar gunung anakan. Sumantri mengeluarkan senjata Cakra, diarahkan ke leher Brahala Sewu. Saat Cakra melesat, Brahala Sewu justru membuka mulut dan melahap senjata Cakra. Brahala Sewu kembali berubah ujud aslinya. Sumantri takluk, tapi Dewi Citrawati menghendaki Sumantri tidak dihukum. Dia masih punya permintaan, sebuah taman, yang bernama Taman Sriwedari. Untuk itu, Sumantri tidak dihukum apabila bisa memindahkan Taman Sriwedari dari Kahyangan Untoro Segoro ke Negeri Maespati.
Kali ini Sumantri bersedih. Bayangan Sriwedari tidak ada. Sukrosono menghampiri, kemudian diceritakanlah permintaan Dewi Citrawati oleh Sumantri. Seperti biasa, tidak butuh waktu lama, dalam sekejap Taman Sriwedari sudah berada di depan Sumantri. "Terimakasih, adikku" kata Sumantri hepi. Dia pamit mau langsung menghadap Prabu Sosrobahu, dan seperti biasa Sukrosono diminta bersembunyi.
Setelah mendapat laporan dari Sumantri. Prabu Sosrobahu bersama Dewi Citrawati tak sabar untuk segera menyaksikan Taman Sriwedari. Kagum luar biasa saat mereka sampai di taman. Dewi Citrawati langsung ingin menapaki seluruh penjuru taman.Tiba tiba Dewi Citrawati menjerit, kepergok dengan makhluk rakseksa kerdil, Sukrosono. Prabu Sosrobahu memberi perintah pada Sumantri untuk segara mengenyahkan raksasa cebol itu. Seketika itu Sumantri melompat untuk menyingkirkan Sukrosono.
"Kang Anti" sapa Sukrosono
"Adikku, segeralah menyingkir" desak Sumantri.
"Tidak, a aku i ikut kakang Anti"
"Pergilah, adikku ..." ujar Sumantri dengan bibir bergetar.
Sumantri mengarahkan anak panahnya ke leher Sukrosono. "Pergilah ... Sukrosono" pintanya.
Mendengar suara Prabu Sosrobahu dan Dewi Citrawati mendekat, Sumantri ngejer dan berkeringat. Saat menoleh ke belakang, anak panah terlepas. Tersungkurlah Sukrosono. Ujung panah tertancap di leher adiknya.
"Sukrosono ...!!!" teriak Sumantri sambil melompat merangkul adiknya. Air mata dan cipratan darah bercampur di wajah kedua kakak adik itu.
"Kang Anti tega ..."
Sumantri telah melaksanakan tugas tugasnya, tapi mengapa harus ada darah dan air mata.
Pelajaran apa yang mesti kita catat?
Dari perspektif kebangsaan atau cinta tanah air. Kedua tokoh itu adalah anak bangsa yang ingin mengabdi pada negara. Niat baik mereka dalam prakteknya tidak selalu mulus. Ada saat saat dilematis yang harus dihadapi.
Sumantri dengan ketetapan hati ingin mengabdi pada negara. Dengan tes kecakapan apapun dia terima tanpa pernah menolak. Tugas beratpun ia jalani, melawan seribu raja beserta pasukan merekapun tak ada gentar di dada kesatria ini.
Begitu juga adiknya, tanpa tawaran posisi penting Sukrosono siap membantu patriot bangsa demi kewibawaan negara.
Bagi mereka ancaman dari luar tak akan menggoyahkan mereka, hanya satu tapi yang amat berat yaitu godaan dari dalam diri mereka sendiri. Ada situasi situasi di mana mereka tidak sevisi dan bahkan saling tega antar saudara. Tragis, darah saudara sendiri ditumpahkan. Ini yang perlu dicatet.
Dari perspektif psikologis, mereka bagaikan simbol dinamika jiwa manusia.
Menurut Jung jiwa manusia terbelah jadi dua bagian. Sebagian adalah jiwa kesadaran yang mengandalkan piranti andalanya yaitu indra, pikir, dan rasa rasional. Jiwa kesadaran ini menggunakan semua pirantinya untuk bertahan hidup, memenuhi kebutuhan dan keinginannya untuk mengukuhkan identitas dirinya atau 'persona'. Sumantri menyimbolkan jiwa ini.
Bagian keduanya adalah jiwa yang tidak disadari. Sisi gelap manusia. Sisi yang tak disukai, sisi yang ditolak dan sisi yang tidak diketahui, namun amat luas dan dalam. Sukrosono menyimbolkan jiwa yang ini, bisa dikata 99 persen.
Yang jadi masalah adalah jiwa kesadaran manusia tidak memahami bahkan tidak tahu keberadaan jiwa tidak sadarnya. Sehingga sering mengabaikan jiwa tidak sadarnya. Seperti halnya Sumantri tak peduli pada Sukrosono. Sebaliknya, bagian jiwa tidak sadar yang tidak disukai, tidak diakui atau tidak dimengerti ini, walau ditekan atau dimarjinalkan, tidak akan pernah pergi, seperti halnya Sukrosono pada Sumantri.
Sumantri digerakan oleh persona (identitas yang dibanggakan oleh masyarakat). Nama baik, privilege (perlakuan istimewa dari publik) dan pretise membelenggu egonya. Ego cenderung mengidentikan diri pada persona Itu. Tanpa sadar menekan sisi jiwa lainnya (jiwa tidak sadar). Ujungnya, Sumantri melenyapkan sisi batinnya (Sukrosono). Artinya, dia lebih memilih rasionya dari pada rasa batinnya. Dia dimainkan oleh force (tekanan kebutuhan dan keinginan dari luar dirinya).
Sebaliknya, Sukrosono (jiwa batinnya) dimainkan oleh 'power' (kekuatan batin) yang berifat memberdayakan tanpa menghancurkan.
Kisah Bambang Sumantri ini adalah gambaran jiwa yang tidak utuh atau terfragmentasi. Karena sebagian jiwa manusia menolak bagian lainnya. Seperti Sumantri menolak Sukrosono. Sama sama tidak hepi. Penyesalan panjang harus ditanggung hingga saat tutup usia.
Pesan moralnya :
1. Terimalah dirimu apa adanya.
2. Syukuri.
3. Tundukkan rasiomu pada rasa sejati.