OJO GUMUNAN,
OJO GETUNAN,
OJO KAGETAN,
OJO ALEMAN
OJO GUMUNAN
Wujude larangan iku ora gampang gumun utawa gumun marang perkembangane kahanan lan kedadeyan utawa barang kang utamane materi lan kadonyan, luwih-luwih kanthi owah-owahan prilaku saka becik dadi ala (miturut kita, sanajan miturut wong liya ora mesthi). Masyarakat kita saiki gampang banget bingung utawa gumun, luwih-luwih kanthi maneka warna pawarta utawa kesan lumantar media massa. Wangun rasa gumun lan gumun iki sayange mung winates ing gumun, tanpa nate nemokake sabab lan akibat liwat introspeksi, ndeleng lan mbandhingake lan nganggep awake dhewe. Akeh-akehe mung dadi penonton, ngadeg ing pinggir, keplok-keplok, kadang nyumpahi lan ngipat-ipati, tanpa nate bisa melu nemtokake asil pungkasan, mula ing tingkat tartamtu uga kudu ngowahi dadi luwih apik, tansah ningkatake. awake dhewe lan adaptasi karo kahanan lan kahanan sing owah. Kita kudu dadi subyek lan ora mung obyek.
OJO GETUNAN
Mboten gampil anggenipun matur menawi panjenengan kuciwa kaliyan perkawis ingkang wonten ing sakiwa tengenipun, amargi kuciwa menika ndadosaken pesimisme tumrap kathah perkawis, lajeng kita dados tiyang ingkang boten tanggap utawi malah reaktif ing raos negatif. Ing perspektif liyane, filosofi iki uga mulang kita kanggo tanggung jawab kanggo kabeh sing wis rampung, tanggung jawab sabisa lan lengkap ing nindakake apa wae. Oh, kaget. Tegese aja gampang gumun. Kanthi majune teknologi sing berbasis internet, kita gampang golek informasi, mula akeh informasi/peristiwa sing gawe kaget akeh perkara. Ing kahanan kang beda-beda,
OJO KAGETAN
Ojo kagetan ateges kita kudu mawas diri marang owah-owahan ing sakiwa tengene lan ing sakiwa tengene, uga ateges kudu nyiapake awake dhewe kanggo ngadhepi owah-owahan ing sakiwa tengene tanpa owah kaya lingkungane. Kanthi ora kaget karo kejutan ing sekitar kita, kita bakal luwih tabah lan seneng (mesem) karo urip iki. Filosofi iki uga minangka tuntunan supaya kita tansah katon luwih jembar lan jero luwih dhisik kabeh kedadeyan. Luwih becik nganalisis saben masalah luwih dhisik, banjur nemtokake strategi lan tindakan sing bakal ditindakake kanggo ngrampungake masalah kasebut. Amarga yen kita ngrampungake kanthi reaktif, mesthine keputusan lan tumindak kita ora bakal bisa ngrampungake masalah kasebut, utawa malah nyebabake masalah anyar sing luwih abot. Tantangan paling gedhe kanggo ngetrapake tampilan urip iki yaiku emosi lan harga diri, ing ngendi emosi kasebut katon langsung tanpa kita sadari, nalika ana sing sensitif kedadeyan ing saubengé.
OJO ALEMAN
Ojo dadi wong sing manja, ngrusak awake dhewe lan manja marang wong sekitar, umur kita bisa uga wis diwasa, nanging tetep sregep nambah ilmu supaya wawasan kita luwih jembar supaya ora gampang kaget dadi ora gampang. diapusi lan diapusi wong.. nyambut gawe lan nyambut gawe lan dipikirake kanthi ati-ati lan wicaksana, supaya ing tembe ora dadi wong kang getun. Lan nyoba kanthi sekuat tenaga supaya dadi pribadi sing kuwat lan mandiri, ora mung kaya-kaya wis mandiri, nanging asring tanpa sadar nanggapi kahanan ing sakiwa tengene kanthi sifat sing manja, ora amarga rasionalitas kahanan sing nyata. Sipat manja iki uga sok nglairake kawicaksanan kang ora mandhiri saengga kita kudu tanggung jawab ngluwihi wates kabisan lan kesadaran, lan ing wektu iku malah ana rasa nesu lan getun sing jero, dirusak mung bakal ndadosaken kito ringkih anggenipun ngadhepi maneka warni masalah pagesangan ing donya iki.
OJO GUMUNAN, OJO GETUNAN, OJO KAGETAN, OJO ALEMAN
(Jangan mudah terheran-heran, Jangan mudah menyesal, Jangan mudah terkejut, Jangan manja).
OJO GUMUNAN
Bentuk larangan untuk tidak mudah kagum atau heran dengan perkembangan keadaan dan peristiwa atau benda yang terutama bersifat materi dan keduniawian terlebih dengan perubahan prilaku dari baik menjadi tidak (menurut kita padahal menurut orang lain belum tentu). Masyarakat kita sekarang ini mudah sekali untuk gumun atau kagum terutama dengan berbagai bentuk pemberitaan atau tayangan melalui media massa. Bentuk kegumunan dan kekaguman ini sayangnya hanya sebatas gumun, tanpa pernah mencari tahu sebab dan akibatnya melalui sebuah introspeksi, melihat dan membanding-bandingkannya serta mengandaikan terhadap diri sendiri. Sebagian besar dari kita hanya menjadi penonton, berdiri di pinggir, bertepuk tangan, kadang misuh (memaki) dan mengumpat, tanpa pernah bisa ikut menentukan hasil akhir, sehingga pada tataran tertentu juga harus diartikan bahwa kita harus berubah untuk lebih baik, selalu memperbaiki diri dan menyesuaikan diri dengan keadaan dan perubahan keadaan sekitar. Hendaklah kita menjadi subjek dan bukan sekedar objek.
OJO GETUNAN
Jangan mudah untuk mengatakan kecewa atas berbagai hal yang terjadi disekitar kita, karena kekecewaan itu berdampak pada pesimisme akan banyak hal, kita kemudian menjadi orang yang tidak responsif atau malah reaktif dalam arti negatif. Dalam perspektif yang lain falsafah ini juga mengajarkan kita untuk bertanggungjawab atas segala hal yang telah kita berbuat, bertanggungjawab seluas-luasnya dan tuntas dalam melakukan apa saja.
OJO KAGETAN
Artinya jangan mudah kaget. Dengan adanya kemajuan tehnologi yang berbasis internet, kita menjadi mudah mendapatkan informasi, sehingga banyak sekali informasi/peristiwa yang membuat kita terkaget-kaget mengenai banyak hal.
Dalam keadaan yang berbeda, "Ojo Kagetan" bermakna kita harus mawas diri terhadap perubahan sekeliling dan lingkungan kita, juga bermakna persiapan diri sendiri menghadapi perubahan sekeliling tanpa ikut berubah seperti sekeliling, kita juga selalu mawas diri dan bersiap dengan aneka kejutan yang menyertai setiap perubahan. Dengan tidak terkaget-kaget terhadap kejutan-kejutan di sekeliling kita, kita akan lebih tegar dan sumeleh (senyum) dengan hidup ini. Falsafah ini juga merupakan panduan agar kita selalu melihat lebih luas dan lebih dalam terlebih dahulu segala hal yang terjadi. Sebaiknya di analisa terlebih dahulu dari setiap masalah, baru tentukan strategi dan tindakan yang akan diambil untuk menyelesaikan masalah tersebut. Karena jika kita menyelesaikan dengan bersikap reaktif, maka kemungkinan besar keputusan maupun tindakan kita tidak mampu menyelesaikan masalahnya, atau malah menimbulkan masalah baru yang lebih berat. Tantangan terbesar dari penerapan pandangan hidup ini ialah emosi dan harga diri kita, dimana emosi ini muncul seketika tanpa kita sadari, ketika terjadi sesuatu hal yang sensitif disekeliling kita.
OJO ALEMAN
Janganlah menjadi orang yang manja, manja terhadap diri sendiri dan manja terhadap orang disekitar kita, usia kita boleh saja sudah dewasa, tapi tetaplah rajin menambah ilmu pengetahuan agar wawasan semakin luas sehingga tidak mudah terheran-heran sehingga tidak mudah dibodohi dan di tipu orang, Giatlah berkarya dan bekerja dan pikirkan segala sesuatu dengan matang dan bijak agar nanti di kemudian hari tidak menjadi orang-orang yang menyesal. Serta berusahalah dengan sekuat tenaga untuk menjadi orang yang kuat dan mandiri tidak hanya manjadi seolah-olah kita sudah sangat mandiri, akan tetapi dengan tanpa sadar sering kita menyikapi situasi disekitar atas dasar sifat yang manja, bukan karena rasionalitas keadaan yang sebenarnya. Sifat manja ini juga kadang membuat kita melahirkan sebuah kebijakan yang tidak mandiri sehingga tiba gilirannya kita harus bertanggungjawab melebihi batas kemampuan dan kesadaran, dan kala itu yang ada malah amarah dan penyesalan yang mendalam, manja hanya akan membuat kita lemah dalam menghadapi berbagai persoalan hidup di dunia ini.
Imajier Nuswantoro